Hackeri a kyberzločinci vedeli využiť aj Vianoce a čierny piatok

Kaspersky Lab vo svojej najnovšej správe tvrdí, že internetové nákupy počas sviatkov sú stále obľúbenejšie nielen u spotrebiteľov, ale aj u kyberzločincov. Medziročne počet útokov počas posledného kvartálu stúpol o závratných 22,49 percent.

 

Výskumný tím bezpečnostnej spoločnosti Kaspersky Lab urobil na konci minulého roka analýzu kybernetických útokov, v ktorej sa zameral na silný štvrtý kvartál posledných troch rokov (2014, 2015 a 2016). Výsledky potvrdili, že kyberzločinci sa snažia svoje škodlivé aktivity zamerať práve na toto atraktívne nákupné obdobie.

 

Kaspersky Lab v tejto súvislosti  spísal niekoľko základných bezpečnostných opatrení na ochranu našich finančných operáciách realizovaných online:

  • Nikdy neklikajte na odkazy (linky) od neznámych odosielateľov alebo aj akékoľvek linky odoslané vašimi priateľmi napr. na sociálnych sieťach alebo e- mailom, ktoré vyzerajú podozrivo. Môžu byť škodlivé.
  • Nikdy neposkytujte údaje z vašej kreditnej karty neznámym alebo podozrivým stránkam. Vyhnete sa tak ich zneužitiu kyberzločincami. Vo väčšine prípadov ide o stránky, ktoré ponúkajú podozrivo výhodné, často až neuveriteľné ponuky.
  • Vždy sa poriadne presvedčte, či stránka, ktorej sa chystáte poskytnúť vaše prihlasovacie údaje alebo citlivé informácie, je skutočne pravá (prinajmenšom skontrolujte jej URL). Podvodné stránky sú často na nerozoznanie od tých pravých.
  • Inštalujte si bezpečnostné riešenia do svojich zariadení s technológiami špeciálne vyvinutými na prevenciu pred finančnými podvodmi. Napr. Safe Money technológia v riešeniach Kaspersky Lab dokáže vytvoriť bezpečné prostredie pre všetky finančné transakcie.

 

Počet používateľov napadnutých finančným malvérom dosiahol v štvrtom kvartáli 2016 hodnotu 319 tisíc. Medziročne ide o nárast o 22,49 percent. Pod tento nárast sa pravdepodobne podpísali online nákupy počas špeciálnych sezónnych výpredajov a akcií, ktoré sa viažu k veľkým sviatkom, akými bol napr. nákupný zľavový ošiaľ počas dňa Vďakyvzdania – označovaný ako Čierny piatok (Black Friday), či nákupy darčekov v predvianočnom období. Zdá sa, že tieto obdobia patria k najzraniteľnejším z pohľadu kybernetických hrozieb, preto by sme mali byť skutočne obozretní pri internetových nákupoch najmä v týchto silných obdobiach.

Záver roka patrí aj v online priestore už tradične k najatraktívnejším nielen pre samotných predajcov, ktorí sa tešia zo zvýšeného dopytu po produktoch, ale aj pre kyberzločincov. Tí doslova striehnu po nových príležitostiach, ako zneužiť nepozornosť ľudí, ktorí na online nákupoch míňajú v tomto období viac ako obyčajne.

 

V medziročnom porovnaní, kedy analytici sledovali rovnaké obdobie v posledných troch rokoch, sa len potvrdilo, že minulý rok nebol žiadnou výnimkou a ukázal vzrastajúcu tendenciu útokov. Bezpečnostné technológie Kaspersky Lab odhalili v roku 2016 útoky, ktoré zasiahli o 22,49 % používateľov viac ako v rovnakom období v roku 2015. Z toho vyplýva, že kyberzločinci opäť investujú do vývoja malvéru schopného ukradnúť cenné finančné údaje, ako napr. informácie z kreditnej karty alebo prihlasovacie údaje k účtom pre online bankingové služby.

 

 

Ilustračná fotografia

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *