Archív kategorií: Virtuálna realita

Košickí študenti sa budú učiť anatómiu vo virtuálnej realite

To, čo sa dosiaľ učili len z obrázkov v učebniciach a textov kníh, to teraz pochopia oveľa rýchlejšie vo virtuálnej realite. Žiaci Strednej zdravotníckej školy na Kukučínovej ulici v Košiciach sa budú učiť anatómiu v 3D priestore. V súťaži, ktorú organizovala sieť nemocníc Svet zdravia, spoločnosť Samsung a Virtual Medicine, totiž škola vyhrala zriadenie virtuálnej anatomickej učebne (VAU). Porazila ďalších 16 stredných zdravotníckych škôl.

„Študenti budú môcť vďaka aplikácii vidieť jednotlivé štruktúry ľudského tela z rôznych perspektív. Môžu ich interaktívne otáčať, nakláňať, zväčšovať či oddeľovať tak, akoby mali reálne sústavy ľudského tela pred sebou,“ vysvetľuje Tomáš Brngál, ktorý spolu s informatikom Milošom Svrčekom aplikáciu vytvorili a založili start-up Virtual Medicine. 

Čo tvorí virtuálnu anatomickú učebňu?

  • 16 VR setov: Samsung Gear VR s kontrolerom a Samsung Galaxy S8
  • 1 x Google Chrome cast (umožňuje zrkadlenie obrazu z VR na obrazovku, z 3D do 2D, umožňuje zapojenie celej triedy)
  • 1 x 65 palcová interaktívna obrazovka Samsung
  • licencie na aplikáciu VAU pre stredné školy

Brngál podotýka, že žiaci konečne uvidia, ako ľudský organizmus vyzerá v troch dimenziách, lebo doteraz sa to učili prevažne z obrázkov v učebniciach a učivo tak pochopia oveľa lepšie a rýchlejšie. „Aplikácia navyše obsahuje aj prvky gamifikácie. Študenti si tak môžu napríklad hravou a interaktívnou formou otestovať, či poznajú ten ktorý sval,“ opisuje. Aplikácia zároveň obsahuje pomenovania jednotlivých častí tela v slovenčine aj v latinčine a ich základnú charakteristiku.

Jeden z najnáročnejších predmetov v 3D

Riaditeľka Strednej zdravotníckej školy na Kukučínovej ulici v Košiciach Anna Hencovská vysvetľuje, že anatómia je pre veľký rozsah učiva i latinské názvoslovie jedným z najnáročnejších predmetov. „Virtuálna realita predstavuje pre študentov nenáročný spôsob, ako získavať poznatky prostredníctvom vlastného zážitku a osvojiť si ich tak jednoduchšie a rýchlejšie už na hodine. Podporí názornosť vyučovania základného predmetu pre odbory praktická sestra, masér, diplomovaná všeobecná sestra, diplomovaný fyzioterapeut, zdravotnícky záchranár a sanitár,“ hovorí. 

Interaktívny spôsob výučby podľa riaditeľky zlepšuje sústredenosť študentov na učivo, zapája do procesu viaceré zmysly či zvyšuje motiváciu žiakov a v porovnaní so štúdiom kníh si študenti poznatky pamätajú i dlhšiu dobu. „Projekt môžeme zároveň využiť pri väčšine tematických celkov. Ďakujem organizátorom súťaže, ktorí podporili našu snahu o modernizáciu vzdelávania v našej škole,“ dodáva Hencovská. 

Aplikácia, ktorú upravili pre potreby strednej školy, bude obsahovať všetky zložky ľudského tela, teda svaly a kosti, cievy, nervy, orgány či jednotlivé sústavy.

Tretia stredoškolská virtuálna učebňa na Slovensku

Virtuálna anatomická učebňa v Košiciach je len tretia svojho druhu na strednej škole. „Veríme v budúcnosť virtuálnej reality v medicínskej praxi. Sme veľmi radi, že v spolupráci s partnermi sa nám podarilo túto technologickú inováciu priniesť na stredné školy, ktoré vychovávajú budúcich zdravotníckych pracovníkov. Keďže tých je na Slovensku nedostatok, aj takýto projekt by mal pomôcť prilákať mladých ľudí k tomuto odboru,“ zdôraznila Lenka Smreková, finančná riaditeľka siete polikliník ProCare a siete nemocníc Svet zdravia.

Technologickým partnerom a iniciátorom projektu je spoločnosť Samsung Electronics, ktorá škole poskytla vybavenie pozostávajúce zo 16 setov pre virtuálnu realitu a 65-palcovú obrazovku. „Chceme poukázať na nové netradičné spôsoby výučby prostredníctvom našich technológií a tiež zatraktívniť štúdium medicíny. Ľudské telo je úžasný fenomén a v spojení s virtuálnou realitou prináša nové možnosti k jeho bádaniu,“ uviedla Zuzana Mravík Zelenická, Corporate Citizenship Manager zo spoločnosti Samsung. 

Koncom roka 2017 vznikla prvá takáto učebňa v Košickom kraji na Strednej zdravotníckej škole v Michalovciach. Teší nás, že k nej pribudla ďalšia. Aj v našom kraji vnímame v posledných rokoch nedostatok študentov, ktorí sa hlásia na zdravotnícke školy. Tí potom chýbajú v nemocniciach a ďalších zdravotníckych zariadeniach. Len v kraji chýba zhruba 200 zdravotných sestier, ďalších 250 je v dôchodkovom veku. Verím, že aj takáto moderná učebňa zvýši záujem mladých ľudí o štúdium v zdravotníckych odboroch,“ uviedol predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.

Vyhrali ju v súťaži

Košická škola získala VAU učebňu vďaka výhre v súťaži, ktorá pozostávala z troch samostatných postupových kôl. V rámci prvého, do ktorého sa prihlásilo 17 škôl, museli študenti vytvoriť zaujímavú videoprezentáciu svojej školy. Druhým kolom bolo online hlasovanie, počas ktorého verejnosť dávala hlas svojmu preferovanému účastníkovi a do finále tak posunula päť najúspešnejších škôl. Celkovo prišlo do súťaže vyše 35-tisíc hlasov a najviac ich získali školy v Žiline, Košiciach, Prešove, Ružomberku a Nových Zámkoch.

V rámci posledného kola zasadla komisia pozostávajúca z piatich zástupcov organizátora súťaže a zástupcov partnerov. Na základe viacerých kritérií, kde zohľadnila aj počet získaných hlasov, kvalitu prihláseného videa či doterajšie skúsenosti školy s podobnými progresívnymi projektmi vybrala víťaza – Strednú zdravotnícku školu na Kukučínovej ulici v Košiciach.

„Šanca na úspech bola reálna, lebo škola má bohatú históriu, kvalitných absolventov, spolupracuje so zdravotníckymi zariadeniami, ponúka možnosť štúdia vo viacerých odboroch denného i externého štúdia, každoročne sa zapája do súťaže Florence roka či pomáha pri súčinnostných cvičeniach,“ zdôraznila riaditeľka školy.

Virtuálnu realitu chcú aj na iných hodinách

Momentálne sú na Slovensku zriadené tri virtuálne anatomické učebne. V decembri 2016 vznikla prvá virtuálna učebňa pre študentov medicíny na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského a koncom roka 2017 prvé VAU učebne na dvoch stredných zdravotníckych školách – v Michalovciach a v Bratislave na Strečnianskej ulici.

Na konci školského roka 2017/2018 spoločnosť Samsung zisťovala, ako sa žiakom na stredných školách v Bratislave a Košiciach s virtuálnou realitou na hodine anatómie pracuje. Vyše 82,4 percenta opýtaných študentov uviedlo, že anatómia sa im pomocou virtuálnej reality učí ľahšie. Takmer 91,8 percenta by zase chcelo virtuálnu realitu využívať nielen na anatómii, ale aj na iných predmetoch. A vyše 94 percent by ju odporučilo aj ostatným študentom. Žiaci pritom v otvorených otázkach konštatovali, že vďaka tomuto projektu si dokážu rýchlejšie osvojiť poznatky a lepšie ich pochopiť, keďže jednotlivé sústavy vidia a môžu s nimi narábať.

Súťaž o zriadenie virtuálnej anatomickej učebne vznikol v spolupráci spoločností Samsung Electronics, siete nemocníc Svet zdravia a startupu Virtual Medicine. Jeho cieľom je nasadiť inovatívne technológie do procesu výučby a ukázať ich prínos, prispieť k zvýšeniu kvality prípravy študentov na budúce povolanie i k zvýšeniu atraktivity samotného štúdia. Celkové náklady na zriadenie virtuálnej učebne sa vyšplhali na takmer 40-tisíc eur.

Virtuálna realita v realitnom biznise a ako budovať VR prostredie

Pýtal som sa v realitnej kancelárii na použiteľnosť technológií virtuálnej reality v praxi a sám som vyskúšal, aké je ľahké navrhovať interiér bytu a následne si ho prezerať cez headset virtuálnej reality.

 

Technológie virtuálnej reality sa stávajú stále dostupnejšími a je prirodzené, že sa ju snažia využívať aj spoločnosti ako jeden z marketingových nástrojov. Zatiaľ jedinou realitnou kanceláriou u nás, ktorá tieto možnosti aktívne využíva, je Riešime bývanie. Iné realitné kancelárie využívajú podobné riešenia, predovšetkým sférické a panoramatické fotografie. Spracovať reálnu nehnuteľnosť do virtuálnej reality však nie je ani jednoduché, ani lacné. Naopak, dizajnové a architektonické štúdiá to majú jednoduchšie, pretože im stačí previesť už existujúci 3D model do špeciálneho softvéru.

