Archív kategorií: Energia a zdroje

Boschu sa na Slovensku darí nielen vďaka autopriemyslu. Ukázal nám svoje najnovšie produkty

Automobilový priemysel, domáce a profesionálne nástroje na prácu, inteligentná domácnosť, zabezpečovacia technika a mnoho ďalšie. Portfólio spoločnosti Bosch je mimoriadne pestré a možno to nevnímate, ale produkty tejto spoločnosti používate každý deň – minimálne vo svojom vlastnom aute, v ktorom sa nachádzajú práve zariadenia tejto značky.

Na tlačovej konferencii, ktorá sa odohrala 13. júna 2019 v hoteli NH Bratislava Gate One, predstavitelia značky bilancovali uplynulý rok a ponúkli zúčastneným možnosť spoznať niektoré časti produktového portfólia.

 

Milan Šlachta, reprezentant Bosch Group na Slovensku

Značke sa darí, výhľady sú skôr konzervatívne

Za fiškálny rok 2018 Bosch dosiahol predaje v hodnote 489 miliónov eur, čo je v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi pokles o desať percent. Napriek tomu sú vyhliadky na ďalšie obdobie stále veľmi dobré, hoci podľa predstaviteľov značky konzervatívne. Dôvody predpokladov nachádzajú vo vývoji európskeho trhu. Analytici spoločnosti očakávajú, že predaje budú v roku 2019 vyššie.

Výsledky predajov Boschu na Slovensku celkom nekorešpondujú s medzinárodným pôsobením, podľa Ing. Milana Šlachtu bol uplynulý rok pre globálnu značku najlepší v histórii. Predaj firmy za rok 2018 globálne dosiahol hodnotu 78,5 miliardy eur.

Bosch celosvetovo zamestnáva viac ako 400-tisíc ľudí, z toho približne polovicu v Európe a menšiu časť v Ázii. V Nemecku má 70-tisíc zamestnancov, na Slovensku zamestnáva 1 100 ľudí v celkovo piatich spoločnostiach. Najväčší výrobný závod je v Michalovciach (BSH Drives and Pumps s.r.o.), kde zamestnáva 850 ľudí, vyrábajú sa tu elektromotory a čerpadlá pre široké spektrum produktov.

Pre slovenský Bosch je naďalej najvýznamnejším odbytiskom automobilový priemysel, najviac teda prosperuje obchodná oblasť Mobility Solutions. Pozitívny vývoj obchodu zaznamenala spoločnosť Holger Christiansen Production Slovakia s.r.o. v Bernolákove, ktorá renovuje alternátory – kapacity závodu narástli až na dvojnásobok.

„V obchodnej oblasti Energetika a technika budov spoločnosti Bosch si divízia Termotechnika viedla na Slovensku veľmi dobre v časti podnikania zameranej na rezidenčnú oblasť a získala dôležité projekty v komerčnom sektore, ako napríklad projekt Twin City Tower v Bratislave,“ uvádza tlačová správa spoločnosti.

Oblasť Spotrebný tovar takisto zaznamenala priaznivý vývoj, darilo sa predajom domácich spotrebičov i elektrického náradia. Oblasť Obalovej techniky na Slovensku reprezentuje Valicare s.r.o, čo je spoločný podnik Bosch a Heitec AG.

 

CO2 neutralita ako jednoznačný plán

Spoločnosť na tlačovej konferencii ozrejmila aj svoj zámer stať sa CO2 neutrálnou. Pod týmto pojmom nachádzame záujem spoločnosti nielen redukovať produkciu oxidu uhličitého už vlastnej výrobe optimalizáciou procesov, ale aj nákupom „zelenej elektriny“. Vlastné emisie oxidu uhličitého mieni spoločnosť vykompenzovať nákupom elektriny, pri ktorej sa tento skleníkový plyn netvoril. Nejedná sa teda o zero-emission stratégiu, ale fakticky o neutralitu.

„Budeme prvou veľkou priemyselnou spoločnosťou, ktorá realizuje ambiciózny cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu za zhruba jeden rok,“ v súvislosti s výročnou správou povedal Dr. Volkmar Denner, predseda predstavenstva spoločnosti Robert Bosch GmbH. Dr. Denner sa síce slovenskej tlačovej konferencie nezúčastnil, jeho zámery interpretoval Ing. Milan Šlachta.

Snaha o skvalitňovanie životného prostredia v podaní Boschu znamená aj cielené ovplyvňovanie automobilového priemyslu, podporu vývoja a výroby produktov s vysokou účinnosťou.

 

Predstavenie vybraných produktov

Súčasťou tlačovej konferencie o výročnej správe spoločnosti bolo aj predstavenie produktových noviniek v oblasti elektrického náradia a bezpečnostnej techniky.

Zároveň Bosch odprezentoval aj metodiku kalibrácie asistenčných systémov vo svojich autoservisoch, ktorých je na Slovensku dovedna 37. Jedná sa o zaujímavý proces, ktorým musí prejsť každý servisovaný automobil po tom, čo oprava mohla priamo či nepriamo ovplyvniť funkčnosť bezpečnostných asistentov. O tom, ako táto kalibrácia prebieha a ako sa líši v závislosti od značky výrobcu automobilu, som písal samostatný článok pre auto motor a šport – AUTOVINY.sk v článku Prečo v servise najazdia aj 30 km pri výmene čelného skla?

Elektrické náradie YOUseries

Bosch predviedol najnovší modelový rad elektrických akumulátorových nástrojov YOUseries pre domácich kutilov. Jedná sa o maximálne intuitívne zariadenia s vysoko estetickým zaobleným dizajnom, konkrétne značka predviedla elektrický skrutkovač, brúsku a ručný vysávač. Všetky tieto zariadenia sa nabíjajú cez konektor USB Type-C. Tieto nové zariadenia sa dostanú do predaja ešte v roku 2019.

 

Bosch X-LOCK a jeho cena

Pôsobivou novinkou je uzamykací systém X-LOCK pre kotúče uhlových brúsiek. X-LOCK je mechanizmus, ktorý umožňuje ukotvenie rezného kotúča bez použitia matice. Nasadenie kotúča i jeho uvoľnenie zaberie iba niekoľko sekúnd, čo ocení nielen profesionál, ale aj domáci majster ochotný zaplatiť za uhlovú brúsku približne 80 eur.

Zaujímavosťou je, že kotúče so systémom X-LOCK sú kompatibilné aj s konvenčnými uhlovými brúskami s maticami a alternatívni výrobcovia kotúčov už podľa slov predstaviteľov Boschu boli informovaní o tom, ako majú kotúče vyrábať pre stopercentnú kompatibilitu. Cena kotúčov X-LOCK je prakticky totožná s cenou konvenčných kotúčov.

