Tesla Model 3, kompaktný elektrický sedan za 35-tisíc USD

Tesla odhalila dlho očakávaný automobil, Model 3. Je v poradí tretím modelom tejto americkej automobilky a jeho cena je v porovnaní s Modelom S iba polovičná. Ponúkne však stále veľmi dobré technické parametre a na dnešnú dobu stále netypický dizajn s futuristickým interiérom.

Oficiálne uvedenie vozidla znamená, že sa začne vyrábať až v roku 2017 a v tomto istom roku sa dostanú prvé kusy k novým majiteľom. Dnes automobilka eviduje už viac ako 130-tisíc predobjednávok, čo vyzerá na veľmi sľubný štart. Možno to bude práve Model 3, čo vytiahne automobilu Tesla z neustálych dlhov. Záloha pri potvrdení objednávky je rovných 1000 dolárov, čo znamená, že už teraz Tesla pretočila 129-miliónov dolárov – a to na aute, ktoré ešte ani nevyrába.

Kľúčové vlastnosti Tesla Model 3:

  • cena začína na 35-tisíc USD;
  • na jedno nabitie prejde maximálne 346 km (215 míľ);
  • zrýchlenie z 0 na 100 km/h za min. 6 sekúnd;
  • 5 hviezdičiek vo všetkých kategóriách v amerických bezpečnostných testoch;
  • funkcia autopilota;
  • supercharging – rýchle nabíjanie;
  • interiér pre 5 dospelých pasažierov vrátane vodiča;

 

Tlačová konferencia spoločnosti Tesla a uvedenie Modelu 3


Model 3 je v skutočnosti štvrtý automobil od Tesly, avšak bude tretím v stabilnej súčasnej ponuke vozidiel. Prvým automobilom bol slávny Tesla Roadster, ktorý sa však dnes nevyrába a nepredáva. V porovnaní s Model S a Model X je trojka menšia, má byť praktickejšia a finančne dostupnejšia, avšak údajne sa nekonali žiadne kompromisy v bezpečnosti a ani jazdných vlastnostiach.
Profil automobilu pripomína Model S, má však výrazne kratšiu karosériu, vraj je totožná s dĺžkou BMW radu 3. Práve BMW radu 3 sa často spomína ako jeden z významných rivalov, proti ktorým bude nová Tesla bojovať. Hoci sa často pri Modeli 3 skloňuje slovo sedan, v skutočnosti je skôr taký dizajnový hybrid liftbacku, sedanu, hatchbacku a sportbacku. Vonkajšie i vnútorné osvetlenie využíva technológiu LED.
 

Tesla Model 3, ročník 2018

Interiér s veľkými zmenami a otáznikmi

Ak Tesla zachová interiér v rovnakom stave, v akom ho odprezentovala pri uvedení Modelu 3, vyslúži si tým nepochybne rozporuplné kritiky. Interiér je nápadne futuristický a jednoduchý, má iba jeden veľký displej s uhlopriečkou až 11 palcov uprostred prednej časti kokpitu. Zaujímavosťou je, že pred volantom nie je žiadna platforma pre zobrazenie aktuálnej rýchlosti či iných informácií o jazde a vozidle. Momentálne nevieme, či sa tieto údaje budú zobrazovať neprakticky na centrálnom displeji alebo sa v Modeli 3 objaví head-up displej, či iné minimalistické riešenie.

Tesla Model 3, ročník 2018 – interiér


Tesla Model 3, ročník 2018 – interiér


Tesla Model 3, ročník 2018 – interiér


 
Tesla tvrdí, že jej vozidlá sú maximálne bezpečné, avšak my sa s nedôverou pozeráme na veľký dotykový displej, ktorý celkom nahradil mechanické tlačidlá. Zastávame názor, že hrať sa počas jazdy s dotykovým displejom je presne to isté, ako používať mobil, čo bezpečné rozhodne nie je. Už len také nastavenie klimatizácie počas jazdy zvyčajne robíme tak, že si otočné voliče nahmatáme prstami – v prípade dotykového tabletu to možné zatiaľ nie je.
Je však pravdepodobné, že Tesla tentokrát verejnosti ukázala iba verzie, ktoré ešte čaká vývoj. Dúfame teda, že aspoň základné mechanické ovládače nakoniec v interiéri predsa len nájdeme.
 

Tesla Model 3, ročník 2018

Tesla robí iba rýchle autá

Keď Elon Musk predstavoval Model 3, pripomenul, že bude zrýchľovať veľmi prudko – rýchlosť 100 km/h dosiahne za šesť sekúnd a s výkonnostným paketom s 80 kWh batériou bude stovka dosiahnuteľná už za štyri sekundy. Takýto výkonnejší variant Modelu 3 však bude stáť niekde medzi 50- až 60-tisíc americkými dolármi, čo už tak pôsobivé nie je. Dojazd výkonnejšej verzie by mal byť v porovnaní s tou základnou značne väčší, maximálne 483 kilometrov.
 

Tesla Model 3, ročník 2018


Tesla Model 3, ročník 2018

Vlastný podvozok a neupresnené detaily

Elektromobil Tesla Model 3 bude jazdiť výlučne na elektrinu a nebude ponúkať žiadne hybridné pohonné alternatívy. Elektrický pohon je zabezpečený dvojicou elektromotorov, jeden vpredu a druhý vzadu. Spoločne automobilu poskytujú pohon všetkých štyroch kolies a progresívny systém regulovania krútiaceho momentu podľa aktuálnej potreby.
Automobil je postavený na vlastnom podvozku a hoci zdieľa mnohé technológie a patenty s Model S a Model X, jeho platforma je navrhnutá individuálne. Nevedno, či sa Tesla niekedy bude uberať rovnakou cestou, ktorou Volkswagen – ten vie zabezpečiť výrobu širokej palety modelov vďaka modulárnej platforme.

Elon Musk a ani Tesla samotná zatiaľ neupresnili, aké sú presné technické údaje nového modelu elektromobilu. Neuvádzajú toľko detailov ako pri nedávnom uvedení Modelu X a dokonca ani to, akú kapacitu akumulátorov bude vozidlo ponúkať v základnej verzii.
Vieme však jedno: Tesla Model 3 bude v prvých rokoch nedostatkový tovar. Automobil sa začne vyrábať až v roku 2017 a odborná verejnosť vyjadruje presvedčenie, že prvých 130-tisíc predobjednaných kusov sa bude dodávať v priebehu možno až dvoch rokov. Zdá sa, že zákazníci, ktorí si automobil neobjednali teraz, si naň budú musieť počkať ešte dlhšie. Tesla však otvorene hovorí o cieli zvýšiť produkciu závodu na 500-tisíc kusov automobilov ročne, čo by predsa len mohlo do pesimistických predpovedí vniesť trocha optimizmu.

Tesla Model 3, ročník 2018


 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *