Archív kategorií: Auto

Volkswagen a jeho progres s e-pohonom od emisného škandálu

Matthias Mueller, výkonný riaditeľ skupiny Volkswagen, minulý týždeň oznámil, že jeho koncern plánuje do roku 2025 vyrobiť a predať tri milióny plug-in elektrických automobilov. To reprezentuje aktuálne predaje automobilky za celý kvartál.

 
Do roku 2025 sa vystriedajú ešte dva životné cykly produktov a zverejnený zámer Volkswagenu pritom znamená, že každý jeden rok chce predať viac plug-in automobilov, než koľko jazdí dnes po celom svete dovedna. Sú to odvážne slová, najmä takto skoro po emisnom škandále s naftovými motormi, po ktorom ostali PR agentúry v ťažkej situácii s presviedčaním verejnosti o hodnovernosti koncernu.
Mueller tvrdí, že VW v najbližších rokoch uvedenie na trh viac ako 30 nových elektrických automobilov a plug-in hybridov, pričom iba minulý rok koncern VW ohlásil zámer vyrobiť 20 nových plug-in modelov do roku 2020. Nevedno, ktorý z ohlásených plánov teraz platí, avšak navzájom sa nevylučujú.
 
Od doby, kedy Volkswagen výrazne utrpel na emisnom škandále z minulého roku, vydal koncern nasledovné opatrenia v prospech EV a hybridov:

  • predstavil Audi A3 E-Tron plug-in hybrid;
  • vylepšil elektrický dojazd modelu E-Golf o takmer 50 percent;
  • v Číne ukázal koncept plug-in hybridného crossoveru T-Prime;
  • predstavil plug-in hybridnú verziu crossoveru Touareg;
  • ohlásil plány na výrobu veľkého Audi Q6 s elektrickým dojazdom 480 km;
  • ohlásil plány na výrobu elektrickej verzie Audi Q5 (pre rok 2018);
  • prisľúbil plug-in hybridnú verziu nového Porsche Panamera;
  • odprezentoval Porsche s výlučne elektrickým pohonom a 480 km dojazdom;
  • potvrdil plány na štandardizáciu 480 km dojazdu a rýchleho nabíjania (80% za 5 minút).

 
Aktivity koncernu Volkswagen celkom jednoznačne smerujú k elektrifikácii pohonov automobilov je iba otázkou času, kedy sa z plug-in hybridov a EV stane štandardná ponuka automobiliek. Volkswagen má príležitosť napraviť si reputáciu a dokonca situáciu využiť na to, aby sa začal prezentovať ako jeden z lídrov celého vývoja a trhu s elektrickým pohonom. Ak by sa skutočne vrhol práve na tento typ pohonu, celkom nepochybne by ďaleko za sebou zanechal aj firmu Tesla, ktorej automobily sú zatiaľ neuveriteľne cenovo premrštené a pre absolútnu väčšinu celkom neakceptovateľné.
 

Plug-in hybridy BMW 740e a 740Le xDrive iPerformance

iPerformance označuje presun technológie z modelov BMW i na kľúčové modely BMW vo všetkých vozidlách typu plug-in s hybridným pohonom. Jeden z prvých modelov iPerformance je 740e a predĺžený variant 740Le xDrive.

Nové modely BMW radu 7 typu plug-in s hybridným pohonom sú poháňané štvorvalcovým benzínovým motorom s technológiou BMW TwinPower Turbo a elektromotorom, ktoré spoločne zaručujú výkon 240 kW, teda 326 koní.
BMW 740e iPerformance so štandardným rázvorom náprav a nové BMW 740Le iPerformance s predĺženým rázvorom vyrážajú dych svojimi neprekonateľnými jazdnými vlastnosťami a zároveň priemernou spotrebou paliva iba 2,1 litra na 100 kilometrov, resp. 134,5 míľ/imperiálny galón a emisiami CO2 len 49 gramov na kilometer.
 

BMW 740Le xDrive iPerformance


BMW 740Le xDrive iPerformance


 
V novom modeli BMW 740Le xDrive iPerformance (kombinovaná spotreba: 2,3 l/100 km resp. 122,8 míľ/imperiálny galón; kombinované emisie CO2: 53 g/km) rozdeľuje inteligentný štvorkolesový pohon kombinovaný výkon spaľovacieho motora a elektromotora rovnomerne a podľa potreby medzi predné a zadné kolesá. Hybridné varianty typu plug-in nového radu BMW 7 zaručujú maximálnu radosť z jazdy, pohodlie pri dlhých cestách a luxus, ktorý si môžu zákazníci vychutnať spolu s prepravou na plne elektrický pohon bez emisií. Vďaka tomu predstavujú doposiaľ najdetailnejšiu implementáciu technológie Efficient Dynamics vo vozidlách značky BMW.
Vozidlo má permanentný pohon všetkých štyroch kolies, dokáže jazdiť aj výlučne na elektrinu v jazdnom režime MAX eDRIVE. Kapacita Li-Ion batérií je 9,2 kWh gross (netto 7,4 kWh)
Novinkou je rozhranie Driving Experience Control na stredovej konzole s jazdnými módmi SPORT, COMFORT a ECO PRO.
 

BMW 740Le xDrive iPerformance


BMW 740Le xDrive iPerformance


BMW 740Le xDrive iPerformance


BMW 740Le xDrive iPerformance


BMW 740Le xDrive iPerformance


BMW 740Le xDrive iPerformance


BMW 740Le xDrive iPerformance


BMW 740Le xDrive iPerformance


BMW 740Le xDrive iPerformance


BMW 740Le xDrive iPerformance


 

Honda Accord Hybrid pre USA

Novú Hondu Accord síce už viac neuvidíme na Slovensku, americkému trhu však japonská automobilka ponúkne svoj krásny sedan aj progresívnym pohonom. Accord v podobe hybridu bude pracovať s 2-litrovým motorom i-VTEC s Atkinsonovým cyklom a s elektrickým motorom napojeným na samostatnú batériu. Vizuálne odlišnosti hybridu od klasických spaľovacích verzií budú iba kozmetické.

Nový Accord chce pokračovať v trende, ktorý udržiava už celé roky: byť čoraz modernejší, vyspelejší, nápadnejší a úspornejší. Modelový rad 2017 obsiahne dokonca aj technológie Apple CarPlay, Android Auto a Honda Sensing (balíček pre aktívne zvyšovanie bezpečnosti a komfortu). V ponuke predajcov budú figurovať aj technológie LED osvetlenia.
Zaujímavosťou je, že Accord Hybrid bude vedieť jazdiť aj výlučne na elektrinu, ak to dovolí aktuálny stav nabitia akumulátora. Umožní to druhá generácia technológie Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD), ktorá riadi správanie a činnosti dvojice motorov. Napríklad pri rozbiehaní sa bude zapájať elektrický motor tak, aby bola výsledná spotreba paliva spaľovacieho motora nižšia. Výrobca pritom vo svojom vyjadrení k hybridu tvrdí, že tento systém nebude pracovať na úkor zážitku z práce 4-valcového motora. Jeho maximálny výkon je pôsobivých 143 konských síl.
Celkovo dokáže hybridný Accord pracovať v troch režimoch práce s motormi, a síce:

  • EV Drive Operation (výlučne elektrický pohon),
  • Hybrid Drive Operation (elektrický + spaľovací pohon)
  • a Engine Drive Operation (výlučne spaľovací pohon).

Okrem štandardného jazdného módu a vyššie uvedených režimov práce motorov dokáže Accord jazdiť aj v móde SPORT MODE. Aktivuje sa stlačením jedného tlačidla, je indikovaný zelenou ikonou SPORT na palubnom počítači a jeho kľúčovou vlastnosťou je razantnejšie zrýchľovanie pomocou dodávania väčšieho množstva energie z batérie do motora.
Batéria pre elektromotor sa nachádza v batožinovom priestore hneď za zadnými sedadlami.
 

Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


Honda Accord Hybrid (2017)


 

Nový Renault Mégane Estate bude kombinovať naftový a elektrický pohon ako Hybrid Assist

Nový Renault Mégane Estate sa bude ponúkať vo viacerých motorizáciách, pričom ako Hybrid Assist bude kombinovať sily naftového a elektrického motora. Platiť to bude aj pre verziu GT, zrejme však nie pre sedan. Zaujímavosťou bude, že hybridný pohon bude napojený na manuálnu 6-stupňovú prevodovku.

Renault Mégane je na svete už nejaký čas a vyzerá skvele. Len niekoľko dní dozadu francúzska automobilka ukázala aj podobu karosárskeho variantu sedan, ktorý nahradí dnes populárny model Fluence. Nový dizajnový manuál automobilky Renault sa nám pozdáva, jeho vozidlá vyzerajú moderne, vyspelo a prémiovo.
 

Renault Megane Estate (2016)


Variant Estate ponúka skutočne širokú paletu modernej techniky, ktorú by sme inak nachádzal skôr iba v ponuke predajcov prémiových vozidiel. Ide najmä o nasledovnú výbavu:
  • farebný head-up displej,
  • adaptívny tempomat (ACC) a automatické núdzové brzdenie AEBS,
  • alarm vybočenia z jazdného pruhu LDW,
  • upozornenie na krátku vzdialenosť,
  • rozpoznávanie dopravných značiek,
  • monitor maximálnej povolenej rýchlosti,
  • notifikácia o objekte v slepom uhle BSW,
  • hands-free parkovací asistent Easy Park Assist, zadná kamera, parkovacie senzory, natáčacie svetlomety,
  • jazdné režimy MULTI-SENSE: Neutral, Sport, Comfort, Perso a Eco,
  • multimediálno-informačný systém R-LINK 2 s 8,7″ farebným displejom

 

Renault Megane Estate (2016)

dCi 110 Hybrid Assist

Renault Mégane Estate sa bude dať zakúpiť s jedným z piatich naftových motorov, benzínové agregáty budú na výber tri. Spomedzi motorizácií nás najviac zaujíma variant dCi 110 Hybrid Assist.
dCi 110 Hybrid Assist kombinuje sily naftového motora dCi 110 (110 koní, 260 Nm pri 1750 ot./m.) a elektrického motora. Akumulátor pre elektromotor má 48V, priebežne sa dobíja počas jazdy princípom rekuperácie pri brzdení a spomaľovaní, potom počas jazdy aktívne znižuje spotrebu nafty. Presné údaje o spotrebe výrobca neuvádza, korektné údaje získame až počas testu.
Nezvyčajné je, že sa tento hybrid bude ponúkať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Samotný elektrický motor totiž nemá dostatok sily na to, aby poháňal celé vozidlo, je iba doplnkom pomáhajúcim znižovať emisie, spotrebu a tým pádom aj spĺňať vysoké nároky zo strany EÚ na moderné motory.

