Archív kategorií: Made in Slovakia

Speekle zverejnilo hru TailTrails pre Android

Speekle, úspešný slovenský tím tvoriaci logopedický softvér pre deti, dnes zverejnil hru TailTrails pre Android. Je určený predovšetkým pre mobilné telefóny, ale funguje aj na tabletoch.

 

Hra TailTrails neslúži k tomu, aby sa dieťa naučilo správne vyslovovať, ale učí ho rozoznávať zvuky.

Sluchová diferenciácia – schopnosť rozoznávať od seba rôzne zvuky. Pre dospelého niečo samozrejmé, podvedomé – pre mnoho detí s rečovými poruchami veľký problém. Dieťa s nerozvinutou diferenciáciou môže napríklad počuť slová „cibuľa“ a „čibuľa“ a pritom nevedieť, ktoré z nich je správne. Ak dieťa tieto rozdiely “nepočuje”, nemôžeme očakávať, že ich bude správne vyslovovať. Našťastie je sluchová diferenciácia schopnosť, ktorá sa dá získať usilovným tréningom.“ uvádza sa v sprievodnom texte k novej hre od Speekle.

 

Stiahnite si TailTrails z Google Play zadarmo

 

Hra pre Android je bezplatná ako demo, za príplatok získate plnú verziu hry s širšími možnosťami. Plná hra však stojí nie celkom zanedbateľných 9,40 €. TaiTrails je postavený na platforme Unity, o ktorej budúcom využití v projektoch od Speekle sme sa dozvedeli už v rozhovore z minulého roka.

K vyššej cene hry sa pre 3Digital vyjadrila Veronika Štrbáková zo Speekle: „Pri nastavovaní ceny pre hru TailTrails sme urobili odhad v danej oblasti, kde sme zobrali v úvahu hodnotu tej hry, ako ju vnímame my a hodnotu, ako ju vnímajú naši zákazníci. Následne sme dospeli k sume 9,40 eur.

 

Prostredie hry je farebné, hravé, s kresbami, snaží sa osloviť detské publikum. Napriek tejto pestrosti sa však s hrou pracuje dobre, rozhranie je prehľadné a navyše je tu prítomný aj stručný 4-stranový návod na používanie hry. Dostupné sú aj tri úrovne náročnosti (ľahké, stredné a ťažké), v demo verzii si môžete vybrať z dvoch grafických prevedení hry a až ôsmich skupín slov.

 

Pýtali sme sa tiež na prípadnú dostupnosť hry pre platformu iOS. „Čo sa týka samotného vývoja hier na iOS, tam to bolo trošku zložitejšie, než s Androidom. Najskôr sme museli riešiť fakt, že na vývoj potrebujeme natívne apple prostredie, trošku zavážilo aj to, že nie sme mac-isti :) Avšak, o všetko sme sa postarali a v súčasnosti riešime všetky potrebné náležitosti, aby sme mohli predávať cez appstore. Preto verím, že už čoskoro prídeme s novinkou – Speekle hrami na iOS.“ povedala Štrbáková.

 

Speekle TailTrails pre Android

Speekle TailTrails pre Android

Speekle TailTrails pre Android

Speekle TailTrails pre Android

Speekle TailTrails pre Android

Speekle TailTrails pre Android

Speekle TailTrails pre Android

Speekle TailTrails pre Android

Grafik Michal Slovák: Dobrý dizajn by mal prežiť dobu

Slovenskí umelci sú vo svete známi, žiadaní a majú významný vplyv na rozširovaní trendov do moderného sveta. Za umelcov môžeme bez diskusie pokladať aj grafikov, pretože bez kreativity, expresívnosti a osobnej snahy o stvárnenie vlastných predstáv by nemohli vykonávať svoju prácu. 3Digital.sk bude v sekcii Rozhovory okrem iných predstavovať aj skvelých slovenských grafikov a dizajnérov, pričom prvú časť seriálu otvárame Michalom Slovákom.

