Nie je to tak dávno, čo sme aj na stránkach Ecomoto informovali o tom, že herec a spevák Filip Tůma sa stal tvárou značky Probucard. Táto firma zabezpečuje prestavbu áut na pohon na kvapalný ropný plyn LPG a Filip Tůma na takto prestavanom Subaru Legacy každý rok najazdí asi 80-tisíc kilometrov. Pýtali sme sa na jeho skúsenosti s týmto pohonom a zopár vecí navyše.
Auto je pre mňa najmä veľmi dôležitým pracovným prostriedkom. Ročne najazdím približne 80 000 km. To znamená, že šoférovaním trávim nezanedbateľné množstvo času a cena pohonných hmôt je pre mňa podobne veľmi dôležitá. Dobré auto s úspornou spotrebou je pre mňa preto nutnosť viac ako vášeň.
Auto je tichšie a hlavne spotreba je výrazne úspornejšia. Väčšinou jazdím po diaľniciach, respektíve rýchlostných cestách a potom v meste. Raketová akcelerácia preto pre mňa nie je nevyhnutnosťou. Musím ale povedať, že Subaru Legacy nezaostáva ani v tomto ohľade. Po naštartovaní a zohriatí motora je prechod na LPG hladký, takmer nepostrehnuteľný. Auto nestratilo príliš veľa zo svojej dynamiky a radosť mi robí aj dvojnásobný dojazd bez tankovania.
Ani nie. Nie som motoristický fanatik a technické detaily neovládam, pri jazde na LPG ma však nič nevyrušuje.
Približne 40-percentná úspora na pohonných hmotách je pri kilometroch, ktoré robím ja, značná a v absolútnych číslach už zásadná. Viem, že LPG sa vypláca už pri asi tisíc kilometroch mesačne.
Ani nie, v Bratislave má prakticky každé nákupné centrum (možno okrem Centrálu) i divadlo možnosť zaparkovať legálne vonku, respektíve v krytej otvorenej garáži. A inde na Slovensku to nie je vôbec téma. V Žiline majú dokonca v jednom nákupnom centre vyhradené miesta pre LPG autá.
Áno, je to jednoduchá matematika. Čím viac najazdí, tým rýchlejšie sa investícia do prerábky vráti a potom už len šetrí.
Snaha o ekologickejšie automobily je v prospech nás všetkých. A LPG vypúšťa menej CO2 a produkuje až o 80% menej smogu ako benzín či nafta.
V garáži mám staré BMW Z3M, to je moja srdcovka.
Ani nie, možno by bolo perfektné, keby moje budúce auto okrem peňazí a životného prostredia šetrilo aj môj čas a šoférovalo sa samé :-)
Rozhovor bol autorizovaný.
Otázky spracoval Erik Stríž pre Ecomoto.sk, rozhovor sprostredkovala agentúra event2all.