Archív kategorií: Kreativita

Grafika, dizajn, korporátna identita, kreatíva, reklama, marketing a všetko, čo súvisí s kreatívnou prácou.

Dizajnové inšpirácie #15

Seriál Dizajnové inšpirácie, 15. časť, sa venuje architektúre, animáciám, webovej a printovej grafike, fotografii, autám, elektronike a ďalším témam.

 

Inšpirácia je pre kreatívcov rovnako dôležitá, ako benzín pre Porsche. Jedna malá fotografia môže spôsobiť, že sa grafik nadchne novým štýlom a začne pracovať na niečom, čo zmení celú jeho budúcu kariéru. Deje sa to stále a práve aktívna snaha o inšpirovanie sa je tým, čo odlišuje kvalitného grafika/dizajnéra/autora/kreatívca od toho priemerného.

Nechávajte sa inšpirovať aj vy naším výberom fotografií a grafík od populárnych zahraničných blogerov. Zverejňujeme ich desiatky každý piatok.

Tento vizuálny seriál je prispôsobený mobilom a tabletom s displejmi orientovanými na výšku. Ak sú zobrazené fotografie na vašu širokouhlú obrazovku priveľké, vyskúšajte si ich prispôsobiť podržaním tlačidla Ctrl a otočením kolečka na myši.

 

 

 

 

 

Dizajnové inšpirácie #14 (logá, fonty, architektúra, animácie, web)

Seriál Dizajnové inšpirácie, 14. časť, sa venuje logám, UI dizajnom, architektúre, animáciam, webovej a printovej grafike, fotografii a tiež vizitkám. Dizajnové inšpirácie pripravuje blog theultralinx.

 

Ak sú zobrazené fotografie na vašu obrazovku priveľké, vyskúšajte si ich prispôsobiť podržaním tlačidla Ctrl a otočením kolečka na myši.

 

Štúdia Kaspersky Lab: Smartfóny znižujú náš výkon v práci

Bez našich smartfónov sme v práci produktívnejší o 26 %, dokazujú to výsledky psychologického experimentu uskutočneného spoločnosťou Kaspersky Lab v spolupráci s univerzitami vo Würzburgu a v Nottingham Trente.

Vďaka smartfónom môžeme byť v práci v neustálom kontakte s kolegami, vieme si skontrolovať našu e-mailovú poštu a vybaviť urgentné zadania, nech sa nachádzame kdekoľvek. Na druhej strane psychologický experiment ukázal, že pri práci za počítačom majú práve tieto mobilné zariadenia na svedomí zníženie nášho pracovného výkonu a produktivity.

Experiment objavil súvislosť medzi úrovňou produktivity v práci a vzdialenosťou medzi zamestnancom a jeho smartfónom. Vždy, keď boli účastníkom experimentu odobrané ich mobilné telefóny, ich výkon sa zvýšil až o 26 %. Tento experiment testoval správanie 95 osôb vo veku 19 až 56 rokov v laboratóriách renomovaných univerzít vo Würzburgu a v Nottingham Trente.

Výskumníci počas experimentu nechali účastníkov vykonať test koncentrácie v štyroch rozličných situáciách – so smartfónom vo vrecku, so smartfónom na pracovnom stole, so smartfónom zamknutým v šuplíku pracovného stola a v situácii, kedy bol smartfón úplne odstránený z miestnosti. Výsledky potvrdili naozaj významný vplyv smartfónov na pracovný výkon – najmenej bodov v teste získali účastníci, keď mali svoj smartfón v bezprostrednej blízkosti – teda na stole. S rastúcou vzdialenosťou medzi nimi a smartfónom sa zlepšovala aj ich sústredenosť, a tým sa im podarilo dosiahnuť aj lepšie hodnotenie v teste.

Napriek očakávaniam sa ukázalo, že absencia smartfónu nespôsobila nervozitu na strane účastníka. Hladiny úzkosti boli stabilné počas celého trvania experimentu. No ukázalo sa tiež, že vo všeobecnosti boli počas tohto experimentu nervóznejšie ženy než muži. To len potvrdilo predpoklady výskumníkov, že úroveň nervozity v práci nie je priamo zapríčinená smartfónmi (resp. ich absenciou), ale skôr rodovými rozdielmi.

Predchádzajúce štúdie ukázali, že odlúčenie od smartfónu má negatívny emocionálny dopad na používateľa, môže trpieť napríklad zvýšenou úzkosťou. Na druhej strane zo štúdií taktiež vyplynulo, že smartfón môže znižovať pozornosť používateľa. Inými slovami, absencia ako aj prítomnosť smartfónu má vplyv na sústredenosť,“ povedal Jens Binder z Univerzity v Nottingham Trente. „Naše zistenia z tejto štúdie však indikujú, že je to skôr absencia než prítomnosť smartfónu, ktorá zvyšuje úroveň pozornosti,“ dodáva Astrid Carolus z Univerzity vo Würzburgu.

Výsledky experimentu korešpondujú so závermi už skoršieho prieskumu nazvaného Digitálna amnézia v práci. V rámci tohto prieskumu Kaspersky Lab zistil, že digitálne zariadenia môžu mať negatívny dopad na úroveň sústredenia. Napríklad z neho vyplynulo, že písanie si poznámok priamo do digitálnych zariadení znižuje úroveň porozumenia toho, čo sa skutočne deje na stretnutí.

Aj keď zákaz digitálnych zariadení na pracovisku nepripadá do úvahy, na základe týchto zistení – v kombinácii s výsledkami prieskumu Digital Amnesia at Work – môžu firmy zaviesť opatrenia na zvýšenie produktivity svojich zamestnancov.

Zamestnanci by sa možno mohli vzdať nepretržitého prístupu k svojim smartfónom a venovať tento „bezsmartfónový“ čas práci, čo by sa v konečnom dôsledku premietlo do zvýšenej produktivity. Jedným zo spôsobov, ako to urobiť, je stanoviť si jasné pravidlá, ktoré sa budú dodržiavať počas stretnutí – ako napríklad „vstup do zasadačky možný len bez telefónov a notebookov,“ hovorí Jan Sekera, regionálny manažér spoločnosti Kaspersky Lab. „Firmy by si mali takisto uvedomiť, že v dnešnom poprepájanom biznis prostredí môže nižšia miera sústredenia viesť aj k bezpečnostným rizikám. Napríklad pokročilé cielené útoky môžu byť odhalené len v prípade, ak sú zamestnanci v strehu, pričom je nutné zamerať sa na nečakaný alebo neobvyklý obsah emailov. Práve preto je skutočne dôležité, aby firmy zavádzali efektívne bezpečnostné procesy, vrátane školení, na zvýšenie ostražitosti zamestnancov bez ohľadu na to, či zamestnanec využíva na prácu smartfón alebo nie,“ dodáva Jan Sekera.

Spoločnosť Kaspersky Lab už dva roky skúma sociálne dopady digitalizácie a to, ako sa ľudia kvôli nej stávajú zraniteľnejšími voči kybernetickom útokom v online prostredí. Prehľad výsledkov výskumu je k dispozícii na stránke amnesia.kaspersky.com.

Štúdiu „Bez smartfónov sme produktívnejší“ nájdete na https://kas.pr/tempted.

Štúdiu o tom, ako sa smartfóny stali našimi digitálnymi spoločníkmi nájdete na https://kas.pr/digitalcompanions.

Bez našich smartfónov sme v práci produktívnejší o 26 %. Ilustračná fotografia, Kaspersky Lab

O spoločnosti Kaspersky Lab

Kaspersky Lab patrí medzi popredné svetové spoločnosti zaoberajúce sa kybernetickou bezpečnosťou. Bola založená v roku 1997. Dlhodobú analýzu hrozieb, ako aj dlhoročné skúsenosti v oblasti internetovej bezpečnosti využíva spoločnosť Kaspersky Lab pri vývoji bezpečnostných riešení a služieb zameraných na ochranu podnikov, kritických infraštruktúr, štátnych či vládnych inštitúcií, ale aj bežných spotrebiteľov po celom svete. Portfólio spoločnosti Kaspersky Lab zahŕňa komplexné riešenia v oblasti ochrany koncových bodov, ako aj množstvo špecializovaných bezpečnostných riešení a služieb poskytujúcich účinnú ochranu proti sofistikovaným a neustále sa vyvíjajúcim digitálnym hrozbám. Viac ako 400 miliónov používateľov a 270 tisíc korporátnych klientov po celom svete využíva na svoju ochranu technológie a riešenia vyvinuté spoločnosťou Kaspersky Lab.

IKEA: Krása sa ukrýva v nedokonalosti, ale na katalógu pracuje 18 mesiacov

IKEA dnes predstavila nový katalóg produktov a aplikáciu pre mobilné telefóny a tablety. Pri ich navrhovaní sa nechala inšpirovať výsledkami prieskumu o tom, ako ľudia žijú v kuchyni. Rovnaký prieskum prebiehal aj na Slovensku a jeho výsledky prezrádzajú viac o tom, čo Slováci robia vo svojich kuchyniach Vraj sú dobrí hostitelia, avšak z návštevy majú často obavy.