Slovenský grafik Michal Slovák (profil na Dribbble) nachádza uplatnenie nielen u nás, ale aj v zahraničí. Veľká časť jeho tvorby je zameraná na korporátny segment. Zaujímavosťou je, akú Michal vymyslel pre svoju one-man-show agentúru marketingovú komunikáciu (michalslovak.com) – predstavuje sa ako „grafik s menom a priezviskom“, čím namiesto kreatívnej značky propaguje priamo sám seba. Očividne má takýto prístup význam, pretože značka môže kedykoľvek zaniknúť alebo sa zmeniť, ale meno človeku ostane navždy, rovnako aj jeho povesť profesionála.

 

 

Michal Slovák

 

Michal, môžete sa, prosím, stručne predstaviť?
Dobrý deň, volám sa Michal Slovák a som grafické štúdio s menom aj priezviskom.

 

Ako dlho sa venujete grafickej tvorbe?
Grafickému dizajnu, brandingu, web dizajnu a aj obalovému dizajnu sa venujem výhradne až posledné roky. Predtým som sa viacej venoval skôr reklame, ale keď to mám spočítať, profesionálne som grafický dizajnér už 6 rokov.

 

Mali ste na takúto prácu predpoklady alebo ste sa k nej dostali cez iné činnosti?
Moje grafické začiatky sa datujú ešte na vysokú školu. Vyštudoval som marketingovú komunikáciu a grafický dizajn ma začal lákať počas štúdia, ktoré dobre dopĺňal. Kreatívne som bol však orientovaný už od malička, takže smerovanie ku grafike bolo pre mňa prirodzené.

 

Aké boli Vaše začiatky, s akým softvérom ste pracovali? Zmenil sa odvtedy Váš spôsob práce či softvér, s ktorým pracujete?
Od začiatku som pracoval so softvérmi od Adobe. Čo sa zmenilo bol skôr hardvér. Z PC som po chvíľke presedlal na Mac. Zdokonalil sa samozrejme aj spôsob práce, samotný prístup k zadaniam a tvorbe. Je to prirodzené a prichádza to s praxou po rokoch.

 

Uvediete niekoľko Vašich bývalých a súčasných klientov?
Zo známejších značiek medzi mojich klientov patril aj najväčší slovenský rockový festival Topfest, ktorému som vytvoril aj logo. Potom som spolupracoval so slovenskou outdoorovou značkou Zajo, pre ktorých som dizajnoval napríklad trekingové palice aj produktové katalógy a ešte by som spomenul aj prvý slovenský sajder Jablčnô. Okrem toho, že som spolumajiteľ, vytvoril som obalový dizajn fľaše a tvorím aj celkovú grafiku.

Asi 30% klientov však tvoria zahraničné firmy a grafické štúdiá, ktoré ma zvyknú oslovovať pre externú spoluprácu. Napríklad pre jednu austrálsku ťažiarsku spoločnosť tvorím práve firemné brožúry.

 

Máte v portfóliu projekt, na ktorý ste zvlášť hrdý?
Pár dní dozadu som práve dokončil redizajn pre kníhkupectvo a vydavateľstvo Elita, ktoré je jedného z najväčších slovenských predajcov odbornej literatúry. Nové logo bude viditeľné už o pár dní. Prístup klienta aj samotná práca bola výborná.

 

Aký máte názor na aktuálne trendy, napr. flat, holo, material design?
Veľmi sa mi páči kam smeruje aktuálne samotný branding. Logá začínajú byť abstraktnejšie, priestorové a neboja sa ísť aj do 3D. Celkový branding, teda logá a jednotlivé prvky firmenej identity, zase začínajú byť viac surrealistické. Prenikajú do nich nové umelecké prvky.

