Archív kategorií: Infraštruktúra

Slovensko otvorilo prvú ultrarýchlu nabíjačku v strednej Európe

Spoločnosť ZSE v predpremiére predstavila prvú ultrarýchlu nabíjaciu stanicu spomedzi 15 európskych krajín spĺňajúcu požiadavky na nabíjanie vozidiel blízkej budúcnosti.

Spoločnosť Západoslovenská energetika (ZSE) uvádza do prevádzky prvú ultrarýchlu nabíjaciu stanicu na čerpacej stanici Slovnaft na diaľnici R1 v lokalite Budča. Ide o prvú nabíjaciu stanicu tohto typu nielen na Slovensku, ale aj v Bulharsku, Chorvátsku, na Cypre, v Českej republike, Estónsku, Grécku, Maďarsku, Lotyšsku, Litve, na Malte, v Poľsku, Portugalsku, Rumunsku a Slovinsku. Komerčné spustenie nabíjacej stanice pre verejnosť je naplánované na december 2018.


Nabíjacia stanica Ultra-Fast umožňuje oveľa rýchlejšie nabíjanie elektromobilov s výkonom až 350 kW, čo výrazne skracuje čas na ich nabíjanie a sprístupňuje elektromobilitu aj pri dlhých jazdách. 15-minútové nabíjanie pokryje 400-kilometrový dojazd elektromobilu.
Nabíjacia stanica bola uvedená do prevádzky za účasti podpredsedu Európskej komisie pre Energetickú úniu Maroša Šefčoviča, ďalších zástupcov Komisie, Helmuta Morsiho (DG Move), ďalej predstaviteľov ministerstva hospodárstva a ministerstva životného prostredia, ako aj partnerov projektu NEXT-E a partnerov podujatia. Projekt NEXT-E je spolufinancovaný z fondu CEF (nástroj na prepájanie Európy) Európskej únie. Projekt vlani dostal od Európskej komisie doteraz najväčší grant na rozvoj elektromobility, na základe ktorého sa vybuduje 222 multi-štandardných rýchlonabíjacích staníc (50 kW) a 30 ultrarýchlych nabíjacích staníc (150–350 kW) v rámci kohéznej Európy. Projekt NEXT-E vybuduje na Slovensku celkovo 25 nabíjacích staníc (18 rýchlonabíjacích staníc a 7 ultrarýchlych nabíjacích staníc).


Lokalita Budča predstavuje strategický bod prejazdu stredom Slovenska, ktorý dokáže vďaka technológii ultrarýchleho nabíjania komfortne prepojiť západnú a východnú časť Slovenskej republiky. Táto technológia prináša 7-násobne rýchlejšie časy nabíjania a priamo tak skracuje čas potrebný na jazdu elektromobilu. Ultrarýchla nabíjacia stanica umožňuje nabíjanie všetkých typov elektrických vozidiel s konektormi na rýchle nabíjanie.
Tento úspech bol dosiahnutý úzkou spoluprácou inovátorov z kohéznych aj nekohéznych krajín za podpory EK. Vedieme v nasadzovaní infraštruktúry nabíjacích staníc v globálnom merítku, no nie je čas na oddych, Európania potrebujú urýchliť zavádzanie elektrických vozidiel. Napredujme spolu!“, uviedol Helmut Morsiho (DG Move).


Týmto prvým spustením inovatívnej ultrarýchlej nabíjacej stanice, vôbec prvej svojho druhu v regióne, spoločnosť ZSE jasne deklaruje svoj záväzok k čistej a udržateľnej mobilite. Spoločnosť EVBox je právom hrdá, že sa stáva súčasťou tohto projektu a prispieva spolu so ZSE k zmene povahy mobility nadchádzajúcich dní,“ dodáva Emmanuel Ourry, riaditeľ spoločnosti EVBox.

Projekt NEXT-E je príkladom jedinečnej spolupráce štyroch popredných koncernov v oblasti elektroenergetického, ropného a plynárenského priemyslu a dvoch producentov automobilov. Zapojili sa spoločnosti skupiny E.ON (Západoslovenská energetika na Slovensku, český E.ON Czech Republic, maďarský E.ON Hungary, rumunský E.ON Romania), spoločnosti skupiny MOL (zastúpené pobočkami vo všetkých šiestich zúčastnených krajinách), Hrvatska elektroprivreda v Chorvátsku, PETROL (v Slovinsku a Chorvátsku) a automobilky Nissan a BMW.


Európska komisia odobrila projekt na podporu rozširovania infraštruktúry nabíjacích staníc v strednej a východnej Európe NEXT-E poskytnutím grantu vo výške 18,84 miliónov eur. Grant bol udelený v rámci CEF (finančného mechanizmu na podporu infraštruktúrnych sietí). Cieľom projektu je vybudovanie siete nabíjacích staníc tak, aby boli európske krajiny navzájom prepojené. Nabíjacie stanice by mali byť vybudované do konca roka 2020.

Mercedes na IAA 2017 predviedol dva nové elektrické koncepty EQ

Mercedes-Benz EQA je prvým plne elektrickým kompaktom, ktorý automobilka uvádza pod subznačkou EQ, Smart Vision EQ ForTwo komunikuje s okolím cez displeje na karosérii.

 
Do roku 2022 Mercedes plánuje uviesť do predaja aspoň desať plne elektrických modelov automobilov.
 

Mercedes-Benz EQA

Koncepčný automobil bol reálne postavený a predstavuje sa návštevníkom autosalóna vo Frankfurte nad Mohanom IAA 2017. Plne elektrický hatchback s moderným dizajnom nesie znaky typické pre značku Mercedes-Benz, avšak interpretovaný vo futuristickej forme. Výrobca zverejňuje pôsobivé údaje o novom koncepte: výkon až 200 kW a dojazd do 400 kilometrov, batérie dosahujú kapacitu 60 kWh a mali sa dať nabíjať aj indukčne, teda bezdrôtovo na špeciálne upravených parkovacích miestach. Nabíjanie by pritom mohlo trvať iba 10 minút – to je zaujímavá vízia pre elektromobilitu!
Vodič elektromobilu by mal byť schopný upraviť jazdné vlastnosti a eventuálne energetickú spotrebu vozidla aj výberom jazdných režimov Sport alebo Sport Plus. Zmena jazdného režimu prekvapivo upraví aj grafiku na Panamerica, teda grafickej maske prednej časti vozidla.