Renault Megane Estate (2016)


Renault Megane Estate (2016)


Renault Megane Estate (2016)


Renault Megane Estate (2016)


Renault Megane Estate (2016)


Renault Megane Estate (2016)


 
 

Peugeot L500 R HYbrid (info + kompletná fotogaléria)

Peugeot L500R HYbrid nadväzuje na model L45 z rokov 1913 až 1919, ktorému sa v roku 1916 podarilo dosiahnuť vynikajúce jazdné výsledky na trati Indianapolis 500 s priemernou rýchlosťou až 135 km/h. Upozorňuje na to farebným motívom s použitím červenej, čiernej a modrej farby karosérie a moderným pohonom.

Peugeot L500R HYbrid využíva kombináciu benzínového motora a dvoch elektrických, dovedna tlačí do kolies silou 500 koní. Maximálny krútiaci moment je 730 Nm, z nuly na 100 km/h vyštartuje za najskôr 2,5 sekundy a za prvých 19 sekúnd jazdy prejde celý kilometer.
Vo vnútri konceptu odkazujúceho na storočnicu úspechov automobilky je Peugeot i-Cockpit v redukovanej forme.
 
















 
 

Filip Tůma je ambasádorom slovenských LPG áut

Filip Tůma je ambasádorom slovenských LPG áut, za dva týždne na aute na plyn najazdil takmer 5 000 kilometrov.

 
Filip Tůma sa stal na Autosalóne Bratislava 2016 tvárou karty Probucard od Probugasu, ktorá zabezpečuje prestavbu auta na LPG bez vstupnej investície. Začiatkom júna dostal od Probucard svoje prvé LPG auto Subaru Legacy. Za krátky čas na ňom najazdil takmer 5 000 kilometrov.
 

Tůma: Jazda LPG je tichá a úsporná

„Prekvapilo ma, aká je jazda LPG  plynulá a tichá,“ hovorí Filip a dodáva. „ Ročne najazdím viac ako 80 000 kilometrov a náklady na palivo u mňa rozhodne nie sú zanedbateľné. Pri mojom jazdení by sa mi investícia do prestavby na LPG vrátila už o necelých šesť mesiacov. A v neposlednom rade, LPG patrí medzi alternatívne palivá, ktoré šetria naše životné prostredie.“
 

LPG prináša vodičovi veľa výhod

Tankovanie LPG je riešením pre všetkých, ktorí rozmýšľajú nad svojimi výdavkami. A nielen to. Auto s LPG prináša takmer dvojnásobný dojazd, šetrí motor aj motorový olej, je menej hlučné a keďže neprodukuje skoro žiaden smog a vypúšťa výrazne menej emisií CO2, je aj veľmi ekologické.
Ten, kto mesačne najazdí pri priemernej spotrebe benzínu 8 l/100 km čo i len 1 500 kilometrov, na pohonných hmotách ušetrí vďaka LPG za rok na peknú dovolenku (778  €). Kalkulačka prepočtu potenciálnych úspor je aj na www.probucard.sk.
 

— KONIEC TLAČOVEJ SPRÁVY —
 

Študenti predviedli ekologické vozidlá, budú súťažiť v Shell Eco-marathon

Vyzerajú futuristicky a občas je ťažko určiť, či sú automobilom alebo skôr trojkolkou. Ekologické a superúsporné vozidlá z dielní študentov sú dobrým predstaviteľom aktuálnej kampane, ktorou sa Slovensko v zahraničí komunikuje sloganom Good idea Slovakia.

 
Aj napriek tomu, že zo štyroch predstavených sa v Londýne odprezentujú iba tri, je to pre Slovensko stále vynikajúca reklama. Štvrté vozidlo sa bude aj naďalej vyvíjať a podľa slov jeho tvorcov sa popracuje aj na jeho dizajne, ktorý je momentálne skôr provizórny. Paradoxne, práve on jazdil spomedzi štvorice najplynulejšie a najrýchlejšie.
Štvorica vozidiel predviedla symbolický štart a dojazd do cieľa na Župnom námestí v Bratislave, kde pútala pozitívnu pozornosť okolia. Do Londýna pocestujú na preteky študenti bratislavskej strojníckej fakulty STU, strojníckej fakulty TUKE a tiež nováčikovia zo Spojenej strednej školy Tvrdošín. Preteky sú naplánované na obdobie 30. júna až 3. júla
2016.

Študenti v Bratislave predviedli svoje vozidlá, poputujú do Londýna na Shell Eco-marathon 2016

Oficiálna správa k slovenskej účasti na Shell Eco-marathon Europe 2016

Európska časť súťaže úsporných vozidiel Shell Eco-marathon Europe 2016 tento rok privíta až tri slovenské študentské tímy. Od 30. júna – 3. júla 2016 tak budú v areáli Queen Elizabeth Olympic Park v Londýne súťažiť ostrieľaní pretekári z bratislavskej strojníckej fakulty STU a strojníckej fakulty TUKE, ale aj úplní nováčikovia zo Spojenej strednej školy Tvrdošín.
Prvýkrát v histórii budú o titul najúspornejšieho vozidla v súťaži Shell Eco-marathon Europe 2016 bojovať až tri študentské tímy zo Slovenska. K študentom bratislavskej STU, ktorí sa súťaže zúčastnia po štvrtýkrát, sa pridajú aj študenti z košickej TUKE. Obrovským úspechom je však účasť mladých stredoškolákov zo Spojenej školy v Tvrdošíne, ktorí dokázali, že šikovnosťou môžu hravo konkurovať aj nádejným inžinierom z vysokých škôl. Nezaostáva ani Stredná priemyselná škola dopravná z Trnavy, ktorá si naživo vyskúšala, aké je to pretekať na trati Le Mans v rámci prípravnej súťaže Shell Eco-marathon Challenger. Pri svojej premiére na legendárnom okruhu dosiahli mladí študenti skvelý výsledok 158 km na 1kWh.
Súťaže sa tento rok zúčastní až 199 študentských tímov z 29 európskych krajín, ktorí tvrdo pracujú na posledných úpravách svojich úsporných vozidiel tak, aby uspeli v náročnej konkurencii na londýnskej trati. Súťaž motivuje budúcu generáciu inžinierov k neustálemu znižovaniu energetickej náročnosti vozidiel. Hodnotí sa prejdená vzdialenosť na liter paliva alebo kilowatthodinu.

Študenti v Bratislave predviedli svoje vozidlá, poputujú do Londýna na Shell Eco-marathon 2016


Bratislavský tím druhý rok s pohonom CNG
Študenti bratislavskej STU nie sú žiadni nováčikovia. Hlavnej časti súťaže sa zúčastnia už po štvrtý krát. Na dizajne vozidla spolupracovali s Fakultou architektúry Slovenskej technickej univerzity. Asi najdôležitejším faktorom úspornosti vozidla je nízka hmotnosť, ktorá nepresahuje 50 kilogramov, pričom samotná karoséria vyrobená z karbónu váži len necelých 15 kilogramov. Ďalším dôležitým prvkom je dizajn, vďaka ktorému vozidlo dosahuje minimálny odpor vzduchu a motor s malým objemom a nízkym výkonom.
Je to pre nás veľká výzva súperiť so študentmi technických škôl z celej Európy. Vidieť riešenia rovnakých problémov z rôznych uhlov pohľadu nám dáva veľkú inšpiráciu pri napredovaní a pri vývoji nášho vozidla. Výsledky sa dajú následne efektívne aplikovať aj v reálnej praxi. Inovatívny dizajn, nové materiály či efektívnejšie využívanie paliva by mohlo v budúcnosti pomôcť pri tvorbe vozidiel, ktoré by boli nielen priateľské k životnému prostrediu, ale rovnako nápomocné v plynulosti mestskej premávky,“ hovorí člen FME Racing Teamu, Tomáš Milesich.

Študenti v Bratislave predviedli svoje vozidlá, poputujú do Londýna na Shell Eco-marathon 2016


Legendy z TUKE opäť na trati
Košický tím, ktorí sa zúčastnil súťaže už viac ako pätnásťkrát, stavia tohtoročný úspech na benzínovom vozidle z minulých rokov. Vozidlo však v roku 2016 prešlo modernizáciou interiéru, exteriéru a pohonu. Pri návrhu vrchného krytu brali študenti do úvahy možnosti materiálu z ktorého je vyrobený, a zároveň optimalizovali aerodynamiku pre dosiahnutie čo možno najlepších aerodynamických vlastností pri čo najnižšej hmotnosti a zachovaní potrebného výhľadu pre vodiča.
Minimálnu spotrebu dosahujeme spojením viacerých faktorov – hmotnosti, aerodynamiky, minimalizáciou jazdných odporov, vhodným výberom a nastavením motora či jazdeckou zručnosťou. Celá konštrukcia auta sa podriaďuje týmto faktorom,“ dopĺňa Branislav Konečný, vedúci člen košického tímu.
 

Študenti v Bratislave predviedli svoje vozidlá, poputujú do Londýna na Shell Eco-marathon 2016


Študenti v Bratislave predviedli svoje vozidlá, poputujú do Londýna na Shell Eco-marathon 2016


Ostrý štart pre Spojenú školu Tvrdošín
Stredná škola z Tvrdošína musela svoje úsporné vozidlo postaviť od základov. Dizajn vozidla s benzínovým pohonom navrhli študenti sami tak, aby bol čo najjednoduchší na výrobu a spĺňal aerodynamický tvar. Karoséria vznikla v modelovacom programe a podľa nej vyhotovili formu z polystyrénu. Celkové konštrukčné riešenie vozidla je zamerané predovšetkým na znižovanie hmotnosti. To študenti dosiahli výrobou odľahčeného rámu z duralu, laminátovej karosérie, úsporným motorom, použitím kolies s nízkou trakciou, odľahčenou sedačkou a aerodynamickým tvarom vozidla.
Tešíme sa, že sa nám podarilo uspieť v silnej konkurencii stredných a najmä vysokých škôl a dostali sme pozvánku do Londýna. Pre našich študentov je to veľká príležitosť premeniť teoretické vedomosti do praxe a zúčastniť sa pretekov po boku skúsených európskych škôl. Veríme, že súťaž prehĺbi v študentoch chuť pokračovať v štúdiu technických smerov aj v budúcnosti,“ hovorí Ing. Ľudmila Uhlíková, riaditeľka SŠ Tvrdošín.
 

