Archív kategorií: Auto

BMW i3 dostane lepšie batérie, budú sa dať dokúpiť aj dodatočne

BMW zaradí do svojej ponuky nové batérie pre elektromobil BMW i3. Tie by mali vozidlu dopriať dojazd dlhší asi o 40 km, čím by sa dostal k hranici 200 kilometrov na jedno nabitie. Zaujímavosťou je, že nové batérie bude možné inštalovať aj do modelov i3, ktoré sú už v obehu.

 
BMW i3 sa predáva v dvoch variantoch a keby ste nevedeli, jeden z nich je hybrid. Variant i3 REx (Range Extender) využíva na predĺženie dojazdu palivovú nádrž pre spaľovací motor s objemom 0,6 litra. Nová batéria bude vhodná aj pre tento model i3 a rovnako pre všetky ostatné, ktoré už jazdia aj po slovenských cestách.
Nová batéria nemá vyššiu kapacitu, pracuje však s technológiou efektívnejšieho ukladania energie vďaka väčšej hustote a s efektívnejším chladením. Pri zakúpení novej batérie by sa mali majitelia modelu i3 dočkať aj aktualizácie softvéru zodpovedného za manažment elektrického motora.
BMW o inovácii hovorí aj ako o „optimized driveline“, nová technológia bola pritom vyvinutá iba tento rok.
 
BMW CEO Harald Kreuger pre nemecký magazín DieZeit potvrdil, že inovácia batérií pre model i3 bude možná v priebehu budúceho roka. Zároveň uviedol, že v priebehu nasledovných troch až štyroch rokoch bude k dispozícii ďalšia modernizácia pre zväčšenie dojazdu – zatiaľ však bez akýchkoľvek upresnení.
 

Kľúčové vlastnosti elektromobilu BMW i3

  • 170 konských síl v elektromotore
  • predný pohon
  • 0-100 km/h za 7,2 sekundy
  • 4 miesta vrátane vodiča
  • doba nabíjania asi 3 hodiny
  • zrýchlené nabíjanie na 80% za 20 minút
  • max. rýchlosť 150 km/h

 

TOP10 elektromobilov podľa dojazdu – od 122 do 434 km

AKTUALIZOVANÉ – Toto je 10 elektromobilov s najdlhším dojazdom. Sú medzi nimi aj také, ktoré sa u nás ani nepredávajú, ale na medzinárodnom trhu sú významnými hráčmi. Vedzte, že pre vás bude tento rebríček veľmi prekvapivý.

 
Podotýkame, že ide o údaje o maximálnom možnom dojazde, ktorý uvádzajú samotní výrobcovia. Praktická skúsenosť s elektromobilmi teda môže byť rôzna.
V aktualizácii článku (10.11.2015 08:00 hod.) sme presunuli BMW i3 z 8. miesta na 3. miesto s dojazdom 160 km namiesto 130 km.
 

10. Ford Focus Electric – cca 122 km

9. Chevrolet Spark EV – cca 132 km

8. Volkswagen e-Golf – cca 133 km

7. Nissan Leaf – cca 135 km

6. Mercedes-Benz triedy B Electric Drive – cca 140 km

5. Fiat 500e – cca 140 km

 

4. Citroën C-ZERO – cca 150 km

Citroën C-ZERO


 

3. BMW i3 – cca 160 km

 

2. Kia Soul EV – cca 193 km

1. Tesla Model S 40D a S 85D – 386 až 434 km

 
Zdroje: teslamotors.com, smartusa.com, ford.comcheatsheet.com, bmw.sk, chevrolet.com, vw.sk, ecomoto.sk, mbusa.com, fiatusa.com, kia.com/sk/ a ďalšie
 

Úžasná mechanika Wankelovho motora z Mazdy RX

Wankelov motor nie je novinkou, jeho vývoj trval tri roky a prvý funkčný prototyp vznikol už v roku 1957. Výhodou tohto motora sú jeho menšie rozmery, odlišnosť vnútornej mechaniky však mala určité konštrukčné nedokonalosti. Spaľovací motor od Wankela totiž neobsahuje tradičné piesty, ale rotujúci piest v tvare trojuholníka s mierne vydutými stenami.

Mechanika rotujúceho piesta je priam neskutočná. Je to takmer umelecké dielo. Nevýhody tohto typu motora však spočívali najmä vo vyššej spotrebe paliva a oleja, vyššej tepelnej strate a v problematickom chladení spaľovacej časti motora.
Tieto nedostatky sa však časom podarilo obmedziť na úroveň prijateľnú aj pre náročné podmienky EÚ a vo veľkej miere za to môže automobilka Mazda. Momentálne je to asi jediná automobilka na svete, ktorá ešte stále využíva Wankelov motor.
Na videu nižšie môžete vidieť, že aj nedostatky ako problematické chladenie alebo problémy s tesnením sa dajú vyriešiť, ak je do vývoja investovaný dostatok času a peňazí.
 

BMW i3 používajú banky, hasiči i policajti

Elektromobil BMW i3 sa osvedčil aj ako zásahové vozidlo pre policajné zložky, záchranárov a hasičov, tvrdí BMW vo svojej tlačovej správe. Banka Idea vo Varšave využíva BMW i3 na poskytovanie odvozu hotovosti z obchodov do banky, čím vychádza v ústrety svojim firemným klientom.

Tlačová správa spoločnosti BMW:

Výkonné, agilné, prepojené a navyše aj bez miestnych emisií – vďaka týmto vlastnostiam sa plne elektrické BMW i3 v čoraz väčšej miere uplatňuje ako zásahové vozidlo pre políciu, záchranárov a hasičov. BMW ponúka prvé prémiové vozidlo na svete, ktoré bolo od začiatku konštruované výlučne s ohľadom na elektrickú mobilitu a poskytuje viacero voliteľných doplnkov výbavy pre pohotovostné zložky, čím rozširuje možnosti elektrickej mobility v mestskom prostredí. Orgány verejnej správy v Bavorsku, Miláne, Los Angeles a Londýne už zaradili prvé BMW i3 medzi svoje zásahové vozidlá. Ďalšia špeciálna verzia sa používa na prepravu hotovosti bez miestnych emisií vo Varšave, hlavnom meste Poľska.

BMW i3 obsahuje prvky špecificky vyvinuté pre elektrické a plug-in modely. Jeho základnými črtami sú kabína pre cestujúcich vystužená karbónovými vláknami (CFRP) a hliníkový podvozok ukrývajúci všetky komponenty hnacieho systému aj tlmiče. Použitie tejto metódy viedlo k vzniku štvormetrového, päťdverového automobilu s nadštandardne rozmerným a variabilným interiérom, malým polomerom otáčania, ako aj agilným a bezpečným riadením. Vysoké umiestnenie sedadiel a skvelý rozhľad na všetky strany ho priam predurčujú na použitie v mestskom prostredí.
Elektromotor s výkonom 125 kW/170 k zrýchli štandardné BMW i3 (kombinovaná spotreba paliva: 0,0 l/100 km, kombinovaná spotreba elektrickej energie: 12,9 kWh/100 km, kombinované emisie CO2: 0 g/km) z 0 na 100 km/h len za 7,2 sekundy. Vysokonapäťová lítium-iónová batéria vozidlu pri každodennej prevádzke poskytuje operačný rádius až do 160 kilometrov.

