Archív kategorií: Technológie

Vznikol nový IT holding Aricoma Group a hneď je najväčší. Vyniká stratégiou nezávislosti

BRATISLAVA – Niekoľko zástupcov spoločnosti Aricoma Group sa zišlo v bratislavskej kaviarni Bistro FACH, aby pred skupinou prevažne technologicky orientovaných novinárov predstavili portfólio firmy a jej plány do blízkej budúcnosti. Jednalo sa o vôbec prvú tlačovú konferenciu vedenú pod značkou Aricoma.

Aricoma je nová spoločnosť, ktorej úlohou je zastrešovať početnú skupinu úspešných IT firiem pôsobiacich aj na Slovensku a v Česku.

 

Michal Tománek, investičný riaditeľ skupiny KKCG

Prezentáciu otvoril Michal Tománek, investičný riaditeľ skupiny KKCG, ktorá je materskou spoločnosťou novovzniknutej Aricoma Group. Uviedol, že Aricoma je už dnes najväčší český podnikový ICT holding a stavia na základoch vybudovaných českou KKCG. KKCG má 30-ročnú históriu, 100 percent je vlastnených Karlem Komárkem.

KKCG  dnes pôsobí v 18 krajinách sveta vrátane Ázie a Ameriky, hodnota spoločnosti s jej firmami predstavuje 6 mld eur, vlastní napríklad aj českú Sazku a rastie jej zameranie sa na IT. Vo svoje budúce úspechy verí pre svoju veľkosť, komplexnú ponuku služieb a nezávislosť. „Celá podnikateľská stratégia KKCG je založená na diverzifikácii rizík, na organickom i anorganickom raste,“ uvádza tlačová správa spoločnosti.

KKCG zamestnáva takmer 6 000 ľudí a organizuje sa do štyroch divízií:

  • zábava,
  • technológie,
  • ropa a zemný plyn,
  • cestovný ruch a nehnuteľnosti.

Časť technológií teraz zastrešila práve Aricoma Group.

Geografické ambície sa podľa Tománeka týkajú Európy, ale v minulosti boli bezpečnostné projekty realizované aj v Číne. Záujem spoločnosti je expandovať v európskych krajinách „BIG5“, predovšetkým v Nemecku. Firma mieri predovšetkým na západ, ale nevylučuje aktivity ani smerom na juhovýchod od Slovenska.

Tománek zároveň podotýka, že firma reaguje na nedostatok špecialistov na IT, mnohí chcú radšej pracovať na vlastnom či inom startupe a problémom IT firiem je, že nevedia držať krok s dobou. Tieto nedostatky chce Aricoma riešiť prostredníctvom možnosti sebarealizácie na zaujímavých projektoch, ktoré nebudú zamestnancom zväzovať ruky.

 


Milan Sameš, generálny riaditeľ Aricoma Group

V prezentácii pokračuje Milan Sameš, generálny riaditeľ Aricoma Group: „Aricoma môžeme považovať aj za inkubátor nových firiem.“ Tvrdí, že celý československý región považuje za akýsi inkubátor projektov, ktoré môžu potom expandovať na západ.

Dôvod zastrešovania firiem pod Aricoma údajne nespočíva v snahe o ich ovládanie, pretože tieto spoločnosti budú aj naďalej pôsobiť takmer úplne autonómne. Úlohou Aricomy je v prvom rade reprezentovať všetky obsiahnuté firmy navonok, vytvárať platformu pre rozširovanie portfólia KKCG smerom do IT, ale aj konsolidovať a zvýrazniť aktivity na československom trhu.

Sameš následne predstavuje jednotlivé firmy patriace pod Aricoma Group:

Značnú časť prezentácie Sameš venuje Autocontu, ktorej CEO Milan Futák bol prítomný aj na tlačovej konferencii. Vyzdvihuje prítomnosť Autocontu v regiónoch Slovenska, čo je výhoda v porovnaní s konkurenciou.

Ďalej sú to firmy Cleverlance, CAD Studio (na ich softvéri beží napr. veľa hier), DATASPRING (poskytovateľ cloud služieb, je súčasťou Autocad Enterprise) a AEC (kybernetická bezpečnosť).

 

PDF s predstaveniami jednotlivých spoločností sú na stiahnutie tu:


 

Spoločnosť Aricoma Group stojí pred nepochybne náročným obdobím expandovania, ale jej predstavitelia prejavili záujem o akýsi prirodzený vývoj. Podľa slov Milana Sameša vedenie uprednostňuje nezávislosť dcérskych firiem a ich samostatné vyvíjanie sa v čase, čo sa rokmi osvedčilo ako ideálny prístup. KKCG pri nich stojí na začiatku, investuje do nich, ale vo významnejšej miere nezasahuje do jej vedenia, manažmentu a stratégie.

Ambície Aricomy sú síce vysoké, ale zástupcovia na tlačovej konferencii podotkli, že ich cieľom nie je byť regionálnou či globálnou jednotkou na trhu s IT službami. Sú si vedomí svojej aktuálnej silnej pozície, zároveň si uvedomujú situáciu na trhu a potenciál konkurentov.

 

Slovensko ide učiť ľudí, sa ako sa brániť útokom na internete. ITAS spúšťa projekt kry-sa.sk

Na titulnej fotografii zľava: Ján Kontrady (CSIRT), Henrich Slezák (CSIRT), Mário Lelovský (ITAS), Marek Zeman (Tatrabanka) a Miro Drobný (eSlovensko)

BRATISLAVA, 4.5.2019 – V priestoroch Twin City v Bratislave sa konala tlačová konferencia asociácie ITAS, ktorej sa okrem Mária Lelovského, 1. viceprezidenta asociácie, zúčastnili aj zástupcovia Tatrabanky, CSIRTu a eSlovenska. Predmetom konferencie bolo predstavenie projektu kry-sa.sk, jeho cieľov a zámerov.

Pozvanie na tlačovú konferenciu sme prijali za tituly 3Digital.sk, UnitedLife.sk, Striz.sk a PCSpace.sk. Prinášame obsah konferencie rozdelený do bodov.

 

Podstatou projektu kry-sa.sk je informovať verejnosť o tom, ako predísť kybernetickým útokom v praxi

 

Hacknutie smartfónu v priamom prenose

  • Priamo na tlačovke prezentér Ján Kontrady (CSIRT.sk) ukázal, ako jednoducho sa dá hacknuť Android telefón prostredníctvom aplikácie s mapami a navigáciou. Dokáže napríklad jedným príkazom stiahnuť všetky esemesky, hovory a podobne.
  • Hacker tiež môže spustiť kameru telefónu bez toho, aby o tom majiteľ mobilu vedel.
  • Problémom pomysleného používateľa bolo, že používateľ dal aplikácii všetky povolenia a nepoužíva v mobile žiadnu kybernetickú ochranu

 

Mário Lelovský, ITAS

  • Podľa Lelovského sa za posledných 10 rokov všetko zmenilo. Počítače máme pri sebe neustále a tak sa k nim správame – nedávame si pozor
  • Každý si chráni svoje zdravie, ale nie o dáta v mobile
  • Súčasťou IT Fitness testu je aj test o povedomí kybernetickej bezpečnosti, každý rok sú tieto výsledky najslabšie spomedzi všetkých ostatných okruhov, čo je alarmujúce.
  • Aktualizácia stránky kry-sa.sk prebehne v septembri s novými funkciami
  • Identifikovali sa najrizikovejšie skupiny používateľov, sú nimi deti, seniori, školy, malé firmy, ale aj organizácie. Podnikatelia sú podľa Lelovského zavalení administratívou a nemajú čas a priestor na kyberbezpečnosť

 

Univerzálny návod, ako sa vyhnúť ohrozeniam na internete

Henrich Slezák z bezpečnostnej inštitúcie CSIRT.sk

  • Podľa Henricha Slezáka Slovensko nie je pre hackerov nezaujímavé, ale hackeri používajú skôr hromadné útoky, v ktorých krajina nehrá úlohu. CSIRT sedí na úrade predsedu vlády, jeho klientelou je verejná správa, ústredné orgány, prevádzkovatelia IT služieb a podobne.
  • CSIRT vykonáva detekciu incidentov, varovania, riešenia, ale aj forenznú analýzu incidentov a prevenciu pred podobnými útokmi. Súčasťou práce jednotky je aj vzdelávanie a budovanie povedomia. Organizácie majú podľa Slezáka dobré technické zabezpečenie, ale málo dobre vyškolených pracovníkov
  • CSIRT vykonáva aj tzv. penetračné testy, interné aj externé, kedy sa snaží zámerne hacknúť systém vybranej organizácie. Súčasťou je aj simulácia pishingu, ktorou sa snaží odhaliť schopnosť jednotlivých pracovníkov čeliť kybernetickým útokom.

Naše otázky na pána Slezáka

    • Spolupracujete s niektorou veľkou bezpečnostnou spoločnosťou?
      Áno, CSIRT spolupracuje s ESETom. Jedná o spoluprácu, ktorá je založená na vzájomnej výpomoci v prípadoch, kedy je potrebná, jedná sa o poskytovanie konzultácií s konkrétnymi odborníkmi.
    • Máte skúsenosť s kryptoransomvérom na Slovensku?
      Možno ste počuli o tom, že ransomvérom bola napadnutá nitrianska nemocnica. Na riešení tohto prípadu som ale osobne nepracoval. Ja som sa zatiaľ s napadnutím slovenskej organizácie kryptoransomvérom zatiaľ nestretol.
    • Rozumiem, je ale predsa len niečo, čo by ste odporúčali organizáciám, aby spravili ako prevenciu pred takýmto útokom?
      Myslím, že najlepším riešením je zálohovanie. Samozrejme, že na offline úložisko, ktoré nie je pripojené na sieť, pretože v prípade útoku by sa zašifrovali aj tieto dáta. Ak je všetko priebežne zálohované, nemusíte sa báť vydierania, pretože máte všetko uložené aj inde. Okrem toho je potrebné šifrovať dáta, pretože ak vám potom niekto tieto údaje získa, nebudete sa musieť obávať ich zneužitia, lebo ich útočník nebude vedieť dešifrovať.

 

Marek Zeman, Tatrabanka, vedúci oddelenia bezpečnosti

  • Marek Zeman tvrdí, že kry-sa.sk je pre banku veľmi zaujímavý projekt, pretože má za cieľ ochraňovať bežných ľudí.
    • Jedným z cieľov Tatrabanky je motivovať deti na základných a stredných školách, aby učili používať moderné technológie napríklad starých rodičov tak, aby to pochopili aj oni;
    • Bezpečnostné povedomie ľudí údajne nestíha reagovať na rýchlosť vývoja nových technológií
    • Nadácia Tatrabanky v uvedenom kontexte podporuje bezpečnostné a technologické startupy
    • Ďalej vychováva mladých lídrov cez organizáciu Nexteria
    • Význam projektu kry-sa.sk nachádza aj v priamom kontakte rodičov s deťmi, aby vedeli reagovať napr. na zvláštne správanie detí, aby rozumeli tomu, že aj v kybernetickom svete je šikana alebo obťažovanie reálnym problémom

 

Miro Drobný, riaditeľ a zakladateľ eSlovensko

    • Snaha o zvýšenie bezpečnosti slovenského internetu začala projektmi ako zodpovedne.sk, pomoc.sk, nehejtuj.sk, nezavislost.sk, bezinternetu.sk a tiež stopline.sk. Stopline.sk je centrum pre nahlasovanie nevhodného obsahu na internete, napríklad pedofilného contentu. Za minulý rok stránka prijala rekordných až 10-tisíc oznámení.
    • Priklad zo Slovenska – sledovaný pedofil za rok oslovil až 1 400 neplnoletých dievčat, jedná sa teda o veľmi vážne záležitosti. Prax ukazuje, že najzraniteľnejší z hľadiska sexuálneho zneužitia sú chlapci. Skúsenému pedofilovi trvá asi iba 40 sekúnd, aby úspešne oslovil chlapca prostredníctvom internetu, pričom pri dievčati sa jedná o celé dni.
    • eSlovensko momentálne pripravuje celovečerný film s názvom Kto je ďalší?, ktorý je pokračovateľom veľmi úspešného prechádzajúceho projektu Ovečky. Film bude premietaný v slovenských kinách od 22. augusta 2019 a bude upozorňovať na hrozby súvisiace so slobodou na internete, ako aj nachádzať riešenia pre zvýšenie bezpečnosti jednotlivcov. V porovnaní s Ovečkami bude film určený pre osoby staršie ako 12 rokov.

 

Epson posilňuje externý predaj atramentových tlačových hláv PrecisionCore a MACH

Epson dlhodobo razí cestu pozitívnej motivácie prechodu na atramentovú tlač. Tvrdí, že práve atramentová tlač má menší dopad na životné prostredie ako jej alternatívy a so zámerom ešte viac ju rozšíriť do priemyslu teraz posilňuje externý predaj tlačových hláv PrecisionCore a MACH.

Značku Epson verejnosť vníma ako výrobcu periférnych zariadení, ktoré sa od konkurenčných produktov líšia najmä vysokou výťažnosťou farebných náplní. Japonská firma stavila na výhradne atramentovú technológiu, ktorú sa snaží pretlačiť nielen do domácností, ale aj do priemyslu, v ktorom je potenciál na významné zníženie nákladov na tlač. So zámerom ešte viac posilniť túto stratégiu prichádza s posilnením externého predaja atramentových tlačových hláv sérií PrecisionCore a MACH. Podľa tlačovej správy výrobcu sa k tomuto kroku odhodlala v súvislosti s minuloročným dokončením novej továrne na výrobu tlačových čipov v Japonsku.

Výber z tlačovej správy:

Tlačové hlavy v cenovo výhodnom rade S3200 využívajú špeciálnu technológiu, ktorá zaručuje vynikajúcu kvalitu obrazu, produktivitu, odolnosť i škálovateľnosť tlačovej hlavy.

Rad L1440 tlačových hláv MACH podporuje použitie až ôsmich farieb a ponúka kompaktné prevedenie pre použitie v konfiguráciách s viacerými hlavami. Obidva nové rady tlačových hláv sú kompatibilné s UV atramentom, ktorý sa pri priemyselnej tlači využíva čoraz častejšie.