 

Kamera sledujúca oheň

Posledným okruhom predstavených produktov bola kamerová technika so schopnosťou vizuálneho identifikovania ohňa a jeho monitorovania. Podľa Boschu sa jedná o jediné stopercentne funkčné riešenie svojho druhu.

Na rozpoznanie ohňa sa používa rozpoznávanie obrazu a nie infračervená kamera – tá by totiž zachytávala aj horúce brzdové kotúče, horúci motorový priestor v aute a podobne a mohla by ho nesprávne vyhodnotiť.

Táto bezpečnostná kamerová technika nachádza uplatnenie vo výrobe, v tuneloch a kdekoľvek, kde existuje riziko vzniku požiaru.

 


 

Doplnkové info:

Bosch pôsobí na Slovensku od roku 1993. Konsolidovaný predaj na slovenskom trhu v roku 2018 dosiahol 489 miliónov eur. Začiatkom roka 2019 zamestnával Bosch na Slovensku takmer 1 100 pracovníkov. Bosch je v krajine zastúpený všetkými svojimi obchodnými oblasťami: Mobility Solutions, Priemyselná technika, Spotrebný tovar a Energetika a technika budov. Spoločnosť pôsobí na Slovensku v 4 lokalitách, z ktorých dve sú výrobné závody.

 

 

Kompletná stratégia projektu BMW i v 3 minútach + teaser na i5

Nové video od BMW odhaľuje nielen kompletnú energetickú stratégiu projektu BMW i, ale aj dlho očakávaný a stále neprichádzajúci model i5. Ten by bol rozumným kompromisom medzi malým mestským kompaktom i3 a superšportom i8. Oba tieto modely spája vyššia nadobúdacia cena, i5 by teda tiež nepatrilo medzi najlacnejšie elektromobily.

 
BMW i5 by mohlo byť vážnym konkurentom pre Tesla Model S a Tesla Model 3, ktoré sú do dnešného dňa prakticky neporazené – aspoň čo sa týka jeho praktického využitia.
Elektromobilita v podaní BMW znamená nielen prevádzku automobilov, ktoré neprodukujú skleníkové plyny, ale aj výrobu, ktorá zanecháva čo najmenšiu uhlíkovú stopu. S tým priamo súvisí aj spôsob získavania energie, BMW vidí budúcnosť v jadre a v obnoviteľných zdrojoch (veterná a solárna energia).
 

Mercedes, Toyota, Honda, Hyundai a 9 ďalších firiem založilo Hydrogen Council, budú apelovať na rozvoj vodíkového pohonu

Vodíkový pohon je pravdepodobne najlepšou alternatívou k spaľovacím pohonom dneška, ktoré dosahujú hranice svojej maximálnej efektivity. Mercedes-Benz a ďalších 12 medzinárodných spoločností stoja za vznikom Hydrogen Council (Výbor pre vodík), ktorého cieľom bude podporovať vodík ako pohonnú hmotu.

Tlačová správa spoločnosti Daimler

13 popredných spoločností z oblastí energie, dopravy a priemyslu uviedli do života novú globálnu iniciatívu. Má sledovať spoločnú víziu a dlhodobý cieľ, pomocou vodíka podporiť energetický obrat.
Ako prvú globálnu iniciatívu svojho druhu si Výbor pre vodík (Hydrogen Council ) predsavzal, že etabluje vodík ako jedno z centrálnych riešení energetického obratu. Vodík je mnohostranný nosič energie s mnohými výhodami. Pri svojom používaní neuvoľňuje oxid uhličitý (CO2) a môže tak hrať dôležitú úlohu pri prechode na budúcnosť čistej energie bez tvorby CO2. Technológie a výrobky na báze vodíka sa v posledných rokoch rýchlo zdokonaľovali a teraz nachádzajú svoju cestu na trh. Na dosiahnutie stanovených cieľov bude výbor spolupracovať so všetkými dôležitými skupinami aktérov – medzi nimi vysokí politickí funkcionári, spoločnosti, odvetvie vodíka, medzinárodné úrady a verejnosť – a bude im radiť.
Členovia Výboru pre vodík v rámci úvodného podujatia potvrdili svoj úmysel rozšíriť značné investície do vývoja a komercializácie vodíka a palivových článkov, ktoré aktuálne dosahujú celkovo približne 1,4 miliardy eur ročne (pozn. 1) . Chcú zvýšiť svoje úsilie tým, že hlavní aktéri budú v zvýšenej miere podporovať vodík ako súčasť budúcej skladby energií vhodnými rámcovými podmienkami a podpornými opatreniami.
Výbor pre vodík, ktorý sa po prvý raz stretol v polovici januára v Davose, pozostáva v súčasnosti z 13 výkonných riaditeľov a predsedov rozličných priemyselných a energetických spoločností. Skupina chce prispieť k dosiahnutiu ambiciózneho cieľa z Parížskej dohody z roku 2015, znížiť otepľovanie planéty pod 2 stupne Celzia. Súčasťou Výboru sú v súčasnosti nasledujúce medzinárodné spoločnosti: Air Liquide, Alstom, Anglo American, BMW GROUP, Daimler, ENGIE, Honda, Hyundai, Kawasaki, Royal Dutch Shell, The Linde Group, Total a Toyota. Výbor vedú dvaja predsedovia z odlišných regiónov a odvetví, v súčasnosti z Air Liquide a Toyoty.
„Parížska dohoda z roku 2015 na boj proti zmene klímy je dôležitý krok správnym smerom. Na dosiahnutie vytýčených cieľov sú však potrebné skutky plné odhodlania v rámci hospodárstva. Výbor pre vodík predstavuje spojené úsilie svetových vedúcich spoločností z oblastí priemyslu, energie a výroby automobilov, ktoré sú súčasťou jednoznačnej misie: ukázať, prečo vodík patrí k centrálnym riešeniam energetického obratu – najmä v priemysle, v oblasti mobility a energetickom sektore, ako aj v bytovej výstavbe. Na to je potrebný vývoj nových, komplexných stratégií. Sami to však nedokážeme. Potrebujeme jednoznačný postoj politiky k vodíku – napríklad v podobe komplexných koncepcií pre investície do infraštruktúry. Dnes vyzývame hlavy štátov na celom svete, aby svoju pozornosť zamerali na vodík, aby sme spoločne mohli dosiahnuť naše klimatické ciele a vytvoriť nové impulzy pre zatiaľ mladé vodíkové hospodárstvo,“ vyhlásil Benoît Potier, výkonný riaditeľ Air Liquide.
„Výbor pre vodík sa cíti byť viazaný ideálom zodpovedného vedenia. Vidíme to preto ako našu úlohu rozšíriť vedomie o vodíkovej technológii a jej výhodách na celom svete a získať na svoju stranu politiku, priemysel a – čo je veľmi dôležité –verejnosť (intenzívna spolupráca a podpora). Toyota si vždy kládla za cieľ byť ekologicky a technologicky vedúcou spoločnosťou automobilového priemyslu. Jedným z príkladov je skoré zavedenie vozidiel s pohonom na palivové články. Vieme, že vodík má nielen potenciál zrevolucionizovať mobilitu – dokáže v rozhodujúcej miere pohnať prechod k spoločnosti s nízkymi emisiami CO2 cez rozličné odvetvia priemyslu a celý reťazec tvorby hodnôt. Výbor pre vodík chce aktívne podporovať práve tento prechod,“ povedal Takeshi Uchiyamada, predseda Toyoty.
 