Virtuálna realita (VR) sa stále vyvíja a zdá sa, že prím bude hrať práve tá virtuálna realita, na ktorej zobrazenie sa využívajú mobilné telefóny. Tie sa stávajú stále výkonnejšími a majú čoraz kvalitnejšie štandardy v zobrazovaní, vďaka čomu sa k VR môže dostať oveľa väčšia skupina ľudí. Už za 150 eur si dnes môžete zabezpečiť Full HD smartfóny, ktoré sú veľmi dobrým základom pre VR.

Ako odborník vyslovujem predpoklad, že virtuálna realita sa bude uberať rovnakým smerom, ako hry. Existujú herné konzoly a počítače, ktoré umožňujú dobrú hrateľnosť a skvelú obrazovú kvalitu, mobilné telefóny sa však postarajú o celkovú popularizáciu a masové využitie technológie – hoci v nižšom štandarde.

 

Vyskúšal som to sám a nie je to žiadna veda

Problematika virtuálnej reality ma mimoriadne oslovila ešte pred rokmi a aktívne sa ňou nekomerčne zaoberám od roku 2013. Väčšmi som však do technologického pozadia virtuálnej reality vstúpil až v roku 2014, keď som v CAD programoch začal navrhovať interiér svojho budúceho domu. V priebehu dvoch rokov som získal pokročilú znalosť práce v softvéri SketchUp, čo je veľmi solídny základ pre každého profesionálneho interiérového dizajnéra a snáď aj začínajúceho architekta.

Osvojiť si princípy tvorby 3D objektov nie je nič komplikované a v priebehu niekoľkých týždňov som bol schopný pripraviť veľmi precízne návrhy interiérov, ktoré presne korešpondovali s pôdorysmi reálnej nehnuteľnosti. Význam výroby týchto vizualizácií nie je zanedbateľný, pretože umožňuje získať relevantný a presný plán budúceho interiéru a umožňuje vyvarovať sa chybám pri jeho budúcej realizácii.

 

3D modelovací program SketchUp v jeho bezplatnej verzii (foto: 3Digital.sk)

Prehliadať diela v 3D podobe je praktické a príťažlivé, neschopnosť odhadu veľkostí a vzdialeností ma však nútila hľadať ešte vyspelejšie riešenia – a virtuálna realita bola v tomto smere perfektným nástrojom. Už iba prísť na to, ako previesť už existujúce 3D modely do VR.

 

Program SketchUp umožňuje veľmi precízne 3D modelovanie. Skvelý je tiež jeho rozšírenie 3D Warehouse, teda sklad platených i bezplatných 3D modelov od iných tvorcov. Nájdete tu aj množstvo produktov z obchodu IKEA, na fotke vyššie vidíte lampu KLABB.

Keď hovorím o softvéri SketchUp (jedno, či platenej alebo bezplatnej verzii), existuje jedno veľmi praktické rozšírenie, dnes sa volá Kubity. Ešte pred niekoľkými mesiacmi som ho používal pod názvom qrVR a neskôr qrScope, ktorý bol zadarmo a fungoval perfektne. Stačilo súbor s príponou .skp (formát programu SketchUp) uploadnuť na cloud qrVR, ten 3D objekty prekonvertoval do jemu potrebného formátu a po tejto konverzii sa na obrazovke počítača objavil QR kód. Ten stačilo potom naskenovať aplikáciou qrVR v smartfóne, model sa stiahol a bol pripravený pre použitie aj v binokulárnom režime pre VR. Pohyb v prostredí bol možný buď bluetooth ovládačom alebo klikaním na displej, prípadne stláčaním akčného tlačidla na headsete virtuálnej reality.

Dnes funguje aplikácia Kubity veľmi podobne, avšak je už platená. V minulosti bola bezplatná iba vtedy, keď ste 3D model uploadli s funkčnosťou do konca aktuálnej hodiny. Každá ďalšia hodina dostupnosti 3D modelu bola spoplatnená, dnes je však platené všetko. Počítajú sa však predovšetkým dni. Pre interiérových dizajnérov to znamená, že ak chcú klientom odprezentovať plán interiéru, musia si za to zaplatiť. Nie je to neférové a ani pridrahé, ale už to mierne komplikuje situáciu.

Aplikácia KUBITY umožňuje prevod 3D objektov a prostredí do virtuálnej reality.

Spálňa navrhnutá v programe SketchUp po exporte do programu Kubity.

 

Interiérový dizajn a architektúra vo virtuálnej realite

Existuje však aj celkom iný prístup k výrobe 3D prostredí pre virtuálnu realitu. Dá sa to spraviť tak, aby bol model dostupný kedykoľvek a kdekoľvek. Základom je opäť CAD softvér, napríklad aj vyššie spomínaný SketchUp, v ktorom sa navrhne 3D priestor – avšak bez textúr, povrchov a interakcií. Následne sa spraví prevod 3D modelu do vývojového prostredia Unity 3D, Unreal Engine alebo CryEngine a v ňom sa nastavia textúry, povrchy, osvetlenie, interakcie a tiež spôsob prehliadania. V tomto kroku sa dá nastaviť, aby sa interakcia používateľa s 3D modelom diala vo forme virtuálnej reality.

Tento spôsob je pre interiérových dizajnérov a architektov praktickejší, vyžaduje si však vyššie vstupné investície do nákupu softvéru. Navyše nastavovanie technických parametrov je o niečo komplikovanejšie a vyžaduje si viac skúseností. Ja osobne som tento spôsob ani neskúšal využiť.

Virtuálna realita z obyčajného 3D modelu vyrobenom v programe SketchUp. (foto: Erik Stríž/3Digital.sk)

 

Predaj reálnych bytov s pomocou virtuálnej reality

Pred dvomi týždňami som navštívil realitnú kanceláriu Riešime bývanie, ktorú vedie známy realitný poradca a maklér Martin Čapo. V snahe poskytnúť klientom ešte kvalitnejší servis sa kancelária rozhodla pre využitie virtuálnej reality, prostredníctvom ktorej si klient môže prezrieť reálne nehnuteľnosti z jediného miesta. Stačí na to jeho mobilný telefón a akýkoľvek prehliadať virtuálnej reality, napríklad aj populárny papierový Cardboard.

Realitka RB využila softvér a hardvér značky Matterport. Je to robustná cloudová platforma, ktorej produkty sú mimoriadnej kvality. Stačí si do smartfónu stiahnuť aplikáciu Matterport a vybrať si z galérie vzorových bytov a domov (príklady tu).

Martin Čapo z Riešime bývanie na prezentácii využitia VR technológie v realitnom biznise. (foto: Erik Stríž/3Digital.sk)

 

Ako mi povedal Martin Čapo, prvotné investície do tejto technológie nie sú nízke. Vraj niečo medzi 5 až 10-tisíc eurami, čo znamená, že pre bežnú malú realitku je využitie tejto platformy celkom nereálne. Najväčší podiel na týchto prvotných investíciách nemá ani tak softvér, ako skôr nákup hardvéru. Potrebná je špeciálna automatická kamera, tablet Apple iPad a, samozrejme, zaplatiť človeka, ktorý bude fotiť nehnuteľnosti.

Funguje to tak, že maklér do každej z miestností postaví kameru na statíve a cez tablet spustí nové snímanie. Kamera sa otáča automaticky a sníma okolie, pričom fotografie potom spojí do jedného veľkého celku. Výsledkom je fotorealistická grafika a presný odhad veľkostí a vzdialeností. Na kvalitnom smartfóne s aspoň Full HD displejom je výsledok mimoriadne pôsobivý, pretože používateľ skutočne môže získať reálnu predstavu o charaktere a rozmeroch bytu.

 

Dá sa to aj zadarmo, ale…

Bolo by však naivné myslieť si, že finančne náročné riešenie od Matterportu je jediné, ktoré možno v realitnom biznise uplatniť. V praxi sa dá veľmi prakticky využiť aj obyčajná Carboard Camera, ktorá dokáže vytvoriť panoramatické fotografie priestoru, ktoré sa dajú následne prezerať ako virtuálna realita. Toto riešenie síce nie je tak kvalitné, ako to od Matterportu, je však bezplatné a ak máte smartfón s dobrou kamerou, výsledky môžu byť veľmi dobré.

Napríklad realitná kancelária DIRECTREAL ponúka už dlhší čas vo svojich inzerátoch aj 360° fotoprehliadky nehnuteľností, i keď bez použitia virtuálnej reality. Sú to sférické fotografie vysokej kvality, pričom na prehliadanie nehnuteľnosti nepotrebujete headset virtuálnej reality. Stačí vám displej mobilu alebo myš k počítaču (príklad tu).

Google v rámci doplnkových platených služieb ponúka aj Business View, čo je v podstate Street View pre interiéry. Takto nafotené interiéry sa potom zobrazujú naprieč všetkými zariadeniami (počítač, tablet, mobil), v Mapách Google, vo vyhľadávači a tiež vo vyhľadávači hotelov. Je to ideálne riešenie pre kaviarne, nákupné centrá a iné podniky, ktoré by takýmto spôsobom mohli prilákať viac zákazníkov. Tieto virtuálne prehliadky vyrábajú certifikovaní odborníci, ktorých zoznam je pomerne pestrý aj na Slovensku (viac tu).