Epson bude rozširovať svoju ponuku hotových produktov aj navyšovať predaj tlačových hláv prostredníctvom partnerstiev. Navyše vyvinie technológiu pre tlačové hlavy, optimalizovanú pre komerčné a priemyselné aplikácie a vytvorí nové trhy osvojením otvorenej inovácie v rozmanitej a rozširujúcej sa ponuke tlačových aplikácií aj v rozvíjajúcich sa oblastiach, ako je elektronika a biotlač.

Toto je jedna z najväčších fotiek sveta: 25 gigapixelový záber Šanghaja

Mali ste radosť, keď ste si naposledy kúpili nový mobilný telefón a začali ste fotiť v rozlíšení 12, 16 alebo viac megapixelov? Áno, ten rozdiel v detailoch vie byť obrovský. Predstavte si ale, že by ste mali na mobile fotoaparát s rozlíšením 25 megapixelov. To je už paráda.

A teraz si toto rozlíšenie zväčšite tisícnásobne. Vtedy dostanete rozlíšenie 25 gigapixelov, ktoré zachytáva špeciálny fotoaparát od firmy BigPixel.

 

Fotografia s rozlíšením 24,9 gigapixelov, teda 24 900 megapixelov, bola zhotovená s povolením Šanghaja spoločnosťou BigPixel. Tá prevádzkuje webové stránky s viacerými podobne veľkými fotografiami.

 

Fotografiu Šanghaja si môžete pozrieť aj vy prostredníctvom stránky, ktorú vkladáme nižšie. Môžete približovať až na úroveň jednotlivých osôb, nahliadať do okien kancelárií alebo sledovať ľudí v autách. Skrátka niečo neskutočné.

 

Odkaz na fotografiu: kliknite sem

BMW iNEXT – odvážny koncept elektrického SUV

Na výročnom stretnutí BMW AG v máji 2018, Harald Krüger, predseda Správnej rady BMW Group, opísal iNext takto: „Projekt iNEXT sa stane pilierom budúcnosti, z ktorého bude profitovať nielen celá spoločnosť, ale aj všetky jej značky.“

 

iNEXT – pilier budúcnosti BMW Group

Na výročnom stretnutí BMW AG v máji 2018, Harald Krüger, predseda správnej rady BMW Group, opísal iNext takto: „Projekt iNEXT sa stane pilierom budúcnosti, z ktorého bude profitovať nielen celá spoločnosť, ale aj všetky jej značky.“
iNEXT je odpoveďou na otázku nachádzajúcu sa priamo v centre každodennej práce v BMW Group: „Ako sa budeme prepravovať v budúcnosti?“ iNEXT intenzívne stavia na myšlienke, ktorá nadobudla prvé kontúry v roku 2007 s „i projektom“ a vyústila sa až do uvedenia BMW i3 na trh v roku 2013. V tejto oblasti už BMW Group dosiahla veľa: dnes má viac ako desaťročné skúsenosti s elektrickou mobilitou a úspešne zvládla výrobu v malom, ako aj vo veľkom rozsahu. Modely BMW i sa neustále vylepšujú a ich technológia sa využíva na postupnú elektrifikáciu modelov od BMW a MINI. Ďalším krokom je kompletná integrácia strategických inovatívnych oblastí vo vozidle, a to: Autonómia + Konektivita + Elektrika + Služby (ACES).
Dizajn je pritom vizuálnym vyjadrením týchto inovatívnych oblastí a zároveň aj odpoveďou na otázku, ako bude vyzerať radosť z jazdy v budúcnosti. Vozidlo, ktoré dnes poznáme ako BMW iNEXT príde na trh v roku 2021.
 



 

Moderný vzhľad a protismerné dvere

Keď sa na BMW Vision iNEXT pozrieme zboku, vidíme výkonný robustný prístup moderného BMW kategórie SAV. Funkčné rozmery dvojmiestneho vozidla a predĺžená strešná línia naznačujú veľkorysý vnútorný priestor. Na druhej strane, dlhý rázvor a krátke previsy dodávajú siluete vozidla dynamickosť. Pôsobivo vyformované povrchy sa zakrivujú pozdĺž bokov ako jasne viditeľné svaly. Precízne umiestnené línie len zintenzívňujú túto vzájomnú hru a dodávajú väčší dôraz oblúkom kolies. Veľké (24-palcové) kolesá sú aerodynamicky efektívne a ich trojrozmerný, skulpturálny dizajn reprezentuje štylistický aj funkčný highlight. Kamery vykonávajú prácu vonkajších zrkadiel a osvetlená, na dotyk citlivé grafické znázornenie preberá úlohu otvárania dverí a podčiarkuje moderný, uzavretý vzhľad. Vozidlo má dvoje protismerné dvere bez deliaceho B-stĺpika. Keď sú otvorené, ponúkajú pohľad na priestranný interiér a rámy odhaľujú povrchy z uhlíkových vlákien. Čierne obloženie spodných hrán prináša dojem SAV a pás v modrom odtieni je znakom toho, že vozidlo ide na elektrický pohon.
Horizontálne usporiadanie línií a povrchov v zadnej časti vytvára široký a dynamický postoj. Štíhle a výrazné zadné svetlá sa tiahnu až do zadnej časti vozidla a zdôrazňujú jeho vzhľad. Vzduch obteká strechu, a to v kombinácii s difúzorom – ktorý je pre väčší dôraz osvetlený a zvýrazňuje aerodynamiku vozidla.
 


 

Interiér – Môj obľúbený priestor

Vodiči BMW Vision iNEXT si môžu vybrať, či budú šoférovať sami (v režime „Boost“) alebo sa nechajú voziť (v režime „Ease“). Režim „Boost“ využíva elektrický systém pohonu, ktorý prináša vysoko dynamickú a prakticky tichú radosť z jazdy s nulovými emisiami. V režime „Ease“ ponúka vozidlo vodičovi a pasažierom priestor, kde sa môžu venovať rozličným aktivitám. BMW Vision iNEXT môže byť miestom pre relax, interakciu, zábavu či sústredenie, na čo máte práve chuť – možnosti sú rozmanité a závisia len od potrieb pasažierov. Aj preto sa kabína vozidla viac podobá pohodlnej a štýlovo zariadenej „obývačke“ na kolesách – novému „obľúbenému miestu“.
 


 

Stredová konzola pripomína kvalitný kus nábytku

Stredová konzola medzi prednými sedadlami má všetky znaky kvalitného nábytku, a to vďaka dizajnu ako aj použitým materiálom. Matná drevená úprava jej dodáva vzhľad vznášajúceho sa konferenčného stolíka, ktorý plynule pokračuje až dozadu. Pod precíznym dreveným panelom je polička vyrobená zo znamenitého osvetleného krištáľového skla, umiestnená na delikátnom bronzovo zafarbenom podklade. Krištáľová fazeta láme prichádzajúce svetlo a delí ho na množstvo farieb a interiér sa tak akoby kúpal v odraze svetla.
 

Lákavá zadná časť vozidla

Na prvý pohľad vyzerá zadná časť vozidla ako moderná, luxusná obývačka. Veľkorysé, plynulé sedenie dodáva zadnému priestoru charakter pohodovej obývačky a láka svojich pasažierov, aby tu chvíľku pobudli. Ručne tkaná žakárová látka Enlighted Cloudburst pokračuje pozdĺž celého sedenia v zadnej časti až po bočné obloženie a postupne sa mení z petrolejovej modrej na bielu, zatiaľ čo stále prepožičiava kabíne moderný nádych.
 