Toyota Mirai na vodík


„Technológie bez emisií sú neoddeliteľnou súčasťou stratégie pohonov koncernu Daimler. Okrem hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete a vozidiel so 48 voltovou sústavou bude naše portfólio do roku 2025 obsahovať už viac ako desať plne elektrických vozidiel v segmente osobných automobilov. Technológia palivového článku má ohromný potenciál pre sektor energií a mobility. Výhody sú jasné: vysoké hodnoty dojazdu a krátke doby tankovania, ako aj široké spektrum použitia od osobných automobilov až po mestské autobusy. Naďalej sledujeme náš cieľ uviesť na trh ďalšiu generáciu elektromobilov s palivovým článkom. Model Mercedes-Benz GLC F-CELL predstavíme ešte tento rok.“ Jochen Hermann, viceprezident pre vývoj elektriky/elektroniky a E-Drive v Daimler AG.
Správa How Hydrogen empowers the energy transition (Ako vodík poháňa energetický obrat, pozn. 2), ktorú objednal Výbor pre vodík, objasňuje víziu nového výboru, ako aj politické opatrenia, ktoré považuje za primerané na rozvinutie potenciálu vodíka v prospech energetického obratu.
Súčasťou podnikateľskej zodpovednosti globálnych priemyselných spoločností a energetických koncernov je vývoj účinných riešení na úspešné zvládnutie energetického obratu a krok smerom k udržateľnému hospodárstvu s nízkou emisiou CO2. Na zvládnutie tejto veľkej výzvy musia všetci aktéri spoločne ťahať za jeden povraz. Preto vyzývame politikov a ďalších spoločenských aktérov, aby spoločne s nami dali vodíku možnosť prispieť k energetickému obratu.
Členovia Hydrogen Council spolu vytvorili obrat v celkovej výške 1,07 biliónov eur a zamestnávajú 1,72 miliónov zamestnancov na celom svete (pozn. 3).
Poznámky:
1/ How Hydrogen empowers the energy transition (Ako vodík poháňa energetický obrat), správa, 2017, Hydrogen Council.
2/ www.hydrogencouncil.com
3/ Čísla pochádzajú z obchodných rokov 2015 a 2016.

Daimler, BMW, Ford a VW postavia v Európe 400 ultrarýchlych nabíjacích staníc

Nová spolupráca medzi Daimlerom, BMW, Fordom a Volkswagenom pravdepodobne vyrieši to, čo súčasní kritici vyčítajú konceptu elektromobility – nedostatočnú infraštruktúru dobíjacích staníc. Do roku 2020 tieto automobilky plánujú vybudovať vyše tisíc dobíjacích staníc pre elektromobily so štandardom CCS, pričom 400 z nich bude ultrarýchlych.

 
Tlačová správa:
• spoločný podnik na vybudovanie vysokovýkonnej siete nabíjacích staníc pre elektromobily pozdĺž hlavných dopravných osí v Európe
• výkon až 350 kW umožňuje významné zníženie času nabíjania v porovnaní s existujúcimi systémami
• plánovaná výstavba 400 ultrarýchlych nabíjacích staníc v Európe
• sieť bude založená na systéme kombinovaného nabíjania (CCS) a bude tak kompatibilná s väčšinou elektromobilov súčasných a budúcich generácií
• nevídaná spolupráca výrobcov automobilov s cieľom vytvoriť sieť nabíjacích staníc vhodných pre všetky značky
 
Spoločnosti Daimler AG, BMW Group, Ford Motor Company a koncern Volkswagen so značkami Audi a Porsche plánujú spoločný podnik na vytvorenie siete najvýkonnejších nabíjacích staníc pre elektromobily v Európe. S tým cieľom podpísali partneri Memorandum o porozumení (MoU). Spoločne plánujú v krátkom čase vybudovať pozoruhodný počet nabíjacích staníc a výrazne tak zvýšiť spôsobilosť elektromobility na dlhé trate – dôležitý krok, aby sa osvedčila na masovom trhu.
Plánovaná infraštruktúra má podporovať nabíjací výkon až 350 kW a umožniť tak podstatne rýchlejšie nabíjanie ako na súčasných rýchlonabíjacích staniciach. Výstavba sa začne v roku 2017 a v prvom kroku je plánovaných cca 400 miest v Európe. Do roku 2020 majú zákazníci získať prístup k tisícom vysokovýkonných nabíjacích bodov. Nabíjacie stanice na diaľniciach a frekventovaných prejazdných cestách majú byť verejne prístupné a umožniť tak elektrické jazdenie na dlhšie trate. Nabíjanie sa má zdokonaliť ešte viac, aby v budúcnosti fungovalo podobne pohodlne ako bežné tankovanie.
Nabíjacia sieť má byť založená na kombinovanom systéme nabíjania (Combined Charging System (CCS)) a existujúce technické štandardy nabíjania striedavým (AC) a jednosmerným (DC) prúdom majú byť povýšené na ďalší výkonový stupeň, takže plánovaná infraštruktúra umožní rýchlonabíjanie DC s kapacitou až 350 kW. Vozidlá dimenzované na tento výkon tak bude možné nabiť v porovnaní s dnešnými elektromobilmi za zlomok času. Všetky vozidlá, ktoré sú vystrojené štandardom CCS, budú môcť využívať nabíjaciu sieť bez ohľadu na značku. To má pomôcť výrazne zvýšiť rozšírenie elektromobilov v Európe.
 
— koniec tlačovej správy —
 

Vládna podpora pre LPG je správny krok, tvrdí Združenie LPG spoločností

Autá na LPG si zaslúžia podporu, šetria životné prostredie a pomôžu naplniť náš záväzok voči EÚ, tvrdí to Združenie LPG spoločností a dodáva, že bez LPG potrebný počet alternatívnych áut nedosiahneme.
 

