Archív kategorií: Analýzy, štúdie a psychológia

Evolúcia šikany od školského dvora po smartfón podľa Kaspersky

Spoločnosť Kaspersky pripravila veľmi zaujímajú správu k problematike kybernetickej šikany. Zvyčajne je šikana ako taká ignorovaná, prehliadaná a dokonca nečinnosťou kompetentných priamo podporovaná. Preto nesmierne oceňujeme, keď sa veľké spoločnosti správajú spoločensky zodpovedne a otvorene sa vyjadrujú aj k tejto problematike. Viac čítajte v tlačovej správe nižšie.

 

 

Kyberšikana 24 hodín denne: Evolúcia šikany od školského dvora po smartfón

Problém šikany je dobre známy a mnohí sa s ním stretli najmä v školskom prostredí. Zatiaľ čo pojmom „klasická“ šikana možno označiť napríklad fyzické alebo verbálne násilie na ihrisku či v škole, kvôli dnešnému prepojeniu reálneho a virtuálneho sveta, sa deti šikane nevyhnú ani mimo školy. Takúto šikanu v online priestore internetu preto označujeme aj ako kybernetickú šikanu.

 

S narastajúcou popularitou sociálnych médií ako Facebook, Instagram alebo Twitter, je skutočný svet stále viac a viac prepojený s tým virtuálnym. Priamym dôsledkom tohto trendu je, že nebezpečenstvo šikany na dieťa nestriehne len na detskom ihrisku. Šikanovanie sa často začína v skutočnom svete, napríklad v škole, ale následne pokračuje prostredníctvom sociálnych médií. Prieskum spoločností Kaspersky Lab a B2B International odhalil, že takmer štvrtina rodičov (22%) nedokáže dohliadať na online aktivity svojho dieťaťa, pričom takmer polovica rodičov (48%) sa obáva, že by sa ich dieťa mohlo stať obeťou kybernetickej šikany.

Deti by preto mali ovládať užitočné bezpečnostné techniky, ale aj rodičia by im mali vysvetliť zodpovedný prístup k technológiám. David Emm, expert na bezpečnosť spoločnosti Kaspersky Lab vysvetľuje: „Deti si pri virtuálnej interakcii s inými ľuďmi musia osvojiť zmysel pre morálku a zodpovednosť za svoje činy rovnako, ako to platí aj pri komunikácii tvárou v tvár. Naučia sa tak byť empatickejšie a nebudú mať tendenciu sa do kybernetickej šikany zapájať. Dôležité je tiež, aby sa už v útlom veku naučili rozoznať potenciálne nebezpečenstvá niektorých online aktivít.“

 

Evolúcia šikany podľa Kaspersky Lab

 

 

I keď pri kybernetickej šikane nedochádza k fyzickému násiliu, z nasledujúcich dôvodov je online šikana ešte intenzívnejšia:

  • Je anonymná. Anonymita prostredia, v ktorom sa kybernetická šikana odohráva, zťažuje identifikáciu šikanujúcich a tých, ktorí šikanu iniciovali. Znamená to tiež, že vinníci si neuvedomujú dosah toho čo spôsobujú, a môžu šikanu ešte vystupňovať.
  • Uniknúť jej je takmer nemožné. Internet je v dnešnej dobe súčasťou života takmer každého človeka, a akékoľvek zverejnené ponižujúce informácie na internete zostanú k dispozícii v podstate navždy a komukoľvek.
  • Neustála online prítomnosť. Obete sa kybernetickej šikane nemôžu vyhnúť, keďže sú na internete zastihnuteľné nielen pri používaní počítača, ale aj prostredníctvom smartfónov a to kedykoľvek a kdekoľvek.
    Je invazívnejšia ako interakcia tvárou v tvár. Šikanujúci a ich obete si navzájom nevidia do tváre a nevnímajú navzájom svoju mimiku, gestá a priestorový pohyb. Iniciátori šikany vďaka tomu nevedia bezprostredne/adekvátne posúdiť dôsledok svojho správania, čo ich robí viac a viac ľahostajnými voči pocitom a názorom iných ľudí.

 

K problému kyberšikany významne prispieva aj fakt, že rodičia len v zriedkavých prípadoch zistia, že ich dieťa je obeťou kybernetickej šikany, keďže deti sa s takýmto problémom rodičom často neradi zdôverujú.

 

Viac informácií o kybernetickej šikane a možnostiach ako sa jej brániť, získate na edukačnom portáli spoločnosti Kaspersky Lab: kids.kaspersky.com/cyberbullying.

 

Ohybné batérie s hliníkovo-grafitovým obsahom

Na vedeckom pracovisku Stanford Precourt Institute for Energy vyvinul profesor Hongjie Dai so svojím tímom prvý prototyp hliníkovo-grafitovej batérie. Jej dominantou je predovšetkým ohybnosť.

 

Tento typ batérií ponúka nové možnosti, o ktorých aj veľkí producenti smartfónov a tabletov ešte iba uvažujú v štúdiách. Batérie sa dajú sa ohýbať až do zlomu približne 170 stupňov, dajú sa nabiť doplna za minútu a majú dobrú kapacitu. Navyše sú údajne bezpečné a majú dlhú životnosť.

Táto technológia môže priniesť revolúciu pri uchovávaní veľkého množstva elektrickej energie a prispieť k zavedeniu skutočných ohybných displejov na trh.

 


 

Ohybné batérie nie sú úplnou novinkou, napríklad LG má vo svojom portfóliu smartfón G Flex a G Flex 2, ktorých batériu aj displej je možné mierne ohýbať, respektíve vyrovnať zo zahnutého stavu.

 

Foto: Stanford Precourt Institute for Energy

 

Zdroje: mojevideo.sk, Stanford Precourt Institute for Energy

Inovatívny materiál prepúšťa vodu a filtruje olej

Vedeckí pracovníci z Ohio State University majú na konte jeden významný objav, ktorý môže vo významnej miere prispieť k efektívnej likvidácii dôsledkov ekologických havárií. Materiál dokáže oddeliť olej od vody.

 

Ako uvádza portál notimpossiblenow.com, materiál je viacmenej kovový a obsahuje perforácie, ktoré zabraňujú prechodu oleja. Cez otvory sa však dostane voda, vďaka čomu môže byť materiál efektívnym filtrom.

 

Zaujímavosťou je, že inšpiráciu v dizajne perforácie našli vedeckí pracovníci v prírode, konkrétne v lotosovom kvete. Aspoň to tvrdia Bharat Bhushan a Howard D. Wingbigler, tvorcovia nového filtra. Perforácia je voľným okom neviditeľná, otvory majú priemer v nanometroch. Zároveň tvorcovia dodávajú, že je možné priamo vo výrobnom procese upravovať vlastnosti materiálu podľa potreby.

 

O pripravovanom využití v praktických podmienkach sa však zatiaľ nehovorí, technológiu je potrebné doviesť do stavu, kedy bude jej výroba výhodná aj finančne.

 

Foto: Jo McCulty, The Ohio State University

 

 

 

 

 

Bionická protéza ovládaná len myšlienkami je už realitou

Vedeckým pracovníkom z University of Houston sa podarilo dosiahnuť významný míľnik v oblasti ovládania protéz. 56-ročný muž s amputovanou hornou končatinou vedel ovládať bionickú protézu len s pomocou svojich myšlienok.

Bionická ruka a ani meranie elektrických impulzov ľudského mozgu nie sú práve najnovšie technológie – vo vedeckej obci sú známe nielen experimenty, ale aj praktické využitie týchto dvoch, pre bežného človeka celkom nepochopiteľných, technológií.

Najnovší test z dielne University of Houston však na ovládanie bionickej ruky využil výlučne myšlienky používateľa bez akéhokoľvek zásahu do tela, teda išlo o neinvazívnu metódu. Používateľ mal na hlave umiestnených niekoľko senzorov, ktorých záznamy boli spracovávané počítačom a vykonávané bionickou rukou. 56-ročný muž takto zdvihol fľašu a kreditnú kartu.

 

Bionická protéza ovládaná mozgom bez invazívneho zásahu (foto: University of Houston)

 

Ovládanie myšlienkami už poznáme, ale sú potrebné väčšie zásahy

Výsledky posledných testov z Houstonu sú veľmi pôsobivé, pretože k ovládaniu bionickej ruky nie je potrebný praktický žiadny zásah do tela používateľa. Ovládanie umelých končatín výlučne myšlienkami však poznáme už nejaký ten rok aj v praxi.

Funguje to tak, že bionická končatina reaguje na podnety zo svalov, ktoré sa nachádzajú na konci ešte existujúcej končatiny – hoci nie celej. Pozrite si videá nižšie, možno budete prekvapení, čo je možné získať, ak si klient dostatočne priplatí.

https://fs5.mojevideo.sk:8080/dll/0702cf9d34d30370d60f523c15c054c6/55394258/141512.mp4

https://fs5.mojevideo.sk:8080/dll/9d41dd6ded58f861f86119a021f9fa8e/553942c1/140689.mp4

Instagram môže pomôcť pri liečbe anorexie, vďaka zdieľaniu pokroku

Profily na sieti Instagram nemusia byť iba črepinami informujúcimi o životnom štýle, ale aj pomôckou pre efektívnejšiu rehabilitáciu. Podľa zahraničných webov môžu napríklad pri poruchách príjmu potravy pomáhať čoraz populárnejšie inšpiratívne profily, na ktorých sa zdieľajú fotky zdravých jedál a pokroku v budovaní postavy.

Všetky správy o tom, že internet pomáha v otázke zdravia, by sme mali prijímať s určitou rezervou. Niekoľko príkladov totiž neznamená trend a môže to byť aj tento prípad. Zahraničné odborné tituly The Atlantic, BuzzFeed a Notimpossioblenow uvádzajú, že Instagram môže mať skutočne význam v rehabilitačnom procese.