 

VR je doplnok, nie revolúcia

Martin Čapo z RB – Riešime bývanie mi povedal, že neočakáva, že sa pre túto novinku zvýšia predaje nehnuteľností. Virtuálnu realitu považuje za doplnok a usudzuje, že je správne uchopiť tento začínajúci trend už dnes a zaslúžiť sa tak o prvenstvo medzi slovenskými realitnými kanceláriami.

K tomuto názoru sa prikláňam aj ja; nemyslím si, že by technologické inovácie výraznejším spôsobom podnietili vznik dopytu po nehnuteľnostiach, je to predovšetkým ďalšia praktická služba, navyše používateľsky veľmi atraktívna. Význam realitného makléra bude nielen v sprostredkovaní bytu či domu, ale aj v poskytnutí komplexného poradenstva a právneho servisu, pričom vyspelá fotodokumentácia bude hrať vždy dôležitú úlohu v rozhodovaní klientov.

 

 

 

 

Budovali sme svet vo virtuálnej realite. Môžete aj vy, stačí vám mobil a ovládač.

Vďaka bezplatnej aplikácii VR Craft môžete sami vyskúšať, aké je to budovať svet vo virtuálnej realite vlastnými rukami. Potrebujete iba lacný bluetooth ovládač, headset VR a mobil.

 

Virtuálna realita je fenomén, o ktorom budeme ešte veľmi veľa počuť. Zatiaľ je to predovšetkým o zábave a o sledovaní panoramatických videí, avšak pomaly sa dostávajú do povedomia verejnosti aj praktické využitia tejto technológie. Už to bolo napísané tisíckrát, že VR je ideálna pre architektov a interiérových dizajnérov, ktorí môžu získať pocit skoro fyzickej prítomnosti v návrhu, ktorý sa ešte reálne nepostavil. Interiéroví dizajnéri zasa môžu klientom ukázať rekonštruovaný byt tak, ako keby v ňom skutočne stáli.

Prirodzene ma zaujímalo, či existuje možnosť, ako si už dnes, čo možno za najmenej peňazí, začať tvoriť vlastné svety vo virtuálnej realite. Áno, jedna z možností je napojiť si mobil na počítač, nainštalovať si potrebné 3D modelovacie programy a nejak sa dopracovať k tomu, že vyrobíte hru pre Android alebo k niečomu podobnému. To je ale dosť komplikované, ja som mal záujem o jednoduchosť a praktickosť. A našiel som, hoci s kompromismi: VR Craft.

VR Craft je aplikácia pre mobilné telefóny so systémom Android, ktorá sprístupňuje budovanie prostredia vo virtuálnej realite v jeho jednoduchej forme. Aplikácia je v podstate Minecraft VR bez možnosti multiplayera (zatiaľ), bez počítačom generovaných nepriateľov a bez striedania dňa s nocou. Sám autor aplikácie uvádza, že sa nechal inšpirovať hrou Minecraft PE.

Stačí pasívny VR headset (bez tlačidiel), smartfón Sony Xperia a lacný bluetooth ovládač

Okrem headsetu (napr. Google Cardboard) a vhodného mobilu potrebujete aj bluetooth ovládač. Kúpiť si ho môžete už od jedného eura cez Aliexpress, ja používam práve ten najlacnejší. Po potvrdení objednávky prišiel asi za dva týždne z Číny.

VR Craft vám po spustení pripomenie, že sa pripravuje aj funkcia multiplayer a dá vám na výber z dvoch prostredí – čistá rovina flat a štandardné prostredie s nekonečnými kopcami a stromami. Prostredie „hry“ je veľmi jednoduché, obsahuje farebné kocky, ktoré interpretujú trávu, hlinu, drevo, lístie a kamene. VR Craft nemožno nazvať hrou, pretože v nej s ničím a nikým nesúťažíte, iba budujete a meníte prostredie.

Stláčaním tlačidiel na ovládači, ktoré ste si definovali na začiatku hry (bez ich definovania vás hra nepustí ďalej) môžete meniť svoje prostredie, chodiť, skákať a lietať. Je to zábavné, v pozadí hraje príjemná hudba a na každú vašu akciu prislúcha nejaký zvuk, napríklad na vloženie novej kocky alebo búranie do zeme.

 

Screenshot aplikácie VR Craft pre Android

VR Craft vaše diela neukladá a musíte preto vždy začínať odznova. Je v prvom rade ukážkou toho, ako by mohlo v praxi vyzerať budovanie sveta vo virtuálnej realite a v reálnom 3D. Mňa vedel VR Craft zabaviť na dlhé desiatky minút.

Ocenil by som, keby bola použitá lepšia grafika a možnosť ukladania vytvorených svetov – v takom prípade by sa mohli dať exportovať aj do počítača a využívať ďalej na iné účely. Ale to je už úloha na šikovných vývojárov aplikácií.

 

Všetky aplikácie na Android testujeme na mobilnom telefóne Sony Xperia X s 5″ Full HD displejom.

 

Google a jeho VR Daydream bude stáť 79 USD aj s gyroskopickým ovládačom

Google na svojej tlačovej konferencii vysielanej naživo cez YouTube predstavil svoje nové smartfóny a spolu s nimi aj očakávanú finálnu podobu VR platformy Daydream. Daydream bude spojenie hardvéru a softvéru, pričom komplet headsetu a ovládača bude stáť iba 79 amerických dolárov. K dispozícii bude od novembra.

Virtuálna realita Daydream od Google spája softvér a hardvér. Na fotke je aj smartfón Pixel.

Virtuálna realita Daydream od Google

Virtuálna realita Daydream od Google, headset sa volá Daydream View

Virtuálna realita Daydream od Google

Virtuálna realita Daydream od Google

Virtuálna realita Daydream od Google. Headset je z textílie, je preto ľahký a mäkký

Virtuálna realita Daydream od Google

Virtuálna realita Daydream od Google

Virtuálna realita Daydream od Google

Gyroskopický ovládač s dvomi tlačidlami. Virtuálna realita Daydream od Google

Virtuálna realita Daydream od Google

Virtuálna realita Daydream od Google

Virtuálna realita Daydream od Google

Gyroskopický ovládač pre interakciu vo virtuálnej realite. Virtuálna realita Daydream od Google

 

 

 

Medzinárodná akcia #BigArtRide sa ukončila v Bratislave

Všetky cesty vedú do Bratislavy. Do hlavného mesta Slovenska tento týždeň zavítal projekt #BigArtRide, ktorého hlavným cieľom je spájať ľudí pomocou umenia a technológií. Po mestách ako Brusel, Rím, Praha, Paríž či Amsterdam bola Bratislava poslednou zastávkou tohto putovného podujatia.

Princíp je jednoduchý: dvaja účastníci – jeden v Bratislave, druhý v Amsterdame – si na hlavu nasadia zariadenie na virtuálnu realitu a vydajú sa na preteky po virtuálnom meste, kde nájdu niektoré z najznámejších a najvýnimočnejších výtvarných diel európskych autorov. Hlavným cieľom projektu je, aby Európania prostredníctvom tohto zábavného a interaktívneho zážitku (opätovne) objavili naše spoločné kultúrne dedičstvo. A zabralo to! Séria podujatí sa konala na námestiach európskych metropol a spojila ľudí rôzneho veku a sociálneho postavenia – od malých detí až po dôchodcov, od cyklistov až po politikov, veľvyslancov a dokonca aj princa.

 

Projekt #BigArtRide bol súčasťou väčšej kampane digitálnej knižnice Europeana s názvom Europeana 280. Jej cieľom je vyvolať u Európanov záujem o naše spoločné umelecké dedičstvo. Kampaň obsahuje niektoré z najvýnimočnejších a najvýznamnejších výtvarných diel Európy – od Výkriku Edvarda Muncha cez Rembrandtovu Nočnú hliadku až po Madonu s anjelom od Ľudovíta Fullu. Všetky diela do projektu poskytli európske kultúrne inštitúcie. Slovensko do kampane prispelo napríklad aj významnými umeleckými dielami od Jána Kupeckého či Rudolfa Sikoru. Úplný zoznam 13 slovenských umeleckých diel v projekte Europeana 280, ktoré poskytla Slovenská národná galéria, je dostupný na webovej stránke Europeana Collections. Osem z nich sa nakoniec zaradilo medzi 212 európskych diel, ktoré sú súčasťou projektu #BigArtRide.

#BigArtRide bol aj oslavou holandského predsedníctva Rady Európskej únie a myšlienky budovania mostov medzi obyvateľmi Európy. Na záverečnom ceremoniáli projektu #BigArtRide v Bratislave sa stretli Marjan Hammersma, generálna riaditeľka Ministerstva školstva, kultúry a vedy v Holandsku a Ivan Sečík, štátny tajomník Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Spoločne poukázali na to, že posledná zastávka projektu #BigArtRide je zároveň miestom, kde bude Holandsko odovzdávať Slovensku post predsedu Rady EÚ.

