Archív kategorií: Auto

BMW i8 je najpredávanejším plug-in hybridným športovým vozidlom sveta

V minulom roku prekonali globálne predaje hybridného športového vozidla BMW i8 všetkých ostatných výrobcov. V roku 2015 model BMW i8, poháňaný kombináciou preplňovaného zážihového trojvalca a elektromotora, zaznamenal po celom svete predaj 5 456 kusov. Jeho inovatívna plug-in hybridná hnacia sústava má celkový výkon 266 kW / 362 k (kombinovaná spotreba paliva: 2,1 l / 100 km; emisie CO2: 49 g / km).

Ian Robertson, člen predstavenstva BMW AG zodpovedný za predaj a marketing, k tomuto výsledku dodáva: „Predajné úspechy BMW i8 hovoria samé za seba. Nie je to len najpredávanejšie plug-in hybridné športové vozidlo sveta, ale aj vozidlo, ktoré s rezervou naplnilo predajné očakávania. Nedokážem si predstaviť žiadnu lepšiu vizitku pre našu mladú značku BMW i. “
 
Najúspešnejší zo všetkých prémiových výrobcov.
Od konca roka 2013 sa značka BMW i  zameriava výhradne na automobily, ktoré sú od základu navrhnuté pre lokálnu bezemisnú prevádzku. V roku 2015 táto značka, dodávajúca modely BMW i3 a BMW i8, zaznamenala nárast predaja o približne 66% na celkových 29 513 vozidiel. BMW i aktuálne ponúka model BMW i3 na 36 trhoch. Vďaka tomu sa automobil predáva na najväčšom počte trhov zo všetkých elektrinou poháňaných vozidiel. Vozidlá BMW i zbierajú rôzne ocenenia po celom svete. Hybridná hnacia sústava BMW i8 získala napríklad cenu Medzinárodný motor roka. BMW i8 bol udelený titul svetového zeleného vozidla World Green Car of the Year a Green Luxury Car. Časopis „auto motor und sport“ mu udelil cenu Paula Pietscha za najpokrokovejšie technické riešenie. Žiadny iný automobil nezískal toľko ocenení.
 

BMW i8 je najpredávanejší plug-in hybrid na svete, tvrdí BMW.

BMW i8 je najpredávanejší plug-in hybrid na svete, tvrdí BMW.


 
BMW i8 Protonic Red Edition sa začne vyrábať od júla v Lipsku.
Exkluzívna limitovaná špeciálna edícia plug-in športového BMW i8 Protonic Red Edition, ktorá sa predstaví na autosalóne v Ženeve, vychádza v ústrety ďalším skupinám zákazníkov a ich individuálnym prianiam. Protonic Red Edition je súčasne prvou z chystaných špeciálnych edícií, ktoré špecifickým spôsobom zatraktívni 2 + 2 miestne športové BMW i8.

BMW i8 Protonic Red Edition


Táto úvodná špeciálna edícia Protonic Red, ktorá sa začne vyrábať v júni 2016, zaujme kontrastom svoje unikátne farby Protonic Red so šedými detailmi v metalickej farbe Frozen Grey. Celok dopĺňajú disky z ľahkých zliatin s lúčmi v tvare písmena W dizajnu 470, lakované metalickou farbou Orbit Grey. Samozrejmosťou sú pneumatiky s rôznymi rozmermi pre prednú a zadnú nápravu (vpredu: 215/45 R20, vzadu: 245/40 R20). Na hlavových opierkach sú vytlačená logá „i8“, na prahoch dverí sa nachádzajú nápisy „Protonic Red Edition“, ktoré spoločne dodávajú interiéru prirodzenú estetickú príťažlivosť. Čalúnenie sedadiel zdobia dvojité prešívanie červenou farbou, červené švy sú použité tiež na dverových výplniach a bočných paneloch. Športové a cool atmosféru vnútorného priestoru dotvárajú dekoračné panely stredovej konzoly z uhlíkových kompozitov. Rovnaký materiál je použitý aj na vnútorných rukovätiach dverí. Individuálny štýl prináša do interiéru tiež volič prevodovky s keramickými detailmi, šedé bezpečnostné pásy a špeciálne navrhnuté koberce s koženými lemami a kontrastným prešívaním.
 
BMW i8 Protonic Red Edition sa bude od júla 2016 vyrábať v Lipsku a bude k dispozícii po obmedzenú dobu do konca roka 2016.
 
 

Tesla potvrdila cenu Modelu 3, bude nižšia ako cena priemerného auta

Tento týždeň v pondelok predstavitelia spoločnosti Tesla Motors pre Bloomberg News prezradili, že už majú nastavenie ceny pripravovaného Modelu 3. V Spojených štátoch bude stáť od 35-tisíc dolárov, pričom táto cena bude základová.

V Spojených štátoch funguje prispievanie na elektrické vozidlá priamo od štátu. Dotácia na elektromobily je rôzna, líši sa od štátu, pohybuje sa v úrovniach od 2500 USD v Tennessee a Massachusetts po 6000 USD v štáte Colorado. Je potrebné počítať s tým, že každý štát podlieha daňovej povinnosti USA, čo by pri cene 35000 USD za Model 3 predstavovalo asi 7500 USD.
V praxi to znamená, že by si ľudia mohli vo finále zadovážiť novú Tesla Model 3 už za 21 500 dolárov.  Priemerná cena nového kupovaného automobilu v USA je pritom až 31-tisíc dolárov.
Tesla Model 3 bude predstavený už tento rok 31. marca , avšak do predaja určite nepríde skôr ako v roku 2018. Tvrdí to Adam Jonas, špecializovaný analytik spoločnosti Morgan Stanley. Pred uvedením Modelu 3 by sa mal výroby a predaja dočkať Model X, už očakávané prvé SUV od Tesly.
 

Tesla Model 3, ako si ho predstavujú fanúšikovia na internete


Tesla Model 3, ako si ho predstavujú fanúšikovia na internete


 
 

Porsche nemá záujem o autonómne riadenie, iPhone vraj nepatrí na cestu

Porsche CEO Oliver Blume v rozhovore pre nemecký magazín Westfalen-Blatt povedal, že automobily značky Porsche by mali aj v budúcnosti zostať výhradne pod kontrolou vodičov. Tvrdí, že iPhony by mali ostať vo vrecku nohavíc a nejazdiť po cestách.

 
Pokrok v automobilovom priemysle je nezastaviteľný a automobilky sa mu musia aktívne prispôsobovať. Jednou z významných inovácií, ktoré tento priemysel ešte len čakajú, je plne automatizované riadenie vozidiel. Autá, ktoré sú schopné počítačom rozpoznávať dopravné situácie a prechádzať nimi s minimálnym rizikom kolízie, môžete vidieť na cestách už dnes.
Napríklad Mercedes-Benz triedy E novej generácie dostal ako vôbec prvé autonómne vozidlo povolenie jazdiť po americkej Nevade. Samostatnou kapitolou sú potom automobily značky Tesla, ktoré vedia jazdiť vo veľkej miere autonómne aj v prípade, že sú už nejaký ten mesiac či rok staré. To všetko len za pomoci aktualizácie softvéru palubného počítača cez internet.

