Archív kategorií: Slovensko

Rozhovor s Erikou Lindauerovou z HP o lacných značkách, bezpečnosti tlačiarní a vizuálnom hackingu

V centrále slovenského HP som sa rozprával o bezpečnosti s riaditeľkou Erikou Lindauerovou. Produkty, ktoré táto americká značka predáva, majú v základnej výbave niekoľko mimoriadne zaujímavých technológíí, ktoré majú práve dnes, v dobe rozmáhajúcich sa kybernetických ohrození, stále väčšie opodstatnenie. Špecializované ochranné systémy majú dokonca aj tlačiarne, v odpovediach sa dozviete prečo.

 

 

Na posledných tlačových konferenciách značky HP ma zaujala bezpečnosť tlačiarní. Naozaj dnes môžu tlačiarne predstavovať bezpečnostné riziko?

Gartner v roku 2015 tvrdil, že celosvetovo je pripojených na internet päť miliárd zariadení, teda aj tlačiarní. Čím ďalej máme viac smart zariadení a alarmujúce je, že predpoklad hovorí o 25 miliardách zariadení pripojených do siete v roku 2020. Každé z nich predstavuje vstupnú bránu do intranetu alebo interných systémov a z tohto titulu je dnes potrebné veľmi vážne riešiť bezpečnosť koncových zariadení. Tlačiarne ako také, ktoré sú v kanceláriách, sú v podstate plnohodnotné počítače: majú pripojenie na sieť, harddisk, pamäte, môžete cez ne odosielať e-maily a dostať sa k interným používateľom, majú USB porty, preto sú reálnou hrozbou. Navyše vraj iba 16 percent IT-čkárov vníma tlačiarne ako reálnu hrozbu úniku dát, preto si veľa ľudí neuvedomuje bezpečnostné aspekty, ktoré to zahŕňa.

Majú na nebezpečnosť vplyv aj wi-fi adaptéry v moderných tlačiarniach a pripojenia na cloud?

Nielen to, ale akékoľvek zariadenie pripojené na internet predstavuje vstupnú bránu pre ohrozenia.

 

HP je na poli bezpečnosti veľmi aktívna, ale zaujíma ma, či v bezpečnostných štandardoch robí rozdiely medzi komerčnými a biznis zákazníkmi.

Určite je to rozdiel, minimálne v skladbe a využití samotných zariadení. Napríklad pri tlačiarniach pre domáceho používateľa sú celkom iné štandardy ako u veľkých sieťových tlačiarní v korporáte. Keď má používateľ doma PC-čko, pracuje aj celkom inak ako firemný používateľ. Ale v súčastnosti sa pracovný život prepája s tým osobným a používateľ má často jedno zariadenie na všetko – na prácu, aj na doma. V tom prípade jedno zariadenie musí spĺňať všetky vyššie bezpečnostné štandardy.

 

Erika Lindauerová (Zdroj: HP)

 

Teda pre firemných zákazníkov poskytujete niečo navyše, v kontexte bezpečnosti?

Áno, ak nemyslíte vyslovene servis hardvéru, ale je to veľmi komplexná otázka. Máme špecialistov, ktorí sú schopní zákazníkovi zanalyzovať jeho prostredie a spraviť návrh bezpečnostnej koncepcie, až po samotnú ochranu zariadenia ako takého.

Ochranné prvky sú súčasťou našich komerčných PC-čiek, notebookov a tlačiarní od strednej triedy vyššie. Bežné softvéry chránia zariadenie na úrovni operačného systému. HP rozdeľuje bezpečnosť zariadení do troch úrovní: BIOS, operačný systém a úroveň nad všetkými aplikáciami.

Naše komerčné zariadenia obsahujú takzvaný HP SureStart, čo je bezpečnostná technológia na ochranu BIOSu. Bezpečný BIOS je uložený na samostatnom čipe a pri každom spustení zariadenia sa detekujú prípadné prepisy. Ak bola narušená bezpečnosť, z tohto záložného čipu sa obnoví celý BIOS. Vďaka tomu sa nemôže stať, že sa nejaký malvér dostane k BIOSu – a pritom také sú v súčasnosti tie najbezpečnejšie, pretože málokto sa proti nim dokaze bránit.

 

Spomenuli ste, že vaši pracovníci analyzujú firmy aj z hľadiska bezpečnosti. Máte teda aj na Slovensku špecialistov na bezpečnosť?

Máme vyškolených technických konzultantov na bezpečnosť a potom v zahraničí úzko špecializovaných pracovníkov.

 

Pri vývoji bezpečnostných riešení spolupracujete napríklad s Kaspersky Lab, Esetom, Trend Micro či inými?

HP si vyvíja vlastné riešenia šité na hardvér. Vždy je ale vhodne inštalovať aj antivírusový softvér od príslušných výrobcov.

 

Sú aj ďalšie technológie, ktoré sú popri SureStart pre HP typické?

Na PC-čkach a notebookoch máme napríklad funkciu HP SureClick, ktorá sa stará o bezpečné prehliadanie internetu. Vytvorí sa samostatné okno, ktoré je odizolované od samotného operačného systému, takže môžete prehliadať akýkoľvek obsah bez obavy, že by sa vám kliknutím na nejaký odkaz nainštalovala aplikácia alebo malvér.

Ďalšia je HP SureView, teda ochrana pred vizuálnym hackingom. Klávesovou skratkou (ano je to kombinacia tlacidiel) na klávesnici sa zatemní displej, aby ho nebolo možné čítať z uhlov. Tento vizuálny hacking je jedna z najúspešnejších metód kradnutia údajov, kde podľa Global Study je až 91% percent prípadov je úspešných.

Potom máme Run-time Intrusion Detection. Je dôležitá hlavne pre tlačiarne ktoré sú často zapnuté 24 hodín a 7 dní v týždni, preto služba kontroluje, či nebola tlačiareň akýmkoľvek spôsobom z vonka napadnutá. Ak zaregistruje ohrozenie, zariadenie sa automaticky reštartuje, nastaví sa do bezpečného firmvéru a BIOSu a vysiela security alert správcovi siete. Ak sa toto ohrozenie opakuje, tlačiareň sa celá vypne a informuje správcu o probléme.

Funkcia Whitelisting umožňuje inštalovať aktualizácie výlučne z overených certifikovaných zdrojov.

Tieto funkcie sú vo všetkých našich zariadeniach strednej a vyššej triedy. K tomu máme doplnkové riešenia, ktoré ešte viac zlepšujú celkovú bezpečnosť. Vždy je ale vhodné inštalovať aj antivírusový softvér.

 

 

Erika Lindauerová (Zdroj: HP)

 

Je aj toto reakciou na enormne rastúci trend nástupu kryptoransomvéru?

Áno aj nie, HP malo tieto zabezpečenia už predtým, ale tieto hrozby berieme vážne a HP sa im venuje. Napríklad Verizon analyzoval údaje o úniku dát z koncových zariadení od roku 2009 do 2015, jedným z najznámejších bol v roku 2014 únik  dát a duševného vlastníctva od Sony. Hrozba únikov zo zariadení za toto obdobie narástla o 130%.

 

Predstavujú podľa vás lacné čínske produkty reálne ohrozenie pre zákazníkov? Špekuluje sa o nejakých čipoch, ktoré sledujú ľudí a podobne…

K tomuto sa nemôžem vyjadrovať, pretože to sú skôr také fabulácie. HP venuje veľkú pozornosť bezpečnosti a snaží sa to riešiť end – to – end. Cena je síce dôležitý parameter, ale bezpečnosť sa neoplatí zanedbávať.

 

Môžeme pre vyššie uvedené považovať HP za prémiovú značku?

Pre domácich používateľov máme všetko, od počítačov za niekoľko sto eur po špeciálne edície herných počítačov za tisícky eur, portfólio pre biznis zákazníkov máme tiež od entry-level modelov po hi-end prémiové, ktoré sa výbavou i materiálmi dosahujú úplne iný štandard. Platí to aj pre tlačiarne, tam sú ceny už od niekoľkých desiatok eur. Dávame zákazníkom možnosť voľby podľa ich potrieb.

 

HP má aktuálne úplne nové notebooky HP Spectre a Spectre x360 – sú v kontexte bezpečnosti výrazne lepšie ako tie predchádzajúce?

Business verzia HP EliteBook x360 prichádza s najnovšími verziami bezpečnostných riešení, napríklad HP SureStart máme už tretej generácie. Nové business zariadenia majú v sebe to najnovšie, a aj refresh produktov z dizajnového hľadiska a materiálového vyhotovenia.

 

Notebooky HP Spectre

 

Posledná moja otázka: prečo by si mal zákazník vybrať práve produkt od HP?

Bezpečnosť, kvalita, servis a spokojnosť sú pre nás kľúčové faktory, okolo ktorých staviame produkt. Naším cieľom je uľahčiť a spríjemniť život našim zákazníkom.

Rovnako je pre nás veľmi dôležitý aj trvalo udržateľný rozvoj a ochrana životného prostredia. Hneď na začiatku vývoja produktu prihliadame na to, ako bude používaný a kde skončí. Z akých materiálov je vyrobený, ako sa bude opravovať, ako sa dajú jeho diely recyklovať a používať znova. Trvalo udržateľný rozvoj je pre nás veľmi dôležitá téma, ktorú možno nie všetky značky rešpektujú. Je to však naša zodpovednosť, ku ktorej sa hlásime.

 

 

Ďakujem za poskytnutie rozhovoru.

Rozhovor bol autorizovaný po úprave.

Použité fotografie: HP/Erika Lindauerová

 

Philip Morris predviedol IQOS, e-cigaretu na pravý tabak bez dymu

Značka Philip Morris dnes na tlačovej konferencii v Design Factory v Bratislave podrobnejšie predstavila produkt, ktorý predáva na Slovensku už dva mesiace a v Česku ešte dlhšie. Tvrdí, že ide o revolučný produkt, ktorý kombinuje pôžitok z fajčenia klasických cigariet so skúsenosťou s elektronickými cigaretami, pričom škodlivé látky redukuje až o 90 percent.

Zdroj: Tlačová konferencia Philip Morris: IQOS je revolúciou v tabakovom priemysle

 

IQOS, nová generácia cigariet, reprezentuje aktuálnu víziu firmy pre budúcnosť bez dymu. IQOS pritom skutočne žiadny dym neprodukuje, na chemickú reakciu uvoľňujúcu nikotín a chuť z tabaku nevyužíva spaľovanie, ale iba zahrievanie. Náplne nie sú tekuté so syntetickým nikotínom, ale plnohodnotný tabak. Napriek tomu sa predstavitelia Philip Morris bránia tvrdeniu, že ide o cigarety – radšej ich chce nazývať tabakovými náplňami.

 

Fajčenie s pravým tabakom bez dymu

Andrea Gontkovičová, riaditeľka oddelenia produktov so zníženým rizikom, tvrdí, že aj napriek drastickej regulácii tabakového priemyslu sa spotrebiteľské správanie výrazne nemení. Preto považuje za správne vyvíjať produkty, ktoré znižujú zdravotnú závadnosť produktov a odstrániť princíp spaľovania, ktorý je príčinou produkcie škodlivých látok.

Škodlivosť spaľovania potvrdzuje aj Manuel Peitsch, riaditeľ pre vedu a výskum v Philip Morris International. Na tlačovej konferencii predstavil nový produkt aj po technickej stránke a IQOS považuje za výsledok vedeckého a technologického vývoja. Pripomína, že výsledky o znížení zdravotných rizík sa klinicky overujú a v kompletnej forme budú k dispozícii na stiahnutie z internetu.

Podľa Juraja Králika z PM má slovenské zastúpenie Philip Morris konkrétne ciele, chce fajčiarov konvertovať na potenciálne menej škodlivú alternatívu k cigaretám.

 

Nie je to elektronická cigareta

Až polovica zariadenia IQOS je tvorená batériou, ktorá je nabíjateľná ako normálny mobilný telefón. Jedna tabaková náplň stačí na 14 potiahnutí alebo 6 minút. Na jedno nabitie batéria vydrží jedno použitie, ale puzdro pre Iqos obsahuje powerbanku na asi 25 nabití. Powerbanka vydrží celý jeden deň a jej nabíjanie je zabezpečené prostredníctvom microUSB konektora.

Čepeľ vo vnútri zariadenia je zahrievaná na 350 stupňov Celzia, pritom je kontaktom spojená s tabakovou náplňou. Táto náplň vyzerá ako veľmi krátke cigarety, obsahuje však celkom odlišnú vnútornú štruktúru.