 

Smart Vision EQ ForTwo

Iným, nemenej zaujímavým elektrickým konceptom z IAA 2017, je Smart Vision EQ ForTwo. Tento elektrický dvojmiestny automobil s odvážnym dizajnom. Kľúčovými pojmami tohto konceptu sú individualizácia, vysoká flexibilita a vysoká úspornosť lokálnej prepravy. Smart má rozsiahle presklenie, sklá ma dokonca aj namiesto dverí. Interiér je nadmieru minimalistický, počíta s plne autonómnym riadením. Zaujímavosťou je umiestnenie monitora na spodnú časť prednej masky: zobrazuje sa tu farebná grafika, ktorou vozidlo komunikuje so svojím okolím: napríklad pri zastavení pred priechodom pre chodcov vyzve ľudí, aby prešli na druhú stranu cesty.
Smart sa pod značkou EQ predstavuje v nápadnej a technologicky sofistikovanej forme, je skôr víziou ďalekej budúcnosti a vyspelej infraštruktúry.


 
 

Kompletná stratégia projektu BMW i v 3 minútach + teaser na i5

Nové video od BMW odhaľuje nielen kompletnú energetickú stratégiu projektu BMW i, ale aj dlho očakávaný a stále neprichádzajúci model i5. Ten by bol rozumným kompromisom medzi malým mestským kompaktom i3 a superšportom i8. Oba tieto modely spája vyššia nadobúdacia cena, i5 by teda tiež nepatrilo medzi najlacnejšie elektromobily.

 
BMW i5 by mohlo byť vážnym konkurentom pre Tesla Model S a Tesla Model 3, ktoré sú do dnešného dňa prakticky neporazené – aspoň čo sa týka jeho praktického využitia.
Elektromobilita v podaní BMW znamená nielen prevádzku automobilov, ktoré neprodukujú skleníkové plyny, ale aj výrobu, ktorá zanecháva čo najmenšiu uhlíkovú stopu. S tým priamo súvisí aj spôsob získavania energie, BMW vidí budúcnosť v jadre a v obnoviteľných zdrojoch (veterná a solárna energia).
 

HOPIN TAXI má tri roky, zákazníci s ním prejazdili už 11 miliónov kilometrov

Taxi aplikácia HOPIN je na slovenskom trhu už tri roky. Ako prvá umožnila zákazníkom objednať si taxi cez aplikáciu v smartfóne. Za jej vývojom stoja slovenskí majitelia – Martin Baran a Martin Winkler, ktorí začínali pred tromi rokmi doslova z garáže.

 
Dnes má HOPIN už viac ak 350-tisíc stiahnutí cez Google Play či iOS a poznajú ho nielen na Slovensku, ale aj v Čechách, na Ukrajine či v Slovinsku. Aplikácia si dlhodobo udržuje svoju úspešnú pozíciu na Google Play store v kategórii doprava a využilo ju už viac ako 500-tisíc zákazníkov. Za ostatné tri roky stál HOPIN ako partner pri zaujímavých podujatiach, najmä pokiaľ ide o Startup Awards, IT Gala či TEDxYouth Bratislava.
S príchodom aplikácie HOPIN TAXI sa začal meniť aj trh poskytovaných služieb v tejto oblasti. Hlavným prínosom aplikácie je objednávanie taxíka bez telefonovania. Avšak aplikácia poskytla priestor aj iným novinkám – napríklad spätná väzba zákazníkov na vodičov ako z druhej strany – od vodiča na zákazníka. Nielen šofér, ale aj majitelia HOPINu tak získali takmer okamžite spätnú väzbu na kvalitu služieb priamo od zákazníkov, ktorá im pomohla ďalej ich skvalitňovať. Priemerné hodnotenie vodičov sa od roku 2014 kontinuálne zvyšovalo. Zatiaľ čo v roku 2014 bolo na úrovni 4,47, dnes dosahuje hodnotu 4,93 (maximum je 5 bodov).
Aj dovtedy takmer nemožné sa stalo skutočnosťou, keď HOPIN zaviedol možnosť platiť za taxi služby prostredníctvom platobnej karty. Dnes túto službu využíva až 40 % zákazníkov.
 

Aplikácia HOPIN TAXI, ilustračná fotografia


 
Dnes dokončili zákazníci s HOPINom už takmer 2,2 milióna objednávok a prejazdili viac ako 11 miliónov kilometrov. Väčšina ľudí využíva HOPIN počas dňa (až 54 %) a 45 % objednávok je prijatých večer a v noci, medzi 19.00 – 05.00 hod. Priemerná jazda trvá 7 minút a je dlhá 5 kilometrov.
Od minulého roka uviedol HOPIN na trh aj službu pre firemných zákazníkov, tzv. Firemné jazdy, ktorú využíva niekoľko tisíc užívateľov pri ich presune na pracovné stretnutia. Aj vďaka nim zaznamenáva HOPIN najviac objednávok v čase medzi 9.00 až 19.00. Za silné večerné čísla vďačí zase najmä bežným zákazníkom, ktorí využívajú objednávanie si taxi služby priamo cez aplikáciu. Zákazníci však využívajú aj objednávanie si taxi prostredníctvom webovej aplikácie.
Za ostatné tri roky zaznamenal HOPIN aj niekoľko kuriozít. Najdlhšia jazda s HOPINom trvala až 167 kilometrov. Rovnako pozná HOPIN aj najaktívnejšieho zákazníka. Ten sa od augusta 2015 viezol s HOPINom v priemere každý deň päťkrát (spolu až 2 587 krát), čo je neuveriteľných 9 720 kilometrov.
V roku 2015 vstúpil HOPIN na český trh a v roku 2016 aj na Ukrajinu (Kyjev) a do Slovinska (Ľubľana). Netají svoje ambície expandovať aj do ďalších európskych miest.
Hoci je HOPIN taxi aplikácia, vodiči ktorí majú záujem jazdiť pod značkou HOPIN musia absolvovať riadny výberový proces vrátane osobného pohovoru. HOPIN dbá na to, aby mali jeho vodiči Taxikársku koncesiu a riadne si platili nielen odvody do sociálneho systému ale aj dane.
V oblasti spoločenskej zodpovednosti je HOPIN aktívny najmä v oblasti Bratislavy, kde spustil projekt Krajšie s Hopinom. Ten je určený na systematickú pomoc a podporu skrášľovania verejných priestranstiev nášho hlavného mesta. Aktívne sa zapája aj ako partner celonárodnej zbierky Deň narcisov, ktorú organizuje Liga proti rakovine.
Aplikácia je dostupná pre najpoužívanejšie mobilné operačné systémy Android, iOS a Windows Phone. V súčasnosti HOPIN pripravuje niekoľko noviniek a vylepšení aplikácie, ktoré ešte viac zjednodušia cestovanie taxíkom nielen v slovenských mestách.
 

10 výhod taxi aplikácie HOPIN:

  • Aplikácia zvyšuje pravdepodobnosť, že sa s vodičom zákazník nájde.
  • Zákazník vie informácie o vodičovi, type auta, ŠPZ, jeho hodnotení.
  • Zákazník pozná cenu za službu.
  • Zákazník má možnosť platby nielen v hotovosti, ale aj platobnou kartou.
  • Aplikácia ponúkne najefektívnejšiu trasu po zohľadnení dopravnej situácie.
  • Aplikácia sleduje cenu a upozorní na prípadné cenové nezrovnalosti.
  • Aplikácia dáva zákazníkovi možnosť ohodnotiť vodiča.
  • Aplikácia berie do úvahy preferencie zákazníka (nefajčiar, podsedák pre dieťa).
  • Aplikácia pracuje efektívne – vyšle vodiča podľa preferencií zákazníka.
  • Aplikácia vyhodnocuje vzdialenosť zákazník – vodič, hodnotenie vodiča a iné.

 

O aplikácii HOPIN

Aplikácia HOPIN patrí medzi najúspešnejšie taxi aplikácie na Slovensku. Je dostupná pre smartfóny s operačným systémom Android a iOS. HOPIN vznikol v roku 2012, aby zjednodušil cestovanie taxíkom na Slovensku a postupne aj v zahraničí. Vďaka ľuďom, ktorí si obľúbili rýchle a jednoduché cestovanie, vyrástol HOPIN za tri roky zo 100 objednávok mesačne na viac ako 2 000 denne. HOPIN pôsobí v Bratislave, Prahe, Košiciach a onedlho aj v ďalších mestách. Za dva roky pôsobenia na trhu vybavil HOPIN takmer 1,5 milióna objednávok, čo predstavuje v priemere 9,5 milióna najazdených kilometrov. Bližšie informácie o aplikácii HOPIN nájdete na www.HOPINtaxi.com alebo sociálnych sieťach.

Daimler a Uber chcú spoluprácu pri autonómnom jazdení

Podpísané vyhlásenie úmyslu o zavedení a prevádzke samočinne jazdiacich osobných vozidiel značky Mercedes-Benz na platforme Uber.

 
Daimler a Uber koncom januára oznámili spoločné vyhlásenie úmyslu o spolupráci pri poskytnutí a prevádzke samočinne jazdiacich osobných vozidiel. V rámci spolupráce plánuje Daimler v nadchádzajúcich rokoch ponúknuť autonómne jazdiace osobné vozidlá značky Mercedes-Benz okrem iného aj na globálnej platforme spoločnosti Uber. Daimler tak ako prvá automobilka vyhovela ponuke spoločnosti Uber, ktorá chce cez svoju platformu služieb ponúkať autonómne jazdiace vozidlá.
Novou stratégiou CASE – ktorá znamená zosieťovanie (Connected), autonómne jazdenie (Autonomous), flexibilné používanie (Shared & Services) a elektrické pohony (Electric) – divízia Mercedes-Benz Cars definuje štyri najdôležitejšie trendy mobility budúcnosti. Dohoda so spoločnosťou Uber znamená ďalší krok smerom k „shared“ (zdieľané) a „autonomous“ (autonómne). Pri vývoji nových technológií potrebných na autonómne jazdenie je Daimler už roky priekopníkom. Nová Trieda E značky Mercedes-Benz je prvé sériové vozidlo na svete, ktoré dostalo licenciu na skúšanie autonómneho jazdenia vo federálnom štáte USA Nevada. Divízia Daimler Trucks vyvinula vďaka systému Highway Pilot systém, ktorý umožňuje čiastočne automatizované jazdenie. V súčasnosti sa funkcie systému preskúšavajú.
Uber so svojou Advanced Technology Group vybudovala inžiniersku skupinu pre autonómne jazdenie, ktorá testuje samočinne jazdiace vozidlá na cestách v USA. Divízia Otto spoločnosti Uber zasa pracuje aj na samočinne jazdiacich nákladných vozidlách. Poskytovateľ dopravných služieb disponuje skúsenosťami v oblastiach ridesharing (zdieľanie jázd) a zásobovania v 74 krajinách.
Obe spoločnosti budú vzájomne profitovať z pokrokových kompetencií v oblastiach autonómneho jazdenia a prevádzky platformy.
„Ako vynálezca automobilu chceme byť úplne vpredu aj v autonómnom jazdení – jednom z najfascinujúcejších aspektov znovuobjavenia mobility,“ vysvetľuje Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars. „Poskytovatelia mobilitných služieb ponúkajú ideálnu platformu pre technológie pre autonómne jazdenie. A Uber je popredný poskytovateľ platforiem mobility. Skutočná revolúcia spočíva v inteligentnom spojení štyroch veľkých trendov mobility, ktoré nazývame CASE: konektivita, autonómne jazdenie, zdieľanie a elektrifikácia. A sme pevne odhodlaní byť hybnou silou tejto zmeny.“
Travis Kalanick, CEO a spoluzakladateľ spoločnosti Uber: „Za technológiou samočinne jazdiacich vozidiel stojí sľub vytvoriť budúce mestá, ktoré sú bezpečnejšie, čistejšie a prístupnejšie. Sme si však vedomí toho, že túto budúcnosť nedokážeme uskutočniť sami. Preto otvárame platformu Uber pre výrobcov automobilov ako Daimler. Kombináciou technologických predností spoločností Daimler a Uber môžu mnohí ľudia stlačením tlačidla využívať spoľahlivý dopravný prostriedok.“
 
 

Aplikácia UBER na smartfóne. Ilustračná fotografia.


 

Mercedes dostal povolenie na testovanie autonómnej jazdy na verejných cestách

Tlačová správa. Presne na Vianoce 2016 dostáva automobilka Mercedes-Benz špeciálny vianočný darček: povolenie testovať autonómne jazdiace vozidlá ďalšej generácie na verejných cestách. Aktuálne ťažisko vývoja novej flotily skúšobných vozidiel: autonómne vozidlo, ktoré pohodlne cez aplikáciu dorazí až ku mne – bez vodiča.
 
Cieľom flotily autonómne jazdiacich skúšobných vozidiel na základe Triedy V značky Mercedes-Benz je intenzívne odskúšanie najnovšej generácie snímačov a operačného systému DAVOS (Daimler Autonomous Vehicle Operating System) v reálnej premávke. Novinkou na palube sú pritom okrem snímačov LIDAR aj technológie Deep Learning a doposiaľ v oblasti automobilov neveľmi používané grafické procesory (GPU). Aj naďalej budú na skúšanie plnoautomatizovaného jazdenia z bezpečnostných dôvodov vo vozidle dohliadať vždy dvaja špeciálne školení vodiči.
Už v roku 2011 dostala automobilka Mercedes-Benz povolenie na skúšanie autonómnych vozidiel na nemeckých cestách a v auguste 2013 tak úspešne absolvovala trasu Berthy Benzovej. Na základe vtedy získaných skúseností, ako aj množstva ďalších skúšobných jázd na celom svete vyvinula Mercedes-Benz takzvaný Daimler Autonomous Vehicle Operating System (DAVOS) pre autonómne jazdiace vozidlá.
Touto flotilou nových skúšobných vozidiel dosiahla značka Mercedes-Benz ďalší dôležitý míľnik na ceste k autonómnemu jazdeniu.
 

Testovanie autonómneho riadenia automobilov značky Mercedes-Benz (foto: Daimler)


 

Daimler, BMW, Ford a VW postavia v Európe 400 ultrarýchlych nabíjacích staníc

Nová spolupráca medzi Daimlerom, BMW, Fordom a Volkswagenom pravdepodobne vyrieši to, čo súčasní kritici vyčítajú konceptu elektromobility – nedostatočnú infraštruktúru dobíjacích staníc. Do roku 2020 tieto automobilky plánujú vybudovať vyše tisíc dobíjacích staníc pre elektromobily so štandardom CCS, pričom 400 z nich bude ultrarýchlych.

 
Tlačová správa:
• spoločný podnik na vybudovanie vysokovýkonnej siete nabíjacích staníc pre elektromobily pozdĺž hlavných dopravných osí v Európe
• výkon až 350 kW umožňuje významné zníženie času nabíjania v porovnaní s existujúcimi systémami
• plánovaná výstavba 400 ultrarýchlych nabíjacích staníc v Európe
• sieť bude založená na systéme kombinovaného nabíjania (CCS) a bude tak kompatibilná s väčšinou elektromobilov súčasných a budúcich generácií
• nevídaná spolupráca výrobcov automobilov s cieľom vytvoriť sieť nabíjacích staníc vhodných pre všetky značky
 
Spoločnosti Daimler AG, BMW Group, Ford Motor Company a koncern Volkswagen so značkami Audi a Porsche plánujú spoločný podnik na vytvorenie siete najvýkonnejších nabíjacích staníc pre elektromobily v Európe. S tým cieľom podpísali partneri Memorandum o porozumení (MoU). Spoločne plánujú v krátkom čase vybudovať pozoruhodný počet nabíjacích staníc a výrazne tak zvýšiť spôsobilosť elektromobility na dlhé trate – dôležitý krok, aby sa osvedčila na masovom trhu.
Plánovaná infraštruktúra má podporovať nabíjací výkon až 350 kW a umožniť tak podstatne rýchlejšie nabíjanie ako na súčasných rýchlonabíjacích staniciach. Výstavba sa začne v roku 2017 a v prvom kroku je plánovaných cca 400 miest v Európe. Do roku 2020 majú zákazníci získať prístup k tisícom vysokovýkonných nabíjacích bodov. Nabíjacie stanice na diaľniciach a frekventovaných prejazdných cestách majú byť verejne prístupné a umožniť tak elektrické jazdenie na dlhšie trate. Nabíjanie sa má zdokonaliť ešte viac, aby v budúcnosti fungovalo podobne pohodlne ako bežné tankovanie.
Nabíjacia sieť má byť založená na kombinovanom systéme nabíjania (Combined Charging System (CCS)) a existujúce technické štandardy nabíjania striedavým (AC) a jednosmerným (DC) prúdom majú byť povýšené na ďalší výkonový stupeň, takže plánovaná infraštruktúra umožní rýchlonabíjanie DC s kapacitou až 350 kW. Vozidlá dimenzované na tento výkon tak bude možné nabiť v porovnaní s dnešnými elektromobilmi za zlomok času. Všetky vozidlá, ktoré sú vystrojené štandardom CCS, budú môcť využívať nabíjaciu sieť bez ohľadu na značku. To má pomôcť výrazne zvýšiť rozšírenie elektromobilov v Európe.
 
— koniec tlačovej správy —
 

Vládna podpora pre LPG je správny krok, tvrdí Združenie LPG spoločností

Autá na LPG si zaslúžia podporu, šetria životné prostredie a pomôžu naplniť náš záväzok voči EÚ, tvrdí to Združenie LPG spoločností a dodáva, že bez LPG potrebný počet alternatívnych áut nedosiahneme.
 

K 30. 9. 2016 bolo na Slovensku spomedzi približne 2,1 mil. registrovaných osobných áut, 42 000 osobných áut na LPG, necelých 2 000 áut na CNG a menej ako 200 áut na elektrinu. Slovensko sa prihlásilo k záväzku voči Európskej únii, že vypracuje národný politický rámec na zavádzanie alternatívnych palív v doprave (LPG, CNG, LNG, elektrina, vodík…) v rámci ktorého, do roku 2020 bude na Slovensku jazdiť 10% áut na alternatívne palivá. Alternatívne palivá sú nevyhnutné pre postupnú elimináciu emisií v doprave ako kľúčového cieľa stratégie Európa 2020.

„Myslíme si, že bez podpory najrozšírenejšieho alternatívneho paliva, ktorým je LPG, je zvyšovanie podielu alternatívnych palív v doprave prakticky nereálne,“ konštatuje Ing. Marián Smik.

„Nízke ceny štandardných pohonných hmôt neprajú úplne novým alternatívnym palivám. Slabé rozšírenie iných alternatívnych pohonov ako LPG, ich pretrvávajúce nevýhody a z toho vyplývajúce neexistujúce pokrytie čerpacími stanicami zároveň nedáva do budúcnosti žiadnu nádej, že by sa to malo čoskoro zmeniť,“ dodáva Ing. Peter Polák.

LPG je lacné a neprodukuje smog ani oxidy dusíka

LPG, ktoré je vedľajším neoddeliteľným produktom pri ťažbe a spracovaní ropy je oproti benzínu a nafte k životnému prostrediu omnoho šetrnejšie, keď neprodukuje takmer žiaden smog ani oxidy dusíka. Jeho nespornou výhodou pre motoristov je tiež polovičná cena v porovnaní s benzínom, nízka cena prerábky a dlhý dojazd automobilov s LPG.