Interiér Porsche 911. Ilustračná fotografia | Zdroj: Porsche


Oliver Blume ďalej pre Westfalen-Blatt tvrdí, že uzatvoriť partnerstvo s inou dodávateľskou spoločnosťou považuje za nevýhodné, navyše ani ako veľký koncern nemajú žiadne plány vývoja autonómneho riadenia. Naopak, iné inovácie považuje za hodnotné a prínosné, napríklad taký hybridný pohonný systém.
Už v roku 2018 by sa mal do showroomov dostať nový model 911 s plug-in hybridným pohonom schopným prejsť čisto na elektrinu do 50 kilometrov.
Tiež sa v poslednej dobe často skloňuje Mission E Concept, koncepčné vozidlo od Porsche s možným dojazdom na elektrinu až 420 kilometrov. Toto elektrické 4-miestne 4-dverové športové vozidlo by sa však nemalo dočkať sériovej produkcie skôr ako na konci tejto dekády.

Porsche Mission E, koncept elektrického 4-miestneho auta | Zdroj: Porsche


 
Slová Olivera Bluma sú pre fanúšikov značky Porsche veľmi povzbudzujúce. Napovedajú o tom, že aj keď všetky ostatné prémiové nemecké automobilky pomalými krokmi pristupujú k svetu bez šoférovania, Porsche sa k nim nepripája. A celkom rozumieme, prečo by sa v takom Boxsteri či v 911 autonómna jazda neujala. Avšak modely Cayenne a Panamera oslovujú trocha inú cieľovú skupinu, ktorá by si kvôli nedostatočnej technike radšej vybrala model z ponuky BMW, Audi či Mercedesu.
 
 

Elektrické Porsche 914: ničenie legendy alebo pokrokový tuning?

Aj klasické športové automobily značky Porsche môžu jazdiť na elektrinu. Internetom koluje niekoľko fotografií staršieho modelu 914, ktoré má pod prednou kapotou akumulátory a pod zadnou elektrický motor.

Autorom fotografií je istý JONSIBAL, ktorý ich publikoval na svojom Facebooku. V Spojených štátoch na podujatí Cars & Coffee našiel vystavovateľa, ktorý zo staršieho klasického športového vozidla Porsche 914 spravil funkčný elektromobil.
Pôvodný benzínový motor nahradil elektrickým a pod prednú kapotu umiestnil rozmerné akumulátory. Zaujímavosťou je, že vyhrievanie interiéru prešlo renováciou tiež. Pôvodné energeticky náročné riešenie od Porsche bolo nahradené tradičnými fénmi, ktoré sú účinnejšie a vyžadujú menej energie. Na tento vynález však nazeráme s určitou rezervou.
Zvyčajne sa podobné motorické úpravy na veteránoch nerobia, ale v tomto prípade sa na dielo domáceho majstra nazerá skôr s rešpektom. V skutočnosti to vyzerá tak, že prerábka veteránov na elektrický pohon začína byť nastupujúci trend.
Aj napriek tomu ale zarytí fanúšikovia značky Porsche na tohto tvorcu nemajú pekného slova, akoby tým bol ich posvätný brand zneúctený. Možno by nezaškodilo sa trocha dovzdelávať a zistiť tak, že elektrický pohon a Porsche nie sú vôbec tak nezlúčiteľné pojmy…

Elektrické Porsche 914


Elektrické Porsche 914 s prerobenou klimatizáciou. Namiesto pôvodnej fanúšik tuningu použil fény.


 

Icona Neo, subkompaktný mestský elektromobil

Automobilka Icona ešte minulý rok predviedla svoj koncepčný automobil Neo. Tento hatchback bez zadných dverí má odvážny dizajn a útle rozmery. Detaily o vozidle spoločnosť predstavila až na 2016 Festival International Automobile Paris.

 
Icona Neo je elektromobil určený pre štyroch pasažierov vrátane vodiča a elektromotory má zabudované priamo v kolesách. Doteraz sme podobné riešenia videli iba pri elektrických motocykloch. Napriek inovatívnemu pohonu majú elektromobily celkový výkon dovedna iba 28 koní, čo by však malo stačiť na bežnú prevádzku v meste.
Spoločnosť Icona zatiaľ neupresňuje, či sa koncept Neo dostane do sériovej alebo aspoň obmedzenej výroby.
Icona je automobilová značka si necháva navrhovať dizajn z čínskeho Šanghaja, avšak korene spoločnosti sú v Taliansku. Má tiež veľmi blízke vzťahy so spoločnosťou Cecomp z Talianska, ktorá už celé dekády vyrába koncepty a predprodukčné prototypy vozidiel pre významné automobilky.

Icona Neo (koncept, 2016)


Icona Neo (koncept, 2016)


 
 

Elektrický Nissan Leaf s 30 kWh batériou má až 8-ročnú záruku

AKTUALIZOVANÉ – Nissan predstavil ceny pre model Leaf (2016). Najvyššie úrovne výbavy počítajú s lepšími batériami, ktoré umožňujú dojazd dlhší až o 27 percent. Čisto elektrické vozidlo sa dočkalo modernizácie aj napriek tomu, že už dnes sa hovorí o jeho radikálnej prestavbe v roku 2018.

 
Vylepšená 30kWh batéria je najvýznamnejšou inováciou modelu Leaf 2016, pričom v ponuke predajcov sa objaví vo verziách SV a SL. V porovnaní so základovým Leaf S s 24 kWh batériou je to krok vpred.
Nový Nissan Leaf sa bude v základnom variante predávať od 22 360 USD so 107-koňovým motorom. Variant so stredným dojazdom Leaf SV sa dočká cenovky 27 550 USD a najdlhšie jazdiaci variant Leaf SL bude v predaji od 30 140 USD.
 
Aktualizácia: na Slovensku sa Nissan Leaf predáva za cenu od 29 050 EUR. Všetky ceny nájdete v oficiálnom cenníku, kde sa dočítate, že za cenu 29 050 eur získate verziu s 24 kWh batériou v úrovni výbavy Visia. Zvyšné dve úrovne výbavy Acenta a Tekna majú štandardne osadenú 30 kWh batériu a stoja 33 700 (Acenta) a 36 100 eur (Tekna).
Doplatiť si tých asi štyritisíc eur ale má význam – pri 24 kWh batérii majiteľ získa záruku na 5 rokov alebo 100-tisíc km, pri 30 kWh variante sa záruka na kapacitu batérie vzťahuje až na 8 rokov alebo 160-tisíc km.
 


 
Nissan vybavil nový Leaf novým vybavením v interiéri, napríklad 5-palcovým displejom už aj pre základový Leaf S. Dve drahšie verzie budú mať vo výbave 7-palcový displej a služby NissanConnect s navigáciou a Mobile Apps.
Nissan Leaf chce pokračovať v trende, ktorý stanovil na severoamerickom trhu – tam je najpredávanejším čisto elektrický automobilom. Veľké očakávania má aj na budúcu generáciu, ktorá príde už v roku 2018 – tá by mala ponúkať dojazd až  321 kilometrov a batériu s kapacitou 60 kWh.
 





 
Pôvodný článok „Nissan Leaf s elektrickým pohonom a o tretinu dlhším dojazdom“ bol publikovaný 8.11.2015, aktualizovaný o nové ceny bol 5.2.2016.

Výber jazdených hybridov a EV (5. týždeň 2016)

Vyberáme zaujímavé hybridy a elektromobily (EV) z ponuky slovenských bazárov a súkromných vlastníkov. Dobrý a úsporný automobil si dnes už môžete kúpiť aj ako jazdenku, ktorá má výrazne nižšiu cenu v porovnaní s novými modelmi.