 

Legislatíva myslí aj na na nedymiaci tabak 

Petr Šebek z PM pripomenul opäť, že výrazná regulácia tabakového priemyslu neznižuje počet fajčiarov a domnieva sa, že popri kampani na ukončenie fajčenia by mal vzniknúť apel na znižovanie rizikovosti fajčenia. Pochipiteľne, značku Philip Morris vidí ako lídra v tejto oblasti.

Pripomína, že používanie Iqos je podľa zákona možné aj tam, kde je všeobecne fajčenie zakázané; pretože neprodukuje žiadny dym a neohrozuje ostatných ľudí okolo.

Cena Iqosu je 99 eur, momentálne sa dá získať s pomerne výraznou zľavou. Predáva sa v troch farebných motívoch- Jedna krabička štandardných tabakových náplní stojí 3,50 eur, teda o niečo menej ako lepšie cigarety. Predávajú sa však v baleniach po 8 krabičiek.

 

Na staniciach Shell sa dá platiť už aj mobilom

Platbu bude možné uskutočniť smartfónom alebo tabletom priamo pri výdajnom stojane. Slovensko je pre Shell treťou krajinou na svete, kde budú mať zákazníci možnosť zaplatiť za palivo priamo z auta.
 
Shell v spolupráci so spoločnosťou Mastercard oficiálne predstavuje nové inovatívne riešenie, ktoré zákazníkom umožní komfortnejšie platby za pohonné hmoty. Prvýkrát na Slovensku tak budú mať vodiči od polovice mája 2017 možnosť využívať Masterpass, digitálnu platobnú službu od Mastercard, na väčšine čerpacích staníc Shell. Použitím Masterpass budú môcť zákazníci platiť za palivo priamo z auta jednoduchým naskenovaním QR kódu na výdajnom stojane ešte pred natankovaním paliva.
Platbu bude možné uskutočniť smartfónom alebo tabletom priamo pri výdajnom stojane a vďaka nádvornej obsluhe tak vodič na väčšine čerpacích staníc Shell nebude musieť vôbec vystúpiť z vozidla, pokiaľ sám nebude chcieť. Za spojením spoločností Shell a Mastercard stojí obojstranné nadšenie pre inovácie. Služba Masterpass v tomto ohľade ponúka bezpečné, overené a technologicky pokročilé riešenie. V porovnaní so štandardným spôsobom platby v obchode na čerpacej stanici tak prináša iný druh komfortu, a tiež výraznú časovú úsporu pre zákazníka.
 

Foto: Shell


Jednoduché a komfortné používanie
Masterpass si je možné stiahnuť ako štandardnú aplikáciu s názvom Masterpass AT, CZ, SK na Google Play pre zariadenia s operačným systémom Android, alebo v App Store pre zariadenia s iOS. Potom stačí niekoľko jednoduchých krokov pre nastavenie aplikácie a službu bude možné použiť na väčšine čerpacích staníc Shell na Slovensku a tiež u viac ako dvoch tisíc slovenských obchodníkov, v rámci stoviek tisíc internetových obchodov a u šiestich miliónov obchodníkov, umožňujúcich bezkontaktné platby po celom svete.
 
Služba Masterpass
Masterpass je globálna digitálna platobná služba, ktorá zákazníkom umožňuje získať od svojej banky prostriedok pre rýchle, jednoduché a bezpečné digitálne platby – naprieč rôznymi zariadeniami i kanálmi – kdekoľvek chcú nakupovať: online, prostredníctvom aplikácie, a teraz aj v kamenných predajniach. Užívatelia si môžu uložiť všetky platobné informácie, vrátane údajov o platobných kartách z Mastercard a iných platobných sietí, informácií o doručovacích adresách a platobných preferenciách, na jednom praktickom a bezpečnom mieste. Služba Masterpass využíva najmodernejšie spôsoby zabezpečenia platieb, ktoré sú dnes k dispozícii.
 

Foto: Shell


Citácie
„Popri neustálom vývoji v oblasti ponuky palív sme za posledných niekoľko rokov prišli s radom inovatívnych sprievodných služieb na našich čerpacích staniciach, ktoré vzbudili veľký záujem u zákazníkov. Som veľmi rád, že dnes môžeme v spolupráci so spoločnosťou Mastercard ako prví ponúknuť slovenským vodičom pohodlnejšiu a rýchlejšiu formu platby za pohonné hmoty priamo pri našich stojanoch. Platenie pomocou aplikácie Masterpass na našich čerpacích staniciach ocenia nielen časovo vyťažení vodiči vďaka rýchlosti celého platobného procesu, ale tiež napríklad rodičia cestujúci s deťmi, ktorí ich teraz vôbec nemusia spustiť z dohľadu. Veríme, že zákazníci ocenia túto inovatívnu a komfortnú službu využívajúcu najmodernejšiu platobnú technológiu na našich čerpacích staniciach,“ uvádza Jan Čapský, riaditeľ prevádzky čerpacích staníc Shell na Slovensku a v Českej republike. Slovensko je pre Shell treťou krajinou na svete, kde budú mať zákazníci možnosť zaplatiť za palivo priamo z auta.
 
„Masterpass sme na Slovensku uviedli v roku 2016. Od tej doby neustále rozširujeme naše služby a zahajujeme spoluprácu s partnermi z rôznych sektorov. Sme radi, že sa dnes môžeme spojiť so spoločnosťou Shell a ponúknuť našu digitálnu peňaženku Masterpass aj slovenským vodičom na väčšine čerpacích staníc Shell. Vďaka tomu tak môžeme naďalej meniť spôsoby, ako ľudia platia každý deň,“ hovorí Miroslav Lukeš, generálny manažér pre Slovensko, Českú republiku a Rakúsko.
 

Foto: Shell


 
 

Probucard prerobí na LPG aj motor s priamym vstrekovaním

Probugas na Autosalóne Bratislava 2017 predstavil viaceré LPG novinky pre motoristov. Prerobené autá s priamym vstrekovaním sú napríklad dôkazom toho, že na LPG sa dajú kvalitne prerobiť aj tie najnovšie automodely. Predstavené bolo aj poistenie takejto prerábky.
 

Škoda Fabia a Huyndai Tuscon prekvapia výkonom, Opel Ampera nízkymi nákladmi

Nárast LPG áut na vo svete limitovali donedávna komplikácie spojené s prerábaním benzínových motorov s priamym vstrekovaním. Na bratislavskom Autosalóne v stánku Probucard majú návštevníci možnosť vidieť na LPG upravený benzínový motor s priamym vstrekovaním v Škode Fabia 1,2 TSI s výkonom 64kW. Pre fanúšikov SUV vozidiel je pripravený štandardný Huyndai Tucson s objemom 1,6l a výkonom 97kW. Aj Tucson, rovnako ako Fabia, využíva ako hnacie palivo i LPG. Oba modely využívajú prístrekový systém (plynná fáza plynu je pred vstrekom do valca doplnená o určité množstvo benzínu). Ďalšou vystavenou zaujímavosťou je aj OPEL hybrid Plug-in s objemom 1,4 l, a výkonom 64 kW. Vďaka jeho jazdným vlastnostiam a úspornému LPG pohonu sa pri štvormesačnom teste náklady na 100km ustálil na cene 2,7 €. Zákazníci Probucard ušetrili od roku 2016 viac ako 75 000 €.

Expozícia Probucard na autosalóne v Bratislave 2017

Probugas rokuje o pristúpení do sietí OMV a Slovnaft

V porovnaní s prevádzkou benzínového auta vie majiteľ motorového vozidla na LPG usporiť približne 40 % nákladov. Motoristi, ktorí ročne najazdia pri priemernej spotrebe benzínu 7 l/100 km približne 20 000 kilometrov, na pohonných hmotách ušetria vďaka LPG pohonu za rok takmer 1000 euro. Od roku 2016 Probucard aktuálne využíva 262 spokojných zákazníkov, ktorí prečerpali 143 052 litrov LPG a tak ušetrili 75 382 €.

„Probucard je čerstvo rozbehnutý projekt spoločnosti Probugas zameraný na podporu rozširovania LPG áut na Slovensku. Po roku testovania v ostrej prevádzke čaká projekt na rozhodujúci impulz. Veríme, že pripojenie Probucard k čerpacím staniciam OMV a Slovnaft môže výrazne zlepšiť postavenie LPG na Slovensku. Našou ambíciou je toto pripojenie deklarovať verejnosti v druhej polovici roku 2017,” hovorí Pavol Boroš, člen predstavenstva spoločnosti Probugas.

Expozícia Probucard na autosalóne v Bratislave 2017

S LPG poistením CARGARANTIE bez straty záruky

Hlavnou výhodou LPG poistenia CARGARANTIE je fakt, že majitelia prerobených vozidiel neprídu o záruku na nové auto. Poistenie okrem toho, kryje záruku na všetky komponenty,

ktoré sú ovplyvnené montážou nového LPG systému. Záruka platí 24 mesiacov, resp. 90 000 najazdených kilometrov.

Poistenie CARGARANTIE je novinka, ktorá dáva zákazníkom záruky a zároveň aj kvalitnej LPG prerábky ich áut,” dodáva Pavol Boroš, člen predstavenstva spoločnosti Probugas.

BMW i3 a i8 sú konečne dostupné už aj na Slovensku aj oficiálne

V mesiaci apríl 2017 sa ponuka vozidiel spoločnosti BMW Group na trhu v Slovenskej republike rozšírila o dve významné novinky, prvé dva modely značky BMW i, teda BMW i3 (v cene od 36 350 €) a BMW i8 (v cene od 138 250 €). K dispozícii sú dvaja BMW i Agenti a štyri BMW i servisné prevádzky.

 

Článok je oficiálnym textom spoločnosti BMW na Slovensku.


BMW i3 a i8 – dostupné už aj na Slovensku.

V mesiaci apríl 2017 sa ponuka vozidiel spoločnosti BMW Group na trhu v Slovenskej republike rozšírila o dve významné novinky, prvé dva modely značky BMW i, teda BMW i3 (v cene od 36 350 €) a BMW i8 (v cene od 138 250 €).
K dispozícii sú dvaja BMW i Agenti a štyri BMW i servisné prevádzky.
 
BMW i Agenti – oficiálne zastúpenie značky BMW i na Slovensku.
Značka BMW i je charakteristická aj inovatívnou koncepciou predajných kanálov, prispôsobených špecifickej oblasti daného trhu. V rámci tejto koncepcie je BMW i na Slovensku priamo zastúpené prostredníctvom takzvaných „BMW i Agentov“. Ich sídla sa nachádzajú v dvoch mestách – v bratislavskej Dúbravke je to predajca Group M a v Žiline predajca MD Bavaria.
 
Autorizovaný BMW i servis
Servisná starostlivosť je poskytovaná v autorizovaných BMW i servisných centrách v mestách Bratislava, Žilina, Košice a Trenčín.
 
Bezstarostné využívanie vozidiel BMW i – záruky a servisné balíky.
Pocit komfortu pri využívaní všetkých modelov BMW i zvyšujú aj servisné a garančné balíky. Prvých 5 rokov alebo prvých 60 000 najazdených kilometrov kryje balík „Service Inclusive“. Ešte dlhší je garančný rozsah na špeciálny komponent – vysokonapäťovú lítium-iónovú batériu: v jej prípade má záruka hranicu 8 rokov alebo prvých 100 000 najazdených kilometrov.
Servisná starostlivosť je poskytovaná prostredníctvom autorizovaných BMW i servisných centier v mestách Bratislava, Žilina, Košice a Trenčín.
 
Nízke prevádzkové náklady, vysoká finančná podpora, komfortné servisné balíky.
Vozidlá BMW i sú typické nízkymi prevádzkovými nákladmi. Napríklad BMW i3 (94 Ah) má spotrebu elektrickej energie iba 12,9 kW/100 km, čo znamená náklady len 3,50 € na 100 km.
Navyše, pre budúcich majiteľov BMW i je k dispozícii program Podpory elektrických vozidiel. Kategória BEV (čisto elektrické vozidlá), do ktorej spadá BMW i3, je podporená sumou 5 000 eur, kategória PHEV (plug-in hybridné vozidlá), do ktorej patrí BMW i8, má pre zákazníka pripravenú podporu vo výške 3 000 eur.
 