 

Motiváciou je spätná väzba a snaha o napodobnenie

Dôvody tohto tvrdenia môžu byť dva. V prvom rade rôzne blogy venujúce sa zdieľaniu fotografií jedál vyzerajú veľmi dobre. Skutočne, veľmi dobre. Jedlá sú pekné, farebné, vyzerajú zdravo a hodnotne. To všetko môže niektorých ľudí motivovať k tomu, aby si k tomu jedlu našli cestu a nepovažovali ho za niečo zlé.

 

Druhým faktorom je motivácia, ak má človek s poruchami príjmu potravy sám takýto blog. Ten môže totiž monitorovať jeho pokrok v nadobúdaní hmotnosti alebo v príprave vhodných pokrmov. Následné zdieľanie a pozitívna spätná väzba sú motivujúcim faktorom.

Nech sme akýkoľvek, vždy nás zaujíma názor okolia.

 

Foto: instagram.com/Tumblinbumblincrumblincookie

 

Pozitívny príklad dievčaťa zo Singapuru

Podľa portálu BuzzFeed, na ktorom nájdete nepochybne aj množstvo nezmyslov, sa nachádza aj výpoveď istej Lin zo Singapuru. Tá si založila účet na Instagrame preto, aby prostredníctvom neho sledovala svoj pokrok v liečbe. Názov tohto účtu je Tumblinbumblincrumblincookie a odporúčam, aby ste si ho pozreli. Toľko krásnych sladkostí som ešte v živote nevidel.

 

16-ročná Lin mala poruchy príjmu potravy, mala s jedlom veľmi veľké problémy. V rámci liečby si založila profil a dnes má na ňom vyše 120-tisíc odberateľov a vyše 320 príspevkov. Všetky upevňujú jej pozitívny vzťah k jedlu a pozitívne reakcie internetovej komunity je ďalším motivátorom.

 

Podľa Claire Mysko, programovou riaditeľkou National Eating Disorder Association, sociálne siete nespôsobujú poruchy príjmu potravy. Môžu však doviesť niektorých ľudí k iným ľuďom s nevhodnými názormi a myšlienkami, píše The Atlantic.

 

Ťažko identifikovateľná zodpovednosť

Osobne nepochybujem o tom, že niektoré účty môžu mať aj negatívny dopad na svojich odberateľov. Nie je to však problém samotných blogov, pretože ich tvorcovia majú slobodu v tvorbe obsahu a je práve na odberateľoch, ako intenzívne ho budú akceptovať.

 

Ani módny priemysel preferujúci vychudnuté modelky v skutočnosti nie je celkom zodpovedný za ľudí, ktorí chcú chudnúť až v nezdravej miere, je to vždy o konkrétnych ľuďoch. Na druhej strane platí aj to, že množstvo informácií a trendov vnímame skôr podvedome a nie vždy sa im vieme brániť.

7 mýtov o sociálnych médiách a vzťahoch

Sociálne siete zmenili spôsob našej komunikácie azda najvýznamnejšie od doby, kedy sa svetom začali šíriť klasické e-mailové správy. Je to možno nevyspelosť, neschopnosť pracovať s vlastnou slobodou a nezodpovednosť, čo robí Facebook a Twitter priestorom plným arogancie, hlúposti a pretvárky. 

 

Keď takéto niečo občas vidíme, môže nás to priviesť k rôznym domnienkam a predsudkom, ktoré však nie sú opodstatnené. Nižšie nájdete 7 najčastejších mýtov o sociálnych sieťach, ktoré sa nezakladajú na pravde, no napriek tomu aú veľmi rozšírené.

 

1. mýtus: Sociálne médiá ničia naše sociálne zručnosti a nahrádzajú offline vzťahy.

  • Výskum ukazuje, že sociálne média poháňajú vzťahy.
  • Sociálne média poskytujú spojivo medzi priateľmi.
  • Väčšina sociálnych médií je používaných na posilnenie existujúcich offline vzťahov.
  • Sociálne médiá nás môžu spojiť s ľuďmi a príležitosťami, ktoré by bez nich neboli možné.

 

2. mýtus: Musíte byť na všetkých sociálnych sieťach.

  • Mali by ste byť na sociálnych sieťach, ktoré slúžia na to, čo sa snažíte robiť.
  • Všetky komunikačné stratégie (osobné alebo pracovné) musia byť založené na cieľoch.
  • Chcete vidieť fotky svojich známych? Buďte na Facebooku.
  • Chcete držať krok so všetkými novinkami? Sledujte Twitter.

 

3. mýtus: Vôbec nemusíte byť na sociálnych médiách, aby ste mali naplnený a šťastný život.

  • Možno sa vám sociálne médiá veľmi nepozdávajú, ale vašim blízkym áno. Nemôžete očakávať, že ak sa nepáčia vám, rovnaký postoj budú mať aj ostatní.
  • Ak ste profesionál, ľudia očakávajú, že budete na webe. Je to metóda validácie. Ak tam nie ste, vyzerá váš biznis neúplno. Ľudia vás chcú spoznať predtým, než s vami pracujú.

 

4. mýtus: Ľudia nehovoria na sociálnych médiách pravdu.

  • Výskumy ukazujú, že ľudia sú vo všeobecnosti pravdiví. Nikto nemá rád, keď je zavádzaný.
  • Prezentujete sa rôzne v závislosti od toho, kde ste a s kým, rovnako ako to platí aj v offline svete. Nejde teda o podvod, ale o vhodné správanie sa podľa kontextu situácie.

 

5. mýtus: Nemôžete kontrolovať vašu prítomnosť na sociálnych médiách.

  • Nemôžete, ale je veľký rozdiel, keď sa naučíte, ako fungujú nástroje, ktoré používate. Sú veci, ktoré môžete a mali by ste urobiť. Sociálne médiá sú mocné nástroje, tak by ste sa mali naučiť ich používať predtým, než pohoríte.
  • Naučte sa používať nastavenia súkromia pre každú platformu.
  • Opatrne aktualizujte svoj profil – neposkytujte osobné informácie, ktoré sa môžu zbierať naprieč všetkými stránkami.
  • Rozmýšľajte predtým, než hovoríte. Internet je trvácny a vyhľadateľný. Používajte pravidlo babičky – nezverejňujte niečo, čo by ste nechceli, aby vaša stará mama videla a nikdy nehovorte o niekom vo výťahu, lebo nikdy neviete, kto vás môže počuť.

 

6. mýtus: Online vzťahy nie sú „skutočné“.

  • Pri online vzťahoch môže trvať dlhšie, kým dosiahnu dôvernosť, ale majú iné výhody. Ľudia sa cítia bezpečnejšie a tak sú viac otvorení a online vzťahy sú založené skôr na podstate ako na výzore.
  • Fyzické nápovedy sú veľmi dôležité pre pochopenie významu. V online prostredí na vyjadrenie emócií, humoru, či sarkazmu slúžia väčšinou emotikony alebo rôzne skratky.
  • Online spojenia môžu poskytnúť veľmi významné prepojenia, keď nie je nič iné dostupné. Aj ľudia, ktorí sú od seba vzdialení, si môžu byť v istých chvíľach blízki a zdieľať spoločné emócie. Ďalej je tu príležitosť spojiť sa s ľuďmi v podobnej životnej situácii, aj keď sme dovtedy o nich nevedeli.

 

7. mýtus: Sociálne médiá nerobia nič dobré.

  • Umožňujú ľuďom prístup k pohotovostným zdrojom a darovanie peňazí v krízach.
  • Dávajú nám vhľad do sveta iných, čo zvyšuje empatiu.
  • Inšpirujú iných k činom, pretože vidia, že v niečom nie sú sami a iní ľudia sa cítia rovnako.
  • Nútia spoločnosti byť viac zodpovedné a čestné k zákazníkom.
  • Odhaľujú veľa zlého správania, ktoré by trvalo dlho, kým by sa zistilo, lokálne aj globálne.

 

 

Stále si myslíte, že sociálne siete sú zlé a že ich používatelia ich používajú iba na zdieľanie nezmyselných statusov? Prehodnoďte svoj postoj a majte na sociálne siete dospelý názor.

 

Zdroj: Psychology Today

Kybergang Carbanak ukradol 1 mld dolárov zo stovky finančných inštitúcií

Až jednu miliardu amerických dolárov sa podarilo skupine hackerov ukradnúť od bánk a finančných inštitúcií prostredníctvom internetu. Výnimočné je, že peniaze patrili bankám, nie klientom.

 

 

Kaspersky Lab, Interpol, Europol a orgány z ďalších krajín spojili svoje úsilie, aby odhalili kriminálny prípad kyberlúpeže bezprecedentných rozmerov. V priebehu dvoch rokov zmizla z finančných inštitúcií z celého sveta viac ako miliarda dolárov. Odborníci uvádzajú, že zodpovednosť za krádeže má medzinárodný gang kyberkriminálnikov z Ruska, Ukrajiny a ďalších európskych krajín a Číny.

 

Kybergang Carbanak, ktorý je zodpovedný za kyberlúpež, používal arzenál techník cielených útokov. Tento prípad je míľnikom novej etapy v rozvoji kyberkriminálnych aktivít, keď záškodnícki používatelia kradli peniaze priamo z bánk, bez toho aby sa zamerali na koncových používateľov.

Od roku 2013 sa zločinci pokúsili zaútočiť až na stovku bánk, elektronických platobných systémov a iných finančných inštitúcií v asi 30 krajinách. A útoky stále prebiehajú. Podľa zistení Kaspersky Lab sa kybergang Carbanak zameral na finančné inštitúcie v Rusku, USA, Nemecku, Číne, Ukrajine, Kanade, Hong Kongu, Taiwane, Írsku, Českej republike, Švajčiarsku, Brazílii, Bulharsku a Austrálii.

Predpokladá sa, že najväčšie sumy boli odcudzené hacknutím sa do bánk, pričom pri každom útoku zmizli desiatky miliónov dolárov. Od infikovania prvého počítača v korporátnej sieti po prvú krádež peňazí trvala priemerne každá banková lúpež 2 až 4 mesiace.

