Archív kategorií: Web

Webdizajn

Automatické preskesľovanie do HTML a CSS: Toto by mohla byť nová pomôcka pri dizajnovaní webstránok

Nová generácia dizajnérov by mohla využívať technológie rozpoznávania vizuálneho obsahu a strojového učenia na návrh webstránok. Video nižšie ukazuje softvér, ktorý kamerou sníma bielu tabuľu, na ktorú čiernou fixkou figurant kreslí návrh jednoduchej webstránky.

Na monitore počítača sa potom snímaný obraz v reálnom čase prekresľuje na dokonalé tvary a softvér jednotlivým elementom určuje polohu a ostatné vlastnosti cez CSS štýly.

Softvér dokáže pomocou strojového učenia rozpoznať, či sa v návrhu nakreslenom rukou jedná o obrázok, paragraf s textom, nadpis alebo akýkoľvek iný objekt, dokonca vie rozpoznať aj tlačidlá. Relevancia identifikácie jednotlivých objektov je na monitore počítača zobrazená v percentách.

 

Riešenie vyzerá pôsobivo, do akej miery sa ale preukáže jeho praktické využitie, je otázne. Pri vývoji webstránky záleží na drobnostiach, ktoré počítač nemusí vedieť odhadnúť a ktoré by potom musel dizajnér opravovať ručne. Všetci vieme, že opravovať čokoľvek po niekom inom je náročnejšia práca, než si produkt navrhnúť sám od nuly.

So správnym prístupom a spôsobom použitia by sa však mohlo jednať o ďalšiu z pomôcok pre webdizajnérov.

 

 


 

CoinHive je zatiaľ najšikovnejší spôsob, ako hackeri zarábajú peniaze

Pred niekoľkými dňami ste mohli zaznamenať, že portál 3Digital.sk zverejnil zvláštne názvy článkov, akoby v nich nastala nejaká technická chyba. Niektorým z vás sa dokonca mohlo stať, že sa ozval váš antivírusový program a upozornil vás, že zabránil stiahnutiu škodlivého kódu. Náš web, rovnako ako milióny iných po celom svete, sa stal terčom útoku takzvaného CoinHive.

 

CoinHive je výsledok enormne rýchlej evolúcie škodlivých kódov, ktorými hackeri mienia získavať peniaze. Doteraz bol populárny a mimoriadne rozšírený kryptomalvér, ktorý zablokoval údaje vo vašom počítači a následne od vás vyžadoval výkupné, aby ich odblokoval. Ak ste zaplatili, dočasne ste sa k údajom dostali, avšak bez garancie, že sa rovnaký problém nezopakuje hoci o hodinu neskôr. Tento spôsob zarábania peňazí sa ukázal ako výnosný, ale neefektívny – pomerne malé množstvo obetí to výkupné aj zaplatilo. Preto si najlepší hackeri sveta našli efektívnejší spôsob, akým budú zarábať – dokonca tak, že o tom samotný používateľ ani nebude vedieť – takzvaný bitcoin miner.

Bitcoin miner alebo aj Web mining je najnovší trend a vrchol vývoja škodlivých kódov, vírusov, malvérov a všetkého toho, čoho sa bežní používatelia elektroniky právom boja. 3Digital.sk sa stal spoločne s ďalšími webmi, ktoré bežia na systéme WordPress, obeťou práve tohto útoku. Škodlivý „program“ sa volá CoinHive a funguje tak, že ho zvyčajne ani nie je možné pozorovať.

Napadnutým webovým stránkam do každého jedného článku, nadpisu či perexu vloží kód na stiahnutie súboru, ktorého inštalácia potom prebehne bez vedomia používateľa. Ten si iba prezerá internet a jeho počítač sa stáva jedným z miliónov, ktoré postupne ťažia bitcoiny. Pre samotného používateľa to v podstate ani nie je hrozba, v skutočnosti je iba zneužívaný výkon jeho počítača na to, aby pomocou neho hacker dosahoval svoje ciele.

 

Vyzeralo to práve takto. Do každého nadpisu a aj do každého tela článku CoinHive vkladá script na stiahnutie škodlivého kódu. Zápis pritom uskutočňuje priamo do databázy webu.

 

Ako sme vyriešili infikovaný web?