K 30. 9. 2016 bolo na Slovensku spomedzi približne 2,1 mil. registrovaných osobných áut, 42 000 osobných áut na LPG, necelých 2 000 áut na CNG a menej ako 200 áut na elektrinu. Slovensko sa prihlásilo k záväzku voči Európskej únii, že vypracuje národný politický rámec na zavádzanie alternatívnych palív v doprave (LPG, CNG, LNG, elektrina, vodík…) v rámci ktorého, do roku 2020 bude na Slovensku jazdiť 10% áut na alternatívne palivá. Alternatívne palivá sú nevyhnutné pre postupnú elimináciu emisií v doprave ako kľúčového cieľa stratégie Európa 2020.

„Myslíme si, že bez podpory najrozšírenejšieho alternatívneho paliva, ktorým je LPG, je zvyšovanie podielu alternatívnych palív v doprave prakticky nereálne,“ konštatuje Ing. Marián Smik.

„Nízke ceny štandardných pohonných hmôt neprajú úplne novým alternatívnym palivám. Slabé rozšírenie iných alternatívnych pohonov ako LPG, ich pretrvávajúce nevýhody a z toho vyplývajúce neexistujúce pokrytie čerpacími stanicami zároveň nedáva do budúcnosti žiadnu nádej, že by sa to malo čoskoro zmeniť,“ dodáva Ing. Peter Polák.

LPG je lacné a neprodukuje smog ani oxidy dusíka

LPG, ktoré je vedľajším neoddeliteľným produktom pri ťažbe a spracovaní ropy je oproti benzínu a nafte k životnému prostrediu omnoho šetrnejšie, keď neprodukuje takmer žiaden smog ani oxidy dusíka. Jeho nespornou výhodou pre motoristov je tiež polovičná cena v porovnaní s benzínom, nízka cena prerábky a dlhý dojazd automobilov s LPG.

Vládna podpora ekologickému LPG je správny krok

Združenie LPG spoločností víta schválený materiál vlády, ktorý počíta s podporu ekologickým alternatívnym palivám vrátane LPG. „Myslíme si, že štát by mal, okrem daňových úľav, dotovať, podobne ako elektrický pohon, aj prerábky a nové autá na LPG. Len tak je reálne dosiahnuť náš záväzok voči Európskej únii,“ hovorí predseda predstavenstva spoločnosti Probugas Ing. Marián Smik. Ing. Peter Polák, konateľ spoločnosti Flaga: „Veľmi pozitívne vnímame návrh Ministerstva financií zaťažiť LPG vozidlá pri registrácii len polovičnou daňou oproti bežným palivám. Určite je to krok správnym smerom. Dnes by sme potrebovali tiež motivovať vodičov, aby si autá prerobili na duálny pohon a vyriešiť usmernenia týkajúce parkovania v podzemných garážach. Za posledných 16 rokov nevieme v EÚ o žiadnom probléme s mimovoľným únikom LPG z auto nádrže.“

Mercedes bude v Severnej Amerike vyrábať vlastné energetické produkty

Mercedes-Benz Energy je novozaložená značka, ktorá bude dodávať akumulátory pre domácnosti a firmy. Pôsobiť bude predovšetkým v Severnej Amerike a svoje prvé produkty bude ponúkať už na jar 2017. Mercedes aj týmto krokom speje k samostatnosti v produkcii svojej novej subznačke elektrických automobilov EQ.

 
Tlačová správa spoločnosti Daimler:
Koncern Daimler AG rozširuje na trhu v USA svoje podnikanie so stacionárnymi akumulátormi energie. Po tohtoročnom založení stopercentnej dcérskej spoločnosti Mercedes-Benz Energy GmbH, zodpovednej za vývoj a celosvetový odbyt stacionárnych akumulátorov energie značky Mercedes-Benz, pokročil teraz koncern Daimler o ďalší krok na ceste k vybudovaniu inovatívnej oblasti podnikateľskej činnosti. Novovytvorená spoločnosť Mercedes-Benz Energy Americas, LLC okamžite prevezme vývoj a odbyt stacionárnych akumulátorových systémov pre súkromné domácnosti a komerčné a priemyselné aplikácie obzvlášť pre severoamerický trh. Za výkonného riaditeľa zastúpenia bol menovaný Boris von Bormann, americký odborník na solárny priemysel. Výroba systémov zostáva v hlavnej kompetencii takisto stopercentnej dcérskej spoločnosti Deutsche ACCUMOTIVE GmbH & Co. KG v saskom Kamenzi. Mercedes-Benz Research & Development North America podporuje štart nového podniku na trhu. Mercedes-Benz Energy Americas začne ponúkať prvé produkty v Spojených štátoch už na jar 2017.
 

Aus dem Auto ans Netz: Mercedes-Benz Energiespeicher eignen sich auch für die private Nutzung zur verlustfreien Zwischenspeicherung von überschüssigem Strom. ;
From cars to power grids: Mercedes-Benz energy storages are also suitable for private use to buffer surplus power virtually free of any losses.;


S rastúcou elektrifikáciou automobilov plynule rastie aj dopyt po lítium-iónových akumulátoroch. Sektor stacionárnych akumulátorov energie ponúka pritom doplnkové príležitosti na rast. Koncern Daimler AG vstúpil už v roku 2015 do oblasti podnikania so stacionárnymi akumulátormi energie svojou dcérskou spoločnosťou Deutsche ACCUMOTIVE GmbH & Co. KG, zodpovednou za vývoj a výrobu vysoko komplexných pohonných akumulátorov pre hybridné vozidlá a elektromobily značiek Mercedes-Benz a smart. Koncern Daimler AG urobil v tomto roku dôležitý krok k rozšíreniu svojich aktivít na tomto rastúcom trhu predovšetkým v podobe spoločnosti Mercedes-Benz Energy GmbH, zodpovednej za vývoj a odbyt stacionárnych systémov akumulátorov energie. Založením zastúpenia so sídlom v USA, spoločnosti Mercedes-Benz Energy Americas LLC, pokračuje podnik dôsledne v rozširovaní a robí ďalší krok vpred v rámci podnikovej stratégie „CASE“. „Založením spoločnosti Mercedes-Benz Energy Americas opätovne zdôrazňujeme náš nárok byť technologickým a trhovým lídrom pre vysokoefektívne akumulátorové systémy,“ hovorí Marc Thomas, predseda predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Energy GmbH v Nemecku. „Súčasne tým svojim dielom prispievame k energetickým zmenám a pokračujeme v úspešnej histórii nemeckej výroby akumulátorov.“
Koncepcia akumulátorov energie vyvinutá spolu s laboratóriom Daimler Business Innovation ponúka množstvo možností použitia. Vďaka stupňovitej rozšíriteľnosti systémov sa lítium-iónové akumulátory dajú používať v priemysle na stabilizáciu sietí a na vyrovnávanie záťažových špičiek v energetickom odvetví, ako aj v súkromných domácnostiach, napríklad v súvislosti so solárnym zariadením. Akumulátory energie značky Mercedes-Benz sú vyvinuté na náročné používanie v automobiloch a spĺňajú najvyššie nároky na bezpečnosť a kvalitu. Založené sú na tej istej technológii, ktorú koncern Daimler od roku 2012 používa v elektromobiloch a hybridných vozidlách dobíjateľných zo siete.
 