Projekt #BigArtRide vytvorila holandská dizajnová agentúra DropStuff s podporou digitálnej knižnice Europeana, Holandského inštitútu pre zvuk a obraz, veľvyslanectiev Holandského kráľovstva v Európe a holandského predsedníctva Rady EÚ. Projekt finančne podporila Európska komisia.

 

 

Čo o projekte povedali

Marjan Hammersma, generálna riaditeľka Ministerstva školstva, kultúry a vedy v Holandsku uviedla: „Toto je symbolický moment: dnes Holandsko odovzdalo predsedníctvo v Rade Európskej únie Slovenskej republike. Sme veľmi hrdí na výsledky, ktoré sme dosiahli počas nášho predsedníctva. Napríklad #BigArtRide bol skvelý spôsob, ako prepojiť európske mestá.“

„Kombinácia bicykla, virtuálnej reality a kvalitného digitálneho obsahu sprostredkúva nevšedný zážitok. Som presvedčený, že zvolená forma prezentácie zaujme najmä mladšiu generáciu a pomôže jej nájsť si cestu k hodnotám kultúrneho dedičstva. Poďakovanie patrí Nadácii Europeana, Národnému osvetovému centru, Slovenskej národnej galérii ako aj všetkým, ktorí sa svojou každodennou prácou snažia priniesť kultúrne dedičstvo bližšie k ľuďom a podnecovať ich záujem o jeho poznanie, šírenie a ďalší rozvoj“, povedal štátny tajomník Ministerstva kultúry SR Ivan Sečík.

„Projekt je súčasťou našej stratégie sprístupňovať zbierky z galérií čo najširšiemu publiku. Jeden z najväčších prínosov je, že sa nám potvrdil už dávno známy fakt – naše umenie je prirodzenou súčasťou európskeho kultúrneho dedičstva,“ vyjadrila sa Alexandra Kusá, generálna riaditeľka Slovenskej národnej galérie.

Jill Cousins, výkonná riaditeľka organizácie Europeana, dodala: „Projekt #BigArtRide vniesol umenie do našich ulíc a podarilo sa mu zábavným a inovatívnym spôsobom získať nových priaznivcov európskeho umenia.“

René van Engelenburg, vlastník a managing director DROPSTUFF.NL, holandskej dizajnovej agentúry uviedol: „Dropstuff chce priniesť umenie a kultúru širokému publiku originálnym spôsobom. S #BigArtRide sme spojili ľudí a prekvapil ich s krásnymi umeleckými dielami z celej Európy a tiež s možnosťami virtuálnej reality.“

„Europeana využíva inovatívne technológie, ako napríklad virtuálnu realitu, na to, aby ľuďom priblížila európske kultúrne dedičstvo. Projekt #BigArtRide nie je iba o umení a technológii – je o spájaní Európy, jej umenia a obyvateľov,“ povedal Jan Müller, výkonný riaditeľ Holandského inštitútu pre zvuk a obraz.

 

Google uviedol Daydream, novú platformu pre VR

Google Carboard bol začiatok, vďaka ktorému sa mohla spustiť vlna vývoja celkom nového digitálneho obsahu pre virtuálnu realitu. Cardboard však bola iba provizórna záležitosť z papiera a Google chce ísť ďalej. Na konferencii Google I/O uviedlo novú platformu Daydream, ktorá bude vylepšeným rozhraním pre virtuálnu realitu.

Nemyslíme si, že by chcel Google začať konkurovať Oculusu či HTC s jeho Vive. Google Daydream bude široká univerzálna platforma pre rôznych výrobcov, ktorá bude navyše celkom otvorená. Kritériom jej využitia však bude výkonný hardvér v mobilných telefónoch, ktorý zabezpečí okrem vysokej kvality obrazu aj vylepšenú interakciu a minimálnu dobu odozvy pod 20 milisekúnd.

Google Daydream sa ako otvorená platforma prístupní až ku koncu tohto roku a jej súčasťou je aj akýsi manuál pre výrobcov, ako majú vyrábať svoje nové headsety. Kvalitatívne by sme mohli tvrdiť, že jeden z mála headsetov pripravených pre Daydream je Samsung Gear VR.

 

Google Daydream bude univerzálna a otvorená platforma pre VR. Výrobcom headsetom ponúkne dizajnový manuál a kritériá na funkčnosť.

 

Platforma Daydream si vyžiada výkonné mobilné telefóny s kvalitnými displejmi.Také sa už dnes nachádzajú v produktových portfóliách spoločností Samsung, HTC, LG, Huawei, Alcatel, ZTE, Xiaomi a Asus. Nie je prekvapením, že medzi nimi nie je Apple iPhone, pretože aj jeho najnovšia a najvýkonnejšia generácia 6s Plus má iba Full HD rozlíšenie. Potrebné bude aspoň QHD.

Zaujímavosťou je, že spoločne s headsetom virtuálnej reality sa bude Daydream zameriavať aj na ovládač. Ten odprezentovaný je jednoduchý, obsahuje akčné tlačidlo a pohybový senzor, vďaka ktorému je možná vysoká miera interakcie používateľa s virtuálnym prostredím.

Google tiež vyhlásil, že podpora pre virtuálnu realitu bude súčasťou softvérového balíčka novej generácie systému Android N, ponuka obsahu tiež príde od nezávislých vývojárov. Už aj dnes je k dispozícii pomerne široká paleta aplikácií, ktoré združujú obsah pre virtuálnu realitu a so štandardizovaným rozhraním Daydream by sa mohol ich počet výrazne navýšiť.

Pripravovaný Android N bude obsahovať už natívne takzvaný VR Mode, ktorý bude mať za cieľ využiť výkonnostný potenciál smartfónu naplno.

 

Google neuvádza, či v projekte Daydream podporí aj vertikálny a horizontálny pohyb používateľa. Dnes je možné s headsetmi virtuálnej reality Cardboard iba rozhliadať sa dookola, prípadne sa v priestore pohybovať pomocou gamepadu či virtuálnych tlačidiel akcie. Práve to je jeden z najvýznamnejších rozdielov medzi mobilnou VR a skutočnou VR, ktorú vytvárajú Oculus Rift a HTC Vive.

 

 

Aj mobilná VR môže byť interaktívna, Realiteer sa dá ovládať pohybom ruky

Realiteer je vývojárske štúdio, v ktorého portfóliu sa zatiaľ nachádzajú dve aplikácie pre Android. Sú demonštráciami ich vlastného programátorského SDK balíčka, ktorý umožňuje prepojiť reálny svet s tým virtuálnym. Skúsenosť s aplikáciami od Realiteer je tak veľmi podobná tej, ktorú máte s VR headsetmi Oculus Rift a HTC Vive.

 

To, čo robí vývojársky tím Realiteer, je vskutku úžasné. Aj my sme si vyskúšali ich aplikácie s názvami GermBuster VR Cardboard a Wizard Academy VR Cardboard a sme veľmi milo prekvapení ich funkčnosťou. Samotné hry sú jednoduchšie, majú za cieľ v prvom rade spropagovať vývojárske možnosti, ktoré vytvoril Realiteer.

Stačí mobil, VR headset a vytlačený RealTrigger.

 

Pre využitie plnej funkčnosti potrebujete nasledovné:

  1. smartfón so schopnosťou prehrávať VR obsah (aspoň HD displej a gyroskop, my používame Sony Xperia Z1);
  2. vytlačiť si na tlačiarni RealTrigger (stiahnuť tu), teda akýsi QR kód na ploche A5;
  3. akýkoľvek VR headset, ktorý má otvor pre kameru na mobile;

 

Keď si zo stránky výrobcu stiahnete PDF s RealTriggerom a vytlačíte ho na papier formátu A4, musíte ho vystrihnúť a poskladať. Je to však veľmi jednoduché, v priebehu minútky máte v ruke čosi, čo vzdialene pripomína zbraň. Kamera na mobile sleduje práve tento RealTrigger, konkrétne hodnotí jeho polohu a vzdialenosť a potom zo získaných informácií aplikácia vytvára obraz virtuálnej zbrane (GermBuster) alebo čarodejníkovej palice (Wizard Academy). Video skladania tohto RealTriggera si môžete pozrieť na krátkom videu nižšie:

 

Pohyb je prekvapivo plynulý

Je takmer neskutočné, ako dobre dokáže kamera sledovať pohyby RealTriggera a spolupracovať s aplikáciou. Môžete sa pozerať smerom dopredu, pritom ale rôzne mieriť bublifukom na baktérie, ktoré sa objavujú vo virtuálnej miestnosti. Vo vašej fyzickej ruke máte iba kus papiera, ale pred očami v headsete virtuálnej reality sa vám zobrazuje celkom iný, komplexný predmet.

Virtuálnu zbraň si môžete otáčať, približovať a navyše je viditeľne v 3D. Skrátka, ako keby ste ju mali skutočne pred očami a v rukách. Veľmi nás prekvapivo, ako je pohyb plynulý a presný. Má mierne oneskorenie, tomu sa asi nikdy nevyhneme, ale aj to je iba minimálne – pri hre vás nijak negatívne neovplyvňuje. Softvér od Realiteer dokonca rozpoznáva aj vzdialenosť, takže si môžete virtuálny predmet pozrieť zblízka a keď ho vzdialite, vidíte svoju virtuálnu natiahnutú ruku.

 

RealTrigger si vytlačíte doma na tlačiarni a spracujete podľa vlastného uváženia.