Vládna podpora ekologickému LPG je správny krok

Združenie LPG spoločností víta schválený materiál vlády, ktorý počíta s podporu ekologickým alternatívnym palivám vrátane LPG. „Myslíme si, že štát by mal, okrem daňových úľav, dotovať, podobne ako elektrický pohon, aj prerábky a nové autá na LPG. Len tak je reálne dosiahnuť náš záväzok voči Európskej únii,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti Probugas Ing. Marián Smik. Ing. Peter Polák, konateľ spoločnosti Flaga: „Veľmi pozitívne vnímame návrh Ministerstva financií zaťažiť LPG vozidlá pri registrácii len polovičnou daňou oproti bežným palivám. Určite je to krok správnym smerom. Dnes by sme potrebovali tiež motivovať vodičov, aby si autá prerobili na duálny pohon a vyriešiť usmernenia týkajúce parkovania v podzemných garážach. Za posledných 16 rokov nevieme v EÚ o žiadnom probléme s mimovoľným únikom LPG z auto nádrže.“

Oddnes štát zadotuje 5-tisíc na elektromobil a 3-tisíc na hybrid

Finančná stimulácia s cieľom motivovať ľudí ku kúpe ekologicky šetrného automobilu je už realitou aj na Slovensku, hoci nie práve ideálna. Dotácie na elektromobily a elektrické hybridy nie sú vysoké, iba 5- a 3-tisíc eur, ale môžu podporiť trh, ktorý u nás prakticky neexistuje.

 
S predajom elektromobilov a hybridov to na Slovensku nie je veľmi priaznivé, napríklad BMW i nemá ani formálne zastúpenie a tieto pokrokové vozidlá si musíte kupovať cez neoficiálnych dílerov alebo v zahraničí. Podľa portálu energia.sk jazdí na slovenských cestách približne 250 elektromobilov a do 600 hybridných automobilov. Stimul v podobe dotácie na elektromobil a hybrid preto vítame a hoci bolo na tento projekt vyčlenených iba 5,2 miliónov eur, považujeme ho za významný krok Slovenska v ústrety ekologickejšej mobilite. Finančné prostriedky nie sú viazané na štátny rozpočet, ale na financie dostupné z Recyklačného fondu. 200-tisíc eur prispel aj Zväz automobilového priemyslu. Písali sme o tom aj na Ecomoto v článku Štát vyčlení 5 miliónov eur na dotácie elektromobilov.
„Ich počet (elektromobilov, pozn. red.) by sme chceli dostať do konca roka 2017 na nejakú tisícku,“ uviedol dnes minister hospodárstva Peter Žiga.
 
Zastávam názor, že táto dotácia síce neprinesie výraznejšie motivácie verejnosti ku kúpe elektromobilov, ale je základným kameňom budúcich projektov na popularizáciu elektromobility. Príspevok do výšky 3-tisíc eur však môže byť veľmi motivujúci pri nákupe hybridného automobilu, ktorého cena dnes klesá a ľudia oň prejavujú čoraz väčší záujem.“ – Erik Stríž, zakladateľ magazínu Ecomoto.sk. „Očakávam, že z dotácií budú profitovať predovšetkým značky Toyota, Nissan, KIA a BMW.
 

Zákazník sa musí zveriť do rúk predajcovi

O dotáciu môžu žiadať súkromné osoby, mestá, obce  a aj firmy, uplatniteľná je na osobné motorové vozidlo (kategória M1) alebo aj malé nákladné auto do 3,5 tony (kategória N1). Sprostredkovanie žiadosti o dotáciu zabezpečí priamo predajca automobilu, nebude sa však vyplácať okamžite a v plnej výške. Vybavenie žiadosti podľa slov kompetentných potrvá vyše jedného mesiaca a dotácia bude vyplatená v troch častiach – tretina pri samotnej kúpe vozidla a zvyšné dve tretiny v priebehu nasledujúcich 24 mesiacov po zaregistrovaní automobilu. Štát sa tak chce chrániť pred firmami, ktoré by mali úmysel dotáciu zneužiť s cieľom lacnejšieho nadobudnutia a následného predaja auta v zahraničí.
Suma 5-tisíc eur na EV a 3-tisíc eur na hybrid s doplnkovým elektrickým motorom nebude štandardom, ale maximom. Výška dotácie totiž bude individuálna a bude sa odvíjať od ceny vozidla a počtu kupovaných kusov. Pre obce a mestá by to mohlo byť veľmi zaujímavé, pre bežného súkromného zákazníka menej. Stále sú to však tisíce eur, ktoré ušetrí, čo môže pri elektromobile predstavovať celé roky jazdenia zadarmo.
 
Štátni predstavitelia tvrdia, že v tento projekt veria a dúfajú, že sa stane potrebným impulzom pre masívnejšie predaje a budovanie celej infraštruktúry. Dotovanie potrvá do konca roka 2017 alebo do vyčerpania rozpočtu.
 
 
 

Šetrenie paliva v nákladnej doprave je nanajvýš aktuálne, Mercedes-Benz Trucks prichádza s inováciami

Nákladné vozidlo Mercedes-Benz Actros vstupuje do svojej ďalšej životnej etapy novou generáciou a jeho priemerná spotreba paliva klesne o celých šesť percent. Popri nej Mercedes predstavil aj Krone Profi Liner Efficiency, náves s kompletnou optimalizáciou s cieľom znižovania spotreby paliva a produkcie CO2.

Actros je vo svete nákladnej dopravy dôležitým hráčom a každá inovácia, s ktorou prichádza, má potenciál stanoviť nové štandardy. Vplyv nákladnej dopravy na životné prostredie nie je možné zanedbávať a každý pokrok v znižovaní spotreby a produkcie skleníkových plynov je pokrok. Ešte v roku 2008 sa výrobcovia nákladných automobilov dohodli na spoločnom cieli, znížení emisií CO2 do roku 2020 až do 20 percent. Do roku 2020 nám ostáva niečo vyše troch rokov, ale Mercedes-Benz Trucks tento cieľ naplnil už teraz. Dosiahol to, okrem iného, aj optimalizáciou návesu Krone Profi Liner Efficiency.
 

Mercedes-Benz Actros 1845 LS 4×2 má motor s výkonom až 449 konských síl a spĺňa normu Euro VI. (foto: Mercedes-Benz Truck)


Ako uvádza Mercedes vo svojej tlačovej správe, Krone Profi Liner Efficiency je úsporný praktický aerodynamicky optimalizovaný náves s pneumatikami s nízkym valivým odporom s hodnotou A na hodnotiacom štítku znižuje spotrebu paliva o viac ako päť percent.
Mercedes však uvádza celkové zlepšenie spotreby a emisie CO2 až o 20 percent a zdôvodňuje to nasledovným:
• náves Krone Profi Liner Efficiency: 5%
• ťahač návesov Mercedes-Benz Actros: 6%
• Predictive Powertrain Control (PPC): 5%
• pneumatiky s nízkym valivým odporom pre ťahač návesov: 2 – 4 %
• dovedna 20-percentné zlepšenie spotreby paliva a emisií CO2 údajne umožní návratnosť investície do nového návesu do jedného až dvoch rokov.
 