Študenti v Bratislave predviedli svoje vozidlá, poputujú do Londýna na Shell Eco-marathon 2016


Študenti v Bratislave predviedli svoje vozidlá, poputujú do Londýna na Shell Eco-marathon 2016


Úspech vozidla SPŠD Trnava v Le-Mans
Stredoškolskí študenti z Trnavy síce do Londýna nepocestujú, ale zato dosiahli skvelý výsledok v súťaži Shell Eco-marathon Le Mans – Challenger event, kde v kategórii elektromobilov úspešne konkurovali tímom z celej Európy. Svoj elektromobil postavili za tri mesiace a necelých 200 hodín práce. Rám vozidla pozostáva zo železa, na plášť študenti použili dutinkový lexan, kabína vodiča je z priehľadného 3 mm polykarbonátu, pohon zabezpečuje trojfázový elektromotor napájaný 36 voltovým jednosmerným napätím z Lithium-ionového akumulátora, výkon motora je 250 W a maximálna rýchlosť vozidla 30 km/hod s dojazdom približne 50 kilometrov.
Študenti na pretekoch nazbierali vzácne skúsenosti a tipy pre zlepšenie vozidla, ktoré môžu zužitkovať budúci rok v hlavnej súťaži. Možnosť prejsť technickou kontrolou a postaviť sa na štart bol pre celý tím vynikajúcou príležitosťou. Navyše takáto príležitosť uplatniť ich teoretické vedomosti v praxi stojí za všetku námahu. S výsledkom 158 kilometrov na 1 kWh máme veľkú šancu kvalifikovať sa na hlavné preteky Shell Eco-marathon Europe pre budúci rok.“ hovorí inžinier Milan Eliáš, vyučujúci zo Strednej priemyselnej školy dopravnej a vedúci tímu.
 

Študenti v Bratislave predviedli svoje vozidlá, poputujú do Londýna na Shell Eco-marathon 2016


Študenti v Bratislave predviedli svoje vozidlá, poputujú do Londýna na Shell Eco-marathon 2016


Študenti v Bratislave predviedli svoje vozidlá, poputujú do Londýna na Shell Eco-marathon 2016


 

Nové a modernizované hybridy a EV z tohto roka

Automobilky ešte na autosalóne v Ženeve ukázali svoj záujem čeliť rastúcim nárokom emisných noriem na vozidlá a predstavili početné koncepty i prototypy elektromobilov a hybridov, ktoré si teraz zrekapitulujeme. Ide o automobily, z ktorých niektoré sa už reálne predávajú či prenajímajú, iné sú iba prototypy a koncepty, na ktoré si ešte budeme musieť nejaký ten čas počkať. Isté však je, že patria k tomu najzaujímavejšiemu, čo súčasný trh s hybridmi, plug-in hybridmi a elektromobilmi vyprodukoval.

Toyota Prius

Akým iným predstaveným modelom začať, ak nie priekopníkom v eko motorizme. Štvrtá generácia prináša množstvo zmien, či už v oblasti exteriéru, interiéru alebo technológií. Spotreba paliva by sa mala pohybovať na úrovni 3,5l/100km a produkcia emisií iba 84g/km CO2.
 

Suzuki Baleno

Novinka v podaní tejto japonskej značky a hneď v dvoch verziách. Základná je verzia s  litrovým benzínovým trojvalcom s výkonom 110 koní a spotrebe 4,5 l. Hybridná verzia je dodávaná s motorom o objeme 1,2 l a pomocným elektromotorom, ktorý má za úlohu znížiť spotrebu o zhruba 0,5 l, avšak nie je dostatočne výkonný, aby auto išlo v čisto elektrickom móde. Emisie v tejto verzii klesnú zo 105 g na 94 g CO2 na kilometer.
 

Citroën E-Mehari

Tento „letný“ automobil pre štyroch je odkazom na model Mehari z roku 1968. Poháňaný je plne elektrickým motorom s výkonom 68 konských síl, ktorý vznikol v spolupráci s Bolloré Group.
 

Lexus LF-FC

Tento koncept v podaní Japoncov je špeciálny systémom pohonu palivovými článkami. Samozrejme nesmú chýbať najmodernejšie technológie ako bezdotykové ovládanie (gestami), či systémy samostatného riadenia.
 

Lexus LC 500h

Model založený na koncepte LF-LC z roku 2012 púta už na pohľad. Srdcom je známa atmosférická 5-litrová V8-mička s výkonom 473 koní, dopĺňaná hybridným pohonom novej generácie Lexus Multi Stage Hybrid System. O prenos pohonu sa stará až 10-stupňová automatická prevodovka, klasicky, s páčkami pod volantom.
 

Hyundai Ioniq

Nový model z južnej časti kórejského poloostrova možno označiť ako najinovatívnejší hybrid na tohtoročnej výstave. Ako prvý, a zatiaľ jediný, ponúka až tri varianty: hybrid, plug-in hybrid a takisto aj all-electric verziu. Zaujímavosťou je aj hybridný motor, ktorý je zapojený priamo do bloku benzínového motora, ktorý nemá ani jedno turbo. Ide o 1,6 litrový agregát s výkonom 104 koní. Samozrejmosťou je interiér budúcnosti už dnes, s rôznymi najmodernejšími vychytávkami.
 

Volkswagen up!

Faceliftu sa takisto dočkal aj najmenší z „rodiny“ Volkswagenov. V tomto prípade ide však iba o designové upgrady. Pribudnúť by mali nové odtiene farieb, disky kolies a rozšíri sa takisto ponuka čalúnení. up! beats so špecifickým interiérom a reproduktormi je k dispozícii tiež. Takisto sa prvýkrát objaví aj verzia Cross-up a dvojmiestna verzia. Chýbať nebude ani známy, čisto elektrický model e-up!
 

Škoda Vision S – Kodiaq

A teraz k spomínaným konceptom. Prvým je prvé SUV od našich západných susedov z Boleslavi. Exteriér vyzerá, ako sa na koncept patrí, už tradične futuristicky. No to, aký je interiér, snáď neočakával ani ten najväčší fanúšik filmov typu Back to the future. V prednej časti tohto 6 miestneho vozidla sa nachádzajú až 3 obrazovky. Najprekvapujúcejšou je asi tá na mieste spolujazdca. No tú medzi sedadlami asi tiež málokto očakával. O pohon sa stará kombinácia troch motorov. Jeden benzínový 1,4 litrový prepĺňaný a dva elektromotory: jeden na zadnej náprave a druhý vložený v 6 stupňovej automatickej prevodovke. Kombinovaný výkon tejto sústavy je 221 konských síl pri množstve vyprodukovaného CO2 45g/km.
 

Rimac Automobili – Concept One

Tento koncept je už z iného súdka. Štyrmi nezávislými motormi poháňaný automobil novej generácie ponúka výkon 1088 koní. Z nuly na 100 za 2,6 sekundy a maximálka 355km/h. To sú čísla mieriace poriadne vysoko. Možnosť prepínania pohonu medzi jednou a oboma nápravami tiež poteší nejedného jazdeckého fanatika. Ak by sa vám málilo, výrobca má v ponuke aj Concept S, ktorý prináša výkon pokorujúci 1MW, okruhové pneumatiky a aero paket.
 

Morgan EV 3

Tento zaujímavý projekt spája ručnú výrobu, trojkolesovú konštrukciu, elektrický pohon a to všetko pre maximálny pôžitok z jazdy. Zadný pohon robí z tejto „rakety“ určite zaujímavý zážitok, avšak mimoriadna opatrnosť je určite na mieste.
 

Yebbujana R2

Na prvý pohľad je tento model zameraný predovšetkým na dámsku časť obyvateľstva. Malý, ružový, elektrický kabriolet však v sebe skrýva elektromotor s výkonom 81 kWh, ktorý ho je schopný vystreliť z 0-100km/h za necelých 4,1 sekundy a ručička tachometra sa zastaví na hodnote 199km/h. Karoséria vyrábaná z jedného kusu je schopná pri rýchlosti 60 kmh prejsť na jedno dobitie 765 km.
 

Bee Bee XS

Ďalší model na leto. Tentokrát od nízkorozpočtového francúzskeho výrobcu, je ideálnym na mestské jazdenie počas horúcich letných dní. Pojme štyroch ľudí a s dojazdom približne 100 kilometrov, vás pri otvorenej streche odvezie kamkoľvek v mestskej džungli.
 

EP Tender

Toto zaujímavé riešenie nedostatočného počtu dobíjacích staníc na (našich) cestách, v podobe prívesného vozíka šetrí čas nejednému „ekomotoristovi“.
 

Honda C-HR

Tento mestský cross-over predstavuje ideálnu kombináciu do mesta. Pohon predných kolies, vyvýšená karoséria a hybridný pohon sú presne parametre do mestskej džungle. Na výber bude z troch výkonnostných verzií: 1.) podobná Priusu: maximálny výkon 122 koní, 1,8 litrový benzínový motor, so 40%-nou maximálnou tepelnou využiteľnosťou; 2.) 1,2 litrový prepĺňaný, s výkonom 115 koní a 3.) dvojliter s výkonom 147 konských síl.
 


Techrules – AT 96

Na záver zopár hyperhybridov. Nová čínska automobilka sa rozhodla prísť na trh s novým, zdá sa veľmi zaujímavým riešením spaľovania paliva. Nazvala to „Turbine-Recharging Electric Vehicle“. Mikroturbína nasáva palivo, z ktorého sa vyrobí elektrina pre batérie, z ktorých je následne posielaná do motora. To by malo zabezpečiť 2000 kilometrový dojazd, z 80-tich litrov paliva. Výkon 1030 koní, maximálka 350km/h.
 

Koenigsegg Regera

Jeden z najdrahších kúskov výstavy. Od konceptu predstaveného o rok skôr urobili inžinieri vo Švédsku 3000 zmien. A zdá sa, že to malo svoje opodstatnenie. Ako prvý na svete nepoužili prevodovku a motor je tak priamo napojený na zadnú nápravu. Váha 1590 kg, prvé auto na svete s použitím 800V batérií, s výkonom 525kW, s možnosťou dobitia počas jazdy až 200 kW. Výkon vrátane 5 litrovej V8-mičky 1500+ koní, krútiaci moment 2000+ Nm. 0-200km/h za 6,6 sekundy, z nuly na 300 za necelých 11 sekúnd a z 0 na 400 za 20 sekúnd. Peklo zo severskej tundry.
 

Arash AF10

Ako posledné to najsilnejšie, čo nám tohtoročný autosalón priniesol. Karoséria tvorená z uhlíkových vláken, V8 o objeme 6,2 litra, 4 elektrické prídavné motory, 5 prevodoviek, z toho jedna manuálna 6-stupňová pre benzínový motor. Popis, ktorý dohromady dáva výkon neuveriteľných 2080 koní. Táto britská automobilka takisto ponúka manuálne zapínanie pohonu jednej alebo oboch náprav. Zábava zaručená.
 

Brabus Zero Emission

„Čerešnička na torte“ v podobe modelu od nemeckého tuningového čaroděja. Brabus sa síce preslávil svojimi brutálnymi verziami Mercedesov, no bez ich povšimnutia neostala ani automobilka Tesla a ich vrcholový model. Pochopiteľne, o úpravu výkonu sa ani nepokúsili, keďže to neodporúča ani samotný Elon Musk. Exteriér obohatili len o pár karbónových zmien, zato interiér je doslova prekopaný od základov. O šírke škály napovedá samotný pilotný model, ktorého interiér je v kombinácii mentolovej kože a alcantary. Alternatívou je ešte viac alcantary, vyhrievané/chladené držiaky pohárov, ambientné osvetlenie a mnoho ďalšieho načo si len zákazník zmyslí.
 
 

Lexus NX 300h – Extravagantný crossover s hybridným pohonom (KRÁTKY TEST)

Lexus je zaujímavý projekt, ktorý sa automobilke Toyota skutočne vydaril. Odčleniť svoje prémiové vozidlá vytvorením vlastnej značky bol správny krok, rovnako ako masívne využívanie vyspelých hybridných pohonov. Lexus je dnes lídrom v aplikovaní hybridného pohonu a nasadilo ho aj do najnovšieho malého SUV-čka s názvom NX.

Lexus NX je považované za akýsi entry-level do sveta automobilov patriacich pod segment kompaktných luxusných crossoverov. Lexus dúfa, že osloví mladších zákazníkov, ktorým záleží na spotrebe, športovom charaktere a štýlovom vzhľade. NX je postavený na rovnakom základe, aký využíva aktuálna generácia Toyoty RAV4, avšak výrobca tvrdí, že až 90 percent z celkového počtu komponentov prepracoval.

Lexus NX 300h – test od Ecomento pre Ecomoto


NX 300h zdieľa hybridné pohonné ústrojenstvo so sedanom ES 300h, takže pod jeho prednou kapotou pracuje 2,5-litrový štvorvalec spaľujúci benzín, napojený je na automatickú prevodovku CVT a druhý motor je elektrický – spoločný výkon motorov je pôsobivých 197 koní. Len pre porovnanie, podobný výkon dosahuje aj naftové BMW X3 xDrive28d, ktoré by sme typom karosérie a veľkosťou mohli považovať za konkurenta pre Lexus NX. Tento druhý elektrický motor sa však využíva skôr ako generátor a až ten tretí je určený na aktívny pohon zadných kolies. Má výkon 68 koní (50 kW). Zaujímavosťou modelu NX je to, že v základnom režime ide o crossover s pohonom prednej nápravy a tá zadná sa zapája iba vtedy, keď jazdíte v režime hybridu. Jazdiť môžete aj výlučne na elektrinu, avšak dojazd je obdobný, ako pri iných prémiových plug-in hybridoch. Tento NX sa však samostatne dobíjať nedá.
 
Medzi jazdnými režimami môžete prepínať veľmi jednoducho – na dosah ruky máte k dispozícii tlačidlo pre zmenu módu, na výber máte z Charge, Eco a Power. Informácie o aktuálnej spotrebe a energetickej efektivite sa zobrazujú aj na 4-palcovom TFT displeji pred volantom.

Lexus NX 300h – test od Ecomento pre Ecomoto


Pre úplnosť dodávame, že NX sa dá na Slovensku kúpiť aj vo variante 200t, ktorý je v základe takmer o dvetisíc eur drahší ako model 300h. Pracuje s menším 2-litrovým motorom (prvým od Lexusu s turbom), avšak s výkonom až 238 koní.
 
Dôvod, prečo sa model NX zaraďuje do kategórie prémiových automobilov, tkvie predovšetkým v jeho technickej vyspelosti. Už na prvý pohľad každého znalého človeka zaujmú LED svetlomety s príťažlivým moderným tvarovaním a celkový agresívny, avšak nie prvoplánový dizajn prednej masky.

Lexus NX 300h – test od Ecomento pre Ecomoto


Jazda na Lexuse NX nedáva veľmi tušiť, že sedíte v kompaktnom crossoveri. V skutočnosti má rozmery ako prvá generácia SUV-čka RX z roku 1998. Zdá sa, že šoférujete väčšie vozidlo, NX veľmi dobre drží na ceste a dobre tlmí nedokonalosti vozovky, počas jazdy je interiér tichý. Dokonca je občas ťažké rozpoznať, kedy sa do činnosti zapája elektrický a kedy už spaľovací motor. Počas krátkej jazdy je iba veľmi náročné posúdiť praktickú spotrebu vozidla pri zapnutom hybridnom pohone. Nedá sa však nevšimnúť, že počas jazdy mestom bol benzínový motor takmer celý čas aktívny. Vypnutý bol iba pri rozbiehaní sa, pri zotrvačnej jazde a vtedy, keď sme zastavili na križovatke. Slovenský Lexus tvrdí, že jeho hybridný NX jazdí kombinovane za 5,1 l/100 km, ale nepochybne by sa o tomto údaji dalo diskutovať. Na to, aby sa efektívne využívali možnosti hybridného pohonu, je potrebný aj skúsenejší vodič so schopnosťou predvídať správnu dobu zatlačenia do akceleračného pedála.
 
NX zrýchľuje fantasticky a má skvelé brzdy. Zrýchlenie je okamžité, krútiaci moment si drží svoju silu pomerne dlho a automatická predovka radí precízne, ako keby vedela predvídať správanie vodiča.
 

Lexus NX 300h – test od Ecomento pre Ecomoto


Lexus NX 300h – test od Ecomento pre Ecomoto


Lexus NX 300h je skvelý automobil, ktorého kúpu nebude nikto ľutovať. Má všetko to, čo očakávame od moderného vozidla väčších rozmerov, najmä interiér je spracovaný famózne a hoci nachádza určité podobnosti s tuctovou Toyotou, praktická skúsenosť s ním je veľmi pozitívna. Pokiaľ ide o samotný hybridný pohon, ten je podľa očakávaní určený skôr pre early adopters. To je taký typ zákazníkov, ktorí si radi priplatia za niečo nové, hoci ešte nejaký čas by si technológia zaslúžila na vlastný rozvoj. NX 300h vie znížiť spotrebu benzínu vďaka elektrickému motoru a rekuperácia vracia energiu do akumulátorov pomerne rýchlo. Na každodennú čisto elektrickú jazdu však tento hybrid ešte stavaný nie je.
 

Lexus NX 300h – test od Ecomento pre Ecomoto


 

Naše skúsenosti s plug-in hybridom Mercedes-Benz GLE 500e

Mercedes-Benz GLE 500e je skvostný automobil, ktorý nemôžete nemilovať. Má skvelé jazdné vlastnosti, nepopierateľnú charizmu a moderný pohon s presvedčivými schopnosťami.

Jedno z najlepších SUV na svete sa generačne polepšilo a do ponuky predajcov aj na Slovensku zaviedlo motorizáciu typu plug-in hybrid. To znamená, že robustné drahé SUV-čko môžete pripojiť na elektrický kábel a dobiť mu baterky. Potom môžete odjazdiť nanajvýš 30 kilometrov celkom bez emisií CO2 a úplne potichu. Skúsenosť s týmto luxusným automobilom snáď ani nemôže byť negatívna, avšak za týždeň aktívneho jazdenia a odšoférovania takmer 900 kilometrov môžeme byť už aj trocha kritickí.
 
Keď mi prišla do e-mailu ponuka otestovať GLE 500e, mal som veľkú radosť. Automobily schopné jazdiť výlučne na elektrinu sú zvyčajne malé a vrtké a tento Mercedes je ale presným opakom. Na elektrinu dokáže jazdiť skôr iba sekundárne, hlavné slovo má stále fantastický benzínový motor s objemom tri litre, ale skúsenosť s GLE 500e dokáže povedať aj o tom, ako by mohli vyzerať a jazdiť veľké automobily budúcnosti.
 
Mať prehnané očakávania nie je celkom správne, ale v tomto prípade ich má každý – od drahého automobilu renomovanej značky sa čaká iba to najlepšie. Bez zbytočných okolkov musím priznať, že dnes, po odovzdaní vozidla z testu, mi nesmierne chýba jeho úžasný interiér a celkový charakter. Môžu za to všetky tie detaily, ktoré stoja za mimoriadnym SUV, počnúc spracovaním interiéru až po jazdné vlastnosti.
 

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Spracovanie interiéru

Interiér GLE v podobe plug-in hybridu sa prakticky vôbec nelíši od toho s bežným spaľovacím motorom. Snáď iba batožinový priestor má výraznejšie vyššiu podlahu, práve pod ňou sa nachádza všetko potrebné pre funkčnosť hybridného pohonu. Predná časť interiéru je rozmerovo veľkorysá, ponúka komfortné sedenie, vysoký posed a masívny stredový tunel. Radiaca páka je na pravej strane za volantom, na stredovom paneli nachádzame iba komplikovaný ovládač systému Command a kruhový volič jazdných režimov. Z nadštandardného sedenia s možnosťou elektronického nastavovania a tromi pamäťovými slotmi sa teší aj spolujazdec, pasažieri vzadu (max. traja) majú sedadlá nastavené napevno. Môžu si zmeniť iba sklon operadla a hlavovej opierky.
 
Veľkosť interiéru ocenil aj náš redaktor, ktorý meria takmer dva metre a teší sa z robustnej postavy – aj keď obsadil jedno zo zadných sedadiel, ďalší dvaja pasažieri vzadu nemali problém pohodlne sa usadiť.
 

Jazdné režimy v Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Plná nádrž a plná batéria. Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


 

Jazdné režimy

Pod kapotou GLE 500e sa nachádza spaľovací benzínový motor s objemom 2,99 cm3, ktorého vlastnosti sú splneným snom každého priaznivca poctivého motorizmu. Motor so šiestimi valcami má dvojnásobné preplňovanie, maximálny výkon až 325 kW a napojený je na 7-stupňovú automatickú prevodovku 7G-Tronic s možnosťou manuálneho radenia páčkami za volantom. Aj napriek vysokému výkonu a silnému krútiacemu momentu prevádzka motora vyhovuje náročným normám Euro 6.
 
To, čo robí model 500e výnimočným, je prítomnosť silnejších batérií a doplnkového elektrického motora. Dá sa povedať, že nie je ani tak doplnkový, ako skôr druhý a plnohodnotný. GLE 500e je totiž plug-in hybrid, čo znamená, že je schopné jazdiť aj výlučne na elektrinu a batérie sa okrem vstavaného rekuperačného systému nabíjajú aj samostatne pripojením kábla. Počas týždňového testu sme vedeli oceniť rekuperáciu, ktorej efektivita nás veľmi milo prekvapila – zdá sa, že ak na pol dňa vynecháte z pohonu elektrický motor, rekuperáciou získate energiu aj na 20 elektrokilometrov Tie kilometre potom môžete vyjazdiť dvomi spôsobmi: ako E-MODE alebo HYBRID.