Kyberkriminálnici postupovali tak, že najprv získali prístup do počítača zamestnanca banky cez cielený phishingový útok a infikovaním počítača obete malvérom Carbanak. Tieto operácie im umožnili prístup do vnútornej siete a tak mohli monitorovať a sledovať aj aktivitu administrátorov. To im umožnilo nahrávať si všetko čo sa zobrazilo na monitoroch zamestnancov, ktorí robili servis zariadení na prevod hotovosti. Takto boli podvodníci schopní zistiť všetky podrobnosti ohľadom práce bankových úradníkov, čo im umožnilo napodobniť činnosť personálu pri prevode peňazí a vyplatení hotovosti.

 

Ako zločinci kradli peniaze:

  1. Keď nadišiel čas previesť peniaze, podvodníci použili online bankovníctvo alebo online elektronickú medzinárodnú platbu aby previedli peniaze z účtu banky na svoj vlastný účet. V iných prípadoch boli ukradnuté peniaze vložené na účet v bankách v Číne alebo Amerike. Experti nevylučujú ani možnosť, že banky v niektorých krajinách zločincom slúžili iba na prijímanie peňazí.
  2. V iných prípadoch sa útočníci nabúrali priamo do srdca účtovného systému, kde nafúkli zostatky na účte pred ich vybielením podvodnou transakciou. Napríklad na účte na ktorom bolo 1000 USD zmenili zostatok na 10 000 USD a z potom 9000 USD previedli na svoj účet. Tak vlastník účtu nezaznamenal žiadny problém s účtom, keďže pôvodných 1000 USD mu ostalo na účte.
  3. Do tretice, kyberzločinci získali kontrolu priamo nad bankomatmi, ktorým zadali príkaz na vydanie hotovosti v dopredu určený čas. Keď sa mal výber uskutočniť, jeden z členov gangu počkal pri bankomate a vybral vyplatené peniaze.

 

Priebeh celej akcie si môžete pozrieť na videu od firmy Kaspersky. Pripomíname, že billion v angličtine znamená miliardu po slovensky.

 

„Tieto bankové lúpeže boli prekvapujúce tým, že kriminálnikom bolo úplne jedno aký softvér banky používali. Aj v prípade, že banka disponovala vlastným softvérom, pred útokom ju to neochránilo. Útočníci sa dokonca nemuseli ani nabúrať do služieb banky, stačilo im dostať sa do siete banky, kde sa naučili ako zamaskovať podvodné aktivity za legitímne transakcie. Ide o veľmi prepracovanú a profesionálnu kyberlúpež,“ povedal Sergej Golovanov, hlavný bezpečnostný analytik globálneho výskumného a analytického tímu Kaspersky Lab.

„Tieto útoky opäť zdôrazňujú fakt, že zločinci budú zneužívať akékoľvek chyby v akomkoľvek systéme. To tiež upozorňuje na skutočnosť, že žiaden sektor nemožno považovať za imúnny voči útokom, a všetci musia začať riešiť svoje bezpečnostné postupy. Odhaľovanie nových trendov počítačovej kriminality je jednou z kľúčových oblastí, v ktorých INTERPOL spolupracuje so spoločnosťou Kaspersky Lab pri pomoci verejnému a súkromnému sektoru lepšie sa chrániť pred týmito novými hrozbami,“ povedal Sanjay Virmani, riaditeľ Centra digitálnej kriminality INTERPOL.

 

Kybernetické hrozby sú rovnako aktuálne pre majiteľov Mac-ov ako klasických PC

Výsledky prieskumu spoločností Kaspersky Lab a B2B International potvrdzujú, že používateľov systému OS X od Apple sa kybernetické hrozby týkajú rovnako ako používateľov iných platforiem. Je dokonca možné, že majitelia počítačov Apple sú vystavení väčšiemu množstvu určitého typu hrozieb. Bezpečnostní experti síce doposiaľ nezaznamenali také množstvo softvéru ohrozujúceho OS X ako v prípade Windows, to ale neznamená, že by boli Mac zariadenia voči počítačovým hrozbám imúnne.

 

Podľa spomínaného prieskumu sa s malvérom za uplynulý rok stretlo 26% používateľov desktopov od Apple a 15% používateľov MacBookov. O niečo vyšší (31%) je počet používateľov s podobnou skúsenosťou na PC. Za povšimnutie ale stojí, že napríklad s malvérom typu ransomware sa stretlo 19% používateľov OS X v porovnaní s len 11% majiteľov počítačov s MS Windows. Pokusy o zneužitie finančných dát uvádzajú majitelia oboch platforiem: 52% sa týka operačného systému OS X a v 54% prípadov ide o Windows.

 

Z prieskumu ďalej vyplýva, že vlastníci počítačov od Apple si hrozby na internete neuvedomujú do takej miery ako používatelia počítačov s Windows. Svedčí o tom aj údaj, že 41% európskych používateľov MacBookov nevie takmer nič o ransomware a 34% z nich nevie o existencii škodlivých programov zneužívajúcich chyby v bežnom softvéri.

 

Prieskum tiež odhalil, že až polovica používateľov počítačov od Apple ignoruje potrebu internetových bezpečnostných riešení, keď iba 38% MacBookov v Európe a 50% stolových počítačov Apple disponuje zabezpečením voči internetovým hrozbám. Až 40% majiteľov Apple zariadení sa navyše pri výbere bezpečnostného riešenia riadia primárne cenou, pričom 37% vlastníkov počítačov od Apple zohľadňuje i kvalitu.

 

Používatelia OS X boli od nebezpečenstiev internetu dlho izolovaní a v dôsledku toho sa necítia zraniteľní. Vzhľadom na to, že kybernetické hrozby neustále rozširujú pole svojej pôsobnosti, je rozumné sa na ne pripraviť. My preto odporúčame používateľom zariadení Mac nielen nainštalovanie bezpečnostného riešenia, ale aj dodržiavanie pravidiel bezpečného správania na internete,” uviedol Vladimír Zapoliansky, viceprezident spoločnosti Kaspersky Lab pre produktový a technologický marketing.

 

Riešenie spoločnosti Kaspersky Lab pre domácich používateľov Kaspersky Internet Security – multi-device 2015 bolo vytvorené tak, aby pred kybernetickými hrozbami ochránilo používateľov rôznych operačných systémov vrátane OS X. Bezpečnostné riešenie od Kaspersky Lab pritom poskytuje spoľahlivú obranu voči malvéru, vrátane novej vlny ransomware, vďaka bezkonkurenčnej technológii System Watcher, ktorá rozpozná nebezpečné správanie počítača a prostredníctvom integrovanej Safe Money technológie slúži aj na ochranu pred finančnými hrozbami.

Pozrite si toto YouTube video, ako Kaspersky Lab odhaľuje vydieračský ransomware a chráni tak používateľa pred zašifrovaným jeho dát v reálnom čase.

Nové globálne trendy v oblasti spotrebiteľskej a firemnej mobility

Spoločnosť Citrix zverejnila správu Citrix Mobile Analytics pre prvú polovicu roka 2015. Po prvýkrát zohľadňuje spotrebiteľské, aj korporátne trendy v oblasti mobility. Prináša dáta z rôznych odvetví podnikov aj prevádzkovateľov mobilných sietí, ako aj cenný pohľad na najnovšie trendy, ktoré ovplyvňujú bežných spotrebiteľov, firmy aj poskytovateľov mobilných služieb. Kľúčové zistenia štúdie zahrňajú:

iPhone 6 Plus generuje dvojnásobnú dátovú spotrebu oproti iPhone 6

Používatelia iPhone 6 Plus spotrebujú dvakrát viac dát než vlastníci iPhonu 6. Rozdiel pramení vo väčšom displeji na ktorom je video sledované častejšie. Koncoví používatelia aj IT oddelenie podnikov by sa mali zamerať na to, ako mobilné zariadenia veľkosti phabletu ovplyvňujú náklady na stiahnuté dáta a firemný rozpočet.

Používanie mobilov je stále viac ovplyvnené videom

Objem sťahovaných dát rastie a stále väčší podiel z nich tvorí video. Pre ilustráciu, všetkých päť najobľúbenejších mobilných hier podľa posledných rebríčkov obsahuje video. V prvom kvartáli 2014 z piatich najobľúbenejších mobilných hier obsahovali video len dve. Okrem toho sa viac než zdvojnásobil športový obsah pozretý na mobilných zariadeniach, z 21 percent v 3. štvrťroku 2014 na 50 percent v 1. štvrťroku 2015. Pretože sa video v mobile stalo všadeprítomným, jeho optimalizácia hrá kľúčovú rolu pre spotrebiteľské, aj pre firemné využitie.

Počet firemných zariadení sa takmer zdvojnásobil

Počet firemne spravovaných zariadení sa medziročne zvýšil o 72 percent a regionálne aj vertikálne trendy hovoria jasnou rečou – iOS je dominantnou firemnou mobilnou platformou, využíva ho 64 percent spoločností po celom svete. Android získava na popularite v Ázii a Windows je v regióne EMEA (16 percent) viac než dvakrát populárnejší než v Severnej Amerike (7 percent).

Hlbšia analýza taktiež ukazuje, že sa rozloženie platforiem líši podľa odvetví. Vo finančnom sektore tvoria zariadenia s iOS 71 percent, zatiaľčo v oblasti zdravotníctva predstavujú zariadenia s operačným systémom Android až 39 percent. Najnovšie poznatky taktiež odhaľujú trend blokovania alebo naopak povoľovania určitých funkcií zamestnancom, čím sa zvyšuje produktivita naprieč celou organizáciou. Je to znak narastajúcej sofistikovanosti v tom, ako spoločnosti spravujú a posilňujú oblasť mobility.

Metodológia

Dáta z tejto správy boli anonymne zozbierané od mobilných používateľov aj od zákazníkov spoločnosti Citrix z celého sveta. Prieskum zahŕňa dáta z reportovacieho riešenia Citrix ByteMobile a z riešenia XenMobile pre správu mobilných zariadení.