Nafta + elektro

PEUGEOT 508 2.0 HDI FAP BUSINESS HYBRID 4 (12.900,00 €)

PEUGEOT 508 2.0 HDI FAP BUSINESS HYBRID 4


r.v.: 5/2012, 1998cm3, 147kW (200PS), 4×4, A6, Hybrid (diesel/elektrika), Euro 5, 4 dv., (5-miestne), 157000 km, Béžová sv. metalíza
 
Cena: 12 900 € (inzerát tu)
 

PEUGEOT ION ELEKTRO AUTOMAT (14.490,00 €)

PEUGEOT ION ELEKTRO AUTOMAT


r.v.: 2013, 1cm3, 47kW (64PS), P, A4, Hybrid (diesel/elektrika), 5 dv., (5-miestne), 6150 km, Strieborná metalíza
Cena: 14 490 € (inzerát tu)
 

PEUGEOT 508 2.0 HDI-4 4X4 (15.990,00 €)

PEUGEOT 508 2.0 HDI-4 4X4


r.v.: 4/2013, 1997cm3, 147kW (200PS), 4×4, A6, Hybrid (diesel/elektrika), 4 dv., (5-miestne), 159900 km, Biela metalíza
Cena: 15 990 € (inzerát tu)
 

CITROEN DS5 2.0 HDI AIRDREAM HYBRID4 SPORT (16.700,00 €)

CITROEN DS5 2.0 HDI AIRDREAM HYBRID4 SPORT


r.v.: 5/2013, 1997cm3, 120kW (163PS), Generácia vozidla: K, 4×4, A6, Hybrid (diesel/elektrika), Euro 5, 5 dv., (5-miestne), 98800 km, Biela metalíza
Cena: 16 700 € (inzerát tu)
 

VOLVO V60 SUMMUM D6 PLUG-IN HYBRID (43.850,00 €)

VOLVO V60 SUMMUM D6 PLUG-IN HYBRID


Airbag 6X, Posilňovač riad., ABS, ESP(VDC), ASR(TC,EDS), Brzdový asistent(BAS), Isofix, Natáčacie svetlomety, Indikátor straty tlaku v pneumatikách
Cena: 43 850 € (inzerát tu)

 
 

Elektro

PEUGEOT ION ELECTRIC 47KW (9.600,00 €)

PEUGEOT ION ELECTRIC 47KW


r.v.: 11/2011, 10cm3, 47kW (64PS), Z, A, Elektro, 5 dv., (4-miestne), 37000 km, Biela metalíza
Cena: 9 600 € (inzerát tu)
 

NISSAN LEAF ZERO EMISSION (14.000,00 €)

NISSAN LEAF ZERO EMISSION


r.v.: 2011, 80kW (109PS), P, A, Elektro, 5 dv., (5-miestne), 63000 km, Biela metalíza
Cena: 14 000 € (inzerát tu)
 

BMW i3 (34.140,00 €)

BMW i3


r.v.: 11/2013, 1cm3, 125kW (170PS), Z, A, Elektro, 2 dv., 13712 km, Strieborná farba
Cena: 34 140 € (inzerát tu)
 

VOLKSWAGEN GOLF VII E-GOLF (35.300,00 €)

VOLKSWAGEN GOLF VII E-GOLF


r.v.: 4/2015, 85kW (116PS), Generácia vozidla: VII 5G1, P, A, Elektro, 5 dv., (5-miestne), 300 km, Biela farba
Cena: 35 300 € (inzerát tu)
 

MERCEDES B TRIEDA ELECTRIC DRIVE (38.600,00 €)

MERCEDES B TRIEDA ELECTRIC DRIVE


r.v.: 12/2014, 1796cm3, 132kW (179PS), P, A7, Elektro, Euro 6, 5 dv., (5-miestne), 3000 km, Biela farba
Cena: 38 600 € (inzerát tu)

 

Benzín + Elektro

LEXUS GS 450H EXECUTIVE (7.990,00 €)

LEXUS GS 450H EXECUTIVE


r.v.: 2006, 3456cm3, 218kW (296PS), Z, A4, Hybrid (benzín/elektrika), Euro 4, 4 dv., (5-miestne), 370000 km, Strieborná sv. metalíza, VIN: JTHBC96S405005751
Cena: 7 990 € (inzerát tu)
 

TOYOTA PRIUS 1.5 VVT-I HYBRID CVT LUX+ (4.990,00 €)

TOYOTA PRIUS 1.5 VVT-I HYBRID CVT LUX+


r.v.: 2008, 1497cm3, 57kW (77PS), Generácia vozidla: HW2, P, A, Hybrid (benzín/elektrika), 5 dv., (5-miestne), 136000 km, Strieborná metalíza
Cena: 4 990 € (inzerát tu)
 

HONDA CIVIC 1.3 HYBRID (5.500,00 €) + PRIHLÁSENIE

HONDA CIVIC 1.3 HYBRID


r.v.: 2007, 1339cm3, 70kW (95PS), Generácia vozidla: FB/FD, P, A, Hybrid (benzín/elektrika), Euro 4, 4 dv., (5-miestne), 89000 km
Cena: 5 500 € (inzerát tu)
 

SMART FORTWO 45 KW MHDMICRO HYBRID DRIVE 45 KW M 132 (5.900,00 €)

SMART FORTWO 45 KW MHDMICRO HYBRID DRIVE 45 KW M 132


r.v.: 2010, 999cm3, 45kW (61PS), Z, M5, Hybrid (benzín/elektrika), 2 dv., 69261 km
Cena: 5 900 € (inzerát tu)
 

TOYOTA PRIUS 1.5 VVT-I HYBRID CVT PREMIUM (6.975,00 €)

TOYOTA PRIUS 1.5 VVT-I HYBRID CVT PREMIUM


r.v.: 2009, 1497cm3, 57kW (77PS), Generácia vozidla: HW2, P, A, Hybrid (benzín/elektrika), 5 dv., (5-miestne), 165972 km, Červená metalíza
Cena: 6 975 € (inzerát tu)
 

HONDA INSIGHT 1.3 COMFORT CVT (7.300,00 €)

HONDA INSIGHT 1.3 COMFORT CVT


r.v.: 10/2010, 1339cm3, 65kW (88PS), Generácia vozidla: ZE, P, A, Hybrid (benzín/elektrika), 5 dv., (5-miestne), 143923 km, Metalíza
Cena: 7 300 € (inzerát tu)

Dva nové hybridy od BMW: 330e a 225xe Active Tourer

BMW bez väčšieho teasingu uviedlo dva nové plug-in hybridy postavené na modelových triedach 2 a 3. Sedan a MPV ponúkajú úsporné benzínové motory kombinované s elektrickým pohonom, pričom jazdiť budú vedieť aj výlučne na elektrinu.

BMW 330e Plug-in hybrid (2016)

Plug-in hybrid BMW 330e

Hybridný rad 3 chce ponúknuť rovnakú radosť z jazdy, ktorá je typická pre všetky ostatné varianty modelovej rady 3. Sedan bude mať v porovnaní s klasickou spaľovacou verziou navyše jazdné módy eDrive. Na čisto elektrický pohon dokáže prejsť asi 40 kilometrov. Popri tradičných jazdných módoch COMFORT, SPORT a ECO PRO sú k dispozícii aj módy AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE a SAVE BATTERY.
 