Jedna z nameraných priemerných spotrieb | Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Jazdný režim E-MODE využíva na pohon výlučne elektrický motor, vďaka čomu sú spotreba benzínu a tiež emisie CO2 nulové. Výrobca uvádza, že pri plnom nabití jeho SUV-čko prejde aj 30 kilometrov, avšak v reálnych podmienkach sme boli z dojazdu mierne sklamaní. Ak si nedáte pozor na kultivovanosť jazdy, v pohode tento teoretický dojazd klesne aj pod polovicu. Pohon v režime E-MODE má význam v dopravných zápchach a vtedy, keď máte možnosť svoje vozidlo dobíjať počas noci vo vlastnej garáži. Je to nezvyčajný pocit, keď idete v aute a nepočujete skoro nič iné okrem valivého odporu kolies. Pri rozbiehaní počujete zo zadných partií automobilu jemné bzučanie rotora. Je to skoro ako zo sci-fi filmu.
 
Druhý režim, ktorý aktívne využíva elektrický motor, je HYBRID. Nedá sa povedať, že by v ňom bol jeden alebo druhý motor ten prioritný, pretože počítač podľa aktuálnej potreby prepína medzi elektrickým a benzínovým agregátom. Vo výsledku sa vám na displeji pred volantom objaví údaj o priemernej spotrebe nižší aj o 5 litrov na 100 kilometrov jazdy, čo považujeme za famózny výsledok. Musíme sa priznať, že sme s GLE veľmi nejazdili “na spotrebu”. Zaujímalo nás, akú spotrebu bude mať vodič v praxi, keď bude autom jazdiť ako na každom inom. Priemerná spotreba na trase asi 150 kilometrov (z toho 60% diaľnica, 15% mesto a 25% medzimesto) výlučne na spaľovací motor bola 14,9 l/100 km. Na takto veľké SUV je to pomerme dobrý výsledok. Rovnakým jazdným štýlom na rovnakej trase späť sme namerali priemernú spotrebu iba 10,5 l/100 km, keď sme do činnosti zapojil aj elektrický motor v režime HYBRID. Takáto úspora je veľmi pekná, a to sme sa ani veľmi nesnažili. Myslíme si však, že spotreba udávaná výrobcom je v reálnych podmienkach nedosiahnuteľná.
 
V ponuke palubného počítača sú dovedna štyri jazdné módy: HYBRID, E-MODE, E-SAVE a CHARGE. HYBRID spája sily elektrického a benzínového motora, E-MODE pracuje výlučne s elektrickým, E-SAVE s výlučne benzínovým a CHARGE umožňuje efektívnu rekuperáciu elektrickej energie počas jazdy (batéria sa dobíja počas brzdenia a spomaľovania).
 

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Technika v testovanom modeli

Mercedes-Benz GLE 500e, ktorý sme dostali na redakčný test, bol vybavený paletou moderných technológií, ktoré pre menej skúseného vodiča pôsobia ako z iného sveta. Jediným tlačidlom môžete zmeniť charakter automobilu, k dispozícii sú režimy SPORT, COMFORT a INDIVIDUAL. Pri tom poslednom si viete sami nastaviť, ako má v tomto móde fungovať podvozok, motor, riadenie a podobne. Oceňujeme funkcie aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat so schopnosťou udržiavať vzdialenosť od nasledujúceho vozidla. V praxi počas jazdy diaľnicou sme si niekoľkokrát všimli, ako dobre systém udržiavania v jazdnom pruhu reaguje aj na mierne zákruty – vtedy auto samo točí volantom a vie to robiť aj napriek tomu, že vás zvukovo i vizuálne upozorní na potrebu uchopenia volantu. Skvele je spracovaný parkovací asistent a celkový pohľad na okolie vozidla pomocou kamier, k dispozícii je aj pohľad zhora. Je skoro neuveriteľné, ako dobre dokážu Nemci tieto funkcie priviesť k zdanlivej dokonalosti. Ďalej sú to funkcie asistovaného zjazdu z kopca, viditeľné zdvihnutie svetlej výšky stlačením jediného tlačidla, inteligentné svetlomety a výborný brzdový systém. Ten sme vyskúšali raz a cielene, doslovne je počuť a cítiť účinok ABS.

Funkcia Lane Assist dokáže automobil udržať v pruhu, ale keď vybočíte, upozorní vás na to vibrácia volantu a vizuálne na displeji. Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes-Benz GLE 500e je mimoriadne presvedčivý automobil a pozitívne oslovil každého, kto si doň nasadol. Spojenie benzínového motora s tým elektrickým je pôsobivé a zastávame presvedčenie, že práve hybridný pohon je pohon budúcnosti. Otázna je už iba finančná návratnosť nadobúdacej investície tohto plug-in hybridu. Máme však podozrenie, že keď si niekto kúpi takto drahý Mercedes, toho úspora na spotrebe paliva veľmi nezaujíma…
 

Kľúčové vlastnosti:

Pohon: permanentný 4MATIC, plug-in hybrid
Hlavný motor: benzín, V6 2996 cm3, 325 kW, 650 Nm, 2×preplňovanie, Euro 6
+ Elektrický motor
+ Batéria
Prevodovka: 7-stupňový automat Daimler-Benz 7G-Tronic s možnosťou manuálneho radenia
Rozmery (dך×v): 4819×1935×1796 mm, rázvor 2915 mm
Hmotnosť: 2390 kg
Nádrž: 80 litrov
Max. rýchlosť: 245 km/h (259 teoreticky)
Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,3 sekundy
Spotreba (výrobca): min. 3,5 l/100km
Spotreba (test, hybrid, kombinovane) 10,4 l/100km:
 

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


 

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


 

Tesla Model 3, kompaktný elektrický sedan za 35-tisíc USD

Tesla odhalila dlho očakávaný automobil, Model 3. Je v poradí tretím modelom tejto americkej automobilky a jeho cena je v porovnaní s Modelom S iba polovičná. Ponúkne však stále veľmi dobré technické parametre a na dnešnú dobu stále netypický dizajn s futuristickým interiérom.

Oficiálne uvedenie vozidla znamená, že sa začne vyrábať až v roku 2017 a v tomto istom roku sa dostanú prvé kusy k novým majiteľom. Dnes automobilka eviduje už viac ako 130-tisíc predobjednávok, čo vyzerá na veľmi sľubný štart. Možno to bude práve Model 3, čo vytiahne automobilu Tesla z neustálych dlhov. Záloha pri potvrdení objednávky je rovných 1000 dolárov, čo znamená, že už teraz Tesla pretočila 129-miliónov dolárov – a to na aute, ktoré ešte ani nevyrába.

Kľúčové vlastnosti Tesla Model 3:

  • cena začína na 35-tisíc USD;
  • na jedno nabitie prejde maximálne 346 km (215 míľ);
  • zrýchlenie z 0 na 100 km/h za min. 6 sekúnd;
  • 5 hviezdičiek vo všetkých kategóriách v amerických bezpečnostných testoch;
  • funkcia autopilota;
  • supercharging – rýchle nabíjanie;
  • interiér pre 5 dospelých pasažierov vrátane vodiča;

 

Tlačová konferencia spoločnosti Tesla a uvedenie Modelu 3


Model 3 je v skutočnosti štvrtý automobil od Tesly, avšak bude tretím v stabilnej súčasnej ponuke vozidiel. Prvým automobilom bol slávny Tesla Roadster, ktorý sa však dnes nevyrába a nepredáva. V porovnaní s Model S a Model X je trojka menšia, má byť praktickejšia a finančne dostupnejšia, avšak údajne sa nekonali žiadne kompromisy v bezpečnosti a ani jazdných vlastnostiach.
Profil automobilu pripomína Model S, má však výrazne kratšiu karosériu, vraj je totožná s dĺžkou BMW radu 3. Práve BMW radu 3 sa často spomína ako jeden z významných rivalov, proti ktorým bude nová Tesla bojovať. Hoci sa často pri Modeli 3 skloňuje slovo sedan, v skutočnosti je skôr taký dizajnový hybrid liftbacku, sedanu, hatchbacku a sportbacku. Vonkajšie i vnútorné osvetlenie využíva technológiu LED.
 

Tesla Model 3, ročník 2018

Interiér s veľkými zmenami a otáznikmi

Ak Tesla zachová interiér v rovnakom stave, v akom ho odprezentovala pri uvedení Modelu 3, vyslúži si tým nepochybne rozporuplné kritiky. Interiér je nápadne futuristický a jednoduchý, má iba jeden veľký displej s uhlopriečkou až 11 palcov uprostred prednej časti kokpitu. Zaujímavosťou je, že pred volantom nie je žiadna platforma pre zobrazenie aktuálnej rýchlosti či iných informácií o jazde a vozidle. Momentálne nevieme, či sa tieto údaje budú zobrazovať neprakticky na centrálnom displeji alebo sa v Modeli 3 objaví head-up displej, či iné minimalistické riešenie.

Tesla Model 3, ročník 2018 – interiér


Tesla Model 3, ročník 2018 – interiér


Tesla Model 3, ročník 2018 – interiér


 
Tesla tvrdí, že jej vozidlá sú maximálne bezpečné, avšak my sa s nedôverou pozeráme na veľký dotykový displej, ktorý celkom nahradil mechanické tlačidlá. Zastávame názor, že hrať sa počas jazdy s dotykovým displejom je presne to isté, ako používať mobil, čo bezpečné rozhodne nie je. Už len také nastavenie klimatizácie počas jazdy zvyčajne robíme tak, že si otočné voliče nahmatáme prstami – v prípade dotykového tabletu to možné zatiaľ nie je.
Je však pravdepodobné, že Tesla tentokrát verejnosti ukázala iba verzie, ktoré ešte čaká vývoj. Dúfame teda, že aspoň základné mechanické ovládače nakoniec v interiéri predsa len nájdeme.
 

Tesla Model 3, ročník 2018

Tesla robí iba rýchle autá

Keď Elon Musk predstavoval Model 3, pripomenul, že bude zrýchľovať veľmi prudko – rýchlosť 100 km/h dosiahne za šesť sekúnd a s výkonnostným paketom s 80 kWh batériou bude stovka dosiahnuteľná už za štyri sekundy. Takýto výkonnejší variant Modelu 3 však bude stáť niekde medzi 50- až 60-tisíc americkými dolármi, čo už tak pôsobivé nie je. Dojazd výkonnejšej verzie by mal byť v porovnaní s tou základnou značne väčší, maximálne 483 kilometrov.
 