Pripravuje sa aj multiplayer hra

Vývojár Realiteer zatiaľ nepripravuje zverejnenie svojho SDK pre Android, teda otvoreného softvéru. Predpokladáme, že si technológiu ponechá a bude ju licencovať, pretože zo samotných hier GermBuster a Wizard Academy zrejme nemá veľké príjmy (má v nich iba nasadené reklamy od Google).

Veľmi sa nám však pozdáva pripravovaný projekt s názvom Battle Z. Realiteer tvrdí, že pôjde o využitie technológie v spojení s multiplayer hrou. Výrobca zatiaľ neupresňuje, či bude multiplayer lokálny alebo celosvetový, avšak prvé videá z prototypov vyzerajú vynikajúco. Ide o FPS strieľačku (first person shooter), v ktorej môžete bojovať sám za seba alebo za vlastný tím proti zombies.

Vývojár tiež vo svojom fóre spomenul, že uvažuje nad platformou, ktorá umožní budovanie vlastného sveta, niečo ako Minecraft.

 

Realiteer zmení mobilnú VR k lepšiemu

Aplikácie od vývojára Realiteer výrazne posúvajú priemysel virtuálnej reality vpred. Vyzerá to tak, že ľudia napokon ani nebudú potrebovať plné VR headsety, ale celkom si vystačia s vlastnými smartfónmi. Z technológie sme takmer uchvátení, pretože nám veľmi pripomenula zážitky z používania HTC Vive, čo je spoločne s Oculus Rift najlepší VR headset sveta. Riešenie od Realiteer je však v porovnaní s nimi celkom zadarmo a prenosné.

 

Dodocase SmartVR je malý VR prehliadač do vrecka

Dodocase je americká spoločnosť, ktorá začala vyrábať svoj najnovší produkt SmartVR ako reakciu na rastúcu popularitu virtuálnej reality v mobiloch. Ich riešenie je malé, skladateľné a funkčné, funguje s rôznymi veľkosťami smartfónov a nám sa zdá, že práve toto je správna cesta pre budúcnosť mobilného VR.

 

Dodocase SmartVR nie je plnohodnotný VR headset, skôr iba VR prehliadač. Pre väčšinu potrieb to však celkom stačí, takýto typ zariadení bez tlačidla „action button“ je totiž vhodný na sledovanie 360-stupňových videí a fotiek. Navyše, chýbajúce action button nemožno považovať za vážny nedostatok, pretože displeja sa môže používateľ dotknúť vlastnými prstami, keďže je VR prehliadač otvorený.

Aplikácie s VR obsahom sú totiž ovládané tak, že potvrdzovanie je možné dotykom kdekoľvek na displeji.

Novinka momentálne hľadá peniaze na svoju realizáciu cez crowdfundingovú kampaň na Indiegogo a za jeden kus si výrobca pýta 28 amerických dolárov. To považujeme za pomerne veľa, keďže taký Google Carboard v jeho prvej verzii dnes kúpite už za 1,08 € na Aliexpresse.

 

HTC predalo 15-tisíc kusov Vive za prvých 10 minút

Komerčná podoba VR headsetu HTC Vive je ešte žiadanejšia, ako sa pôvodne zdalo. Človek od HTC potvrdil, že za prvých 10 minút od spustenia predobjednávok si ľudia rezervovali až 15-tisíc kusov headsetu. Jeho cena pri predobjednávke je pritom až 800 amerických dolárov. Jednoduchou matematikou sa dopočítame k tomu, že za desať minút HTC spravilo obrat až 12 miliónov USD.

 

Verzia Vive pre bežných užívateľov posúva celý koncept ešte o krok ďalej a stavia na vylepšených vlastnostiach verzie Vive Pre, ako sú napríklad aktualizované bezdrôtové ovládače a predná kamera. Vylepšená náhlavná súprava prináša lepšiu stabilitu a rovnováhu vďaka novému dizajnu. Zdokonalený vizuálny systém s jasnejším displejom zabezpečí intenzívnejší zážitok.

Užívateľská verzia bude k dispozícii za cenu 799 amerických dolárov. V balení nájdu fanúšikovia dve plnohodnotné aktivity vo virtuálnej realite. Ale nie je všetko iba o hraní. Okrem týchto úvodných titulov pracuje HTC s vývojármi aj na obsahu, použiteľnom v rôznych sektoroch ako zábava, maloobchod, vzdelávanie, dizajn, zdravotná starostlivosť či automobilová výroba.

Predajná podoba VR headsetu HTC Vive

 

McDonalds a jeho VR headset Happy Googles

Švédsky McDonald’s začal ako hračku pre menu Happy Meal ponúkať jednoduchý kartónový headset virtuálnej reality s názvom Happy Googles. Spolu s ním uvedie aj vlastnú 3D hru Slope Stars.

Priemysel s virtuálnou realitou je mimoriadne atraktívny aj pre spoločnosti, ktoré s komerčnými technológiami a elektronikou až tak veľa spoločného nemajú. Napríklad reťazec reštaurácií rýchleho občerstvenia McDonald’s vo Švédsku spúšťa kampaň, ktorou propaguje najnovšiu ponuku pre menu Happy Meal určené deťom. V krabici od menu nájdu nielen fyzickú hračku, ale podľa výberu aj jednoduchý VR headset s možnosťou stiahnutia vlastnej 3D hry do smartfónu.

McDonald’s hovorí o snahe priblížiť rodinám najnovšie technológie a prostredníctvom nich ich ešte viac spojiť. Nepochybujeme o tom, že na Slovensku by takáto ponuka bola ideálnym terčom pre rôznych naturalistov a pochybovačov, avšak prístup McDonald’s považujeme za správny. Deti sa takto môžu na návštevu reštaurácie s rodičmi tešiť a navyše si z nej odnesú niečo, čo v nich bude podporovať kreativitu a záujem o moderné technológie.

VR headset od McDonald’s s názvom Happy Googles je veľmi jednoduchý a spolu s menu by sa mal predávať za menej ako 4 eurá. Jeff Jackett, marketing director spoločnosti McDonald’s, pre magazín Adweek potvrdil, že Švédsko je prvou testovacou krajinou pre novinku, ktorú by neskôr radi zaviedli do celého sveta.

 

 

 

Predajná verzia HTC Vive sa bude dať objednávať od 29. februára

Spoločnosť HTC na podujatí Mobile World Congress predstavila kompletný systém Vive. Predbežné objednávky začne spoločnosť prijímať od 29. februára 2016.

Spoločnosť HTC, priekopník v oblasti inovatívnych a inteligentných technológií, v spolupráci so spoločnosťou Valve® dnes ohlásila finálnu verziu systému virtuálnej reality ViveTM, určenú pre bežných užívateľov. Systém Vive stavia na širokej škále klasických funkcií, využíva Steam®VR, a vďaka podpore Vive Phone Services opäť stanovuje nový štandard v oblasti virtuálnej reality.

Predajná podoba VR headsetu HTC Vive

Služba Vive Phone Services umožňuje ostať v spojení s reálnym svetom bez potreby vystupovať z virtuálneho sveta. Dokáže kombinovať obe reality bez toho, aby človek stratil kontakt s jedným alebo druhým. Umožňuje prijímať hovory, reagovať na neprijaté hovory, čítať textové správy a rýchlo odpovedať, či sledovať aktuálne podujatia v kalendári cez náhlavnú súpravu. Vzniká tak nová hybridná realita, ktorá otvára širokú škálu možností pre spotrebiteľov aj pre komerčnú sféru.

Ovládače dodávané spoločne s HTC Vive

Verzia Vive pre bežných užívateľov posúva celý koncept ešte o krok ďalej a stavia na vylepšených vlastnostiach verzie Vive Pre, ako sú napríklad aktualizované bezdrôtové ovládače a predná kamera. Vylepšená náhlavná súprava prináša lepšiu stabilitu a rovnováhu vďaka novému dizajnu. Zdokonalený vizuálny systém s jasnejším displejom zabezpečí intenzívnejší zážitok.

Senzory dodávané spoločne s HTC Vive

Užívateľská verzia bude k dispozícii za cenu 799 amerických dolárov. V balení nájdu fanúšikovia dve plnohodnotné aktivity vo virtuálnej realite:

  • Job Simulator: The 2050 Archives od Owlchemy Labs: V sarkasticky poňatom svete, kde roboty nahradili všetky ľudské aktivity si môžete vyskúšať „simulátor práce“, aby ste videli, aké to bolo „pracovať“. 
  • Fantastic Contraption od Northway Games v spolupráci s Radial Games: Predstavte si, ako kráčate po trávnatom ostrove, ktorý sa vznáša na oblohe. Vlastnými rukami budujete zariadenie veľkosti koňa a potom sledujete, ako cvála do sveta.

 

Ale nie je všetko iba o hraní. Okrem týchto úvodných titulov pracuje HTC s vývojármi aj na obsahu, použiteľnom v rôznych sektoroch ako zábava, maloobchod, vzdelávanie, dizajn, zdravotná starostlivosť či automobilová výroba.