Špecifické doplnky BMW i3 sú výsledkom vyše 50 rokov skúseností s vývojom zásahových vozidiel. Vďaka nim je BMW jediným výrobcom automobilov, ktorý polícii, záchranárom a hasičom ponúka širokú škálu špecializovaného vybavenia priamo z výroby. V závislosti od účelu použitia sú vozidlá vybavené fóliami s potlačou a strešným nosičom. Špeciálny signalizačný systém, predné i zadné blikajúce výstražné svetlá a podtlaková siréna sa postarajú o to, aby si ostatní účastníci premávky zasahujúce BMW i3 včas všimli. K výbave patrí aj predpríprava pre digitálnu vysielačku.
Permanentne zabudovaná SIM karta umožňuje využívať technológiu inteligentného prepojenia v BMW i3, čo záchranárom uľahčuje prácu. Systém ConnectedRescue založený na BMW Connected Drive ponúka možnosť vysielať z centrály do vozidla dôležité údaje vrátane adresy, dôvodu zásahu a kontaktnej osoby, pričom tieto informácie sú jasné, ľahko použiteľné a čitateľné. Navigačný systém vozidla dokáže prijaté súradnice či adresu priamo spracovať, nie je ich potrebné zadávať manuálne, čím sa zabráni prípadným chybám pri prenose údajov. Zatiaľ čo sa tím pripravuje na zásah, vodič sa môže plne sústrediť na premávku. Zvyšuje sa tým bezpečnosť aj efektívnosť zásahu.

BMW i3 sa okrem toho úspešne uplatňuje aj v netradičných úlohách. Najnovším príkladom je poľská banka Idea, ktorá vo Varšave využíva BMW i3 na poskytovanie neobvyklej donáškovej služby. Majitelia obchodov si môžu prostredníctvom aplikácie objednať zásahové vozidlo BMW i3, ktoré ich dennú tržbu vyzdvihne priamo pred ich obchodom a odvezie ju do banky.
Viac informácií o zásahových vozidlách BMW nájdete na internetovej stránke www.bmw-behoerden.de


 

Mestská polícia v Šali jazdí dvomi elektromobilmi

Keď budete najbližšie v Šali vidieť mestskú políciu, dobre sa pozrite, či hliadka práve nejazdí elektromobil značky Nissan. Je celkom pravdepodobné, že na takúto hliadku narazíte. Polícia v okresnom meste dostala do užívania dva kusy elektricky poháňaných vozidiel Nissan, za ktoré dokopy zaplatila 54-tisíc eur vrátane polepu.

Deklarovaný dojazd je 160 kilometrov, takže tých 130 kilometrov môžeme spoľahlivo počítať. Pre potreby našej polície to postačuje,“ povedal pre TASR primátor Šale, Jozef Belický.
Dve vozidlá pre mestskú políciu v Šali skutočne niečo znamenajú, pretože doteraz mali vo vozovom parku tiež iba dve – jedno so spaľovacím motorom a druhé nepojazdné po havárii. Je to tragikomické, avšak odráža to realitu slovenských miest.
Priamo v Šali sa nachádza aj verejne dostupná nabíjacia stanica pre elektromobily, pričom nové vozidlá dokáže nabiť na 80 percent v priebehu 30 minút.
 
 

Mestská polícia v Šali jazdí dvomi elektromobilmi (foto: TASR)

Test Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style: Ako funguje režim Active ECO?

Krásny hatchback s hodnotným interiérom a dobrými jazdnými vlastnosťami. Ekologický mód nefunguje tak výrazne, ako by sme očakávali, ale priemerná spotreba je stále prijateľná.
 

Zhodnotenie v skratke

Hyundai i30 bol pre mňa vôbec prvým jazdeným vozidlom tejto značky a možno aj preto vo mne zanechal pozitívne dojmy. Očakával som kvalitný interiér s veľkorysým priestorom a jazdné vlastnosti, ktoré ustoja aj dynamickú jazdu – a dočkal som sa. Nie je toho veľa, čo by som i30 mohol vyčítať, v skutočnosti je pre mňa takmer prototypom automobilu pre mladú rodinu.
Hyundai i30 sa navyše predáva za rozumné ceny od 11 990 eur, s financovaním už od 102 eur a v ponuke predajcov sú často bonusové balíčky výbavy.
 
Ak zvažujete kúpu vozidla Hyundai 30, nepochybne ste prečítali už niekoľko recenzií a testov. My sa venujeme predovšetkým témam, ktoré súvisia s ekologickou a ekonomickou prevádzkou vozidiel, preto sa aj Hyundai i30 pozeráme z tohto pohľadu. 
Na test sme získali variant 1,6 GDi DCT Style, ktorý sa pýši dobrými oficiálnymi údajmi o prevádzke:
Mesto: 7,5 l / 100 km
Medzimesto: 4,8 l / 100 km
Kombinovaná spotreba: 5,8 l / 100 km (namerali sme 6,8 l/ 100km)
Emisie CO2: 136 g / 100 km
Realita je podobná, hoci som počas testu nameral o celý liter vyššiu kombinovanú spotrebu, ako je uvádzané. Bol to dôsledok veľmi dynamickej jazdy, rozhodne sa nejazdilo na spotrebu – napriek tomu je výsledok veľmi dobrý.
 
 

Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


 

Technické údaje

Motor: 1,6 GDi, 4 valce, benzín
Max. výkon: 99 kW, 135 koní
Max. krútiaci moment: 164 Nm
Objem nádrže: 53 litrov
Objem valcov: 1591 cm3
Prevodovka:  2-spojkový 7-stupňový automat s možnosťou poloautomatického radenia
Max. rýchlosť: 195 km/h
Zrýchlenie: 10,7 sekundy
Rozmery: d4300 × š1780 × v1470 mm
Rázvor kolies: 2560 mm
Rozchod predných kolies: 1563 mm
Rozchod zadných kolies: 1571 mm
Polomer otáčania: 5,3 m
Svetlá výška min. 140 mm
Batožinový priestor: 378 / 1316 litrov
 

Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


 

Jazdný režim Active ECO v praxi

Hyundai i30 ponúka možnosť jazdiť aj v režime Active ECO, ktorý sa aktivuje stlačením tlačidla na ľavej strane pod volantom. V minulosti táto funkcia informovala vodiča o tom, kedy jazdí ekologicky a ekonomicky. To bolo v roku 2011, kedy sa táto technológia uplatnila v sériovo vyrábaných modeloch značky Hyundai. Keď ste držali motor v nižších otáčkach, neakcelerovali ste priveľmi rýchlo a preraďovali s predstihom, svietila zelená kontrolka ECO na prístrojovej doske. Tak mohol vodič vlastným pričinením znižovať nielen spotrebu, ale aj emisie počas prevádzky svojho vozidla.
Moderný režim Active ECO je však o niečo vyspelejší. Je prítomný počas celej doby jazdy, dá sa zapnúť aj počas prebiehajúcej jazdy a údajne ho nie je potrebné zapínať pri každom štarte motora. Moja skúsenosť ale bola, že keď som vozidlo odparkoval a o niekoľko minút či hodín znova naštartoval, Active ECO zapnuté nebolo.
 

Tlačidlo Active ECO naľavo od volantu.