10 dôvodov, prečo budú počítače vždy aktuálne

Steve Jobs pri uvedení iPadu povedal, že začína éra za počítačmi. Dnes sa už o to viac zdá, že svet by pravdepodobne vedel fungovať bez stolových počítačov. Je zrejmé, že mobil, tablet alebo dokonca notebook lepšie sedia do vášho vrecka alebo batohu, ale všetky tieto zariadenia sú plné kompromisov. Či už ide o výpočtový výkon, veľkosť obrazovky alebo skutočne vysokú cenu.

 

Nie, ešte tu nie je nová éra bez počítačov. A tu je 10 dôvodov, prečo takáto doba ešte dlho nenastane.

 

  1. Stolové počítače sú lacné
    A platí to, či už kupujete nový počítač alebo používaný. Hlavným dôvodom je, že mobilné komponenty sú drahšie, pretože sú menšie a vyžadujú si drahšiu techniku. Počítačové komponenty nemusia byť také malé a zapadať do seba ako skladačka, pretože počítač poskytuje oveľa viac priestoru ako najväčší notebook.
  2. Sú výkonnejšie
    Počítačové procesory sú výkonnejšie ako korešpondujúce notebookové procesory. Procesory v mobiloch a tabletoch sú s nimi neporovnateľné. Notebookové procesory sú nielen menšie ako tie počítačové, ale aj používajú menej energie a produkujú menej tepla. Notebooky fungujú vďaka batérii, preto musia procesory chrániť životnosť batérie. Okrem toho sú stále náchylné na prehrievanie. Počítačové procesory majú „nekonečnú“ dodávku energie zo zásuvky a môžu byť obklopené chladiacim systémom, ktorý udržuje ich teplotu. Vďaka tomu sú omnoho rýchlejšie a výkonnejšie.
  3. Môžete do nich pripojiť tony vonkajších zariadení
    Povedzme, že chcete zapojiť externú myš a klávesnicu. Môžete zapojiť ešte USB kľúč, tlačiareň, slúchadlá a SSD disk? Do notebooku pravdepodobne nie. So stenšovaním notebookov klesá aj počet portov. Pri tabletoch je to ešte horšie. Počítače majú minimálne štyri porty a tony iných možností pripojenia vrátane eSATA, VGA, DVI, HDMI a niekoľkých audioliniek.
  4. Môžete mať extra veľký monitor alebo viac monitorov
    Väčší monitor alebo dokonca viac monitorov vás podľa štúdie urobia produktívnejšími. Najväčšia obrazovka notebooku má 17,3 palcov, čo je v porovnaní s 20 alebo 24 palcovým monitorom počítača významne menej centimetrov štvorcových. Väčšina notebookov nie je celkom dobre vybavená pre pripojenie viacerých monitorov, zatiaľ čo počítače sú na to stavané. Záleží to len na vašej grafickej karte, či môžete použiť dva, tri alebo štyri monitory pre maximálnu produktivitu alebo hru.
  5. Môžete na nich hrať (skutočné) počítačové hry
    Ak máme byť spravodliví, na trhu už sú hracie notebooky, ktoré sú naozaj dobré. Ale dá sa to skutočne porovnať s počítačom, ktorý má veľký monitor, super procesor a tri grafické karty? A prídavnú pamäť RAM?
  6. Oprava stolového počítača je jednoduchá
    Ak sa pokazí počítačový komponent, je jednoduché kúpiť si nový, či už je to grafická karta, monitor alebo dokonca procesor. Ale ak sa vám pokazí komponent z notebooku, prajeme vám veľa šťastia a plnú peňaženku.
  7. Môžete na ňom efektívne použiť kreatívny softvér
    Aby bol kreatívny softvér efektívne použitý, vyžaduje si výkonný procesor, high-end grafickú kartu, veľkú obrazovku a vonkajšie zariadenia – klávesnicu, myš a možno dokonca aj kresliaci tablet. Notebook s požadovanými špecifikáciami by bol drahý alebo fyzicky nemožný. Počítač s takýmito špecifikami by však bol schopný dobre prehrať tento softvér.
  8. Môžete ho recyklovať na veľa spôsobov
    Keď sa vám pokazí notebook alebo tablet, vaše možnosti recyklovania sú obmedzené. Počítač však môže byť recyklovaný rôznymi spôsobmi – ako domovský server, sieťové úložisko, môžete predať jeho súčiastky alebo dokonca použiť jeho monitor ako originálne akvárium pre rybičky.
  9. Počítače sú bezpečné a dlho vydržia
    Počítače sú neprenosné, čo je výhoda najmä ak ide o bezpečnosť a trvácnosť. Sú tiež ťažkou korisťou pre zlodejov, ktorí by sa museli najprv dostať do vášho domu a potom ho zložito poodpájať. Keďže s počítačom veľmi nehýbeme, nepoškriabe sa nám ani nespadne.
  10. Môžete si vystavať svoj vlastný počítačNaozaj každý si môže poskladať svoj vlastný počítač. Komponenty sú ľahko dostupné a aj cenovo prijateľné. Tejto téme sa venuje aj veľa webstránok a článkov, v ktorých nájdete užitočné rady ako na to. Predstavte si, že by ste chceli takto poskladať svoj notebook. Je to takmer nemožné a hlavne neefektívne.

 

Samozrejme, notebooky, tablety aj smartfóny sú bezpochyby dôležitou súčasťou nášho života. Ale kým budú počítače lacnejšie, výkonnejšie a univerzálnejšie, vždy budú mať v našom svete svoje miesto.

 

 

10 moderných vynálezov, ktoré zmenili naše životy

Žijeme v digitálnej dobe, kde odpor k moderným zariadeniam je kontraproduktívny. Konzumizmus a moderný spôsob života si vyžadujú, aby naše zariadenia fungovali určitým spôsobom. Očakávame od nich niekoľko atribútov:

 

  • úspora informácií alebo práce
  • efektívnosť
  • rýchlosť
  • kompaktnosť/mobilita
  • vzhľad

 

Tu je zoznam moderných vynálezov, ktoré nielen spĺňajú spomínané atribúty, ale tiež menia naše životy a spôsob, akým interagujeme s naším prostredím a inými ľuďmi.

 

10. Nintendo Gameboy

Staršie ročníky si spomínajú na svoj prvý Gameboy, ktorý im spríjemňoval cestu autobusom alebo daždivé dni a ktorý vydláždil cestu dnešným moderným herným konzolám. Šedá grafika a nezaujímavý vzhľad tohto zariadenia však aj tak boli prvým krokom v revolúcii mobilných hier.

 

9. iPod

Od prvých modelov až po ten najnovší, Apple skutočne znovuobjavil spôsob, akým počúvame a máme okamžitý prístup k hudbe. S uvedením prvého iPodu sa zmenil spôsob počúvania hudby z nepraktických walkmanov a CD prehrávačov na malé a ľahko prenosné zariadenie.

 

8. Webkamera

Každý notebook má dnes v sebe zabudovanú webkameru, tiež kamery na mobiloch nám umožňujú videohovory. Počítačový softvér, ako napríklad Skype, nám umožňuje stretnutia na veľké vzdialenosti a rodina môže zostať v kontakte osobnejším spôsobom, ako len počutím hlasu cez telefón.

 

7. GPS

Po objavení GPS sa začal strácať význam cestných máp. Už nemusíte zastaviť na krajnici, aby ste sa pozreli do mapy veľkých rozmerov, či idete správnym smerom. A to, že s GPS môže byť aj zábava, dokazujú aj nové aplikcie, kde vás naviguje napríklad hlas Homera Simpsona.

 

6. Tablety Samsung Galaxy

Sú považované za alternatívu k iPadu a na rozdiel od svojej konkurencie, 7-palcová obrazovka podporuje flash, mobilné siete a videohovory. Predstavuje notebook, tablet a kindle a je stále silnejší a kompaktnejší s každou novou verziou a jeho možnosti využitia sú nekonečné.

 

5. Bluetooth

Technológia, ktorá sa stala takou bežnou, že je až neuveriteľné, ako bez nej mohli predtým žiť. Aplikácie sú nekonečné, umožňujú nám bezdrôtovo prenášať dáta medzi mobilmi, počítačmi, televízormi a tiež bezdrôtovo používať naše mobily počas jazdy. Vyšším levelom spojenia Bluetooth je Wi-Fi, ktoré má v modernom svete svoje nezastupiteľné miesto.

 

4. Digitálna kamera

Hoci fotky robené z polaroidu majú stále svoj šarm, určite nebola zábava zistiť, že máte plný film alebo čakať, kým sa vyvolajú fotky. Teraz môžete fotografovať neobmedzene a vidieť hneď nasnímané fotografie, nahrať si ich do počítača a vytlačiť.

 

3. Sky + HD / Tivo, etc.

Všetko z pohodlia vášho kresla. Ovládač vám umožňuje pozastaviť live vysielanie, keď vám príde nečakaná návšteva, umožňuje pretáčanie, nahrávanie iných programov, zatiaľ čo pozeráte niečo druhé, nahrávať celé série a prehrať ich v HD kvalite. Tieto technológie teda zmenili spôsob, akým používame televízor.

 

2. 3D Digital TV

Čiernobiele televízory sa zmenili na tenké, digitálne a teraz aj 3D televízory. Aj keď sú stáe iba na začiatku svojho vývoja, určujú nám smer, ktorým sa pozeranie televízie bude v najbližších rokoch uberať.

 

1. Smartfóny

Android, iPhone a smartfóny doslova zmenili spôsob nášho života. Už nejde len o telefonovanie, fotenie a posielanie správ. Môžu byť prepojené s čímkoľvek iným digitálnym – s ďalším smartfónom, notebookom alebo televízorom. Môžete na nich pozerať filmy, mať neustály prístup na internet, hrať neskutočné hry, mať v nich uloženú vašu obľúbenú hudbu a to je len vrcholec ľadovca.

Navyše v sebe kombinujú prakticky všetko to, čo sa v tomto zozname uvádza vyššie.