Ľudia sú nedokonalí a IKEA na tom stavia

Nový IKEA katalóg 2017 reaguje na aktuálne trendy vo svete, avšak namiesto toho, aby na nich nasadol a zviezol sa, ponúka na ne skôr triezvy pohľad. Stále atraktívnejšie vegánstvo, vegetariánstvo a iné formy zdravého stravovania síce neodsudzuje a ani nezosmiešňuje, stavia však na presne opačnom prístupe: povzbudzuje ľudí k tomu, aby neuvažovali nad očakávaniami a tlakom, ktorý je na nich vyvíjaný, pokiaľ ide o jedlo, stravovanie a varenie.

Vyzýva čitateľov, aby si prostredníctvom nových inšpirácií vybrali vlastný spôsob varenia či stolovania, pri ktorom sa budú cítiť sami sebou. Podľa predstaviteľov IKEA je dnes priveľký tlak na vizuálnu stránku varenia a jedenia, avšak podstatná je blízkosť a pohodlie. V tejto súvislosti IKEA predstavuje aj pôsobivé spoty, v ktorých komicky reaguje na súčastné trendy v celkom nezvyčajných kontextoch.

 

211 miliónov výtlačkov, z toho 410-tisíc pre Slovensko

Zásadnou inováciou nového katalógu je príbehová forma. Katalóg obsahuje celkovo 13 príbehov skutočných ľudí z celého sveta, pomocou ktorých predajca propaguje svoje produktové portfólio. Má viac ako 324 strán, bude z neho vytlačených 211 miliónov výtlačkov na FSC certifikovanom papieri, je preložený do 33 jazykov a distribuovaný v 48 krajinách. To sú mimoriadne pôsobivé čísla. Katalóg vzniká 18 mesiacov a vyžaduje si mimoriadne úsilie. Je to už 66. edícia od roku 1951. Z anglického katalógu sa prekladá do slovenskej verzie tri a pol mesiaca a robí na ňom 20 ľudí.

 

Ponúkne aj panoramatické videá

Nemenej významnou súčasťou nového vydania IKEA katalógu 2017 je aj mobilná aplikácia pre smarfóny a tablety, ale aj pre počítače, notebooky a aj pre Apple TV. Aplikácia ponúka rozšírený obsah a vyžaduje pripojenie na internet. Sú v nej videá, interaktívne prvky, fotografie a aj panoramatické 360-stupňové zábery. Uplatnenie tiež našla funkcia rozšírenej reality AR, vďaka ktorej si môžete vyskúšať, ako bude konkrétny produkt vyzerať u vás doma.

Celkovo je interaktívny obsahu dlhý 3 hodiny v online, videí je viac ako 50. Inovácie však nezmenili nič na podstate a význame katalógu – stále je to o samotných produktoch, ich kombinovaní a o životnom štýle.

 

IKEA zároveň predstavila novú riaditeľku obchodného domu v Bratislave. Soňa Knaiflová prichádza z rovnakej pozície z Brna, pochádza z južnej Moravy. V službách IKEA pôsobí 14 rokov. Tvrdí, že hoci je obchodný dom v Bratislave vo veľmi dobrej kondícii, potrebuje inovácie najmä v oblasti zjednodušenia nákupného procesu pre samotných zákazníkov. Významnou inováciou už dnes je služba 365 dní na rozmyslenie, ktorá umožňuje vrátanie akéhokoľvek tovaru až do jedného roka. Jedinou podmienkou je, aby bol produkt nepoužitý.

 

Soňa Knaiflová, nová riaditeľka obchodného domu IKEA v Bratislave

V obchodnom dome bude katalóg od 2. septembra, avšak na webe a pre mobilné zariadenia bude k dispozícii od 18. augusta. Celkovo sa na slovenský trh distribuuje približne 410-tisíc kusov katalógu.

 

 

Zaujímavosti z prieskumu o živote v kuchyni

IKEA tvrdí, že Slováci sú dobrí hostitelia, avšak z hostí majú prevažne obavy. Viditeľné sú pritom rozdiely medzi generáciami, predstavitelia mladších ročníkov sú viac tolerantní k drobným prehreškom, nevyžadujú taký bontón a postupnosť servírovania, ako starší.

43% ľudí si myslí, že ženy varia bežné jedlá, zatiaľ čo muži skôr špeciality

89% hostiteľov od hostí očakáva iba to, že prídu

85% hostiteľov očakáva, že sa hostia vyzujú

35% hostiteľov tvrdí, že hostia v dome sú pre nich prácou navyše

35% ľudí očakáva od svojich hostí aspoň malú drobnosť pri návšteve

91% oslovených si myslí, že najväčším prehreškom je servírovanie jedla, ktoré predtým spadlo na zem

Použiť jeden tanier na viacero chodov je ochotných tolerovať až 70% mladých a 67% dospelých ľudí žijúcich s deťmi. Osoby staršie ako 59 rokov naopak preferujú naložiť polievku a hlavné jedlo do samostatných tanierov.

 

 

Kniha Fantázie od Silvie Švecovej je pre deti, ale nájdu sa v nej aj dospelí

Začiatkom tohto roka ste si mohli na stránkach 3Digital prečítať rozhovor so slovenskou umelkyňou Silviou Švecovou, ktorej sme sa pýtali na jej tvorbu, inšpirácie a budúcnosť. Pred niekoľkými týždňami sa Silvia ohlásila opäť s krásnym projektom Kniha Fantázie, ktorému by mal každý priaznivec domácej tvorby venovať pozornosť.

Kniha Fantázie je kniha s častokrát neurčitými ilustráciami, ktoré nútia čitateľa, aby sa stal spolutvorcom. Je to pestrá zmes rôznorodosti, do ktorej môžete dokresľovať, dopisovať, tvoriť a kreovať. Silvia tvrdí, že jej kniha je zážitkovou terapiou, nástrojom na uvoľnenie a pobavenie, pomáha pri abreakcii, rozvíja tvorivosť, predstavivosť, kreativitu, vizuomotoriku, jemnú motoriku, sústredenie pozornosti, divergentné myslenie i estetické cítenie.

 

Kniha Fantázie (Silvia Švecová) // fotíme smartfónom Sony Xperia X

Zdanlivé zameranie na deti je skutočne iba zdanlivé, pretože sa v ilustráciách nájde každý dospelý človek. Stačí sa trocha zapozerať, prečítať si niekoľko úvodných slov, zobrať do ruky ceruzku a zvyšok pôjde aj sám. Knihu Fantázie som od Silvie prijal s potešením, pretože sa mi zdala ako skvelé oživenie v tom pestrom mixe funkčných hračiek, ktoré dostávajú netere. V skutočnosti však kniha väčšmi oslovila všetkých dospelých.

Silvia píše, že jej kniha je vhodná pre deti i dospelých od 3 do 99 rokov, pre jednotlivcov, páry, rodiny, či skupiny. Kniha Fantázie pozostáva z 33 autorských ilustrácií a každá druhá strana je prázdna. Slúži na to, aby mohol čitateľ-spolutvorca popustiť uzdu fantázie a aby mohol knihu používať aj ako papierový notes na zapisovanie poznámok.

 

Kniha Fantázie (Silvia Švecová) // fotíme smartfónom Sony Xperia X

ROZHOVOR S AUTORKOU
Ako dlho vznikala Kniha Fantázie?

Silvia: Omaľovánka pre deti a dospelých Kniha Fantázie vznikala niekoľko mesiacov. Spúšťačom celej série ilustrácií bol Deň Otvorených Ateliérov v Malokarpatskom regióne. Počas otvorenia svojho ateliéru som vo voľnej chvíli začala kresliť do skicára minimalistické  obrázky. Potom som ich mala zrazu akosi viacej, a tak som ich spojila a „spravila som im domček“. Malý sen sa stal skutočnosťou. Sen ako prostredníctvom svojej tvorby odovzdávať kus seba, svoju lásku k umeniu a vytvárať ľuďom skvelý pocit zo života a z objavovania samého seba cez umenie.

 

Je to tvoje autorské dielo alebo si na jej tvorbe s niekým spolupracovala?

Silvia: Kniha Fantázie je mojím autorským dielom. Čo sa týka psychologického posudku, spolupracovala som s kamarátkou psychologičkou a zároveň riaditeľkou jazykovej škôlky, ktorá mi dala na ilustrácie odborné vyjadrenie. Pri grafickom spracovaní som spolupracovala so svojím skvelým manželom. Tlač mi zabezpečil kamarát. Spolupráca prišla prirodzene a bez nej to nejde. Všetkým som za to veľmi vďačná.

 

Je kniha pokračovaním tvojej bežnej tvorby alebo si vyskúšala aj niečo nové (techniky, postupy)?

Silvia: Kniha Fantázie je i pokračovaním mojej tvorby a zároveň je i v niečom iná, nová. Snažila som sa o minimalizmus a abstrakciu, čo už v mojej doterajšej tvorbe nie je novinka. Inakosť a nóvum je práve v tom, že som sa snažila zakomponovať do jednej kresby, minimálnymi grafickými prvkami – bod a čiara, viacero objektov, ktoré je potrebné hľadať.

Otáčaním ilustrácie do rôznych uhlov, či svetových strán, sa odkrývajú nové objekty a tvary. Niektoré sú hotovým objektom, iné je možné dokresliť alebo dokrášliť podľa vlastnej fantázie.

Hlavným cieľom bolo vytvoriť jednoduchú kresbu, ktorá už sama o sebe je zrozumiteľná a na druhej strane podporiť kreativitu a predstavivosť hľadaním nových objektov v objekte. Znie to asi komplikovane, ale je to prosté: stačí vziať napr. farbičky a pustiť sa do vymaľovania, fantázii sa medze nekladú.