 

 

Ceny, aktualizácie a dostupnosť 

Predbežné objednávky užívateľskej verzie Vive začne spoločnosť prijímať od 29. februára, pričom dodávky a úplná dostupnosť by mali byť aktuálne od 1. apríla. S cenou 799 amerických dolárov je Vive prvým úplným systémom virtuálnej reality, ktorý obsahuje bezdrôtové ovládače, možnosť pohybu po miestnosti a náhlavný displej (Head Mounted Display, HMD) so zabudovanou kamerou, plus dva tituly využívajúce virtuálnu realitu. Integrácia technológie SteamVR znamená, že všetky zariadenia Vive budú podporovať všetky aktuálne funkcie.

Uvedená cena je platná pre Spojené štáty americké. O cene pre slovenský trh bude HTC informovať.

Predajná podoba VR headsetu HTC Vive

 

Budovanie virtuálneho sveta celkom novým spôsobom s Unreal Engine 4

Spoločnosť Epic Games, ktorá stojí za revolučným rozhraním Unreal Engine, je v súčasnosti priam nadšená z možností virtuálnej reality. Ukázala spôsob, akým môžu vývojári budovať VR svet bez toho, aby sedeli pred monitorom počítača. Všetko môžu spraviť s nasadeným headsetom a prostredie tvoriť takmer vlastnými rukami.

Unreal Engine je platforma, na ktorej beží množstvo moderných vyspelých hier, napríklad Rocket League, Mortal Kombat X, Borderlands a pripravovaný titul Gears of War 4. Modelovanie prostredia takto rozsiahlych a náročných hier je jednou z najťažších úloh pre dizajnérov, grafikov a vývojárov. S riešením, ktoré ponúka Unreal Engine 4, by sa mohla výroba prostredia zjednodušiť a navyše spraviť atraktívnejšou.

Skvelé je, že tento nový feature by sa mal stať súčasťou samotného vývojárskeho prostredia Unreal Engine ešte tento rok, uvedený by mal byť vo svojej finálnej podobe na podujatí GDC už 16. marca 2016.

 

Demonštráciu technológie si pozrite nižšie, nepochybne z nej budete rovnako vo vytŕžení, ako my v redakcii.

Na videu vývojár modeluje 3D prostredie s nasadeným headsetom HTC Vive. O tomto skvelom VR headsete sme už na 3Digital.sk viackrát písali. Predpokladáme, že Epic Games je jedna z vybraných spoločností, ktoré po celom svete dostali od HTC a Valve celkovo 7-tisíc kusov headsetov Vive.

Pýtali sme sa česko-slovenského marketingu HTC, Hany Kremlovej, či je ešte aj dnes možné získať headset na developerské účely. Ak ste slovenský vývojár a máte záujem o HTC Vive, ešte nemusíte vešať hlavu, príde druhá vlna rozdávania. Nie je však možnosť uchádzať sa o zariadenie, o rozdeľovaní zariadení rozhoduje Valve.

Teď už se bohužel k němu (HTC Vive, pozn.red.) nedá přihlásit, prvních 7000 ks je rozdáno, ale bude prý druhá vlna.
Tyto nabídky ale posílá společnost Valve a ne HTC.

 

Zdroj: Building VR in VR with Unreal Engine 4 – Early Preview 

Trinus VR je ideálny spôsob, ako hrať obyčajné hry vo virtuálnej realite

Aplikácia Trinus VR pre telefóny s Androidom dokáže v priamom prenose streamovať obraz z počítača na displej mobilného telefónu, pričom vie používať gyroskop v mobile na zmenu uhla pohľadu. Môžete ju mať aj zadarmo, prípadne zaplatiť päť eur za plnú verziu s viacerými výhodami.

Virtuálna realita je najmä zábavou. Je preto celkom prirodzené, že ju chcú ľudia používať v spojení s počítačovými hrami. K rozšíreniu tejto technológie do herného priemyslu vo veľkej miere pomáhajú nezávislí vývojári aplikácií, ktorých neženie vpred záujem zarobiť, ale skôr vyrobiť niečo, čo ich bude baviť. Je to aj prípad aplikácie Trinus VR.

Aplikácia Trinus VR je dostupná aj zadarmo v obchode Play, trial verzia však vždy po niekoľkých sekundách zobrazí výzvu na zakúpenie plnej verzie. Plná verzia má množstvo nastavení, môžete si prispôsobiť veľkosť i kvalitu obrazu. Určite odporúčame investovať tých päť eur a kúpiť si plnú verziu.

 

Na čo je Trinus VR dobrý?

Trinus VR prenáša obraz z počítača na displej mobilu. Cez kábel je to najlepšie, dokáže to však aj cez Wi-Fi s uspokojivou kvalitou. Na displeji telefónu sa obraz zobrazuje aj ako Fake3D, teda stereoskopicky – vtedy nie je 3D efekt skutočný, ale máte ho priamo pred očami a pohybom hlavy sa môžete rozhliadať dookola.

S aplikáciou tak budete môcť hrať hocijaké hry vo virtuálnej realite, napríklad aj Counter Strike, Outlast, Minecraft alebo Skyrim.

Skvelé je to, že Trinus VR prenáša obraz z aktívneho okna – môžete teda do mobilu posielať nielen hru, ale aj pracovnú plochu, internetový prehliadač alebo ľubovoľné video.

 

Čo budete potrebovať?

  1. Mobilný telefón s Androidom, ktorý má aspoň HD displej a gyroskop (my používame Sony Xperia Z1 s Full HD displejom);
  2. Headset virtuálnej reality (my používame Google Cardboard za pár eur z aliexpress.com);
  3. Aplikáciu Trinus VR v Android mobile (trial zadarmo alebo plnú verziu za 5,99€);
  4. Program Trinus VR pre počítač (ten je bezplatný, dá sa stiahnuť zo stránky trinusvr.com);
  5. Wi-Fi alebo USB kábel (nie je potrebné na internet, slúži iba na prenos obrazu z počítača do mobilu);
  6. Obsah, ktorý chcete spúšťať (ľubovoľná hra či video).

 

Trinus VR je spoľahlivá aplikácia a prenášaný obraz je veľmi uspokojivý. Je to stále také provizórne riešenie, ale za tých pár eur určite stojí.

Facebook spraví streamovanie VR videí efektívnejším

Streamovanie videí s 360° záberom nie je dnes vôbec uspokojivé. Vyžaduje si rýchly internet a výkonné zariadenia s nadštandardnou operačnou pamäťou, inak je obraz viditeľne nekvalitný. So zmenou teraz prichádza Facebook, ktorý pripravil nový koncept pre kódovanie a dekódovanie takto veľkých videí. Rozumieť tomu možno nebudete, ale určite zaregistrujete vyššiu kvalitu.

 

Pyramídová geometria pre 360-stupňové VR videá

Rozloženie videa pre použitie vo VR headsetoch a na mobilných zariadeniach je dnes o premietaní celého 360- alebo 180-stupňového záberu do jedného širokouhlého záberu. Celý záber je pritom dekódovaný rovnakým spôsobom, bez ohľadu na to, či sa predpokladá jeho sledovanie vo vodorovnej alebo mierne naklonenej polohe.

Inžinieri z Facebooku prišli s inováciou, ktorá sa týka práve spôsobu rozloženia scény na jednej ploche a spôsobu, akým sa obraz dekóduje v prehrávači. Rozdelenie obrazu na päť častí má potenciál znížiť celkovú veľkosť videa až o 25 percent a navyše redukuje všetky tie nedokonalosti, ktoré v 360-stupňových videách vznikajú.

Nová metóda kódovania a dekódovania videa od Facebooku umožní streamovanie aj 8K videí s 60 snímkami za sekundu (fps). Práve kombinácia rozlíšenia 8K a snímkovania 60 fps je potrebná k tomu, aby sme mali z virtuálnej reality optimálny zážitok.

 

Veľmi dôležitou vecou pre štandardizovanie tohto typu kódovania 360-stupňových videí je jeho využívanie aj mimo Facebooku. Preto vývojári zdrojový kód sprístupnili celkom bezplatne ako open-source.

Viac sa dočítate v nasledovnom príspevku od vývojárov Facebooku:
  Next-generation video encoding techniques for 360 video and VR

 

Pyramídová geometria pre 360-stupňové VR videá od Facebooku

Facebook na poli virtuálnej reality

Možno sa pýtate, prečo s inováciou prichádza práve Facebook. Aktivity tejto sociálnej siete na poli zariadení s virtuálnou realitou však nie sú vôbec nové, práve naopak – sám zakladateľ siete, Mark Zuckerberg, označuje virtuálnu realitu za Next Big Thing, teda významný technologický míľnik.

Okrem toho Facebook v minulosti odkúpil vlastnícke práva na jeden z najvyspelejších VR headsetov na svete, Oculus Rift. Verí, že spojenie sociálnych sietí Facebook, Instagram a virtuálnej reality prinesú pestrú budúcnosť s ešte väčšou interaktivitou.

Netreba tiež zabúdať na to, že Facebook v poslednej dobe investuje veľa energie do rozvoja svojho video-potenciálu, ak to tak môžeme nazvať. Snaží sa presvedčiť používateľov, že by mali svoje videá zverejňovať radšej priamo na Facebooku a nie na YouTube. Integrácia 360-stupňových videí a podpora VR zobrazenia by bola priamym pokračovaní tohto úsilia.

 

ILUSTRAČNÉ FOTO: Carl Zeiss VR One

 

 

HTC Vive Pre – Druhá generácia VR headsetu

Spoločnosť HTC predstavila Vive Pre, druhú generáciu systému virtuálnej reality pre vývojárov, s úplne novou prednou kamerou a technológiou room-scale.