Tesla Model 3, ročník 2018


Tesla Model 3, ročník 2018

Vlastný podvozok a neupresnené detaily

Elektromobil Tesla Model 3 bude jazdiť výlučne na elektrinu a nebude ponúkať žiadne hybridné pohonné alternatívy. Elektrický pohon je zabezpečený dvojicou elektromotorov, jeden vpredu a druhý vzadu. Spoločne automobilu poskytujú pohon všetkých štyroch kolies a progresívny systém regulovania krútiaceho momentu podľa aktuálnej potreby.
Automobil je postavený na vlastnom podvozku a hoci zdieľa mnohé technológie a patenty s Model S a Model X, jeho platforma je navrhnutá individuálne. Nevedno, či sa Tesla niekedy bude uberať rovnakou cestou, ktorou Volkswagen – ten vie zabezpečiť výrobu širokej palety modelov vďaka modulárnej platforme.

Elon Musk a ani Tesla samotná zatiaľ neupresnili, aké sú presné technické údaje nového modelu elektromobilu. Neuvádzajú toľko detailov ako pri nedávnom uvedení Modelu X a dokonca ani to, akú kapacitu akumulátorov bude vozidlo ponúkať v základnej verzii.
Vieme však jedno: Tesla Model 3 bude v prvých rokoch nedostatkový tovar. Automobil sa začne vyrábať až v roku 2017 a odborná verejnosť vyjadruje presvedčenie, že prvých 130-tisíc predobjednaných kusov sa bude dodávať v priebehu možno až dvoch rokov. Zdá sa, že zákazníci, ktorí si automobil neobjednali teraz, si naň budú musieť počkať ešte dlhšie. Tesla však otvorene hovorí o cieli zvýšiť produkciu závodu na 500-tisíc kusov automobilov ročne, čo by predsa len mohlo do pesimistických predpovedí vniesť trocha optimizmu.

Tesla Model 3, ročník 2018


 

BMW eDrive v nových modeloch 225xe a 330e

Technológia BMW eDrive využíva hneď niekoľko najmodernejších komponentov zo sveta technológií typu plug-in hybrid, pričom výrazne prispieva k zníženiu spotreby paliva a produkcii emisií. BMW eDrive je jedným z najpokrokovejších prvkov súboru revolučných technológií nesúcich súhrnné označenie BMW EfficientDynamics.

Jazdenie s nulovými miestnymi emisiami.

BMW eDrive je nová technológia pohonného systému, ktorú využívajú všetky elektricky poháňané vozidlá značky BMW i, ako aj modely BMW s pohonom typu plug-in hybrid. Okrem výnimočnej efektivity a dokonalo plynulej každodennej prevádzky technológia BMW eDrive zároveň zaručuje najvyššie štandardy v otázke dynamiky a kvality jazdy –v presnom súlade s tradíciou značky BMW. Technológia BMW eDrive teda súčasne s technológiou BMW TwinPower Turbo pre spaľovacie motory, inteligentnou ľahkou konštrukciou a optimalizovanou aerodynamikou predstavuje jeden z najdôležitejších prvkov stratégie EfficientDynamics, ktorá ma za účel zvýšiť výkon a zároveň znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií CO2. Technológia BMW eDrive navyše ponúka možnosť pohonu výlučne na elektrickú energiu, pri ktorom nevznikajú žiadne miestne emisie a umožňuje dojazd na dlhé vzdialenosti vďaka kombinovaniu dvoch rôznych systémov pohonu.
Okrem toho technológia BMW eDrive ponúka extrémne dynamické zrýchlenie pri rozbiehaní vďaka okamžitej odozve elektromotora, ktorý dokáže svoj mohutný maximálny krútiaci moment dosiahnuť prakticky ihneď. Funkcia eBoost, ktorá pri zrýchľovaní spája účinok krútiacich momentov oboch systémov, navyše zaručuje radosť z jazdy typickú pre vozidlá značky BMW – a to za každých podmienok.
 

Prispôsobenie pre rôzne koncepcie vozidiel.

Kľúčové zložky technológie BMW eDrive tvoria synchrónny elektrický motor (s elektronikou pohonu z dielne BMW), vysokonapäťová lítium-iónová batéria a systém inteligentného manažmentu energie. Tento systém je zárukou najefektívnejšej možnej spolupráce elektrického a spaľovacieho motora v modeloch plug-in hybrid v závislosti od aktuálnej situácie.
Modulárna konštrukcia technológie BMW eDrive, ktorá bola pôvodne vyvinutá pre plne elektrický model BMW i3 a športový plug-in hybrid BMW i8 (oba sú priekopníkmi rozvoja elektrickej mobily v prémiovom sektore), je navyše ideálna aj pre rôzne ďalšie koncepcie a segmenty automobilov. BMW pri vývoji najnovších modelov BMW eDrive čerpá zo svojich bohatých technických skúseností, ako aj zo spätnej väzby od zákazníkov. Pri vývoji nových modelov využívajúcich technológiu BMW eDrive sme v rámci procesu vylaďovania prvkov, ako sú ako články batérií, systém chladenia, elektronika pohonu a stratégia prevádzky, pre jednotlivé vozidlá využili znalosti nadobudnuté pri modeloch BMW i3 a BMW i8. Každý z komponentov bol dokonalo prispôsobený príslušnému vozidlu a optimalizovaný z pohľadu výkonnosti, efektivity, bezpečnosti aj odolnosti. Technológia BMW eDrive navyše umožňuje mimoriadne efektívne uplatnenie elektrifikovanej verzie pohonu všetkých kolies xDrive, ktorú sme prvýkrát predstavili práve v modeli BMW i8.
 

BMW eDrive: typický charakter značky BMW, flexibilné možnosti uplatnenia.

Technológiu BMW eDrive v podstate tvorí elektrický motor, vysokonapäťová lítium-iónová batéria a elektronický manažment všetkých komponentov pohonu. Všetky plug-in hybridné modely značky BMW dosahujú výnimočný výkon za pomoci funkcie eBoost, ktorá úspešne kombinuje ťah oboch pohonných systémov, čím reakcie technológie BMW TwinPower Turbo nadobúdajú úplne nové rozmery. Elektrický pohon sa tak vďaka technológii BMW eDrive stáva prakticky využiteľnou možnosťou pre jazdu v meste aj mimo neho. Dôležitým prvkom stratégie prevádzky je efektívne využívanie elektrickej energie získanej z externých zdrojov a zo systému rekuperácie v záujme dosiahnutia maximálne efektívnej prevádzky vozidla. Jednotlivé komponenty architektúry BMW eDrive sú na mieru prispôsobené konkrétnym koncepciám vozidiel a je ich možné kombinovať s troj- aj štvorvalcovými benzínovými motormi, s klasickým pohonom zadných kolies, systémom BMW xDrive či využiť v rámci elektrifikovaného pohonu všetkých kolies.
Komponenty eDrive, ktoré sme vyvinuli v rámci projektov BMW i, budú čoskoro integrované aj do ostatných modelových radov príslušných značiek. Táto na mieru prispôsobiteľná architektúra zároveň vytvára platformu umožňujúcu ponúkať vozidlá typu plug-in hybrid za atraktívne ceny, schopné konkurovať konvenčne poháňaným vozidlám s podobným výkonom. Zákazníci tak po tejto pokrokovej koncepcii pohonu siahnu nielen vďaka pozitívnemu dopadu elektrickej mobility na životné prostredie, ale pre jeho vyššiu hospodárnosť.
 

Plug-in hybrid: manažment energie v inteligentnej podobe.

Systém inteligentného manažmentu energie modelov typu plug-in hybrid zabezpečuje optimálnu spoluprácu spaľovacieho a elektrického motora v záujme dosiahnutia maximálnej efektivity za každých podmienok. V rámci svojej stratégie prevádzky sa tieto vozidlá rozbiehajú výlučne pomocou elektrickej energie. Automobily BMW typu plug-in hybrid pri nízkych a stredných rýchlostiach využívajú prioritne elektrický pohon, vďaka čomu efektívnejšie využívajú výhody elektrického systému pohonu, ktorý nevytvára žiadne miestne emisie. Pri výraznejšej akcelerácii a vyšších rýchlostiach sa však zapája aj spaľovací motor. Vďaka spoločnému uplatneniu krútiaceho momentu obidvoch systémov vozidlo nadobúda maximálnu jazdnú dynamiku, ktorá mu dodáva mimoriadne sebavedomie a istotu na ceste. Technológia BMW eDrive zabezpečuje efektívnu prevádzku spaľovacieho motora (za pomoci elektrickej energie) aj pri vyšších rýchlostiach. To vedie napríklad k zníženiu spotreby paliva pri rýchlej jazde mimo mesta a na diaľnici. Navyše, keď je aktivovaný navigačný systém vozidla, aktívne sa uplatňuje stratégia predvídania priebehu trasy, ktorá optimalizuje efektivitu prevádzky a zaručuje dokonalý pôžitok z jazdy na elektrický pohon.
Podobne ako model BMW i8, aj modely BMW X5 xDrive40e, BMW 330e a BMW 740e dokážu jednoduchým stlačením tlačidla v režime MAX eDRIVE čisto na elektrický pohon vyvinúť rýchlosť až 120 km/h, model BMW 225xe až 125 km/h. V takomto prípade sa spaľovací motor zapája až po intenzívnejšom stlačení plynového pedálu za určitú hranicu. V režime SAVE BATTERY je možné udržiavať úroveň nabitia batérie, aby tak bola potrebná elektrická energia k dispozícii neskôr počas cesty. Ak úroveň nabitia poklesne pod 50 %, batéria sa znova začne nabíjať. Pri nastavení voliča do polohy S sa spaľovací motor naštartuje bez ohľadu na zvolený režim, aby ste tak mali neustále k dispozícii kombinovaný maximálny výkon obidvoch systémov pohonu. Úroveň nabitia batérie sa naviac zvýši na 80 %. Vďaka rozšíreniu o funkcie BMW eDrive pôsobia jednotlivé režimy ECO PRO, COMFORT a SPORT pre odlišné štýly jazdy ešte efektívnejšie než na konvenčných vozidlách.
 

Rýchle a pohodlné nabíjanie batérie.

Vysokonapäťové batérie nových plug-in hybridných modelov BMW sa nabíjajú mimoriadne jednoducho, pohodlne a rýchlo vďaka riešeniam programu BMW 360° ELECTRIC – a to doma aj na cestách. Doma batériu jednoducho dobijete z bežnej elektrickej zásuvky pomocou štandardne dodávaného nabíjacieho kábla alebo pomocou nabíjacej stanice BMW i Wallbox (nabíjací výkon: 3,7 kW). Nabíjanie na cestách uľahčuje služba mobility BMW i ChargeNow, ktorá zákazníkom umožňuje prístup k najrozsiahlejšej svetovej sieti verejných nabíjacích zariadení s viac než 30 tisíc nabíjacími miestami prevádzkovanými partnermi v 22 krajinách.
 

Vyšší výkon, nižšia spotreba paliva.

Nové automobily BMW typu plug-in hybrid s technológiou eDrive –modely BMW X5 xDrive40e, BMW 225xe a BMW 330e a BMW 740e – opäť stanovujú nové štandardy spotreby paliva v najrôznejších oblastiach prémiového segmentu, pričom zároveň plnia prísne budúce požiadavky medzinárodných predpisov pre emisie CO2. Vďaka režimu plne elektrického pohonu, pri ktorom nevznikajú žiadne miestne emisie, navyše budú mať povolený vjazd do centier miest, ktoré prístup vozidiel regulujú. Napriek tomu však tieto vozidlá typu plug-in hybrid ponúkajú charakteristické atribúty značky BMW v podobe výnimočnej dynamiky, športového charakteru a radosti z jazdy v kombinácii s najlepším výkonom vo svojich kategóriách.
 

Šéfovia v Daimleri budú povinne jazdiť hybridy a elektromobily

Značka Daimler, ktorá zastrešuje aj Mercedes-Benz, dnes vyhlásila, že jej hlavní predstavitelia budú jazdiť na automobiloch s výlučne hybridným alebo elektrický pohonom. Automobilový koncern tým mieni dokázať, že si za svojimi technológiami stojí a myslí to s ich budúcnosťou celkom vážne.
 

Oficiálne vyjadrenie spoločnosti:

Funkcionári Daimleru presedlajú na hybridy a elektromobily
Ďalším krokom spoločnosti Daimler na ceste k jazdeniu bez emisií je rozhodnutie, že vedúci pracovníci spoločnosti budú jazdiť na elektrifikovaných služobných vozidlách. Bezemisnú dopravu už Daimler podporuje zvýhodneným prenájmom vozidiel s alternatívnymi pohonmi zamestnancom. Zároveň v roku 2016 investuje ďalších 30 miliónov eur do výstavby vlastnej nabíjacej infraštruktúry vo svojich prevádzkach.
„Dôsledne kráčame po ceste k bezemisnému jazdeniu,“ zdôrazňuje Ola Källenius, člen predstavenstva spoločnosti Daimler a dodáva: „preto integrujeme elektromobilitu do všedného dňa našich vedúcich pracovníkov a okoliu zároveň spoločne vysielame jednoznačný, nasledovaniahodný signál.“
Potenciálnu ponuku, aj pre vedúcich pracovníkov Daimleru, tvoria v súčasnosti hybridné vozidlá nabíjateľné zo siete: Mercedes-Benz S 500 e (sedan), C 350 e (sedan, kombi a dlhá verzia), GLE 500 e 4MATIC, GLC 350 e 4MATIC a nové E 350 e (sedan). V stuttgartskej centrále, kde má Daimler vrátane okolia 556 nabíjacích bodov, jazdia jeho vedúci pracovníci na rozličných úrovniach od apríla 2015 na modeloch B 250 e poháňaných čisto elektricky.
Zamestnanci spoločnosti Daimler majú k dispozícii na služobné alebo zvýhodnené súkromné používanie, čiastočne či úplne elektricky poháňané modely smart fortwo electric drive, B 250 e, GLE 500 e a C 350 e.
 
 

Toyota C-HR (2017), hybrid predstavený v Ženeve

Kompaktný crossover automobilky Toyota prináša výrazný dizajnový jazyk, ktorému dominuje motív diamantového tvaru, plnohybridný pohon, ktorý ponúka podmanivý zážitok z jazdy, a novú architektúru TNGA.

Platforma modulárnej architektúry Toyota New Global Architecture (TNGA)

Nový koncept C-HR je pozoruhodným stvárnením výhod platformy TNGA; predstavuje novátorský, integrovaný prístup vývoja vozidiel ku komponentom a platformám pohonných sústav, ktoré sa od tohto roku zavádzajú do nových modelov značky Toyota.
 
V novom vozidle C-HR sa platforma TNGA prejavuje v podobe vyššej tuhosti karosérie, lepšieho výkonu v prípade zrážky, vylepšeného podvozka a odpruženia vozidla, ako aj na nižšom ťažisku. Vyššia tuhosť karosérie spolu s nižším ťažiskom zmierňujú pohyb karosérie a nakláňanie vozidla pri prejazde zákrutami. To umožnilo zníženie tuhosti odpruženia, čoho výsledkom je väčšie pohodlie pri jazde bez toho, aby utrpela jazdná dynamika. Koncept C-HR sa tak vyznačuje citlivejším ovládaním, obratnosťou a stabilitou pri jazde v priamom smere, ktoré sú na rovnakej úrovni ako u najlepších hatchbackov nižšej strednej triedy. Pomocou nových výrobných postupov a technológií, vďaka ktorým sa budú charakteristiky a konštrukcia vozidiel ľahšie pretvárať na skutočnosť, architektúra TNGA zoskupuje vývoj vozidiel s cieľom podporiť strategické spoločné využívanie dielov a komponentov hnacích sústav. Týmto prístupom sa najmenej o 20 percent zredukujú zdroje potrebné na rozvoj, čím sa uvoľnia investície na vylepšovanie produktov a vývoj vyspelých technológií pre trvalo udržateľný rast.
 

Toyota H-CR (2017) hybrid

Efektívnejšia hybridná pohonná sústava

C-HR vyniká technológiou hybridného pohonu. V tomto prípade novú a kompaktnejšiu plnohybridnú pohonnú sústavu s ľahšími komponentmi. Odráža významný pokrok v oblasti technológií akumulátora, elektromotora a zážihového motora, ktoré prinášajú ďalšie zníženie spotreby paliva a emisií CO2. Plnohybridná pohonná jednotka najnovšej generácie v koncepte C-HR pracuje spolu so zážihovým motorom, ktorý sa môže pochváliť najlepšou tepelnou účinnosťou na svete na úrovni viac ako 40 %. Predstavuje spojenie najmodernejšej technológie akumulátora a nových, vysoko kompaktných elektromotorov, ktoré sa vyznačujú výrazne vyššou hustotou výkonu.
Nová plnohybridná hnacia sústava vyvinutá v rámci programu TNGA je ľahšia a efektívnejšia v porovnaní s aktuálnymi hybridnými sústavami automobilky Toyota. Bude tiež podstatne presnejšia a jazda s ňou bude ešte jednoduchšia a intuitívnejšia, pretože bude poskytovať prirodzenú, plynulú a okamžitú odozvu na pokyny vodiča.
 

Toyota H-CR (2017) hybrid


Toyota H-CR (2017) hybrid


Toyota H-CR (2017) hybrid


Toyota H-CR (2017) hybrid


 
 

BMW i3 v limitovanej edícii MR Porter

BMW i sa spojilo s partnerom MR PORTER.COM, viacnásobne oceneným online obchodom s pánskou módou, aby spoločne vytvorili jedinečnú limitovanú edíciu BMW i3.

 
Dizajnérske tímy BMW a MR PORTER, inšpirované nadčasovým štýlom v kombinácii s modernými prvkami, spojili svoje skúsenosti a stvorili elegantné a prepracované vozidlo vynikajúce zmyslom pre estetiku.
Elegantný exteriér limitovanej edície BMW i3 pripomínajúci smoking, jeden z najštýlovejších pánskych odevov, je k dispozícii v modrej farbe vytvorenej špeciálne pre túto verziu. Charakteristické doplnky na číslovaných vozidlách edície boli vytvorené ručne, čo zaručuje ich jedinečnosť, podobne ako pri odevoch šitých na mieru: individuálna maľba s bielym zvýraznením po celej dĺžke podvozku – pripomínajúcim oblek s jemným prúžkom – je dielom zručných majstrov svojho remesla.
Stefan Ponikva, riaditeľ BMW i Brand Management, hovorí: „BMW i3 predstavuje nonšalantnú súhru udržateľnosti a prenikavého štýlu. Sme známi vášňou pre technologické inovácie, špičkovú kvalitu a prvotriedny dizajn, a tak niet divu, že nás možnosť spolupracovať s MR PORTER okamžite zaujala.“
„V MR PORTER našim zákazníkom poskytujeme to najlepšie zo sveta pánskej módy v mnohých kategóriách, preto nám spolupráca s BMW, špičkou vo svete automobilov, prišla ako odvážny, no úplne prirodzený krok. Sme radi, že sme dostali príležitosť podieľať sa na takomto projekte ako prví,“ vraví Toby Bateman, generálny riaditeľ MR PORTER.
BME i3, inšpirované MR PORTER, má elektrický pohon, neprodukuje teda žiadne emisie. Okrem toho poskytuje excelentnú radosť z jazdy – športové jazdné vlastnosti a vynikajúcu agilnosť pri veľmi tichom chode.
Vozidlo je vybavené cestovnou súpravou MR PORTER Essentials Travel Kit, ktorá obsahuje kožený vak a štyri exkluzívne doplnky od MR PORTER: klasický čiernobiely dáždnik, fotoaparát značky Leica zo špeciálnej edície, slnečné okuliare Cutler & Gross, cylinder Lock & Co a tiež špeciálne vydanie sprievodcu City Guide Book od vydavateľstva Phaidon.
Pri príležitosti piateho výročia MR PORTER bude k dispozícii limitovaný počet vozidiel BMW i3. Záujemcovia si ho budú môcť kúpiť za 43 500 libier.

BMW i3 MR Porter (2016)


BMW i3 MR Porter (2016)


BMW i3 MR Porter (2016)


BMW i3 MR Porter (2016)


BMW i3 MR Porter (2016)


 

Pracuje Ferrari na vlastnom hybridnom pohone?

Superšport Ferrari laFerrari dramaticky poukázal na skutočnosť, že táto talianska automobilka nie je proti hybridným pohonným jednotkám. Hoci je automobil vyrobený iba v limitovanom počte, možno predpokladať, že sa automobilka rozhodne vyvíjať hybridné vozidlo sériovej výroby. Cieľom však nebude znižovanie spotreby, ale zvyšovanie výkonu.

