10 spôsobov, akými môžu sociálne médiá predpovedať budúcnosť

Základnou funkciou sociálnych médii je sprostredkovanie komunikácie medzi ľuďmi. Pre mnohých výskumníkov je však naša komunikácia výborným zdrojom dát, ktoré im pomáhajú predpovedať množstvo vecí.   10. Ceny akcií Nie každý sa zaujíma o obchodovanie s akciami, avšak pohyby cien na akciovom trhu nás všetkých ovplyvňujú, či už dostupnosťou práce alebo pôžičiek. V roku 2010 […]

Základnou funkciou sociálnych médii je sprostredkovanie komunikácie medzi ľuďmi. Pre mnohých výskumníkov je však naša komunikácia výborným zdrojom dát, ktoré im pomáhajú predpovedať množstvo vecí.

 

10. Ceny akcií

Nie každý sa zaujíma o obchodovanie s akciami, avšak pohyby cien na akciovom trhu nás všetkých ovplyvňujú, či už dostupnosťou práce alebo pôžičiek. V roku 2010 vedci z Indiany zistili, že všeobecná nálada na Twitteri môže predpovedať smer trhu s akciami až 6 dní v predstihu. Sociálne siete reflektujú emócie ako strach alebo chamtivosť, na čo reagujú aj trhy. Ak je verejnosť extrémne optimistická, ľudia, ktorí idú proti prúdu, prestanú kupovať akcie alebo ich dokonca predajú. Naopak, ak je verejnosť príliš pesimistická, niektorých akcionárov to podnieti ku kúpe. Výskumníci identifikovali tiež vzťah medzi určitým Google vyhľadávaním a blížiacimi sa prepadmi trhu.

 

9. Výsledky volieb

V roku 2013 výskumníci dokázali prediktívnu silu zdieľaných tweetov kandidátov volieb na určenie víťaza volieb. Skúmali pri tom iba množstvo tweetov, nie politické presvedčenia alebo komentáre k jednotlivým kandidátom. Využitie sociálnych médii na predpovedanie víťazov volieb však nie je vždy rovnako úspešné, závisí najmä od reprezentatívnosti vzorky, ktorá by mala čo najlepšie zastupovať všeobecnú populáciu. Výskumníci však naďalej pracujú na zlepšení predpovedania výsledkov volieb prostredníctvom sociálnych médií.

 

8. Nákupné správanie

Dáta zo sociálnych médií môžu obchodníci využívať aj na predpovedanie nášho nákupného správania. Keď dáme na Facebook informáciu o tom, že sme sa práve zasnúbili alebo čakáme dieťa, začnú sa nám objavovať častejšie ponuky na kúpu svadobných šiat, či detských kočíkov. Ak sa v snahe chrániť si súkromie vyhýbame sociálnym sieťam alebo dokonca internetu, určite stále používame platobné alebo zákaznícke karty, ktoré sú zdrojom informácii o našom nákupe. A ak by sme to chceli dotiahnuť úplne do krajností a platili by sme výhradne iba v hotovosti, dnes takmer už v každom obchode snímajú zákazníkov kamery, ktoré vás zaradia do určitej kategórie spotrebiteľov, či už podľa pohlavia, rasy, veku, druhu nákupu alebo celkového vzhľadu.

 

 

7. Módne trendy

Analýzou 500-tisíc verejných príspevkov na sociálnych médiách, stránkach, fórach a blogoch sa IBM podarilo predpovedať módny trend o rok skôr. Dizajnéri a obchodníci však využívajú sociálne médiá aj iným spôsobom – vtiahnutím zákazníka do dizajnérskeho procesu. Najprv zverejnia svoj nový dizajn na určitých sociálnych sieťach a následne očakávajú spätnú väzbu, čo pomáha obchodníkom určiť, čo, v akom množstve a kde sa bude predávať. Pred spustením predaja môžu svoj produkt najskôr upraviť podľa predstáv svojich zákazníkov.

 

6. Váš pracovný výkon

Dnes sa už stalo bežným, že zamestnávatelia si „skontrolujú“ profily svojich potenciálnych zamestnancov na sociálnych sieťach. Vaše fotky v podnapitom stave, ohováranie, rasistické komentáre alebo gramatické chyby o vás určite nerobia dobrý obraz. Dôležité je aj to, čo lajkujete, pretože to môže predpovedať vašu inteligenciu, emočnú stabilitu alebo užívanie drog a alkoholu. Výskumníci vytvorili test, ktorý využíva informácie z facebookového profilu na predpovedanie pracovného výkonu. Skúma prejavy piatich osobnostných čŕt – prívetivosť, svedomitosť, otvorenosť ku skúsenosti, emočná stabilita a extraverzia – vo vašom profile. Napríklad extraverzia sa prejavuje počtom priateľov a fotiek zo spoločenských podujatí.

 

thumbup_down

 

 

5. Čo potrebujete vedieť pred stretnutím

Mobilné aplikácie ako Humin, LinkedIn’s Pulse a Connected vás automaticky oboznamujú s novinkami a informáciami o ľuďoch, s ktorými máte stretnutie. Pomáhajú vám tak prelomiť ľady v komunikácii s novým obchodným partnerom, prehĺbiť vzťahy s partnermi alebo vám dávajú najnovšie informácie o firme a jej produktoch. Dokážu synchronizovať váš kalendár s narodeninami, pracovnými výročiami alebo zmenou práce vašich business partnerov.

 

4. Vaše pohyby

Softvér RIOT využíva vláda na sledovanie pohybov a lokalizáciu ľudí prostredníctvom sociálnych sietí. Lokalizuje človeka na základe jeho zverejnených fotiek a miest, kde boli nasnímané. Táto metóda však čelí vážnej kritike kvôli narúšaniu súkromia.

 

3. Pokusy o samovraždu

Sociálne média môžu byť použité aj ako varovný systém na predikciu a prevenciu pred samovražednými pokusmi. Keďže väčšina príspevkov je verejná, mohli by fungovať určité prevenčné skupiny, ktoré by poskytovali služby cez sociálne siete. Na základe lokalizácie príspevkov by mohli byť varované školy a zdravotnícke oddelenia v okolí.

 

2. Vzťahové konflikty a rozvod

Štúdia z Bostonskej univerzity ukázala, že časté používanie sociálnych médií je dobrým prediktorom konfliktov vo vzťahoch a dokonca rozvodu v USA. Ľudia, ktorí nepoužívajú sociálne médiá, boli o 11 percent šťastnejší v ich vzťahu, ako ich používatelia. Sociálne médiá sú síce silným prediktorom vzťahových problémov, ale zväčša nie ich príčinou.

 

1. Miestny zločin

Aj zdanlivo nevinné príspevky môžu pomôcť policajtom predpovedať, kde sa pravdepodobne vyskytnú určité typy zločinov. Analýza takýchto príspevkov je najúčinnejšia pri predpovedaní prenasledovaní, poškodzovaní cudzej veci, gemblovaní, avšak nie je užitočná pri predpovedaní podpaľačstva, únose detí a zastrašovaní.

Čítajte aj ďalšie podobné články:

iPhony za 1€ a zaručené spôsoby zarobenia z domu. Všetko sú to podvody, viete ako fungujú?

15. januára 2019

Ľudia by sa vraj nebáli bankovať s Facebookom a Google

5. mája 2016

Facebook spraví streamovanie VR videí efektívnejším

22. januára 2016

7 mýtov o sociálnych médiách a vzťahoch

17. februára 2015

Ako sa správame na Facebooku?

26. januára 2015