 
Vplyv jazdného režimu Active ECO nachádza význam skôr na dlhších cestách, nie v meste. Napriek tomu sa mi zdá, že by som dokázal rozpoznať ekologický/ekonomický režim od toho štandardného, pretože sa v nich motor správa odlišne. Prvotný pocit bol taký, že v zapnutom režime Active ECO motor reaguje pomalšie, ak ho vyslovene nevytočím nad 2500 otáčok.
V spojení so 7-stupňovou prevodovkou DTC sa tento režim prejavuje snahou automaticky o zaraďovanie čo možno najvyššieho prevodu, v rýchlosti 40 km/h nemá problém zaradiť štvorku či pár km/h dokonca päťku.
V mojom prípade nedopadol krátky test jazdného režimu Active ECO veľmi dobre, pretože vôbec neznížil priemernú potrebu. Dokonca mierne stúpla, považujem to však za dôsledok veľmi krátkeho testu, ktorý mi bol ponúknutý. Viem sa však zaručiť za to, že správanie motora sa zmenilo znateľne a že na dlhšej trase mimo mesto by mal nižšiu spotrebu i emisie CO2.
Výrobca udáva, že v praktickej každodennej prevádzke dokáže režim Active ECO ušetriť až sedem percent spotreby, ktorú by ste za rovnakých okolností namerali v štandardnom jazdnom režime. V praxi to znamená, že ak ste doteraz na benzín minuli každý mesiac 50 eur, s neustále zapnutým režimom Active ECO zaplatíte 46,5 eur.
 

Zelená ikona ECO indikuje zapnutý režim Active ECO. Funguje inak ako v roku 2011.


 

Niekoľko slov k i30: Karoséria

Hyundai i30 je tradičný hatchback s ambíciami konkurovať aj vozidlám typu kombi. Má členité dynamické línie karosérie, ktoré sú reakciou na aktuálne dizajnové trendy v automobilovom priemysle. Predná maska je pre značku typická a s väčším modelom i40 zdieľa množstvo podobností. V skutočnosti si môžete modely i30 a i40 veľmi ľahko popliesť, významnejšie rozdiely sú zreteľné skôr pri pohľade na profil automobilov. i40 je zreteľne dlhší.
 

Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


 

Skvelý interiér

Interiér je to, s čím sa budete ako vodič a pasažier stretávať najčastejšie, preto je mimoriadne dôležité, aby bol spracovaný dôsledne a s dôrazom na drobné praktické riešenia. Hyundai i30 je v tomto ohľade vynikajúci, pretože každé jedno tlačidlo je na dosah ruky, dobre hmatateľné aj naslepo, ovládače klimatizácie sú k dispozícii aj spolujazdcovi, na volante je rozumný počet ovládačov a tlačidiel.
 

Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


 
Veľmi pozitívne tiež hodnotím grafiku prístrojovej dosky. Vľavo ručičkový otáčkomer, vpravo tachometer, uprostred farebný displej s inverznou grafikou. Na centrálnom displeji s uhlopriečkou asi štyri palce sa zobrazuje to najpodstatnejšie, zmeniť režim zobrazovania môžete stlačením tlačidla na volante. Osobne si najviac vyhovoval režim, ktorý vidíte na fotke nižšie, teda informácia o priemernej spotrebe, okamžitej spotrebe, teplote a stave palivovej nádrže. Ďalšie funkcie displeja sú o sledovaní odjazdenej vzdialenosti (Trip A, Trip B).
Je skvelé, že priamo na displeji sa vždy zobrazuje vonkajšia teplota vzduchu, ale chýbalo mi permanentné zobrazenie aktuálneho času. To nájdete až na centrálnom displeji na stredovej konzole, kde sa zobrazuje aj všetko ostatné – od rádia po navigačné pokyny. Tie sú, mimochodom, veľmi presné, zreteľné a ovládanie navigačného softvéru je skoro intuitívne.

Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Skúsenosť s Hyundai i30 1,6 GDi DCT vo výbave Style považujem za veľmi pozitívnu. Ak zvažujete kúpu tohto vozidla a ešte ste nemali príležitosť vyskúšať si ho, vedzte, že sa budete môcť tešiť na hodnotný interiér, ktorému vôbec neškodí ani značné využívanie plastov. Skvelý volant, výborné sedadlá (u vodiča s elektronickým nastavením), príjemne nastavený podvozok a celková atmosféra v interiéri, za to všetko by som dal Hyundai veľmi podobnú známku, ktorú by som inak udelil niektorému prémiovému nemeckému výrobcovi.
Hyundai i30 sa navyše predáva už od 11 990 eur, predajcovia ponúkajú financovia od 102 eur mesačne a ak máte nejaký ten rozpočet navyše, výrobca vám ponúkne širokú paletu doplnkovej výbavy, s ktorou budete môcť zahanbiť aj mnohých majiteľovi bavorákov.
 

Všetky fotografie Hyundai i30 od ecomoto.sk:

Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Tlačidlo Active ECO naľavo od volantu.


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Zelená ikona ECO indikuje zapnutý režim Active ECO. Funguje inak ako v roku 2011.


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


Hyundai i30 1,6 GDi DCT Style (Test na ecomoto.sk)


 

Toyota Mirai (2015) na vodíkový pohon s nulovými emisiami

Výnimočnou technickou novinkou uplynulého desaťročia je model Toyota Mirai: toto vozidlo na palivové články obsadilo prvú priečku v rebríčku stovky najvýznamnejších technických inovácií v automobilovom priemysle za uplynulé desaťročie, ktorý zostavilo nemecké Centrum automobilového manažmentu (CAM).

  • Nemecké Centrum automobilového manažmentu vybralo stovku najprevratnejších noviniek v oblasti automobilového priemyslu

  • Z hodnotenia viac ako 8 000 inovácií, ktoré sa objavili v automobilovom priemysle v priebehu uplynulého desaťročia, vyšlo víťazne vozidlo na palivové články

  • Na treťom mieste rebríčka skončil hybridný model Toyota Prius Plug-in Hybrid, ktorý je na trhu od roku 2012

 

Víťazný sedan na vodíkový pohon s nulovými emisiami, ktorého prvé dodávky môžu v nadchádzajúcich týždňoch očakávať prví európski zákazníci v Nemecku, Dánsku a Veľkej Británii, ohlasuje novú éru automobilového priemyslu v porovnaní s tým, ako ho poznáme dnes.

Toyota Mirai na vodík


 

Na čele odbornej poroty centra CAM, ktoré sídli v nemeckom meste Bergisch Gladbach, stál prof. Dr. Stefan Bratzel. Tím odborníkov najprv podrobne preskúmal viac ako 8 000 technologických noviniek, ktoré prišli na trh s automobilmi v rokoch 2005 až 2015. Následne ich členovia poroty hodnotil podľa významu, aký mali pre trh a celé odvetvie, ako aj z hľadiska ich novátorstva.

Víťazom sa stal prvý sériovo vyrábaný sedan na palivové články, aký automobilový priemysel ponúkol svetovej verejnosti. Vozidlo využíva vodík, ktorý sa v zásobníku palivových článkov premieňa na elektrickú energiu a poháňa elektromotor s výkonom 114 kW/155 k. Vozidlá na palivové články (FCV) produkujú nulové emisie, pretože do ovzdušia vypúšťajú len vodnú paru. Používajú sa rovnako jednoducho ako vozidlá s tradičným typom pohonu a vďaka svojmu dojazdu a času dopĺňania paliva, ktoré sú porovnateľné s vozidlami so spaľovacím motorom, dokážu absolvovať cesty na dlhé vzdialenosti.