Na to, že bol náš web infikovaný, sme prišli prakticky ihneď. Hoci niektorí návštevníci (za tých pár minút ich bolo niekoľko stoviek), nezasiahol výraznejšie množstvo návštevníkov. Zaujímavosťou HiveCoin bolo, že zasiahol a upravil každý jeden článok v databáze. Niečo neuveriteľné.

Ak nemáte zálohovanú databázu a potýkate sa s rovnakým problémom, riešenie situácie bude oveľa komplikovanejšie. CoinHive totiž nepridáva scripty na stiahnutie škodlivého programu formou nejakého pluginu na frontend, ale script zapisuje priamo do databázy. Ak máte všetky polia v databáze prepísané, môžete sa tešiť na frustrujúcu otravnú prácu s mazaním scriptov alebo jednoducho web prestavať nanovo.

Vďaka tomu, že spoločnosť Websupport neustále zálohuje nielen webový obsah svojich klientov, ale aj databázy, sme vedeli bez straty jediného príspevku obnoviť zdravú databázu a podniknúť ďalšie kroky k tomu, aby sme prípadným ďalším útokom odolali. Podstatné je zmeniť si všetky heslá, aktualizovať bezpečnostné záplaty od WordPressu, pluginov a takisto aj samotných počítačov s Windowsom, z ktorých sa k webu pristupuje. Dôležité je aktualizovať aj všetky údaje pre FTP prístupy a dôsledne nechať antivírusový program skontrolovať počítač.

 

Ak sa o CoinHive a web miner zaujímate viac, prečítajte si napríklad tento článok na blogu Kaspersky Lab.

 

 

IKEA: Krása sa ukrýva v nedokonalosti, ale na katalógu pracuje 18 mesiacov

IKEA dnes predstavila nový katalóg produktov a aplikáciu pre mobilné telefóny a tablety. Pri ich navrhovaní sa nechala inšpirovať výsledkami prieskumu o tom, ako ľudia žijú v kuchyni. Rovnaký prieskum prebiehal aj na Slovensku a jeho výsledky prezrádzajú viac o tom, čo Slováci robia vo svojich kuchyniach Vraj sú dobrí hostitelia, avšak z návštevy majú často obavy.

Ľudia sú nedokonalí a IKEA na tom stavia

Nový IKEA katalóg 2017 reaguje na aktuálne trendy vo svete, avšak namiesto toho, aby na nich nasadol a zviezol sa, ponúka na ne skôr triezvy pohľad. Stále atraktívnejšie vegánstvo, vegetariánstvo a iné formy zdravého stravovania síce neodsudzuje a ani nezosmiešňuje, stavia však na presne opačnom prístupe: povzbudzuje ľudí k tomu, aby neuvažovali nad očakávaniami a tlakom, ktorý je na nich vyvíjaný, pokiaľ ide o jedlo, stravovanie a varenie.

Vyzýva čitateľov, aby si prostredníctvom nových inšpirácií vybrali vlastný spôsob varenia či stolovania, pri ktorom sa budú cítiť sami sebou. Podľa predstaviteľov IKEA je dnes priveľký tlak na vizuálnu stránku varenia a jedenia, avšak podstatná je blízkosť a pohodlie. V tejto súvislosti IKEA predstavuje aj pôsobivé spoty, v ktorých komicky reaguje na súčastné trendy v celkom nezvyčajných kontextoch.

 

211 miliónov výtlačkov, z toho 410-tisíc pre Slovensko

Zásadnou inováciou nového katalógu je príbehová forma. Katalóg obsahuje celkovo 13 príbehov skutočných ľudí z celého sveta, pomocou ktorých predajca propaguje svoje produktové portfólio. Má viac ako 324 strán, bude z neho vytlačených 211 miliónov výtlačkov na FSC certifikovanom papieri, je preložený do 33 jazykov a distribuovaný v 48 krajinách. To sú mimoriadne pôsobivé čísla. Katalóg vzniká 18 mesiacov a vyžaduje si mimoriadne úsilie. Je to už 66. edícia od roku 1951. Z anglického katalógu sa prekladá do slovenskej verzie tri a pol mesiaca a robí na ňom 20 ľudí.

 

Ponúkne aj panoramatické videá

Nemenej významnou súčasťou nového vydania IKEA katalógu 2017 je aj mobilná aplikácia pre smarfóny a tablety, ale aj pre počítače, notebooky a aj pre Apple TV. Aplikácia ponúka rozšírený obsah a vyžaduje pripojenie na internet. Sú v nej videá, interaktívne prvky, fotografie a aj panoramatické 360-stupňové zábery. Uplatnenie tiež našla funkcia rozšírenej reality AR, vďaka ktorej si môžete vyskúšať, ako bude konkrétny produkt vyzerať u vás doma.

Celkovo je interaktívny obsahu dlhý 3 hodiny v online, videí je viac ako 50. Inovácie však nezmenili nič na podstate a význame katalógu – stále je to o samotných produktoch, ich kombinovaní a o životnom štýle.

 

IKEA zároveň predstavila novú riaditeľku obchodného domu v Bratislave. Soňa Knaiflová prichádza z rovnakej pozície z Brna, pochádza z južnej Moravy. V službách IKEA pôsobí 14 rokov. Tvrdí, že hoci je obchodný dom v Bratislave vo veľmi dobrej kondícii, potrebuje inovácie najmä v oblasti zjednodušenia nákupného procesu pre samotných zákazníkov. Významnou inováciou už dnes je služba 365 dní na rozmyslenie, ktorá umožňuje vrátanie akéhokoľvek tovaru až do jedného roka. Jedinou podmienkou je, aby bol produkt nepoužitý.

 

Soňa Knaiflová, nová riaditeľka obchodného domu IKEA v Bratislave

V obchodnom dome bude katalóg od 2. septembra, avšak na webe a pre mobilné zariadenia bude k dispozícii od 18. augusta. Celkovo sa na slovenský trh distribuuje približne 410-tisíc kusov katalógu.

 

 

Zaujímavosti z prieskumu o živote v kuchyni

IKEA tvrdí, že Slováci sú dobrí hostitelia, avšak z hostí majú prevažne obavy. Viditeľné sú pritom rozdiely medzi generáciami, predstavitelia mladších ročníkov sú viac tolerantní k drobným prehreškom, nevyžadujú taký bontón a postupnosť servírovania, ako starší.

43% ľudí si myslí, že ženy varia bežné jedlá, zatiaľ čo muži skôr špeciality

89% hostiteľov od hostí očakáva iba to, že prídu

85% hostiteľov očakáva, že sa hostia vyzujú

35% hostiteľov tvrdí, že hostia v dome sú pre nich prácou navyše

35% ľudí očakáva od svojich hostí aspoň malú drobnosť pri návšteve

91% oslovených si myslí, že najväčším prehreškom je servírovanie jedla, ktoré predtým spadlo na zem

Použiť jeden tanier na viacero chodov je ochotných tolerovať až 70% mladých a 67% dospelých ľudí žijúcich s deťmi. Osoby staršie ako 59 rokov naopak preferujú naložiť polievku a hlavné jedlo do samostatných tanierov.

 

 

PHP 7 je najväčšou modernizáciou za posledné roky

Sedem rokov po sebe je PHP štvrtý najpopulárnejší programovací jazyk na svete. Stojí za 200 miliónmi webstránkami na svete a beží na ňom až 81 percent webových serverov. Dnes sa stretávame s významnou aktualizáciou tohto programovacieho jazyka, pričom ide o najväčší update od roku 2004, kedy bola uvoľnená verzia 5.0.

Jednou z najvýznamnejších inovácií PHP 7 je oveľa väčšia výkonnosť. Podľa benchmarkov WordPressu sú je až 3-krát rýchlejšie v porovnaní s verziou 5.6. Medzi nemenej významné inovácie patria aj celkom nové funkcie safe mode, magic quotes a množstvo nových keywords.

Nové možnosti a kľúčové slová znamenajú, že napríklad taký WordPress bude musieť prejsť dôkladným prekódovaním, aby bol s novým PHP 7 kompatibilný.

PHP 7 je k dispozícii už dnes, jeho nasadenie do praxe veľkými servermi a poskytovateľmi však nebude okamžitý. Zvyčajne to trvá dokonca roky, kým sa nové PHP celkom udomácni aj medzi poskytovateľmi serverov. V rýchlosti aplikovania do praxe by však mohlo pomôcť, že je nové PHP menšie, rýchlejšie a tak šetrí aj prevádzkové náklady poskytovateľov, ktorým sa mohla počiatočná investícia do novinky v dohľadnej dobe vyplatiť.

