Archív kategorií: Slovensko

Aplikácia Qlik Sense pre business intelligence je už aj na Slovensku

Softvérová novinka Qlik Sense z oblasti Data Discovery exceluje v používateľskej jednoduchosti a rýchlosti. Firmám umožní nadýchnuť sa a prosperovať, bola pritom vytvorená slovenskou firmou EMARK.

Jeden z najprogresívnejších Data Discovery nástrojov dneška je dostupný už aj slovenským zákazníkom. Ide o aplikáciu Qlik® Sense, ktorá reprezentuje novú generáciu analytických nástrojov pre firmy. Jej hlavnou prednosťou je používateľsky príjemné a jednoduché prostredie a fakt, že sa zaobídete aj bez podpory IT špecialistov. Každý, kto zvládne prácu s Excelom sa tak môže spoľahnúť na rýchlosť a širokú funkcionalitu, ktorú Qlik Sense prináša. Aplikáciu vyvinula spoločnosť Qlik a jej jediným slovenským poskytovateľom je poradensko-implementačná firma EMARK.

 

QLIK SENSE V KOCKE

  • Qlik Sense dokážete ľahko ovládať aj bez podpory IT oddelenia
  • Podporuje prácu s viacerými dátovými zdrojmi od jednoduchých „excelovských“ tabuliek až po zložité databázy – to všetko je bez problémov možné natiahnuť do aplikácie Qlik Sense.
  • Tvorba Drag-and-drop dashboardov za pár minút a s novými analytickými pohľadmi
  • Objavovanie, spájanie a kombinovanie informácií novými spôsobmi – tak, ako to žiadne iné produkty neumožňujú bez toho, aby bolo potrebné odznova vytvárať nové pohľady.
  • Aplikácia je poháňaná asociatívnym vyhľadávacím enginom, čo umožňuje používateľom dynamicky objavovať a pýtať sa akékoľvek otázky.
  • Smart Search – stačí jednoducho vpísať slová alebo číslice do vyhľadávača a môžete začať analyzovať dáta
  • Responzívne používateľské rozhranie – intuitívne pohľady, ktoré reagujú na prácu používateľa a ponúkajú mu možnosti ďalšej tvorby či úprav prehľadov. Vďaka nim môžu objavovať súvislosti dynamickou aktualizáciou a zdôrazňovaním nových informácií a spojitostí.
  • Data Storytelling umožní používateľom pridávať svoje komentáre či postrehy a prenikať k dátam v Qlik Sense priamo z prezentácie.

 

 

To čo bolo donedávna nemysliteľné sa teraz stáva realitou – Business Intelligence smeruje do rúk bežných používateľov. „Vo svete Qlik Sense môže prakticky ktokoľvek samostatne a za sekundy, či minúty vytvárať a upravovať analytické pohľady. Pokojne aj zo svojho tabletu či smartfónu,“ hovorí Martin Kostič, riaditeľ spoločnosti EMARK.

Ako to funguje? Stačí si potrebné dáta nahrať z Excelu, databázy či iného zdroja – jednoduchým potiahnutím tabuľky do Qlik Sense alebo kliknutím na niektorý z dátových zdrojov. Po natiahnutí dát sa požadované výsledky objavia takmer okamžite. U klasickej alternatívy – MS Excelu, by rovnaká operácia trvala aj niekoľko dní či týždňov. „Revolučným prvkom je tzv. responzívne rozhranie. Jednoduchý drag-and-drop ovládaním užívateľ vytvára objekty, pričom systém mu sám ponúka možnosti ďalších krokov,“ uvádza Martin Kostič.

Používateľ takto dokáže bez akéhokoľvek školenia a v priebehu sekúnd z dát a analýz vytvárať prehľadné reporty, interaktívne vizualizácie či grafy. „Navyše je možné ich vyskladať do príbehu, ktorý je ľahko zrozumiteľný. Výhodou oproti klasickému PowerPointu pritom je, že nemáte len statický graf, ale v prípade akejkoľvek otázky sa viete okamžite preklikať k odpovedi,“ dodáva Martin Kostič.