Model Toyota Prius Plug-in Hybrid, hybridné vozidlo typu plug-in, je ďalším víťazom hodnotenia odborníkov nemeckého centra CAM a predstavuje ďalšie prvenstvo svojho druhu: ako prvý sériovo vyrábaný hybridný elektromobil ho možno dobíjať pomocou štandardnej zásuvky pre domácnosť a okrem elektrického akumulátora s kapacitou 5,2 kW/h spotrebuje len 2,1 litra paliva na 100 kilometrov, čo zodpovedá 49 gramom emisií CO2 na kilometer. V rebríčku stovky najvýznamnejších technických noviniek desaťročia to znamená tretie miesto.

Toyota Mirai (foto: Toyota)


Toyota Mirai na vodík


Toyota Mirai na vodík



Prvej verejnej vodíkovej stanici v Belgicku pomôže Toyota

Sú chvíle, kedy prelomové momenty možno označiť za skutočný prelom. V Belgicku sa 2.10. 2015 začala výstavba prvej verejnej vodíkovej čerpacej stanice, ktorú bude prevádzkovať spoločnosť Air Liquide.

  • Spoločnosť Air Liquide vybuduje v Belgicku prvú verejnú čerpaciu stanicu.
  • Podpredsedníčka flámskej vlády Annemie Turtelboom otvorene vyjadrila podporu pre vybudovanie vodíkovej infraštruktúry vo Flámsku.
  • Čerpacia stanica sa bude nachádzať na pozemku spoločnosti Toyota Motor Europe, ktorá ju bezplatne prenajme spoločnosti Air Liquide.
  • Spoločnosť Toyota Belgium začne v prvej polovici roka 2016 v Belgicku predávať model Mirai. Belgicko sa tak stane štvrtou európskou krajinou, kde sa začne predávať prvé sériovo vyrábané vozidlo poháňané palivovými článkami.

 
Vodíková čerpacia stanica bude otvorená pre verejnosť od polovice roku 2016. Výstavbu, údržbu a prevádzku bude mať na starosti spoločnosť Air Liquide na pozemku spoločnosti Toyota, ktorý susedí s výskumno-vývojovým a výcvikovým centrom Toyota Motor Europe (TME) v meste Zaventem. Spoločnosť TME udelila práva na bezplatné užívanie pozemku na 20 rokov.
V rámci projektu SWARM boli pre čerpaciu stanicu vyčlenené finančné prostriedky zo spoločného európskeho podniku pre palivové články a vodík – súkromne/verejné partnerstvo na podporu vývoja vodíkových aplikácií. Skupina Air Liquide sa aktívne podieľa na vývoji vodíkových staníc na celom svete, pričom doteraz vybudovala a dodala 75 vodíkových staníc.
Skupina nedávno oznámila, že v roku 2015 otvorí stanice v Nemecku, Dánsku a Francúzsku – čím plní svoj záväzok vybudovať prvú distribučnú vodíkovú sieť v Európe. Vytvorenie distribučnej infraštruktúry je jednou z najdôležitejších podmienok, ktorá umožní komerčné využívanie vozidiel na palivové články.
 

Toyota Mirai (foto: Toyota)


 
 

Tesla Model X, fotky, video a technické detaily

Tesla Model X je elektromobil s dvojicou motorov, pohonom oboch náprav, vyspelým bezpečnostným systémom a dizajnom navrhnutým s ohľadom na vysokú bezpečnosť. Vozidlo sa bude zákazníkom dodávať koncom budúceho roka a bude stáť od 93- do 130-tisíc USD.

Tesla Model X 90D

  • Elektromotor na prednej a zadnej náprave,
  • 2× 259 koní,
  • max. 413 km dojazd na jedno nabitie,
  • max. rýchlosť 250 km/h,
  • 0-100 km/h za 4,8 sekundy.

 

Tesla Model X P90D (P ako Performance)

  • Elektromotor na prednej a zadnej náprave, vzadu silnejší,
  • 259 koní vpredu, 503 koní vzadu,
  • max. rýchlosť 250 km/h,
  • max. dojazd 400 km,
  • 0-100 km/h za 3,8 sekundy,
  • za príplatok mód Ludicrous Speed Upgrade je zrýchlenie už za 3,2 sekundy.

 

Štandardná výbava Modelu X

  • batéria 90 kWh s dojazdom 400 km;
  • krídlové dvere so senzormi okolia prispôsobia výšku a šírku podľa aktuálnych možností;
  • automatický zadný spojler;
  • mapa a navigácia s online aktualizáciami o doprave;
  • automatické denné svietenie;
  • vyhrievanie bočných spätných zrkadiel;
  • odkladací priestor aj pod prednou kapotou;
  • 7-miestne prevedenie s možnosťou sklopenia zadného radu dvoch sedadiel;
  • 4 zabudované detské sedačky;
  • 8 rokov záruky na batérie bez obmedzenia kilometrov;
  • bezkľúčové odomykanie a otváranie dverí;
  • parkovacie senzory, cúvacia kamera, alarm slepého uhla, alarm hroziacej bočnej kolízie;
  • automatická plná brzda aj vo vysokých rýchlostiach;
  • HEPA filter čistí vzduch v interiéri aj pred biologickými zbraňami;
  • aerodynamický koeficient cx=0,24;
  • panoramatické čelné okno.

 









 
 

Elektrické Audi e-Tron Quattro má tri motory s výkonom 370 kW a dojazd 500 km

Koncept elektrického SUV/crossoveru od Audi s názvom e-Tron Quattro nadobudol reálne kontúry na autosalóne vo Frankfurte 2015. Vyzerá pôsobivo, moderne, superluxusne a výrobca vybavil tento kus progresívnou pohonnou jednotkou.

Audi e-Tron Quattro má všetky údaje veľmi pôsobivé, nie je to iba o dizajne jeho karosérie. To najpodstatnejšie uvádzam nižšie v bodoch:

  • má tri elektrické motory, jeden vpredu a dva vzadu;
  • súčet výkonov motorov je 370 kW, teda 503 konských síl;
  • maximálny krútiaci moment je až 800 Nm, avšak výrobca neuvádza, ako je rozložený (spoločne zadná+predná náprava alebo iba tá zadná?);
  • na zadnej náprave sa krútiaci moment rozdeľuje elektronicky (Torque Control Manager);
  • koeficient aerodynamického odporu cx iba 0,25 (rovnako ako Mercedes-Benz IAA koncept);
  • 0 – 100 km/h za min. 4,6 sekundy, max. rýchlosť 210 km/h;
  • max. dojazd 500 km;
  • 95 kWh kapacita batérií, rýchle nabíjanie 80% už za 15 minút (rovnako ako Porsche Mission E);
  • indukčné bezdrôtové nabíjanie, 100% nabitie za 50 minút;
  • namiesto spätných bočných zrkadiel má už len kamery;
  • počas jazdy +80 km/h sa mení poloha spojlerov v záujme dosahovania lepšej aerodynamiky;
  • svetlomety využívajú technológie OLED a Audi Matrix s laserom;
  • produkčný model vychádzajúci z konceptu by sa mal dostať do výroby v roku 2018.

 

Audi e-Tron Quattro, koncept 2015 (foto: Audi)


Audi e-Tron Quattro, koncept 2015 (foto: Audi)


Audi e-Tron Quattro, koncept 2015 (foto: Audi)


Audi e-Tron Quattro, koncept 2015 (foto: Audi)


Audi e-Tron Quattro, koncept 2015 (foto: Audi)


Audi e-Tron Quattro, koncept 2015 (foto: Audi)

Mercedes-Benz Concept IAA možno vytýčil nový míľnik pre automobilizmus

Koncept s jednoduchým názvom Mercedes-Benz IAA možno vytýčil nový míľnik pre automobilizmus – inteligentnú konvertibilitu v záujme dosahovania nižšieho aerodynamického odporu. Vďaka vybraným transformujúcim sa prvkom karosérie dokáže znížiť koeficient aerodynamického odporu cx z 0,25 na 0,19.