Mercedes-Benz Actros s návesom Krone Profi Liner Efficiency (foto: Mercedes-Benz Truck)


Praktické vlastnosti nových návesov sa odskúšali v rámci testu Efficiency Run 2016. Počas troch mesiacov ešte v roku 2015 prešli nákladné automobily s novými návesmi vyše 150-tisíc kilometrov po nemeckých cestách, nové návesy si vyskúšalo päť logistických spoločností (Elflein, Große-Vehne, Rhenus, Seifert a Wiedmann & Winz).
Prepravovali sa motory do osobných motorových vozidiel, oceľ, papier, drevené výrobky a stavebný materiál – v mestskej a diaľkovej preprave. Podľa tvrdenia vodičov sa nový náves v drsnej každodennej prevádzke maximálne osvedčil.“ uvádza Mercedes-Benz vo svojej tlačovej správe.
 
Najnovšie nároky Európskej únie sú ešte prísnejšie. EÚ plánuje znížiť emisie CO2 v nákladnej doprave do roku 2030 o 30 percent. Podľa Mercedesu si to vyžaduje nielen apel zo strany výrobcu nákladných automobilov, ale aj celého spektra subdodávateľov a subjektov, ktoré sa podieľajú na nákladnej cestnej doprave. Zároveň odvážne tvrdí, že je reálne dosiahnuť tento cieľ aj bez toho, aby do toho boli firmy tlačené legislatívne.
 

Mercedes-Benz Actros s návesom Krone Profi Liner Efficiency (foto: Mercedes-Benz Truck)


 

Štát vyčlení 5 miliónov eur na dotácie elektromobilov

Štát bude v blízkej dobe podporovať nákup elektromobilov vo forme dotácií v maximálnej výške 5-tisíc eur. Celková výška investície bude 5 miliónov eur.

Informáciu pre portál Energie Denník N potvrdil minister hospodárstva Peter Žiga, pričom ministerstvo bude spolupracovať so Združením automobilového priemyslu (ZAP). Dotovanie by malo byť pokračovaním Recyklačného fondu, ktorého správna rada ešte v auguste schválila projekt podpory vysoko ekologických automobilov.
 
Dotovanie elektromobilov zo strany štátu sa ukazuje ako správny krok, príkladom sú severské krajiny, ktoré sú dnes lídrami v oblasti používania elektromobilov. Avšak jednorázový príspevok vo výške maximálne päťtisíc eur by nemusel byť natoľko motivujúci, aby si bežný človek zakúpil práve elektromobil – rozdiel v jeho cene v porovnaní s tým so spaľovacím motorom je nepomerne vyšší, ako uvedená dotácia.
Momentálne nie sú vyriešené detaily tohto projektu, potrebné bude vytvoriť také legislatívne prostredie, aby sa dotácie nevyčerpali neefektívne alebo špekulatívne.
Ako uvádza Denník N, sám minister Žiga tvrdí, že toto riešenie nepovažuje za udržateľné.  Mohlo by byť ale prvým vážnym krokom Slovenskej republiky smerom k popularizácii elektromobility a vôbec ekologickej dopravy. Žiga však dôvody neudržateľnosti dotovania nevidí v nedostatočnej výške dotácií, ale v cene samotných elektromobilov, ktoré sú určované ich výrobcami. Ako príklad uvádza elektromobil Volkswagen Up!, ktorého elektrická verzia e-Up! je v porovnaní s tou spaľovacou viac ako dvojnásobná.
 
 

 

V Nevade už jazdí trieda E od Benzu autonómne

Nová Trieda E značky Mercedes-Benz je prvým sériovým vozidlom na svete, ktoré získalo testovaciu licenciu na autonómne jazdenie v americkom štáte Nevada.

Tri modely novej Triedy E počas veľtrhu zábavnej elektroniky CES v meste Las Vegas amerického štátu Nevada výrazne pokročili na ceste k plne autonómnemu jazdeniu. Po získaní patričnej licencie ako prvé sériové vozidlá na svete odštartovali v rámci veľtrhu autonómnu testovaciu jazdu na bežných diaľniciach. Nová Trieda E už je komplexne vybavená inteligentnou technikou. Pre autonómnu jazdu si tri testovacie modely dodatočne vystačili len s menšími úpravami softvéru riadiacej jednotky systému Jazdný pilot.

V americkej Nevade už jazdí sériová Trieda E autonómne | Foto: Daimler


 
„Skutočnosť, že výrobca automobilov značky Mercedes­Benz získal toto povolenie pre jazdenie ako prvý na svete, dokazuje, že sme v oblasti autonómneho jazdenia o krok vpredu. Nová Trieda E tým zaznamenala ďalší obrovský krok na ceste za plnoautomatizovaným vozidlom.“ Uviedol pri začatí testovacích jázd profesor Thomas Weber, člen predstavenstva spoločnosti Daimler.
Autonómnu testovaciu jazdu má Trieda E povolenú pre každodennú prevádzku na všetkých cestách a diaľniciach v Nevade. Vodič riadi vozidlo sám len pri odbočovaní, pri zjazdoch a nájazdoch na cesty. Špeciálne školení skúšobní vodiči musia mať vo vozidle spolucestujúceho. Vozidlá pre autonómne jazdenie odlišujú červené poznávacie značky.
Licenciu na prevádzku pre verejné komunikácie Nevady už majú (od mája 2015) aj dve autonómne jazdiace nákladné motorové vozidlá divízie Daimler Trucks.

V americkej Nevade už jazdí sériová Trieda E autonómne | Foto: Daimler


 
 

Košice majú 9 nových elektrobusov v MHD, mesto stáli iba 189-tisíc eur

Mesto Košice za deväť nových elektrických autobusov zaplatilo iba 189-tisíc eur, zvyšok hodnoty vozidiel za celkovo 3,78 miliónov eur bude preplatený z eurofondov.

 
Košice sú jediným mestom na Slovensku, ktoré v rámci mestskej hromadnej dopravy už dnes prevádzkuje plne elektrické autobusy, dodnes ich po významnom meste východného Slovenska jazdilo päť. Po novom to bude dovedna 14 autobusov s elektrickým pohonom.
Nové vozidlá budú jazdiť prioritne na linkách 18, 20L, 21 a 32.
K dnešnému dňu sú už elektrobusy prevzaté a pripravené na prevádzku.
Na ich nákup využívame eurofondy v maximálnej možnej miere a Dopravný podnik mesta Košice sa na tejto investícii do ekologickej dopravy bude spolupodieľať na úrovni 5%.“ uviedol k téme Richard Raši, primátor mesta Košice ešte včera prostredníctvom svojho Facebook konta.
 