„Private Energiewende“: In Haushalten, die über eine eigene Photovoltaikanlage verfügen, lässt sich der überschüssige Solarstrom nahezu verlustfrei zwischenspeichern. Hauseigentümer können durch die Verbindung von regenerativen Energiequellen und einem lokalen Batteriespeicher ihren Eigenverbrauch an Strom auf bis zu 65 Prozent steigern. ;
„Private energy revolution“: Households with their own photovoltaic systems can buffer surplus solar power with virtually no losses. By combining renewable energy sources with a local battery storage unit, private households can increase their self-consumption of generated energy to as much as 65 percent.;


Predajom modulárnych systémov pre súkromné domácnosti sa akumulátory energie z dielne Mercedes-Benz uvedú od jari 2017 aj na severoamerický trh. Do akumulátora energie s kapacitou až 20 kWh sa dá pritom skombinovať až osem akumulátorových modulov s obsahom energie po 2,5 kWh. Možné sú pritom rôzne spôsoby použitia, ako napríklad núdzové alebo vlastné napájanie prúdom vďaka nadbytočnému solárnemu prúdu. Predaj bude prebiehať prostredníctvom siete distribučných a kooperačných partnerov. Väčšie systémy akumulátorov energie pre komerčné a priemyselné použitie budú nasledovať v tom istom roku o čosi neskôr. Spoločnosť Mercedes-Benz Energy Americas má veľmi rozmanitú zákaznícku skupinu a ešte v roku 2017 začne ponúkať riešenia šité na mieru. „Mercedes Benz Energy bola zostavená jedinečným spôsobom. Neponúkame len jednoduché riešenia pre trh s energiou a akumulátormi, ktoré podnikom, závodom a vlastníkom domov pomáhajú šetriť náklady a pokrývať ich potreby, namiesto toho kombinujeme aj výhody elektromobilov a energetických riešení na komplexnej platforme,“ hovorí Boris von Bormann, výkonný riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz Energy Americas, LLC.
 

Mercedes-Benz Generation EQ koncept z roku 2016. Zľava Michael Peters (MB v Brémach), Peter Theurer (MB v Brémach), Dr. Dieter Zetsche (predseda predstavenstva MB) a Markus Schäfer (člen predstavenstva MB).


Mercedes-Benz vytvára ekosystém elektromobilov pre produkty a služby: EQ – nová značka elektromobility
Na parížskom autosalóne predstavila značka Mercedes-Benz svoju produktovú značku elektromobility: EQ. Nová značka obsahuje všetky podstatné aspekty elektromobility orientovanej na zákazníka a pokračuje až nad rámec vozidla. Sériová štúdia vozidla EQ poskytuje konkrétny náhľad na úplne novú generáciu vozidiel značky Mercedes-Benz s elektrickým pohonom na akumulátory. S dojazdom až 500 kilometrov a typickými silnými stránkami Mercedesu v oblasti bezpečnosti, komfortu, funkčnosti a konektivity je predvádzacie vozidlo zvestovateľom novej éry. Produktová značka EQ je elementárnou súčasť podnikovej stratégie pre mobilitu budúcnosti, ktorá je zhrnutá pod pojmom CASE. Cieľ je jasný: do roku 2025 bude mať divízia Mercedes Benz Cars v ponuke viac ako desať elektromobilov na čisto elektrický pohon. Pre rastúcu potrebu kvalitných vysokonapäťových akumulátorov investuje podnik celkovo jednu miliardu Eur do budovania globálnej siete na výrobu akumulátorov. Až 500 miliónov Eur pritom potečie do stavby druhej výrobnej prevádzky na akumulátory ACCUMOTIVE v závode Kamenz v Sasku. Spoločnosť Deutsche ACCUMOTIVE GmbH & Co. KG, ktorá bola založená v roku 2009, vyvíja a vyrába vysoko komplexné pohonné akumulátory pre hybridné vozidlá a elektromobily značiek Mercedes-Benz a smart na báze lítium iónovej technológie. Okrem toho je zodpovedná za výrobu stacionárnych akumulátorov energie značky Mercedes-Benz.
O stratégii CASE
CASE – tieto písmená charakterizujú budúcnosť divízie Mercedes Benz Cars. Znamenajú strategické piliere: zosieťovanie (Connected), autonómne jazdenie (Autonomous), flexibilné používanie (Shared & Services) a elektrické pohony (Electric), ktoré inteligentne prepájajú celý podnik. Už dnes preberá divízia Mercedes Benz Cars vedúcu rolu vo všetkých štyroch odvetviach. V centre všetkých aktivít v oblasti zosieťovania tak leží digitálna značka Mercedes me, ktorá zákazníkom poskytuje prístup k rozsiahlej a personalizovanej ponuke služieb prostredníctvom aplikácie, internetovej stránky alebo priamo vo vozidle. Na ceste k autonómnemu jazdeniu ženie značka Mercedes Benz vývoj už roky intenzívne dopredu, pričom neustále vytvára nové štandardy. Inžinieri značky Mercedes k tomu používajú takzvanú fúziu snímačov Sensor Fusion. Údaje z rôznych snímačov, napríklad z kamery, ultrazvuku a radaru, sa inteligentne priraďujú a analyzujú. Vynálezca automobilu je so systémom car2go priekopníkom aj v oblasti zdieľania. S približne dvomi miliónmi používateľov je podnik najväčším poskytovateľom služieb voľného zdieľania vozidiel na svete. Pri elektrifikácii hnacieho ústrojenstva zaujíma značka Mercedes Benz komplexný prístup a pod značkou EQ vyvíja ekosystém, ktorý popri samotnom vozidle obsahuje aj rozsiahlu ponuku týkajúcu sa elektromobility. Tá siaha od inteligentných služieb, cez akumulátory energie pre súkromných a komerčných zákazníkov a technológie nabíjania ako induktívne nabíjanie, až po trvalo udržateľnú recykláciu. Na presadenie rovnomerného vylepšovania všetkých štyroch pilierov sú aktivity zviazané do samostatnej organizačnej jednotky.
 

Ako správne nabíjať elektromobil (video s Nissan Leaf)

Elektrické automobily je potrebné nabíjať o niečo častejšie, ako bežné vozidlá so spaľovacím motorom. Navyše toto nabíjanie trvá nepomerne dlhšie, ako bežné tankovanie, preto je dobré mať vopred jasno v tom, kedy a kde budete automobil dobíjať.