 

Daimler a Uber chcú spoluprácu pri autonómnom jazdení

Podpísané vyhlásenie úmyslu o zavedení a prevádzke samočinne jazdiacich osobných vozidiel značky Mercedes-Benz na platforme Uber.

 
Daimler a Uber koncom januára oznámili spoločné vyhlásenie úmyslu o spolupráci pri poskytnutí a prevádzke samočinne jazdiacich osobných vozidiel. V rámci spolupráce plánuje Daimler v nadchádzajúcich rokoch ponúknuť autonómne jazdiace osobné vozidlá značky Mercedes-Benz okrem iného aj na globálnej platforme spoločnosti Uber. Daimler tak ako prvá automobilka vyhovela ponuke spoločnosti Uber, ktorá chce cez svoju platformu služieb ponúkať autonómne jazdiace vozidlá.
Novou stratégiou CASE – ktorá znamená zosieťovanie (Connected), autonómne jazdenie (Autonomous), flexibilné používanie (Shared & Services) a elektrické pohony (Electric) – divízia Mercedes-Benz Cars definuje štyri najdôležitejšie trendy mobility budúcnosti. Dohoda so spoločnosťou Uber znamená ďalší krok smerom k „shared“ (zdieľané) a „autonomous“ (autonómne). Pri vývoji nových technológií potrebných na autonómne jazdenie je Daimler už roky priekopníkom. Nová Trieda E značky Mercedes-Benz je prvé sériové vozidlo na svete, ktoré dostalo licenciu na skúšanie autonómneho jazdenia vo federálnom štáte USA Nevada. Divízia Daimler Trucks vyvinula vďaka systému Highway Pilot systém, ktorý umožňuje čiastočne automatizované jazdenie. V súčasnosti sa funkcie systému preskúšavajú.
Uber so svojou Advanced Technology Group vybudovala inžiniersku skupinu pre autonómne jazdenie, ktorá testuje samočinne jazdiace vozidlá na cestách v USA. Divízia Otto spoločnosti Uber zasa pracuje aj na samočinne jazdiacich nákladných vozidlách. Poskytovateľ dopravných služieb disponuje skúsenosťami v oblastiach ridesharing (zdieľanie jázd) a zásobovania v 74 krajinách.
Obe spoločnosti budú vzájomne profitovať z pokrokových kompetencií v oblastiach autonómneho jazdenia a prevádzky platformy.
„Ako vynálezca automobilu chceme byť úplne vpredu aj v autonómnom jazdení – jednom z najfascinujúcejších aspektov znovuobjavenia mobility,“ vysvetľuje Dieter Zetsche, predseda predstavenstva Daimler AG a vedúci divízie Mercedes-Benz Cars. „Poskytovatelia mobilitných služieb ponúkajú ideálnu platformu pre technológie pre autonómne jazdenie. A Uber je popredný poskytovateľ platforiem mobility. Skutočná revolúcia spočíva v inteligentnom spojení štyroch veľkých trendov mobility, ktoré nazývame CASE: konektivita, autonómne jazdenie, zdieľanie a elektrifikácia. A sme pevne odhodlaní byť hybnou silou tejto zmeny.“
Travis Kalanick, CEO a spoluzakladateľ spoločnosti Uber: „Za technológiou samočinne jazdiacich vozidiel stojí sľub vytvoriť budúce mestá, ktoré sú bezpečnejšie, čistejšie a prístupnejšie. Sme si však vedomí toho, že túto budúcnosť nedokážeme uskutočniť sami. Preto otvárame platformu Uber pre výrobcov automobilov ako Daimler. Kombináciou technologických predností spoločností Daimler a Uber môžu mnohí ľudia stlačením tlačidla využívať spoľahlivý dopravný prostriedok.“
 
 

Aplikácia UBER na smartfóne. Ilustračná fotografia.


 

Šetrenie paliva v nákladnej doprave je nanajvýš aktuálne, Mercedes-Benz Trucks prichádza s inováciami

Nákladné vozidlo Mercedes-Benz Actros vstupuje do svojej ďalšej životnej etapy novou generáciou a jeho priemerná spotreba paliva klesne o celých šesť percent. Popri nej Mercedes predstavil aj Krone Profi Liner Efficiency, náves s kompletnou optimalizáciou s cieľom znižovania spotreby paliva a produkcie CO2.

Actros je vo svete nákladnej dopravy dôležitým hráčom a každá inovácia, s ktorou prichádza, má potenciál stanoviť nové štandardy. Vplyv nákladnej dopravy na životné prostredie nie je možné zanedbávať a každý pokrok v znižovaní spotreby a produkcie skleníkových plynov je pokrok. Ešte v roku 2008 sa výrobcovia nákladných automobilov dohodli na spoločnom cieli, znížení emisií CO2 do roku 2020 až do 20 percent. Do roku 2020 nám ostáva niečo vyše troch rokov, ale Mercedes-Benz Trucks tento cieľ naplnil už teraz. Dosiahol to, okrem iného, aj optimalizáciou návesu Krone Profi Liner Efficiency.
 

Mercedes-Benz Actros 1845 LS 4×2 má motor s výkonom až 449 konských síl a spĺňa normu Euro VI. (foto: Mercedes-Benz Truck)


Ako uvádza Mercedes vo svojej tlačovej správe, Krone Profi Liner Efficiency je úsporný praktický aerodynamicky optimalizovaný náves s pneumatikami s nízkym valivým odporom s hodnotou A na hodnotiacom štítku znižuje spotrebu paliva o viac ako päť percent.
Mercedes však uvádza celkové zlepšenie spotreby a emisie CO2 až o 20 percent a zdôvodňuje to nasledovným:
• náves Krone Profi Liner Efficiency: 5%
• ťahač návesov Mercedes-Benz Actros: 6%
• Predictive Powertrain Control (PPC): 5%
• pneumatiky s nízkym valivým odporom pre ťahač návesov: 2 – 4 %
• dovedna 20-percentné zlepšenie spotreby paliva a emisií CO2 údajne umožní návratnosť investície do nového návesu do jedného až dvoch rokov.
 

Mercedes-Benz Actros s návesom Krone Profi Liner Efficiency (foto: Mercedes-Benz Truck)


Praktické vlastnosti nových návesov sa odskúšali v rámci testu Efficiency Run 2016. Počas troch mesiacov ešte v roku 2015 prešli nákladné automobily s novými návesmi vyše 150-tisíc kilometrov po nemeckých cestách, nové návesy si vyskúšalo päť logistických spoločností (Elflein, Große-Vehne, Rhenus, Seifert a Wiedmann & Winz).
Prepravovali sa motory do osobných motorových vozidiel, oceľ, papier, drevené výrobky a stavebný materiál – v mestskej a diaľkovej preprave. Podľa tvrdenia vodičov sa nový náves v drsnej každodennej prevádzke maximálne osvedčil.“ uvádza Mercedes-Benz vo svojej tlačovej správe.
 
Najnovšie nároky Európskej únie sú ešte prísnejšie. EÚ plánuje znížiť emisie CO2 v nákladnej doprave do roku 2030 o 30 percent. Podľa Mercedesu si to vyžaduje nielen apel zo strany výrobcu nákladných automobilov, ale aj celého spektra subdodávateľov a subjektov, ktoré sa podieľajú na nákladnej cestnej doprave. Zároveň odvážne tvrdí, že je reálne dosiahnuť tento cieľ aj bez toho, aby do toho boli firmy tlačené legislatívne.
 

Mercedes-Benz Actros s návesom Krone Profi Liner Efficiency (foto: Mercedes-Benz Truck)


 

Volkswagen a jeho progres s e-pohonom od emisného škandálu

Matthias Mueller, výkonný riaditeľ skupiny Volkswagen, minulý týždeň oznámil, že jeho koncern plánuje do roku 2025 vyrobiť a predať tri milióny plug-in elektrických automobilov. To reprezentuje aktuálne predaje automobilky za celý kvartál.

 
Do roku 2025 sa vystriedajú ešte dva životné cykly produktov a zverejnený zámer Volkswagenu pritom znamená, že každý jeden rok chce predať viac plug-in automobilov, než koľko jazdí dnes po celom svete dovedna. Sú to odvážne slová, najmä takto skoro po emisnom škandále s naftovými motormi, po ktorom ostali PR agentúry v ťažkej situácii s presviedčaním verejnosti o hodnovernosti koncernu.
Mueller tvrdí, že VW v najbližších rokoch uvedenie na trh viac ako 30 nových elektrických automobilov a plug-in hybridov, pričom iba minulý rok koncern VW ohlásil zámer vyrobiť 20 nových plug-in modelov do roku 2020. Nevedno, ktorý z ohlásených plánov teraz platí, avšak navzájom sa nevylučujú.
 
Od doby, kedy Volkswagen výrazne utrpel na emisnom škandále z minulého roku, vydal koncern nasledovné opatrenia v prospech EV a hybridov:

  • predstavil Audi A3 E-Tron plug-in hybrid;
  • vylepšil elektrický dojazd modelu E-Golf o takmer 50 percent;
  • v Číne ukázal koncept plug-in hybridného crossoveru T-Prime;
  • predstavil plug-in hybridnú verziu crossoveru Touareg;
  • ohlásil plány na výrobu veľkého Audi Q6 s elektrickým dojazdom 480 km;
  • ohlásil plány na výrobu elektrickej verzie Audi Q5 (pre rok 2018);
  • prisľúbil plug-in hybridnú verziu nového Porsche Panamera;
  • odprezentoval Porsche s výlučne elektrickým pohonom a 480 km dojazdom;
  • potvrdil plány na štandardizáciu 480 km dojazdu a rýchleho nabíjania (80% za 5 minút).

 
Aktivity koncernu Volkswagen celkom jednoznačne smerujú k elektrifikácii pohonov automobilov je iba otázkou času, kedy sa z plug-in hybridov a EV stane štandardná ponuka automobiliek. Volkswagen má príležitosť napraviť si reputáciu a dokonca situáciu využiť na to, aby sa začal prezentovať ako jeden z lídrov celého vývoja a trhu s elektrickým pohonom. Ak by sa skutočne vrhol práve na tento typ pohonu, celkom nepochybne by ďaleko za sebou zanechal aj firmu Tesla, ktorej automobily sú zatiaľ neuveriteľne cenovo premrštené a pre absolútnu väčšinu celkom neakceptovateľné.
 

BMW eDrive v nových modeloch 225xe a 330e

Technológia BMW eDrive využíva hneď niekoľko najmodernejších komponentov zo sveta technológií typu plug-in hybrid, pričom výrazne prispieva k zníženiu spotreby paliva a produkcii emisií. BMW eDrive je jedným z najpokrokovejších prvkov súboru revolučných technológií nesúcich súhrnné označenie BMW EfficientDynamics.

Jazdenie s nulovými miestnymi emisiami.

BMW eDrive je nová technológia pohonného systému, ktorú využívajú všetky elektricky poháňané vozidlá značky BMW i, ako aj modely BMW s pohonom typu plug-in hybrid. Okrem výnimočnej efektivity a dokonalo plynulej každodennej prevádzky technológia BMW eDrive zároveň zaručuje najvyššie štandardy v otázke dynamiky a kvality jazdy –v presnom súlade s tradíciou značky BMW. Technológia BMW eDrive teda súčasne s technológiou BMW TwinPower Turbo pre spaľovacie motory, inteligentnou ľahkou konštrukciou a optimalizovanou aerodynamikou predstavuje jeden z najdôležitejších prvkov stratégie EfficientDynamics, ktorá ma za účel zvýšiť výkon a zároveň znížiť spotrebu paliva a produkciu emisií CO2. Technológia BMW eDrive navyše ponúka možnosť pohonu výlučne na elektrickú energiu, pri ktorom nevznikajú žiadne miestne emisie a umožňuje dojazd na dlhé vzdialenosti vďaka kombinovaniu dvoch rôznych systémov pohonu.
Okrem toho technológia BMW eDrive ponúka extrémne dynamické zrýchlenie pri rozbiehaní vďaka okamžitej odozve elektromotora, ktorý dokáže svoj mohutný maximálny krútiaci moment dosiahnuť prakticky ihneď. Funkcia eBoost, ktorá pri zrýchľovaní spája účinok krútiacich momentov oboch systémov, navyše zaručuje radosť z jazdy typickú pre vozidlá značky BMW – a to za každých podmienok.
 

Prispôsobenie pre rôzne koncepcie vozidiel.

Kľúčové zložky technológie BMW eDrive tvoria synchrónny elektrický motor (s elektronikou pohonu z dielne BMW), vysokonapäťová lítium-iónová batéria a systém inteligentného manažmentu energie. Tento systém je zárukou najefektívnejšej možnej spolupráce elektrického a spaľovacieho motora v modeloch plug-in hybrid v závislosti od aktuálnej situácie.
Modulárna konštrukcia technológie BMW eDrive, ktorá bola pôvodne vyvinutá pre plne elektrický model BMW i3 a športový plug-in hybrid BMW i8 (oba sú priekopníkmi rozvoja elektrickej mobily v prémiovom sektore), je navyše ideálna aj pre rôzne ďalšie koncepcie a segmenty automobilov. BMW pri vývoji najnovších modelov BMW eDrive čerpá zo svojich bohatých technických skúseností, ako aj zo spätnej väzby od zákazníkov. Pri vývoji nových modelov využívajúcich technológiu BMW eDrive sme v rámci procesu vylaďovania prvkov, ako sú ako články batérií, systém chladenia, elektronika pohonu a stratégia prevádzky, pre jednotlivé vozidlá využili znalosti nadobudnuté pri modeloch BMW i3 a BMW i8. Každý z komponentov bol dokonalo prispôsobený príslušnému vozidlu a optimalizovaný z pohľadu výkonnosti, efektivity, bezpečnosti aj odolnosti. Technológia BMW eDrive navyše umožňuje mimoriadne efektívne uplatnenie elektrifikovanej verzie pohonu všetkých kolies xDrive, ktorú sme prvýkrát predstavili práve v modeli BMW i8.
 

BMW eDrive: typický charakter značky BMW, flexibilné možnosti uplatnenia.

Technológiu BMW eDrive v podstate tvorí elektrický motor, vysokonapäťová lítium-iónová batéria a elektronický manažment všetkých komponentov pohonu. Všetky plug-in hybridné modely značky BMW dosahujú výnimočný výkon za pomoci funkcie eBoost, ktorá úspešne kombinuje ťah oboch pohonných systémov, čím reakcie technológie BMW TwinPower Turbo nadobúdajú úplne nové rozmery. Elektrický pohon sa tak vďaka technológii BMW eDrive stáva prakticky využiteľnou možnosťou pre jazdu v meste aj mimo neho. Dôležitým prvkom stratégie prevádzky je efektívne využívanie elektrickej energie získanej z externých zdrojov a zo systému rekuperácie v záujme dosiahnutia maximálne efektívnej prevádzky vozidla. Jednotlivé komponenty architektúry BMW eDrive sú na mieru prispôsobené konkrétnym koncepciám vozidiel a je ich možné kombinovať s troj- aj štvorvalcovými benzínovými motormi, s klasickým pohonom zadných kolies, systémom BMW xDrive či využiť v rámci elektrifikovaného pohonu všetkých kolies.
Komponenty eDrive, ktoré sme vyvinuli v rámci projektov BMW i, budú čoskoro integrované aj do ostatných modelových radov príslušných značiek. Táto na mieru prispôsobiteľná architektúra zároveň vytvára platformu umožňujúcu ponúkať vozidlá typu plug-in hybrid za atraktívne ceny, schopné konkurovať konvenčne poháňaným vozidlám s podobným výkonom. Zákazníci tak po tejto pokrokovej koncepcii pohonu siahnu nielen vďaka pozitívnemu dopadu elektrickej mobility na životné prostredie, ale pre jeho vyššiu hospodárnosť.
 

Plug-in hybrid: manažment energie v inteligentnej podobe.

Systém inteligentného manažmentu energie modelov typu plug-in hybrid zabezpečuje optimálnu spoluprácu spaľovacieho a elektrického motora v záujme dosiahnutia maximálnej efektivity za každých podmienok. V rámci svojej stratégie prevádzky sa tieto vozidlá rozbiehajú výlučne pomocou elektrickej energie. Automobily BMW typu plug-in hybrid pri nízkych a stredných rýchlostiach využívajú prioritne elektrický pohon, vďaka čomu efektívnejšie využívajú výhody elektrického systému pohonu, ktorý nevytvára žiadne miestne emisie. Pri výraznejšej akcelerácii a vyšších rýchlostiach sa však zapája aj spaľovací motor. Vďaka spoločnému uplatneniu krútiaceho momentu obidvoch systémov vozidlo nadobúda maximálnu jazdnú dynamiku, ktorá mu dodáva mimoriadne sebavedomie a istotu na ceste. Technológia BMW eDrive zabezpečuje efektívnu prevádzku spaľovacieho motora (za pomoci elektrickej energie) aj pri vyšších rýchlostiach. To vedie napríklad k zníženiu spotreby paliva pri rýchlej jazde mimo mesta a na diaľnici. Navyše, keď je aktivovaný navigačný systém vozidla, aktívne sa uplatňuje stratégia predvídania priebehu trasy, ktorá optimalizuje efektivitu prevádzky a zaručuje dokonalý pôžitok z jazdy na elektrický pohon.
Podobne ako model BMW i8, aj modely BMW X5 xDrive40e, BMW 330e a BMW 740e dokážu jednoduchým stlačením tlačidla v režime MAX eDRIVE čisto na elektrický pohon vyvinúť rýchlosť až 120 km/h, model BMW 225xe až 125 km/h. V takomto prípade sa spaľovací motor zapája až po intenzívnejšom stlačení plynového pedálu za určitú hranicu. V režime SAVE BATTERY je možné udržiavať úroveň nabitia batérie, aby tak bola potrebná elektrická energia k dispozícii neskôr počas cesty. Ak úroveň nabitia poklesne pod 50 %, batéria sa znova začne nabíjať. Pri nastavení voliča do polohy S sa spaľovací motor naštartuje bez ohľadu na zvolený režim, aby ste tak mali neustále k dispozícii kombinovaný maximálny výkon obidvoch systémov pohonu. Úroveň nabitia batérie sa naviac zvýši na 80 %. Vďaka rozšíreniu o funkcie BMW eDrive pôsobia jednotlivé režimy ECO PRO, COMFORT a SPORT pre odlišné štýly jazdy ešte efektívnejšie než na konvenčných vozidlách.
 

Rýchle a pohodlné nabíjanie batérie.

Vysokonapäťové batérie nových plug-in hybridných modelov BMW sa nabíjajú mimoriadne jednoducho, pohodlne a rýchlo vďaka riešeniam programu BMW 360° ELECTRIC – a to doma aj na cestách. Doma batériu jednoducho dobijete z bežnej elektrickej zásuvky pomocou štandardne dodávaného nabíjacieho kábla alebo pomocou nabíjacej stanice BMW i Wallbox (nabíjací výkon: 3,7 kW). Nabíjanie na cestách uľahčuje služba mobility BMW i ChargeNow, ktorá zákazníkom umožňuje prístup k najrozsiahlejšej svetovej sieti verejných nabíjacích zariadení s viac než 30 tisíc nabíjacími miestami prevádzkovanými partnermi v 22 krajinách.
 

Vyšší výkon, nižšia spotreba paliva.

Nové automobily BMW typu plug-in hybrid s technológiou eDrive –modely BMW X5 xDrive40e, BMW 225xe a BMW 330e a BMW 740e – opäť stanovujú nové štandardy spotreby paliva v najrôznejších oblastiach prémiového segmentu, pričom zároveň plnia prísne budúce požiadavky medzinárodných predpisov pre emisie CO2. Vďaka režimu plne elektrického pohonu, pri ktorom nevznikajú žiadne miestne emisie, navyše budú mať povolený vjazd do centier miest, ktoré prístup vozidiel regulujú. Napriek tomu však tieto vozidlá typu plug-in hybrid ponúkajú charakteristické atribúty značky BMW v podobe výnimočnej dynamiky, športového charakteru a radosti z jazdy v kombinácii s najlepším výkonom vo svojich kategóriách.
 

Riversimple Rasa, vodíkové auto z Walesu

Rasa je prototyp automobilu poháňaného vodíkovým pohonným ústrojenstvom, ktoré ešte v januári predstavila spoločnosť Riversimple sídliaca v anglickom Walese. Firma pomenovala svoj prototyp Rasa, čo v latinčine znamená okrem iného aj „čistý tanier“.