 

Zdroj: listverse.com

Kybernetickí zločinci majú na muške aj malé firmy

Malé a stredné firmy prichádzajú pri počítačových útokoch v priemere o viac ako 41 tisíc eur (47 tisíc dolárov). Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Kaspersky Lab, do ktorého sa zapojilo 3 900 IT profesionálov z celého sveta. Veľa malých a stredných firiem sa pritom domnieva, že pre počítačových zločincov nie je ich firma dostatočne zaujímavá.

Škody z kybernetických útokov zahŕňajú zmeškané obchodné príležitosti, náklady na externých špecialistov, ktorí naprávajú škody a potenciálne aj náklady na nové vybavenie. Podľa prieskumu v 57% prípadov vedie strata dát k strate peňazí a môže mať za následok aj ukončenie podnikania. 56% útokov viedlo k poškodeniu povesti firmy ako aj dojmu o jej spoľahlivosti. Malé podniky pritom čelia širokej škále útokov – od bežného malvéru až po cielené útoky.

Analytický tím Kaspersky Lab spracuje každý deň 325 tisíc nových škodlivých súborov. Celosvetovo 38% používateľov čelilo v priebehu roka webovému útoku minimálne raz. Okrem toho experti z Kaspersky Lab odhalili za posledný rok sedem vyspelých trvalých hrozieb (APT), ktoré majú na svedomí 4 400 obetí v podnikateľskom sektore v 55 krajinách, čo predstavuje 2,4-násobný nárast v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

Základom ochrany malého podnikania je presne si nastaviť priority zabezpečenia. Zo začiatku malá firma nepotrebuje hneď investovať do nákladných riešení, ako je prevencia straty dát (DLP), namiesto toho by sa  mala skôr sústrediť na oblasti, ktoré sú kľúčové práve pre danú spoločnosť. Absolútnym základom počítačovej bezpečnosti musí byť pre firmy antimalvérová ochrana a správne nastavený firewall. V prípade, že firma spracováva objednávky, alebo iné citlivé osobné údaje, potrebuje aj šifrovacie technológie k ochrane platobných a zákazníckych informácií, ktoré sú často požadované priamo zo zákona.

Ak zamestnanci firmy často pracujú mimo kancelárie, je dobré zabezpečiť aj ich mobilné zariadenia. Dôležité je pritom nespoliehať sa na produkty, ktoré sú určené domácim používateľom. Podobne softvér určený pre veľké podniky býva príliš zložitý a drahý na prevádzku. Ideálnym riešením je nástroj pre malé podniky, ako napríklad Kaspersky Small Office Security, ktorý je vytvorený pre potreby malých podnikov a jeho nasadenie a správa je jednoduchá aj pre bežných používateľov a zároveň obsahuje funkcie pre sofistikovanú ochranu kľúčových oblastí podnikania, vrátane firemných serverov.

Prečo vlastní polovica svetovej populácie mobilný telefón?

S rozvojom komunikačných technológií je čoraz dôležitejšie skúmať meniace sa postoje verejnosti k rôznym moderným zariadeniam, ktoré sa akoby zo dňa na deň stali neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Preto sa výskumníci z Číny, ktorá predstavuje najväčší svetový trh mobilných telefónov, rozhodli preskúmať postoje používateľov mobilných telefónov.

 

Väčšina predchádzajúcich výskumov sa venovala skôr vplyvu mobilných telefónov na spoločnosť ako na jednotlivca a jeho osobný život. Pozícia mobilných telefónov v živote človeka sa však rapídne mení a stáva sa vysoko personalizovaným objektom. Jeho vzhľad a spôsob používania na verejnosti odrážajú osobné preferencie jeho používateľa a jeho identitu. Pre starších ľudí možnosť kedykoľvek niekomu zavolať, napríklad v prípade núdze, vyvoláva pocit odkázanosti na mobilný telefón. Z výsledkov výskumu možno usúdiť, že postoje k mobilným telefónom tvoria tri dimenzie.

 

1. Vnímanie bezpečnosti

Ide o schopnosť mobilného telefónu redukovať neistotu. Táto dimenzie je jedným z hlavných dôvodov, prečo ľudia vlastnia mobilné telefóny. Ide o najdôležitejši dôvod používania mobilov seniormi a deťmi.

 

2. Rozširovanie vlastnej osobnosti

Mobilný telefón nie je iba nástrojom na komunikáciu, ale je tiež rozšírením nášho ja. Ľudia si môžu prostredníctvom mobilu budovať a ukazovať ich identitu tým, že si ho personalizujú. Deje sa to napríklad prostredníctvom ozdobovania mobilov personalizovanými obrázkami alebo fotkami na pozadí a výberom zvonenia. Ľudia, ktorí majú potešenie z fotografovania mobilom, hrania hier alebo častého menenia zvonenia alebo pozadia, venujú viac pozoronosti ukazovaniu svoje identity a charakteru používaním svojho mobilu personalizovaným spôsobom.

 

3. Vnímanie odkázanosti

Väčšina užívateľov má svoj mobil stále pri sebe a zapnutý a keď ho niekde zabudnú, cítia sa stratení a majú obavy. Nejde však o problematické správanie, ktoré sa týka závislosti. Ide o pocit nevyhnutnosti mať mobil vždy pri sebe a nijak nesúvisí s mentálnymi poruchami, ani nepoškodzuje sociálne funkcie. Problémom sa stáva až vtedy, keď sa prejavuje u užívateľa strata kontroly nad množstvom času strávenom používaním mobilu. Ľudia, ktorí používajú mobilný telefón najčastejšie na telefonovanie a písanie správ majú väčšiu tendenciu vnímať odkázanosť na mobil.

 

Zdroj: CyberPsychology & Behavior

Prečo komunikujeme radšej cez sociálne siete ako tvárou v tvár?

Po dlhom dni strávenom pred obrazovkou počítača prídeme domov unavení a jediné, čo v tej chvíli chceme, je oddych a pokoj. Niektorí si sadnú pre zmenu pred obrazovku televízora, iní uprednostnia dobré jedlo alebo kino a je tu aj veľmi početná skupina ľudí, ktorá si opäť sadá pred monitor svojho počítača, notebooku, či tabletu, aby trávila svoj voľný čas komunikáciou s priateľmi na sociálnych sieťach. Sme naozaj generáciou, ktorá uprednostňuje elektronický kontakt pred tým skutočným?

 

Počítač nevyžaduje účasť emócií a kognície, čím zjednodušuje našu interakciu.

Jedným zo známych psychologických experimentov je ultimátna hra. Úlohou účastníka tejto hry je prerozdeliť určité množstvo peňazí medzi seba a spoluhráča. Ak spoluhráč súhlasí s podielom, ktorý mu účastník chce dať, dostanú peniaze obaja. Ak však podiel navrhovaný druhým hráčom neprijme, pretože ho považuje za nespravodlivý, nedostane peniaze ani jeden z hráčov.

 

Výskumy porovnávajúce mozgovú činnosť pri tejto hre medzi dvomi osobami a medzi osobou a počítačom poukázal na zaujímavé zistenia. Nespravodlivé ponuky vykonané človekom boli odmietnuté vo významne väčšej miere ako rovnaké ponuky robené počítačom. Z toho môžeme usúdiť, že ľudia majú silnejšie emočné reakcie na nespravodlivé ponuky od ľudí ako na rovnaké ponuky od počítačov.

 

Pre človeka je tiež pirodzenou tendenciou, že pri kontakte s iným človekom automaticky vyhodnocuje jeho výraz tváre a analyzuje, čo si ten druhý myslí. Priama interakcia s ľuďmi si teda vyžaduje omnoho viac kognitívneho úsilia a účasti emócií ako interakcia s počítačom.

 

 

Nahradenie neverbálnej komunikáce emotikonmi zjednodušuje námahu pri interakcii.

Každá interakcia, ktorá prebieha tvárou v tvár, prebieha aj na neverbálnej úrovni. Sledujeme tón hlasu, gestá, pohyby, očný kontakt a mnoho iných faktorov, ktoré nám pomáhajú pri pochopení významu povedaného, skúmaní zámeru, postoja druhého účastníka komunikácie.

 

Pri komunikácii na sociálnych sieťach používame iba minimálne sociálne nápovedy, ktoré môžu aj nemusia objasniť naše skutočné emócie a úmysly. Je omnoho jednoduchšie skryť naše skutočné emócie za jeden emotikon alebo stručnú odpoveď. Pri elektronickej komunikácii nedokážeme odhadnúť, prečo nám náš priateľ neodpovedá na správu alebo či niekto za smajlíky neskrýva svoje trápenie.

 

Online komunikácia je skutočne jednoduchšia ako komunikácia tvárou v tvár. Nevyžaduje si toľko pozornosti, okamžité odpovede, analýzu neverbálnych signálov. Umožňuje nám robiť súčasne viac vecí, napríklad pozerať si iné webstránky alebo komunikovať s viacerými ľuďmi naraz. Oberá nás však o možnosť pochopiť pocity a emócie človeka, s ktorým komunikujeme. Schopnosť pochopiť sociálnu interakciu vychádza zo zdieľania emočných stavov s druhými ľuďmi, ktoré je možné iba pri priamej interakcii s človekom.

 

Zdroj: www.psychologytoday.com

Ako sa správame na Facebooku?

Používanie Facebooku sa stalo bežnou súčasťou života moderného človeka. Častokrát si ani neuvedomujeme, koľko informácií sa dá z nášho správania na sociálnych sieťach vyčítať a koľko spoločných znakov v ich používaní máme napríklad s príslušníkmi rovnakého pohlavia, rovesníkmi alebo na základe nášho vzťahového statusu. V roku 2012 uskutočnili psychológovia zo Spojených štátov medzinárodný výskum o tom, ako sa ľudia správajú na Facebooku. Tu je niekoľko zaujímavých výsledkov:

 

1. Najaktívnejšie sú na Facebooku ženy, mladí ľudia a slobodní užívatelia.

Skúmané boli faktory ako sociálne porovnávanie, prezeranie si fotiek, hľadanie osobných informácii o druhých ľuďoch, skupinová interakcia, vytváranie dojmu prostredníctvom profilovej fotky, sociálna interakcia, zdieľanie linkov na videá a články a rodinná aktivita.