 
Podľa odborníkov existuje šanca, že Ferrari začne stavať ďalšie hybridné riešenia, ktoré by sa mohli dočkať sériovej produkcie. Hovorí sa o koncepte pohonu, ktorý prejde až 50 kilometrov na výlučne elektrický pohon – indície vedúce k takejto špekulácii pochádzajú z patentu Ferrari, ktoré odhalil denník Autocar. V patentovej prihláške to vyzerá tak, že Ferrari skutočne pracuje na plug-in hybride, ktorý by mohol byť v budúcnosti použitý nielen v jednom modeli.
Hybridný pohon od Ferrari by počítal s doplnkovými elektrickými motormi na zadnej náprave a s pohonom zadnej nápravy. Elektrický motor si vyžaduje priame napojenie na prevodovku zadnej nápravy. Vďaka týmto vodítkam odborníci usudzujú, že by sa hybridný pohon využil skôr pri modeloch vozidiel s motorom uloženým uprostred, čo by mohol napríklad 488 GTB alebo špekuláciami opradený entry-level model od Ferrari.
Patent od Ferrari ďalej počíta s dvoch akumulátorov pod podlahou. Výrobca si namiesto jedného veľkého akumulátora vybral dva menšie, čo nachádza opodstatnenie v nedostatku priestoru pod podlahou v dvojmiestnom kupé.
Záujem automobilky Ferrari o vlastný hybridný pohon je teda zrejme viac, ako iba špekuláciou. Zdá sa však, že cieľom Ferrari by nemusela byť nutne snaha o znižovanie spotreby, ale záujem o zvýšenie celkového výkonu vozidla. Doplnkové elektrické motory by mohli v tomto kontexte prospieť aj automobilke, ktorú dnes všetci považujú za klasickú a poctivú, vernú spaľovacím motorom…

Bude mať Ferrari vlastný hybridný pohon ako štandard? (zdroj: Flickr)


 
 

Arash AF10 príde do Ženevy s 2080 koňmi pod kapotou

Hybrid Arash AF10 sa predstaví na autosalóne v Ženeve, kde bude pútať pozornosť excentrickým dizajnom karosérie a výkonom až 2080 konských síl.

Arash je britský výrobca automobilov pre ľudí, ktorí iba neradi vidia na dvore svojho suseda podobné auto. Automobily tejto značky sú jedinečné a veľmi nápadné, drahé a výkonné. Taký bude aj model AF10, ktorý bude pútať pozornosť vysokým výkonom pohonného systému – až 2080 koní.
Hybridný pohonný systém modelu AF10 pozostáva zo spaľovacieho motora so zdvihovým objemom 6,2 litra a maximálnym výkonom až 900 konských síl. Tento preplňovaný motor typu V8 je doplnený o ďalšie štyri elektrické, teda dve na každej z dvoch náprav. Ich spoločný výkon dosahuje až 1180 konských síl.

Arash AF10 hybrid (2016)


Spaľovací a elektrické motory dovedna vyvinú maximálny výkon ohromujúcich až 2080 koní. Vo vozidle sa nachádza 32 kWh batéria. Krútiaci moment všetkých motorov dokopy je až 2280 Nm.
Nezvyčajné technické parametre automobilu Arash AF10 týmto ešte neskončili. Prevodovka v tomto hybride je celkom atypicky manuálna a iba 6-stupňová, pričom elektromotory samotné sú napojené na dvojrýchlostnú automatickú prevodovku. Veľmi, veľmi atypické riešenie… a z nuly na rýchlosť 100 km/h vyštartuje už za 2,8 sekundy.

Arash AF10 hybrid (2016)


Cena hybridného vozidla Arash AF10 je astronomických 1,45 milióna eur. Na všetky tieto technické parametre nazeráme skôr s nadhľadom a počítame, že reálne čísla výkonov budú nižšie, avšak aj tak ide o zaujímavý automobil. Pozrieť si ho budete môcť naživo aj vy, ak sa chystáte na marcový autosalón v švajčiarskej Ženeve.
 

Arash AF10 hybrid (2016)


Arash AF10 hybrid (2016)


 

Riversimple Rasa, vodíkové auto z Walesu

Rasa je prototyp automobilu poháňaného vodíkovým pohonným ústrojenstvom, ktoré ešte v januári predstavila spoločnosť Riversimple sídliaca v anglickom Walese. Firma pomenovala svoj prototyp Rasa, čo v latinčine znamená okrem iného aj „čistý tanier“.

Riversimple názvom Rasa poukazuje na skutočnosť, že v porovnaní s takými Toyota Mirai či Honda Clarity je ich produkt vyvíjaný ako vodíkové auto už od začiatku. Ostatným značkám tak nepriamo vytýka, že vodíkový pohon stavajú na tom štandardnom, keď iba zmenia niektoré technické vlastnosti vozidiel. Avšak už pri modeli Mirai od Toyoty to nie je celkom pravda…

Nezvyčajný dizajn vodíkového auta Riversimple Rasa (2016) dopĺňajú krídlové dvere


Hugo Spowers, zakladateľ a aktuálny šéf spoločnosti Riversimple, dlhodobo upozorňuje na nedostatky vodíkového pohonu, ako je dnes aplikovaný automobilkami. Podľa neho sú riešenia veľkých spoločností priveľmi komplexné a drahé. Tvrdí, že vodíkový pohon nemusí lacný iba na prevádzku, ale aj nadobudnutie a vývoj. Pri vozidle Rasa sa preto všetko drahšie odsunulo bokom, aby vzniklo vozidlo za pomerne nízku cenu a s prijateľným výkonom motora.
Vo výsledku má Rasa hmotnosť iba 580 kilogramov (v porovnaní Lotus Elise je ľahší o takmer 200 kg), čo sa dosiahlo s pomocou použitia uhlíkových vlákien a hliníka. Rasa je dvojmiestna, má volant na pravej strane a atypické krídlové dvere. Interiér prototypu vyzerá doslova zle, je však iba provizórnym riešením.

Zdroj: The Rasa – the new hydrogen powered car by Riversimple
 
Lokalita pôvodu spoločnosti Riversimple nie je vôbec náhodná. Práve z Walesu pochádza Sir William Groves, ktorý ako vôbec prvý človek na svete použil a aj sám vynašiel vodíkový pohon. V roku 1839 o ňom písal v magazíne Philosohical Magazine, kde sa opieral o podporu nemeckého chemika Christiana Schönbeina a v roku 1842 sa stal jeho koncept funkčným vynálezom.

Riversimple Rasa (2016). Zakryté zadné koleso vyzerá priam hrozne, ale v produkčnej verzii snáď bude normálne.


Riversimple Rasa (2016) s veľmi atypickými zadnými partiami


 

Škoda VisionS s hybridným pohonom na predĺženej platforme MQB

Značka Škoda zverejnila prvé oficiálne zábery pripravovaného veľkého SUV, o ktorom sa hovorí ako modeli Kodiaq. Koncept priamo od výrobcu nesie pomenovanie VisionS a mal by byť verným obrazom produkčného modelu, rovnako v prípade dávnejšieho VisionC a aktuálnej generácie Superbov.

Najväčším prekvapením ale nie je dizajn konceptu, hoci i ten je značne modernejší a futuristickejší, ako sme očakávali. Prekvapením sú informácie hovoriace o tom, že prvé veľké SUV od Škodovky bude poháňané hybridným pohonným ústrojenstvom.

Škoda VisionS (koncept, 2016)


 
Škoda VisionS je postavená na predĺženej platforme MQB, vozidlo by teda malo byť dlhšie ako Volkswagen Tiguan. Práve o ňom sa dlhšie hovorí ako o vzore pre Kodiaq.
Škoda VisionS ako koncept obsahuje motor 1,4 TSI (156 koní, 250 Nm) doplnený o dva elektrické motory. Jeden na prednej náprave (54 koní, 220 Nm) a druhý na zadnej náprave (116 koní, 270 Nm). Celkový spoločný výkon vozidla by teda mal byť až 326 konských síl. Priemerná spotreba hybridného pohonu, ktorý bude Škodovka brať od koncernu Volkswagen, je podľa oficiálnych údajov iba 1,9 litra benzínu na 100 km jazdy.
Akumulátory majú kapacitu 12,4 kWh a predpokladáme, že vozidlo bude plug-in hybridom. To znamená, že by sa malo dať nabíjať cez kábel a mohlo by jazdiť aj výlučne na elektrinu – vzhľadom na kapacitu batérií predpokladáme, že by sa dojazd pohyboval na maximálnej úrovni 30 km, výrobca však uvádza elektrický dojazd až 50 km.
Očakávame, že Škoda VisionS koncept sa svojho debutu dočká na pripravovanom autosalóne v Ženeve už budúci mesiac. O produkčnom modeli však tento rok zrejme ešte počuť nebudeme.
 

Škoda VisionS (koncept, 2016)


 
 
 

Ako správne nabíjať elektromobil (video s Nissan Leaf)

Elektrické automobily je potrebné nabíjať o niečo častejšie, ako bežné vozidlá so spaľovacím motorom. Navyše toto nabíjanie trvá nepomerne dlhšie, ako bežné tankovanie, preto je dobré mať vopred jasno v tom, kedy a kde budete automobil dobíjať.

 
Ideálne je nabíjať elektromobil doma počas noci, kedy je dostatok času na plné dobitie akumulátorov. Počas nabíjania by malo byť vozidlo vypnuté a zabezpečené pred nechceným pohybom.
Celý proces nabíjania zvyčajne trvá 4 až 7 hodín, ak máte v aute namontovanú 24 kWh batériu. Takou sú vybavené elektromobily Nissan Leaf, na ktorom je demonštrované nabíjanie na videu nižšie. Silnejšie 30 kWh batérie je potrebné nabíjať o niečo dlhšie, od 5,5 do 9,5 hodiny.
Veľmi zásadným faktorom ovplyvňujúcim dobu nabíjania je samotná nabíjacia stanica, či je na jednosmerný alebo striedavý prúd. Rozdiel medzi nimi je veľmi veľký, pretože stanice na striedavý prúd sú v skutočnosti iba prípojky a nie pravé nabíjacie stanice. Tých je na Slovensku najviac. Aby ich bolo možné použiť, je nevyhnutné, aby ste mali vo svojom elektromobile vstavanú nabíjačku – je to však štandardná výbava a tieto vnútorné nabíjačky sú označované napríklad 11kW/16A.
To napovedá o technických parametroch vstavanej nabíjačky a o tom, ako rýchlo budete môcť dobiť batérie. Platí, že čím vyššie sú hodnoty kW a A, tým rýchlejšie je nabíjanie, zjednodušene napísané, prepustí sa tak viac prúdu. Napríklad taká Tesla Model S má štandardnú nabíjačku 11kW/16A, za príplatok ju môžete doplniť ešte o jednu rovnakú. Tak môže využívať plný potenciál aj domácej elektrickej zásuvky 32A. Naopak, taký ľudový elektromobil Volskwagen e-Up! má vstavanú nabíjačku iba 3,6 kW, takže aj keď vozidlo pripojíte k 20 kW nabíjacej stanici, nebudete môcť využiť jej potenciál.