Transformácia automobilu počas jazdy nie je výrazná, týka sa predovšetkým predĺženia jeho zadných partií, zasunutím spodnej prednej hrany podvozka a vysunutím bočných spojlerov.“ uvádzam na stránke Webmagazín.sk v článku Kupé, ktoré sa mení počas jazdy.
K uvedenému je potrebné pripočítať zmenu polohy diskov kolies a skutočnosť, že už východzí tvar karosérie kladie vzduchu minimálny odpor.
Koncept je sám o sebe veľmi futuristický, v štvormiestnom interiéri nachádzame predovšetkým jednoduchosť, vzdušnosť a tri veľké displeje, ktoré zastupujú prístrojovú dosku a ovládače na stredovej konzole.

Mercedes-Benz IAA, koncept 2015 z frakfurtského autosalónu. (Foto: Daimler)


 

Mercedes-Benz IAA, koncept 2015 z frakfurtského autosalónu. (Foto: Daimler)


Mercedes-Benz IAA, koncept 2015 z frakfurtského autosalónu. (Foto: Daimler)


Mercedes-Benz IAA, koncept 2015 z frakfurtského autosalónu. (Foto: Daimler)


Mercedes-Benz IAA, koncept 2015 z frakfurtského autosalónu. (Foto: Daimler)


Mercedes-Benz IAA, koncept 2015 z frakfurtského autosalónu. (Foto: Daimler)


Mercedes-Benz IAA, koncept 2015 z frakfurtského autosalónu. (Foto: Daimler)


 

Nová Toyota Prius (2015) s výrazne modernizovaným dizajnom

Toyota Prius bol v roku 1995 vizionársky koncept, dnes je lídrom vo svete hybridných automobilov. Ikona a symbol prechádza vývojom tiež a aktuálne predstavená 4. generácia Priusu chce byť viac zameraná na emócie, nielen na racionalitu.

O novom Priuse a jeho príbehu, kedy sa ho prvé dva mesiace nepodarilo ani rozbehnúť, som písal pre TASR, Webmagazín.sk v článku Prius: Toto hybridné vozidlo fungovalo iba na papieri. Dnes je legendou. Vynechal som však technické parametre, sústredil som sa viac na dizajn vozidla. Ten však vidíte aj vy, nižšie preto nájdete už len technické vlastnosti nového Priusu.
 
Konštrukcia vozidla je Toyota TNGA, výrazne spevnená kostra umožňuje nielen dosahovanie vyššej bezpečnosti, ale má aj podiel na celkovej manévrovateľnosti vozidla. Toyota tvrdí, že hybrid je nielen efektívny, ale aj zábavný.
 
Štandardná technika:

  • LED svetlá ako štandard
  • generačné zmeny rozmerov: šírka +60 mm, šírka +15 mm, výška -20 mm
  • hybrid benzínového motora a elektrického motora
  • generačné zníženie spotreby o 10% a tepelných strát o 40%
  • batérie NiMH sa dobíjajú rýchlejšie
  • elektronické ukazovatele na vrchu palubnej dosky sú náhradou za prístrojovú dosku pred volantom
  • zrejme v príplatkovej výbave bude veľký dotykový displej na stredovej konzole

 
Bezpečnostný systém Safety First:

  • Pre-Collision System + detekcia chodcov
  • alarm výjazdu z pruhu a Steering Assist
  • dynamický adaptívny tempomat s radarom
  • automatické predné svetlomety

Toyota Prius 2015, profil (foto: Toyota)


Toyota Prius 2015, náhľad cez strechu (foto: Toyota)


Toyota Prius 2015 a Toyota Mirai 2015 (foto: Toyota)


Toyota Prius 2015, front (foto: Toyota)


Toyota Prius 2015, zadok (foto: Toyota)


Toyota Prius 2015, nočný interiér (foto: Toyota)


Toyota Prius 2015, profil/front (foto: Toyota)


Toyota Prius 2015, denný interiér (foto: Toyota)


Toyota Prius 2015,nočný interiér (foto: Toyota)


 

Porsche Mission E, elektrický koncept s výkonom 600k a dojazdom 500km

Porsche na autosalóne vo Frankfurte tento rok predstavilo koncept plne elektrického automobilu Mission E s výnimočnými vlastnosťami. Popri tradičnom dizajne Porsche má koncept dojazd až 500 kilometrov, celkový výkon 440 kW, rýchle dobíjanie a pôsobivé zrýchlenie. Konkurovať Tesle Model S však nebude.

  • pre štyroch pasažierov vrátane vodiča;
  • obsahuje dva elektromotory s celkovým výkonom 440 kW (600 koní), každý pre jednu nápravu;
  • zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy;
  • zrýchlenie z 0 na 200 km/h za 12 sekúnd;
  • rýchle dobíjanie akumulátorov – 80% za 15 minút. Možnosť dobíjania aj indukčne (bezdrôtovo);
  • maximálny dojazd 500 kilometrov.

 

 

Porsche Mission E, koncept 2015 (foto: Porsche)


Porsche Mission E, koncept 2015 (foto: Porsche)


Porsche Mission E, koncept 2015 (foto: Porsche)


Porsche Mission E, koncept 2015 (foto: Porsche)


Porsche Mission E, koncept 2015 (foto: Porsche)


Porsche Mission E, koncept 2015 (foto: Porsche)


Porsche Mission E, koncept 2015 (foto: Porsche)


Porsche Mission E, koncept 2015 (foto: Porsche)


Porsche Mission E, koncept 2015 (foto: Porsche)


 

Toyota predala už 8 miliónov hybridov. Na Slovensku 1400.

„Hybridných vozidiel Toyota a  Lexus sme na Slovensku predali od roku 2005 už takmer 1400. Od roku 2012 kedy bol na Slovensku uvedený do predaja hybridný Yaris a  následne aj Auris, obľuba hybridných modelov rapídne narastá.“ uvádza Pavel Zákora, Country Director spoločnosti Toyota Central Europe – Slovakia.

„Pri  modeli Auris tvoria hybridné modely takmer 25% a pri  Yarise dokonca 30% zo všetkých predaných vozidiel. Zákazníci si cenia úspornosť, spoľahlivosť, komfort automatickej prevodovky, nízke prevádzkové náklady a  v neposlednom rade tichú prevádzku. Hybridné modely sa vyznačujú oproti konvenčným vozidlám priaznivejším rozložením hmotnosti. Hybridná technológia nijako neobmedzuje batožinový priestor v porovnaní s konvenčnými verziami“ dodáva Pavel Zákora.
 

Prius fungoval iba teoreticky, prakticky sa spočiatku ani nerozbehol

Prezident spoločnosti Toyota, Takeshi Uchiyamada, rád rozpráva príbeh o tom, ako sa jeho tím 49 dní pokúšal rozhýbať prototyp modelu Prius. Hovorí: „Nevedeli sme nájsť chybu, takže sme každý deň pracovali do noci a hľadali, kde je problém. Okolo Vianoc sme vozidlo rozbehli, ale prešlo iba 500 metrov!“
Tento príbeh sa udial v roku 1995. Hybridné vozidlá vtedy predstavovali iba neosvedčené experimentálne stroje s nejasnou budúcnosťou. O dvadsať rokov neskôr Toyota s radosťou oznamuje viac ako 8 miliónov predaných vozidiel. Medzi týmto míľnikom a predchádzajúcou miliónovou hranicou uplynulo len 10 mesiacov.
 

Toyota Prius a jej evolúcia


 
Nie je jednoduché predstaviť si dopad 8 miliónov hybridov na životné prostredie a na vlastníkov hybridných vozidiel. Pre lepšiu predstavu, Toyota vypočítala, že hybridné vozidlá tejto spoločnosti vyprodukovali približne o 58 miliónov ton2 emisií CO2 menej, než by vypustili benzínové vozidlá s podobnou veľkosťou a výkonom. Spoločnosť Toyota odhaduje, že hybridné vozidlá Toyota ušetrili približne 22 miliárd litrov benzínu oproti palivu spotrebovanému benzínovými vozidlami podobnej veľkosti.
Posolstvo je jednoznačné, hybridy si našli domov na cestách na celom svete a zostanú tu s nami aj v budúcnosti. Od uvedenia modelu Prius v roku 1997 Toyota postupne pridávala do celého spektra svojej ponuky hybridné modely, od kompaktného modelu Yaris Hybrid až po nedávno predstavený RAV4 Hybrid. V súčasnosti Toyota predáva 30 modelov hybridných osobných vozidiel a jeden model plug-in hybrid na viac ako 90 trhoch.
Toyota iba za uplynulý rok sprístupnila viacero nových hybridných modelov vrátane modelov Esquire Hybrid (iba v Japonsku) a Lexus RC300h a nedávno uvedeného modelu Sienta Hybrid. Ďalšie nové hybridné modely sú za dverami, napríklad Corolla Hybrid a Levin Hybrid (iba v Číne) a RAV4 Hybrid. Toto neustále uvádzanie nových modelov bude len pokračovať. Do ponuky spoločnosti Toyota pribúdajú nové hybridné modely, ktoré sa predávajú na väčšom počte trhov než kedykoľvek predtým.
Hybridné technológie, ktoré zahŕňajú všetky technológie potrebné pre vývoj ekologických vozidiel a zabezpečujú používanie rôznych kombinácií palív, považuje spoločnosť Toyota za základné ekologické technológie pre dvadsiate prvé storočie. Toyota pomocou týchto technológií vylepšuje aj nehybridné vozidlá. Celkovo sa zameriava na zvyšovanie výkonu, znižovanie nákladov a rozširovanie ponuky modelov vrátane nehybridných vozidiel.
 
 

Polícia v Los Angeles bude rok jazdiť na BMW i3

Elektrické BMW i3 bude nasledovných 12 mesiacov súčasťou vozového parku LAPD, polície mesta Los Angeles v štáte Kalifornia. Automobilka požičala polícii jedno i3 v rámci prvého amerického policajného testu inovačného elektrovozidla.

BMW i3 sa bude pohybovať ulicami prímorského mesta Los Angeles po dobu 12 mesiacov, kedy trvá spolupráca BMW s mestom. Predpokladáme, že vozidlo nebude nasadené do problematických štvrtí, ktorými je Los Angeles preslávené vďaka miestnym gangom, ale skôr na menej rizikové obhliadky. BMW vo svojej tlačovej správe uvádza, že by sa vozidlo malo testovať účasťou na verejných podujatiach mesta, kedy prichádzajú vhod malé rozmery automobilu a jeho nízka hmotnosť.
Servis automobilu bude polícii zabezpečovať priamo BMW, ktoré má servisné centrá pre vozidlá kategórie „i“ priamo v meste.
 
 

BMW i3 vo farbách LAPD pri nabíjacej stanici (foto: BMW)


Typické vozidlá LAPD minulosti verzus elektrické BMW i3 (foto: BMW)


LA Mayor Eric Garcetti a LA Police Chief Charlie Beck v BMW i3 (foto: BMW)


LA Mayor Eric Garcetti a LA Police Chief Charlie Beck v BMW i3 (foto: BMW)


 

Lexus CT 200h je najšetrnejší k životnému prostrediu

Rebríček Auto-Umweltliste zohľadňuje spotrebu paliva, hlučnosť a emisie. Hybrid CT 200h jazdí s emisiami len 82 g/km a spotrebuje len 3,6 l/100 km.

 
Model CT 200h sa stal celkovým víťazom v tohtoročnom hodnotení šetrnosti voči životnému prostrediu Auto-Umweltliste nemeckého dopravného združenia VCD. Vďaka mimoriadne inovatívnemu pohonnému systému sa tomuto prémiovému plne hybridnému kompaktnému automobilu podarilo zopakovať úspech z rokov 2011 a 2014 a nechať za sebou 400 konkurentov. Model CT 200h sa umiestnil na prvom mieste nielen celkovo, ale aj v kategórii kompaktných automobilov.
Pohonný systém Lexus Hybrid Drive v modeli CT 200h, poháňaný 1,8-litrovým motorom s výkonom 99 k/73 kW, pracujúcim v Atkinsonovom cykle, v kombinácii s výkonným 60- kilowattovým (82 k) elektromotorom, využíva unikátny systém energetického manažmentu.
Pri celkovom výkone 136 k/100 kW dosahuje toto vozidlo pozoruhodne nízku spotrebu paliva len 3,6 litra na 100 km jazdy.
Skvelý úspech modelu Lexus CT 200h v tohtoročnom hodnotení šetrnosti automobilov k životnému prostrediu znova potvrdzuje nespochybniteľné ekologické kvality a efektivitu inovatívneho pohonného systému Lexus Hybrid Drive. Tento rebríček zohľadňuje nielen emisie CO2, ale aj hlučnosť a emisie iných znečisťujúcich látok.

Lexus CT 200h. Foto: Lexus

Peugeot má hybrid na vzduch

Peugeot a jeho vízia vzduchom podporovaného hybridného vozidla nie je vôbec nereálna. Práve naopak, môže znamenať významný pokrok vo svete, v ktorom sa automobilky aktívne snažia o znižovanie spotreby a odpadu.

Koncept vzduchového hybridného pohonného ústrojenstva počíta s klasickým spaľovacím motorom ako s nevyhnutným základom. Aj ten by mal byť mimoriadne efektívny a dostatočne výkonný, počas bežnej prevádzky by mal byť aktívny práve on.
Počas jazdy na dlhšej trase by však bolo možné aktivovať aj pomocnú silu v podobe stlačeného vzduchu. Ten by pri dlhších jazdách mohol mať signifikantný vplyv na spotrebu paliva. Samotný mechanizmus prenosu sily mám síce automobilka detaile nepredstavuje, vieme však pochopiť samotný koncept. Stlačený vzduch môže mať ohromnú silu a pri správnom využívaní jeho energie by sa ju dalo využiť v prospech efektivity pohonu.
 
 

Po Kodani bude jazdiť 400 elektrických BMW i3

Štyristo vozidiel BMW i3 pre prepojenú mobilitu v Kodani. Zlepšenie kvality života v mestách, zdieľanie elektromobilov priamo spojené s verejnou dopravou.

