Archív kategorií: Analýzy, štúdie a psychológia

Peniaze odcudzené na internete sa často nevrátia

Peniaze odcudzené online sa len ťažko vracajú späť. Ide o jedno z hlavných zistení prieskumu spoločností Kaspersky Lab a B2B International, v ktorom oslovili viac ako jedenásťtisíc používateľov v 23 krajinách sveta. Takmer polovica respondentov prieskumu nezískala späť peniaze, ktoré im boli odcudzené podvodnými online transakciami. V porovnaní s európskym priemerom (41%) sú na tom najhoršie v susednej Českej republike, kde ukradnuté peniaze už viac nevidelo až 69% opýtaných.

Hoci finančné inštitúcie väčšinou sľubujú náhradu škôd, 14% obetí finančných online podvodov v Európe v prieskume priznalo, že dostali späť len časť ukradnutých peňazí a 27% nedostalo vôbec nič. 59% respondentov v Európe a dokonca len 31% opýtaných v susedných Čechách uviedlo, že svoje peniaze získali späť v plnej výške. Straty pritom môžu byť vysoké. Priemerná čiastka odcudzená kybernetickými zločincami presahuje 265 EUR, pričom až 16 percent Európanov priznalo stratu presahujúcu čiastku 850 EUR. Ľudia sú pritom k hrozbám na internete pomerne ľahostajní. Každý šiesty (16%) z opýtaných respondentov v Európe si myslí, že finančné podvody na internete sú zriedkavé a im sa prihodiť nemôžu. Iba 22% ľudí sa skutočne obáva kyberútokov na ich bankové účty, hoci podľa štatistík im čelila viac ako polovica používateľov (52%) v Európe aspoň raz v priebehu minulého roka.

Aj pokiaľ ste si celkom istý, že v prípade online podvodu vám finančná inštitúcia alebo internetový obchod nahradí peniaze odcudzené z vášho účtu, mali by ste byť aj tak opatrný. Svoje peniaze môžete skutočne získať všetky späť – aj keď štatistiky naznačujú, že sa tak stane asi len v polovici prípadov. Avšak čas a stres, ktorý pri tom prežijete, vám nenahradí nikto. To je dôvod, prečo je dôležité venovať zvýšenú pozornosť ochrane dôverných informácií, vrátane vašich finančných dát,“ povedala Elena Charčenko, riaditeľka pre spotrebiteľské produkty Kaspersky Lab.

Analytici preto odporúčajú poistiť si online transakcie nainštalovaním kvalitnej internetovej ochrany, akú poskytuje napríklad Kaspersky Internet Security – multi-device 2015. Tá okrem iného obsahuje aj technológiu Safe Money, vďaka ktorej je možné bezpečne vykonávať online peňažné transakcie. Tento nástroj taktiež chráni používateľa a identifikuje podvodné a podozrivé stránky internetových obchodov a tiež kontroluje, či niekto nezaznamenáva činnosť klávesnice a tým predchádza riziku zneužitia.

Ericsson: Video je najrýchlejšie rastúci segment mobilných dát

Novembrová edícia štúdie Ericsson Mobility Report potvrdila dominantné postavenie videa v prenosoch dát v rámci mobilných sietí. Video sa podľa analytikov podieľa na dátovej prevádzke v sieťach 4G (LTE) 45-55 percentami. Dôvodom sú stále obľúbenejšie streamovacie služby, lepšie hardvérové vybavenie smartfónov a takisto aj lepšia využiteľnosť mobilného videa v aplikáciách.

 
V nich sa objavuje stále videa, či už ide o spravodajské aplikácie, reklamu alebo platformy pre sociálne siete. Zároveň rastie aj popularita streamovacích platforiem ako je napríklad YouTube či Netfix, ktoré sú riadené používateľmi, nie vysielateľom obsahu (tzv. OTT – Over-The-Top služby).

 
„Podľa prieskumov je streaming dnes u spotrebiteľov rovnako populárny ako tradičná televízia a je len otázkou času, kedy ju prekoná. Tento trend naberá na obrátkach aj vďaka zlepšujúcemu sa pokrytiu vysokorýchlostným internetom, kvalite terminálov a rastúcej popularite Video-on-Demand služieb, ktoré sú stále dostupnejšie aj u nás. Spotrebiteľ chce totiž sám rozhodovať o tom, kedy a čo bude sledovať a technológie mu to umožňujú,“ komentuje Marián Bezák, prezident Ericsson Slovensko.

 

 
Ďalším dôvodom nárastu sledovania videoobsahu sú stále dostupnejšie mobilné zariadenia, ktoré umožňujú bezproblémové sledovanie videa. Dostatočne veľký displej s vysokým rozlíšením, vďaka ktorému je možné sledovať videá v HD formáte nie sú ničím výnimočným. „Platí to aj na Slovensku. Dnes sú štyri z piatich mobilov v ponukách slovenských operátorov smartfóny, pričom priestor pre ich ďalšie rozširovanie ešte ani zďaleka nie je vyčerpaný,” konštatuje Marián Bezák. „Okrem toho neustále zvyšujeme kapacity, pokrytie a rýchlosť mobilných sietí. To všetko je živná pôda pre ďalší nárast sledovania videa v mobilných zariadeniach,“ dodáva Marián Bezák.

 
Video je dnes dostupné doma aj na cestách v omnoho vyššej kvalite než tomu bolo doteraz. Ericsson predpokladá, že sa objem videoprenosov v mobilných sieťach (nielen LTE) do roku 2020 zdesaťnásobí a budú tvoriť okolo 55 percent všetkých prenesených „mobilných“ dát v roku 2020. Pomaly sa začína objavovať aj obsah vo vyššom rozlíšení – Ultra HD, dopad na trh je však zatiaľ minimálny. Dá sa očakávať, že s rozmachom 4G a nástupom 5G sietí, ako aj hardvérovými inováciami, sa tento štandard rozšíri aj do mobilných zariadení. To prinesie ďalšie výrazné zmeny v objeme spotreby dát.

 
Ericsson Mobility Report je komplexnou aktualizáciou mobilných trendov, ktorá využíva analýzy veľkých objemov dát v existujúcich mobilných sieťach. Ericsson ju vydáva dvakrát ročne.

 

 

O štúdii Ericsson Mobility Report
Toto je siedme vydanie Ericsson Mobility Reportu, ktoré zdieľa dáta, analýzy a náhľady do dátovej prevádzky, popisuje technické a zákaznícke správanie a poukazuje na súčasné a budúce trendy. Ericsson pravidelne meria výkon a prevádzku vo viac ako 100 mobilných sieťach vo všetkých svetových regiónoch.

 
Štúdiu Ericsson Mobility Report a ďalšie súvisiace informácie nájdete tu: www.ericsson.com/ericsson-mobility-report