Qlik Sense ocenia všetci pracovníci, ktorí pracujú s dátami vo veľkom objeme – či v obchode, financiách, logistike alebo napríklad výrobe. „Toto riešenie poskytne analytikom či manažérom prakticky neobmedzenú schopnosť vytvárať vlastné analýzy a odhaľovať súvislosti prakticky okamžite. Navyše sú ihneď pripravené na zdieľanie s kolegami či partnermi,“ konštatuje Martin Kostič. Dušou aplikácie je technológia asociatívneho vyhľadávania, patentovaná spoločnosťou Qlik. Práve vďaka tomu dokáže aplikácia dáta nielen vyhľadávať, ale aj skúmať a odhaľovať zmysluplné detaily či súvislosti.

Inovatívny prístup, ktorý prináša Qlik Sense firmám otvára doteraz nepoznané možnosti. „Ak napríklad vyvstane nejaká nová otázka počas porady, pracovník sa dokáže aj priamo v prezentácii napojiť na Qlik Sense a v priebehu sekúnd vytvorí želaný pohľad a vzápätí aj odpoveď. To všetko bez pomoci IT oddelenia a potreby náročných školení. Odpoveď je tak vždy vzdialená len na pár klikov,“ konštatuje Martin Kostič. Takýto prístup prinesie do biznisu doteraz nevídanú dynamiku a možnosti. Firmy tak môžu zmeniť trajektóriu svojho biznisu a pritom ešte ušetria čas a pracovnú kapacitu.

Qlik Sense je prvým produktom, ktorý BI skutočne prináša do rúk bežného užívateľa, jeho funkcionalita však aj napriek tomu zostáva neobmedzená vďaka možnosti doplniť akúkoľvek chýbajúcu funkcionalitu. „S Qlik Sense chceme osloviť práve tých užívateľov, ktorí dlhé roky pracujú s Excelom a nedokážu pracovať s BI nástrojmi ako je napr. QlikView. S Qlik Sense dokážu to isté, čo robili v Exceli či PowerPointe, akurát je to rýchlejšie a hlavne udržateľnejšie,“ uzatvára Martin Kostič.

Okrem ponuky Qlik Sense v oblasti interaktívnych pohľadov, EMARK aj naďalej prináša preverenú Data Discovery platformu QlikView. Tá umožňuje vyvíjať analytické a reportingové aplikácie s minimálnou vývojárskou expertízou. QlikView je riešením pre organizácie, ktoré hľadajú náročnejšiu analytickú funkcionalitu.

Riešenie Qlik Sense Desktop si môžete bezplatne stiahnuť na stránke www.emark.sk. Aplikáciu spolu s podrobnými informáciami a demo videami nájdete TU.

Ako využiť Google na odhalenie podvodu s nehnuteľnosťami

V týchto týždňoch prehľadávam internetové ponuky na prenájom bytu v Bratislave a stretávam sa s rôznymi inzerciami. Väčšina z nich je, samozrejme, prehnané nadcenená a zdá sa, že druhá časť sú rôzne snahy o podvod. Ten môže mať niekoľko úrovní, kde jeho najnižšia forma je zavádzajúca cena, v horšom prípade prídete o stovky eur za nájomné a depozit.

Keďže som sa sťahoval už veľakrát a absolvoval som množstvo telefonátov a obhliadok bytov s majiteľmi a realitkami, mám niekoľko tipov, ako si dať pozor a nezapliesť sa do podvodu.

 

Podvod s cenami prenájmov, kde nie sú uvedené „energie“

Najčastejším podvodom je zavádzanie o cene. V inzeráte nájdete ponuku typu „Byt 3+kk za 500 €“. Na Bratislavu je to veľmi dobrá cena za prenájom 3-izbového bytu a preto sa začnete o ponuku zaujímať. Na konci textu inzerátu sa však dozvedáte, že konečná cena nie je 500 €, ale s energiami za jednu osobu o 100 eur viac. V prípade dvoch osôb aj o 150 eur viac.

Tento podvod je pomerne bežný a zdá sa, že vlastne ani o podvod nejde, keďže je to na konci inzerátu upresnené. Avšak treba si uvedomiť, že keď predajca láka ľudí na klamlivé ceny, nie je to správne a je veľmi pravdepodobné, že bude mať pre vás neskôr pripravené aj ďalšie prekvapenia.

 

Pozor na spolubývajúcich – hlavne, keď vám o nich majiteľ nepovie

Ešte pred dvomi rokmi som sa stretol s veľmi kreatívnym podvodníkom na bratislavskej Trnávke. Veľmi sympatický chlap ponúkal na prenájom spodné podlažie svojho rodinného domu s tým, že bol ústretový obhliadke a aj cena za prenájom bola veľmi príjemná. V dome boli ešte osobné veci aktuálneho nájomníka, s tým, že podľa majiteľa majú byť tieto veci odpratané.