 

2. Ženy trávia na Facebooku viac času, majú viac priateľov a častejšie používajú profilovú fotku na vytvorenie dobrého dojmu.

V porovnaní s mužmi sa ženy tiež viac zaujímajú o vzťahový status iných a dávajú viac komentárov k príspevkom iných žien. Ženy si dávajú viac záležať na výbere profilovej fotky a viac sa zaujímajú o fotky svojich priateľov. Mužov viac zaujímal počet priateľov ich priateľov na Facebooku, avšak, nie celkom podľa očakávaní, ich nezaujímali akademické a kariérne úspechy iných.

 

 

3. Ženy a starší ľudia sa zapájajú viac do online rodinnej aktivity.

Ako by sa dalo očakávať, starší ľudia trávia na Facebooku najmenej času, majú menej priateľov a vo všeobecnosti sa menej zapájajú do väčšiny aktivít v porovnaní s mladšími ročníkmi. Čas strávený na Facebooku najčastejšie venujú priamej komunikácii s jednotlivcami, častejšie si pozerajú vlastný profil a rodinné fotografie. Starší ľudia si tiež zriedkavejšie pozerajú profily svojich rovesníkov, čo však môže súvisieť skôr s tým, že je stále iba málo zástupcov staršej generácie, ktorí sú aktívni na sociálnych sieťach.

 

4. Vzťahový status má vplyv na Facebookovú aktivitu mužov, ale iba malý vplyv na aktivitu žien.

Muži, ktorí boli vo vzťahu, trávili menej času pozeraním si profilov žien, venovali menej času písaniu príspevkov, komentovaniu a pozeraniu si fotiek. U žien toto pravidlo neplatilo a teda ženy, ktoré boli vo vzťahu, trávili rovnako veľa času na Facebooku ako ženy, ktoré neboli aktuálne vo vzťahu. Pre obidve pohlavia však platilo, že ako bol daný užívateľ nezadaný, dal si viac záležať na sebaprezentácii prostredníctvom profilovej fotky.

 

10 najdôležitejších spotrebiteľských trendov pre rok 2015

  • Podľa zistení Ericsson ConsumerLab chcú spotrebitelia integrovať technológie a pripojenie na internet do všetkých aspektov svojho života – od zrkadiel v kúpeľni, cez inteligentné chodníky, medicínu až po sledovanie zdravia

  • Ľudia sa stále viac stotožňujú s predstavami, ktoré boli skôr za hranicami predstavivosti – s robotmi v domácnostiach a zdieľaním myšlienok

  • V roku 2015 budú ľudia viac sledovať streamované video z internetu než klasické televízne vysielanie

Michael Björn, šéf výskumu v Ericsson ConsumerLab, hovorí: „Kumulatívny efekt toho, ako sa smartfóny stali súčasťou našich životov a väčšinovej spoločnosti je udivujúci. Spotrebitelia skúšajú nové aplikácie, zachovávajú si tie súčasné a táto kombinácia vylepšuje, obohacuje a v niektorých prípadoch dokonca predlžuje naše životy. To všetko ale prebieha rýchlejším tempom, než kedykoľvek v minulosti. Ľudia si tieto zmeny však príliš nevšímajú a považujú ich za úplne samozrejmú súčasť života. Služby a produkty, ktoré dosiaľ boli za hranicou našej predstavivosti, prijímame veľmi rýchlo a ľahko a veľmi skoro sa stávajú súčasťou mainstreamu. Keď odhadujeme, čo bude v roku 2020, tak dnes vidíme, že za tých zostávajúcich päť rokov sa budúcnosť priblíži rýchlejšie, než sme si mysleli.“

Poznatky v štúdii „10 najdôležitejších spotrebiteľských trendov pre rok 2015 a ďalej“ pochádzajú z globálneho výskumného programu Ericsson ConsumerLab. Výskum kládol zvláštny dôraz na majiteľov smartfónov vo veku medzi 15-69 rokov, v najväčších mestách po celom svete. Reprezentuje viac ako 85 miliónov používateľov internetu.

10 najdôležitejších spotrebiteľských trendov pre rok 2015:

  1. Streamovaná budúcnosť. Vzory využívania médií sa menia po celom svete. Spotrebitelia stále viac preferujú jednoducho využiteľné služby na požiadanie (on-demand služby), ktoré umožnujú prístup k videoobsahu naprieč platformami. Rok 2015 bude prelomový tým, že budeme prvý krát sledovať viac streamované video na internete (na počítačoch, tabletoch a mobiloch), než klasické televízne vysielanie.

  2. Inteligentné domovy. Spotrebitelia majú stále väčší záujem o inteligentné domáce senzory, ktoré dohliadajú na domácnosť. Tento rok sa budú spotrebitelia zaujímať najmä o senzory, ktoré indikujú možné problémy s vodou či elektrinou, ale takisto aj tie, ktoré dohliadajú na pohyb členov rodiny.

  3. Zdieľanie myšlienok. Aj tento rok sa budú objavovať nové spôsoby komunikácie, ponúkajúce nové cesty ako zostať v kontakte s priateľmi a rodinou. Stále viac používateľov smartfónov bude zvažovať zakúpenie nositeľných zariadení na komunikáciu s ostatnými prostredníctvom myšlienky. Zatiaľ však tento trend nebude mainstreamový. K tomu by podľa Ericssonu malo dôjsť v roku 2020.

  4. Inteligentní občania. Myšlienka inteligentných miest je zaujímavá sama o sebe, ale mnoho z tejto inteligencie vlastne pochádza alebo príde ako vedľajší efekt využívania mobilných zariadení obyvateľmi. Internet nás robí viac informovanými a vďaka tomu robíme lepšie rozhodnutia a zdieľame viac informácií. To umožňuje vytvárať lepšie dopravné mapy s aktuálnymi informáciami a vďaka tomu aj lepšie plánovať pohyb po meste. V rýchlo sa rozvíjajúcich mestách to zase dovolí riešiť otázky efektívneho využitia energie a znižovania znečistenia ovzdušia a vody, prípadne umožní pred týmto znečistením varovať.

  5. Zdieľanie a ekonómia života. Vzhľadom na to, ako internet umožňuje efektívne zdieľať informácie s nebývalou ľahkosťou, myšlienka zdieľanej ekonómie má naozaj veľký potenciál. Polovica majiteľov smartfónov je otvorená myšlienke prenajímať svoje voľné izby, zariadenie v domácnosti, či nástroje pre zábavu či oddych. Vnímajú to ako možnosť ušetriť, či zarobiť si nejaké peniaze. Dôvodom je aj jednoduchosť s akou je dnes možné tieto veci zdieľať na internete.

  6. Digitálna peňaženka. 48 % majiteľov smartfónov by najradšej používalo svoj telefón pre platbu za tovar a služby. 80 % z nich verí, že do roku 2020 nahradí peňaženky práve smartfón.

  7. Moje informácie. Hoci spotrebitelia radi zdieľajú informácie a vidia to ako výhodu, nepovažujú za nutné, aby ich informácie boli dostupné a otvorené komukoľvek. 47 % majiteľov smartfónov chce platiť elektronicky, ale bez automatické zdieľania osobných informácií s príjemcom platby. 56 % z nich chce, aby komunikácia bola šifrovaná a zabezpečená proti zneužitiu.

  8. Dlhší život. Používatelia smartfónov a aplikácií v nich vidia potenciál žiť zdravší a kvalitnejší život, v dôsledku toho očakávajú aj dlhší život. Veria, že dlhodobé využívanie športových či zdravotných aplikácií, prípadne tých, ktoré sledujú stravovacie návyky či upozorňujú na chyby a odporúčajú zdravšie správanie, im predĺžia ich životy alebo aspoň pomôžu žiť zdravší život.

  9. Domáci roboti. Spotrebitelia vítajú predstavu domácich robotov, ktorí im pomôžu s každodennými úlohami. 64 % z nich verí, že sa roboti stanú normálnou súčasťou domácností do roku 2020.

  10. Neustále pripojené deti. Deti budú neustále zvyšovať dopyt po viac „hmatateľnom“ internete, v ktorom je ich fyzický svet rovnako prepojený, ako obrazovky ich zariadení. Podľa 46 % majiteľov smartfónov deti už teraz očakávajú, že všetky veci budú pripojené, než vyrastú.

 

 

Odkaz na štúdiu 

http://www.ericsson.com/res/docs/2014/consumerlab/ericsson-consumerlab-10-hot-consumer-trends-2015.pdf

Odkaz na infografiku

http://www.ericsson.com/res/docs/2014/consumerlab/ericsson-consumerlab-10-hot-consumer-trends-2015-infographic.pdf

Odkaz na prezentáciu

http://www.ericsson.com/res/docs/2014/consumerlab/ericsson-consumerlab-10-hot-consumer-trends-2015-presentation.pdf

Kaspersky Lab predpovedá rok 2045

Pred viac ako 30 rokmi sa začala éra masového používania osobných počítačov a odvtedy dokázali transformovať celú našu spoločnosť. Dnes počítače ovplyvňujú takmer každú oblasť nášho osobného a pracovného života. Odborníci bezpečnostnej spoločnosti Kaspersky Lab sa preto rozhodli nadviazať na toto výročie a vytvorili predpoveď, ako by sa mohli informačné technológie vyvíjať a ako zmenia naše životy o ďalších 30 rokov – v novej digitálnej realite roku 2045.

Oblasť IT napreduje obrovskou rýchlosťou a je preto nesmierne náročné dopredu predpovedať, kde presne sa budeme nachádzať o niekoľko desaťročí. Avšak je zrejmé, že každým rokom sa technológie budú neustále rozvíjať a my s nimi budeme musieť udržať krok. Môžeme si byť ale istí, že aj kybernetickí zločinci budú chcieť zneužiť každú technologickú novinku, ktorá sa vo svete objaví,” hovorí Alexander Gostev, hlavný bezpečnostný expert spoločnosti Kaspersky Lab.