Cena BMW 330e: zatiaľ neupresnená
Spaľovací motor: BMW TwinPower Turbo, 2,9-litrový benzín, 184 koní (135 kW), krútiaci moment 290 Nm, 4 valce
Elektrický motor: 88 koní (65 kW), krútiaci moment 250 Nm
Dojazd na elektrinu: 40 km
Kapacita akumulátorov: 7,6 kWh (gross) / 5,7 kWh (net)
Kombinovaná spotreba elektrického a spaľovacieho motora: 1,9 – 2,1 l/100 km
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,1 sekundy
Maximálna rýchlosť: 225 km/h
Rozdelenie sily pohonu na nápravy: 50:50
 

BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid (2016)

Plug-in hybrid BMW 225xe Active Tourer

Rodinné vozidlo s mníchovským DNA je aj naďalej praktické a štýlové, elektrický pohon mu však pomáha udržiavať prevádzkové náklady v nižších úrovniach. Plug-in hybrid používa rovnaký elektrický motor, ako ten v modelovej rade 3, má teda silný krútiaci moment až 250 Nm a spolu s akumulátormi ponúka maximálny dojazd 41 kilometrov.
Popri tradičných jazdných módoch COMFORT, SPORT a ECO PRO sú k dispozícii aj módy AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE a SAVE BATTERY.
 
 
Cena BMW 225xe: od 37 800 €
Spaľovací motor: BMW TwinPower Turbo, 1,5-litrový benzín, 136 koní (100 kW), krútiaci moment 220 Nm, 3 valce
Elektrický motor: 88 koní (65 kW), krútiaci moment 250 Nm
Dojazd na elektrinu: 41 km
Celkový výkon: 224 koní (165 kW)
Kapacita akumulátorov: 7,6 kWh (gross) / 5,7 kWh (net)
Kombinovaná spotreba elektrického a spaľovacieho motora: 2,0 – 2,1 l/100 km
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,7 sekundy
Maximálna rýchlosť: 202 km/h na benzín, 125 km/h na elektrinu
Pohon prednej nápravy „electrified xDrive“
 

Fotogaléria: BMW 330e

BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


BMW 330e Plug-in hybrid


 

Fotogaléria: BMW 225xe Active Tourer

BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


 

BMW 225xe Active Tourer Plug-in hybrid


 
 

V Nevade už jazdí trieda E od Benzu autonómne

Nová Trieda E značky Mercedes-Benz je prvým sériovým vozidlom na svete, ktoré získalo testovaciu licenciu na autonómne jazdenie v americkom štáte Nevada.

Tri modely novej Triedy E počas veľtrhu zábavnej elektroniky CES v meste Las Vegas amerického štátu Nevada výrazne pokročili na ceste k plne autonómnemu jazdeniu. Po získaní patričnej licencie ako prvé sériové vozidlá na svete odštartovali v rámci veľtrhu autonómnu testovaciu jazdu na bežných diaľniciach. Nová Trieda E už je komplexne vybavená inteligentnou technikou. Pre autonómnu jazdu si tri testovacie modely dodatočne vystačili len s menšími úpravami softvéru riadiacej jednotky systému Jazdný pilot.

V americkej Nevade už jazdí sériová Trieda E autonómne | Foto: Daimler


 
„Skutočnosť, že výrobca automobilov značky Mercedes­Benz získal toto povolenie pre jazdenie ako prvý na svete, dokazuje, že sme v oblasti autonómneho jazdenia o krok vpredu. Nová Trieda E tým zaznamenala ďalší obrovský krok na ceste za plnoautomatizovaným vozidlom.“ Uviedol pri začatí testovacích jázd profesor Thomas Weber, člen predstavenstva spoločnosti Daimler.
Autonómnu testovaciu jazdu má Trieda E povolenú pre každodennú prevádzku na všetkých cestách a diaľniciach v Nevade. Vodič riadi vozidlo sám len pri odbočovaní, pri zjazdoch a nájazdoch na cesty. Špeciálne školení skúšobní vodiči musia mať vo vozidle spolucestujúceho. Vozidlá pre autonómne jazdenie odlišujú červené poznávacie značky.
Licenciu na prevádzku pre verejné komunikácie Nevady už majú (od mája 2015) aj dve autonómne jazdiace nákladné motorové vozidlá divízie Daimler Trucks.

V americkej Nevade už jazdí sériová Trieda E autonómne | Foto: Daimler


 
 

Honda Clarity bude stáť 60-tisíc USD, predajca dodá vodík zadarmo

Na autosalóne vo Washingtone viceprezident spoločnosti Honda John Mendel prezradil, že pripravovaná vodíková Honda Clarity bude stáť 60-tisíc dolárov a na lízing bude k dispozícii od 500 dolárov mesačne. V porovnaní s Toyota Mirai a Hyundai Tucson FCEV sa bude dať vodíkové vozidlo od Hondy aj kúpiť.

 
Honda Clarity bude konkurenciou pre vozidlá Toyota Mirai a Hyundai Tucson FCEV. V porovnaní s nimi sa však bude dať získať nielen na prenájom, ale aj na kúpu. Mesačná taxa pritom bude rovnaká, na úrovni 500 dolárov. Je to celkom zásadný krok od Hondy, pretože tým môže Toyotu aj Hyundai na poli vodíkových vozidiel výrazne ohroziť.

Honda Clarity Fuel Cell – auto na vodík | Foto: Honda


Aj napriek tomu, že sa bude dať kúpiť, bude predajca novým zákazníkom dodávať palivo zadarmo. Rovnakú výhodu ponúkajú aj automobilky Toyota a Hyundai a je tomu tak kvôli problémom s meraním množstva vodíka. Súčasné čerpacie stanice majú totiž stále problém s presným meraním vodíka, ktorý doručujú, preto je komplikované dodávku správne naceniť.
Je verejným tajomstvom, že tieto tri spoločnosti na predaji vodíkových automobilov v podstate strácajú peniaze. Honda preto plánuje, že z peňazí early adopterov síce nevykryje náklady na vývoj, vodíkové vozidlá sa však môžu stať základom pre budúcu stavbu elektromobilov a plug-in hybridov.

Honda Clarity Fuel Cell – auto na vodík | Foto: Honda


Hyundai má ešte stále šancu uspieť so svojím modelom Tucson. Je to napokon športovo-úžitkové vozidlo, ktoré oslovuje inú cieľovú skupinu, ako sedany typu Clarity a Mirai. S Miraiom je ale situácia horšia – keďže sa nedá kúpiť, iba prenajímať, má v porovnaní s Clarity veľkú nevýhodu. Ale občas sa stane niečo, čo celkom prekvapí aj skúsených analytikov, možno to bude aj prípad súboja Hondy a Toyoty.
 

Honda Clarity a jej 5-miestny interiér | Foto: Honda


 

Mercedes prisľúbil plug-in hybridy s dlhším dojazdom

Thomas Weber, šéf výskumu a vývoja automobilky Mercedes-Benz, tvrdí, že Benz aktívne pracuje na predlžovaní elektrického dojazdu svojich plug-in hybridov. Cieľom je, aby boli automobily schopné prejsť minimálne sto kilometrov bez potreby opätovného nabíjania a bez účasti spaľovacieho motora. Túto vlastnosť má už dnes druhá generácia vozidiel Chevrolet Volt.