Po úspešnom uvedení BMW i3 do služby DriveNow v Nemecku, Spojenom kráľovstve a v USA nasleduje ďalší veľký krok. Bude ním nasadenie 400 vozidiel BMW i3 v Kodani, ktoré sa uskutoční 3. septembra 2015. Stretávame sa tu však aj s novinkou – plne elektrifikovanou flotilou automobilov prepojenou s verejnou dopravou. Tento prospektívny podnikateľský model sa ešte viac zameriava na potreby individuálnej mobility obyvateľov veľkých miest.
Pre BMW i je zdieľanie elektromobilov dôležitým krokom k sprístupneniu elektrickej mobility širokej verejnosti s cieľom znížiť množstvo vozidiel a emisií v mestách a zvýšiť kvalitu života ich obyvateľov.
Dánska pobočka britskej spoločnosti Arriva PLC je so svojím 50-percentným podielom najväčším kodaňským prevádzkovateľom autobusov.
BMW i3 dokonale spĺňa požiadavky tohto veľkého projektu. Okrem toho, že vďaka svojmu elektrickému pohonu má nulové emisie, ide tiež o prvé vozidlo na svete s takzvaným kombinovaným vypočítavaním trasy. To znamená, že navigačný systém vozidla pri navrhovaní trasy počíta aj s prostriedkami verejnej dopravy.
 
Dr. Bernhard Blättel, riaditeľ pre služby mobility BMW Group, dodáva: „Tu v Kodani sme už teraz svedkami mobility budúcnosti. Predstavuje ju dostupná, prepojená, tichá a elektrická technológia. Sme veľmi radi, že v hlavnom meste Dánska môžeme predstaviť možnosti BMW i3 spolu s našimi odbornými znalosťami o princípoch mobility zameraných na budúcnosť.“
K spolupráci so spoločnosťou Arriva sa Dr. Blättel vyjadril nasledovne: „Nie sme rivalmi – spolupracujeme s poskytovateľmi služieb verejnej dopravy, aby sme prispeli k ďalšiemu rozvoju udržateľnej mestskej mobility orientovanej na zákazníka.“
„Sme hrdí a veľmi nás teší, že spoločne s našimi silnými obchodnými partnermi prinášame do Kodane toto inovatívne riešenie. Zároveň som presvedčený, že DriveNow sa ukáže ako jedinečná príležitosť na to, aby si ľudia vyskúšali a užili ekologické dopravné prostriedky, čo prispeje k prelomu v používaní elektrických automobilov,“ povedal Nikolaj Wendelboe, najvyšší predstaviteľ spoločnosti Arriva Denmark.

350 kilometrov s BMW X3 xDrive 20d

Vďaka autopožičovni AVIS som mal možnosť počas víkendu jazdiť BMW X3 xDrive 20d. Toto nie celkom kompaktné SUV na mňa skutočne zapôsobilo a poukázalo na fakt, ako výrazne sa model X3 za dobu svojej existencie posunul vpred.

 
BMW X3 je vozidlo, ktoré na našich cestách zdanlivo nevídame tak často ako model X5 alebo konkurenčné Audi Q3. Snáď aj preto dokáže jeho dizajn zaujať, pretože sa ešte nestihol verejnosti zunovať. V dizajne prednej masky, svetlometov a vôbec na celej karosérii je viditeľný podpis mníchovských návrhárov – X3 sa síce podobá na ostatné modely výrobcu, pritom si ale zachováva svojský charakter.
 

 

Jazdné režimy majú významný vplyv na správanie vozidla

V porovnaní s prvou generáciou je aktuálna X3 výrazne komfortnejšia, kultivovanejšia a má až športové jazdné vlastnosti. Je takmer neuveriteľné, ako sa dokáže charakter automobilu zmeniť nastavením jazdného režimu.
 
Základný jazdný mód Comfort je kompromisom medzi ekonomickou prevádzkou a rýchlymi reakciami na podnety od vodiča. Prejavuje sa možnosťou svižnej jazdy, nedokonalosti vozovky nie sú v kabíne cítiť tak výrazne ako v športovom móde a aj zvukový prejav motora možno označiť ako veľmi kultivovaný.
 
Mód Sport zásadne zmenil môj pohľad na SUV s pomerne malým dvojlitrovým vznetovým motorom. Aj napriek menšej kubatúre sú reakcie motora promptné a v prípade potreby vás zatlačia do sedadiel až prekvapivou silou. Nie je to BMW M, ale aj tak ma tento režim jazdy zanechal v malom úžase. Rovnako kladné hodnotenie si X3 vyslúžila aj od všetkých ostatných pasažierov, ktorí sa v nej odviezli.
 
Ekologický a ekonomický režim má tiež signifikantný vplyv na správanie vozidla, skôr však negatívny. Áno, cieľ je znižovať spotrebu paliva a produkciu odpadu, ale krásna a pomerne silná X3 sa razom stáva pomaly rozbiehajúcim sa kolosom, ktorý len ťažko pri zrýchlení zatlačí do sedadla. Aj napriek tomu, že sa moje hodnotenie ekologického módu zdá byť skôr kritické, v skutočnosti som predvedčený o jeho význame v každodennej prevádzke. Tento režim skutočne dokáže znížiť náklady na dennú prevádzku vozidla, daňou budú pomalšie reakcie a dlhší rozbeh.
 

 

Spotreba

Keďže zmena jazdného režimu je možná v okamihu stlačením tlačidla naľavo od voliča prevodovky, menil som režimy často, podľa aktuálnej situácie. Počas jazdy v meste som najčastejšie volil štandardný mód Comfort a pri dlhších trasách medzimesto ekologický mód. Sport som vyberal dočasne, ale takmer vždy vtedy, keď som predpokladal potrebu náhleho zrýchlenia a zaradenia sa do prebiehajúcej kolóny. Počas bežného jazdenia som však nenachádzal pre športový mód veľa uplatnenia – jazdím skôr na spotrebu a počas športového režimu stúpa neúnosne nad 12 l/ 100 km. Prišli ale aj situácie, kedy som chcel pasažierov potešiť akčnou jazdou a počas nej BMW X3 vypilo toľko nafty, že to ovplyvnilo celú priemernú spotrebu počas testu.
Za 350 kilometrov som spotreboval menej ako polovicu palivovej nádrže. Jej doplnenie potom stálo 39 eur, takže cena za jeden kilometer vyšla na 0,11 EUR. Nie je to zlá bilancia, majitelia SUV-čiek sú zvyknutí na vyššie sumy. Pri častejšom využívaní ekonomického režimu by však aj táto cena za kilometer ešte značne klesla.
AVIS na svojich stránkach uvádza spotrebu 5,2 l/100 km. Nepovažujem to za celkom korektný údaj, ale osobne si myslím, že pri rozumnej jazde a s dostatočnou vedomosťou o správaní vozidla by ste sa dostali k priemernej spotrebe 7 l/100 km.
 

 

Praktické detaily v interiéri a kufri

Na BMW X3 sa mi však zrejme najviac pozdávali všetky tie praktické riešenia batožinového priestoru. Je skvelé, že kufrové dvere sú automatizované a na ich otvorenie alebo zatvorenie stačí stlačiť tlačidlo na bezdotykovom kľúči. Ten, mimochodom, stačí mať počas jazdy vo vrecku, nezasúva sa do žiadneho slotu na palubnej doske. Vozidlo sa štartuje stlačením štartovanieho tlačidla.
 
Batožinový priestor je variabilný vďaka sklápacím zadným sedadlám, zásuvnej textilnej lište, menším boxom pod podlahou, nastaviteľným úchytom, koľajniciam a sieťkam. Všetko je veľmi praktické, nastaviteľné a počas svadobného víkendu, kedy bolo potrebné voziť všetko od koláčov, cez víno, obleky, kvety a krabice, som nachádzal množstvo užitočných drobností, ktoré ocenia najmä rodiny s deťmi.
 