 

Viac o novom PHP 7 nájdete na oficiálnych stránkach php.net:

http://php.net/archive/2015.php#id2015-12-03-1

 

Lukáš Majzlan a jeho web pre Jozefa Metelku

MADE IN SLOVAKIA – Lukáš Majzlan a jeho agentúra Art4web pripravila pre športovca Jozefa Metelku webstránku, na ktorej propaguje svoje úspechy na poli cyklistiky, predstavuje svoj tím, partnerov a vôbec všetko, čo s jeho športovou kariérou súvisí.

 

Webstránka jozefmetelka.com je iba jednou z pomerne širokého portfólia značky Art4web. Tá ponúka kreatívne služby a po zhliadnutí posledných realizácií súdime, že veľmi kvalitné. Jej produkty sú na vysokej úrovni, využívajú moderné webové technológie a precíznu grafiku a dizajn.

Stránka jozefmetelka.com spĺňa snáď všetko, čo očakávame od modernej webovej prezentácie športovca – pútavý vzhľad, veľmi pozitívny prvý dojem, jednoduchú navigáciu a orientáciu a responzivitu pre rôzne zariadenia.

V čase publikovania tohto článku na prehliadači Chrome nebola funkčná najpútavejšia časť stránky – jej úvod s animovaným Jozefom Metelkom. Na demonštračnom videu však táto funkcia vyzerá vynikajúco a napríklad v prehliadači Safari funguje korektne.

 

Zdroj: https://vimeo.com/125119727

 


Google Web Rangers prichádza aj na Slovensko

Spoločnosť Google v spolupráci s projektom Zodpovedne.sk uvádza na Slovensku unikátny vzdelávací projekt Web Rangers, ktorého cieľom je motivovať žiakov z celého Slovenska, aby medzi sebou zdieľali vlastné znalosti a skúsenosti o tom, ako bezpečne a zodpovedne používať internet. Projekt bude prebiehať formou kombinovanej výuky a môžu sa ho zúčastniť mladí ľudia vo veku od 13 do 16 rokov. Pred vstupom do programu je potrebné vyplniť prihlášku na adrese webrangers.sk a následne absolvovať kurz v oblasti internetovej bezpečnosti.

„Vážime si každú aktivitu súkromného sektora v oblasti ochrany detí a mládeže na internete a veríme, že spájanie síl je tou správnou cestou. Z prieskumov vieme, že projekty, ktoré sme iniciovali ako napríklad Zodpovedne.sk, OVCE.sk, NEHEJTUJ.sk a ďalšie, zásadne ovplyvňujú správanie slovenských detí a mládeže na internete,“ hovorí Miroslav Drobný z organizácie eSlovensko. Zároveň dodáva: „Situácia na Slovensku je v porovnaní s okolitými krajinami, ako aj krajinami EÚ odlišná. Do dnešného dňa sme v našej republike nemali prípad úmrtia dieťaťa z dôvodu internetového ohrozenia. Myslím si, že to je výsledok dlhodobej, efektívnej a úspešnej práce v oblasti prevencie či už eSlovenska alebo kľúčových hráčov v tejto oblasti ako sú Ministerstvo školstva SR, Ministerstvo vnútra SR, tretí sektor, či napríklad mobilní operátori.“

 

Michal Zachar (Google Slovensko)

 

Podľa výsledkov prieskumu rizikového správania slovenských detí na internete je takmer tretina detí vystavená kyberšikane formou verbálnych útokov rovesníkov (28%) a každé štvrté dieťa (26%) sa stalo obeťou krádeže identity odcudzením svojho online účtu. Polovica opýtaných detí tiež uviedla, že dostali cez internet pozvanie na schôdzku od neznámeho človeka a dokonca viac ako polovica týchto detí uviedla, že by na takéto stretnutie aj prišli. Pritom o takomto stretnutí by rodičom povedala len asi tretina detí, polovica by sa zverila iba kamarátom a necelé 3 percentá učiteľovi.

 

„Google sa dlhodobo snaží, aby bol internet bezpečným miestom pre všetkých používateľov. Nápad projekt Web Rangers sa prvýkrát zrodil u našich kolegov v Izraeli pred 4 rokmi, kde medzi mládežou zaznamenal obrovský úspech. Projekt vychádza zo skutočnosti, že najefektívnejšie si deti zdieľajú svoje znalosti vzájomne medzi sebou. Veľmi nás teší, že ho môžeme priniesť aj na Slovensko a podporiť tak povedomie o bezpečnom používaní 1 Prieskum rizikového správania slovenských detí na internete realizovalo Centrum prevencie rizikovej virtuálnej komunikácie PdF UP v spolupráci s firmami Seznam.cz, Google a Vodafone. internetu,“ hovorí Michal Zachar, marketingový manažér Googlu pre Českú republiku a Slovensko.

Po dvoch úspešných ročníkoch v Českej Republike sa program po prvý krát rozširuje aj na Slovensko. Pre študentov sú na stránke projektu Web Rangers pripravené online kurzy a videá, v ktorých sa naučia, ako sa bezpečne správať na internete. Okrem toho sa budú môcť študenti zapojiť do kreatívnych workshopov a prednášok organizovaných v Bratislave a Košiciach. Workshopy zastrešia odborníci z projektov E-bezpečí a Zodpovedne.sk v spolupráci s Googlom. Po absolvovaní prednášok a workshopov môžu deti vytvoriť projekty, ktorými chcú šíriť osvetu vo svojom okolí.

 

Google organizuje projekt Web Rangers na Slovensku v spolupráci s projektom Zodpovedne.sk, ktorého cieľom je zvyšovanie povedomia a šírenie osvety o zodpovednom používaní internetu, mobilnej komunikácie a nových technológií pre deti a mládež na Slovensku. Cieľom programu je objaviť Web Rangerov, ktorí budú medzi svojimi rovesníkmi šíriť znalosti o tom, ako sa správať na internete bezpečne a na čo si dávať pozor.

 

Miroslav Drobný (eSlovensko)

 

Ako sa stať Web Rangerom?

Teraz majú všetci žiaci vo veku od 13 do 16 rokov, ktorí sa chcú naučiť niečo nové a pomôcť ostatným bezpečne používať internet, možnosť stať sa Web Rangermi. Stačí sa od 14. októbra do 8. novembra 2015 prihlásiť do programu na webstránke webrangers.sk a absolvovať online kurz v oblasti bezpečnosti na internete na stránkach Seduo.cz. Workshopy budú prebiehať cez víkendy v druhej polovici novembra v Prahe, Brne, Ostrave, Bratislave a Košiciach. Termín odovzdania projektov je 13. decembra 2015, slávnostné vyhodnotenie spojené s návštevou Googlu prebehne budúci rok v januári.

 

Projekty vyškolených Web Rangerov v Českej republike

Za jedným z najúspešnejších projektov Web Rangers stojí dvojica trinásťročných chlapcov z Pardubíc – Michal Barát a Dalibor Havlíček. So svojím programom „Robíme internet bezpečnejším“, ktorého súčasťou je okrem iného aj hra overujúca znalosti phishingu a hoaxov, dosahujú zaujímavé výsledky, hoci na začiatku sami nevedeli, čo sa skrýva za pojmami ako kybergrooming alebo hoax. „Myslíme si, že náš projekt bol celkom úspešný. Videlo ho veľa našich kamarátov a už sme si všimli, že niektorí z nich toho už na Facebooku zdieľajú menej. Chceme ako Web Rangers pokračovať, teší nás, keď môžeme ďalej odovzdávať svoje skúsenosti. Na internete je totiž mnoho detí, ktoré nevedia, ako by sa v tomto prostredí mali správať.“ Obaja tínedžeri chcú ako Web Rangeri naďalej pokračovať v osvete s novými projektmi.

 

— koniec tlačovej správy —

 

Google upravilo logo zmenou fontu

Google prechádza zmenami. Po tom, čo sa internetový gigant zaradil medzi ostatné projekty spoločnosti Aplhabet, upravuje aj svoje logo. Logo je aj naďalej tvorené samotným názvom, Google zmenil len font. V gif animácii sa objavuje aj náznak toho, že textové logo by mohlo byť používané v netextovej verzii vo forme rôznofarebných bodiek.

Zmena loga vyhľadávača Google je súčasťou viacerých zmien, ktoré internetová spoločnosť zavádza pod hlavičkou svojej novej materskej firmy Alphabet. Vizuálne zmeny sa premietnu aj do jej ostatných služieb, napríklad Gmailu.