 
Elektrický dojazd je veľmi podstatný nielen pri elektromobiloch, ale aj pri plug-in hybridoch. Odborná i laická verejnosť je dnes prekvapená z výsledkov, ktoré svetu ponúka automobilka Tesla, jej 420 kilometrov dlhý dojazd na jedno nabitie je výrazný nadpriemer. Avšak pre bežného vodiča je dojazd na úrovni sto kilometrov zvyčajne celkom v poriadku, pretože potom svoje vozidlo iba pripojí do elektrickej zásuvky a za pol hodinku má nabitých až 80 percent kapacity batérie.
Ukazuje sa, že aj v Spojených štátoch prejde priemerný vodič iba 60 kilometrov denne, veľmi podobne sú na tom vodiči aj na Slovensku a v Európe.
Hybridné automobily sú veľmi dobrým kompromisom medzi elektromobilom a klasicky poháňaným automobilom aj podľa Mercedesu. Tvrdí to nielen Weber, ale aj predstavitelia Mercedesu tu u nás – len nedávno som mal príležitosť vypočuť si zaujímavý pohľad na svet modernej mobility priamo v Mercedese, pričom plug-in hybridy hrali v tomto pohľade kľúčovú pozíciu.
Thomas Weber pokračuje: „Pracujeme na plug-in hybridnom systéme pohonu pre modely triedy S s predĺženým dojazdom. Nasledujúca generácia vozidiel ponúkne elektrický dojazd na úrovni 30 až 50 kilometrov a tá ďalšia 80 až 100 kilometrov.“
Jedna generácia vozidiel značky Mercedes zvyčajne zaberie šesť rokov vývoja. Zároveň Mercedes tvrdí, že bude mať v predaji batérie pre čisto elektrické autá do konca roku 2018. Do konca roku 2017 pritom chce mať vo svojom modelovom portfóliu až 10 plug-in hybridov.
 
Zdroj: Mercedes promises plug-in hybrids with more range
 

Mercedes prisľúbil plug-in hybridy s dlhším dojazdom | Foto: Mercedes-Benz

Volkswagen BUDD-e: 101 kWh a 600 km

Po mesiacoch špekulovania je elektrický van od VW oficiálnym konceptom. Van s nápadným vzhľadom je prvým vozidlom od Volkswagenu postaveným na modulárnej platforme MEB (Modular Electric platform). Koncept pripomína a nadväzuje na VW Microbus a podľa slov automobilky bude práve takým elektromobilom, ktorý po stránke ceny, úžitkovosti a dojazdu bude vyhovovať väčšine rodín.

Pohonná jednotka konceptu BUDD-e je veľmi pôsobivá. Má dva elektrické motory a batériu s kapacitou 101 kWh. Maximálny dojazd sa podľa európskych testovacích štandardov pohybuje na úrovni až 600 kilometrov. Čísla od EPA sú zvyčajne o 20 percent nižšie, avšak stále by sa dojazd vozidla mohol pohybovať vo veľmi pekných hodnotách okolo 480 kilometrov.
Zaujímavosťou je, že podľa VW sa batérie dajú dobíjať extrémne rýchlo – 80 percent kapacity sa nabije za 15 minút. Predpokladáme teda, že vozidlo bude obsahovať vstavanú nabíjačku aspoň 22 kW. Doteraz ponúkané 3,6 kW nabíjačky v elektrických kompaktoch sú totiž veľkým sklamaním pre každého fanúšika elektromobility. Volkswagen tiež potvrdil, že venoval veľa úsilia zmenšovaniu batérií, vďaka čomu by mal byť interiér priestorovo naozaj veľkorysý.
Volkswagen zatiaľ neuviedol žiadne cenové relácie pre svoj budúci model. Predpokladáme však, že by sa do showroomov mohol dostať do roku 2019, kedy už bude zrejmá aj jeho technická výbava a ich nacenenie.
 
Súčasťou technickej výbavy vozidla bude aj integrovaný Internet vecí (IoT). Bude teda aktívne využívať internetové pripojenie a umožňovať svojim pasažierom, aby boli online na svojich mobiloch a tabletoch. Internet vecí je však oveľa viac, ako len pripojením k internetu – je to koncept nastavujúci štandardy, ako majú medzi sebou komunikovať rôzne zariadenia aj bez priamej účasti používateľa.
 

Elektrický Volkswagen BUDD-e z CES 2016


Elektrický Volkswagen BUDD-e z CES 2016


Elektrický Volkswagen BUDD-e z CES 2016


Dva elektrické motory, každý na jednej náprave.


Priestranný a praktický interiér.


Veľký farebný displej by sa mal dostať aj do novej generácie elektrického Golfu


Spojenie systému vozidla s inteligentnými hodinkami


Elektrický Volkswagen BUDD-e z CES 2016


 
 

Chevrolet Bolt EV (2017) vyzerá ako rebrandované BMW i3

Elektrický automobil kompaktných rozmerov Chevrolet Bolt EV vstupuje do modelového roku 2017 ako produkt, ktorý by mohol významným spôsobom ovplyvniť trh s elektromobilmi v Spojených štátoch. Zdieľa až nápadne veľa podobností s BMW i3, podľa reakcií verejnosti však súdime, že by to nemal byť problém.

Chevrolet Bolt EV bol predstavený na kongrese elektroniky CES 2016 v Las Vegas. Chce byť elektromobilom pre masy. Do výroby bude zaradený ešte koncom tohro roka, ponúkne širokú paletu moderných funkcií, prepojenie s mobilnými telefónmi a tabletmi, na jedno nabitie prejde maximálne 320 kilometrov a jeho stav bude možné monitorovať cez mobilné aplikácie.
Množstvo funkcií z technologického balíčka elektrického Boltu využíva 4G internet od mobilných operátorov, vďaka čomu umožní vytvárať Wi-Fi hotspoty pre svojich pasažierov.
 
Spektrum moderných funkcií zahŕňa aj nasledovné:

  • 10,2-palcový MyLink dotykový displej;
  • systém s možnosťou nastavenia vlastných funkcií prostredníctvom widgetov;
  • zadná parkovacia kamera so širokým záberom;
  • senzory a kamery sledujúce okolie vozidla, ponúknu pohľad na vozidlo aj z vtáčej perspektívy;
  • MyChevrolet mobilná aplikácia poskytne informácie o stave batérií, mapové podklady, štartovanie na diaľku, aktiváciu klimatizácie na diaľku, manuál a kalendár servisných úkonov;
  • špeciálny navigačný softvér, ktorý má za cieľ elektromobil smerovať na také trasy, na ktorých je možné dobíjať batérie alebo ktoré majú nižšiu energetickú náročnosť.

 
Chevrolet Bolt EV bude General Motors skladať vo svojom závode blízko mesta Detroit.
 
 

Chevrolet Bolt EV 2017 (5)


Chevrolet Bolt EV 2017 (5)


Chevrolet Bolt EV 2017 (5)



Chevrolet Bolt EV 2017 (5)


Chevrolet Bolt EV 2017 a BMW i3 (2015)


 

Nový plug-in hybrid Mercedes-Benz E 350e (2016)

Automobilka Mercedes-Benz v predstihu jedného týždňa predstavila prostredníctvom internetu najnovšiu generáciu modelovej triedy E. Sedany vyššieho štandardu sa budú nápadne podobať na modely tried C a S, ponúknu pestrú bohatú výbavu v interiéri a rozmanitú paletu motorizácií. Nás zaujal hybridný plug-in model E 350e.

  • Plug-in hybrid so samostatným nabíjaním elektrického motora;
  • výkon motorov dovedna 205 kW / 279 koní;
  • dojazd max. 30 km na čisto elektrický pohon;
  • dizajn rovnaký ako ostatné motorizácie.

 
Ostatné motorizácie:

  • E 200, benzín, 135 kW / 183 koní,
  • E 400, benzín, 245 kW / 333 koní,
  • E 200d, nafta, 110 kW / 150 koní,
  • E 220d, nafta, 143 kW / 195 koní, spotreba 3,9 l/100 km,
  • E 350d, nafta, 190 kW / 258 koní,
  • 9-stupňová automatická prevodovka, pohon 4MATIC
  • AMG zatiaľ bez upresnenia;
  • hovorí sa aj mierne terénnej úprave v štýle A6 Allroad.

 
Zaujímavosti:

  • odomykanie a zamykanie aplikáciou v mobile Digital Car Key;
  • parkovanie na diaľku aplikáciou v mobile Remote Parking Pilot;
  • aktívna ochrana chodcov Active Braking Assist;
  • adaptívny tempomat Distronic Plus s funkciou Drive Pilot až do rýchlosti 210 km/h;
  • bezpečnostná funkcia Pre-Safe Impulse Side pri bočnom náraze posunie dvojicu predných sedadiel za B-stĺpik;
  • centrálny displej s uhlopriečkou 31,2 cm;
  • funkcia Pre-Safe Sound chráni sluch pasažierov pred priveľmi intenzívnymi zvukmi z okolia;
  • udržiavanie v rovnakom páse až do rýchlosti 130 km/h.

 

Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


 

Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


 

Mercedes-Benz E350e (2016)


 

Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


Mercedes-Benz E350e (2016)


 

Citroën E-Méhari, elektromobil pre slnečné prímorské mestá

Crossover, kabriolet, elektromobil, dizajnová avantgarda. To všetko vystihuje Citroën E-Méhari, najnovšie elektrické vozidlo z Francúzska. Do predaja bude zaradené už na jar 2016 a bude sa snažiť osloviť miléniovú generáciu Y.

Kľúčové vlastnosti nového Citroën E-Méhari:

Cena: 25 000 eur
Počet miest na sedenie: 4
Pohon: jeden elektrický motor 50 kW
Maximálna rýchlosť: 112 km/h
Dojazd: max. 160 km
Batérie: 30 kWh
 
Elektrický Méhari nadväzuje na starší model z prelomu rokov 1968/69, ktorý tiež budil rôznorodé ohlasy, nie vždy pozitívne. Vozidlo s nápadne hranatou otvorenou karosériou malo v záujme jazdiť skôr po plážach a prímorských mestečkách, ktoré sú väčšinu roka slnečné a teplé.
Aj dnes vzbudzuje Méhari aj negatívne ohlasy, podľa niektorých je dokonca najškaredšie komerčne ponúkané vozidlo na svete. My si to ale nemyslíme, je to skrátka dizajnová avatgarda, ktorú je potrebné pochopiť a hlavne vidieť naživo.
Vozidlo ponúkne maximálny dojazd 160 kilometrov, avšak sledujúc kapacitu batérii 30 kWh vnímame tento údaj s veľkou rezervou. Jeden elektrický motor má výkon 50 kW a poženie vozidlo maximálnou rýchlosťou 112 km/h. Keď berieme do úvahy skutočnosť, že je určené v prvom rade do mesta, nie je nižšia maximálna rýchlosť žiadny problém.
Podľa dostupných informácií to vyzerá, že Citroen nebude nový model ponúkať na Slovensku.
Spoločne s uvedením nového modelu Citroen spúšťa aj vizuálne veľmi pestrú kampaň, ktorou sa očividne snaží osloviť mladšie ročníky.
 

Zdroj: Citroen France (youtube.com)

Citroen E-Mehari 2016


Citroen E-Mehari 2016


Citroen E-Mehari 2016


Citroen E-Mehari 2016


Citroen E-Mehari 2016


Citroen E-Mehari 2016


 
 

Francúzsky plán na elektromobil za menej ako 7-tisíc eur

Konferencia o klimatických zmenách v Paríži sa konala v komplikovaných časoch a venovala sa ešte komplikovanejším otázkam. Zúčastnené krajiny predstavili svoje plány na zlepšenie svetovej klímy a Francúzsko v tomto kontexte ohlásilo prípravu ľudového elektromobilu.

 
Ľudový elektromobil by mal nachádzať inšpiráciu vo vozidle Citroen 2CV, ktoré je dodnes ikonické. Mestský automobil s plne elektrickým pohonom by mal byť po vzore tohto vozidla malý, ľahký, po novom rýchlo dobíjateľný a hlavne lacný. Jeho cena by sa mala pohybovať niekde okolo úrovne 7-tisíc eur, prípadne ešte menej. Až vtedy by sa mohlo stať skutočne ľudovým a malo by potenciál osloviť široké masy ľudí, ktoré by jeho používaním aktívne znižovali emisie uvoľňované do ovzdušia.
Do vízie malého, úsporného a ľahkého vozidla celkom dobre zapadá napríklad Renault Twizy. Je to síce aptypické vozidlo s jediným sedadlom, má však hmotnosť iba 474 kilogramov, 13 kW elektrický motor, maximálnu rýchlosť okolo 80 km/h a cenu štartujúcu už na 7 340 eurách. Jeho dojazd je necelých 100 km.
Vieme si predstaviť, že s pridaním niekoľkých kilowattov a aspoň jedného či troch sedadiel by sa mohol z Twizyho stať typický francúzsky elektromobil do mesta.

Renault Twizy, elektromobil pre jedného pasažiera


Renault Twizy, elektromobil pre jedného pasažiera


 
 

Volvo S90 (2016) bude aj plug-in hybrid ako T8 Twin Engine (veľká fotogaléria a video)

Volvo oficiálne publikovalo informácie, fotografie a video k novej generácii modelu S90. Prémiový sedan bude konkurovať sedanom vyššej strednej triedy nemeckých automobiliek a k dispozícii bude aj v prevedení plug-in hybrid.

 
Nové Volvo S90 nadväzuje na koncept Volvo Concept Coupe zverejnený ešte v roku 2013. Od nedávno uvedeného XC60 nový sedan preberá dizajn prednej masky a predných svetlometov, interiér je výrazne podobný a pripomína unifikáciu kokpitov, ako ju už roky robí BMW.
Nový model je súčasťou stratégie spoločnosti Volvo, ktoré sa chce stať viac emotívne, viac luxusné a hlavne bezpečnejšie. Automobilka dokonca vyhlásila, že jej plánom je úplné odstránenie smrteľných nehôd jej vozidlami do roku 2020. Je to veľmi odvážny cieľ, ale čím sú ambície vyššie, tým lepší výsledok bude aj v prípade, že sa splní iba z polovice.
S90 bude po spustení predaja k dispozícii s pohonom dvoch aj štyroch kolies, ponúkať sa bude v troch variantoch motorizácie. Základom bude preplňovaný motor T5, nasledovať bude variant T6 s elektrickým doplnkovým motorom (bude minimalizovať výkonové nárazy pri spustení turba) a vrcholom bude variant T8 Twin Engine kombinujúci spaľovací motor s elektrickým. Celkový výkon plug-in hybridu S90 bude 407 konských síl.
Prístup automobilky Volvo sa nepochybne pozdáva každému priaznivcovi ekologickej dopravy a alternatívnych pohonov. Aj napriek tomu, že neponúkne výlučne elektrický pohon, je aj využitie plug-in hybridu veľmi zásadnou inováciou. Konfigurácia bude totiž stabilnou súčasťou ponuky predajcov a Volvo si tak získava takmer istú pozíciu jedného z lídrov prémiových hybridov.
 