 

5 dôvodov, prečo je IT Fitness Test dobrým projektom

Minulý týždeň IT Asociácia Slovenska za účasti ministra školstva Petra Plavčana a podpredsedu vlády Petra Pellgriniho uviedla nový IT Fitness Test pre rok 2017. Ten minuloročný vraj poukázal na nedostatky mládeže, ale aj pedagógov a novinárov v otázke ich digitálnej gramotnosti. ITAS aj naďalej apeluje na to, aby sa Slovensko aktívne snažilo zvyšovať úroveň digitálnej gramotnosti a počítačových zručností, pričom svoj komplexný IT Fitness Test ponúka celkom zadarmo.

 

Prvé testovanie žiakov pomocou testu IT Fitness prebehlo už 4.4.2017. Test si však môže spraviť ktokoľvek bez ohľadu na vek a pracovnú pozíciu. Dodnes sa otestovalo vyše 2820 ľudí s priemernou úspešnosťou nepriaznivých 54 percent. Lelovský z ITAS hovorí aj o tom, že hoci táto nízka úspešnosť vo veľkej miere reflektuje neskúsenosť s technológiami na Slovensku, zároveň je však IT Fitness test komplexný a náročný.

 

Celý test pozostáva z 30 otázok rozdelených do 6 kategórií:
• Internet;
• bezpečnosť a počítačové systémy;
• kolaboratívne nástroje a sociálne siete;
• kancelárske nástroje;
• komplexné úlohy;
• online marketing.

 

Tlačová konferencia ITAS, na ktorej bol uvedený IT Fitness test pre rok 2017 (foto: Erik Stríž)

V 6. ročníku bol obsah IT Fitness testu doplnený o oblasť webového resp. online marketingu vďaka spolupráci s rozsiahlou vzdelávacou platformou Digitálna garáž, ktorú na Slovensku a v ďalších krajinách Európy realizuje spoločnosť Google.“ uvádza ITAS vo svojej tlačovej správe k projektu.

 

Dôvody, prečo dať IT Fitness testu šancu a prečo je dobrý

#1 Je relevantný pri hľadaní práce

Mne osobne sa ako technologickému novinárovi projekt páči a sám som test absolvoval. To aj napriek tomu, že sa okrem písania aktívne živím aj aplikovaním moderných technológií do firiem a v nemalej miere aj online marketingu, čo by už samo o sebe malo svedčiť o mojich počítačových zručnostiach. Jeho absolvovanie a vyjadrenie úspešnosti v percentách sú teraz relevantnou a korektnou vizitkou mojich schopností.

Platí to aj pre každého iného človeka, ktorý by mal záujem doplniť svoj životopis o objektívny údaj hovoriaci o jeho počítačových zručnostiach. Pre potencionálneho zamestnávateľa môže byť výhodou už len samotné absolvovanie tohto testu a pri pohľade na výsledky tiež dôkazom o schopnostiach uchádzača o zamestnanie. Riaditeľka portálu Profesia.sk

 

#2 Zamestnávatelia ním môžu preveriť schopnosti budúcich a súčasných zamestnancov

Pre zamestnávateľov je IT Fitness ideálny spôsob, ako prakticky a univerzálne overiť schopnosti uchádzačov o zamestnanie, prípadne si preveriť schopnosti súčasných zamestnancov. Každá firma, ktorej zámerom je napredovať, musí považovať vzdelávanie svojich zamestnancov za jednu z priorít a pomocou tohto testu môžu túto prioritu napĺňať.

Platí to aj pre školy, ktoré takto môžu overiť napríklad aj vlastných pedagógov, či držia krok s dobou a vzdelávajú sa.

 

Výber z dvoch verzií testu: jedna je pre základné školy, druhá pre firmy, verejnosť, SŠ a VŠ. Screenshot z IT Fitness testu 2017

#3 Vytvorili ho odborníci a je aktuálny

Záber IT Fitness testu je naozaj široký. Venuje sa všetkému a už prvé otázky dokazujú, že je prepracovaný detailne a svedomito. Bol som dokonca prekvapený z toho, aká aktivita sa od testovaného vyžaduje. Nejde o žiadne klišé otázky, ale skutočne premyslené zadania, ktoré má testovaný splniť. Má síce na výber zo štyroch odpovedí, vyberať ich náhodne však nedáva šancu na úspech.

 

#4 Aj keď testovaný neuspeje, naučí sa nové veci

IT Fitness test je výborný spôsob, ako si osvojiť nové zručnosti, dokonca vo veľmi praktickej forme. Keď test od testovaného vyžaduje, aby na internete hľadal obrázok tučniaka a vyberal iba spomedzi clipartov, núti to človeka, aby hľadal riešenie. A ak ho nenájde, môže osloviť napríklad pedagóga alebo priateľa, aby mu s testom pomohol. Síce výsledok tohto testu už potom nebude celkom korektný, testovaný sa však naučí, ako riešiť zadania práce s internetom.

 

Screenshot z IT Fitness testu 2017

 

#5 Je zadarmo

Skutočnosť, že je IT Fitness úplne zadarmo, je asi najdôležitejší argument, prečo by ste ho mali vyskúšať aj na sebe samom, vo svojej firme alebo škole. Je do darček od IT Asociácie Slovenska, ktorý na jednej strane preveruje počítačové zručnosti národa, na druhej strane mu dáva praktické nástroje, ako môže svoje schopnosti kontrolovať a vylepšovať.

 

Stačí navštíviť webstránku www.itfitnesstest.sk, zaregistrovať sa a spustiť test. 

 

 

 

Slovenské aplikácie Rukie a HOPIN spájajú sily. Zákazníkom prinesú rôzne benefity

Slovenská taxi aplikácia HOPIN a aplikácia Rukie, ktorá združuje šikovných remeselníkov, vstupujú do vzájomnej spolupráce. Tá je výhodná predovšetkým pre používateľov oboch aplikácií. Každý zákazník aplikácie HOPIN TAXI, ktorý si stiahne aplikáciu Rukie, získa atraktívny benefit.

 

Sme radi, že môžeme podporiť rozbeh skvelej slovenskej aplikácie a priniesť tak zaujímavú formu spolupráce, ktorú navyše ocenia aj naši zákazníci. V HOPINe vieme, že naštartovať dobrý nápad a získať zákazníkov je náročné, no nie nemožné, a preto sme sa rozhodli aplikácii Rukie pomôcť. Veríme, že aplikácia Rukie bude osožná pre každého jedného nášho zákazníka, ktorý sa rozhodne ju vyskúšať. My v HOPINe sme ju už vyskúšali a vrelo ju odporúčame,“  hovorí Martin Baran z HOPINu.

Rukie je slovenská aplikácia, ktorá zákazníkom sprostredkováva šikovných remeselníkov a naopak. Aplikácia tak slúži ako digitálne prostredie, ktoré združuje dopyt a ponuku v oblasti remeselnej práce a služieb. Podobne ako HOPIN TAXI teda spája zákazníkov s poskytovateľmi služby a dbá o to, aby bola zaručená najvyššia kvalita a spokojnosť.   

Aktuálne v aplikácii Rukie nájdete 19 remesiel a 11 rôznych služieb. Potrebujete elektrikára? Vďaka Rukie ich máte hneď viac ako 1 400 k dispozícii na pár klikov. Pokazila sa vám práčka? Rukie vie spojiť zákazníkov už aj s kvalitnými servisnými technikmi pre značky Whirlpol, Indesit, Bauknecht, Ariston či Hotpoint.

Spolupráca slovenských aplikácií odštartovala v pondelok a zákazníci HOPIN TAXI sú o akcii informovaní priamo v aplikácii, objavuje sa vo forme pop-up okna:

 

Ako na to:

  1. Objednajte si taxík cez HOPIN TAXI
  2. Počas jazdy vám vyskočí pop-up okno o Rukie a prekliknete sa na jej inštaláciu
    (aplikácie je dostupná pre iOS a Android)
  3. Registrujte sa v aplikácii Rukie a potvrďte registračný e-mail.  My vás odmeníme za inštaláciu darčekom.

Ponuka platí až do odvolania, a to v Bratislave a v Košiciach. Benefity za aktiváciu partnerskej aplikácie Rukie sa môžu časom variovať – reklamné predmety, kredit na jazdu s HOPINom, vecné darčeky a iné.

 

Panoramic view of Bratislava, Slovakia

 

Predstavenie nových smartfónov Lenovo Moto g5 a Moto g5 Plus vo veľkom štýle

Značka Lenovo včera v bratislavskej galérii umenia Umelka oficiálne uviedla príchod nových smartfónov Lenovo Moto g5 a Moto g5 Plus na slovenský trh.

 

Nové Moto g piatej generácie sa zaraďuje medzi najvyspelejšie mobilné zariadenia na svete a v predaji bude v dvoch veľkostiach displejov, okrem štandardnej 5-palcovej uhlopriečky aj v 5,2-palcovej. Rozdiel v cenách telefónov pritom bude zásadný, Moto g5 Plus bude v predaji za 279 eur, o kúsok menší Moto g5 iba za 199 eur.

Subznačka Moto tak opäť prináša veľmi agresívne nacenenie, ktoré pre ňu typické už od príchodu na slovenský trh. Je paradoxné, že aj napriek nízkym cenám dokáže Lenovo Moto udržať vysokú kvalitu konštrukčného prevedenia a tiež zachovať všetky tradičné obchodné a servisné záruky, ktoré nenachádzame pri lacných čínskych telefónoch.

Obidva nové smartfóny majú snímače odtlačkov prstov fungujúce aj ako touchpad, výkonné procesory, najnovší systém Android 7 Nougat, údajne najlepšie fotoaparáty vo svojej cenovej kategórii a podporu ovládania gestami. Kryty sú vyrobené z kovu a s povrchovou úpravou nanocoating, ktorá zabezpečuje vodeodolnosť.

 

Nové kryty Moto Mods pre Moto Z a Moto Z Play

Spoločne s dvomi novými smartfónmi Lenovo Moto oznámilo aj skoré spustenie predaja nových aktívnych krytov pre telefóny Moto Z a Moto Z Play. Aktívnym krytom, takzvaným Moto Mods, som sa venoval v samostatnej recenzii Mesiac s úžasným Moto Z a jeho príslušenstvom: Nič lepšie dnes na trhu nenájdete.

Nové Moto Mods budú ponúkať napríklad lacnejšiu powerbanku (Power Pack) za 49 eur, magnetický nabíjací konektor so 16 pinmi, bezdrôtové nabíjanie a tiež Turbo Charger, nabíjací kryt, ktorý už za 15 minút nabíjania pripraví telefón na 8 hodín prevádzky.

Špecialitou bude hardvérový gamepad, ktorý spraví z mobilného telefónu hernú konzolu na spôsob niekdajšieho Playstation Portable.

 

 

Dobrý marketing už od začiatku

Značka Lenovo na Slovensku predstavuje každý nový smartfón vo veľkom štýle. Tak to bolo aj v prípade piatej generácie Moto g, na ktorého uvedenie na trh sa prišlo pozrieť viac ako sto ľudí a tlačová konferencia mala charakter elegantného večierka. Lenovo týmto vytvára celkom nový spôsob predstavovania produktov, podobne, ako svojho času začalo americké Apple uvádzať svoje produkty na masových konferenciách stovkami novinárov z celého sveta.

Aj tieto uvádzacie večery s programom sú súčasťou dobrého marketingu, ktorý Lenovo na Slovensku vedie. Skvelou ukážkou je aj perfektné udržiavanie komunity na Facebooku.

 

Lenovu sa na Slovensku naozaj darí. Ako výrobca smartfónov zastáva celosvetovo (okrem Číny) 4. miesto a na Slovensku je druhým najväčším výrobcom smartfónov s trhovým podielom 20 percent. 30-percentný podiel a piedestál prvého miesta na Slovensku obsadzuje Samsung. Pozíciu druhého najlepšieho hráča na trhu si Lenovo obhájilo aj v náročnom období štvrtého kvartálu 2016, ktorý zvládlo s trhovým podielom 20,2 percenta, zatiaľ čo Samsung mierne klesol na 31,6 percenta.

 

Podrobný test smartfónu a fotoaparátu Moto g5 prinesieme v priebehu najbližších dní.

 

 

 

 

 

Epson naďalej tvrdí, že atramentové tlačiarne porážajú laserové v nákladoch aj kvalite

Značka Epson dnes na tlačovej konferencii v bratislavskom hoteli Apollo predstavila výsledky niekoľkých svojich výskumov o spotrebiteľskom správaní a apelovala na výhody atramentových  tlačiarní v porovnaní s tými laserovými. Epson pritom už dlhodobo upozorňuje na vyspelosť modernej atramentovej tlače tým, že ju stavia do priameho porovnania s laserovou metódou.

Epson tiež využil konferenciu na uvedenie nových tlačiarenských zariadení pre biznis zákazníkov, multifunkčnú A3 tlačiareň WorkForce Enterprise WF-C20590 a extrémne úspornú veľkú tlačiareň WF-C869RDTWF. Tá vraj dokáže ušetriť až 95 percent energie a až 99 percent odpadov.

V jednej zo štúdií Epson ďalej poukazuje na zistenie, že Česi a Slováci považujú tlačiarne za najvýznamnejší nástroj na prácu. Prieskum vykonala agentúra Coleman Parkes Research a oslovila 500 respondentov.

90 percent opýtaných uviedlo, že tlačiareň považujú za nevyhnutnú pre svoju prácu a vyše 80 percent Slovákov používa tlačiareň každý deň.

Najviac sa vo firmách tlačia zmluvy a faktúry, pričom Slovensko tieto dokumenty tlačí v priemere viac ako zvyšok sveta.

Priemerný slovenský zamestnanec denne vytlačí prekvapivých 31 strán, čo je o jeden kus viac ako európsky priemer.

Marcel Divín z Epsonu, branch office manage CZ SK na prezentácii výsledkov výskumov od Coleman Parkes Research (foto: 3Digital.sk, Striz.sk)

Marcel Divín z Epsonu, branch office manage CZ SK, uvádza, že aj realizované prieskumy majú za cieľ apelovať na zákazníkov, že atramentové tlačiarne sú vhodnou alternatívou k laserovým.

Minulý rok bol podľa Divína najúspešnejším rokom v histórii značky, iba na Slovensku firma predala takmer 10-tisíc kusov tlačiarní a skenerov pre koncových zákazníkov. Pre biznis zákazníkov Epson predal vyše 2500 kusov produktov. Asi o 150 kusov ho predbieha HP Inc.

Od marca začína Epson dodávať také zariadenia, ktoré obsahujú senzory vlhkosti a podľa aktuálnych podmienok prispôsobujú režim tlače. Tlačiareň tak dokáže kompenzovať drobné nedostatky spôsobené napríklad miernym zvlnením papiera.

Epson tiež začalo vyrábať produkt pre inhouse recykláciu už potlačeného papiera, momentálne je veľký ako menší automobil a dá sa s jeho pomocou papier recyklovať 6 až 7-krát. Potom je už papier priveľmi drsný, pretože tlač sa odstraňuje brúsením pomocou špeciálneho prášku. Momentálne je týchto zariadení asi 6 kusov a testujú ich v Japonsku. Epson podľa slov p. Divína pracuje na tom, aby sa rozmery zariadenia dramaticky zmenšili.


Tlačová správa Epson:

POROVNANIE LASEROVÝCH A ATRAMENTOVÝCH TLAČIARNÍ

4 HLAVNÉ VÝHODY ATRAMENTOVEJ TECHNOLÓGIE

Nezávislé testy dokazujú, že v porovnaní s konkurenčnými laserovými tlačiarňami prinášajú atramentové tlačiarne WorkForce Pro od spoločnosti Epson nasledujúce výhody.

ÚSPORA ČASU

• Až 3,5- krát kratší čas vytlačenia prvej strany ako laserové tlačiarne

• Až 1,5-krát rýchlejšie ako farebné laserové tlačiarne pri tlačových úlohách v rozsahu niekoľkých strán

NIŽŠIE NÁKLADY NA TLAČ

• Až dvojnásobok výtlačkov v porovnaní s konkurenčnými farebnými laserovými tlačiarňami

• Až 4,5-krát viac výtlačkov v porovnaní s laserovými tlačiarňami a kopírkami (testované na 40 000 tlačených kópiách na modeli WorkForce Pro RIPS)

MENEJ ZÁSAHOV

• Čas strávený údržbou skrátený až o 2/3 v porovnaní s laserovými tlačiarňami

• Až o 100 % skrátený čas strávený údržbou v porovnaní s farebnými laserovými tlačiarňami A4 a farebnými kopírkami A3 (testované na 40 000 tlačených kópiách na modeli WorkForce Pro RIPS)

• Ušetrených až 100 minút času, ktorý zamestnanci strávia pri údržbe, v porovnaní s farebnými laserovými tlačiarňami a kopírkami

• Ušetreného až 4,5 pracovného dňa ročne v porovnaní s farebnými laserovými tlačiarňami a kopírkami

PRIATEĽSKEJŠIE K ŽIVOTNÉMU PROSTREDIU

• Až o 82% nižšia spotreba energie ako pri laserových tlačiarňach

• Až o 95% menej odpadu ako pri laserových tlačiarňach

• Až o 18% tichšie ako laserové tlačiarne

Za budúcou popularizáciou tvárovej biometrie stojí slovenský Innovatrics

Tvárová biometria by vraj mohla prejsť revolúciou podnietenou slovenskou firmou Innovatrics s približne 70 zamestnancami.

Slovenská firma dnes pôsobí medzinárodne a venuje sa predovšetkým technológiám a vývoju softvéru. Jej typický zákazník je tiež technického charakteru, najmä softvéroví a systémoví integrátori.

Tvárová biometria iFace 3.0 umožňuje takzvaný selfie login, ktorý by mohol byť vhodnou a praktickou alternatívou k odtlačkom prsta, ktoré sa dnes masívne využívajú nielen v mobilných telefónoch, ale aj v bankách.

Nová technológia má podľa CEO spoločnosti široké uplatnenie v National ID, elektronických pasoch, cezhraničnej kontrole a tiež v bezpečnosti v oblasti migrácie. Dodnes firma zrealizovala veľké projekty v Afrike, kde využívala rozpoznávanie odtlačkov prstov. Na Slovensku technológiu hlasovej identifikácie využíva napríklad Tatrabanka.

Tvárová biometria umožňuje rozumný kompromis medzi používateľskou pohodlnosťou a bezpečnosťou, tvrdia predstavitelia Innovatricsu.

Stretnutie spoločnosti Innovatrics s novinármi, na fotografii CEO spoločnosti Ján Lunter (foto: 3Digital.sk/Striz.sk)

Podľa prieskumu Interaction Experience je odtlačok prsta najrozšírenejším zabezpečením, až 40 percent. Z rovnakých oslovených respondentov by si rozpoznávanie tváre vybralo 30 percent, hlasové rozpoznávanie 25 percent a klasický kód 5 percent. Na dnešné pomery sú to atypické výsledky, vraj ale zodpovedajú používateľským požiadavkám.

Slovenskej firme hrá do kariet aj to, že každá banka bude musieť mať v roku 2018 až 2-faktorovú autentifikáciu pre prístup do svojich elektronických služieb. Zároveň Innovatrics tvrdí, že odtlačok prsta banky nepovažujú za bezpečný; biometriu tváre by však mohli akceptovať, pretože tento spôsob autentifikácie je podľa vám plne pod kontrolou používateľa.

Tvárová biometria novej generácie je využiteľná napríklad aj nasledovne:

  • Detekcia tváre v bankomatoch;
  • Štatistika návštevnosti, počítanie zákazníkov;
  • Dohľadové systémy, napr. na letiskách;

 

Biometria tváre, demo aplikácia INNOBANK od Innovatrics. (foto: Innovatrics)

Systém vraj dokáže spraviť detailnú analytiku zákazníkov, napríklad ich aj radiť do black listov. Tento systém Innovatrics poskytuje v jednej krajine EÚ, kde má v black liste asi 5-tisíc ľudí hľadaných Interpolom, ďalej ju využíva na štadiónoch a podobne.

Zaujímavosťou je služba, ktorá môže poskytnúť pokyny pre vytvorenie fotografie na pas, eventuálne pre vytvorenie účtu v banke. Aplikácia dokáže používateľovi poskytnúť inštrukcie k tomu, aby zhotovil práve taký autoportrét, ktorý bude spĺňať medzinárodné štandardy.

Výnimočnou funkciou je kontinuálne sledovanie tváre, ktorá môže byť vyžadovaná počas celého úkonu – napríklad keď sa používateľ pozrie inde, ako na displej mobilu, aplikácia sa automaticky zatemní, rozmaže. Následne pri opätovnom pohľade sa obsah aplikácie opäť zaostrí.

Rozpoznávanie tvárí je postavené na neurónových sieťach umelej inteligencie. Zaujímavosťou je, že hoci prvé verzie mobilného rozpoznávania mali aj 250 MB, dnes ju vie Innovatrics zložiť do 10 MB inštalačného súboru.


Zdroj: Máme v rukách budúcnosť (Innovatrics)

Oficiálna správa spoločnosti Innovatrics k ich riešeniu iFace 3.0:

Slovenská firma Innovatrics opäť posúva hranice biometrie. Tentoraz prevratnou technológiou rozpoznávania tváre IFace 3.0 určenou na overenie identity prostredníctvom tváre na mobilných (tzv. SELFIE LOGIN) a desktopových zariadeniach.

Slovenská spoločnosť Innovatrics patrí už niekoľko rokov ku globálnej špičke v oblasti biometrie. Počas svojho dvanásťročného pôsobenia úspešne realizovala viac ako 500 projektov po celom svete založených na identifikácií odtlačkov prstov či iných biometrických údajov. Riešenia Innovatrics sú využívané napr. pri modernizácii volebných systémov, sčítaní obyvateľstva, hraničných kontrolách, pri registrácii účastníkov veľkých podujatí alebo sú integrované aj v rámci verifikačných či dochádzkových systémov.

Šikovní slovenskí vývojári v snahe využiť svoje dlhoročné skúsenosti a posunúť sa opäť o krok ďalej prichádzajú na trh s ďalšou revolučnou novinkou. Technológia IFace 3.0 predstavuje novú generáciu biometrického rozpoznávania tváre s unikátnou presnosťou a rýchlosťou. Prichádza v čase, kedy sa európske krajiny čoraz viac zaoberajú otázkou praktického využitia biometrie v rámci viacfaktorového overovacieho procesu.

„IFace 3.0 predstavuje významný míľnik vo vývoji našej spoločnosti. Dokonale dopĺňa portfólio našich produktov. Vďaka IFace 3.0 sme dnes schopní poskytovať spoločnostiam po celom svete jedinečné multimodálne riešenie na manažment identít, ktoré vie kombinovať možnosti našich biometrických technológií či už v oblasti rozpoznávania odtlačkov prstov alebo tváre,“ hovorí Ján Lunter, CEO spoločnosti Innovatrics.

„Technológia IFace 3.0 bola navrhnutá tak, aby bola jej integrácia do systémov čo najjednoduchšia. Prináša dramatický pokrok v oblasti rozpoznávania tváre najmä vďaka jej presnosti a celkovej rýchlosti overovania. Je optimalizovaná aj pre mobilné aplikácie, a tak sa stáva oveľa zaujímavejšou z pohľadu jej využitia predovšetkým v bankovom resp. inom komerčnom sektore, kde bude nevyhnutná dvoj a viacfaktorová autentifikácia,“ dodáva Ján Lunter.

 

S IFace Mobile zvládne proces overenia identity do 500 milisekúnd aj slabší smartfón

Proces viacfaktorového overovania identity sa stáva čoraz diskutovanejšou témou – v súčasnosti najmä v súvislosti s novou reguláciou v oblasti platobného styku a kartových transakcií z dielne EÚ známou ako PSD2, ktorá zásadne zmení správanie sa vo finančnom svete. Bankové inštitúcie a iné komerčné spoločnosti, ktoré budú poskytovať platobné služby, budú musieť riešiť okrem iného aj otázku bezpečnosti. Práve to je príležitosť pre technologické spoločnosti poskytnúť adekvátne riešenia na zabezpečenie bezproblémových platobných operácií s využitím vyspelých bezpečnostných prvkov.

IFace 3.0 aj so svojou optimalizovanou verziou IFace Mobile sa dokáže prispôsobiť špecifickým požiadavkám poskytovateľov a splniť aj tie najnáročnejšie kritéria práve pri viacfaktorovom overovaní identity klienta. Predstavuje totiž bezpečné a používateľsky nenáročné riešenie, ktoré dokáže integrovať biometriu tváre do mobilných aplikácií bez akýchkoľvek komplikácií. Celý proces overenia identity zvládne aj slabší smartfón do 500 milisekúnd, pričom veľkosť aplikácie nepresiahne 10MB.