 


Grafik Michal Slovák: Dobrý dizajn by mal prežiť dobu

Slovenskí umelci sú vo svete známi, žiadaní a majú významný vplyv na rozširovaní trendov do moderného sveta. Za umelcov môžeme bez diskusie pokladať aj grafikov, pretože bez kreativity, expresívnosti a osobnej snahy o stvárnenie vlastných predstáv by nemohli vykonávať svoju prácu. 3Digital.sk bude v sekcii Rozhovory okrem iných predstavovať aj skvelých slovenských grafikov a dizajnérov, pričom prvú časť seriálu otvárame Michalom Slovákom.

Slovenský grafik Michal Slovák (profil na Dribbble) nachádza uplatnenie nielen u nás, ale aj v zahraničí. Veľká časť jeho tvorby je zameraná na korporátny segment. Zaujímavosťou je, akú Michal vymyslel pre svoju one-man-show agentúru marketingovú komunikáciu (michalslovak.com) – predstavuje sa ako „grafik s menom a priezviskom“, čím namiesto kreatívnej značky propaguje priamo sám seba. Očividne má takýto prístup význam, pretože značka môže kedykoľvek zaniknúť alebo sa zmeniť, ale meno človeku ostane navždy, rovnako aj jeho povesť profesionála.

 

 

Michal Slovák

 

Michal, môžete sa, prosím, stručne predstaviť?
Dobrý deň, volám sa Michal Slovák a som grafické štúdio s menom aj priezviskom.

 

Ako dlho sa venujete grafickej tvorbe?
Grafickému dizajnu, brandingu, web dizajnu a aj obalovému dizajnu sa venujem výhradne až posledné roky. Predtým som sa viacej venoval skôr reklame, ale keď to mám spočítať, profesionálne som grafický dizajnér už 6 rokov.

 

Mali ste na takúto prácu predpoklady alebo ste sa k nej dostali cez iné činnosti?
Moje grafické začiatky sa datujú ešte na vysokú školu. Vyštudoval som marketingovú komunikáciu a grafický dizajn ma začal lákať počas štúdia, ktoré dobre dopĺňal. Kreatívne som bol však orientovaný už od malička, takže smerovanie ku grafike bolo pre mňa prirodzené.

 

Aké boli Vaše začiatky, s akým softvérom ste pracovali? Zmenil sa odvtedy Váš spôsob práce či softvér, s ktorým pracujete?
Od začiatku som pracoval so softvérmi od Adobe. Čo sa zmenilo bol skôr hardvér. Z PC som po chvíľke presedlal na Mac. Zdokonalil sa samozrejme aj spôsob práce, samotný prístup k zadaniam a tvorbe. Je to prirodzené a prichádza to s praxou po rokoch.

 

Uvediete niekoľko Vašich bývalých a súčasných klientov?
Zo známejších značiek medzi mojich klientov patril aj najväčší slovenský rockový festival Topfest, ktorému som vytvoril aj logo. Potom som spolupracoval so slovenskou outdoorovou značkou Zajo, pre ktorých som dizajnoval napríklad trekingové palice aj produktové katalógy a ešte by som spomenul aj prvý slovenský sajder Jablčnô. Okrem toho, že som spolumajiteľ, vytvoril som obalový dizajn fľaše a tvorím aj celkovú grafiku.

Asi 30% klientov však tvoria zahraničné firmy a grafické štúdiá, ktoré ma zvyknú oslovovať pre externú spoluprácu. Napríklad pre jednu austrálsku ťažiarsku spoločnosť tvorím práve firemné brožúry.

 

Máte v portfóliu projekt, na ktorý ste zvlášť hrdý?
Pár dní dozadu som práve dokončil redizajn pre kníhkupectvo a vydavateľstvo Elita, ktoré je jedného z najväčších slovenských predajcov odbornej literatúry. Nové logo bude viditeľné už o pár dní. Prístup klienta aj samotná práca bola výborná.

 

Aký máte názor na aktuálne trendy, napr. flat, holo, material design?
Veľmi sa mi páči kam smeruje aktuálne samotný branding. Logá začínajú byť abstraktnejšie, priestorové a neboja sa ísť aj do 3D. Celkový branding, teda logá a jednotlivé prvky firmenej identity, zase začínajú byť viac surrealistické. Prenikajú do nich nové umelecké prvky.