Volvo S90 Plug-in Hybrid: Fotogaléria

Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


Volvo S90 Plug-in hybrid


 
 

Audi a jeho e-tron quattro by mal byť vyspelejší, ako pohon 4×4 od Tesly

Audi predstaví svoje prvé sériovo vyrábané elektrické SUV až v roku 2018, pôdorysom pre kreslenie produkčného modelu je koncept e-tron quattro concept z frankfurtského autosalónu. Výroba bude teda spustená približne v rovnakom čase, ktorý si vyhradila Tesla pre svoj Model X. Audi by bolo najradšej, keby to boli práve Nemci, kto vo verejnosti vzbudí záujem o plne elektrické automobily a dopomôcť by mu v tom mohol aj vyspelý pohon oboch náprav.

Rovnako ako Tesla, aj Audi si vyvíja vlastný systém pohonu všetkých štyroch kolies. Automobilka stojaca za technológiou Quattro, ktorá je podľa mnohých vyspelejšou alternatívou k BMW xDrive a Mercedes-Benz 4MATIC, má veľmi dobrý základ pre budovanie elektrickej verzie Quattra.
Zatiaľ, čo Tesla využíva kombináciu dvoch elektromotorov a mechanického diferenciálu, Audi volí cestu troch elektrických motorov (2× vzadu a 1× vpredu), diferenciál v tomto prípade alternuje softvérová jednotka riadiaca motory. Podľa Audi táto technológia vedia k lepšej dynamike automobilu.

Audi e-tron quattro koncept z autosalónu vo Frankfurte 2015. Je označovaný aj ako Audi Q6 Crossover Coupe.


Audi plánuje pripravovaný elektrický model, ktorý dnes často označovaný aj ako Q6, vybaviť širokou paletou elektronických asistentov. Crossover kupé by malo byť okrem trojice elektrických motorov vybavené aj elektronickou kontrolou stability, brzdovým systémom anti-lock, trakčnou kontrolou a ďalšími, ktoré budú mať priamy vplyv na správanie sa vozidla v hraničných situáciách.
Tri elektromotory budú mať dovedna výkon až 370 kW a batérie s tekutým chladením ponúknu kapacitu 95 kWh.

Audi e-tron quattro koncept z autosalónu vo Frankfurte 2015. Je označovaný aj ako Audi Q6 Crossover Coupe.


 
 
 

Prvý slovenský test BMW 730d: 125-tisíc eur a ekologický mód má iba ako doplnok (veľká fotogaléria)

Nové BMW radu 7 informuje o tom, kedy sa efektívne využívajú batérie. Tu začína aj končí ekologický mód, ktorý premení grafiku prístrojovej dosky na modro. Avšak, aj sama o sebe je limuzína dostatočne šetrná, ak ide o prevádzkové náklady.
 
Nové BMW radu 7 je najlepšie v histórii. Iba veľmi nerád by som ho porovnával s triedou S od Benzu, pretože sa od seba pomerne dosť vzdialili. Päťmetrové 730d ponúka nevídaný komfort počas jazdy, vodiča informuje o ekonomike aktuálnej jazdy a obsahuje množstvo technických doplnkov, ktoré sa nestihnete naučiť ovládať ani v priebehu celého týždňa.
 

Motorizácia 730d znamená:

Objem: 2993 cm3
Výkon: 195 kW (265 CP) la 1/min
Spotreba mesto: 6,1 l/100km
Spotreba mimo mesto: 4,6 l/100km
Spotreba priemerne: 5,2 l/100km
Emisie CO2: 137 g/km
 

 
Keď mi prišla do e-mailu správa, že si mám v pondelok ráno vyzdvihnúť kľúč od nového BMW radu 7, bol predo mnou ešte celý víkend netrpezlivosti. Snáď aj preto som si naštudoval všetky dostupné technické detaily novej limuzíny, ktorá v týchto dňoch dostáva do rúk iba úzkemu okruhu ľudí. Ako predstaviteľa titulu, ktorý sa venuje ekologickým a ekonomickým vozidlám, ma veľmi tešilo, že BMW ponúkne rôzne inovatívne riešenia pre aktívne znižovanie paliva, emisii a šetrenia elektrickej energie.
Až v priebehu roku 2016 budú v predaji aj verzie s doplnkovým elektrickým motorom, pričom takto vybavený rad 7 bude označený ako plug-in hybrid a jeho spotreba paliva by sa mala pohybovať na úrovni do troch litrov na sto kilometrov jazdy.
 

BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


 

Ekologický mód v prvom rade informuje vodiča

Mne sa dostala do rúk verzia 730d, ktorá mala sama o sebe veľmi dobrú spotrebu – priemerne iba do päť litrov. To nie je vôbec zlé, najmä ak berieme do úvahy veľkosť, hmotnosť a celkový charakter vozidla. Osobne ma však najviac zaujímal ekologický mód, pre ktorý je na stredovej konzole (naľavo od voliča prevodovky) vyhradené samostatné tlačidlo. Po jeho stlačení sa zmení grafika na prístrojovej doske pred volantom na modro a pravý virtuálny ciferník obsiahne iba dve polohy – nabíjanie a vybíjanie. Vľavo od neho je tachometer.

V ekologickom jazdnom režime je vodič informovaný o tom, či sa batérie práve nabíjajú alebo vybíjajú. To je ten ciferník vpravo.


Virtuálna ručička informuje vodiča o tom, či práve jazdí s dôrazom na ekologickú prevádzku. Za takú by sa dal považovať taký stav, v ktorom sa nabíjajú batérie. Priznám sa, že sa mi veľmi nedarilo držať sa v polkruhu pre rekuperáciu, ale nepochybne je to otázka skúseností a praxe.
Jazda na BMW 730d (2015) je prvotriedna. V bežnej prevádzke (teda v jazdnom móde Comfort) motor reaguje kultivovane, citlivo a plynule. Občas dokonca možno trocha pomalšie. Dôraznejšie dotlačenie akceleračného pedála dlhú limuzínu dostane do pohybu prakticky okamžite a pocit z rapídneho zrýchľovania neutícha ani po dosiahnutí rýchlosti 100 km/h.

Športový jazdný mód sa prejavuje radikálnou zmenou reakcií motora, okrem toho sa zmení aj grafika palubného počítača.


Obzvlášť pôsobivý je jazdný mód Sport, ktorý dokáže z inak komfortnej a kultivovanej limuzíny spraviť takmer športové auto. Reakcie motora sú vtedy veľmi svižné, zdanlivo je lepší aj krútiaci moment, podvozok menej tlmí nedokonalosti vozovky a občas vám dáva pocítiť jej nerovnosti. V tomto jazdnom režime rozhodne nebudete voziť generálneho riaditeľa na pracovné stretnutie, pretože by mal pocit, že ho chcete uniesť.
 