Akokoľvek sa náš svet o 30 rokov zmení, už dnes by sme z neho mali robiť lepšie, bezpečnejšie a krajšie miesto pre život. Technológia je len nástroj a je našou zodpovednosťou ako sa ju rozhodneme používať,“ dodáva Gostev.

Roboti budú všade

Je pravdepodobné, že nebude dlho trvať a svetová populácia bude zahŕňať miliardy ľudí a miliardy robotov. Roboti budú robiť takmer všetky ťažké a rutinné práce a ľudia budú pracovať prevažne na zlepšovaní softvéru pre robotov. IT spoločnosti budú pre robotov vyvíjať programy rovnako ako teraz vyvíjajú aplikácie pre počítače alebo mobilné telefóny.

Ľudskí kyborgovia

Do istej miery sa zmaže aj hranica medzi robotmi a ľuďmi. Transplantácie elektronicky riadených umelých orgánov a protéz sa stanú bežným chirurgickým zákrokom. Po našom tele budú putovať nanoroboty, ktoré budú dodávať lieky priamo do chorých buniek alebo napríklad vykonajú v tele mikrochirurgický zákrok. Špeciálne senzory budú sledovať zdravotný stav človeka a prenášať tieto údaje do cloudového úložiska, kde k nim bude môcť pristupovať lekár. To všetko by malo viesť k výraznému zvýšeniu priemernej dĺžky života.

Inteligentné domy

O 30 rokov budú ľudia žiť v inteligentných domoch, v ktorých bude všetko plne automatizované. Chod domácnosti bude riadiť softvér, ktorý sa postará o všetok komfort bývania, vrátene správy energií, vody, doplňovania zásob potravín a spotrebného tovaru. Jedinou vecou, o ktorú sa bude musieť postarať obyvateľ domu, je dostatok finančných prostriedkov na svojom bankovom účte pre platbu účtov.

Hyper inteligencia

Naše vlastné digitálne Ja bude plne integrované v rámci jednej celosvetovej infraštruktúry, ktorá bude schopná samoregulácie, a ktorá sa bude podieľať na riadení života na našej planéte. Systém bude pracovať na podobnom princípe ako dnešný TOR; teda najaktívnejší a najefektívnejší používateľ získa právo moderátora. Systém bude zodpovedať za prerozdeľovanie prostriedkov medzi ľuďmi, prevenciu ozbrojených konfliktov a iných humanitárnych situácií.

Lacná a rýchla 3D tlač

Nie len domáce práce sú odsúdené do učebníc dejepisu. V budúcnosti už nebude potrebné niektoré veci vôbec priemyselne vyrábať. Domáce 3D tlačiarne nám namiesto toho umožnia navrhnúť a vytvoriť všetko, čo budeme potrebovať, od domácich potrieb, ako sú kuchyne, cez oblečenie, až po tehly pre stavbu nového domu.

Žiadne počítače

Osobné počítače naštartovali svet IT, ale tak ako ich poznáme dnes, ich v roku 2045 pravdepodobne uvidíme už iba v múzeu. Presnejšie, nebudeme už potrebovať jediný nástroj pre prácu s dátami – čo je prakticky všetko, na čo dnes počítače slúžia. Naopak, budeme používať množstvo rôznych prepojených zariadení a vynálezov, podobne ako dnes používame smartfóny a tablety, ktoré prevezmú funkcie dnešných osobných počítačov.

Technofóbovia

Nie každý bude nadšený z nového automatizovaného robotického sveta. Pravdepodobne sa vytvoria hnutia, ktoré sa budú brániť rozvoju robotiky, inteligentných domov a automatizovaného životného štýlu. Odporcovia nového vývoja v oblasti IT sa budú vyhýbať použitiu inteligentných systémov, zariadení a robotov, a nebudú mať žiadnu digitálnu identitu.

 

Štatistiky bezpečnostných hrozieb za rok 2014

Tretina ľudí požičiava mobil bez ohľadu na bezpečnosť, tvrdí Kaspersky

Každý tretí používateľ v Európe (33%) požičiava svoj smartfón rodine, kolegom, či priateľom bez akejkoľvek ochrany svojich dát, vyplýva to z prieskumu spoločnosti Kaspersky Lab. Používatelia nepociťujú žiadne riziko pri zdieľaní svojho zariadenia s ostatnými napriek tomu, že tak zvyšujú šancu straty alebo krádeže svojich dát, vrátane osobných informácií. Pritom platí, že čím viac ľudí sa k zariadeniu dostane, tým je väčšia šanca, že niekto z nich nechtiac naletí na jeden z množstva trikov internetových zločincov.

V dnešnej dobe je stále úplne bežné, že počítač, tablet alebo smartfón využíva viac osôb súčasne. Tretina ľudí svoje zariadenie požičiava iným dospelým osobám v rodine (29%), svojim deťom (4%) a jeden používateľ zo sto dokonca necháva svoj inteligentný telefón používať kolegov v práci. Treba podotknúť, že sa jedná o zariadenia, ktoré obsahujú cenné, či citlivé informácie a keďže sa používajú často aj pre prístup na internet, môžu obsahovať aj uložené heslá pre prístup na email alebo iný online účet.

Nechávať zdieľané zariadenie bez ochrany je veľmi riskantné. Nikdy si nemôže byť istý, čo so zariadením robia ostatní používatelia a či sú dostatočne informovaní o možných hrozbách. Neskúsený používateľ môže kliknúť na podvodný email, či stiahnuť a spustiť škodlivý softvér. Prieskum tiež odhalil, že celá tretina používateľov, ktorí požičiavajú svoj počítač, tablet či smartfón, si zariadenie nijako nezabezpečuje, pretože „nevidí“ nijaké riziko. Iba 38% používateľov si aspoň zálohuje dôležité dáta pred tým, ako dá zariadenie do ruky niekomu inému. Takisto tretina (33 %) európskych používateľov si chráni dáta heslom a viac ako pätina (22%) uviedla, že na zdieľanom zariadení nemá uložené žiadne dôležité informácie.

Požičiavať svoj počítač, alebo smartfón zvyšuje riziko straty alebo odcudzenia online účtov a infikovania zariadenia škodlivým softvérom. Preto sú nesmierne dôležité preventívne opatrenia: vytvárajte si zálohu dôležitých dokumentov; vymažte dáta, ktoré by sa mohli dostať do nepovolaných rúk; vypnite automatické doplňovanie hesiel a formulárov; vytvorte viacero používateľských účtov a kontrolujte ich prístupové práva. A to najdôležitejšie, proti kybernetickým hrozbám používajte kvalitný bezpečnostný softvér,“ hovorí Elena Charčenko, riaditeľka pre spotrebiteľské produkty Kaspersky Lab.

Kaspersky Lab ponúka bezpečnostné riešenie špecializované pre rôzne typy zariadení – Kaspersky Internet Security — multi-device 2015, ktoré dokáže ochrániť aj menej skúsených používateľov pred stiahnutím škodlivého softvéru a ďalšími online hrozbami. Tento produkt podporuje rôzne platformy a chráni tak počítače s operačným systémom Microsoft Windows alebo Mac OS X, a rovnako aj mobilné zariadenia s Androidom, Apple iOS a Windows Phone.

10 spôsobov, akými môžu sociálne médiá predpovedať budúcnosť

Základnou funkciou sociálnych médii je sprostredkovanie komunikácie medzi ľuďmi. Pre mnohých výskumníkov je však naša komunikácia výborným zdrojom dát, ktoré im pomáhajú predpovedať množstvo vecí.

 

10. Ceny akcií

Nie každý sa zaujíma o obchodovanie s akciami, avšak pohyby cien na akciovom trhu nás všetkých ovplyvňujú, či už dostupnosťou práce alebo pôžičiek. V roku 2010 vedci z Indiany zistili, že všeobecná nálada na Twitteri môže predpovedať smer trhu s akciami až 6 dní v predstihu. Sociálne siete reflektujú emócie ako strach alebo chamtivosť, na čo reagujú aj trhy. Ak je verejnosť extrémne optimistická, ľudia, ktorí idú proti prúdu, prestanú kupovať akcie alebo ich dokonca predajú. Naopak, ak je verejnosť príliš pesimistická, niektorých akcionárov to podnieti ku kúpe. Výskumníci identifikovali tiež vzťah medzi určitým Google vyhľadávaním a blížiacimi sa prepadmi trhu.

 

9. Výsledky volieb

V roku 2013 výskumníci dokázali prediktívnu silu zdieľaných tweetov kandidátov volieb na určenie víťaza volieb. Skúmali pri tom iba množstvo tweetov, nie politické presvedčenia alebo komentáre k jednotlivým kandidátom. Využitie sociálnych médii na predpovedanie víťazov volieb však nie je vždy rovnako úspešné, závisí najmä od reprezentatívnosti vzorky, ktorá by mala čo najlepšie zastupovať všeobecnú populáciu. Výskumníci však naďalej pracujú na zlepšení predpovedania výsledkov volieb prostredníctvom sociálnych médií.

 

8. Nákupné správanie

Dáta zo sociálnych médií môžu obchodníci využívať aj na predpovedanie nášho nákupného správania. Keď dáme na Facebook informáciu o tom, že sme sa práve zasnúbili alebo čakáme dieťa, začnú sa nám objavovať častejšie ponuky na kúpu svadobných šiat, či detských kočíkov. Ak sa v snahe chrániť si súkromie vyhýbame sociálnym sieťam alebo dokonca internetu, určite stále používame platobné alebo zákaznícke karty, ktoré sú zdrojom informácii o našom nákupe. A ak by sme to chceli dotiahnuť úplne do krajností a platili by sme výhradne iba v hotovosti, dnes takmer už v každom obchode snímajú zákazníkov kamery, ktoré vás zaradia do určitej kategórie spotrebiteľov, či už podľa pohlavia, rasy, veku, druhu nákupu alebo celkového vzhľadu.