Celkovo trendy v dizajne sledujem, avšak dobrý dizajn by mal prežiť dobu. Zmeny sú stále najmä vo web dizajne. Napríklad long shadow design, by som nazval len hitom jedného leta a už pôsobí skôr okukano. Po dlhej dobe prichádza aj zmena do obalového dizajnu, kde tiež preniká flat design. Vždy však bude platiť, ako povedal Dieter Rams a to bez ohľadu na trendy, že ,,Good design is as little design as possible.“

 

 

Vyberáme z portfólia Michala Slováka:

Rozhovor bol autorizovaný
Fotografie poskytol pre účel článku Michal Slovák 

Flat pre právnický web? Aj to je možné – Divorce Expert

Flat, minimalizmus a 2D grafika sú trendové, avšak pre seriózne a konzervatívne spoločnosti je stále atraktívnejší jednoduchý vzhľad tradičnejších koncepcií. Konzervatívny klient skrátka očakáva konzervatívne riešenia, nie aktuálne trendové webdizajny alebo dokonca formy komunikácie.

 

Na Behance predstavili autori Artem Osetrov a Daria Zhukova (Rusko) projekt Divorce Expert, ktorý dáva aj inak konzervatívnemu klientovi modernejší 2D look. Pestrofarebnosť má svoj význam, rovnako aj samotné logo. V projekte je všetko veľmi pekne popísané – pevne verím, že ako grafici ste schopní rozumieť textu písanému po anglicky.

 

 

 

Redizajn služby YouTube od dizajnéra Rolanda Hidvegia

 

Grafik a dizajnér Roland Hidvegi, ktorého profily môžete nájsť aj na Dribbble a Behance, pripravil vlastný redizajn služby YouTube pre desktop a mobil. Tento jeho redizajn je v súlade s tým, čo Google predstavilo ako koncept Material Design, avšak viac stavia na štýle Holo a na vzdušnosti.

 

V každom prípade je Hidvegiho predstava nového vzhľadu pre YouTube očarujúca a zamýšľame sa nad tým, prečo to takto nespravil samotný Google. Veď ide len o dôsledne vyladené detaily.

 

 

 

 

Krásne webdizajny od zvolenského Entiri Studio

Keď som prehľadával projekty zverejnené na portáli Behance, veľmi ma oslovil jeden krásny webdizajn s názvom Trillion od zvolenského ENTIRI STUDIO. Táto téma pre WordPress, ktorú si môžete zakúpiť za rozumných 48 USD na Themeforeste, je predstaviteľom všetkého, čo sa považuje za moderné a pekné. Téma poskytuje priestor pre rozmerné fotografie a veľké titulky, využíva jednoduché animácie a je plne pripravená aj pre Retina displeje. Nechýba ani praktický Masonry Blog Layout, podpora HTML5, CSS3 a tri efektné slidery.

 

Téma Trillion od Entiri Studio (komplet na: https://www.behance.net/gallery/21930203/TRILLION)

 

Téma Trillion je skutočne pekná a pravdepodobne sa stane vzorom pre niektoré moje web projekty v budúcnosti. Zvýšenú pozornosť si však zaslúžia aj ostatné projekty od Entiri Studio. Screenshoty niektorých webdizajnov, ktoré sú zároveň témami s možnosťou zakúpenia, uvádzam nižšie. Všetky projekty Entiri Studio nájdete v profile autora na Behance.

 

WordPress téma MONOPOL: https://www.behance.net/gallery/21061303/MONOPOL

 

WordPress téma REPRINT: https://www.behance.net/gallery/20134021/REPRINT

 

WordPress téma MACRO.THEME: https://www.behance.net/gallery/11005865/Macrotheme

 

WordPress téma MINETT: https://www.behance.net/gallery/7305355/MINETT-Modern-template

32 častých mýtov o UX a webdizajne

Dizajn, webdizajn a grafika. Tieto tri veci, ale aj množstvo iných, sú častokrát zamieňané navzájom. Človek, ktorý vyrába dizajn pre webstránky, nie je v skutočnosti zodpovedný za jej grafiku (a teda vzhľad). V skratke by sa dalo povedať, že dizajn je o funkčnosti a použiteľnosti, zatiaľ čo grafika sa týka vzhľadu a vizuálu ako takého.

Agentúra That’s Com zverejnila na portáli Dribbble 32 skvelých sloganov, ktoré sú v skutočnosti nepravdivými mýtmi o dizajne.

Celé PDFko s vysvetlením, prečo je dané tvrdenie iba nesprávnym mýtom, nájdete na Dropboxe. Téme sa venoval aj náš obľúbený tech blog The Ultralinx.