Interiér pokračuje v tradícii nadštandardného komfortu

Prekonať minulú generáciu limuzín radu 7 nebola vôbec ľahká úloha a snáď aj preto nenašiel zásadnejšie zmeny. Avšak už dlhé roky je BMW radu 7 vysokým nadštandardom, preto aj prípadná stagnácia v oblasti komfortu nemusí znamenať nič zlé. Práve naopak, výrobca ponechal vozidlu všetko dobré a detaily ako masážne kreslá a skvele nastaviteľný volant sú niečím navyše.
 


BMW 730d (2015), interiér prednej a zadnej časti kokpitu.
 
Vzhľad interiéru je typický pre značku BMW, ale od modelov radu 3 ho rozpoznáte celkom spoľahlivo. Veľkorysý priestor a hodnotné materiály sú základom, pre ktorý si zákazníci vyberajú práve limuzíny.
Keby som mal písať o všetkom dobrom, čo nachádzame v tomto interiéri, bolo by to na celý samostatný mediálny titul. Preto uvediem niekoľko hlavných postrehov o interiéri, ktorý sa mi zdal priam famózny:

  • ergonomicky tvarovaný volant s optimálnou hrúbkou venca;
  • účinný elektronický posilňovač riadenia;
  • rozumne rozmiestnenie ovládacích prvkov na stredovej konzole;
  • veľa praktických odkladacích priestorov v prednej časti kokpitu;
  • kožené čalúnenie palubnej dosky;
  • skvelý head-up displej s navigačnými pokynmi a aktuálnou rýchlosťou (pri navigovaní som vôbec nepotreboval rozmerný centrálny displej);
  • široká stredová konzola;
  • chýbal mi podávač pásov, ktorý má Mercedes vo svojom S-ku;
  • prehľadná grafika palubného počítača pred volantom;
  • kožené sedadlá s funkciou masáže a nevídane dobrým bočným vedením;
  • automatické doťahovanie bezpečnostných pásov pri rýchlosti cca 15 km/h;
  • veľmi dobrá zvuková kulisa;
  • osobne sa mi občas zdalo, že počujem aerodynamický hluk až priveľmi, čakal by som lepšie odhlučnenie (prihliadam na fakt, že som jazdil priebehu veľmi veterného dňa).

 

Lakťová opierka s tabletom, držiakmi na pohár a s nastavovacími tlačidlami sedadiel. Každé sedadlo sa dá nastavovať samostatne.


 

Tablet značky Samsung sa dá vybrať z lakťovej opierky.


 

Displeje kam sa pozriete

Interiér je plný displejov, celkovo ich je päť. Testovacie vozidlo bolo v plnej výbave, takže pri nižšom rozpočte pôjdu tieto displeje bokom. Zaujímavosťou je, že pred volantom je displej namiesto analógových ukazovateľov (rovnako to má aj Audi a Benz), je ale veľmi dobre čitateľný aj keď naň svieti priame slnko. Medzi dvomi zadnými sedadlami je ďalší displej v lakťovej opierke, dá sa dokonca vybrať – v skutočnosti je to tablet značky Samsung s dotykovým displejom a špeciálnym prostredím. Prostredníctvom tohto tabletu sa dá ovládať prakticky všetko súvisiace s vozidlom, najviac ma však zaujala funkcia nastavenia farebnosti vnútorného osvetlenia. Je to fascinujúce, že si viete atmosféru v interiéri nastaviť celkom podľa svojej vôle.
 


Inteligentný kľúč od BMW 730d (2015)
 

Kľúč ako staršia Nokia 6600

Ak si spomínate na niekdajší slávny smartfón Nokia 6600, potom vám kľúč od novej sedmičky priveje závan nostalgie. Podobajú sa, ale hlavné je, že kľúč od limuzíny je až nápadne veľký. V slim nohaviciach nevyzerá práve najlepšie, vkusnejšie bude nosiť ho v taške alebo vo vrecku saka.
Snáď sú tieto rozmery daň za množstvo funkcií, ktoré ponúka. Na dotykovom displeji s pomalšími reakciami, ale dobrou čitateľnosťou na slnku, môžete okrem iného vozidlo aj ovládať v smere dopredu a dozadu. Je to pomôcka pre prípad, že potrebujete z automobilu vystúpiť a zaparkovať ho na mieste, kde nie je veľa voľného priestoru. Reakcie vozidla na takéto ovládanie sú pomalšie, akoby sa senzory nainštalované na aute vždy snažili spočiatku odhadnúť svoje okolie. Navyše, keď sa snažíte vozidlo smerovať dopredu aj vtedy, keď už pred ním nie je žiadny voľný priestor, sedmička sa zastaví celkom sama. Nehrozí teda, že by ste vinou vlastnej nepozornosti svoje vozidlo za 125-tisíc eur poškodili.
 

BMW 730d (2015) a Erik Stríž, šéfredaktor Ecomoto.sk. Nie som práve najvyšší alebo najmocnejší a aj napriek priestorovo veľkorysému interiéru som sa ním cítil priam obklopený. Silnejší muž sa bude v novej sedmičke cítiť takmer tesne.


 

Teším sa na hybrid

BMW 730d som mal príležitosť si len tak trocha ochutnať v priebehu jedného dňa. Najazdil som na ňom dostatok kilometrov na to, aby som vedel pozorovať základné rozdiely oproti predchádzajúcej generácii, ale na získanie celkového dojmu a odhadnutie charakteru vozidla je potrebný aspoň týždeň.
Osobne sa veľmi teším na variant plug-in hybrid, ktorý už netrpezlivo očakávam. Predávať sa začne v priebehu prvej polovice budúceho roka a mohol by sa zaslúžiť o posun celého automobilového priemyslu. Variant 730d je síce vyspelý, úsporný a kultivovaný, avšak jeho ekologický jazdný režim až tak zásadný vplyv na prevádzkové náklady nemá.
 
Všetky fotografie BMW 730d (2015) z redakčného testu vo vysokom rozlíšení nájdete na Google Drive.
 

BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)


BMW 730d (2015)









 

Audi: 25 percent z predaja si do 2025 prevezmú elektromobily

Audi očakáva, že v Spojených štátoch bude do roku 2025 významným hráčom na poli elektromobily. Predpokladá, že do tohto roku by sa mal podiel elektromobilov v celkových predajoch vyšplhať až na 25 percent.

 
Do tej doby by mi zákazníci mohli zvykať na prítomnosť elektrického pohonu v luxusných automobiloch značky Audi aspoň vo forme plug-in hybridov. Plug-in hybridy sú také vozidlá, ktoré majú popri hlavnom spaľovacom motore aj jeden alebo dva elektrické s vlastným zásobníkom energie. Tieto batérie je pritom možné dobíjať a elektromotory využívať na jazdu aj bez účasti spaľovania.
Prvým skutočným a štandardne predávaným plug-in hybridom v portfóliu Audi je model A3 e-tron. Figuruje aj v ponuke slovenského predajcu, kde sa v konfigurátore objavuje ako A3 SP Attraction 1,4TFSI e-tron ST6 za pôsobivých 39 460 eur. Najdrahší A3 e-tron variant A3 SP Ambiente 1,4 TFSI e-tron ST6 uvádza cenu 41 530 eur.
Pokračovateľom sériovo vyrábaného radu e-tron bude plne elektrické športové Audi R8 a veľké Q7. Ten by mal ako plug-in hybrid doraziť do showroomov už v priebehu budúceho roku.
 

Audi v najbližšom období ponúkne okrem A3 e-tron aj Q7 plug-in hybrid a plne elektrické R8.