Riversimple názvom Rasa poukazuje na skutočnosť, že v porovnaní s takými Toyota Mirai či Honda Clarity je ich produkt vyvíjaný ako vodíkové auto už od začiatku. Ostatným značkám tak nepriamo vytýka, že vodíkový pohon stavajú na tom štandardnom, keď iba zmenia niektoré technické vlastnosti vozidiel. Avšak už pri modeli Mirai od Toyoty to nie je celkom pravda…

Nezvyčajný dizajn vodíkového auta Riversimple Rasa (2016) dopĺňajú krídlové dvere


Hugo Spowers, zakladateľ a aktuálny šéf spoločnosti Riversimple, dlhodobo upozorňuje na nedostatky vodíkového pohonu, ako je dnes aplikovaný automobilkami. Podľa neho sú riešenia veľkých spoločností priveľmi komplexné a drahé. Tvrdí, že vodíkový pohon nemusí lacný iba na prevádzku, ale aj nadobudnutie a vývoj. Pri vozidle Rasa sa preto všetko drahšie odsunulo bokom, aby vzniklo vozidlo za pomerne nízku cenu a s prijateľným výkonom motora.
Vo výsledku má Rasa hmotnosť iba 580 kilogramov (v porovnaní Lotus Elise je ľahší o takmer 200 kg), čo sa dosiahlo s pomocou použitia uhlíkových vlákien a hliníka. Rasa je dvojmiestna, má volant na pravej strane a atypické krídlové dvere. Interiér prototypu vyzerá doslova zle, je však iba provizórnym riešením.

Zdroj: The Rasa – the new hydrogen powered car by Riversimple
 
Lokalita pôvodu spoločnosti Riversimple nie je vôbec náhodná. Práve z Walesu pochádza Sir William Groves, ktorý ako vôbec prvý človek na svete použil a aj sám vynašiel vodíkový pohon. V roku 1839 o ňom písal v magazíne Philosohical Magazine, kde sa opieral o podporu nemeckého chemika Christiana Schönbeina a v roku 1842 sa stal jeho koncept funkčným vynálezom.

Riversimple Rasa (2016). Zakryté zadné koleso vyzerá priam hrozne, ale v produkčnej verzii snáď bude normálne.


Riversimple Rasa (2016) s veľmi atypickými zadnými partiami


 

Ako správne nabíjať elektromobil (video s Nissan Leaf)

Elektrické automobily je potrebné nabíjať o niečo častejšie, ako bežné vozidlá so spaľovacím motorom. Navyše toto nabíjanie trvá nepomerne dlhšie, ako bežné tankovanie, preto je dobré mať vopred jasno v tom, kedy a kde budete automobil dobíjať.

 
Ideálne je nabíjať elektromobil doma počas noci, kedy je dostatok času na plné dobitie akumulátorov. Počas nabíjania by malo byť vozidlo vypnuté a zabezpečené pred nechceným pohybom.
Celý proces nabíjania zvyčajne trvá 4 až 7 hodín, ak máte v aute namontovanú 24 kWh batériu. Takou sú vybavené elektromobily Nissan Leaf, na ktorom je demonštrované nabíjanie na videu nižšie. Silnejšie 30 kWh batérie je potrebné nabíjať o niečo dlhšie, od 5,5 do 9,5 hodiny.
Veľmi zásadným faktorom ovplyvňujúcim dobu nabíjania je samotná nabíjacia stanica, či je na jednosmerný alebo striedavý prúd. Rozdiel medzi nimi je veľmi veľký, pretože stanice na striedavý prúd sú v skutočnosti iba prípojky a nie pravé nabíjacie stanice. Tých je na Slovensku najviac. Aby ich bolo možné použiť, je nevyhnutné, aby ste mali vo svojom elektromobile vstavanú nabíjačku – je to však štandardná výbava a tieto vnútorné nabíjačky sú označované napríklad 11kW/16A.
To napovedá o technických parametroch vstavanej nabíjačky a o tom, ako rýchlo budete môcť dobiť batérie. Platí, že čím vyššie sú hodnoty kW a A, tým rýchlejšie je nabíjanie, zjednodušene napísané, prepustí sa tak viac prúdu. Napríklad taká Tesla Model S má štandardnú nabíjačku 11kW/16A, za príplatok ju môžete doplniť ešte o jednu rovnakú. Tak môže využívať plný potenciál aj domácej elektrickej zásuvky 32A. Naopak, taký ľudový elektromobil Volskwagen e-Up! má vstavanú nabíjačku iba 3,6 kW, takže aj keď vozidlo pripojíte k 20 kW nabíjacej stanici, nebudete môcť využiť jej potenciál.
 

 

Porsche nemá záujem o autonómne riadenie, iPhone vraj nepatrí na cestu

Porsche CEO Oliver Blume v rozhovore pre nemecký magazín Westfalen-Blatt povedal, že automobily značky Porsche by mali aj v budúcnosti zostať výhradne pod kontrolou vodičov. Tvrdí, že iPhony by mali ostať vo vrecku nohavíc a nejazdiť po cestách.

 
Pokrok v automobilovom priemysle je nezastaviteľný a automobilky sa mu musia aktívne prispôsobovať. Jednou z významných inovácií, ktoré tento priemysel ešte len čakajú, je plne automatizované riadenie vozidiel. Autá, ktoré sú schopné počítačom rozpoznávať dopravné situácie a prechádzať nimi s minimálnym rizikom kolízie, môžete vidieť na cestách už dnes.
Napríklad Mercedes-Benz triedy E novej generácie dostal ako vôbec prvé autonómne vozidlo povolenie jazdiť po americkej Nevade. Samostatnou kapitolou sú potom automobily značky Tesla, ktoré vedia jazdiť vo veľkej miere autonómne aj v prípade, že sú už nejaký ten mesiac či rok staré. To všetko len za pomoci aktualizácie softvéru palubného počítača cez internet.

Interiér Porsche 911. Ilustračná fotografia | Zdroj: Porsche


Oliver Blume ďalej pre Westfalen-Blatt tvrdí, že uzatvoriť partnerstvo s inou dodávateľskou spoločnosťou považuje za nevýhodné, navyše ani ako veľký koncern nemajú žiadne plány vývoja autonómneho riadenia. Naopak, iné inovácie považuje za hodnotné a prínosné, napríklad taký hybridný pohonný systém.
Už v roku 2018 by sa mal do showroomov dostať nový model 911 s plug-in hybridným pohonom schopným prejsť čisto na elektrinu do 50 kilometrov.
Tiež sa v poslednej dobe často skloňuje Mission E Concept, koncepčné vozidlo od Porsche s možným dojazdom na elektrinu až 420 kilometrov. Toto elektrické 4-miestne 4-dverové športové vozidlo by sa však nemalo dočkať sériovej produkcie skôr ako na konci tejto dekády.

Porsche Mission E, koncept elektrického 4-miestneho auta | Zdroj: Porsche


 
Slová Olivera Bluma sú pre fanúšikov značky Porsche veľmi povzbudzujúce. Napovedajú o tom, že aj keď všetky ostatné prémiové nemecké automobilky pomalými krokmi pristupujú k svetu bez šoférovania, Porsche sa k nim nepripája. A celkom rozumieme, prečo by sa v takom Boxsteri či v 911 autonómna jazda neujala. Avšak modely Cayenne a Panamera oslovujú trocha inú cieľovú skupinu, ktorá by si kvôli nedostatočnej technike radšej vybrala model z ponuky BMW, Audi či Mercedesu.
 
 

V Nevade už jazdí trieda E od Benzu autonómne

Nová Trieda E značky Mercedes-Benz je prvým sériovým vozidlom na svete, ktoré získalo testovaciu licenciu na autonómne jazdenie v americkom štáte Nevada.

