Cirrus nám predviedol malé súkromné lietadlo, ktoré si kupujú Česi aj Slováci

Pred niekoľkými týždňami som dostal príležitosť prakticky si odskúšať, aké je to lietať na súkromnom športovom lietadle značky Cirrus. Model SR22T OM-UNI zvnútra vyzerá ako lepší sedan, má kvalitné sedenie, poskytuje dokonca vysokú mieru komfortu a má funkcie, ktoré umožnia bezpečný let aj pilotovi so slabšími skúsenosťami. Lietadlá značky Cirrus, ktoré sa nedávno odprezentovali v […]

Pred niekoľkými týždňami som dostal príležitosť prakticky si odskúšať, aké je to lietať na súkromnom športovom lietadle značky Cirrus. Model SR22T OM-UNI zvnútra vyzerá ako lepší sedan, má kvalitné sedenie, poskytuje dokonca vysokú mieru komfortu a má funkcie, ktoré umožnia bezpečný let aj pilotovi so slabšími skúsenosťami.

Lietadlá značky Cirrus, ktoré sa nedávno odprezentovali v Piešťanoch, sú určené pre súkromných vlastníkov, ktorí pre akékoľvek dôvody potrebujú často prekonávať veľké vzdialenosti. V takom prípade, ak na to majú vhodnú bonitu, je pre nich jednou z dobrých alternatív automobilu malé súkromné lietadlo. Náklady na jeho prevádzku dnes totiž nie sú tak astronomické, ako by sa mohlo laikovi zdať a úspora času sa ráta na celé hodiny.
Podľa slov šéfa českého a slovenského Cirrusu, Dobroslava Chrobáka, je možné v priebehu jedného dňa celkom pohodlne absolvovať cestu z Bratislavy do Mníchova, tam stráviť pracovné stretnutie a vrátiť sa späť. Zaujímavosťou je skutočnosť, že tieto malé lietadlá kupujú ajna úver, vďaka čomu nie je zaťažený firemný cashflow a produkt je tak dostupný oveľa širšej skupine zákazníkov. Tí to aj vo veľkej miere využívajú, pretože sa im to skrátka vyplatí viac, ako keby do nadobudnutia investovali hneď 100 percent hodnoty lietadla. Cena lietadiel totiž rokmi neklesá tak, ako to poznáme s automobilmi a pre banky je tak financovanie tohto produktu lukratívne a bezpečné.
 

Cirrus OM-UNI (foto: ecomoto.sk)

Cirrus, súkromné športové lietadlo (foto: ecomoto.sk)


Dnes značka Cirrus predáva lietadlá s vrtuľou, ale má v pláne aj model Vision Jet s prúdovým motorom. Prítomnosť vrtule však nie je bezpečnostným rizikom, ako by sa mohlo laikovi zdať. Platí, že lietadlá značky Cirrus patria medzi najbezpečnejšie vôbec. Sú dokonca vybavené automatickým stabilizačným systémom GARMIN ESP schopným vyrovnať lietadlo, ktoré sa naklonilo do strany viac, ako na 45°a patentovaný padákový mechanizmus. Padák dokáže v prípade núdze stroj s posádkou bezpečne dostať na zem, pričom dopad by mal byť pomerne hladký a v prvom rade bezpečný. Jedinou podmienkou je bezpečné naplnenie potenciálu padákového záchranného systému je, aby bola pristávacia plocha na zemi a nie na vode. Môj pilot tvrdil, že už niekoľkokrát sa vyskytla potreba použitia tohto padákového systému, čo znamená, že zachránila skutočné životy. Lepšiu referenciu ako toto už Cirrus ani mať nemôže.
Nemenej zaujímavou skutočnosťou je aj to, že sedadlá sú schopné odolať preťaženiu až 26 g. Len pre porovnanie, pri štartoch rakiet s posádkou vzniká na niekoľko sekúnd preťaženie 6 g.
 
Garmin ESP - elektronický stabilizačný systém (foto: Cirrus)

Garmin ESP – elektronický stabilizačný systém (foto: Cirrus)


Funkčnosť elektronického stabilizačného systému predviedol pilot aj prakticky. Naklonil lietadlo pravým krídlom k zemi na viac ako 45 stupňov a pustil riadiacu páku. V tej chvíli zasahuje ESP a pozvoľna vyrovná lietadlo do vodorovnej polohy. Proces vyrovnávania môže pilot kedykoľvek ukončiť vlastným zásahom a podľa slov Cirrusu tento systém asistuje, ale nepreberá kontrolu.
Nemenej zaujímavým technickým vybavením je EVS, systém rozšíreného videnia. Ten dokáže priamo na rozmerných monitoroch v kokpite projektovať pristávaciu dráhu aj za zlých vizuálnych podmienok. Vďaka príplatkovej infrakamere je možné pozorovať aj ľudí a zvieratá na pristávacej dráhe v reálnom čase. Ako uvádza Cirrus na svojich webstránkach: “Vybavení je vhodné pro piloty létající přiblížení na náročných letištích ale i pro identifikaci mraků za VFR nočních letech. Ještě nikdy předtím nebyl tento bezpečnostní prvek použitý v jednomotorovém pístovém letadle.”
 
Cirrus OM-UNI (foto: ecomoto.sk)

Cirrus SR22T OM-UNI (foto: ecomoto.sk)


Model SR22T OM-UNI, na ktorom som mal príležitosť letieť, je podľa stránky výrobcu už vypredaný. V ponuke má však ďalších desať lietadiel, ktorých cena sa pohybuje v rozmedzí 129-tisíc (SR20 G2 OK-JRP) až 805-tisíc amerických dolárov (SR22T GTS G5 OK-SMI).
Kokpit (alebo ak chcete, interiér) je pomerne priestranný a ponúka veľmi komfortné sedenie. Pre laika je panel s desiatkami ovládacích tlačidiel a displejmi s množstvom dynamických údajov neprehľadný, avšak pre pilota predstavuje skvelý priestor pre získavanie vedomostí o aktuálnom stave lietadla a situácie okolo neho.
 
Cirrus OM-UNI (foto: ecomoto.sk)

Cirrus SR22TOM-UNI (foto: ecomoto.sk)


Zaujímavosťou je, že úrovňou komfortu by som mohol Cirrus porovnať s priemerným sedanom. Zhodou okolností som mal v rovnaký deň možnosť odjazdiť niekoľko modelov značky Mercedes-Benz a všimol som si, že čo sa týka veľkosti, súkromné športové lietadlo vôbec nezaostávalo. Za prednými sedadlami sa nachádzajú ďalšie dve plnohodnotné a ešte jedno, nazvime ho núdzové alebo detské. Praktické je, že sú tieto sedadlá sklápacie. Predné sedadlá majú v porovnaní s tými ostatnými jednu bezpečnostnú funkciu navyše, je ňou expanzný bezpečnostný pás, ktorý sa aktivuje v prípade nebezpečenej situácie. Je to v podstate airbag, ktorý má potenciál ochrániť pilota a kopilota, aby boli aj naďalej schopní riadiť lietadlo.
Ovládacie rozhranie má k dispozícii nielen pilot na ľavej strane (kde sedel môj pilot), ale aj jeho kolega na pravom sedadle. K dispozícii má nielen všetky displeje z rovnakého pozorovacieho uhla, ale aj riadiacu páku (pravý ju drží v pravej ruke, ľavý v ľavej).
 
Cirrus OM-UNI (foto: ecomoto.sk)

Cirrus OM-UNI (foto: ecomoto.sk)


Keby som chcel hodnotiť samotný let, nemal by som čo vytýkať. Ja však nie som odborník na lietadlá a nemám možnosť priameho porovnania. Môžem však potvrdiť, že až tak veľmi zásadne sa skúsenosť z letu na Cirruse neodlišovala od jazdy na Mercedesoch. Samozrejme, že let obnáša nepomerne výraznejší hluk a vibrácie, avšak od známeho “čmeliaka” je komfort posunutý o niekoľko generácií vyššie. Pri optimálnych poveternostných podmienkach je let pokojný, vibrácie sú na veľmi prijateľnej úrovni (čoskoro ich prestanete vnímať) a hluk je čosi, s čím sa musíme zmieriť. S nasadenými slúchadlami a s mikrofónom však ruchy okolia celkom utíchajú, rozhovor môže byť celkom pokojný a zreteľný.
 
V súkromnom športovom lietadle je priestor pre päť pasažierov (foto: Cirrus)

V súkromnom športovom lietadle je priestor pre päť pasažierov (foto: Cirrus)


Zadné sedadlá sú sklápacie - praktické riešenie (foto: Cirrus)

Zadné sedadlá sú sklápacie – praktické riešenie (foto: Cirrus)


Padákový záchranný mechanizmus (foto: Cirrus)

Padákový záchranný mechanizmus (foto: Cirrus)


 
 

Čítajte aj ďalšie podobné články:

Najnovšie

Tlač pre biznis

Xerox vylepšil tlačiareň iGen 5 o tlač fluorescenčnej farby na extra dlhý arch XLS

Xerox zdokonaľuje vlastnosti tlačového stroja Xerox iGen 5 o žltú fluorescenčnú farbu a extra dlhý arch XLS.

14. októbra 2019

Tlačová konferencia

Vznikol nový IT holding Aricoma Group a hneď je najväčší. Vyniká stratégiou nezávislosti

Aricoma Group je síce nový holding, firmy v jeho portfóliu však majú bohatú históriu a na konte úspešné príbehy. Zo startupov sa stali IT firmy s tržbami v desiatkach a stovkách miliónoch eur.

19. septembra 2019

Budúcnosť je v atramente

Epson posilňuje externý predaj atramentových tlačových hláv PrecisionCore a MACH

Atramentová tlač je v priemyselnom sektore rovnako výhodná ako v tom komerčnom.