Nová technológia je určená predovšetkým mobilným vývojárom a systémovým integrátorom, ale aj spomínaným bankovým a iným komerčným organizáciám, ktoré budú využívať biometriu tváre alebo tzv. selfie login ako súčasť viacfaktorovej autentifikácie v ich mobilných aplikáciách. Ponúka široké možnosti využitia – od AFIS platforiem (systém automatickej identifikácie odtlačkov prstov), často využívaných v systémoch kontroly štátnych hraníc alebo v oblasti civilnej identifikácie, až po technológie rozpoznávania tváre, ktoré si môžu nájsť svoje uplatnenie nielen v spomínanej komerčnej oblasti, ale aj v bezpečnostných riešeniach či platformách zameraných na analýzu a rozpoznávanie tvárí.

 
O spoločnosti Innovatrics

INNOVATRICS je nezávislým poskytovateľom biometrických softvérových riešení pre projekty v oblasti manažmentu identity. Spoločnosť INNOVATRICS počas 12 rokov svojej pôsobnosti úspešne realizovala už viac ako 500 projektov po celom svete, v rámci ktorých spracovala biometrické údaje vyše 900 miliónov ľudí. Svojim partnerom umožňuje INNOVATRICS využívať špičkové riešenia založené na identifikácii odtlačkov prstov, tváre ako aj iných biometrických údajov. Portfólio produktov zahŕňa systém AFIS (Automated Fingerprint Identication System) – komplexný systém automatickej identifikácie odtlačkov prstov, balík nástrojov pre softvérových vývojárov v oblasti biometrie (Software Development Kit – SDK), podporu pri nasadení biometrických systémov, ako aj mobilné riešenia. Algoritmus vyvinutý spoločnosťou INNOVATRICS získal už mnoho ocenení a poskytuje najrýchlejšie a najpresnejšie riešenie pre projekty akejkoľvek veľkosti, pričom garantuje najvyššiu výkonnostnú úroveň.

Viac informácií o spoločnosti nájdete na www.innovatrics.com.

Honor 6X, najlacnejší telefón s duálnym fotoaparátom, je v predaji od 259 eur

Po štrnástich dňoch predpredajov začala značka smartfónov Honor predaj modelu Honor 6X. Očakávaný telefón má 5,5 „FullHD displej, 3GB operačnú a 32GB internú pamäť. Pýši sa predovšetkým vo svojej triede netradičným duálnym fotoaparátom a spoľahlivou čítačkou odtlačkov prstov. Od dnešného dňa je v predaji, a to za 259 eur. Honor 6X je tak najlacnejším telefónom s duálnym fotoaparátom na našom trhu.

 

Na Slovensku bol predaj zahájený dnes, v utorok 14. marca 2017. Odporúčaná cena Honoru 6X je 259 EUR. Nový telefón bude v predaji u partnerov Hej.sk, Alza.sk, Nay Elektrodom, Datart, Mall.sk a tiež u operátora O2 SK.

 

Duálny fotoaparát s radom fotografických funkcií pre profi snímky

Zadnú stranu Honoru 6X ovládol predovšetkým hlavný duálny fotoaparát s kombinovaným rozlíšením 12 MPx a 2 MPx. Druhá šošovka umožňuje pri fotení využívať efektu širokej clony. Je tak možné meniť hĺbku ostrosti, a to už aj u zhotovených snímok. Predná selfie camera má príjemných 8 MPx. Možnosti oboch fotoaparátov rozširuje množstvo fotografických funkcií. Medzi nich patrí napríklad food mode, make-up mode , detekcia úsmevu, automatické skrášľovanie alebo napríklad manuálny profesionálny mód, v ktorom možno ručne nastaviť parametre snímania.

Honor 6X s duálnym fotoaparátom

Kovové telo s prehľadným displejom

Elegantne zaoblené telo Honoru 6X disponuje 5,5″ FullHD IPS displejom s rozlíšením 1920 x 1080 px. Displej má 2,5D zakrivenie, ktoré ladí s celkovým vzhľadom telefónu. Nový telefón sa predáva v sivom, zlatom a striebornom prevedení.

 

Spoľahlivá čítačka odtlačkov prstov, NFC a Wi-fi bridge

Smartfón beží na Androide 6.0, ktorý doplňuje pohodlná nadstavba používateľského rozhrania EMUI vo verzii 4.1. Telefón však čoskoro získa aktualizáciu operačného systému a ako jeden z prvých lacných telefónov na našom trhu tak získa Android 7.0 Nougat a s ním EMUI 5.0. Samozrejmosťou je plná podpora LTE vo všetkých lokálnych pásmach. Pre bezpečnosť a ľahšie ovládanie telefónu je tu bleskurýchla čítačka odtlačkov prstov. Honor 6X podporuje systém dual SIM. Verzia dostupná na našom trhu je vybavená aj funkciou NFC. Užitočnou novinkou je tzv. Wi-fi bridge, ktorý umožňuje rozšíriť, zdieľať a zosilniť signál Wi-fi.
Výkon bez kompromisov

Honor 6X je poháňaný osemjadrovým chipsetom Kirin 655, ktorému sekunduje 3GB operačná pamäť. Zabudovaná 32GB pamäť telefónu je rozšíriteľná pomocou microSD karty. Výnimočnú výdrž telefónu zaisťuje batéria s kapacitou 3340 mAh.

 

Honor 6X s duálnym fotoaparátom

Honor 6X s duálnym fotoaparátom

 

Virtuálna realita v realitnom biznise a ako budovať VR prostredie

Pýtal som sa v realitnej kancelárii na použiteľnosť technológií virtuálnej reality v praxi a sám som vyskúšal, aké je ľahké navrhovať interiér bytu a následne si ho prezerať cez headset virtuálnej reality.

 

Technológie virtuálnej reality sa stávajú stále dostupnejšími a je prirodzené, že sa ju snažia využívať aj spoločnosti ako jeden z marketingových nástrojov. Zatiaľ jedinou realitnou kanceláriou u nás, ktorá tieto možnosti aktívne využíva, je Riešime bývanie. Iné realitné kancelárie využívajú podobné riešenia, predovšetkým sférické a panoramatické fotografie. Spracovať reálnu nehnuteľnosť do virtuálnej reality však nie je ani jednoduché, ani lacné. Naopak, dizajnové a architektonické štúdiá to majú jednoduchšie, pretože im stačí previesť už existujúci 3D model do špeciálneho softvéru.

Virtuálna realita (VR) sa stále vyvíja a zdá sa, že prím bude hrať práve tá virtuálna realita, na ktorej zobrazenie sa využívajú mobilné telefóny. Tie sa stávajú stále výkonnejšími a majú čoraz kvalitnejšie štandardy v zobrazovaní, vďaka čomu sa k VR môže dostať oveľa väčšia skupina ľudí. Už za 150 eur si dnes môžete zabezpečiť Full HD smartfóny, ktoré sú veľmi dobrým základom pre VR.

Ako odborník vyslovujem predpoklad, že virtuálna realita sa bude uberať rovnakým smerom, ako hry. Existujú herné konzoly a počítače, ktoré umožňujú dobrú hrateľnosť a skvelú obrazovú kvalitu, mobilné telefóny sa však postarajú o celkovú popularizáciu a masové využitie technológie – hoci v nižšom štandarde.

 

Vyskúšal som to sám a nie je to žiadna veda

Problematika virtuálnej reality ma mimoriadne oslovila ešte pred rokmi a aktívne sa ňou nekomerčne zaoberám od roku 2013. Väčšmi som však do technologického pozadia virtuálnej reality vstúpil až v roku 2014, keď som v CAD programoch začal navrhovať interiér svojho budúceho domu. V priebehu dvoch rokov som získal pokročilú znalosť práce v softvéri SketchUp, čo je veľmi solídny základ pre každého profesionálneho interiérového dizajnéra a snáď aj začínajúceho architekta.

Osvojiť si princípy tvorby 3D objektov nie je nič komplikované a v priebehu niekoľkých týždňov som bol schopný pripraviť veľmi precízne návrhy interiérov, ktoré presne korešpondovali s pôdorysmi reálnej nehnuteľnosti. Význam výroby týchto vizualizácií nie je zanedbateľný, pretože umožňuje získať relevantný a presný plán budúceho interiéru a umožňuje vyvarovať sa chybám pri jeho budúcej realizácii.

 

3D modelovací program SketchUp v jeho bezplatnej verzii (foto: 3Digital.sk)

Prehliadať diela v 3D podobe je praktické a príťažlivé, neschopnosť odhadu veľkostí a vzdialeností ma však nútila hľadať ešte vyspelejšie riešenia – a virtuálna realita bola v tomto smere perfektným nástrojom. Už iba prísť na to, ako previesť už existujúce 3D modely do VR.

 

Program SketchUp umožňuje veľmi precízne 3D modelovanie. Skvelý je tiež jeho rozšírenie 3D Warehouse, teda sklad platených i bezplatných 3D modelov od iných tvorcov. Nájdete tu aj množstvo produktov z obchodu IKEA, na fotke vyššie vidíte lampu KLABB.

Keď hovorím o softvéri SketchUp (jedno, či platenej alebo bezplatnej verzii), existuje jedno veľmi praktické rozšírenie, dnes sa volá Kubity. Ešte pred niekoľkými mesiacmi som ho používal pod názvom qrVR a neskôr qrScope, ktorý bol zadarmo a fungoval perfektne. Stačilo súbor s príponou .skp (formát programu SketchUp) uploadnuť na cloud qrVR, ten 3D objekty prekonvertoval do jemu potrebného formátu a po tejto konverzii sa na obrazovke počítača objavil QR kód. Ten stačilo potom naskenovať aplikáciou qrVR v smartfóne, model sa stiahol a bol pripravený pre použitie aj v binokulárnom režime pre VR. Pohyb v prostredí bol možný buď bluetooth ovládačom alebo klikaním na displej, prípadne stláčaním akčného tlačidla na headsete virtuálnej reality.

Dnes funguje aplikácia Kubity veľmi podobne, avšak je už platená. V minulosti bola bezplatná iba vtedy, keď ste 3D model uploadli s funkčnosťou do konca aktuálnej hodiny. Každá ďalšia hodina dostupnosti 3D modelu bola spoplatnená, dnes je však platené všetko. Počítajú sa však predovšetkým dni. Pre interiérových dizajnérov to znamená, že ak chcú klientom odprezentovať plán interiéru, musia si za to zaplatiť. Nie je to neférové a ani pridrahé, ale už to mierne komplikuje situáciu.

Aplikácia KUBITY umožňuje prevod 3D objektov a prostredí do virtuálnej reality.

Spálňa navrhnutá v programe SketchUp po exporte do programu Kubity.

 

Interiérový dizajn a architektúra vo virtuálnej realite

Existuje však aj celkom iný prístup k výrobe 3D prostredí pre virtuálnu realitu. Dá sa to spraviť tak, aby bol model dostupný kedykoľvek a kdekoľvek. Základom je opäť CAD softvér, napríklad aj vyššie spomínaný SketchUp, v ktorom sa navrhne 3D priestor – avšak bez textúr, povrchov a interakcií. Následne sa spraví prevod 3D modelu do vývojového prostredia Unity 3D, Unreal Engine alebo CryEngine a v ňom sa nastavia textúry, povrchy, osvetlenie, interakcie a tiež spôsob prehliadania. V tomto kroku sa dá nastaviť, aby sa interakcia používateľa s 3D modelom diala vo forme virtuálnej reality.

Tento spôsob je pre interiérových dizajnérov a architektov praktickejší, vyžaduje si však vyššie vstupné investície do nákupu softvéru. Navyše nastavovanie technických parametrov je o niečo komplikovanejšie a vyžaduje si viac skúseností. Ja osobne som tento spôsob ani neskúšal využiť.

Virtuálna realita z obyčajného 3D modelu vyrobenom v programe SketchUp. (foto: Erik Stríž/3Digital.sk)

 

Predaj reálnych bytov s pomocou virtuálnej reality

Pred dvomi týždňami som navštívil realitnú kanceláriu Riešime bývanie, ktorú vedie známy realitný poradca a maklér Martin Čapo. V snahe poskytnúť klientom ešte kvalitnejší servis sa kancelária rozhodla pre využitie virtuálnej reality, prostredníctvom ktorej si klient môže prezrieť reálne nehnuteľnosti z jediného miesta. Stačí na to jeho mobilný telefón a akýkoľvek prehliadať virtuálnej reality, napríklad aj populárny papierový Cardboard.