 

Vynovený dizajn náhlavnej súpravy Vive bol prepracovaný tak, aby ponúkol väčšie pohodlie pre užívateľa a zvýšil mieru virtuálneho zážitku. Náhlavná súprava je teraz kompaktnejšia a ponúka nový dizajn popruhu, ktorý zaisťuje väčšiu stabilitu a rovnováhu. Zdokonalený vizuálny systém s jasnejším displejom a vylepšeniami obrazu ponúkne ešte hlbší pocit z virtuálneho zážitku. Vymeniteľné penové vložky na vnútornej strane a tesnenie v oblasti nosa zabezpečia pohodlné a bezpečné používanie. Vive Pre je možné ľahko upraviť, aby perfektne sadla na každý typ tváre a bola kompatibilná s rôznymi druhmi okuliarov.

 

HTC Vive sme vyskúšali aj my – čítajte náš článok z novembra 2015.

 

Integrovaná predná kamera spája fyzické a virtuálne svety

Vive Pre prináša prvky reálneho sveta do ríše virtuálnej reality. Novo vyvinutá predná kamera vám umožní robiť viac tak vo vnútri, ako aj mimo vášho virtuálneho sveta zmiešaním fyzických prvkov do virtuálneho priestoru. Byť schopný si sadnúť, nájsť svoj nápoj a pokračovať v rozhovore bez toho, aby ste si dali dole náhlavnú súpravu, je len začiatok toho, čo všetko je možné.

VR set HTC Vive Pre

 

Lepšie ovládanie

re dokonalý zážitok z virtuálnej reality boli ovládače pre Vive prerobené a vylepšené, ponúkajú lepšiu ergonómiu, oblejšie hrany, väčšiu rovnováhu, nové textúrované tlačidlá a priľnavé podložky pre komfortnejší pocit v ruke. Nová dvojfázová spúšť umožňuje hladkú interakciu s predmetmi a hmatová odozva dodáva životne dôležitú spätnú väzbu o vašich interakciách s virtuálnym svetom. Ovládače sú vybavené integrovanými dobíjacími lítium-polymérovými batériami s microUSB portom pre nabíjanie. Na jedno nabitie poskytnú viac ako 4 hodiny prevádzky.

Základňové stanice Vive boli tiež prepracované, aby boli viac kompaktné, tichšie a zabezpečili zlepšené sledovanie.

Bezdrôtové ovládače k HTC Vive Pre

 

Formovanie priemyslu virtuálnej reality

Od ohlásenia Vive spoločnosti HTC a Valve pracovali s tisíckami vývojárov a partnerov s cieľom vytvoriť obsah pre virtuálnu realitu naprieč širokým spektrom sektorov – od gamingu a zábavy až po zdravie, automobilový priemysel, maloobchod a vzdelávanie. HTC a viac ako 15 Vive partnerov predstaví aplikácie pre virtuálnu realitu na veľtrhu CES 2016, kde budú demonštrovať potenciál sveta predstavivosti bez obmedzení. Popredný výrobca automobilov Audi vytvoril luxusný zážitok pre spotrebiteľov, ktorí si môžu preskúmať virtuálne modely áut, vrátane Audi R8. Spoločnosť Dassault predstaví svoj vývoj a budúcnosť v oblasti 3D produktového dizajnu vo virtuálnej realite. HTC na podujatí CES 2016 tiež predstaví novú značku pre Vive.

Externé senzory pre HTC Vive Pre

 

Komerčné spustenie Vive je naplánované na apríl 2016, ale spoločnosti HTC a Valve začnú nový rok tým, že pre vývojárov dajú k dispozícii ďalších 7000 zariadení.

 

VR headset HTC Vive Pre

 

Vyskúšali sme HTC Vive, ohromujúci headset virtuálnej reality

Na výstave NextGen Expo 2015 v bratislavskom Bory Mall sme si počas necelej polhodinky vyskúšali headset virtuálnej reality HTC Vive. Aj táto doba stačila na to, aby sme tento headset uznali za jeden z najlepších.

Ešte na začiatok je potrebné podotknúť, že pôvodné plány výrobcu na spustenie predaja ešte počas tohto roka nie sú reálne. Predstavitelia HTC nám potvrdili, že predaj bude spustený až v roku 2016, cena celého setu by sa mala pohybovať na úrovni okolo 700 eur. To znie veľmi dobre, avšak nevyhnutné je prihliadať na fakt, že k setu potrebujete mať aj výkonný počítač. Cena takého lepšieho sa pritom pohybuje na úrovni od 700 eur vyššie.

 

Kompletný set pre ľahké ovládanie

HTC Vive nie je iba displej v masívnom obale, ale súčasť väčšieho setu. Okrem headsetu potrebujete aj dva senzory, ktoré monitorujú váš fyzický pohyb v miestnosti a dvojicu (alebo aspoň jeden) ovládačov do ruky so vstavaným touchpadom a „spúšťou“ pre ukazovák.

 

 

Dvojica 2K displejov

Samotný headset je pohodlný a pomerne ľahký, netlačí na tvár a elastické popruhy by sa mali prispôsobiť rôznym veľkostiam hlavy. To najpodstatnejšie sú však displeje, ktoré máte tesne pred očami. Každý z nich má rozlíšenie 2K čo je formát prevyšujúci aj slávne Full HD. Virtuálny svet vyzerá vďaka týmto displejom vierohodne a jednotlivé pixely vidíte iba vtedy, keď v diaľke sledujete malé predmety. Od experta značky HTC sme sa dozvedeli, že ideálne rozlíšenie pre použitie vo virtuálnej realite je až 7K. Vtedy ani zdravé ľudské oko nie je schopné rozpoznať jednotlivé pixely, avšak myslíme si, že aj riešenie s 2K displejmi je na mimoriadne vysokej úrovni.

Skvelé sú najmä reakcie na pohyby hlavy – nespozorovali sme ani jediné oneskorenie alebo zaseknutie. Do veľkej miery plynulosť súvisí s výkonom počítača. Kam sa pozriete, tam sa nasmeruje aj virtuálna kamera. Práve plynulosť prehrávania je vo virtuálnej realite to najpodstatnejšie, pretože to určuje kvalitu ilúzie prirodzenosti.

 

 

Vynikajúce ovládače

Veľmi nás prekvapili najmä ovládače. Majú síce neurčitý tvar, vyzerajú skôr ako nedokončený výrobok z nejakej fabriky – ich funkčnosť je však vynikajúca. Keď ich držíte v rukách, ich pohyb aj poloha sa premietajú do virtuálneho prostredia so zachovaným vzhľadom alebo ako ruky či iné pomôcky.

Ovládače sú veľmi ľahké a obsahujú trojicu tlačidiel. To zadné slúži ako potvrdenie, predné tlačidlo na palec je určené ako pravé tlačidlo na myši. Zaujímavosťou je, že na tomto prednom tlačidle je aj dotykový touchpad, ktorým môžete napríklad vyberať položky z pop-up ponuky. Menšie červené tlačidlo na prednej strane ovládača slúži na otvorenie menu prostredia SteamVR, ktoré pre HTC dodáva firma Valve.

 

Strieľačka, ktorá je až priveľmi reálna

Nesmierne zaujímavé (ale morálne nevhodné)  bolo využitie v hre, v ktorej kdesi medzi kaňonmi strieľate zombíkov.

Vyzerá to až priveľmi reálne, keď s virtuálnou zbraňou strieľate do ľudí. Prvá vec, ktorá ma napadla bola, že za mnou v rade čakajú asi desaťročné deti, ktoré budú robiť presne toto isté, čo práve teraz ja – budú strieľať do ľudí brokovnicou a automatickou zbraňou, pričom všade okolo bude striekať krv a dokonca budú lietať vnútornosti.

Nie je to síce pekný pohľad, ale z technického hľadiska ide o úžasné spojenie hardvéru so softvérom. Môžete uchopiť zbraň, mieriť ňou a strieľať práve tak, ako v skutočnosti. Skvelá je predovšetkým vibračná odozva ovládačov, ktorá v rámci možností imituje reakcie zbrane pri streľbe.

 

Dá sa aj kráčať a drepnúť si

Osobne považujeme za nesmierne zaujímavé, že HTC Vive reaguje nielen na horizontálnu, ale aj vertikálnu zmenu polohy. Keď nám vo virtuálnej kancelárii padla na zem šálka kávy, mohli sme si čupnúť a zdvihnúť ju. Celkom prirodzene, bez potreby použitia ovládača.

HTC Vive navyše výborne reaguje na pohyb v priestore. Ešte pred začatím práce s HTC Vive si vďaka ovládačom vymedzíte priestor, v ktorom sa chcete pohybovať a vo virtuálnej realite sa občas objavujú mriežky symbolizujúce steny.

 

 

Pocit z hĺbky

Je to vynikajúce, keď vám headset virtuálnej reality dokáže sprostredkovať pocit z výšok. Pri našich hrách s Google Cardboard sme tento pocit nikdy nemali tak intenzívny, ako práve s HTC Vive. Nepochybne je to aj o tom, že tento headset reaguje na pohyby hlavy a na vaše kroky bez akéhokoľvek oneskorenia. Vysoké rozlíšenie malých displejov navyše nedáva veľa priestoru skresleniam, takže sa viete pozrieť až hlboko do priepasti.