 

 

7. Módne trendy

Analýzou 500-tisíc verejných príspevkov na sociálnych médiách, stránkach, fórach a blogoch sa IBM podarilo predpovedať módny trend o rok skôr. Dizajnéri a obchodníci však využívajú sociálne médiá aj iným spôsobom – vtiahnutím zákazníka do dizajnérskeho procesu. Najprv zverejnia svoj nový dizajn na určitých sociálnych sieťach a následne očakávajú spätnú väzbu, čo pomáha obchodníkom určiť, čo, v akom množstve a kde sa bude predávať. Pred spustením predaja môžu svoj produkt najskôr upraviť podľa predstáv svojich zákazníkov.

 

6. Váš pracovný výkon

Dnes sa už stalo bežným, že zamestnávatelia si „skontrolujú“ profily svojich potenciálnych zamestnancov na sociálnych sieťach. Vaše fotky v podnapitom stave, ohováranie, rasistické komentáre alebo gramatické chyby o vás určite nerobia dobrý obraz. Dôležité je aj to, čo lajkujete, pretože to môže predpovedať vašu inteligenciu, emočnú stabilitu alebo užívanie drog a alkoholu. Výskumníci vytvorili test, ktorý využíva informácie z facebookového profilu na predpovedanie pracovného výkonu. Skúma prejavy piatich osobnostných čŕt – prívetivosť, svedomitosť, otvorenosť ku skúsenosti, emočná stabilita a extraverzia – vo vašom profile. Napríklad extraverzia sa prejavuje počtom priateľov a fotiek zo spoločenských podujatí.

 

 

 

5. Čo potrebujete vedieť pred stretnutím

Mobilné aplikácie ako Humin, LinkedIn’s Pulse a Connected vás automaticky oboznamujú s novinkami a informáciami o ľuďoch, s ktorými máte stretnutie. Pomáhajú vám tak prelomiť ľady v komunikácii s novým obchodným partnerom, prehĺbiť vzťahy s partnermi alebo vám dávajú najnovšie informácie o firme a jej produktoch. Dokážu synchronizovať váš kalendár s narodeninami, pracovnými výročiami alebo zmenou práce vašich business partnerov.

 

4. Vaše pohyby

Softvér RIOT využíva vláda na sledovanie pohybov a lokalizáciu ľudí prostredníctvom sociálnych sietí. Lokalizuje človeka na základe jeho zverejnených fotiek a miest, kde boli nasnímané. Táto metóda však čelí vážnej kritike kvôli narúšaniu súkromia.

 

3. Pokusy o samovraždu

Sociálne média môžu byť použité aj ako varovný systém na predikciu a prevenciu pred samovražednými pokusmi. Keďže väčšina príspevkov je verejná, mohli by fungovať určité prevenčné skupiny, ktoré by poskytovali služby cez sociálne siete. Na základe lokalizácie príspevkov by mohli byť varované školy a zdravotnícke oddelenia v okolí.

 

2. Vzťahové konflikty a rozvod

Štúdia z Bostonskej univerzity ukázala, že časté používanie sociálnych médií je dobrým prediktorom konfliktov vo vzťahoch a dokonca rozvodu v USA. Ľudia, ktorí nepoužívajú sociálne médiá, boli o 11 percent šťastnejší v ich vzťahu, ako ich používatelia. Sociálne médiá sú síce silným prediktorom vzťahových problémov, ale zväčša nie ich príčinou.

 

1. Miestny zločin

Aj zdanlivo nevinné príspevky môžu pomôcť policajtom predpovedať, kde sa pravdepodobne vyskytnú určité typy zločinov. Analýza takýchto príspevkov je najúčinnejšia pri predpovedaní prenasledovaní, poškodzovaní cudzej veci, gemblovaní, avšak nie je užitočná pri predpovedaní podpaľačstva, únose detí a zastrašovaní.

10 spôsobov, ako menia technológie naše zmýšľanie

Moderné technológie sa stali prirodzenou súčasťou nášho života. Uvedomujeme si však, ako moderné technológie a adaptácia na ne ovplyvňujú náš mozog? Či už v dobrom alebo v zlom, technológie menia naše zmýšľanie.

 

10. Gramofóny zmenili našu predstavu ideálnej dĺžky piesne

Priemerná dĺžka modernej piesne sú 4 minúty, potom už človek stráca pozornosť. Aj keď by sa mohlo zdať, že tento jav súvisí skôr s internetovou dobou, v skutočnosti súvisí ešte s vynájdením gramofónu v 19. storočí. Staré prehrávače totiž dokázali prehrať iba 4-minútové piesne, čo spôsobilo, že klasická hudba bola prispôsobená novému médiu svojou dĺžkou. Časom sa tak stala táto dĺžka normou a postupne ubúdali aj priaznivci klasickej hudby.

 

9. Počúvanie rádia zhoršuje naše kritické myslenie

Psychológovia sa dlho zaoberali vplyvom rádia na naše myslenie a prišli k zaujímavému záveru – rádio nás robí viac ovplyvniteľnými. Na rozdiel od iných médii totiž hlas z rádia nie je asociovaný so žiadnou konkrétnou osobou a ľudia mu tak prisudzujú väčšiu dôveryhodnosť. Pri počúvaní rádia menej analyzujeme informácie a vo všeobecnosti sa spája so slabšími kognitívnymi schopnosťami.

 

8. Staré televízory spôsobili, že naše sny sú čiernobiele

Skúmanie vplyvu televízie na náš mozog je stále aktuálne, ale menej známy je výskum farebnosti snov ovplyvnených typom televízie. Psychologička Eva Muryzn porovnávala farebnosť snov ľudí z rôznych generácii a zistila, že sny starších ľudí sú častejšie čiernobiele v porovnaní s mladšou generáciou, ktorej sny sú prevažne farebné. Rovnako aj v tomto prípade platí, že zážitky z detstva vo veľkej miere ovplyvňujú našu dospelosť. Keď teda človek počas detstva pozeral čiernobielu televíziu, jeho sny budú z veľkej časti aj v súčasnosti čiernobiele.

 

 

7. Neustále používanie mobilov nás deprimuje

Štúdia z roku 2011 skúmala mentálne zdravie užívateľov mobilných telefónov. Zistený bol vzťah medzi zvýšeným rizikom depresie a poruchami spánku v súvislosti s nadmerným používaním mobilu. Najsilnejším spúšťačom týchto porúch bola neustála dostupnosť, ktorá ľuďom nedávala čas na poriadny nerušený oddych.

 

6. Internet mení spôsob čítania

Tisíce rokov ľudia čítali prevažne lineárne a väčšina informácii bola prezentovaná vo forme knihy. V súčasnosti sa viac zameriavame na klávesnicu, sledovanie linkov a zhromažďovanie malého množstva informácii, pričom neustále preklikávame na iné stránky. Jediným spôsobom, ako zachovať tradičné čítanie u našich detí, je učiť ich čítať aj z klasických kníh. Samozrejme, iba ak to považujeme v dnešnej dobe ešte za potrebné.

 

5. Sociálne médiá zvyšujú našu sebaúctu

Väčšina výskumov poukazuje na negatívne účinky sociálnych médii, avšak netreba sa na ne pozerať iba jednostranne. Výskumníci z univerzity v Indiane zistili, že selektívne správy o sebe nám umožňujú vytvoriť si ideálny sebaobraz, čo následne zvyšuje pocity sebaúcty. Ľudia si tak prispôsobujú obraz seba tak, aby im vyhovoval, čiže sú sami so sebou spokojní bez ohľadu na skutočnosť a to môže byť jedným z kľúčov k sebaúcte.

 

4. Kultivačná teória

Aj keď sa snažíme neustále popierať negatívne vplyvy televízie na naše zmýšľanie, výskumy dokazujú opak – naše rozlišovanie medzi fantáziou a realitou nie je také dobré, ako si myslíme. Nadmerné pozeranie televízie nám predkladá obrazy, ktoré nereflektujú realitu, no napriek tomu ich integrujeme do nášho obrazu sveta. Takto sa potom formujú naše názory a predsudky, ktoré sú založené na skreslenom zobrazení sveta.

 

3. Digitálne fotoaparáty zmenili spôsob, akým sa zúčastňujeme podujatí

V minulosti si fotografovanie vyžadovalo veľa času, prípravy a úsilia a bolo bezpochyby limitované nedokonalosťami fotoaparátov. S používaním digitálnych fotoaparátov sa stalo fotenie jednoduchým, rýchlym a dostupným spôsobom zachytenia akejkoľvek situácie. V dôsledku týchto zmien sa však zmenilo aj naše správanie na rôznych koncertoch a oslavách, keďže viac času trávime fotením ako samotným zúčastnením na danom podujatí. Súvisí to aj so spomínaným sebaobrazom v sociálnych médiách, keďže zverejnením fotky z nejakého podujatia vytvárame pozitívny obraz seba.

 

 

2. „Walkman efekt“ a interpersonálna komunikácia

Počúvaním osobných prehrávačov sa efektívne zatvárame svetu a vnárame sa do toho vlastného. Ich používanie má však aj sociálne vplyvy na milovníkov hudby. Jedným z nich je pocit, že človek dokáže kontrolovať svoje prostredie. Pozorovaním sa tiež zistilo, že ľudia častejšie diskutujú o súkromných záležitostiach pred ľuďmi so slúchadlami, pretože im to dáva pocit súkromia, aj keď ich používateľ nemusí aktuálne počúvať hudbu.

 

1. Hranie sa na zlých chlapov vo videohrách zvyšuje pocity viny

Negatívne vplyvy násilných videohier na správanie človeka sú síce stále nejasné, ale zaujímavé je skúmanie pozitívnych vplyvov. Ľudia, ktorí hrajú hry plné násilia a nemorálnych činov, zažívajú pocity viny, pretože mozog interpretuje tieto skutky ako reálne. Vina je zároveň silným motivačným faktorom pre konanie dobra, čo sa premieta tiež do konania dobra v reálnom živote.

 

 

 

Zdroj témy: Listverse.com
Foto: Linxspiration.com