Na druhý deň, keď som už sedel u majiteľa v obývačke a mal v peňaženke hotovosť za depozit a zmluvu na stole, som sa od majiteľa len tak mimochodom dozvedel, že si mám priestory prenajať aj s jedným podnájomníkom. Tento fakt nebol počas komunikácií ani raz vyslovený a navyše nebol uvedený ani v zmluve.

Pýtajte sa vždy na to, či tam práve niekto býva, kedy presne odchádza a majte uvedené v zmluve, že ste výhradným a jediným nájomníkom priestorov!

 

Ako využiť Google na klamlivé inzeráty, teda skutočné podvody

V poslednom týždni som reagoval aj na tieto dva inzeráty, obidva sú podvod:

http://www.bezrealitky.sk/nehnutelnosti-byty-domy/18643-ponuka-prenajom-zahradnicka-bratislava/

http://www.bezrealitky.sk/nehnutelnosti-byty-domy/20311-ponuka-prenajom-jurigovo-namestie-karlova-ves/

 

Po zareagovaní na prvú z uvedených ponúk mi prišla zdĺhavá, ale sympatická a zdanlivo úprimná odpoveď od istého Nicholasa Martina z Londýna, ktorý je vlastníkom bytu. Na druhý byt mi zasa reagoval istý Rovas Nikolaos z Atén s rovnakým prístupom. Nicholas mi anglicky upresnil ako prebieha uzatvorenie zmluvy aj to, že okrem prvého nájmu 335 eur (iná suma ako v inzeráte) vyžaduje aj vratný depozit vo výške 500 eur. Cenové podmienky sú výborné a mnohých ľudí zlomí aj to, že na fotkách je byt veľmi pekný. Navyše často komunikujeme s ľuďmi zo zahraničia a tak nemusíme vždy hneď podozrievať len preto, že to nie je Slovák. Je však treba si uvedomiť, že to podozrivé je, lebo seriózny zahraničný majiteľ si na toto najme agentúru alebo aspoň známeho.

 

Odpoveď na prvý e-mail o záujme o prenájom bytu

 

Stačilo však veľmi málo na to, aby sa mi podvod podarilo odhaliť aj s dôkazmi. Tento postup odporúčam všetkým, pretože je rýchly, bezplatný a hneď zistíte, či vám majiteľ nehnuteľnosti klame:

  • fotku bytu si nechajte vyhľadať v prehľadávači Google Images (images.google.com)
  • dobre si prezrite zástrčky na fotkách bytu – možno nebudú naše slovenské
  • prezrite si, čo je za oknami (ak je byt na sídlisku, zrejme výhľad nebude na les či more)

Takto som hneď zistil, že fotografie bytu v Bratislave sú v skutočnosti fotkami bytu niekde v Barcelone v ponuke akejsi miestnej realitnej kancelárie. Navyše, keď sa lepšie pozriem na dodané fotografie, vidím, že zástrčky v byte nie sú slovenské a navyše výhľad z okna je vyretušovaný  – ostatné okná sú pre istotu zastreté.

 

Keď vyhľadávate fotky v Google Images, môžete to spraviť aj nasledovne:

  1. použite internetový prehliadač Google Chrome
  2. na fotku kliknite pravým tlačidlom a vyberte možnosť „Hľadať tento obrázok v službe Google“
  3. výsledky sa vám zobrazia na novej záložke v prehliadači

Takto zistíte, či sa fotka bytu nachádza aj v iných ponukách (navštívte images.google.com)

 

Ľudia reagujú, pretože potrebujú bývať hneď

Je potrebné si uvedomiť, že niekoľko ľudí na takéto inzeráty skutočne reaguje a niektorí aj vopred vyplatia všetky náležité poplatky (1. nájom a depozit). Je tomu tak preto, lebo nežijú v Bratislave, ale chystajú sa v nej bývať a nemajú možnosť chodiť na obhliadky bytu napríklad z východného Slovenska. Tak sa spoľahnú na fotky a ústretovosť od majiteľa bytu.