#Košice získajú ďalších 9 elektrobusov (y) Schválili sme to v pondelok na mestskom zastupiteľstve. Budeme tak aj naďalej…
Posted by Richard Raši on 16. december 2015

 
Téme sa venovali aj košické správy.
 

V Košiciach bude jazdiť až 14 elektrických autobusov. Zdroj: kosickespravy.sk

Francúzsky plán na elektromobil za menej ako 7-tisíc eur

Konferencia o klimatických zmenách v Paríži sa konala v komplikovaných časoch a venovala sa ešte komplikovanejším otázkam. Zúčastnené krajiny predstavili svoje plány na zlepšenie svetovej klímy a Francúzsko v tomto kontexte ohlásilo prípravu ľudového elektromobilu.

 
Ľudový elektromobil by mal nachádzať inšpiráciu vo vozidle Citroen 2CV, ktoré je dodnes ikonické. Mestský automobil s plne elektrickým pohonom by mal byť po vzore tohto vozidla malý, ľahký, po novom rýchlo dobíjateľný a hlavne lacný. Jeho cena by sa mala pohybovať niekde okolo úrovne 7-tisíc eur, prípadne ešte menej. Až vtedy by sa mohlo stať skutočne ľudovým a malo by potenciál osloviť široké masy ľudí, ktoré by jeho používaním aktívne znižovali emisie uvoľňované do ovzdušia.
Do vízie malého, úsporného a ľahkého vozidla celkom dobre zapadá napríklad Renault Twizy. Je to síce aptypické vozidlo s jediným sedadlom, má však hmotnosť iba 474 kilogramov, 13 kW elektrický motor, maximálnu rýchlosť okolo 80 km/h a cenu štartujúcu už na 7 340 eurách. Jeho dojazd je necelých 100 km.
Vieme si predstaviť, že s pridaním niekoľkých kilowattov a aspoň jedného či troch sedadiel by sa mohol z Twizyho stať typický francúzsky elektromobil do mesta.

Renault Twizy, elektromobil pre jedného pasažiera


Renault Twizy, elektromobil pre jedného pasažiera


 
 

Mestská polícia v Šali jazdí dvomi elektromobilmi

Keď budete najbližšie v Šali vidieť mestskú políciu, dobre sa pozrite, či hliadka práve nejazdí elektromobil značky Nissan. Je celkom pravdepodobné, že na takúto hliadku narazíte. Polícia v okresnom meste dostala do užívania dva kusy elektricky poháňaných vozidiel Nissan, za ktoré dokopy zaplatila 54-tisíc eur vrátane polepu.

Deklarovaný dojazd je 160 kilometrov, takže tých 130 kilometrov môžeme spoľahlivo počítať. Pre potreby našej polície to postačuje,“ povedal pre TASR primátor Šale, Jozef Belický.
Dve vozidlá pre mestskú políciu v Šali skutočne niečo znamenajú, pretože doteraz mali vo vozovom parku tiež iba dve – jedno so spaľovacím motorom a druhé nepojazdné po havárii. Je to tragikomické, avšak odráža to realitu slovenských miest.
Priamo v Šali sa nachádza aj verejne dostupná nabíjacia stanica pre elektromobily, pričom nové vozidlá dokáže nabiť na 80 percent v priebehu 30 minút.
 
 

Mestská polícia v Šali jazdí dvomi elektromobilmi (foto: TASR)

Prvej verejnej vodíkovej stanici v Belgicku pomôže Toyota

Sú chvíle, kedy prelomové momenty možno označiť za skutočný prelom. V Belgicku sa 2.10. 2015 začala výstavba prvej verejnej vodíkovej čerpacej stanice, ktorú bude prevádzkovať spoločnosť Air Liquide.

  • Spoločnosť Air Liquide vybuduje v Belgicku prvú verejnú čerpaciu stanicu.
  • Podpredsedníčka flámskej vlády Annemie Turtelboom otvorene vyjadrila podporu pre vybudovanie vodíkovej infraštruktúry vo Flámsku.
  • Čerpacia stanica sa bude nachádzať na pozemku spoločnosti Toyota Motor Europe, ktorá ju bezplatne prenajme spoločnosti Air Liquide.
  • Spoločnosť Toyota Belgium začne v prvej polovici roka 2016 v Belgicku predávať model Mirai. Belgicko sa tak stane štvrtou európskou krajinou, kde sa začne predávať prvé sériovo vyrábané vozidlo poháňané palivovými článkami.

 
Vodíková čerpacia stanica bude otvorená pre verejnosť od polovice roku 2016. Výstavbu, údržbu a prevádzku bude mať na starosti spoločnosť Air Liquide na pozemku spoločnosti Toyota, ktorý susedí s výskumno-vývojovým a výcvikovým centrom Toyota Motor Europe (TME) v meste Zaventem. Spoločnosť TME udelila práva na bezplatné užívanie pozemku na 20 rokov.
V rámci projektu SWARM boli pre čerpaciu stanicu vyčlenené finančné prostriedky zo spoločného európskeho podniku pre palivové články a vodík – súkromne/verejné partnerstvo na podporu vývoja vodíkových aplikácií. Skupina Air Liquide sa aktívne podieľa na vývoji vodíkových staníc na celom svete, pričom doteraz vybudovala a dodala 75 vodíkových staníc.
Skupina nedávno oznámila, že v roku 2015 otvorí stanice v Nemecku, Dánsku a Francúzsku – čím plní svoj záväzok vybudovať prvú distribučnú vodíkovú sieť v Európe. Vytvorenie distribučnej infraštruktúry je jednou z najdôležitejších podmienok, ktorá umožní komerčné využívanie vozidiel na palivové články.
 

Toyota Mirai (foto: Toyota)


 
 

Betón značky Topmix prepúšťa vodu, zabraňuje tak mlákam na ceste

Nová betónová zmes od spoločnosti Topmix má napriek svojej vysokej pevnosti a trvácnosti aj vlastnosť prepúšťať vodu. Za minútu dokáže prepustiť až 4-tisíc litrov vody, ktorú prepustí pod seba, kde sa nachádza zem schopná vodu pohltiť.