Nemala som v úmysle napodobňovať mandalu či iné relaxačné antistresové omaľovánky, ktorých je v súčasnosti na trhu dosť veľa. Chcela som byť osobitá, ponúknuť zážitkové hľadanie a rozvíjanie fantázie cez objekty, ktoré nemajú iba jeden význam. Chcela som tým ukázať ľuďom cestu a nie cieľ.

Vymaľovaná Kniha Fantázie

Kde sa dá Kniha Fantázie kúpiť? Ak áno, kde a za koľko? :)

Silvia: Kniha Fantázie, čaká na vás v týchto obchodných miestach: Gorila Urban Space BA – kamenný obchod, v e-shope Gorila.sk – knižný supermarket, kníhkupectvo Artforum Pezinok, kníhkupectvo FOLLY Modra, Mestská knižnica Modra – Letná čitáreň KC, Libresso Books & Coffee Prešov.

Môžete si ju pozrieť v náhľade, prípadne i objednať na:

silviasvecova@gmail.com
https://www.behance.net/…/…/Kniha-Fantazie-omalovanka-nahlad
http://siskart.eu/

Odporúčaná cena je 5 Eur + poštovné, prípadne cena v príslušnom obchodnom mieste.

 

Bude aj pokračovanie?

V hlave už mám ďalšie tvorivé nápady na ilustrácie či projekty na podporu kreativity, no nebudem viac prezrádzať, aby som „šťastie nepredbehla“ :)

 

Za rozhovor ďakujem, autorka na otázky odpovedala prostredníctvom e-mailu.
Pýtal sa a autorský text pripravil Erik Stríž.

 

Vymaľovaná Kniha Fantázie

Medzinárodná akcia #BigArtRide sa ukončila v Bratislave

Všetky cesty vedú do Bratislavy. Do hlavného mesta Slovenska tento týždeň zavítal projekt #BigArtRide, ktorého hlavným cieľom je spájať ľudí pomocou umenia a technológií. Po mestách ako Brusel, Rím, Praha, Paríž či Amsterdam bola Bratislava poslednou zastávkou tohto putovného podujatia.

Princíp je jednoduchý: dvaja účastníci – jeden v Bratislave, druhý v Amsterdame – si na hlavu nasadia zariadenie na virtuálnu realitu a vydajú sa na preteky po virtuálnom meste, kde nájdu niektoré z najznámejších a najvýnimočnejších výtvarných diel európskych autorov. Hlavným cieľom projektu je, aby Európania prostredníctvom tohto zábavného a interaktívneho zážitku (opätovne) objavili naše spoločné kultúrne dedičstvo. A zabralo to! Séria podujatí sa konala na námestiach európskych metropol a spojila ľudí rôzneho veku a sociálneho postavenia – od malých detí až po dôchodcov, od cyklistov až po politikov, veľvyslancov a dokonca aj princa.

 

Projekt #BigArtRide bol súčasťou väčšej kampane digitálnej knižnice Europeana s názvom Europeana 280. Jej cieľom je vyvolať u Európanov záujem o naše spoločné umelecké dedičstvo. Kampaň obsahuje niektoré z najvýnimočnejších a najvýznamnejších výtvarných diel Európy – od Výkriku Edvarda Muncha cez Rembrandtovu Nočnú hliadku až po Madonu s anjelom od Ľudovíta Fullu. Všetky diela do projektu poskytli európske kultúrne inštitúcie. Slovensko do kampane prispelo napríklad aj významnými umeleckými dielami od Jána Kupeckého či Rudolfa Sikoru. Úplný zoznam 13 slovenských umeleckých diel v projekte Europeana 280, ktoré poskytla Slovenská národná galéria, je dostupný na webovej stránke Europeana Collections. Osem z nich sa nakoniec zaradilo medzi 212 európskych diel, ktoré sú súčasťou projektu #BigArtRide.

#BigArtRide bol aj oslavou holandského predsedníctva Rady Európskej únie a myšlienky budovania mostov medzi obyvateľmi Európy. Na záverečnom ceremoniáli projektu #BigArtRide v Bratislave sa stretli Marjan Hammersma, generálna riaditeľka Ministerstva školstva, kultúry a vedy v Holandsku a Ivan Sečík, štátny tajomník Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Spoločne poukázali na to, že posledná zastávka projektu #BigArtRide je zároveň miestom, kde bude Holandsko odovzdávať Slovensku post predsedu Rady EÚ.

Projekt #BigArtRide vytvorila holandská dizajnová agentúra DropStuff s podporou digitálnej knižnice Europeana, Holandského inštitútu pre zvuk a obraz, veľvyslanectiev Holandského kráľovstva v Európe a holandského predsedníctva Rady EÚ. Projekt finančne podporila Európska komisia.

 

 

Čo o projekte povedali

Marjan Hammersma, generálna riaditeľka Ministerstva školstva, kultúry a vedy v Holandsku uviedla: „Toto je symbolický moment: dnes Holandsko odovzdalo predsedníctvo v Rade Európskej únie Slovenskej republike. Sme veľmi hrdí na výsledky, ktoré sme dosiahli počas nášho predsedníctva. Napríklad #BigArtRide bol skvelý spôsob, ako prepojiť európske mestá.“

„Kombinácia bicykla, virtuálnej reality a kvalitného digitálneho obsahu sprostredkúva nevšedný zážitok. Som presvedčený, že zvolená forma prezentácie zaujme najmä mladšiu generáciu a pomôže jej nájsť si cestu k hodnotám kultúrneho dedičstva. Poďakovanie patrí Nadácii Europeana, Národnému osvetovému centru, Slovenskej národnej galérii ako aj všetkým, ktorí sa svojou každodennou prácou snažia priniesť kultúrne dedičstvo bližšie k ľuďom a podnecovať ich záujem o jeho poznanie, šírenie a ďalší rozvoj“, povedal štátny tajomník Ministerstva kultúry SR Ivan Sečík.

„Projekt je súčasťou našej stratégie sprístupňovať zbierky z galérií čo najširšiemu publiku. Jeden z najväčších prínosov je, že sa nám potvrdil už dávno známy fakt – naše umenie je prirodzenou súčasťou európskeho kultúrneho dedičstva,“ vyjadrila sa Alexandra Kusá, generálna riaditeľka Slovenskej národnej galérie.

Jill Cousins, výkonná riaditeľka organizácie Europeana, dodala: „Projekt #BigArtRide vniesol umenie do našich ulíc a podarilo sa mu zábavným a inovatívnym spôsobom získať nových priaznivcov európskeho umenia.“

René van Engelenburg, vlastník a managing director DROPSTUFF.NL, holandskej dizajnovej agentúry uviedol: „Dropstuff chce priniesť umenie a kultúru širokému publiku originálnym spôsobom. S #BigArtRide sme spojili ľudí a prekvapil ich s krásnymi umeleckými dielami z celej Európy a tiež s možnosťami virtuálnej reality.“

„Europeana využíva inovatívne technológie, ako napríklad virtuálnu realitu, na to, aby ľuďom priblížila európske kultúrne dedičstvo. Projekt #BigArtRide nie je iba o umení a technológii – je o spájaní Európy, jej umenia a obyvateľov,“ povedal Jan Müller, výkonný riaditeľ Holandského inštitútu pre zvuk a obraz.

 

Fantastické UI dizajny pre mobilné aplikácie

Fantastické UI dizajny pre mobilné aplikácie sú dielom autorského tandemu Ron Design a Ron Evgeniy a výsledok projektu 12-týždňového aktívneho tvorenia. Cieľom grafika a dizajnéra Rona Evgeniya z Ukrajiny bolo zlepšiť sa v grafickej práci a svoj progres postupne zverejňoval na svojich profiloch na Behance, Dribbble a Pinterest. Svoje práce sprístupnil odbornej verejnosti a zvažuje, že za malý poplatok bude svoje práce predávať. Pri pohľade na jeho diela súdime, že sa nepochybne nájdete veľa firiem a freelancerov, ktorí podobné skice ocenia.

 
Rona nájdete na nasledovných stránkach:
 
Web    Dribbble   Facebook   Twitter   Pinterest   Google+

Plannery Lock Screen

Plannery je osobný asistent, aktívny kalendár, ktorý sa zobrazuje priamo na uzamknutej obrazovke smartfónu. V porovnaní s bežnými inými kalendármi chce byť Plannery jednoduchší, prehľadnejší a krajší.

 

 

Plannery a jeho funkcie v grafike od vývojára:

 

Aj mobilná VR môže byť interaktívna, Realiteer sa dá ovládať pohybom ruky

Realiteer je vývojárske štúdio, v ktorého portfóliu sa zatiaľ nachádzajú dve aplikácie pre Android. Sú demonštráciami ich vlastného programátorského SDK balíčka, ktorý umožňuje prepojiť reálny svet s tým virtuálnym. Skúsenosť s aplikáciami od Realiteer je tak veľmi podobná tej, ktorú máte s VR headsetmi Oculus Rift a HTC Vive.

 

To, čo robí vývojársky tím Realiteer, je vskutku úžasné. Aj my sme si vyskúšali ich aplikácie s názvami GermBuster VR Cardboard a Wizard Academy VR Cardboard a sme veľmi milo prekvapení ich funkčnosťou. Samotné hry sú jednoduchšie, majú za cieľ v prvom rade spropagovať vývojárske možnosti, ktoré vytvoril Realiteer.

Stačí mobil, VR headset a vytlačený RealTrigger.

 

Pre využitie plnej funkčnosti potrebujete nasledovné:

  1. smartfón so schopnosťou prehrávať VR obsah (aspoň HD displej a gyroskop, my používame Sony Xperia Z1);
  2. vytlačiť si na tlačiarni RealTrigger (stiahnuť tu), teda akýsi QR kód na ploche A5;
  3. akýkoľvek VR headset, ktorý má otvor pre kameru na mobile;

 

Keď si zo stránky výrobcu stiahnete PDF s RealTriggerom a vytlačíte ho na papier formátu A4, musíte ho vystrihnúť a poskladať. Je to však veľmi jednoduché, v priebehu minútky máte v ruke čosi, čo vzdialene pripomína zbraň. Kamera na mobile sleduje práve tento RealTrigger, konkrétne hodnotí jeho polohu a vzdialenosť a potom zo získaných informácií aplikácia vytvára obraz virtuálnej zbrane (GermBuster) alebo čarodejníkovej palice (Wizard Academy). Video skladania tohto RealTriggera si môžete pozrieť na krátkom videu nižšie:

 

Pohyb je prekvapivo plynulý

Je takmer neskutočné, ako dobre dokáže kamera sledovať pohyby RealTriggera a spolupracovať s aplikáciou. Môžete sa pozerať smerom dopredu, pritom ale rôzne mieriť bublifukom na baktérie, ktoré sa objavujú vo virtuálnej miestnosti. Vo vašej fyzickej ruke máte iba kus papiera, ale pred očami v headsete virtuálnej reality sa vám zobrazuje celkom iný, komplexný predmet.

Virtuálnu zbraň si môžete otáčať, približovať a navyše je viditeľne v 3D. Skrátka, ako keby ste ju mali skutočne pred očami a v rukách. Veľmi nás prekvapivo, ako je pohyb plynulý a presný. Má mierne oneskorenie, tomu sa asi nikdy nevyhneme, ale aj to je iba minimálne – pri hre vás nijak negatívne neovplyvňuje. Softvér od Realiteer dokonca rozpoznáva aj vzdialenosť, takže si môžete virtuálny predmet pozrieť zblízka a keď ho vzdialite, vidíte svoju virtuálnu natiahnutú ruku.

 

RealTrigger si vytlačíte doma na tlačiarni a spracujete podľa vlastného uváženia.

Pripravuje sa aj multiplayer hra

Vývojár Realiteer zatiaľ nepripravuje zverejnenie svojho SDK pre Android, teda otvoreného softvéru. Predpokladáme, že si technológiu ponechá a bude ju licencovať, pretože zo samotných hier GermBuster a Wizard Academy zrejme nemá veľké príjmy (má v nich iba nasadené reklamy od Google).

Veľmi sa nám však pozdáva pripravovaný projekt s názvom Battle Z. Realiteer tvrdí, že pôjde o využitie technológie v spojení s multiplayer hrou. Výrobca zatiaľ neupresňuje, či bude multiplayer lokálny alebo celosvetový, avšak prvé videá z prototypov vyzerajú vynikajúco. Ide o FPS strieľačku (first person shooter), v ktorej môžete bojovať sám za seba alebo za vlastný tím proti zombies.

Vývojár tiež vo svojom fóre spomenul, že uvažuje nad platformou, ktorá umožní budovanie vlastného sveta, niečo ako Minecraft.

 

Realiteer zmení mobilnú VR k lepšiemu

Aplikácie od vývojára Realiteer výrazne posúvajú priemysel virtuálnej reality vpred. Vyzerá to tak, že ľudia napokon ani nebudú potrebovať plné VR headsety, ale celkom si vystačia s vlastnými smartfónmi. Z technológie sme takmer uchvátení, pretože nám veľmi pripomenula zážitky z používania HTC Vive, čo je spoločne s Oculus Rift najlepší VR headset sveta. Riešenie od Realiteer je však v porovnaní s nimi celkom zadarmo a prenosné.

 

McDonalds a jeho VR headset Happy Googles

Švédsky McDonald’s začal ako hračku pre menu Happy Meal ponúkať jednoduchý kartónový headset virtuálnej reality s názvom Happy Googles. Spolu s ním uvedie aj vlastnú 3D hru Slope Stars.

Priemysel s virtuálnou realitou je mimoriadne atraktívny aj pre spoločnosti, ktoré s komerčnými technológiami a elektronikou až tak veľa spoločného nemajú. Napríklad reťazec reštaurácií rýchleho občerstvenia McDonald’s vo Švédsku spúšťa kampaň, ktorou propaguje najnovšiu ponuku pre menu Happy Meal určené deťom. V krabici od menu nájdu nielen fyzickú hračku, ale podľa výberu aj jednoduchý VR headset s možnosťou stiahnutia vlastnej 3D hry do smartfónu.

McDonald’s hovorí o snahe priblížiť rodinám najnovšie technológie a prostredníctvom nich ich ešte viac spojiť. Nepochybujeme o tom, že na Slovensku by takáto ponuka bola ideálnym terčom pre rôznych naturalistov a pochybovačov, avšak prístup McDonald’s považujeme za správny. Deti sa takto môžu na návštevu reštaurácie s rodičmi tešiť a navyše si z nej odnesú niečo, čo v nich bude podporovať kreativitu a záujem o moderné technológie.

VR headset od McDonald’s s názvom Happy Googles je veľmi jednoduchý a spolu s menu by sa mal predávať za menej ako 4 eurá. Jeff Jackett, marketing director spoločnosti McDonald’s, pre magazín Adweek potvrdil, že Švédsko je prvou testovacou krajinou pre novinku, ktorú by neskôr radi zaviedli do celého sveta.

 

 

 

Robert Almási: Vymiera stredná vrstva a má to vplyv na umelcov

Začiatkom februára sa v bratislavskej galérii umenia IZAKaJA otvorila výstava maliara Roberta Almásiho s názvom Dotyky. Na vernisáži som sa Almásiho pýtal nielen na diela, ktoré práve vystavuje.

 

V umeleckej tvorbe Roberta Almásiho sa stretáva abstrakcia s vyobrazením človeka, prírody a zvierat. Podľa jeho vlastných slov je každý z obrazov kompletnou kompozíciou, zvyčajne s motívom ženy v prírode. “Žena, to je krajina a všetky jej kopce, údolia, vrchy, to reprezentuje jej telesné krivky,” tvrdí Almási.

 

Pán Almási, ako dlho sa venujete umeleckej tvorbe?

Mám 67 rokov, takže je to už veľmi dlho, od svojich dvanástich rokov ale veľmi intenzívne. Už v prvých ročníkoch na základnej škole som nekreslil to, čo učiteľka. Kedysi sa v škole kreslili také základné tvary, jablko, hruška, zajačik, ale ja som v tom videl iba tú guľu s ušami. Kreslil skutočného zajaca, ktorého som videl u susedov na dvore a učiteľka to nerada videla. To boli moje počiatky, ale potom som nastúpil na strednú umeleckú priemyslovku do Brna, kde som študoval grafiku. Po strednej škole som sa vrátil do Bratislavy na VŠVÚ, kde ma učil aj pán Matejka, ktorý počas môjho štúdia odišiel na druhý svet. Študoval som monumentálnu tvorbu a v tejto oblasti som aj pracoval neskôr ako monumentalista, robil som veľké gobelíny, drevené plastiky, maľby na steny, kamene, mramor. Prešiel som všetkým možným a vždy po týchto veľkých náročných prácach som si maľoval vlastné malé obrazy – známi o mne aj hovorievali, že “je dobrý vo veľkom, ale aj vo formáte vreckovky je stále čitateľný jeho rukopis”.

 

 

Na výstave Dotyky v galérii IZAKaJA nájdete aj v priebehu marca prierez tvorbou Roberta Almásiho. Celá výstava je rozdelená na dve oddelené časti, pričom v jednej z nich nájdete prevládajúcu červenú farbu, v druhej zmes ostaných. Zaujímavosťou je, že v rámci jedného obrazu sú zvyčajne kombinované iba dve farby a ich odtiene.

Almásiho tvorba je úzko spätá s motívom ženy a prírody, významné miesto v jeho živote i umeleckej činnosti majú kone, ktorým sa aktívne venoval tridsať rokov.

 

Robert Almási a Erik Stríž, autor rozhovoru (foto: izakaja.sk)

 

Vraveli ste, že by ste sa neradi nechali zaradiť do niektorého umeleckého štýlu. Je ale aspoň niektorý, ktorý vo vašej tvorbe prevláda?

Už sa ma snažili niekam zaradiť aj ostatní, často spomínali všelijaké -izmy. Pre mňa to ale nebolo dôležité, ja som maľoval, čo som chcel maľovať. Je ale možné, že som naturista, keďže vychádzam z prírody. Že sa v mojich obrazoch objavujú ženské telá a figúry, to je v podstate krajina – krajina pozostávajúca zo stromov, lúk, trávy, v nej môže ležať nejaký akt.

Mám rád more, Dunaj, vo vlnách sú opäť figúry ženských tiel a najmä na mojich obrazoch nájdete kone. Jazdil som tridsať rokov a dávalo mi to akúsi silu. Kone najprv musíte pripraviť, očistiť, potom si zajazdíte, je to aj fyzicky náročná práca. Podobne je to aj s obrazmi, najprv si ich treba pripraviť, napnúť plátno a tak ďalej, počas tohto čase musela v hlave dozrieť myšlienka na budúci obraz. Ani som ho už nechcel pokaziť, keď som sa kvôli nemu toľko narobil :-) Keď som už pristúpil k obrazu, vždy som vedel, čo budem maľovať a ako.

Takisto keď chodím na rôzne medzinárodné sympózia, tak nikdy na ne nejdem nepripravený. Prvé dva dni sú o rozhovoroch, pohode, o pripíjaní si s vínkom, ale potom už prichádza naozajstná práca. Nedávno sa mi stalo, že ma kolegovia upozornili, že sa predsa nepredbiehame a nesúťažíme, ale ja som iba potreboval zo seba dostať ten obraz krajiny, ktorú som videl v hlave.

 

 

Čo vás inšpiruje k tvorbe? Koho tvorba vás najviac ovplyvnila?

Určite je to krajina, ženy, kone, mám rád prostredie Žitného ostrova. Mám veľmi rád Tatry, rád som sa lyžoval, prešiel som aj kus sveta. To všetko je inšpiratívne.

Samozrejme, že na strednej škole som mal veľmi rád impresionistov, ale to podľa mňa dobre vidieť aj v mojej tvorbe. Inšpiráciu nachádzam tiež v moderných umelcoch, ktorí vedia jednou linkou, pár fľakmi niečo naznačiť a človek cíti, že to nie je iba fľak, farba, ale je to kus krásneho detailu.

Na tejto výstave Dotyky môžete vidieť prierez mojou tvorbou za posledných asi šesť rokov. Je to komorná výstava v galérii IZAKaJA menších a stredných formátov.

 

Živíte sa dnes výhradne umením?

Asi som sa narodil pod nejakou šťastnou hviezdou, pretože som sa umením živil vždy. Hneď po škole som dostal veľkú robotu a potom to išlo jedno za druhým. Kedysi som robil malé formáty, ktoré si ľudia vedeli kúpiť a postupne moja klientela narastala, že som nikdy nemal problémy. Avšak je to sínusoida, raz si hore, raz dole a v umení ako takom je to skoro katastrofa.

Vnímam zmenu sveta, vzniklo veľa zbohatlíkov, ktorí uprednostňujú autíčka, baráky a chrámy, ale umenie nie. Umenie je u nich na poslednom mieste. Kedysi kupovala obrazy stredná vrstva, lekári, inžinieri, ktorí chceli mať doma umenie. Neboli to horibilné sumy, ale táto stredná vrstva dnes vymiera a má to vplyv aj na umelcov.

Ja ale nie som tak náročný, že by som potreboval mať štyri Mercedesy, potrebujem jedno auto, ktorým viem previezť diela na výstavy. Nemám pocit, že by som potreboval mať hromady peňazí, to kazí život. Prežiť krásne, mať veľkú záhradu, mať pokoj, maľovať, v tom vidím zmysel.

Profil Roberta Almásiho:

IZAKaJA – Robert Almási, narodený 27. 01. 1948 v Kostolných Kračanoch, po ukončení Strednej umelecko priemyselnej školy v Brne a Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave sa usadil v Dunajskej Strede, kde tvoril a aktívne sa zapájal do kultúrne spoločenských aktivít, od 2002 žije a tvorí v rodnej obci, kde vo svojom ateliéri vytvoril možnosť vystavovať svoje ako aj diela kolegov čo sa stretlo s kladným ohlasom v okolí a jeho dielňu navštevuje nespočetné množstvo záujemcov – autor hlboko zakorenený vo svojom rodnom kraji s prevládajúcim citovým vzťahom ku krajine Žitného ostrova, neustále hľadajúci a nachádzajúci dušu tejto krajiny.

 

Samostatné výstavy od roku 1976

1976 – Praha, Komárno, Dunajská Streda
1977 – 1980 – Dunajská Streda, Zlaté Klasy, Paľkovičovo
1982 – 1983 – Neratovice, Jahodná, Trhové Mýto 1984 – Dunajská Streda, Čenkovce, Lehnice, Veľký Meder, Šamorín, Čičov
1985 – Modra – Harmónia, Piešťany 1986 – 1988 – Komárno, Horná Potôň, Orechová Potôň
1990 – Bratislava
1992 – 1994 – Piešťany
1995 – Jahodná
1996 – 1997 – Bratislava, Balatonboglár, Balatonalmádi, Komárno 1998 – Dunajská Streda, Komárno, Šamorín, Kaposvár
1999 – 2000 – Dunajská Streda, Bratislava
2003 – 2005 – Holice, Bratislava, Trhová Hradská, Moravské Kračany
2006 – Budapešť
2007 – Bratislava, Budapešť, Topoľčianky, Kostolné Kračany
2008 – Dunajská Streda Žitnoostrovné múzeum, Veľký Meder, Budapesť – Dabas, Janíky, Kostolné Kračany, Dunajská Streda KMG
2009 – Trnava

2016 – Bratislava, Galéria IZAKaJA

 

Rozhovor bol prepísaný z audiozáznamu, text zatiaľ autor neautorizoval.

Jozef Hubálek: Inšpiráciou pri tvorbe je možno aj moje ochorenie, skleróza multiplex (Rozhovor)

V roku 2008 mu diagnostikovali sklerózu multiplex a aj napriek ochoreniu (alebo snáď práve vďaka nemu) sa aktívne venuje umeleckej práci, organizuje výstavy svojich diel a vlastným príkladom poukazuje na to, že aj zdravotne hendikepovaní chcú a vedia tvoriť. Maliara Jozefa Hubáleka som sa pýtal na jeho umeleckú činnosť, čo ho inšpiruje, ktoré zo svojich diel považuje za najhodnotnejšie a do akej miery jeho tvorbu ovplyvňuje ochorenie.

Pán Hubálek, predstavte sa prosím niekoľkými vetami.

Narodil som sa v roku 1976 v Smoleniciach a dnes žijem v Slovenskej Novej Vsi. Som vyučený maliar-natierač a moje záľuby sú, samozrejme, maľovanie a cykloturistika v rámci možností, dobrý film, hudba. Som na invalidnom dôchodku, nakoľko mám diagnostikovanú sklerózu multiplex od roku 2008.

Maľovaniu sa venujem už od detstva, ale intenzívne som sa mu začal venovať až po príchode ochorenia . Maľovanie je môj koníček, som vlastne taký samouk. Tvorím podľa svojich finančných možností, hoci tých nie je veľa. Som rád a teší ma, ak sa moja tvorba páči aj verejnosti, to ma posúva vpred.

„Mesačný svit“ a „Niekto iný“, Jozef Hubálek

 

Čo pre vás znamená umenie? Prečo ste si vybrali za ústredný štýl práve abstrakciu?

Umenie pre mňa znamená prezentovať svoju predstavivosť, fantáziu. Je to také sebavyjadrenie, niekedy možno aj nálad a pocitov. A prečo abstrakciu? Ono to prišlo tak samo, mňa fascinujú abstraktné veci a predovšetkým ma to baví. Je to úžasná hra farieb a tvarov, predstavivosti a fantázie. Svojím spôsobom si obraz môžem namaľovať podľa seba ako chcem, môžem maľovať čo chcem, kombinovať si farby a tvary.

 

Vaše diela na mňa pôsobia väčšinou pozitívne. Čo je vašou inšpiráciou pri tvorbe?

Inšpiráciou pri tvorbe je možno aj moje ochorenie. Ja som kreslil a maľoval v podstate od detstva, hoci to bolo skôr tak sporadicky, no po diagnostikovaní Sklerózy multiplex sa maľbe venujem intenzívnejšie. Ochorenie bolo takým spúšťačom, motiváciou venovať sa maľovaniu viac. Vačšinou sa snažím maľovať tak, aby obraz hral pestrými farbami, aby pôsobil pozitívne aj na okolie. A, samozrejme, akýmsi hnacím motorom je aj to, keď sa tvorba páči aj verejnosti, keď si niekto zakúpi dielo a podporí moju tvorbu.

„Koniec“, Jozef Hubálek

 

Kto alebo koho tvorba vás najviac ovplyvnila? Sledujete súčasnú scénu s umením?

Ja som si vždy maľoval podľa seba. Ako sa vraví, taký vlastný štýl. Ale stále skúšam nové veci, čo ako vylepšiť. Určite sledujem aj iných autorov a niekedy aj iné diela sú mi inšpiráciou.

 

Je vo vašom portfóliu niektoré dielo, ktoré považuje za obzvlášť vydarené?

Určite áno. Každé moje dielo je svojím spôsobom výnimočné, aspoň pre mňa. Vždy sa snažím, aby každý obraz pôsobil energicky a pozitívne. Ale také obzvlášť vydarené diela sú pre mňa obrazy Nekonečno a Sloboda. Sú to moje také obľúbené.

„Nekonečno“, Jozef Hubálek

 

Aký čas vám zaberie tvorba jedného diela? Nechávate si čas na jeho dozrievanie alebo je to skôr o zachytení chvíľkovej emócie?

Je to rôzne. Niektoré diela sú namaľované za jeden deň, niektoré zaberú viac dní. Vačšinou je to viac dní, vzhľadom na môj zdravotný stav. Ale sú diela, ktoré som namaľoval a odložil na týždeň, na dva a neskôr sa k tomu vrátil s tým, že ešte to nie je ono, že niečo tam chýba.

Určite sú aj chvíle, kedy ma niečo napadne a jednoducho to v tú chvíľu musím dať na plátno.

Výstava na Ministerstve obrany SR

 

Keď niekto prejaví záujem, viete pripraviť nové dielo akoby „na mieru“? Alebo predávate iba už existujúce diela?

Áno, robil som pár diel aj na požiadanie, ale je to skôr výnimka. Väčšinou si tvorím podľa seba. Som pri tom uvoľnenejší a môžem pritom popustiť uzdu svojej fantázie.

Jozef Hubálek v strede, vernisáž v spoločnosti RESPECT (Piešťany, 2014)

 

Na vašej webstránke je uvedených veľa miest, kde ste vystavovali. Pripravujete aj ďalšie? Kde by vás mohli v priebehu roku ľudia zastihnúť?

V priebehu roka by som chcel vystavovať v Musique Club Galerie v Modre. Je to príjemná kaviarnička s dobrými ľuďmi, ktorí mi umožňujú každoročne prezentovať svoje diela. Pravdepodobne vo februári by mala byť spoločná výstava na Ministerstve hospodárstva, ktorú organizuje Slovenská agentúra na podporu zdravotne postihnutých občanov.

 

Využívate na svoju prezentáciu okrem výstav a webovej stránky aj iné kanály? Napríklad Behance, Dribbble a iné?

Zatiaľ na prezentáciu svojich diel využívam internet. Či už svoju webovú stránku hubalek.webnode.sk, slovenské alebo české stránky, ktoré prezentujú umenie, sociálne siete. No a ak je možnosť, tak aj prostredníctvom výstav.

„Pohľady“, Jozef Hubálek

 

Otvorene sa predstavujete ako umelec so sklerózou multiplex. Do akej miery má toto onemocnenie vplyv na vašu tvorbu?

Vlastne až po diagnostikovaní sklerózy multiplex sa tvorbe venujem intenzívne. Je to taký relax, dá sa povedať aj taká malá terapia. Pri tvorbe sa sústredím na plátno a farby, nemyslím na ochorenie. A tiež sa snažím ukázať, že aj hendikepovaní dokážu a chcú tvoriť. Samozrejme, podľa svojich možností.

 

Odporučili by ste maľovanie aj iným ľuďom s podobným zdravotným problémom? Ak áno, prečo?

Určite áno. Nielen maľovanie, ale akýkoľvek záujem niečo robiť, tvoriť. Ako som už spomenul, je to taký relax, človek nemyslí tak často na to onemocnenie. Ja mám radosť z toho, čo vytvorím a je to také zadosťučinenie, ak niekto prejaví záujem o moju tvorbu. O to viac ma to vtedy teší a svojím spôsobom ma to posúva ďalej.

 

Spoločná výstava, Banská Bystrica, radnica, 2014

 

Ďakujem za poskytnutie rozhovoru a prajem veľa úspechov.

Rozhovor bol autorizovaný.

 

Trinus VR je ideálny spôsob, ako hrať obyčajné hry vo virtuálnej realite

Aplikácia Trinus VR pre telefóny s Androidom dokáže v priamom prenose streamovať obraz z počítača na displej mobilného telefónu, pričom vie používať gyroskop v mobile na zmenu uhla pohľadu. Môžete ju mať aj zadarmo, prípadne zaplatiť päť eur za plnú verziu s viacerými výhodami.

Virtuálna realita je najmä zábavou. Je preto celkom prirodzené, že ju chcú ľudia používať v spojení s počítačovými hrami. K rozšíreniu tejto technológie do herného priemyslu vo veľkej miere pomáhajú nezávislí vývojári aplikácií, ktorých neženie vpred záujem zarobiť, ale skôr vyrobiť niečo, čo ich bude baviť. Je to aj prípad aplikácie Trinus VR.

Aplikácia Trinus VR je dostupná aj zadarmo v obchode Play, trial verzia však vždy po niekoľkých sekundách zobrazí výzvu na zakúpenie plnej verzie. Plná verzia má množstvo nastavení, môžete si prispôsobiť veľkosť i kvalitu obrazu. Určite odporúčame investovať tých päť eur a kúpiť si plnú verziu.

 

Na čo je Trinus VR dobrý?

Trinus VR prenáša obraz z počítača na displej mobilu. Cez kábel je to najlepšie, dokáže to však aj cez Wi-Fi s uspokojivou kvalitou. Na displeji telefónu sa obraz zobrazuje aj ako Fake3D, teda stereoskopicky – vtedy nie je 3D efekt skutočný, ale máte ho priamo pred očami a pohybom hlavy sa môžete rozhliadať dookola.

S aplikáciou tak budete môcť hrať hocijaké hry vo virtuálnej realite, napríklad aj Counter Strike, Outlast, Minecraft alebo Skyrim.

Skvelé je to, že Trinus VR prenáša obraz z aktívneho okna – môžete teda do mobilu posielať nielen hru, ale aj pracovnú plochu, internetový prehliadač alebo ľubovoľné video.

 

Čo budete potrebovať?

  1. Mobilný telefón s Androidom, ktorý má aspoň HD displej a gyroskop (my používame Sony Xperia Z1 s Full HD displejom);
  2. Headset virtuálnej reality (my používame Google Cardboard za pár eur z aliexpress.com);
  3. Aplikáciu Trinus VR v Android mobile (trial zadarmo alebo plnú verziu za 5,99€);
  4. Program Trinus VR pre počítač (ten je bezplatný, dá sa stiahnuť zo stránky trinusvr.com);
  5. Wi-Fi alebo USB kábel (nie je potrebné na internet, slúži iba na prenos obrazu z počítača do mobilu);
  6. Obsah, ktorý chcete spúšťať (ľubovoľná hra či video).

 

Trinus VR je spoľahlivá aplikácia a prenášaný obraz je veľmi uspokojivý. Je to stále také provizórne riešenie, ale za tých pár eur určite stojí.

Silvia Švecová a jej umelecké portfólio (Rozhovor)

MADE IN SLOVAKIA – Je pre nás potešením, že vám môžeme predstaviť Silviu Švecovú, slovenskú umelkyňu s veľmi zaujímavým portfóliom. Keď som vyhľadával zaujímavých ľudí pre náš seriál Made in Slovakia, viackrát som narazil na diela Silvie Švecovej a vždy na mňa zapôsobili veľmi neurčitým spôsobom. Diela sú atypické, v širokom spektre grafík, fotografií a dizajnov priam vytŕčajú svojou emotívnosťou a zdanlivou jednoduchosťou.

Silvia, tvoju prácu sledujem asi od konca minulého roka, ale grafike a kresbe sa venuješ už dlhšie. Povieš viac o tvojich začiatkoch v tejto umeleckej činnosti?

Všetko to začalo už v detstve. Zbierala som rôzne materiály, kombinovala, skúšala ich kreatívne spájať. Rada som kreslila, čítala literatúru o umení a umelcoch. Mojím najväčším vzorom bol Vincent van Gogh. Aktívne som začala tvoriť asi pred 9 rokmi. Dostala som prvé plátno, farby, štetce a skúsila som sa vyjadriť. Tak ma to očarilo, že som už nemohla prestať. Bol to osud. Začala som maľbou, kresbou, pokračovala som kolážou, kombinovanými technikami, spoločnými objektami vytvorenými s manželom a ďalšími experimentami.

 

Autor: Silvia Švecová

 

Máš umelecké vzdelanie? Má vplyv na tvoje umelecké práce?
Vyštudovala som na Technickej Univerzite Geodéziu, kartografiu a kataster, čo nie je priamo umelecký smer :-)
Ale napriek tomu ma to ovplyvnilo a posunulo istým spôsobom v samotnej tvorbe, čiary, body, línie, geometria, …to všetko akosi mám stále v dielach zakódované ako tajnú šifru. Na vernisážach sa mi často stáva, že ľudia, po tom ako sa dozvedia, že som vyštudovala geodéziu, to zrazu jasne cítia v tvorbe.

 

Myslíš, že aby umelec mohol tvoriť kvalitne, potrebuje mať aj formálne vzdelanie?
Neviem, či sa dá zovšeobecniť skutočnosť, že umelec musí byť vyštudovaný. Umenie musí mať človek v krvi, musí ho cítiť a vedieť podať. Musí ním dýchať a nevedieť bez neho žiť. Ja bez neho nie som ja. Formálne vzdelanie je skvelá vec, pomáha zístať prehľad o histórii umenia, prehľad o technikách tvorby, vytvára komunitu rovnako orientovaných ľudí a umožňuje počas školy vystavovať tam, kde to bez akademického vzdelania nie je možné. Ale na druhej strane, to všetko ešte nie je cieľ, je to len nástroj, ktorý človek až svojou vlastnou tvorbou po škole môže zhodnotiť a posunúť do roviny profesionálneho umelca. Čo nie je jednoduché. Kvalita umelca sa nedefinuje školou, ale samotnou originalitou, invenčnosťou a výpovednou hodnotou jeho diel. Preto si myslím, že umelec nie je len ten, kto striktne dodržal hierarchiu spoločenských postupov a skončil školu, ale že ním môže byť i človek, ktorý sa neformálne vzdeláva, objavuje, hľadá, tvorí, baží po sebaobjavovaní, sebavyjadrovaní, stále rastie a chce sa do diela celý odovzdať. Tak sa cítim ja.