Samozrejme, že po vyplatení peňazí sa už zahraničný majiteľ neozve a do bytu sa nedostanú, pretože ten ani neexistuje. Trh s nehnuteľnosťami je plný podvodníkov a treba si dávať pozor.

 

Máte s podobnými podvodmi skúsenosti? Napíšte o vašich skúsenostiach do komentárov, prípadne uveďte odkazy na podvodné inzeráty.

 

Marek Sojak o G Flex 2 a svojom pôsobení v LG CZ&SK

Minulý týždeň sme priniesli informáciu o pripravovanom uvedení smartfónu LG G Flex 2 na slovenský trh. Predstavitelia LG vo svojom showroome v nákupnom centre Bory Mall v Bratislave predstavili samotný produkt pred vybranými novinármi. Túto príležitosť som využil na to, aby o samotnom produkte, jeho marketingu a marketingu ako takom pár slov povedal Marek Sojak, nový šéf marketingu a PR pre Slovensko a ČR. Pred Sojakom zastávali túto pozíciu Andrea De Sousa a Martin Malý.

 

Marek Sojak pri prezentácii produktu G Flex 2 v Bory Mall Bratislava

 

Pán Sojak, viete prosím upresniť cenu a dostupnosť nového G Flex 2?
LG G Flex 2 bude na slovenskom trhu dostupný v priebehu marca, presný termín závisí na dostupnosti dopravy a odporúčaná predajná cena bude 639 euro vrátane DPH.

 

Bude aj v ponuke operátorov?
Áno, primárne bude v ponuke všetkých troch operátorov a v druhej vlne predaja sa dostane na voľný trh.

 

Vieme dnes povedať, aké budú ceny produktu u operátorov, prípadne s akými paušálmi sa bude ponúkať?
Tieto informácie ešte nemáme.

 

Čo sa týka samotného produktu, je technológia obrazu inovatívna v porovnaní s prvou generáciou?
Ten posun je niekoľkonásobný. V prvom rade je ako displej použitý zobrazovací panel P-OLED a je Full HD, takže je to nádherný, do najmenšieho detailu vykreslený obraz. A zároveň, čo sa týka priamo používateľskej skúsenosti a ergonómie, telefón je mierne zmenšený. G Flex 2 je 5,5-palcový, teda lepšie sedí do ruky. Mne teda určite áno. Všeobecne je tento generačný posun v ergonómii veľký.

 

 

V prezentácii zaznela fráza „Má ikonický tvar s veľa unikátnymi technológiami“. Tieto unikátne technológie už potom nezazneli, viete aspoň niektoré z nich vymenovať?
Zdôraznil by som Full HD displej, zadný samoopravovací kryt, rýchle nabíjanie batérie je veľmi zaujímavá funkcia a osemjadrový procesor má jednoznačný vplyv na rýchlosť. Samoopravovací kryt už bol aj v prvej generácii, ale teraz sa opravuje rýchlejšie.

 

V predchádzajcej generácii bol displej založený na inej technológii, ako P-OLED?
Technológia je rovnaká, ale rozlíšenie sa zmenilo. Prvá generácia mala HD displej, dnes tu máme Full HD.

 

Generačných rozdielov je určite dostatok, ale z pohľadu používateľa možno nie sú tak zásadné. Akú má teraz zákazník motiváciu kúpiť si nový drahší model a nerozhodnúť sa pre dopredaj prvej generácie?
Ja tu teraz prvý G Flex nemám, ale keby ste ich držali v ruke, ale ľudovo povedané v otázke, ktorý lepšie sadne do ruky, je druhá generácia posunom vpred. 5,5 palcová uhlopriečka s Full HD je unikátna, rýchlosť a kvalita zobrazenia oslovuje náročných zákazníkov, takzvaných early adopters. Chcú mať prví nové veci na trhu, ale už samotný tvar telefónu ich osloví.

V rámci globálneho uvedenia na trh na CES v Spojených štátoch je po tomto telefóne veľký dopyt. Jednak vďaka jeho technologickej konfigurácii, jednak pre 5,5 palcové Full HD. Vidíme teda, že sa v iných krajinách predáva veľmi dobre, zrejme je to teda dobrý kúsok za skvelú cenu, za ktorú ho uvádzame na trh. Za prvú generáciu sme mali tú cenu o niečo vyššiu.

 

V súvislosti so zakriveným displejom, vyvíja LG nejaké špeciálne aplikácie, ktoré zvýhodňujú túto dispozíciu?
Túto informáciu nemôžem ani potvrdiť ani vyvrátiť, ale LG sa v rámci divízie mobilných telefónov venuje aj aplikáciám a doplnkom. Cieľom je, aby ten telefón nebol iba telefónom samotným, ale mal aj podporu napríklad pre G Watch – na to máme divíziu, ktorá intenzívne pracuje na prepájaní týchto produktov, prípadne na prepájaní telefónov so smarthome.

 

Bude na G Flex 2 uvedená kampaň na Slovensku?
Primárne plánujeme komunikovať s operátormi a cez naše vlastné komunikačné kanály. Masmediálna kampaň sa ale nepripravuje, ak hovoríme o inzercii v televízii a v online, tam kampaň neplánujeme.

 

Teda nebude mať produkt ani ambasádora?
Nemáme to ešte rozhodnuté, je to informácia, s ktorou ešte pracujeme. Defacto konečné stanovisko ešte nemáme.

 

Posledná vec, ktorá ma zaujíma, súvisí s vaším nástupom do pozície marketingového šéfa v LG pre Slovenskú a Českú republiku. Nahradili ste Andreu De Sousu, plánujete nejaké výraznejšie zmeny v tejto súvislosti, máte v záujme zanechať svoju stopu na celkovej propagácii značky?

S LG mám skúsenosti už tretí rok a pozícia, na ktorú som nastúpil, je primárne o korporátnej komunikácii. Zmena je v tom, že v rámci posledných dvoch-troch rokov dozadu LG komunikovalo primárne produkty, marketing bol focusovaný na uvádzanie nových produktov na trh, napríklad nového Titanu (mimochodom veľmi úspešný produkt, veľmi dobre sa predáva), OLED televízorov, Full HD televízorov, G2, G3, G Flex… vždy to bolo hlavne o určitých divíziach, konkrétne minulý rok bola veľmi zaujímavá inovácia vysávač Home Bot. Ja teda nie som zodpovedný za žiadnu konkrétnu divíziu, ako je napríklad Veronika Knollová zodpovedná za mobily, ja chcem značku držať ako celok. To znamená, že celý ten, nazvime to smarthome, ale defacto všetko od kuchyne po čiernu techniku, čo môže ľuďom zjednodušiť život.

Kam sa chceme posúvať a začali sme Českou republikou, je korporátny sponzoring. Novinári dnes dostali pozvanie na Davis Cup, Česká republika verzus Austrália. To je jeden z tých krokov, dlhodobej spolupráce na vizibilite značky ako takej, teda že to nie je podporené produktom. To je v LG veľká novinka, pretože dozadu boli všetky komunikácie postavené na konkrétnych produktoch, teraz to už bude brand ako taký.

Partnerstvo s českým tenisovým tímom (Fed Cup a Davis Cup) je na dva roky. Je to jedna z platforiem, ktorá sa využíva globálne, napríklad v Nemecku LG dlhodobo podporuje futbalový tím, predtým to bolo partnerstvo s formulou. Je to ale u nás nová vec v porovnaní s tým, čo robila Andrea De Sousa, ale popravde nesúvisí to celkom s mojím nástupom, je to vyslovene zmena štruktúry vo firme. Defacto, moja pozícia je nová.

 

 

Ďakujeme za poskytnutie rozhovoru a prajeme veľa pracovných úspechov na novej pozícii.

 

Viac o smartfóne LG G Flex 2 nájdete v našom článku:
LG dnes predviedlo ohybný G Flex 2 a nové logo, do predaja príde v marci

 

 

 

LG dnes predviedlo ohybný G Flex 2 a nové logo, do predaja príde v marci

Spoločnosť LG Electronics dnes vo svojom showroome v Bory Mall Bratislava predstavila najnovší smartfón LG G Flex 2. Druhá generácia telefónu s ohybným displejom je o niečo menšia, jej zadný kryt sám opraví jemné škrabance až 60× rýchlejšie ako predtým a ponúkne výkon 8-jadrového procesora.

 

  • do predaja pôjde od polovice marca
  • odporúčaná cena je 639 eur
  • bude v ponuke všetkých troch operátorov
  • G Flex 2 je prvý telefón s novým logom LG

 

Zariadenie som mal možnosť vyskúšať v priebehu niekoľkých minút, v porovnaní s prvou generáciou ide o značný pokrok. Konštrukcia je oveľa pevnejšia, telefón vďaka trocha menšej uhlopriečke displeja lepšie pasuje do dlane a ľahšie sa ovláda. Kamera má veľmi efektívnu optickú stabilizáciu a displej je jedným slovom krásny. G Flex 2 sa dá, rovnako ako prvý G Flex, vyrovnať, ale pôsobí o niečo pevnejšie a tuhšie.

 

Základné inovácie G Flex 2 v porovnaní s G Flex 1:

  • menší displej s vyšším rozlíšením (5,5 palcov, Full HD, technológia P-OLED)
  • podpora sietí 4G LTE aj pre hovory (nielen internet)
  • vylepšená technológia zadného krytu, ktorý sa opraví sám už za pár sekúnd pri izbovej teplote
  • najnovší systém Android a vylepšené prostredie od LG
  • nižšia uvádzacia cena
  • silnejšia batéria 3000 mAh so schopnosťou ohnutia o cca 3 mm, rýchle nabíjanie (60% za 40 minút)

 

 

Kľúčové parametre smartfónu LG G Flex 2:

Displej: 5,5 palca, Full HD (1080×1920), technológia P-OLED, schopnosť ohybu, ochranné sklo Gorilla Glass 3

Hlavná kamera: 13 Mpx (4128×3096), 4K video, LED blesk, laserové zaostrovanie, HDR, optická stabilizácia

Webkamera: 2 Mpx (1600×1200), Full HD video

Procesor: celkovo 8 jadier, 1.5 GHz Cortex-A53 & 2 GHz Cortex-A57

Grafika: Adreno 430

Pamäte: 2 GB RAM, 16 GB ukladacieho priestoru, slot na microSD (max.128 GB)

Konektivita: 2G, 3G, 4G, USB, IrDA, 3.5 mm, Bluetooth (v4.1, A2DP, LE, apt-X), WLAN, A-GPS, GLONASS, FM RDS

 

 

 

Grafik Michal Slovák: Dobrý dizajn by mal prežiť dobu

Slovenskí umelci sú vo svete známi, žiadaní a majú významný vplyv na rozširovaní trendov do moderného sveta. Za umelcov môžeme bez diskusie pokladať aj grafikov, pretože bez kreativity, expresívnosti a osobnej snahy o stvárnenie vlastných predstáv by nemohli vykonávať svoju prácu. 3Digital.sk bude v sekcii Rozhovory okrem iných predstavovať aj skvelých slovenských grafikov a dizajnérov, pričom prvú časť seriálu otvárame Michalom Slovákom.

Slovenský grafik Michal Slovák (profil na Dribbble) nachádza uplatnenie nielen u nás, ale aj v zahraničí. Veľká časť jeho tvorby je zameraná na korporátny segment. Zaujímavosťou je, akú Michal vymyslel pre svoju one-man-show agentúru marketingovú komunikáciu (michalslovak.com) – predstavuje sa ako „grafik s menom a priezviskom“, čím namiesto kreatívnej značky propaguje priamo sám seba. Očividne má takýto prístup význam, pretože značka môže kedykoľvek zaniknúť alebo sa zmeniť, ale meno človeku ostane navždy, rovnako aj jeho povesť profesionála.

 

 

Michal Slovák

 

Michal, môžete sa, prosím, stručne predstaviť?
Dobrý deň, volám sa Michal Slovák a som grafické štúdio s menom aj priezviskom.

 

Ako dlho sa venujete grafickej tvorbe?
Grafickému dizajnu, brandingu, web dizajnu a aj obalovému dizajnu sa venujem výhradne až posledné roky. Predtým som sa viacej venoval skôr reklame, ale keď to mám spočítať, profesionálne som grafický dizajnér už 6 rokov.

 

Mali ste na takúto prácu predpoklady alebo ste sa k nej dostali cez iné činnosti?
Moje grafické začiatky sa datujú ešte na vysokú školu. Vyštudoval som marketingovú komunikáciu a grafický dizajn ma začal lákať počas štúdia, ktoré dobre dopĺňal. Kreatívne som bol však orientovaný už od malička, takže smerovanie ku grafike bolo pre mňa prirodzené.