 
Ideálne je nabíjať elektromobil doma počas noci, kedy je dostatok času na plné dobitie akumulátorov. Počas nabíjania by malo byť vozidlo vypnuté a zabezpečené pred nechceným pohybom.
Celý proces nabíjania zvyčajne trvá 4 až 7 hodín, ak máte v aute namontovanú 24 kWh batériu. Takou sú vybavené elektromobily Nissan Leaf, na ktorom je demonštrované nabíjanie na videu nižšie. Silnejšie 30 kWh batérie je potrebné nabíjať o niečo dlhšie, od 5,5 do 9,5 hodiny.
Veľmi zásadným faktorom ovplyvňujúcim dobu nabíjania je samotná nabíjacia stanica, či je na jednosmerný alebo striedavý prúd. Rozdiel medzi nimi je veľmi veľký, pretože stanice na striedavý prúd sú v skutočnosti iba prípojky a nie pravé nabíjacie stanice. Tých je na Slovensku najviac. Aby ich bolo možné použiť, je nevyhnutné, aby ste mali vo svojom elektromobile vstavanú nabíjačku – je to však štandardná výbava a tieto vnútorné nabíjačky sú označované napríklad 11kW/16A.
To napovedá o technických parametroch vstavanej nabíjačky a o tom, ako rýchlo budete môcť dobiť batérie. Platí, že čím vyššie sú hodnoty kW a A, tým rýchlejšie je nabíjanie, zjednodušene napísané, prepustí sa tak viac prúdu. Napríklad taká Tesla Model S má štandardnú nabíjačku 11kW/16A, za príplatok ju môžete doplniť ešte o jednu rovnakú. Tak môže využívať plný potenciál aj domácej elektrickej zásuvky 32A. Naopak, taký ľudový elektromobil Volskwagen e-Up! má vstavanú nabíjačku iba 3,6 kW, takže aj keď vozidlo pripojíte k 20 kW nabíjacej stanici, nebudete môcť využiť jej potenciál.
 

 

Elektrické motory, ich potenciál a problémy s nabíjaním

Elektromotory nie sú vhodné iba do hračiek a električiek, ale ich uplatnenie v osobnej doprave naráža na niekoľko významných problémov. Automobilky majú pred sebou ešte stále úlohy týkajúce sa znižovania hmotnosti a zvyšovania efektivity.

 
“Vedeli ste, že prvý elektromobil bol verejnosti predstavený v roku 1881? A to, že prvopočiatky elektrických vozidiel nachádzame ešte skôr, už v roku 1828? Odvtedy prešlo veľa desaťročí a zdá sa, že až dnes stojíme na prahu doby, kedy sa začíname dozvedať viac o ambíciách automobiliek o uplatňovanie elektrického pohonu.” takto som začal editoriál k prvému vydaniu magazínu Ecomoto a na tejto strane sa budem venovať pokračovaniu témy, ktorú som na tretej strane načrtol iba jedným odstavcom.
 
Elektrické motory skutočne nie sú žiadnou novinkou a ich využitie je oveľa širšie, ako by ste si mohli myslieť. Nachádzajú uplatnenie prakticky všade – sú v bytovom dome, kde poháňajú výťah, v hračkách, v automatických invalidných vozíkoch, v električkách, v kuchynských i medicínskych prístrojoch a prakticky v každej priemyselnej výrobe. Pri malých výkonoch a pre pohon malých zariadení (alebo naopak veľmi veľkých vozidiel) nie je s elektrickými motormi spojených veľa problémov, tie prichádzajú až pri ich použití v osobnej doprave.
Osobné automobily sú v porovnaní s trolejbusmi, vlakmi a električkami nepomerne menšie a ľahšie a navyše si musia so sebou niesť vlastný zdroj energie. Tieto dva faktory mali snáď najvýznamnejší vplyv na to, že sa elektromobilita začína prudšie rozvíjať až v týchto rokoch. Výkonnejšie elektrické motory sú totiž ťažké a potrebujú na svoj chod veľa energie. Automobilky preto stáli pred neľahkými úlohami, ako skĺbiť nízku hmotnosť, vyšší výkon a rozumnejší dojazd do jedného celku, ktorý by navyše vyzeral dobre, bol by bezpečný a trvácny.
Za vyššou hmotnosťou stojí predovšetkým samotná konštrukcia elektrického motora – v základnej podobe využíva cievku namotanú v rotujúcej časti (rotor) a permanentné magnety v púzdre (stator). Tieto magnety majú veľmi vysokú hmotnosť, preto sa v záujme jej znižovania permanentný magnet nahradil tým elektrickým. Je to v podstate kus kovu obmotaný cievkou, ktorý keď sa pripojí k napätiu a prúdu, tvorí vo svojom okolí magnetické pole. To je možné regulovaním napätia a prúdu ovládať a následne tak ovplyvňovať aj účinnosť celého motora.
 
Zaujímavou vlastnosťou elektrických motorov je spôsob, akým distribuujú krútiaci moment. Ak je elektromotor napojený na nominálne napätie a prúd, prakticky už od prvej otáčky poskytujú maximálny krútiaci moment. Tento detail, avšak veľmi zásadný, je významnou výhodou elektrických motorov v porovnaní s tými spaľovacími. Všetci dobre poznáme benzínové motory, ktoré je potrebné poriadne vytočiť, aby sme cítili ich účinok. Ani naftové motory nie sú odlišné, hoci dokážu maximálny krútiaci moment poskytnúť už pri nižších otáčkach.
 

Nabíjanie elektrických motorov a s tým spojené problémy

Nabíjanie elektromobilov je hotová veda. Dnes aj na Slovensku nájdete dva druhy nabíjacích staníc do 22kW/32A na striedavý prúd (AC) a nad 22kW/32A na jednosmerný prúd (DC).
 
Rozdiel medzi nimi je veľmi veľký, pretože stanice na striedavý prúd sú v skutočnosti iba prípojky a nie pravé nabíjacie stanice. Tých je na Slovensku najviac. Aby ich bolo možné použiť, je nevyhnutné, aby ste mali vo svojom elektromobile vstavanú nabíjačku – je to však štandardná výbava a tieto vnútorné nabíjačky sú označované napríklad 11kW/16A. To napovedá o technických parametroch vstavanej nabíjačky a o tom, ako rýchlo budete môcť dobiť batérie. Platí, že čím vyššie sú hodnoty kW a A, tým rýchlejšie je nabíjanie, zjednodušene napísané, prepustí sa tak viac prúdu. Napríklad taká Tesla Model S má štandardnú nabíjačku 11kW/16A, za príplatok ju môžete doplniť ešte o jednu rovnakú. Tak môže využívať plný potenciál aj domácej elektrickej zásuvky 32A. Naopak, taký ľudový elektromobil Volskwagen e-Up! má vstavanú nabíjačku iba 3,6 kW, takže aj keď vozidlo pripojíte k 20 kW nabíjacej stanici, nebudete môcť využiť jej potenciál.
 
Dôvod, prečo automobilky dávajú do svojich elektromobilov slabé vstavané nabíjačky, by sme mali hľadať v peniazoch. Silnejšie nabíjačky sú skrátka drahšie. Len pre porovnanie uvádzame vybrané elektromobily, ich najlepšie dostupné vstavané nabíjačky a dobu nabíjania na domácej elektrickej zásuvke typu 13A (tá bežná bytová na striedavý prúd):
 
VW e-Up! 18,7 kWh: 3,6 kW, 1-fázová, 8 hodín
Nissan Leaf 24kWh: 6,6 kW/32A, 1-fázová, 10 hodín
BMW i3 24 kWh:  7,4 kW/32A, 1-fázová, 8 hodín
Tesla Model S 85 kWh: 22 kW/32A, 3-fázová, 7,25 hodiny
Zdroj: teslaclub.sk, marec 2014
 
Oveľa výhodnejšie sú nabíjacie stanice na jednosmerný prúd, teda nad 22 kW. Tie s označením “rýchlonabíjačky” sú zvyčajne CHAdeMO (na Slovensku 15), Combo – CCS (Combined Charging System) a Tesla Supercharger. S nimi sa dá aj lacnejší elektromobil nabiť rýchlejšie, pretože sa obchádza jeho vstavaná nabíjačka a energia sa posiela rovno do batérie. Podobných rýchlonabíjacích staníc na jednosmerný prúd je v porovnaní s tými na striedavý nápadne menej.
 

Je to ako budovanie nového sveta

Ako môžete vidieť, elektromobilita je oveľa komplexnejšia téma, než iba výmena spaľovacieho motora za ten elektrický. Automobilky sa pri vývoji elektromobilov stretávajú s radom celkom nových problémov, veľkou výzvou je tiež súbežné budovanie infraštruktúry pre nový pohon. Preto by sa nemala verejná mienka uberať tým smerom, že automobilky zámerne brzdia vývoj; skôr by mala aj laická verejnosť pochopiť, že budovať nový svet jednoducho zaberie ešte nejaký čas.
 

Mercedes prisľúbil plug-in hybridy s dlhším dojazdom

Thomas Weber, šéf výskumu a vývoja automobilky Mercedes-Benz, tvrdí, že Benz aktívne pracuje na predlžovaní elektrického dojazdu svojich plug-in hybridov. Cieľom je, aby boli automobily schopné prejsť minimálne sto kilometrov bez potreby opätovného nabíjania a bez účasti spaľovacieho motora. Túto vlastnosť má už dnes druhá generácia vozidiel Chevrolet Volt.

 
Elektrický dojazd je veľmi podstatný nielen pri elektromobiloch, ale aj pri plug-in hybridoch. Odborná i laická verejnosť je dnes prekvapená z výsledkov, ktoré svetu ponúka automobilka Tesla, jej 420 kilometrov dlhý dojazd na jedno nabitie je výrazný nadpriemer. Avšak pre bežného vodiča je dojazd na úrovni sto kilometrov zvyčajne celkom v poriadku, pretože potom svoje vozidlo iba pripojí do elektrickej zásuvky a za pol hodinku má nabitých až 80 percent kapacity batérie.
Ukazuje sa, že aj v Spojených štátoch prejde priemerný vodič iba 60 kilometrov denne, veľmi podobne sú na tom vodiči aj na Slovensku a v Európe.
Hybridné automobily sú veľmi dobrým kompromisom medzi elektromobilom a klasicky poháňaným automobilom aj podľa Mercedesu. Tvrdí to nielen Weber, ale aj predstavitelia Mercedesu tu u nás – len nedávno som mal príležitosť vypočuť si zaujímavý pohľad na svet modernej mobility priamo v Mercedese, pričom plug-in hybridy hrali v tomto pohľade kľúčovú pozíciu.
Thomas Weber pokračuje: „Pracujeme na plug-in hybridnom systéme pohonu pre modely triedy S s predĺženým dojazdom. Nasledujúca generácia vozidiel ponúkne elektrický dojazd na úrovni 30 až 50 kilometrov a tá ďalšia 80 až 100 kilometrov.“
Jedna generácia vozidiel značky Mercedes zvyčajne zaberie šesť rokov vývoja. Zároveň Mercedes tvrdí, že bude mať v predaji batérie pre čisto elektrické autá do konca roku 2018. Do konca roku 2017 pritom chce mať vo svojom modelovom portfóliu až 10 plug-in hybridov.
 
Zdroj: Mercedes promises plug-in hybrids with more range
 

Mercedes prisľúbil plug-in hybridy s dlhším dojazdom | Foto: Mercedes-Benz

EcoBlade, inteligentný systém skladovania energie

EcoBlade je plne flexibilný systém ukladania energie napájaný Li-ion batériami, obsahuje plochy o veľkosti 30-palcovej obrazovky. Napríklad, v dome vybavenom meničmi energie zo solárnych panelov, môžu jednotlivci využívať energiu generovanú pomocou EcoBlade pre osobnú spotrebu alebo na predaj cez mikrosieť.

Plochy môžu byť použité aj v stojanoch pripojených do sietí, dátových centier, budov alebo sekundárnych elektrických staníc s oveľa väčšími potrebami skladovania. Na najvyššej úrovni môžu byť plochy integrované do kontajnerov, aby poskytli multi-MWh a doplnkové služby energetického manažmentu pre celú sieť.
Plne škálovateľný systém EcoBlade sa rýchlo implementuje a ľahko udržiava. Každý EcoBlade možno integrovať do rozsiahleho ekosystému riešení od Schneider Electric. Ide najmä o softvérovú sadu Struxureware založenú na cloudovo integrovaných servisných moduloch. Struxureware zhromažďuje a spravuje prevádzkové dáta a optimalizuje energetický výkon v celom reťazci počnúc zdrojom (napríklad solárne panely alebo veterné turbíny), s cieľom zaistiť nákladovo efektívne skladovanie a spotrebu energie.
EcoBlade je plne flexibilný systém ukladania energie napájaný Li-ion batériami. EcoBlade obsahuje plochy o veľkosti 30-palcovej obrazovky, vážiace do 25 kg. Každá plocha obsahuje inteligentný batériový modul a je pripravený na použitie v samostatnom režime.
 

Schneider Electric EcoBlade (foto: Schneider Electric)

TOP10 elektromobilov podľa dojazdu – od 122 do 434 km

AKTUALIZOVANÉ – Toto je 10 elektromobilov s najdlhším dojazdom. Sú medzi nimi aj také, ktoré sa u nás ani nepredávajú, ale na medzinárodnom trhu sú významnými hráčmi. Vedzte, že pre vás bude tento rebríček veľmi prekvapivý.