Celkovo trendy v dizajne sledujem, avšak dobrý dizajn by mal prežiť dobu. Zmeny sú stále najmä vo web dizajne. Napríklad long shadow design, by som nazval len hitom jedného leta a už pôsobí skôr okukano. Po dlhej dobe prichádza aj zmena do obalového dizajnu, kde tiež preniká flat design. Vždy však bude platiť, ako povedal Dieter Rams a to bez ohľadu na trendy, že ,,Good design is as little design as possible.“

 

 

Vyberáme z portfólia Michala Slováka:

Rozhovor bol autorizovaný
Fotografie poskytol pre účel článku Michal Slovák 

Ako funguje softvér od Speekle? Veronika Štrbáková o minulosti a budúcnosti startupu

Keď som pripravoval aktuálne vydanie časopisu UnitedLife (2/2014), mal som príležitosť porozprávať sa o slovenskom startupe Speekle s jedným z jeho predstaviteľov, Veronikou Štrbákovou. Nižšie si môžete prečítať prepis celého rozhovoru aktualizovaného o novinky z posledných týždňov. Veronika prezradila viac o tom, ako skupina študentov vyvíjala logopedický softvér, ako sa dostala k pomerne veľkým finančným prostriedkom a ako ich mieni využiť v najbližšom období. Rozhovor je z konca septembra 2014, posledná aktualizácia odpovedí je z januára 2015.

 

“Nesnažíme sa nahradiť logopéda, dávame mu do rúk nástroj, ktorým môže motivovať dieťa k terapii.” tvrdí Veronika Štrbáková, spoluzakladateľka slovenského startupu Speekle. Ten sa v posledných mesiacoch dočkal mimoriadneho záujmu médií, pretože má potenciál pomôcť logopédom a výrazne zefektívniť ich prácu.

 

 

 

Kto je tvorcom nápadu?
Na úplnom začiatku náš tím vznikol tak, že nás fakulta vybrala ako štvorčlenný tím, ktorý sa zapojí do súťaže Imagine Cup a bude tam pomocou IT technológie riešiť zadanie, ktoré by malo zlepšiť svet. A my sme sa snažili splniť toto zadanie a určili sme si rôzne témy na preskúmanie. Pozerali sme si, aké projekty sa v tejto súťaži nachádzali a prechádzali sme rôzne zdravotnícke problémy, pretože sme vedeli, že chceme robiť niečo také, čo pomáha ľuďom. A ITčko v zdravotníctve určite zlepší svet a zjednoduší život, no nie?

Nakoniec sme riešili Alzheimera, cukrovku, mali sme rôzne nápady. Ale potom kolegu, ktorý je gitarista a nahráva si skladby, napadlo, že by chcel spracovávať zvuk. Jeho otec na jednej výstave videl gitaristu, ktorý hral na gitaru, nahrával jej zvuk a ten potom prenášal na obraz. Vytvoril spektrograf a vznikla akási zvuková krivka. Tak sme si povedali, poďme prenášať zvuk do tejto krivky a môžeme tak učiť, napríklad aj nepočujúcich, rozprávať.

Urobili sme si základný prieskum v centrách, v ktorých sa venujú nepočujúcim. Mnoho nepočujúcich má záujem rozprávať, ale veľa z nich s tým má problémy, pretože síce prídu na terapiu, ale keďže sa nepočujú, tak vydávajú rôzne zvláštne zvuky a často sa za to hanbia. Naša myšlienka bola ponúknuť im vizuálnu spätnú väzbu cez spektrografy a krivky, podľa ktorých by videli, ako rozprávajú. Mohli by cvičiť doma, kde sa pred nikým nebudú hanbiť.

Keď sme však začali viac analyzovať tento konkrétny problém, rýchlo sme zistili, že sa jedná o komplexný problém, ktorý bol pre náš tím nerealistický z hľadiska troch mesiacov, ktoré sme mali na realizáciu prototypu. Hľadali sme niečo iné, ale chceli sme ostať pri zvuku. Naša profesorka, profesorka Bieliková, prišla s nápadom, aby sme sa namiesto riešenia pre nepočujúcich, skúsili pozrieť na problémy, ktoré s rečou majú aj “obyčajné” deti. Tak sme sa pustili do logopédie.