 

Silvia Švecová, kresba

 

Z tvojich prác ma veľmi oslovili najmä diela Targets a Swirl of events. Neviem sa rozhodnúť, či na mňa pôsobia pozitívne alebo (presne naopak) depresívne. Čo ti slúžilo ako inšpirácia pri týchto dielach?
Inšpiráciou pri diele Targets bola myšlienka, že človek si môže vyberať v živote z viacerých možností, ktoré zdanlivo pôsobia rovnako – ako tri terče na obraze – ale on má možnosť iba jedného zásahu. Hľadanie správneho rozhodnutia, to čo sa javí ako rovnaké, identické, nie je rovnaké, je jedinečné, osobité ako všetko, čo na tomto svete vytvorila príroda a Boh. Nebolo mojím úmyslom vytvárať depresiu, skôr naopak, hlbšie zamyslenie a hľadanie ciest. Swirl of events je ako špirála, ktorá v sebe nesie udalosti nášho života, ktoré sa rodia, plynú, trvajú, menia sa a znova a dokola, sú nekonečným vírom. Obrazu dominuje síce čierna farba, ale dôvodom jej výberu bolo skôr vytvorenie hĺbky, tajomnosti a majestátnosti priestoru.

 

Silvia Švecová: Swirl of events

 

Existuje niečo, čo by ťa v práci inšpirovalo všeobecne?
Inšpirácia prichádza sama, nečakane, nebadane, po rôznych cestovateľských zážitkoch, po návštevách múzeí a galérií, pri pohľade na inšpiratívnu architektúru, po brázdení na internete, po skvelej hudbe, po skvelých zážitkoch s rodinou a priateľmi, po stretnutí so skvelými tvorivými ľuďmi, ale hlavne vtedy, keď sa nad vecami zamýšľam do hĺbky.

 

Koho práce ťa ovplyvňovali v začiatkoch a koho dnes? Prípadne koho práce vo svojej oblasti považuješ za inšpiratívne?
Ako som už vravela, Vincent van Gogh bol a aj je môj vzor. Jeho neľahký osud, jeho impresia a cit v obrazoch, ale hlavne to, že bol úplne iný ako ostatní a stále sám sebou. Mám rada diela Joana Miró, Melity Gwerkovej, Fera Liptáka, Márie Slovákovej, Lucy Hudec, Eweliny Suchanek, Oli Niepsuj, ale môj súčasný top je Scott Bergey. Je to bývalý kanadský pilot, ktorý sa okolo tridsiatky rozhodol pre výtvarné umenie a dal si pauzu v lietaní. Teraz lieta na plátnach a iných podkladoch a je skvelý. Nenapodobniteľný.

 

Autor: Silvia Švecová, projekt RECYKLOVAČKA

 

Okrem maľby/kresby sa venuješ aj inému? 
Najradšej maľujem, kreslím a robím koláže. Spolupracujem so zahraničnou firmou Bakero, kde na základe môjho obrazu „Urban Space“ vyrobili v Indii exkluzívny ručne tkaný koberec, ktorý bol prezentovaný v máji tohto roka na veľtrhu INDEX 2015 v Dubaji a v septembri na veľtrhu Maison and Objet v Paríži. Momentálne je vystavený v Prahe a v budúcom roku plánujem obraz spolu s kobercom vystaviť v ZOYA Museum v Elesko wine park v Modre, kde sa koná i Salón výtvarníkov, kde sa každoročne spolu s výtvarníkmi z malokarpatského regiónu spoločne prezentujem.

Digitálnej grafike a recyklovanému umeniu sa momentálne venujem dosť intenzívne. Mám záujem vytvárať umenie zo zdanlivo nepotrebných materiálov a pre verejnosť ponúknuť vo svojom ateliéri zážitkové RECYKLOVAČKY, kde si vytvoria pod mojim dohľadom neopakovateľné dielo, ekologickej, ľudskej i umeleckej hodnoty. Mám potrebu šíriť svoje umelecké cítenie bližšie k ľuďom a nabádať ich k radosti z tvorenia a k umelecko-duševným hodnotám.

 

Ako to vyzerá s komerčným uplatnením umelcov tvojho typu na Slovensku? A v zahraničí? Dá sa vďaka umeniu celkom vynechať zo života tradičné zamestnanie?
Na Slovensku je to s umením vo všeobecnosti ťažšie. Vyštudovaní umelci majú problém živiť sa vyslovene výtvarným umením. Veľakrát sú z nich učitelia či grafici, málokto ostáva vyslovene slobodným umelcom na voľnej nohe a živí sa výlučne umením. V zahraničí je to reálnejšie. Komerčné uplatnenie umelca je hlavne o tom, ako sa propaguje, aký ma marketing, ako často a kde vystavuje, aké má kontakty a chuť robiť podporu predaja svojich diel viac ako samotnú tvorbu. Ideálne je mať manažéra na túto činnosť, čo však na Slovensku nie je typické. Ja si hľadám cestičky na výstavy a propagáciu sama. Snažím sa o spojenie príjemného s užitočným, tvorím grafický dizajn a rozbieham vo svojom ateliéri takzvané RECYKLOVAČKY, ktoré budú mať pravidelný charakter a budú určené pre deti i dospelých. Budú zážitkovou formou v príjemnom prostredí pozitívne umelecky kreovať ľudí.

 

Autor: Silvia Švecová

 

Čo okrem Recyklovačky pripravuješ pre rok 2016? Kde môžeme vidieť tvoje diela?
Plán je tvoriť, tvoriť, tvoriť. Chcem sa viac venovať plagátovej tvorbe a kolážám, pripravujem si podklad na grafickú publikáciu s ilustráciami. Milujem ilustrácie. Budem už tradične vystavovať v ZOYA Museum v Modre na Salóne výtvarníkov; v Národnom osvetovom centre v Bratislave, kde sa zúčastňujem už niekoľko rokov súťaže Výtvarné spektrum; vo svojom ateliéri počas Dňa otvorených ateliérov, ktoré organizuje MOS Modra; snáď aj budúci rok sa budem môcť naživo odprezentovať na plenéry živelnej maľby na festivale Umenie a víno vo Svätom Jure. Hádam sa mi podarí sa odprezentovať i v zahraničí a naštartovať nové obzory v tvorbe.

 

Silvia Švecová, rozhovor pre 3Digital.sk

Silvia Švecová – profil (siskart.eu, Behance)

Narodila som sa v Prešove ( Slovensko ) v roku 1978, žijem v Bratislave od roku 2001 a od roku 2011 tvorím v ​​Častej. Som kreativistka, experimentátorka, realizátorka, idealistka, i výtvarníčka.  Od mala, som sa venovala  tvorbe úžitkového umenia a umeleckým remeslám. Veľmi pozitívne ma „zasiahla“ ilustračná tvorba ako aj práca s rôznymi materiálmi pri vytváraní textilných či iných diel. Spolu s manželom sa spolupodieľam pri zrode kreatívnych myšlienok a kreatívnych návrhov prevažne v oblasti umeleckej činnosti. Prostredníctvom maľovania a kreatívneho vytvárania sa snažím „potichu“ vyjadrovať svoje vnútorné „ja“ a komunikovať tak s okolitým svetom. Tvorím prevažne ilustrácie s orientáciou na detail, až po abstraktné, expresionistické obrazy a kresby, ktoré zachytávajú mnoho výjavov a podôb. Moja abstraktná tvorba je plná prekvapení a odhaľuje nové dimenzie maľby. V súčasnosti spolupracujem s grafikmi v oblasti web dizajnu ako aj na poli interiérového dizajnu. Vytváram i originálne grafické návrhy pre konkrétne zameranie či zadanie.

 

 

Remix OS je Android pre počítače, bude prenosný a celkom zadarmo

Android je softvérová platforma, ktorej možnosti presahujú uplatnenie iba v mobilných telefónoch a tabletoch. Remix OS je taká úprava systému Android, ktorá ponúka plnohodnotné Windows UI v kompaktnej veľkosti, s nízkymi nárokmi na výkon a pamäť. Vyzerá skvele a úžasné je, že bude prenosný, spustiteľný z obyčajných USB kľúčov typu FAT32 a celkom zadarmo. Zadarmo bude inštalácia, používanie a tiež všetky aktualizácie.

Svet elektroniky sa mení a počítače sa vyvíjajú veľkou rýchlosťou. Na poli, ktoré dodnes prakticky monopolne obsadzovali Microsoft a Apple, dnes prichádza Android ako lepšia alternatíva k distribúciam Linuxu. Android pre počítače s názvom Remix OS je kompletne prepracovaný, hoci ako jadro používa Android Lollipop.

V základnom režime je tvorený upraveným rozhraním, aplikácie otvára v oknách. Má spodnú lištu v štýle Štartu vo Windowse a na ploche niekoľko radov a riadkov odkazov na aplikácie. Vývojár svoj operačný systém štandardne vybavil správcom súborov, ktorý funguje prakticky rovnako, ako sme na to zvyknutí z Windowsov, Macov a Linuxov.

Zdroj: Jide Technology na Youtube.com

 

Android zameraný na produktívne využitie

Remix OS je v prvom rade o produktivite. Podporuje pokročilý multitasking, čo je vo svete androidových zariadení významný skok vpred. Ani tablety s 10-palcovými displejmi stále nepodporujú taký multitasking, ktorý by sa dal porovnať s Windowsom. A pritom je to veľmi dôležité, pretože až vtedy sa môže systém uchádzať o pozornosť ľudí, ktorí potrebujú na svojom zariadení skutočne pracovať – napríklad písať články či pripravovať reporty.