 
Podotýkame, že ide o údaje o maximálnom možnom dojazde, ktorý uvádzajú samotní výrobcovia. Praktická skúsenosť s elektromobilmi teda môže byť rôzna.
V aktualizácii článku (10.11.2015 08:00 hod.) sme presunuli BMW i3 z 8. miesta na 3. miesto s dojazdom 160 km namiesto 130 km.
 

10. Ford Focus Electric – cca 122 km

9. Chevrolet Spark EV – cca 132 km

8. Volkswagen e-Golf – cca 133 km

7. Nissan Leaf – cca 135 km

6. Mercedes-Benz triedy B Electric Drive – cca 140 km

5. Fiat 500e – cca 140 km

 

4. Citroën C-ZERO – cca 150 km

Citroën C-ZERO


 

3. BMW i3 – cca 160 km

 

2. Kia Soul EV – cca 193 km

1. Tesla Model S 40D a S 85D – 386 až 434 km

 
Zdroje: teslamotors.com, smartusa.com, ford.comcheatsheet.com, bmw.sk, chevrolet.com, vw.sk, ecomoto.sk, mbusa.com, fiatusa.com, kia.com/sk/ a ďalšie
 

Volkwagen a jeho škandál s emisiami je hlavne o peniazoch (Editoriál)

Nemeckej automobilke Volkswagen hrozí pokuta až 18 miliárd USD, pretože do svojich naftových automobilov inštalovala softvér zámerne znižujúci údaje o emisiách CO2. Straty na burze sú však vyššie ako pokuta, koncern navyše ťahá nadol aj akcie konkurentov Daimler a BMW.

Predstavitelia VW sa priznali a verejne ospravedlnili. Prakticky okamžite.

Je to škandál, za ktorý musí niesť Volkswagen zodpovednosť. Posledné správy z médií však znejú až priveľmi tvrdo, pokuta vo výške 18 miliárd amerických dolárov je bezprecedentná. Automobilka totiž platí svoj trest aj v inej forme – výraznom prepade hodnoty vlastných akcií na burze, pretože investori sa ich hromadne začali zbavovať. Straty podľa niektorých zdrojov dosahujú až 22 miliárd eur, ktoré ďaleko presahujú hodnotu prípadnej pokuty od federálneho Úradu pre ochranu životného prostredia (EPA) v USA.
Okrem toho Volkswagen so sebou ťahá aj celý automobilový priemysel v Nemecku – klesajú aj hodnoty koncernov Daimler (Mercedes-Benz, Smart, Jeep) a BMW (BMW, Rolls-Royce, Mini). Momentálne sa z Volkswagenu stala dvojka, čo sa týka hodnoty akcií, jednotkou je Daimler, trojkou BMW.
Otvorene sa hovorí, že problém so softvérom sa týka nielen amerických naftových modelov, ale aj tých európskych. Špekuluje sa, či sa podobný softvér neinštaloval aj do benzínových motorizácií, avšak bez akéhokoľvek dôkazu. Isté však je, že sa netýka iba vozidiel značky Volkswagen, ale aj Audi a hovorí sa tiež o Škodovke.
Podvodný softvér nemecký koncern nainštaloval do 11 miliónov áut po celom svete. Problém majú autá, ktoré majú namontovaný dieselový motor EA 189. Ide o modely Jetta, Beetle, Golf a Audi A3, ktoré vyrobila po roku 2008 a Passat z rokov 2014 a 2015.uvádza vo svojom článku sme.sk.
 

Emisie a peniaze

Situácia okolo Volkswagenu a EPA nie je len o emisiách CO2, ktoré produkujú vznetové motory. Dokonca by sme mohli cynicky tvrdiť, že celý problém je len o peniazoch. V Spojených štátoch sa dnes vyrábajú a predávajú také vozidlá, predovšetkým sú to trucky a veľké SUV, ktorých emisie oxidu uhličitého ďaleko presahujú aj to, čo Volkswagen nepriznal úradom. Neexistujú žiadne pochybnosti o tom, že naftové motory od VW sú úsporné a v rámci svojich možností ekologické. Škandál je skôr vhodnou témou pre médiá, úrady a žalobcov, ktorí potrebujú nájsť verejného vinníka za to, v akom stave sa dnes nachádza životné prostredie kvôli znečisteniu osobnou dopravou.
Správy o pripravovanej hromadnej žalobe na Volkswagen zo strany amerických zákazníkov, ktorí tvrdia, že ich koncern podviedol, sú skôr snahou o finančný zisk bez praktického odôvodnenia. Tvrdenia, že ich Volkswagen oklamal a že by si inak ich vozidlá nezakúpili, sú nepochybne klamstvo. O tom ani nepotrebujeme diskutovať.
Je však pravdou, že Volkswagen predával automobily, ktorým pripisoval nepravdivé vlastnosti. S rovnakým prístupom by sme ale mohli nazerať aj na údaje o spotrebe, ktorá je tiež priveľmi optimistická, zvyčajne na papieroch lepšia ako v skutočnosti.
 
Téme VW vs. EPA USA sa novinári venovali aj v nasledovných článkoch:
Čo spôsobí škandál Volkswagenu? (štyri otázky a odpovede) (sme.sk)
Šéf Volkswagenu odstúpil, padnú aj ďalšie hlavy (trend.sk)
Volkswagen sťahuje so sebou dole BMW aj Daimler, dokopy stratili 40 miliárd eur (sme.sk)
Zvládne Volkswagen pokutu 18 miliárd dolárov? (pravda.sk)
 
 
 
 

Nemecko a Francúzsko iniciujú úplne zamedzenie emisií CO2 do konca storočia

Nemecko a Francúzsko tvrdia, že sa im podarí do konca tohto storočia znížiť emisie CO2 na nulu.

 
K spolupráci na tejto vízii krajiny vyzvali aj všetky ostatné krajiny s tým, že francúzsky prezident François Hollande hovorí aj o podpore menej rozvinutých krajín. Prioritne však vyzýva vyspelé krajiny, aby sa aktívne snažili znižovať emisie oxidu uhličitého.
Znižovanie emisií CO2 nie je len o automobiloch, ale najmä o priemysle. Najmä rozvojové krajiny sa prostredníctvom masívnej výroby snažia podporovať ekonomiku, zároveň však spôsobujú ekologické problémy nielen sebe. Skutočnosť, že je nevyhnutné zvažovať aj ekonomický dopad pri snahe o znižovanie produkcie CO2, pripomenula aj nemecká kancelárka Angela Merkelová.
 
Téme sa venovalo spravodajstvo RTVS. Podľa neho má Havaj veľmi odvážne plány, údajne chce byť kompletne energeticky závislý na alternatívnych zdrojoch a neprodukovať prakticky žiadne emisie CO2 do roku 2045.