 

Málo kilometrov na odhalenie nedostatkov

Celkovo som za štyri dni na BMW X3 xDrive 20d najazdil niečo vyše 350 km. Na to, aby sa prejavili výraznejšie nedostatky, by však bolo potrebné odjazdiť aspoň ďalších tisíc. 
Zatiaľ ma na tomto SUV zamrzela iba zdanlivá  komplikovanosť multimediálneho systému iDrive a skutočnosť, že ani po desiatich minútach hľadania som neprišiel na to, ako sa pauzne hudba prehrávaná z USB kľúča. Slot na USB sa nachádza na celkom dobrom mieste, v lakťovej opierke, ale zasunutý kľúč až obťažujúco trčí do jej vnútorného priestoru.
 

O AVISe a jeho ústretovosti k zákazníkovi

Keď som si vozidlo prezval z autopožičovne Avis, bolo čisté, vo výbornom stave, na sedadle som našiel magazín United Life a na prístrojovej doske svietil údaj o najazdených iba niečo vyše 4-tisíc kilometroch. Auto bolo možné vrátiť aj na inom mieste, ako som ho prevzal a na letisku v Bratislave na mňa čakalo dobre označené parkovisko, na ktorom bolo možné vozidlo odstaviť.
Skúsenosť s autopožičovňou je veľmi pozitívna a mám dojem, že v otázke ústretovosti k zákazníkovi má Avis potenciál stať sa lídrom.
 
 
Užitočné odkazy:
Oficiálna stránka modelu X3
Autopožičovňa AVIS
 

Nová čerpacia stanica od BMW a TOTAL na vodík v Mníchove

Prvá vodíková stanica s dvoma typmi technológie tankovania paliva. Najnovší krok spoločností BMW Group a TOTAL znamená ďalší pokrok v oblasti pohonu na vodíkové palivové články.

Tlačová správa spoločnosti BMW

 
Mníchov. Vozidlá s vodíkovými palivovými článkami dokážu prejsť z južného Nemecka až k talianskemu Gardskému jazeru. Otvorením vodíkovej čerpacej stanice na mníchovskej Detmoldstrasse bol úspešne ukončený projekt European HyFIVE v južnom klastri, ktorý zahŕňa Stuttgart, Mníchov, Innsbruck a Bolzano. „Nová technológia založená na vodíku poskytuje používateľom zo súkromnej i komerčnej sféry elektrickú mobilitu na dlhé vzdialenosti s nulovým zvýšením miestnych emisií a bez negatívneho dopadu na pohodlie, priestor či tankovanie,“ zhrnul výhody vodíkového pohonu Matthias Klietz, riaditeľ pre výskum hnacích jednotiek BMW Group.
 
Multienergická čerpacia stanica TOTAL na Detmoldstrasse predstavuje dôležitý míľnik. Ide o prvú verejnú stanicu na svete, kde dve čerpadlá vydávajú vodík pomocou dvoch rôznych technológií, a to:

  • Technológiou bežného skladovania vodíka CGH2 pod tlakom 700 barov – táto metóda dopĺňania paliva pre vozidlá s vodíkovými článkami sa už v súčasnosti používa.
  • Technológiou skladovania vodíka stlačeného pri extrémne nízkej teplote (CCH2) – metóda vyvinutá BMW Group spočíva v skladovaní plynného vodíka pri nízkej teplote na palube vozidla pri tlaku až 350 barov. Jej vývoj je v súčasnosti v pokročilom štádiu, no dostupná bude až v dlhšom časovom horizonte. Nádrže na CCH2 umožňujú skladovať až o 50 % viac vodíka než 700-barové nádrže, čo vozidlám poskytne akčný rádius vyše 500 kilometrov.
  • Výskum a vývoj oboch systémov a tiež ich integrácia do vozidla si vyžadujú, aby ich BMW Group testovala aj v praxi, nielen v laboratóriu. Výsledky sú totiž omnoho realistickejšie, keď sa k údajom získaným pri laboratórnych skúškach pridajú aj poznatky z využívania verejnej čerpacej stanice.

 
Vozidlá s vodíkovými palivovými článkami ponúkajú:

  • rýchle a pohodlné dotankovanie za menej než päť minút, teda zhruba za rovnaký čas ako pri bežnom benzínovom alebo naftovom automobile,
  • dlhý dojazd, vďaka vysokej koncentrácii energie vodíka až vyše 500 kilometrov,
  • plne elektrickú jazdu s nulovým zvýšením miestnych emisií.

 
Elektrické vozidlá s palivovými článkami sú vhodné na dlhšie jazdy, predstavujú teda ideálny doplnok k modelom BMW i aj k hybridným plug-in modelom založeným na preverenej technológii eDrive, ktoré značka BMW plánuje vyrábať v budúcnosti. Palivový článok premieňa plynný vodík v nádrži automobilu na elektrinu a vodu. Keďže vysokonapäťová batéria slúži len na vyrovnávanie úrovne energie, vo vozidle je omnoho menšia a ľahšia batéria než v typickom elektromobile.
 
Vodíkové palivové články sa stanú neoddeliteľnou súčasťou programu BMW Efficient Dynamics, čím rozšíria rôznorodosť portfólia hnacích jednotiek BMW Group. Možno ho flexibilne prispôsobovať rozličným koncepciám vozidiel, požiadavkám zákazníkov, ako aj právnym a regulačným predpisom na medzinárodných trhoch s automobilmi.
 
Hlavným predpokladom pre úspešné zavedenie vozidiel s vodíkovými článkami je však rozvoj infraštruktúry na tankovanie vodíka na príslušných automobilových trhoch. Existuje reálny predpoklad, že na významných trhoch s vodíkom, napr. v Japonsku, americkom štáte Kalifornia a v Európe (najmä Nemecku, Spojenom kráľovstve a Škandinávii), bude vďaka súčasným programom na rozvoj infraštruktúry prvotná sieť vodíkových čerpacích staníc vybudovaná okolo roku 2020. Na rozdiel od Japonska, ktoré ako ostrovný štát nepotrebuje počítať s takmer žiadnou cezhraničnou prepravou, sa Európa musí vyrovnať s omnoho náročnejšími podmienkami pre zabezpečenie medzinárodnej infraštruktúry.
 
BMW Group preto pri dôležitých návrhoch na rozvoj a plánovanie vodíkovej infraštruktúry aktívne prispieva svojimi bohatými skúsenosťami – ide napríklad o nemecké projekty H2 Mobility a CEP. BMW Group je tiež aktívnym členom Spoločného podniku Európskej únie pre vodíkové palivové články. Aj po technologickej stránke je spolupráca so silnými partnermi výborným riešením na urýchlenie vývoja. BMW Group preto pri intenzívnej práci na procesoch a technológii čerpania paliva spojila svoje sily s TOTAL Germany a Linde Group.
 
Okrem toho existujú aj dlhodobé plány na premenu nadbytočnej obnoviteľnej elektrickej energie na plyn pomocou elektrolýzy a jej uskladnenie vo forme vodíka. Výroba vodíka z prebytočnej elektrickej energie ponúka realistickú dlhodobú možnosť, ako zabezpečiť cenovo prístupné dodávky ekologického vodíka pre vozidlá s palivovými článkami.