Realitka RB využila softvér a hardvér značky Matterport. Je to robustná cloudová platforma, ktorej produkty sú mimoriadnej kvality. Stačí si do smartfónu stiahnuť aplikáciu Matterport a vybrať si z galérie vzorových bytov a domov (príklady tu).

Martin Čapo z Riešime bývanie na prezentácii využitia VR technológie v realitnom biznise. (foto: Erik Stríž/3Digital.sk)

 

Ako mi povedal Martin Čapo, prvotné investície do tejto technológie nie sú nízke. Vraj niečo medzi 5 až 10-tisíc eurami, čo znamená, že pre bežnú malú realitku je využitie tejto platformy celkom nereálne. Najväčší podiel na týchto prvotných investíciách nemá ani tak softvér, ako skôr nákup hardvéru. Potrebná je špeciálna automatická kamera, tablet Apple iPad a, samozrejme, zaplatiť človeka, ktorý bude fotiť nehnuteľnosti.

Funguje to tak, že maklér do každej z miestností postaví kameru na statíve a cez tablet spustí nové snímanie. Kamera sa otáča automaticky a sníma okolie, pričom fotografie potom spojí do jedného veľkého celku. Výsledkom je fotorealistická grafika a presný odhad veľkostí a vzdialeností. Na kvalitnom smartfóne s aspoň Full HD displejom je výsledok mimoriadne pôsobivý, pretože používateľ skutočne môže získať reálnu predstavu o charaktere a rozmeroch bytu.

 

Dá sa to aj zadarmo, ale…

Bolo by však naivné myslieť si, že finančne náročné riešenie od Matterportu je jediné, ktoré možno v realitnom biznise uplatniť. V praxi sa dá veľmi prakticky využiť aj obyčajná Carboard Camera, ktorá dokáže vytvoriť panoramatické fotografie priestoru, ktoré sa dajú následne prezerať ako virtuálna realita. Toto riešenie síce nie je tak kvalitné, ako to od Matterportu, je však bezplatné a ak máte smartfón s dobrou kamerou, výsledky môžu byť veľmi dobré.

Napríklad realitná kancelária DIRECTREAL ponúka už dlhší čas vo svojich inzerátoch aj 360° fotoprehliadky nehnuteľností, i keď bez použitia virtuálnej reality. Sú to sférické fotografie vysokej kvality, pričom na prehliadanie nehnuteľnosti nepotrebujete headset virtuálnej reality. Stačí vám displej mobilu alebo myš k počítaču (príklad tu).

Google v rámci doplnkových platených služieb ponúka aj Business View, čo je v podstate Street View pre interiéry. Takto nafotené interiéry sa potom zobrazujú naprieč všetkými zariadeniami (počítač, tablet, mobil), v Mapách Google, vo vyhľadávači a tiež vo vyhľadávači hotelov. Je to ideálne riešenie pre kaviarne, nákupné centrá a iné podniky, ktoré by takýmto spôsobom mohli prilákať viac zákazníkov. Tieto virtuálne prehliadky vyrábajú certifikovaní odborníci, ktorých zoznam je pomerne pestrý aj na Slovensku (viac tu).

 

VR je doplnok, nie revolúcia

Martin Čapo z RB – Riešime bývanie mi povedal, že neočakáva, že sa pre túto novinku zvýšia predaje nehnuteľností. Virtuálnu realitu považuje za doplnok a usudzuje, že je správne uchopiť tento začínajúci trend už dnes a zaslúžiť sa tak o prvenstvo medzi slovenskými realitnými kanceláriami.

K tomuto názoru sa prikláňam aj ja; nemyslím si, že by technologické inovácie výraznejším spôsobom podnietili vznik dopytu po nehnuteľnostiach, je to predovšetkým ďalšia praktická služba, navyše používateľsky veľmi atraktívna. Význam realitného makléra bude nielen v sprostredkovaní bytu či domu, ale aj v poskytnutí komplexného poradenstva a právneho servisu, pričom vyspelá fotodokumentácia bude hrať vždy dôležitú úlohu v rozhodovaní klientov.

 

 

 

 

Samsung nám ukázal nové smartfóny Galaxy A. A3 a A5 pôsobia luxusne a majú krásne displeje.

Smartfóny Samsung Galaxy A sa v roku 2017 zmenia. V priebehu dvoch rokov vývoja sa na prvý pohľad veľmi nezmenili, avšak reálna skúsenosť s nimi je oveľa lepšia. Naživo pôsobia luxusne a odolne, majú skvelé displeje a šošovka fotoaparátu z nich už vôbec nevyčnieva.

 

Nové Galaxy A3 a Galaxy A5 budú v predaji od začiatku februára a nájdu svoje miesto aj v ponuke operátorov. Ľudia zo Samsungu na dnešnej prezentácii tvrdili, že mienia výraznejšie tlačiť na propagáciu pastelových úprav krytov, ktoré sú v zahraničí populárne, u nás sa im však nedostáva dostatočnej pozornosti zákazníkov. Nový rad Galaxy A ponúkne tradičné čierne a zlaté prevedenie a popri nich aj jemnú modrú a staroružovú, Samsung ju nazýva broskyňovou. Vo všetkých variantoch telefóny vyzerajú výborne, najviac sa nám však pozdáva ten čierny. Vieme však, že sa na jeho lesklej zadnej stene rýchlo objavia škrabance.

Rozdiel medzi modelmi A5 a A3 nie je veľký. A3 je o malý kúsok menší (4,7″ vs. 5,2″), čo si však všimnete iba pri priamom porovnaní. Ani novinári na prezentácii nevedeli spoľahlivo určiť, ktorý z mobilov je A3 a ktorý A5. Všimli sme si, že okrem veľkosti displeja je medzi nimi rozdiel aj v umiestnení slotu na SIM a microSD kartu. A5 ju má na boku, A3 hore.

 

Samsung Galaxy A3 2017

Samsung Galaxy A3 2017

 

Na ázijský trh smeruje aj ešte lepší model A7, ten však Európu celkom obíde. Je potrebné dodať, že aj model A5 bude veľmi zaujímavým kúskom modernej techniky, pretože popri 5,2-palcovom Full HD displeji s technológiou Super AMOLED ponúkne hneď dva 16-megapixelové kamery, snímač odtlačkov prstov, 8-jadrový procesor a podporu pre dve SIM karty.

A3 je tiež dual SIM s možnosťou vlastnej voľby funkcie druhého slotu, má HD displej s uhlopriečkou 4,7 palca a technológiu Super AMOLED. Predná webkamera má rozlíšenie 8 megapixelov, zadná 13 Mpx.

 

Samsung Galaxy A3 2017

Samsung Galaxy A3 2017 má slot na SIM a microSD na hornej hrane, väčší A5 na boku.

Optika zadného fotoaparátu už vôbec nevyčnieva. Samsung Galaxy A3 2017

 

V zahraničí budú v predaji aj také verzie modelovej rady A, ktoré umožnia súčasné používanie dvoch SIM kartiet k tomu ešte aj pamäťovej karty microSD, na našom trhu budeme mať k dispozícii iba verzie s hybridným slotom. Jeden SIM slot bude k dispozícii vždy, druhý slot si môže vybrať zákazník, či ho chce použiť pre druhú SIM alebo pre pamäťovú kartu microSD. Maximálna kapacita tejto doplnkovej pamäte môže byť skvelých 256 GB.

Telefóny budú ponúkať jednu praktickú funkciu pri fotení: virtuálnu spúšť fotoaparátu je možné ľubovoľne posúvať po obrazovke. Je to niečo podobné ako funkcia automatickej spúšte po stlačení obrazovky, avšak v tomto prípade je možné zaostriť na ľubovoľný predmet a až potom fotiť.

 

Samsung Galaxy A3 2017

Samsung Galaxy A5 (5,2″) a A3 (4,7″) 2017

 

Zaujímavosťou je, že oba nové telefóny sú vodotesné a prachuvzdorné (štandard IP68), majú obojstranný konektor USB C a Galaxy A5 ponúkne aj funkciu rýchleho nabíjania. Displeje podporujú funkciu Always on Display, takže aj v zamknutom stave zobrazujú na čiernom displeji čas a kalendár. V Samsungu tvrdia, že priemerný používateľ mobilu sa na jeho displej pozrie asi 300-krát denne.

Ceny nových smartfónov sú 429 € (A5) a 329 € (A3).

 

 

 

 

 

Cenzúra internetu alebo ochrana pred podvodníkmi? Názory na nový zákon sa rozchádzajú

Ešte koncom novembra prijal parlament novelu zákona o hazarde, ktorú pred niekoľkými dňami podpísal aj prezident Andrej Kiska. Táto novela umožňuje aj eventuálne blokovanie webstránok, ktoré prevádzkujú hazardné hry (napríklad online kasína) bez povolenia.

 

Zámerom je zamedziť tvorbe nových a fungovaniu už existujúcich hazardných webstránok, ktoré nie sú držiteľom licencie od Finančnej správy SR, niektorí to však dramaticky označujú za nebezpečný precedens a dokonca cenzúru internetu. O ukončenie fungovania týchto webstránok sa však nemusí postarať sám ich prevádzkovateľ, ale poskytovateľ internetu.

V praxi to bude vyzerať tak, že po konkrétnom súdnom rozhodnutí bude musieť internetový operátor stránku zaradiť do akéhosi blacklistu, ktorý zabráni jej načítavaniu. V iných krajinách táto stránka bude fungovať aj naďalej, na Slovensku sa k nej však ľudia nedostanú.

 

Morálka verzus princíp

Samotná myšlienka blokovania webstránok, ktoré ponúkajú hazardné hry bez povolenia, nie je vôbec zlá. Každý prevádzkovateľ podobných webov má povinnosť postupovať v súlade so zákonom a ak si nie je schopný zabezpečiť ani potrebnú licenciu, je to veľmi pravdepodobne práve preto, že zarába podvodnými praktikami, prípadne neodvádza dane z príjmov. Ak sú koncoví používatelia ochránení pred podobnými podvodníkmi už zo zákona, je to z pohľadu morálky správna vec. Ľudia si totiž často vôbec neoverujú, kam zadávajú svoje platobné údaje a komu dávajú vlastné peniaze. Vo svete online hazardu sa obracajú obrovské peniaze, práve tie, ktoré do neho vkladajú jednotliví hráči z celého sveta.

Je potrebné uvažovať aj nad samotným princípom, ktorý by sa mohol stať nástrojom väčšej cenzúry internetu. Jedna nová iniciatíva proti cenzúre internetu a aj osobnosti zo sveta IT tvrdia, že ide o nebezpečný precedens, ktorý môže byť v krajnom prípade zneužitý aj na kontrolu vládnej moci a sledovanie občanov. Znie to hystericky, ale s ohľadom na silu internetu je potrebné uvažovať aj týmto smerom. Existuje možnosť, že podobný princíp by sa časom mohol aplikovať aj na konkrétne blogy, spravodajské weby alebo konkrétnych novinárov, ak by neboli “pohodlní”.  

Sporné je tiež znenie novely zákona o hazarde, ktorá prípadné sankcie v podobe zablokovania prístupu plánuje uvaliť aj za “Propagovanie hazardnej hry dostupnej na území Slovenskej republiky bez licencie”. To môže celkom dobre znamenať možnosť zablokovania obyčajných blogov, na ktorých sa objavila reklama na spornú hazardnú webstránku – a to je už nebezpečné.

 

Novela zákona o hazarde je prijatá a jej možnosti by sa mali začať aktívne využívať v lete 2017, kedy sa začnú zverejňovať prvé zoznamy problematických westránok. Dovtedy je však ešte veľa času a je možné, že iniciatíva skupín a jednotlivcov ešte niečo zmení.

 

Cirrus nám predviedol malé súkromné lietadlo, ktoré si kupujú Česi aj Slováci

Pred niekoľkými týždňami som dostal príležitosť prakticky si odskúšať, aké je to lietať na súkromnom športovom lietadle značky Cirrus. Model SR22T OM-UNI zvnútra vyzerá ako lepší sedan, má kvalitné sedenie, poskytuje dokonca vysokú mieru komfortu a má funkcie, ktoré umožnia bezpečný let aj pilotovi so slabšími skúsenosťami.