 

Aké boli Vaše začiatky, s akým softvérom ste pracovali? Zmenil sa odvtedy Váš spôsob práce či softvér, s ktorým pracujete?
Od začiatku som pracoval so softvérmi od Adobe. Čo sa zmenilo bol skôr hardvér. Z PC som po chvíľke presedlal na Mac. Zdokonalil sa samozrejme aj spôsob práce, samotný prístup k zadaniam a tvorbe. Je to prirodzené a prichádza to s praxou po rokoch.

 

Uvediete niekoľko Vašich bývalých a súčasných klientov?
Zo známejších značiek medzi mojich klientov patril aj najväčší slovenský rockový festival Topfest, ktorému som vytvoril aj logo. Potom som spolupracoval so slovenskou outdoorovou značkou Zajo, pre ktorých som dizajnoval napríklad trekingové palice aj produktové katalógy a ešte by som spomenul aj prvý slovenský sajder Jablčnô. Okrem toho, že som spolumajiteľ, vytvoril som obalový dizajn fľaše a tvorím aj celkovú grafiku.

Asi 30% klientov však tvoria zahraničné firmy a grafické štúdiá, ktoré ma zvyknú oslovovať pre externú spoluprácu. Napríklad pre jednu austrálsku ťažiarsku spoločnosť tvorím práve firemné brožúry.

 

Máte v portfóliu projekt, na ktorý ste zvlášť hrdý?
Pár dní dozadu som práve dokončil redizajn pre kníhkupectvo a vydavateľstvo Elita, ktoré je jedného z najväčších slovenských predajcov odbornej literatúry. Nové logo bude viditeľné už o pár dní. Prístup klienta aj samotná práca bola výborná.

 

Aký máte názor na aktuálne trendy, napr. flat, holo, material design?
Veľmi sa mi páči kam smeruje aktuálne samotný branding. Logá začínajú byť abstraktnejšie, priestorové a neboja sa ísť aj do 3D. Celkový branding, teda logá a jednotlivé prvky firmenej identity, zase začínajú byť viac surrealistické. Prenikajú do nich nové umelecké prvky.

Celkovo trendy v dizajne sledujem, avšak dobrý dizajn by mal prežiť dobu. Zmeny sú stále najmä vo web dizajne. Napríklad long shadow design, by som nazval len hitom jedného leta a už pôsobí skôr okukano. Po dlhej dobe prichádza aj zmena do obalového dizajnu, kde tiež preniká flat design. Vždy však bude platiť, ako povedal Dieter Rams a to bez ohľadu na trendy, že ,,Good design is as little design as possible.“

 

 

Vyberáme z portfólia Michala Slováka:

Rozhovor bol autorizovaný
Fotografie poskytol pre účel článku Michal Slovák 

Dovoz potravín pre Tesco mobile zákazníkov je odteraz zadarmo

Pre Tesco mobile zákazníkov sme pripravili prekvapenie, ktorým ich chceme odmeniť za vernosť a využívanie našich služieb. Tak ako im umožňujeme volať si medzi sebou úplne zadarmo a byť tak v kontakte so svojimi najbližšími, odteraz s nami ušetria aj čas, ktorý potom môžu svojim blízkym venovať. Veľké rodinné nákupy teraz vybavíte oveľa rýchlejšie a nemusíte pritom ani vytiahnuť päty z domu. Tesco mobile zákazníci majú odteraz každý mesiac dovoz potravín cez službu Tesco Potraviny domov zadarmo.

 

„Stačí, ak si zákazník Tesco mobile cez službu Tesco Potraviny domov objedná nákup nad 50 €, a dovoz má zadarmo. Ak je zároveň členom nášho vernostného programu Clubcard, dostane k nákupu navyše 200 bodov,“ uviedla Zuzana Lošáková, komunikačná manažérka Tesco Stores SR.

 

Na získanie benefitu stačí poslať bezplatnú SMS na číslo 99333 s kľúčovým slovom POTRAVINY. Zákazník obratom dostane SMS so špeciálnym kódom. Získaný kód zadá v závere nákupu na www.tesco.sk/potravinydomov do poľa určeného na tzv. e-kupón. Následne má dovoz nákupu nad 50 € zadarmo a navyše 200 bodov na svoj Clubcard účet. Túto ponuku môže využiť každý zákazník Tesco mobile raz za kalendárny mesiac. Bez ohľadu na to, či je zákazníkom s kartou na dobíjanie kreditu alebo paušálom tri100.

 

Tesco Potraviny domov mesačne využívajú tisícky zákazníkov vo vyše 90 mestách a obciach Slovenska. Výhodou služby je pohodlné nakupovanie z domova. Stačí sa zaregistrovať na webstránke www.tesco.sk/potravinydomov, vytvoriť si nákupný zoznam z vyše 21-tisíc položiek vrátane čerstvých potravín, potrieb na upratovanie či starostlivosť o bábätká a zvoliť čas rozvozu. Vyškolení vodiči privezú potom tovar až priamo k dverám bytu. Zákazníci môžu platiť vopred on-line alebo vodičovi kartou pri dovoze.

Slovenská firma predala tisíc ton zdravých snackov. O Maxsporte sa pritom veľa nepíše.

NEZVEREJNENÉ

Je to slovenská firma so slovenskými zakladateľmi a domácim kapitálom, napriek tomu sa o nej veľa nehovorí. Maxsport má tendenciu rásť a už dnes ju môžeme považovať za príklad pre moderné slovenské start-upy.

 

Značka Maxsport vznikla v roku 2005 a podľa jej vlastných slov bolo jej zámerom nielen vyrábať, ale aj vyvíjať doplnky výživy práve na Slovensku. Pri vývoji produktov firma spolupracovala so Slovenskou technickou univerzitou a diagnoticko-športovým centrom DIAG a pri ich výrobe využíva aj domáce suroviny.

Zakladateľ firmy, Ivan Kovačič, v roku 2010 predal značku novým vlastníkom a Martin Poledna a Peter Kulich firmu expandovali. Dnes značka predáva v dovedna 40 krajinách. Zámerom zakladateľa bolo vytvoriť domácu konkurenciu pre veľké spoločnosti predávajúce proteínové tyčinky. Po roku 2010 firma sledovala priam raketový nárast tržieb, pričom za rok 2011 dosiahla 183-tisíc, za 2016 už 8,1 milióna eur. Kľúčom k úspechu malo byť okrem redizajnu obalov uvedeniu nových produktov tiež modernizovanie predajných kanálov: snacky sa začali objavovať na pultoch obchodných reťazcov a čerpacích staníc.

 

Martin Poledna a Peter Kulich zo slovenskej firmy MAXSPORT

Dnes tvoria veľkú časť predaja značky proteínové tyčinky či zdravá proteínová káva. V priebehu minulého roka sa na celom svete podarilo rozpredať až tisíc ton zdravých snackov a až 30-tisíc litrov kávy Royal Protein Ice Coffee. To znamená, že zákazníci nakúpili stotisíc kusov tejto kávy s objemom 249 ml. Zaujímavosťou je výroba a predaj proteínových tyčiniek pre deti.

Pritom iba na Slovensku sa predalo až 300 000 kg zdravých produktov. 40 percent z celkového predaja značky tvorí známa proteínová tyčinka PROTEIN BAR, za minulý rok sa jej predalo až 400 ton. „Keď si predstavíte, že je to ako postaviť vedľa seba 80 slonov, je to neuveriteľné,“ hodnotí výsledky Peter Kulich, jeden z majiteľov firmy MAXSPORT.

Sú to mimoriadne čísla, najmä ak vezmeme do úvahy, že ide čisto slovenský projekt.

Teraz sa Maxsport orientuje aj na spotrebiteľov, ktorí trpia potravinovými alergiami alebo majú záujem o vegetariánsku či dokonca vegánsku stravu. Kulich tvrdí, že dnes nie je problém pochutnávať si na ich tyčinke bez lepku, mlieka, pridaného cukru či čokolády.

 

Zaujímavosťou je, že aj v tejto oblasti podnikania sa dá ešte stále prichádzať s inováciami a novými produktmi. Slovenská firma najnovšie vstúpila do „kategórie pochutín“, do slaných snackov. Takzvané proteínové čipsy vyzerajú rovnako lákavo ako ich „nezdraví“ konkurenti, pritom obsahujú až 20 percent bielkovín. Výrobca uvádza, že ich výhodou je aj to, že neobsahujú lepok, spĺňajú kritériá pre označenie za vegánske a nie sú smažené, ale pečené.

Maxsport teda píše úspešný príbeh a zaraďuje sa k slovenským firmám, ktoré môžu byť kladené za vzor pre ďalších podnikateľných entuziastov – a to aj napriek tomu, že počas prvých rokov zmenili vlastníkov a prakticky celý marketing.