Po stránke kompatibility by mal byť Remix OS celkom otvorený, rovnako ako ostatné Androidy. Budú sa dať na ňom spustiť všetky bežné aplikácie, podľa videa v ich verzii pre mobilné telefóny. V prípade potreby však bude možné prepínať aj na celoobrazový mód, prípadne aplikáciu minimalizovať do spodnej lišty.

Remix OS bežiaci na Android Lollipop

 

Prenosný a celkom zadarmo

Nespornou výhodou systému Remix OS bude jeho prenosnosť. Bude sa dať spustiť z USB 3.0 kľúča s minimálnou veľkosťou 8 GB a formátovaný do FAT32. Systém je možné bootovať na čipsetoch x86, na ktorých beží až 80 percent počítačov vo svete.

Stiahnutie, inštalácia, používanie a aj preberanie aktualizácií bude celkom zadarmo, čo je veľmi zásadné v budúcej uplatniteľnosti systému. Inštalačný súbor sa bude dať od polovice januára zo stránok vývojára – JIDE.COM.

Remix OS bežiaci na Android Lollipop

 

Remix OS od Jide nie je jediným Androidom upraveným pre potreby pokročilého multitaskingu a s lepším UI. Aj samotné Google už predáva notebooky so systémom Chrome OS, na ktorom je možné spúšťať aj Android aplikácie. V minulosti sme tiež písali o vývojároch, ktorí sa síce snažili napodobniť Windows UI na Androide, avšak ich riešenie bolo pomalé a nie celkom praktické – išlo skôr o launcher bežiaci na bežnom Androide.

Iný prípad je All-in-One počítač HP Slate 21 – ten pracuje so štandardným Androidom, čo však nemusí byť celkom ideálne riešenie, keď všetky spúšťané aplikácie sú celoobrazové.

 

Remix OS bežiaci na Android Lollipop

Remix OS bežiaci na Android Lollipop

Remix OS bežiaci na Android Lollipop

Remix OS bežiaci na Android Lollipop

Remix OS bežiaci na Android Lollipop

 

Čo bolo na monitoroch vo filme SPECTRE?

Film SPECTRE, 24. film o Jamesovi Bondovi, bol v prvom rade veľkolepým finálne kariéry britského tajného agenta, v ktorom sa odkryli rôzne spojenia v pozadí jeho starších prípadov. Rovnako ako aj v ostatných bondovkách, aj v tejto sa na displejoch a monitoroch objavovali vizuálne prepracované prostredia softvérov, s ktorými by nevedel pracovať ani ten najlepší odborník.

 

Ono to vyzerá oveľa lepšie, keď sa na displeji stále niečo hýbe, tam sa otáča 3D objekt a keď (celkom nepochopiteľne) počítače neustále vydávajú čudné zvuky. Na tom, aby tento komplikovaný dynamický celok vznikol, pracujú celé tímy grafikov, dizajnérov a tvorcov animácií. Na filme SPECTRE sa takto stretli mgfxstudio, BT CORCORAN, Fraser Macedo a Guy Hancock, všetci z Veľkej Británie.

Svoje práce odprezentovali aj na verejnosti, pričom tak lepšie ukázali, čo všetko sa objavovalo na displejoch vo filme SPECTRE.

 

SPECTRE Credits:
Director: Sam Mendes
Executive Producer: Callum McDougall
DoP: Hoyte Van Hoytema
VFX Producer: Leslie Lerman
VFX Supervisor: Steve Begg
Production Designer: Dennis GassnerOn Screen Graphics provided by RUSHES:
Creative Supervisor: John Hill (Vincent)
Motion Graphics Lead: Barry Corcoran
Motion Graphics Artists: Guy Hancock, Fraser Macedo, Matt Tsang, Ernesto Porto, Yugen Blake, Justin Blampeid
Concept Design: Simon Cassels, Ash Thorpe
Compositing Lead: Noel Harmes
Compositing Artist: Sarah Breakwell
CG Supervisor: Andy McNamara
CG Artists: Craig Travis, Andrea Scibetta, Mark Woodcock, Nimesh Patel
VFX Lead: Leo Weston
VFX Artists: Richard Russell, Lorenzo Newell

Head of Operations: Joce Capper
Head of Production: Jules Pye
Executive Producer: Kristy May Currie
Line Producer: Caroline Laing
Production Coordinator: Jon Purton, Domhnall Malone

 

PHP 7 je najväčšou modernizáciou za posledné roky

Sedem rokov po sebe je PHP štvrtý najpopulárnejší programovací jazyk na svete. Stojí za 200 miliónmi webstránkami na svete a beží na ňom až 81 percent webových serverov. Dnes sa stretávame s významnou aktualizáciou tohto programovacieho jazyka, pričom ide o najväčší update od roku 2004, kedy bola uvoľnená verzia 5.0.

Jednou z najvýznamnejších inovácií PHP 7 je oveľa väčšia výkonnosť. Podľa benchmarkov WordPressu sú je až 3-krát rýchlejšie v porovnaní s verziou 5.6. Medzi nemenej významné inovácie patria aj celkom nové funkcie safe mode, magic quotes a množstvo nových keywords.

Nové možnosti a kľúčové slová znamenajú, že napríklad taký WordPress bude musieť prejsť dôkladným prekódovaním, aby bol s novým PHP 7 kompatibilný.

PHP 7 je k dispozícii už dnes, jeho nasadenie do praxe veľkými servermi a poskytovateľmi však nebude okamžitý. Zvyčajne to trvá dokonca roky, kým sa nové PHP celkom udomácni aj medzi poskytovateľmi serverov. V rýchlosti aplikovania do praxe by však mohlo pomôcť, že je nové PHP menšie, rýchlejšie a tak šetrí aj prevádzkové náklady poskytovateľov, ktorým sa mohla počiatočná investícia do novinky v dohľadnej dobe vyplatiť.

 

Viac o novom PHP 7 nájdete na oficiálnych stránkach php.net:

http://php.net/archive/2015.php#id2015-12-03-1

 

Lukáš Majzlan a jeho web pre Jozefa Metelku

MADE IN SLOVAKIA – Lukáš Majzlan a jeho agentúra Art4web pripravila pre športovca Jozefa Metelku webstránku, na ktorej propaguje svoje úspechy na poli cyklistiky, predstavuje svoj tím, partnerov a vôbec všetko, čo s jeho športovou kariérou súvisí.

 

Webstránka jozefmetelka.com je iba jednou z pomerne širokého portfólia značky Art4web. Tá ponúka kreatívne služby a po zhliadnutí posledných realizácií súdime, že veľmi kvalitné. Jej produkty sú na vysokej úrovni, využívajú moderné webové technológie a precíznu grafiku a dizajn.

Stránka jozefmetelka.com spĺňa snáď všetko, čo očakávame od modernej webovej prezentácie športovca – pútavý vzhľad, veľmi pozitívny prvý dojem, jednoduchú navigáciu a orientáciu a responzivitu pre rôzne zariadenia.

V čase publikovania tohto článku na prehliadači Chrome nebola funkčná najpútavejšia časť stránky – jej úvod s animovaným Jozefom Metelkom. Na demonštračnom videu však táto funkcia vyzerá vynikajúco a napríklad v prehliadači Safari funguje korektne.

 

Zdroj: https://vimeo.com/125119727

 


Utrpenie mladého freelancera #02

Vitajte v druhom vydaní nášho seriálu Utrpenie mladého freelancera. My, freelanceri (nie, to nie sú tí, ktorí pracujú for free, teda zadarmo), dobre poznáme ten každodenný stres, šibeničné DL a klientov s rečami typu: „Veď tam stačí len posunúť jedno logo naľavo.“ Tieto naše hodnotné skúsenosti zasa iní grafici, dizajnéri a kreatívci spracujú do vtipných komiksov alebo pekných obrázkov, na ktorých sa potom všetci zabávajú, veď aj my to dobre poznáme a áno, ten klient, však to je skoro ako môj.

Avšak iba my, skúsení, vieme, že tieto komiksy sú iba zúfalým výkrikom utrpenia. Každý týždeň budeme pre vás vyberať niekoľko takých vtipov, komiksov a obrázkov, ktoré skvele vystihujú prácu priemerného freelancera.

 

Jedna dobrá rada pre tých, ktorí ešte nevedia po anglicky: Angličtina už nie je cudzí jazyk a rozhodne nie pre freelancera.

Zdroj: creativemarket.com

 

 

 

 

Utrpenie mladého freelancera #01

Vitajte v prvom vydaní nášho seriálu Utrpenie mladého freelancera. My, freelanceri (nie, to nie sú tí, ktorí pracujú for free, teda zadarmo), dobre poznáme ten každodenný stres, šibeničné DL a klientov s rečami typu: „Veď tam stačí len posunúť jedno logo naľavo.“ Tieto naše hodnotné skúsenosti zasa iní grafici, dizajnéri a kreatívci spracujú do vtipných komiksov alebo pekných obrázkov, na ktorých sa potom všetci zabávajú, veď aj my to dobre poznáme a áno, ten klient, však to je skoro ako môj.

Avšak iba my, skúsení, vieme, že tieto komiksy sú iba zúfalým výkrikom utrpenia. Každý týždeň budeme pre vás vyberať niekoľko takých vtipov, komiksov a obrázkov, ktoré skvele vystihujú prácu priemerného freelancera.