Inovácia od firmy Topmix je veľmi zásadná, pretože nám ukazuje svet, v ktorom by nemuselo dochádzať ku aquaplanningu alebo zadržiavaniu vody v uliciach. Všetka dažďová voda by jednoducho prešla cez betón až k zemine, ktorá vodu dokáže pohltiť. Po konštrukčnej stránke stránke je vraj betón porovnateľný s tým, ktorý sa používa aj dnes. Jeho základom sú však oblé útvary, ktoré po rozliatí na plochu medzi sebou nechávajú malé medzery. Vďaka nim je betón Topmix Permeable Testimonial schopný zdanlivo pohltiť až 4-tisíc litrov vody za jedinú minútu.
Video nižšie ukazuje technológiu v praxi, demonštrácia je veľmi pôsobivá:

 
Nová technológia má svoje limity. Problém by jej robili veľké plochy, ktoré by mohli zamŕzať, pretože vzniká šanca na vnútorné poškodenie štruktúry betónu. Voda v jeho útrobách by sa pri zamŕzaní rozťahovala a mohla by ho jednoducho poškodiť. Stále je však betón vhodný napríklad na parkoviská alebo exteriérové zastávky spojov, kde by sa tak nemusela zadržiavať voda. Prvé parkovisko vybavené novým typom betónu sa nachádza v anglickom meste High Wycombe, ktoré je aj na videu.
 
Zdroj: youtube.com, via refresher.sk

Polícia v Los Angeles bude rok jazdiť na BMW i3

Elektrické BMW i3 bude nasledovných 12 mesiacov súčasťou vozového parku LAPD, polície mesta Los Angeles v štáte Kalifornia. Automobilka požičala polícii jedno i3 v rámci prvého amerického policajného testu inovačného elektrovozidla.

BMW i3 sa bude pohybovať ulicami prímorského mesta Los Angeles po dobu 12 mesiacov, kedy trvá spolupráca BMW s mestom. Predpokladáme, že vozidlo nebude nasadené do problematických štvrtí, ktorými je Los Angeles preslávené vďaka miestnym gangom, ale skôr na menej rizikové obhliadky. BMW vo svojej tlačovej správe uvádza, že by sa vozidlo malo testovať účasťou na verejných podujatiach mesta, kedy prichádzajú vhod malé rozmery automobilu a jeho nízka hmotnosť.
Servis automobilu bude polícii zabezpečovať priamo BMW, ktoré má servisné centrá pre vozidlá kategórie „i“ priamo v meste.
 
 

BMW i3 vo farbách LAPD pri nabíjacej stanici (foto: BMW)


Typické vozidlá LAPD minulosti verzus elektrické BMW i3 (foto: BMW)


LA Mayor Eric Garcetti a LA Police Chief Charlie Beck v BMW i3 (foto: BMW)


LA Mayor Eric Garcetti a LA Police Chief Charlie Beck v BMW i3 (foto: BMW)


 

Po Kodani bude jazdiť 400 elektrických BMW i3

Štyristo vozidiel BMW i3 pre prepojenú mobilitu v Kodani. Zlepšenie kvality života v mestách, zdieľanie elektromobilov priamo spojené s verejnou dopravou.

Po úspešnom uvedení BMW i3 do služby DriveNow v Nemecku, Spojenom kráľovstve a v USA nasleduje ďalší veľký krok. Bude ním nasadenie 400 vozidiel BMW i3 v Kodani, ktoré sa uskutoční 3. septembra 2015. Stretávame sa tu však aj s novinkou – plne elektrifikovanou flotilou automobilov prepojenou s verejnou dopravou. Tento prospektívny podnikateľský model sa ešte viac zameriava na potreby individuálnej mobility obyvateľov veľkých miest.
Pre BMW i je zdieľanie elektromobilov dôležitým krokom k sprístupneniu elektrickej mobility širokej verejnosti s cieľom znížiť množstvo vozidiel a emisií v mestách a zvýšiť kvalitu života ich obyvateľov.
Dánska pobočka britskej spoločnosti Arriva PLC je so svojím 50-percentným podielom najväčším kodaňským prevádzkovateľom autobusov.
BMW i3 dokonale spĺňa požiadavky tohto veľkého projektu. Okrem toho, že vďaka svojmu elektrickému pohonu má nulové emisie, ide tiež o prvé vozidlo na svete s takzvaným kombinovaným vypočítavaním trasy. To znamená, že navigačný systém vozidla pri navrhovaní trasy počíta aj s prostriedkami verejnej dopravy.
 
Dr. Bernhard Blättel, riaditeľ pre služby mobility BMW Group, dodáva: „Tu v Kodani sme už teraz svedkami mobility budúcnosti. Predstavuje ju dostupná, prepojená, tichá a elektrická technológia. Sme veľmi radi, že v hlavnom meste Dánska môžeme predstaviť možnosti BMW i3 spolu s našimi odbornými znalosťami o princípoch mobility zameraných na budúcnosť.“
K spolupráci so spoločnosťou Arriva sa Dr. Blättel vyjadril nasledovne: „Nie sme rivalmi – spolupracujeme s poskytovateľmi služieb verejnej dopravy, aby sme prispeli k ďalšiemu rozvoju udržateľnej mestskej mobility orientovanej na zákazníka.“
„Sme hrdí a veľmi nás teší, že spoločne s našimi silnými obchodnými partnermi prinášame do Kodane toto inovatívne riešenie. Zároveň som presvedčený, že DriveNow sa ukáže ako jedinečná príležitosť na to, aby si ľudia vyskúšali a užili ekologické dopravné prostriedky, čo prispeje k prelomu v používaní elektrických automobilov,“ povedal Nikolaj Wendelboe, najvyšší predstaviteľ spoločnosti Arriva Denmark.

Slovensko bude možno vyrábať Land Rovery, v hre je aj Poľsko

RTVS vo včerajšom spravodajstve informovala, že niektorá z veľkých automobiliek zvažuje vytvorenie výroby svojich vozidiel na Slovensku. Údajne sa rozhoduje medzi Slovenskom  a Poľskom. V krajine, do ktorej sa neznáma automobilka rozhodne vstúpiť, pribudnú možno až tisíce nových pracovných miest. Podľa správ denníka HN Online z minulého roka by touto automobilkou mohol byť britský Land Rover s indickým kapitálom od Tata Motor.

 
Už dnes sa na území Slovenska nachádzajú výrobné závody troch automobiliek – KIA v Žiline, Volkswagen v Bratislave a PSA Peugeot Citroen v Trnave. O prípadnom umiestnení ďalšieho veľkého výrobného závodu bude rozhodovať nielen ekonomické nastavenie pre investora, ale aj už existujúca dopravná infraštruktúra. Tá však dnes nemusí byť celkom vyhovujúca.
 
Príchod nového investora by mohol významne ovplyvniť slovenskú ekonomiku najmä po stránke zamestnanosti. Ako uvádza portál HN Online, v hre nie sú iba tisíce pracovných miest pre ľudí zamestnaných priamo vo výrobe, ale možno až desiatok tisíc zamestnancov u sub-dodávateľov a v iných partnerských spoločnostiach.
 
 
Zdroje: Správy RTVS (20.5.2015), HN Online

Foto: Land Rover