 

 

 

 

Mali ste teda už spočiatku nejaký biznis plán?
Nie, nemali sme vôbec biznis plán, prakticky sme mali iba nápad a plán, že sa mu budeme venovať a skúsime zrealizovať prototyp. Ten biznis plán vyšiel až niekedy štyri alebo päť mesiacov potom, ako sme začali programovať. S tým, že sme mali miestenku na svetové finále Imagine Cup a potrebovali sme pracovať práve na biznis pláne, ktorý má svoju váhu v hodnotení tejto súťaže. A keď sa objavila súťaž Skvelí mladí podnikatelia, povedali sme si, že to skúsime, je to skvelá príležitosť získať ešte pred finále Imagine Cupu dobrú spätnú väzbu.

K tomu spektrografu a prevodu zvuku -všetko ste programovali sami alebo ste používali už existujúce zdroje?

Kolega, ktorý to programoval, sa tomu venoval a on používal nejaké knižnice, ktoré zabezpečovali napríklad Fourierovu transformáciu. Potreboval ju, keď všetko preklápal do tých kriviek. Ale samotnú analýzu zvukov, to on riešil samostatne a riešil to tak, že využíval rôzne metriky a heuristiky nad tými krivkami. Napríklad videl, že sykavky s-š, z-ž, čo sú vlastne šumy, majú v istých hladinách podobné vlastnosti a práve na základe týchto vlastností vedel filtrovať dané hlásky. Viac by ti o tom povedal môj kolega, ktorý to programoval, ja viem len takýto základ. Nie všetci sa venujeme všetkému, máme to rozdelené. On robil ten analyzátor zvuku, neskôr sa pustil do spracovania obrazu jazyka, s cieľom zrealizovať ovládanie počítača jazykom a ja som sa zasa v rovnakom čase venovala databázam, serveru a programovala som webovú aplikáciu.

Webovú aplikáciu, takže máš znalosť CSSka, PHPčka a všetkých týchto vecí? Alebo si išla ešte hlbšie?
Mám určité znalosti a tie, ktoré som nemala, som si doplnila. Navyše som študent IT, takže by som to mala vedieť :)

 

 

Koľkí ste v Speekle teraz?
Boli a sme stále štyria, pôsobili sme pod vedením pedagóga Michala Barlu. Momentálne na fakulte nemáme žiadny formálny projekt, ktorý by sa venoval Speekle ako téme, takže na ňom pracujeme vo voľnom čase a stále na ňom pracujeme piati – teda štyria členovia plus Michal Barla.

 

Je program dostupný na viacerých platformách?
Keď sme začínali, programovali sme pre Imagine Cup, pre Microsoft, takže to bolo dostupné hlavne pre Windowsy. Neskôr sme preklopili celé riešenie do Unity a tým sme si akoby pripravili pôdu pre iné platformy. Teraz pracujeme na tabletových verziách. Takže, ak sa podarí, za chvíľku budeme mať prvé tabletové hry.

 

Pre tabletové Windowsy alebo aj Android a iOS?
Pre tablety sme riešenie už začali vyvíjať a máme takú predstavu, že keď to dáme na Androidy, tak do iOS to už tiež pôjde veľmi rýchlo. Prakticky tam treba doprogramovať iba zopár súčastí – napríklad jednou z nich je aj ovládanie pomocou dotykového displeja.

 

Po technickej stránke je náročné preklopiť hru z Windowsu do Androidu a iOS?
O tom by vedel viac povedať kolega, ktorý to programuje, Peťo Demčák. Viem, že sme zvolili Unity a je to výborná vec pre vývojárov, ktorí vyvíjajú hry a chcú sa chytať na viaceré platformy. S Unity vedia veľmi rýchlo vybuildovať verziu aj pre iOS, aj pre Android, takže je to oveľa jednoduchšie, ako keby sme mali programovať samostatne v Jave pre Android a potom samostatne pre iOS. Unity nám veľmi pomáha v tom, aby sme to rýchlo dostali na všetky platformy.