Lietadlá značky Cirrus, ktoré sa nedávno odprezentovali v Piešťanoch, sú určené pre súkromných vlastníkov, ktorí pre akékoľvek dôvody potrebujú často prekonávať veľké vzdialenosti. V takom prípade, ak na to majú vhodnú bonitu, je pre nich jednou z dobrých alternatív automobilu malé súkromné lietadlo. Náklady na jeho prevádzku dnes totiž nie sú tak astronomické, ako by sa mohlo laikovi zdať a úspora času sa ráta na celé hodiny.
Podľa slov šéfa českého a slovenského Cirrusu, Dobroslava Chrobáka, je možné v priebehu jedného dňa celkom pohodlne absolvovať cestu z Bratislavy do Mníchova, tam stráviť pracovné stretnutie a vrátiť sa späť. Zaujímavosťou je skutočnosť, že tieto malé lietadlá kupujú ajna úver, vďaka čomu nie je zaťažený firemný cashflow a produkt je tak dostupný oveľa širšej skupine zákazníkov. Tí to aj vo veľkej miere využívajú, pretože sa im to skrátka vyplatí viac, ako keby do nadobudnutia investovali hneď 100 percent hodnoty lietadla. Cena lietadiel totiž rokmi neklesá tak, ako to poznáme s automobilmi a pre banky je tak financovanie tohto produktu lukratívne a bezpečné.
 

Cirrus, súkromné športové lietadlo (foto: ecomoto.sk)


Dnes značka Cirrus predáva lietadlá s vrtuľou, ale má v pláne aj model Vision Jet s prúdovým motorom. Prítomnosť vrtule však nie je bezpečnostným rizikom, ako by sa mohlo laikovi zdať. Platí, že lietadlá značky Cirrus patria medzi najbezpečnejšie vôbec. Sú dokonca vybavené automatickým stabilizačným systémom GARMIN ESP schopným vyrovnať lietadlo, ktoré sa naklonilo do strany viac, ako na 45°a patentovaný padákový mechanizmus. Padák dokáže v prípade núdze stroj s posádkou bezpečne dostať na zem, pričom dopad by mal byť pomerne hladký a v prvom rade bezpečný. Jedinou podmienkou je bezpečné naplnenie potenciálu padákového záchranného systému je, aby bola pristávacia plocha na zemi a nie na vode. Môj pilot tvrdil, že už niekoľkokrát sa vyskytla potreba použitia tohto padákového systému, čo znamená, že zachránila skutočné životy. Lepšiu referenciu ako toto už Cirrus ani mať nemôže.
Nemenej zaujímavou skutočnosťou je aj to, že sedadlá sú schopné odolať preťaženiu až 26 g. Len pre porovnanie, pri štartoch rakiet s posádkou vzniká na niekoľko sekúnd preťaženie 6 g.
 

Garmin ESP – elektronický stabilizačný systém (foto: Cirrus)


Funkčnosť elektronického stabilizačného systému predviedol pilot aj prakticky. Naklonil lietadlo pravým krídlom k zemi na viac ako 45 stupňov a pustil riadiacu páku. V tej chvíli zasahuje ESP a pozvoľna vyrovná lietadlo do vodorovnej polohy. Proces vyrovnávania môže pilot kedykoľvek ukončiť vlastným zásahom a podľa slov Cirrusu tento systém asistuje, ale nepreberá kontrolu.
Nemenej zaujímavým technickým vybavením je EVS, systém rozšíreného videnia. Ten dokáže priamo na rozmerných monitoroch v kokpite projektovať pristávaciu dráhu aj za zlých vizuálnych podmienok. Vďaka príplatkovej infrakamere je možné pozorovať aj ľudí a zvieratá na pristávacej dráhe v reálnom čase. Ako uvádza Cirrus na svojich webstránkach: “Vybavení je vhodné pro piloty létající přiblížení na náročných letištích ale i pro identifikaci mraků za VFR nočních letech. Ještě nikdy předtím nebyl tento bezpečnostní prvek použitý v jednomotorovém pístovém letadle.”
 

Cirrus SR22T OM-UNI (foto: ecomoto.sk)


Model SR22T OM-UNI, na ktorom som mal príležitosť letieť, je podľa stránky výrobcu už vypredaný. V ponuke má však ďalších desať lietadiel, ktorých cena sa pohybuje v rozmedzí 129-tisíc (SR20 G2 OK-JRP) až 805-tisíc amerických dolárov (SR22T GTS G5 OK-SMI).
Kokpit (alebo ak chcete, interiér) je pomerne priestranný a ponúka veľmi komfortné sedenie. Pre laika je panel s desiatkami ovládacích tlačidiel a displejmi s množstvom dynamických údajov neprehľadný, avšak pre pilota predstavuje skvelý priestor pre získavanie vedomostí o aktuálnom stave lietadla a situácie okolo neho.
 

Cirrus SR22TOM-UNI (foto: ecomoto.sk)


Zaujímavosťou je, že úrovňou komfortu by som mohol Cirrus porovnať s priemerným sedanom. Zhodou okolností som mal v rovnaký deň možnosť odjazdiť niekoľko modelov značky Mercedes-Benz a všimol som si, že čo sa týka veľkosti, súkromné športové lietadlo vôbec nezaostávalo. Za prednými sedadlami sa nachádzajú ďalšie dve plnohodnotné a ešte jedno, nazvime ho núdzové alebo detské. Praktické je, že sú tieto sedadlá sklápacie. Predné sedadlá majú v porovnaní s tými ostatnými jednu bezpečnostnú funkciu navyše, je ňou expanzný bezpečnostný pás, ktorý sa aktivuje v prípade nebezpečenej situácie. Je to v podstate airbag, ktorý má potenciál ochrániť pilota a kopilota, aby boli aj naďalej schopní riadiť lietadlo.
Ovládacie rozhranie má k dispozícii nielen pilot na ľavej strane (kde sedel môj pilot), ale aj jeho kolega na pravom sedadle. K dispozícii má nielen všetky displeje z rovnakého pozorovacieho uhla, ale aj riadiacu páku (pravý ju drží v pravej ruke, ľavý v ľavej).
 

Cirrus OM-UNI (foto: ecomoto.sk)


Keby som chcel hodnotiť samotný let, nemal by som čo vytýkať. Ja však nie som odborník na lietadlá a nemám možnosť priameho porovnania. Môžem však potvrdiť, že až tak veľmi zásadne sa skúsenosť z letu na Cirruse neodlišovala od jazdy na Mercedesoch. Samozrejme, že let obnáša nepomerne výraznejší hluk a vibrácie, avšak od známeho “čmeliaka” je komfort posunutý o niekoľko generácií vyššie. Pri optimálnych poveternostných podmienkach je let pokojný, vibrácie sú na veľmi prijateľnej úrovni (čoskoro ich prestanete vnímať) a hluk je čosi, s čím sa musíme zmieriť. S nasadenými slúchadlami a s mikrofónom však ruchy okolia celkom utíchajú, rozhovor môže byť celkom pokojný a zreteľný.
 

V súkromnom športovom lietadle je priestor pre päť pasažierov (foto: Cirrus)


Zadné sedadlá sú sklápacie – praktické riešenie (foto: Cirrus)


Padákový záchranný mechanizmus (foto: Cirrus)


 
 

Vládna podpora pre LPG je správny krok, tvrdí Združenie LPG spoločností

Autá na LPG si zaslúžia podporu, šetria životné prostredie a pomôžu naplniť náš záväzok voči EÚ, tvrdí to Združenie LPG spoločností a dodáva, že bez LPG potrebný počet alternatívnych áut nedosiahneme.
 

K 30. 9. 2016 bolo na Slovensku spomedzi približne 2,1 mil. registrovaných osobných áut, 42 000 osobných áut na LPG, necelých 2 000 áut na CNG a menej ako 200 áut na elektrinu. Slovensko sa prihlásilo k záväzku voči Európskej únii, že vypracuje národný politický rámec na zavádzanie alternatívnych palív v doprave (LPG, CNG, LNG, elektrina, vodík…) v rámci ktorého, do roku 2020 bude na Slovensku jazdiť 10% áut na alternatívne palivá. Alternatívne palivá sú nevyhnutné pre postupnú elimináciu emisií v doprave ako kľúčového cieľa stratégie Európa 2020.

„Myslíme si, že bez podpory najrozšírenejšieho alternatívneho paliva, ktorým je LPG, je zvyšovanie podielu alternatívnych palív v doprave prakticky nereálne,“ konštatuje Ing. Marián Smik.

„Nízke ceny štandardných pohonných hmôt neprajú úplne novým alternatívnym palivám. Slabé rozšírenie iných alternatívnych pohonov ako LPG, ich pretrvávajúce nevýhody a z toho vyplývajúce neexistujúce pokrytie čerpacími stanicami zároveň nedáva do budúcnosti žiadnu nádej, že by sa to malo čoskoro zmeniť,“ dodáva Ing. Peter Polák.

LPG je lacné a neprodukuje smog ani oxidy dusíka

LPG, ktoré je vedľajším neoddeliteľným produktom pri ťažbe a spracovaní ropy je oproti benzínu a nafte k životnému prostrediu omnoho šetrnejšie, keď neprodukuje takmer žiaden smog ani oxidy dusíka. Jeho nespornou výhodou pre motoristov je tiež polovičná cena v porovnaní s benzínom, nízka cena prerábky a dlhý dojazd automobilov s LPG.

Vládna podpora ekologickému LPG je správny krok

Združenie LPG spoločností víta schválený materiál vlády, ktorý počíta s podporu ekologickým alternatívnym palivám vrátane LPG. „Myslíme si, že štát by mal, okrem daňových úľav, dotovať, podobne ako elektrický pohon, aj prerábky a nové autá na LPG. Len tak je reálne dosiahnuť náš záväzok voči Európskej únii,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti Probugas Ing. Marián Smik. Ing. Peter Polák, konateľ spoločnosti Flaga: „Veľmi pozitívne vnímame návrh Ministerstva financií zaťažiť LPG vozidlá pri registrácii len polovičnou daňou oproti bežným palivám. Určite je to krok správnym smerom. Dnes by sme potrebovali tiež motivovať vodičov, aby si autá prerobili na duálny pohon a vyriešiť usmernenia týkajúce parkovania v podzemných garážach. Za posledných 16 rokov nevieme v EÚ o žiadnom probléme s mimovoľným únikom LPG z auto nádrže.“

Aký dojazd elektromobilu je už dostatočný?

Aký maximálny dojazd elektromobilu je už v poriadku? A kedy ešte nie? Odpoveď na túto otázku hľadajú častejšie marketingové oddelenia automobiliek, než samotní koncoví zákazníci. Tí totiž častokrát ani netušia, koľko vlastne na svojom vozidle denne najazdia.

 
Keď sa rozhodujete kúpiť si automobil poháňaný elektrickým motorom alebo plug-in hybrid, je veľmi dôležité hodnotiť automobily aj podľa ich maximálneho dojazdu. Ten totiž napovie viac o tom, ako praktické vozidlo bude a ako dlho ho bude možné používať bez nabitia.
Spoločnosti Tesla a General Motors sa rozhodli, že štandard v dojazde elektrických automobilov by mal byť 200 míľ, teda asi 320 kilometrov. Toľko prejdú Tesla Model 3 a Chevrolet Bolt.
 
Larry Nitz, šéf v General Motors pre elektrifikáciu, tvrdí, že súčasný 160-kilometrový dojazd elektromobilov núti vodičov, aby mali stále v dohľade nabíjacie stanice.
Drvivá väčšina majiteľov elektromobilov však nabíja svoje vozidlá každú noc doma. Nitz dodáva, že 320 kilometrov dojazdu považuje za dostatok na to, aby nehrozilo vyčerpanie akumulátorov (batérií), dokonca aj počas zimy, kedy reálny dojazd elektromobilov výrazne klesá. Uvádza tiež, že všetci konkurenti budú musieť prejsť na zlatý štandard 200 míľ dojazdu: „Budú musieť. Tak funguje voľný trh.“
Jose Guerrero, hlavný produktový manažér EV značky BMW pre Severnú Ameriku, však s Nitzom nesúhlasí: „Nevidíme exponencionálny nárast predaja s 200-míľovým dojazdom. Navyše vloženie 60 kWh batérie do modelu i3 by zabilo dynamiku vozidla.“
Značka BMW je totiž mimoriadne citlivá a dôsledná, pokiaľ ide o výkony jej automobilov na cestách. Viac batérií znamená výrazné zvýšenie hmotnosti a tým pádom aj o niečo menej precízne jazdné vlastnosti. Preto BMW vybavilo svoj model i3 pokrokovými ľahkými materiálmi karosérie, aby šetrila čo najviac kilogramov.
Paradoxom je, že najpredávanejší elektromobil na svete, Nissan Leaf, mal dlho dojazd iba 80 míľ, teda asi 130 kilometrov. Až neskôr automobilka ponúkla silnejšie batérie umožňujúce o niečo dlhší dojazd – na 170 kilometrov. Priemerný majiteľ automobilu pritom denne najazdí iba okolo 60 kilometrov a tento priemer je viacmenej rovnaký v Amerike a aj u nás.
 