 

Hodnotnejšie využitie, ako len na hranie sa

Ľudia od HTC nám povedali, že projekt Vive nebude iba o hraní hier. Údajne už dnes vedia, že sa set bude využívať aj na edukatívne účely a tiež v prostredí dizajnu a architektúry. Dizajnéri si budú môcť priamo s headsetom na hlave nakresliť interiér a získať tak aj pocit z rozmiestnenia a veľkostí objektov.

My sme presvedčení, že headsety virtuálnej reality by sa mohli skvele uplatniť v autoškolách. Virtuálna realita je oveľa „skutočnejšia“, ako dnes používaný trenažér s projektormi.

 

Predstavitelia HTC nám potvrdili, že predaj bude spustený až v roku 2016, cena celého setu by sa mala pohybovať na úrovni okolo 700 eur. To znie veľmi dobre, avšak nevyhnutné je prihliadať na fakt, že k setu potrebujete mať aj výkonný počítač. Cena takého lepšieho sa pritom pohybuje na úrovni od 700 eur vyššie.

 

Headset virtuálnej reality HTC Vive si budete môcť skúsiť v Bory Mall Bratislava

HTC ponúkne slovenským fanúšikom jedinečnú príležitosť vyskúšať si pohľad do virtuálnej reality vďaka headsetu HTC Vive na podujatí NextGen Expo 2015 v Bory Mall Bratislava.

 

Po veľkom úspechu na svetových gamingových podujatiach pripravila spoločnosť HTC aj pre slovenských fanúšikov jedinečnú príležitosť vyskúšať si naživo virtuálnu realitu vďaka headsetu HTC Vive. Dych berúci zážitok budú môcť zažiť v HTC Playzóne na digitálno-lifestylovej show NextGen Expo 2015 v priestoroch nákupného centra Bory Mall v Bratislave.

HTC Playzóna otvorí svoje brány do virtuálnej reality v dňoch 21. – 22. novembra 2015. V sobotu 21. novembra 2015 o 15:00 sa v HTC Playzóne navyše uskutoční aj zaujímavá prednáška o mobilných technológiách v podaní HTC experta Jana Dvořáka.

Headset HTC Vive, pracujúci na platforme SteamVR, prenáša virtuálne svety z obrazovky počítača priamo do vášho domova. Ponúkne pohľady a zvuky natoľko živé a reálne, že zažijete cestovanie v čase a priestore bez akýchkoľvek obmedzení.

Headset Vive bol vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Valve, tvorcom takých prelomových hier ako Portal alebo Half-Life. HTC je svetovým výrobcom špičkovej spotrebnej elektroniky, Valve je naopak bezkonkurenčná v realizácii architektúry virtuálnych svetov. Vive beží na platforme Valve SteamVR, takže veľa hier, ktoré využívajú jej schopnosti, budú už čoskoro k dispozícii prostredníctvom služby Steam.

 

PowerUp FPV: Virtuálna realita priamo z papierového lietadla

Spolupráca spoločností PowerUp Toys a Parrot umožnila vznik produktu, ktorý dostane používateľa do výšok nie tak celkom virtuálnej reality. Ide o set 3D kamery pripevnenej na papierovom motorovom lietadle, ktorá streamuje obraz priamo do headsetu Google Cardboard.

Princíp funkčnosti takéhoto čosi je pomerne jednoduchý. Na papierovom lietadle je malý elektrický motor, kamera a čipset, ktorý všetko riadi a streamuje. Stream videa sleduje smartfón uložený v headsete Google Cardboard. Pohybmi hlavy je pritom možné manévrovať smer letu papierového lietadla a tak sa dostať až do výšok.

Zaujímavosťou riešenia PowerUP FPV je, že neponúka skúsenosť s virtuálnou realitou, ale tou skutočnou, fyzickou. V podstate iba streamuje obraz z kamery tak, aby ste mali pocit, že skutočne letíte na papierovom lietadielku.

 

 

O téme PowerUP FVP som písal aj pre TASR v článku Chcete lietať spolu s vtákmi? Žiadny problém.

Hologram na každom tablete – Holapex

Holapex je projekt istého Isaiasa Pereza, ktorý hľadá peniaze na realizáciu svojho produktu na crowdfundingovom serveri Kickstarter.com. Jeho jednoduchý nástroj z priehľadného plexiskla a plastového stojana odkáže spraviť z každého tabletu a väčšieho smartfónu holografický projektor.

 

Nástroj na tvorbu simulovanej holografickej projekcie je niečo podobné, ako projektor pre mobilné telefóny – pravdepodobne to nikto nebude používať na prácu. Ale je to vhodný doplnok k širokému spektru doplnkov a príslušenstva, ktorý dnes môžete k svojim elektronickým zariadeniam dostať.

Holapex využíva pomerne jednoduchý princíp funkčnosti – odráža svetlo z displeja tak, aby vzniknutý obraz budil dojem 3D objektu. Nevyhnutné je pritom používať korektný obsah – na displeji musí byť jeden objekt zobrazený zo štyroch strán, v rovnakom čase a veľkosti a navyše na tmavom podklade. Až vtedy je možné to, čo sa tvári ako holografická projekcia.

 

Isaias Perez už vyzbieral 1500 amerických dolárov, pričom za cieľ si stanovil iba 600. Peniaze tak poputujú na jeho bankový účet a investorom recipročne zašle hotové kusy Holapexov. Do konca kampane na Kickstarteri zostáva ešte 15 dní, príležitosť teda máte aj vy.

 

https://www.kickstarter.com/projects/2112361525/holapex-mobile-hologram-for-smartphones-and-tablet

 

Zdroj: Kickstarter.com

 

 

Samsung v budove STU FIIT otvoril testovacie centrum DIGILAB

​​

​Spoločnosť Samsung dnes v budove STU FIIT v Bratislave otvorila centrum DIGILAB, ktorého priestory aj technické vybavenie bude k dispozícii študentom fakulty.

24 počítačov Windows, televízory a tablety s plným prístupom na internet Samsung venoval univerzite a trvanie projektu nie je časovo ohraničené.

„Samsung STU FIIT DigiLab bude tiež slúžiť pre rôzne druhy školení alebo špecializované workshopy a konferencie so zameraním na programovanie, grafický dizajn či všeobecne digitálne zručnosti, organizované občianskym združením DIGIPOINT, vytvoreným FIIT STU. Vybavenie učebne zahŕňa vybrané tablety radu Note, dotykové monitory, výkonné počítače a monitory s integrovanými tenkými klientmi, smart UHD televízory, smartfóny s príslušenstvom, tlačiarne a nábytok. Zariadenia vytvárajú jeden celok, s ktorým sa môžu študenti stretnúť v praxi vo firmách.“ uvádza tlačová správa spoločnosti Samsung.

STU Samsung DIGILAB v FIIT Bratislava. (foto: 3Digital.sk)

Súčasťou otvorenia Digilabu bolo aj predstavenie trojice projektov, ktoré vznikajú priamo na pôde univerzity.

Napríklad ovládanie malého auta na diaľku prostredníctvom gamepadu a headsetu virtuálnej reality. Všetka použitá technika je značky Samsung a študenti zabezpečili celkovú funkčnosť setu, ktorá je momentálne vo fáze prototypu. Vodič môže ovládať pohyb malého vozidla pomocou herného gamepadu a prostredníctvom prepojenia headsetu Gear VR s pohyblivými kamerami na ovládanom aute môže sledovať okolie. Technológia by mohla nájsť uplatnenie napríklad tam, kde sa človek nevie dostať, ale potrebuje vyslať prieskumné vozidlá.

Prezentácia projeku v STU Samsung DIGILAB (foto: 3Digital.sk)

Vision and graphics group vyvíja projekt superpixelovej segmentácie, pomocou ktorej by počítač vedel rozpoznávať objekty snímané kamerou a rozpoznávať ich. Algoritmus má za úlohu rozlišovať jednotlivé objekty aj na veľkej scéne. Technológia nachádza využitie aj v medicíne v MRI. Zaujímavosťou je funkčnosť aj v pohybe, kedy je softvér schopný identifikovať objekty s potenciálom pútať na seba pozornosť, napríklad dopravné značenia.

Praktickým využitím vizuálnej detekcie je aj identifikácia ohňa, hoci aj iného, ako červeného. Praktický význam tkvie v rozpoznávaní ohňa na diaľku pri lesných požiaroch len za pomoci bežných kamier.

Prezentácia projeku v STU Samsung DIGILAB. (foto: 3Digital.sk)

Tretím odprezentovaným projektom bola aplikácia informujúca o nasledujúcej zastávke MHD v Bratislave. Nasledujúcu zastávku vyhodnocuje na základe GPS polohy vozidla, prepočítava meškanie spoja i čas, za ktorý sa vozidle zastaví na ďalších zastávkach. Zaujímavosťou je aj presné zobrazenie konkrétneho spoja na mape na základe GPS údajov a možnosť zobrazovania reklamy na základe polohy.

STU Samsung DIGILAB v FIIT Bratislava. (foto: 3Digital.sk)

Slávnostné otvorenie STU Samsung DIGILAB v FIIT Bratislava. (foto: 3Digital.sk)

STU Samsung DIGILAB v FIIT Bratislava. (foto: 3Digital.sk)