Odkiaľ vlastne pochádzajú tlačidlá PLAY a STOP?
Tlačidlo Play vidíme všade, prečo však vyzerá práve takto? Vysvetlenie pritom nie je vôbec tak zložité, stačí sa zamyslieť nad významom obrázka a rozumieť tomu, ako fungovala niekdajšia technika. Ikony sa stali našim všadeprítomným spoločníkom predovšetkým vďaka počítačom a mobilným telefónom. Sú logom každej funkcie a aplikácie, ktorú môžeme potrebovať a nad zmyslom jednotlivých ikon… Prečítať celé
Vydané 19. februára 2018
Zverejnil Erik Stríž
Zdroj témy:
Titulná fotografia:
Obsahuje tieto témy: Grafika, História, Odporúčané, Softvér, téma, Top, Zaujímavosti
Erik Stríž
Erik Stríž je recenzentom produktov všetkého druhu. Testuje autá pre auto motor a šport a elektroniku pre 3Digital.sk.
Podporíte distribúciu tohto obsahu?
Tlačidlo Play vidíme všade, prečo však vyzerá práve takto? Vysvetlenie pritom nie je vôbec tak zložité, stačí sa zamyslieť nad významom obrázka a rozumieť tomu, ako fungovala niekdajšia technika.
Ikony sa stali našim všadeprítomným spoločníkom predovšetkým vďaka počítačom a mobilným telefónom. Sú logom každej funkcie a aplikácie, ktorú môžeme potrebovať a nad zmyslom jednotlivých ikon sa častokrát vôbec nezamýšľame.
Nastupujúca generácia sa bude o niekoľko rokov čudovať, prečo majú správy ikonu obálky a telefón symbol niečoho, čo vyzerá ako štylizované písmeno C. Samostatné slúchadlo z pevných liniek už skrátka nebudú poznať. Rovnako sa dnes my môžeme pýtať, prečo má znak PLAY (spustiť) symbol rovnoramenného trojuholníka so základňou na ľavej strane. Vysvetlenie pritom nie je vôbec tak zložité.
Internetové zdroje uvádzajú, že počiatky symbolu PLAY/spustiť nachádzame v 60. rokov 20. storočia, teda v čase, kedy ľudstvo začalo v masovej miere s prehrávaním hudby z nosičov. Osobne si myslíme, že možno aj s trochu skôr. Platne, pásky a pásky v kazetách potrebovali na ich použitie zariadenia – prehrávače, ktoré boli schopné pomocou elektrických motorčekov roztočiť pásku alebo iný nosič a následne z nich čítať zvukový záznam. Každý prehrávač musel obsahovať samostatné tlačidlá pre prehrávanie štandardnou rýchlosťou, ďalej pre prehrávanie vyššou rýchlosťou (pretáčanie dopredu), samostatným vypínačom (pauza) a pretáčaním dozadu. Bolo teda prirodzené, že základná voľba (prehrávanie štandardnou rýchlosťou) dostala jedno označenie, z ktorého potom vyplývali ďalšie.
Symbol trojuholníka so špicom do pravej strany nebol náhodný, ukazuje smer, ktorým bol záznam zaznamenaný a čítaný. Páska sa síce odvíjala presne opačným smerom, vo svojej podstate však stlačením tohto tlačidla v používateľovi vzniká dojem, že bude prehrávať obsah smerom vpred. Pretáčanie dopredu má symbol dvoch rovnakých trojuholníkov, čo prirodzene evokuje rýchlejšie prehrávanie. A reverzný smer touto analógiou pochopí každý.
Tlačidlo STOP muselo nadobudnúť symbol štvorca, pretože vďaka tomuto prevedeniu bolo možné jednoducho odvodiť symbol pre funkciu PAUZA. Pauza sú dva tenké vertikálne orientované pásiky, akoby to bola ikona STOP rozdelená medzerou. Celkom logicky to znamená, že zatiaľ čo pauza je dočasné pozastavenie, stop znamená definitívne zastavenie.
Dnes už tlačidlo stop stráca opodstatnenie, ale nachádzame ho napríklad pri videoprehrávačoch. V prehrávačoch online videa umožňuje úplné zastavenie prehrávania tak, aby sa video vôbec nenačítavalo a tak zbytočne nesťahovalo dáta.
Vydané 19. februára 2018
Zverejnil Erik Stríž
Zdroj témy:
Titulná fotografia:
Obsahuje tieto témy: Grafika, História, Odporúčané, Softvér, téma, Top, Zaujímavosti