Aký dojazd elektromobilu je teda dostatočný?
V prvom rade by ste sa mali pýtať seba samého, koľko kilometrov denne najazdíte a v akých podmienkach. Je potrebné počítať s tým, že reálny dojazd elektromobilu v zimnom období klesá až na polovicu a z tohto údaju by ste mali vychádzať ako z maxima. Každý kilometer navyše by ste mali považovať skôr za taký bonus. Ak je polovica maximálneho dojazdu stále vo vašom bežnom dennom nájazde, môže byť elektromobil vhodnou voľbou aj pre vás.
O elektromobile však uvažujeme predovšetkým o druhom automobile v domácnosti, ktorým sa bude jazdiť vo väčšine iba do práce a späť domov.
Napríklad ja najazdím na svojom vozidle denne asi 50 kilometrov, takže by som mohol uvažovať nad elektromobilmi s dojazdom dlhším ako 100 kilometrov, čo je asi drvivá väčšina z nich (nepočítam hybridy a plug-in hybridy). To znamená, že slová pána Nitza z General Motors pre mňa celkom neplatia, hoci si uvedomujem, že dojazd 160 kilometrov je stále veľkým obmedzením, ak by som chcel automobilom jazdiť aj mimo bežnej trasy domov – práca – domov.
 
 
 

Ride.sk spustilo bazár s jazdenými e-bicyklami so zárukou

Ponuka moderných internetových bazárov bazos.sk a bazar.sk obsahuje aj veľké množstvo a pestrý výber značiek elektrických bicyklov. Zvyčajne pri nich nie je veľa údajov, ktoré by vypovedali o reálnom technickom stave bicykla a záujemca je tak odkázaný na vlastný odhad a to, čo mu povie predávajúci.

 
Predajca Ride.sk, u nás vôbec najväčší predajca prémiových elektrických bicyklov, spustil koncom minulého mesiaca svoj internetový bazár. Reaguje tým na dopyt po jazdených e-bicykloch a záujem aktuálnych zákazníkov o kúpu nového kusu. Ponúka tak riešenie, ktoré je win-win situáciou pre predávajúceho aj kupujúceho.
Momentálne sa v bazári nachádza 12 bicyklov, inzerovanie môže využiť každý návštevník stránok po jednoduchej registrácii.
Predajca Ride na svojich stránkach uvádza, že do kategórie bazára PREMIUM zaradí iba tie bicykle, ktoré spĺňajú niekoľko kvalitatívnych kritérií, a síce:

  • sú od prvého majiteľa a majú preverený známy pôvod;
  • majú záruku ešte minimálne 12 mesiacov;
  • horské ebiky majú do 1 500 km, crossové do 3 000 km;
  • boli pravidelne servisované v certifikovanom servise;
  • pred predajom v bazári sú kompletne skontrolované a pripravené na jazdu.

Práve pre tieto kritéria si Ride svoj bazár označilo za certifikovaný. Pre kupujúceho je to garancia kvality a spoľahlivosti.
Zdroj: Ride.sk/bazar

Oddnes štát zadotuje 5-tisíc na elektromobil a 3-tisíc na hybrid

Finančná stimulácia s cieľom motivovať ľudí ku kúpe ekologicky šetrného automobilu je už realitou aj na Slovensku, hoci nie práve ideálna. Dotácie na elektromobily a elektrické hybridy nie sú vysoké, iba 5- a 3-tisíc eur, ale môžu podporiť trh, ktorý u nás prakticky neexistuje.

 
S predajom elektromobilov a hybridov to na Slovensku nie je veľmi priaznivé, napríklad BMW i nemá ani formálne zastúpenie a tieto pokrokové vozidlá si musíte kupovať cez neoficiálnych dílerov alebo v zahraničí. Podľa portálu energia.sk jazdí na slovenských cestách približne 250 elektromobilov a do 600 hybridných automobilov. Stimul v podobe dotácie na elektromobil a hybrid preto vítame a hoci bolo na tento projekt vyčlenených iba 5,2 miliónov eur, považujeme ho za významný krok Slovenska v ústrety ekologickejšej mobilite. Finančné prostriedky nie sú viazané na štátny rozpočet, ale na financie dostupné z Recyklačného fondu. 200-tisíc eur prispel aj Zväz automobilového priemyslu. Písali sme o tom aj na Ecomoto v článku Štát vyčlení 5 miliónov eur na dotácie elektromobilov.
„Ich počet (elektromobilov, pozn. red.) by sme chceli dostať do konca roka 2017 na nejakú tisícku,“ uviedol dnes minister hospodárstva Peter Žiga.
 
Zastávam názor, že táto dotácia síce neprinesie výraznejšie motivácie verejnosti ku kúpe elektromobilov, ale je základným kameňom budúcich projektov na popularizáciu elektromobility. Príspevok do výšky 3-tisíc eur však môže byť veľmi motivujúci pri nákupe hybridného automobilu, ktorého cena dnes klesá a ľudia oň prejavujú čoraz väčší záujem.“ – Erik Stríž, zakladateľ magazínu Ecomoto.sk. „Očakávam, že z dotácií budú profitovať predovšetkým značky Toyota, Nissan, KIA a BMW.
 

Zákazník sa musí zveriť do rúk predajcovi

O dotáciu môžu žiadať súkromné osoby, mestá, obce  a aj firmy, uplatniteľná je na osobné motorové vozidlo (kategória M1) alebo aj malé nákladné auto do 3,5 tony (kategória N1). Sprostredkovanie žiadosti o dotáciu zabezpečí priamo predajca automobilu, nebude sa však vyplácať okamžite a v plnej výške. Vybavenie žiadosti podľa slov kompetentných potrvá vyše jedného mesiaca a dotácia bude vyplatená v troch častiach – tretina pri samotnej kúpe vozidla a zvyšné dve tretiny v priebehu nasledujúcich 24 mesiacov po zaregistrovaní automobilu. Štát sa tak chce chrániť pred firmami, ktoré by mali úmysel dotáciu zneužiť s cieľom lacnejšieho nadobudnutia a následného predaja auta v zahraničí.
Suma 5-tisíc eur na EV a 3-tisíc eur na hybrid s doplnkovým elektrickým motorom nebude štandardom, ale maximom. Výška dotácie totiž bude individuálna a bude sa odvíjať od ceny vozidla a počtu kupovaných kusov. Pre obce a mestá by to mohlo byť veľmi zaujímavé, pre bežného súkromného zákazníka menej. Stále sú to však tisíce eur, ktoré ušetrí, čo môže pri elektromobile predstavovať celé roky jazdenia zadarmo.
 
Štátni predstavitelia tvrdia, že v tento projekt veria a dúfajú, že sa stane potrebným impulzom pre masívnejšie predaje a budovanie celej infraštruktúry. Dotovanie potrvá do konca roka 2017 alebo do vyčerpania rozpočtu.
 
 
 

Pavol Varga z Dell EMC: Zvolenie Trumpa nás neovplyvní, pretože sme privátna firma

Tlačová konferencia Dell EMC, Bratislava, hotel Saffron – Dell dnes predstavil novinky z portfólia notebookov pre slovenský trh a upresnil, čo znamená spojenie značiek Dell a EMC. Tlačovú konferenciu pre odbornú verejnosť spojil s komplexným podujatím Dell EMC Technology Day 2016 za účasti desiatok (možno vyše stovky) partnerov, predajcov a iných spolupracovníkov na Slovensku.

 

Nové produkty, ktoré dnes značka Dell predstavila, boli prvýkrát uvedené už na konferencii Dell World 2016 zameranej pre globálny trh. Sú nimi napríklad vysoko odolné notebooky do terénu Latitude Rugged.

Moderátor konferencie, Ľubo Straka, pripomína, že 7. septembra 2016 sa definitívne dokončila akvizícia spoločnosti EMC firmou Dell, čo je v histórii značiek mimoriadny historický míľnik. Znamená významné rozšírenie portfólia, ktoré bolo podrobnejšie predstavené práve dnes. Produktové portfólio je podľa slov Pavla Vargu, generálneho riaditeľa Dell EMC Slovensko, komplementárne, aj naďalej bude poskytovať riešenia pre koncových zákazníkov a aj biznis klientov.

Dell aj EMC patrili pod jednotnú značku Dell Technologies, pod ktorú patrí okrem iného aj RSA SecureWorks, vmware, Pivotal a virtustream, ich spojenie do kombinácie Dell EMC je podľa slov predstaviteľov “novej” firmy aj tak veľkým krokom vpred.

 

Dell EMC Technology Day 2016, tlačová konferencia hotel Saffron Bratislava 10. 11. 2016

Pavol Varga, generálny riaditeľ slovenského Dell EMG, zdôrazňuje, že Dell EMC je súkromná firma (teda nie je na burze) a neobáva sa možných rizík spojených s výmenou prezidentského postu v USA. Tvrdí, že vďaka privátnemu vedeniu ju neovplyvňujú ani prípadné kvartálne poklesy, výkyvy a iné dočasné ekonomické vplyvy. Prípomína tiež, ako privátne vedená firma môže lepšie pracovať s investíciami do partnerov, keďže nemusí každý svoj krok obhajovať pred akcionármi a čakať na ich reakcie.

Pre úplnosť informácií dodávame, že Dell Technologies je verejne obchodovaná firma na burze.

Marcel Korner (marketing director Dell EMC EMEA) tvrdí, že ako Tesla ovplyvňuje automobilový priemysel, tak značka Dell Technologies pre veľkú šírku svojho portfólia zásadne ovplyvňuje všetky ostatné priemysly. Zdôrazňuje, že každých 5 rokov sa všeobecné nároky na výkon elektroniky zvyšujú až 10-násobne, čo znamená, že do roku 2031 sa zvýšia až tisícnásobne v porovnaní s dneškom.

Digitálna transformácia je to, čo sa bude teraz považovať za kľúčové, ak majú moderné firmy prežiť generačné zmeny. Má tri oblasti: bezpečnosť, workforce (potreba pripôsobovania sa pracovným návykom mladej generácie a novým spôsobom práce) a IT.

Na IT sa dnes globálne míňa 2,7 biliónov USD (v anglických prezentáciách sa uvádza 2,7 trillions, čo je americký ekvivalent k nášmu biliónu). Je to obrovský nárast v porovnaní so stavom spred 15 rokov a rovnaká budúcnosť investovania sa očakáva do cloudu. Práve cloud je pre Dell EMC mimoriadne dôležitý.

Ďalej sa na konferencii predstavil Karel Rudičar z vmware, ten uviedol portfólio tejto spoločnosti a produkty, v ktorom sa priamo prejavuje spolupráca vmware a Dell Technologies.

Ondřej Bačina predstavil enterprise portfólio Dell EMC. Tvrdí, že Dell EMC poskytuje end-to-end riešenia, pričom Dell do spolupráce priniesol svetové prvenstvo v oblasti serverov a open networkingu. EMC do spolupráce prináša svetovú jednotku v konvergencii a storage.

Petr Zajíček (client solutions marketing manager) pripomína, že Dell EMC je najväčšia súkromná IT firma na svete a poskytuje všetko, čo má niečo spoločné s dátami. Keď firma začínala, tvoril ju iba študent Michael Dell v slávnej garáži. V 27 rokoch bol najmladším miliardárom na svete.

Tvrdí, že vyrobenie nového modelu počítača trvá asi 18 mesiacov a stiahnutie Dellu z burzy sa prejavuje veľmi pozitívne v každom ohľade. Pripomína, že tak tomu je aj vďaka stratégii, ktorú stále aktívne riadi sám zakladateľ značky, Michael Dell.

Petr Zajíček vo svojej prezentácii uviedol aj to, že Dell vidí budúcnosť vo virtuálnej realite a nezvyčajných počítačoch, ktoré sa nebudú zaraďovať medzi žiadne súčasné typy.