Tri modely novej Triedy E počas veľtrhu zábavnej elektroniky CES v meste Las Vegas amerického štátu Nevada výrazne pokročili na ceste k plne autonómnemu jazdeniu. Po získaní patričnej licencie ako prvé sériové vozidlá na svete odštartovali v rámci veľtrhu autonómnu testovaciu jazdu na bežných diaľniciach. Nová Trieda E už je komplexne vybavená inteligentnou technikou. Pre autonómnu jazdu si tri testovacie modely dodatočne vystačili len s menšími úpravami softvéru riadiacej jednotky systému Jazdný pilot.

V americkej Nevade už jazdí sériová Trieda E autonómne | Foto: Daimler


 
„Skutočnosť, že výrobca automobilov značky Mercedes­Benz získal toto povolenie pre jazdenie ako prvý na svete, dokazuje, že sme v oblasti autonómneho jazdenia o krok vpredu. Nová Trieda E tým zaznamenala ďalší obrovský krok na ceste za plnoautomatizovaným vozidlom.“ Uviedol pri začatí testovacích jázd profesor Thomas Weber, člen predstavenstva spoločnosti Daimler.
Autonómnu testovaciu jazdu má Trieda E povolenú pre každodennú prevádzku na všetkých cestách a diaľniciach v Nevade. Vodič riadi vozidlo sám len pri odbočovaní, pri zjazdoch a nájazdoch na cesty. Špeciálne školení skúšobní vodiči musia mať vo vozidle spolucestujúceho. Vozidlá pre autonómne jazdenie odlišujú červené poznávacie značky.
Licenciu na prevádzku pre verejné komunikácie Nevady už majú (od mája 2015) aj dve autonómne jazdiace nákladné motorové vozidlá divízie Daimler Trucks.

V americkej Nevade už jazdí sériová Trieda E autonómne | Foto: Daimler


 
 

Audi a jeho e-tron quattro by mal byť vyspelejší, ako pohon 4×4 od Tesly

Audi predstaví svoje prvé sériovo vyrábané elektrické SUV až v roku 2018, pôdorysom pre kreslenie produkčného modelu je koncept e-tron quattro concept z frankfurtského autosalónu. Výroba bude teda spustená približne v rovnakom čase, ktorý si vyhradila Tesla pre svoj Model X. Audi by bolo najradšej, keby to boli práve Nemci, kto vo verejnosti vzbudí záujem o plne elektrické automobily a dopomôcť by mu v tom mohol aj vyspelý pohon oboch náprav.

Rovnako ako Tesla, aj Audi si vyvíja vlastný systém pohonu všetkých štyroch kolies. Automobilka stojaca za technológiou Quattro, ktorá je podľa mnohých vyspelejšou alternatívou k BMW xDrive a Mercedes-Benz 4MATIC, má veľmi dobrý základ pre budovanie elektrickej verzie Quattra.
Zatiaľ, čo Tesla využíva kombináciu dvoch elektromotorov a mechanického diferenciálu, Audi volí cestu troch elektrických motorov (2× vzadu a 1× vpredu), diferenciál v tomto prípade alternuje softvérová jednotka riadiaca motory. Podľa Audi táto technológia vedia k lepšej dynamike automobilu.

Audi e-tron quattro koncept z autosalónu vo Frankfurte 2015. Je označovaný aj ako Audi Q6 Crossover Coupe.


Audi plánuje pripravovaný elektrický model, ktorý dnes často označovaný aj ako Q6, vybaviť širokou paletou elektronických asistentov. Crossover kupé by malo byť okrem trojice elektrických motorov vybavené aj elektronickou kontrolou stability, brzdovým systémom anti-lock, trakčnou kontrolou a ďalšími, ktoré budú mať priamy vplyv na správanie sa vozidla v hraničných situáciách.
Tri elektromotory budú mať dovedna výkon až 370 kW a batérie s tekutým chladením ponúknu kapacitu 95 kWh.

Audi e-tron quattro koncept z autosalónu vo Frankfurte 2015. Je označovaný aj ako Audi Q6 Crossover Coupe.


 
 
 

BMW i3 dostane lepšie batérie, budú sa dať dokúpiť aj dodatočne

BMW zaradí do svojej ponuky nové batérie pre elektromobil BMW i3. Tie by mali vozidlu dopriať dojazd dlhší asi o 40 km, čím by sa dostal k hranici 200 kilometrov na jedno nabitie. Zaujímavosťou je, že nové batérie bude možné inštalovať aj do modelov i3, ktoré sú už v obehu.

 
BMW i3 sa predáva v dvoch variantoch a keby ste nevedeli, jeden z nich je hybrid. Variant i3 REx (Range Extender) využíva na predĺženie dojazdu palivovú nádrž pre spaľovací motor s objemom 0,6 litra. Nová batéria bude vhodná aj pre tento model i3 a rovnako pre všetky ostatné, ktoré už jazdia aj po slovenských cestách.
Nová batéria nemá vyššiu kapacitu, pracuje však s technológiou efektívnejšieho ukladania energie vďaka väčšej hustote a s efektívnejším chladením. Pri zakúpení novej batérie by sa mali majitelia modelu i3 dočkať aj aktualizácie softvéru zodpovedného za manažment elektrického motora.
BMW o inovácii hovorí aj ako o „optimized driveline“, nová technológia bola pritom vyvinutá iba tento rok.
 
BMW CEO Harald Kreuger pre nemecký magazín DieZeit potvrdil, že inovácia batérií pre model i3 bude možná v priebehu budúceho roka. Zároveň uviedol, že v priebehu nasledovných troch až štyroch rokoch bude k dispozícii ďalšia modernizácia pre zväčšenie dojazdu – zatiaľ však bez akýchkoľvek upresnení.
 

Kľúčové vlastnosti elektromobilu BMW i3

  • 170 konských síl v elektromotore
  • predný pohon
  • 0-100 km/h za 7,2 sekundy
  • 4 miesta vrátane vodiča
  • doba nabíjania asi 3 hodiny
  • zrýchlené nabíjanie na 80% za 20 minút
  • max. rýchlosť 150 km/h

 

Úžasná mechanika Wankelovho motora z Mazdy RX

Wankelov motor nie je novinkou, jeho vývoj trval tri roky a prvý funkčný prototyp vznikol už v roku 1957. Výhodou tohto motora sú jeho menšie rozmery, odlišnosť vnútornej mechaniky však mala určité konštrukčné nedokonalosti. Spaľovací motor od Wankela totiž neobsahuje tradičné piesty, ale rotujúci piest v tvare trojuholníka s mierne vydutými stenami.

Mechanika rotujúceho piesta je priam neskutočná. Je to takmer umelecké dielo. Nevýhody tohto typu motora však spočívali najmä vo vyššej spotrebe paliva a oleja, vyššej tepelnej strate a v problematickom chladení spaľovacej časti motora.
Tieto nedostatky sa však časom podarilo obmedziť na úroveň prijateľnú aj pre náročné podmienky EÚ a vo veľkej miere za to môže automobilka Mazda. Momentálne je to asi jediná automobilka na svete, ktorá ešte stále využíva Wankelov motor.
Na videu nižšie môžete vidieť, že aj nedostatky ako problematické chladenie alebo problémy s tesnením sa dajú vyriešiť, ak je do vývoja investovaný dostatok času a peňazí.