Volkwagen a jeho škandál s emisiami je hlavne o peniazoch (Editoriál)

Nemeckej automobilke Volkswagen hrozí pokuta až 18 miliárd USD, pretože do svojich naftových automobilov inštalovala softvér zámerne znižujúci údaje o emisiách CO2. Straty na burze sú však vyššie ako pokuta, koncern navyše ťahá nadol aj akcie konkurentov Daimler a BMW. Predstavitelia VW sa priznali a verejne ospravedlnili. Prakticky okamžite. Je to škandál, za ktorý musí… Prečítať celé
Informácie o tomto príspevku

Vydané 24. septembra 2015
Zverejnil
Zdroj témy:
Titulná fotografia:

Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , ,

Erik Stríž je recenzentom produktov všetkého druhu. Testuje autá pre auto motor a šport a elektroniku pre 3Digital.sk.

Podporíte distribúciu tohto obsahu?

Nemeckej automobilke Volkswagen hrozí pokuta až 18 miliárd USD, pretože do svojich naftových automobilov inštalovala softvér zámerne znižujúci údaje o emisiách CO2. Straty na burze sú však vyššie ako pokuta, koncern navyše ťahá nadol aj akcie konkurentov Daimler a BMW.

Predstavitelia VW sa priznali a verejne ospravedlnili. Prakticky okamžite.

Je to škandál, za ktorý musí niesť Volkswagen zodpovednosť. Posledné správy z médií však znejú až priveľmi tvrdo, pokuta vo výške 18 miliárd amerických dolárov je bezprecedentná. Automobilka totiž platí svoj trest aj v inej forme – výraznom prepade hodnoty vlastných akcií na burze, pretože investori sa ich hromadne začali zbavovať. Straty podľa niektorých zdrojov dosahujú až 22 miliárd eur, ktoré ďaleko presahujú hodnotu prípadnej pokuty od federálneho Úradu pre ochranu životného prostredia (EPA) v USA.
Okrem toho Volkswagen so sebou ťahá aj celý automobilový priemysel v Nemecku – klesajú aj hodnoty koncernov Daimler (Mercedes-Benz, Smart, Jeep) a BMW (BMW, Rolls-Royce, Mini). Momentálne sa z Volkswagenu stala dvojka, čo sa týka hodnoty akcií, jednotkou je Daimler, trojkou BMW.
Otvorene sa hovorí, že problém so softvérom sa týka nielen amerických naftových modelov, ale aj tých európskych. Špekuluje sa, či sa podobný softvér neinštaloval aj do benzínových motorizácií, avšak bez akéhokoľvek dôkazu. Isté však je, že sa netýka iba vozidiel značky Volkswagen, ale aj Audi a hovorí sa tiež o Škodovke.
Podvodný softvér nemecký koncern nainštaloval do 11 miliónov áut po celom svete. Problém majú autá, ktoré majú namontovaný dieselový motor EA 189. Ide o modely Jetta, Beetle, Golf a Audi A3, ktoré vyrobila po roku 2008 a Passat z rokov 2014 a 2015.uvádza vo svojom článku sme.sk.
 

Emisie a peniaze

Situácia okolo Volkswagenu a EPA nie je len o emisiách CO2, ktoré produkujú vznetové motory. Dokonca by sme mohli cynicky tvrdiť, že celý problém je len o peniazoch. V Spojených štátoch sa dnes vyrábajú a predávajú také vozidlá, predovšetkým sú to trucky a veľké SUV, ktorých emisie oxidu uhličitého ďaleko presahujú aj to, čo Volkswagen nepriznal úradom. Neexistujú žiadne pochybnosti o tom, že naftové motory od VW sú úsporné a v rámci svojich možností ekologické. Škandál je skôr vhodnou témou pre médiá, úrady a žalobcov, ktorí potrebujú nájsť verejného vinníka za to, v akom stave sa dnes nachádza životné prostredie kvôli znečisteniu osobnou dopravou.
Správy o pripravovanej hromadnej žalobe na Volkswagen zo strany amerických zákazníkov, ktorí tvrdia, že ich koncern podviedol, sú skôr snahou o finančný zisk bez praktického odôvodnenia. Tvrdenia, že ich Volkswagen oklamal a že by si inak ich vozidlá nezakúpili, sú nepochybne klamstvo. O tom ani nepotrebujeme diskutovať.
Je však pravdou, že Volkswagen predával automobily, ktorým pripisoval nepravdivé vlastnosti. S rovnakým prístupom by sme ale mohli nazerať aj na údaje o spotrebe, ktorá je tiež priveľmi optimistická, zvyčajne na papieroch lepšia ako v skutočnosti.
 
Téme VW vs. EPA USA sa novinári venovali aj v nasledovných článkoch:
Čo spôsobí škandál Volkswagenu? (štyri otázky a odpovede) (sme.sk)
Šéf Volkswagenu odstúpil, padnú aj ďalšie hlavy (trend.sk)
Volkswagen sťahuje so sebou dole BMW aj Daimler, dokopy stratili 40 miliárd eur (sme.sk)
Zvládne Volkswagen pokutu 18 miliárd dolárov? (pravda.sk)
 
 
 
 

Informácie o tomto príspevku

Vydané 24. septembra 2015
Zverejnil
Zdroj témy:
Titulná fotografia:

Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , ,

Pomôžte nám zdieľať tento obsah

Pokračujte na ďalší príspevok »



Závislosť na internete dokáže zničiť človeku život mnohorakými spôsobmi

  • Používanie technológií na rozhovor s kamarátmi, počúvanie hudby, objavovanie nových záujmov a dokonca ani hranie hier s mierou závislosť na internete nespôsobí.
  • Ak má dieťa dostatok času na všetky ostatné bežné činnosti. Napriek tomu je závislosť na internete veľkou hrozbou aj pre deti a mladých, ktorí trávia online oveľa viac času ako dospelí.
  • Aj o tom sa dozvedeli študenti Detskej univerzity na workshopoch v spoločnosti Lenovo.
  • Za tento fakt vďačíme sociálnym sieťam a produktom, ktoré nabádajú spotrebiteľov nosiť si internet so sebou vo forme smartfónov, notebookov a tabletov.

    Budúcnosť softvérového dizajnu

  • V dnešnej dobe sa stal svet neporovnateľne menším a bežný zákazník neporovnateľne počítačovo zručnejším, než pred desiatimi rokmi.
  • Myslíte si, že za týmito vynálezmi stoja nadnárodné korporácie a ich riešenia stoja hromady peňazí? Možno budete veľmi prekvapení, že pravdou je presný opak.

    Moderné technológie a filantropia idú ruka v ruke

  • Funkčné protézy končatín pre deti z celého sveta z 3D tlačiarne, stavba domov z veľkých legových kociek a exoskeletony, ktoré ponúkajú možnosť chôdze aj pre ochrnutých.