17. mája 2019

Canon podporuje mladých

Canon vyberie 200 študentov z celej Európy, poskytne im exkluzívne vzdelanie

Visa pour l’Image poskytuje fotografickej komunite bezkonkurenčné možnosti výmeny kreatívnych nápadov a účasť na profesionálnych seminároch

8. apríla 2019

Samsung má chladničku so vstavaným tabletom a hlasovým ovládaním

Moderné chladničky vedia odpovedať na vaše otázky a majú displej väčší ako váš pracovný tablet.

10. januára 2019

Výber pozadí pre váš iPhone a Android #22

Výber pozadí vo vysokom rozlíšení

7. januára 2019

Toto je jedna z najväčších fotiek sveta: 25 gigapixelový záber Šanghaja

Môžete sa pozrieť na veľké mesto z vtáčej perspektívy a priblížiť na každú jednu osobu zvlášť.

7. januára 2019

Ako neprísť o peniaze počas Vianoc? Kaspersky Lab zverejnil nepriaznivé zistenia a pridáva odporúčania

Väčšina ľudí si je vedomá finančných kybernetických hrozieb, až tretina ľudí má skúsenosť s tým, že ich citlivé finančné údaje skončili v nesprávnych rukách.

20. decembra 2018

Mitsubishi Outlander PHEV získal prvé miesto v kategórii alternatívnych pohonov

Zatiaľ čo model Eclipse Cross v uplynulých niekoľkých týždňoch pozbieral slušnú zbierku ocenení a prejavov uznania, jeho väčší súrodenec Outlander PHEV zapĺňa poličku svojimi vlastnými trofejami, medzi ktoré pribudlo okrem iných aj ocenenie od čitateľov nemeckého magazínu OFF ROAD, ktorí svojím hlasovaním v tohtoročnej ankete zaradili Outlander PHEV na prvé miesto v kategórii“ alternatívnych pohonov „. […]

10. decembra 2018

Dobre sa pozrite, toto je prvý skladací mobil na svete. Stojí toľko čo iPhone.

Čo tam po výreze v displeji, TOTO je skutočná revolúcia!

7. novembra 2018

Odporúčané

TEST

TEST/RECENZIA

Sony Xperia 1: Jedným slovom úžasný

Sony Xperia 1 nás dostala svojím displejom, vodotesným telom a skvelými kamerami. Pozrite si reálne fotografie bez úprav.

18. septembra 2019
TEST

Atrament na celé roky v cene

Test tlačiarne Epson L3110 Eco Tank: Rozumný kompromis s výbornými výsledkami

Pokračujeme v testoch multifunkčných tlačiarní. Epson L3110 je cenovo výhodné zariadenie, ktoré nás dokázalo osloviť.

16. augusta 2019
TEST

Redakčný test

Niceboy RAZE 2 Vertigo: vodotesný bluetooth reproduktor s extra hlasným zvukom

Bezdrôtový reproduktor od značky Niceboy je jedným z najzaujímavejších produktov u nás v redakcii. Na prvý pohľad vyzerá skôr jednoducho, ale práve v tom spočíva jeho schopnosť prekvapiť.

14. augusta 2019

Android Fast Share

Google pracuje na posielaní súborov v štýle Apple AirDrop

Funkcia sa dostane do smartfónov s Androidom čoskoro.

3. júla 2019

Boli sme pri tom

Epson otvoril v Prahe nový showroom, ukázal nám svoju najlepšiu techniku

Značka Epson v stredu 19. júna 2019 slávnostne otvorila svoj showroom vo svojej centrále v Prahe.

26. júna 2019

Z tlačovej konferencie

Boschu sa na Slovensku darí nielen vďaka autopriemyslu. Ukázal nám svoje najnovšie produkty

Mal úspešný rok a chce byť CO2 neutrálny už do konca budúceho roka. Predstavitelia značky nám predstavili portfólio i ročnú bilanciu.

21. júna 2019

EPSON XP-2100 a XP-3100

Epson má nové univerzálne tlačiarne, ktoré tlačia aj z mobilu

Výrobcovi sa podarilo do veľmi kompaktných rozmerov vložiť aj obojstrannú tlač pre formát A4.

18. júna 2019

Fantastické novinky od HP

HP nám predviedlo herný notebook s 2 displejmi a revolučnú laserovú tlačiareň

HP predstavilo celú paletu nových zariadení, ktoré sa môžu pochváliť špičkovými funkciami.

10. júna 2019

Naživo z tlačovky

Slovensko ide učiť ľudí, sa ako sa brániť útokom na internete. ITAS spúšťa projekt kry-sa.sk

Kry-sa.sk nie je len webstránkou, ale osvetovou kampaňou na podporu kybernetickej bezpečnosti.

5. júna 2019

KASPERSKY LAB

Bankové účty sú stále terčom ohrozenia. Počet bankových malvérov stále stúpa.

Bankové účty sú napádané neustále a veľmi sofistikovanými spôsobmi.

31. mája 2019