 

S príchodom na mobilné zariadenia počítate so zaradením aplikácie do marketov?
Určite áno a budeme k tomu vyvíjať nový biznis model, pretože to zatiaľ neplánujeme predávať ako celkovú platformu, ale skôr ako samostatné hry.

 

Tým pádom sa zmení aj tá cena?
Áno. Ale ešte to nemáme uzavreté, stále o tom diskutujeme.

 

Snáď ale máš predstavu, či to bude 20 eur alebo 2 eurá.
Orientujeme sa v realistických cenách a vieme, že rodičia nezaplatia dvadsať euro za jednu hru. Hlavne, keď je to mobilná / tabletová hra. Tam sú ľudia zvyknutí na trochu iné ceny a tie naše budú porovnateľné s cenami iných hier, ktoré nájdete v hernom markete.
Doplnené v januári 2015: Už testujeme vývojárske verzie a v januári by mali byť vonku. Vtedy spustíme aj kampaň.

 

 

 

Speekle je teraz na Slovensku dosť známy aj preto, že sa často objavuje v médiách. Až sa mi zdá, že to nie je ani tak o dobrej práci PR agentúry, ako skôr o tom, že samotné médiá majú o Speekle záujem. Moja otázka je, že či je vďaka tomuto veľkému promu aj záujem investorov o podieľanie sa na projekte a jeho zisku.
Už sa nám ozvali viacerí investori, ktorých tento projekt zaujal. Či už preto, že sa s týmto problémom stretli vo svojom živote so svojimi deťmi alebo nás videli v médiách či niekde na internete. Ozývajú sa nám, s každým záujemcom sa stretneme a rozprávame. Momentálne ešte fungujeme z vlastných zdrojov, ale určite v blízkej dobe budeme hľadať nejakú investíciu.

 

Je vôbec verejný údaj, aký je rozpočet celého projektu Speekle?
Myslím si, že keby si ľudia vyrátali a popozerali sa, čo všetko sme vyhrali, tak sa k tejto sume veľmi rýchlo dopátrajú. V Skvelých mladých podnikateľoch bola výhra 15-tisíc euro od spoločnosti Hyundai, samozrejme po zdanení to bola trocha iná suma; Podnikateľský nápad roka bola ďalšia súťaž, tam bol šek na 33-tisíc euro a bolo to rozdelené tak, že sme dostali väčšiu časť v službách od rôznych známych firiem ako Wiktor Leo Burnett, agentúry dvadsaťročia, alebo právnikov Maple & Fish.

Získali sme tiež nejakú menšiu časť aj na účet. A v Startup Awards sme získali tiež hlavne služby. Okrem toho sme vyhrali cenu – cestu za investormi, ktorú sme ešte neabsolvovali a plánujeme sa zúčastniť budúci rok európskej konferencie, ktorá sa bude konať v Taliansku. Táto konferencia je určená pre logopédov z celej Európy a my by sme im chceli odprezentovať naše riešenie.

 

Ako vystupujete? Ste firma či občianske združenie?
Sme eseročka. Vybrali sme si to hlavne preto, že to bolo najjednoduchšie, čo sa týka formy zakladania. Navyše, keď sa niečo pokazí, tak firma ručí iba do hodnoty svojho majetku. To je pre nás dôležité.

 

A firma má štyroch zamestnancov, ktorí ste vy…
Nie, firma momentálne nemá žiadnych zamestnancov, v súčasnosti sme iba štyria spoločníci, ktorí ju vedú. Robíme to bez výplat, nemáme z toho žiadne príjmy, robíme to vo voľnom čase. Ale verím tomu, že už keď budeme viac vynášať, viac sa rozšírime, že sa staneme zamestnancami firmy.

 

Vyhlásite aj zamestnanca mesiaca? :)
To by bolo ťažké, pretože je nás málo a všetci sa snažíme ako sa len dá. Ale možno v rámci ešte vyššej motivácie by to bolo celkom fajn, vymyslieť niečo takéto.

 

Keď si povedala, že tú nie sú veľmi zisky, čo to znamená? Veď predávate licencie.
Áno. Preháňala som, že tam nie sú žiadne zisky, ale, samozrejme, že keď dostaneme nejaké peniaze za licencie, tak ich hneď vrážame späť do firmy a nechávame ich tam. Takže si nič nerozdeľujeme, pretože to potrebujeme dobre naštartovať. Aj marketing tiež niečo stojí.

 

Je to verejná informácia, že koľko sa doteraz predalo licencií?
To si ani nepamätám, máme viaceré zdroje a hlavne my sme ešte poriadne nenaštartovali náš hlavný predajný kanál. Tým sú logopédi, ktorí sa denne stretávajú s pacientmi a oni im môžu odporučiť aj využitie Speekle na domáce precvičovanie.

 

My sme takto doteraz už navštívili tuším šiestich, siedmych logopédov, ktorí nie sú z Bratislavy. Po prezentácii sme sa dohodli na spolupráci s tým, že logopédi odskúšajú mesačnú skúšobnú verziu a že program budú odporúčať aj rodičom na domáce precvičovanie. Takisto sa chystáme aj na logopedickú konferenciu v Tatrách, kde odprezentujeme naše riešenie viacerým logopédom, ktorí sú v Slovenskej asociácii logopédov a tiež budeme s nimi potom spolupracovať.

Doplnené v januári 2015: Hlavný predaj sme spustili účasťou na konferencii SAL (Slovenskej asociácie logopédov), ktorá sa konala v septembri v Tatrách.

 

Teraz, koncom septembra 2014, je nastavená aká cena za licenciu?
Nastavená cena je 33 euro za rodičovskú licenciu s tým, že my neobmedzujeme rodičov v tom, že koľko tých hier budú mať. Rodič si nekupuje iba tie tri hry, ktoré máme v ponuke, ale celú hernú platformu aj s aktualizáciami po dobu jedného roka. To znamená, že keď v priebehu jedného roka vyvinieme ďalšie hry, vylepšíme softvér, oni to majú zadarmo. Stačí byť pripojený do Internetu a rodičom sa to automaticky stiahne bez toho, aby museli hocičo priplácať.

Navyše si rodič môže nainštalovať program na tri počítače, môže si vytvárať detské profily pre svoje deti, v ktorých sa potom uchovajú rôzne údaje a štatistiky z cvičení. Predpokladáme, že väčšine detí sa aj tak podarí zbaviť svojich rečových problémov, aj vďaka Speekle, v priebehu tohto roka. Ak by som mala viac detí a chcela by som pokračovať a prijímať aktualizácie, musím si po vypršaní doby zaplatiť novú licenciu. Ale ak program chcem používať bez aktualizácií, môžem ho využívať do konca života.

Čo je taká novinka – asi pred hodinkou či dvomi sme spustili kampaň Extra výhody od O2, kde sme ponúkli zľavu. Čiže všetci, ktorí vlastnia O2, si môžu vygenerovať kód a môžu si zakúpiť náš program v zľave, dali sme zľavu 30 percent.

 

 

 

Sú teda zľavové portály ďalšia možná cesta predaja?
Ešte sme nad tým neuvažovali, ale možné to je, každopádne teraz sa sústreďujeme na to samotné programovanie a snažíme sa prísť s tabletovou verziou, ísť do appkových marektov a potom sa uvidí.

 

Ako to vyzerá s expanziou do blízkeho zahraničia? Bavili ste sa už aj so zahraničnými logopédmi? Aké sú to technické nároky, keď ide o iný jazyk?
Ozývajú sa nám aj zahraniční logopédi, že sa o nás dočítali, dopočuli, dokonca sme sa s nimi rozprávali na jednej zahraničnej konferencii, kde sme zisťovali, či u nich takéto pomôcky majú a aké sú podobnosti našich jazykov. Samozrejme, že nad tým uvažujeme, ale momentálne sme všetci štyria študenti a ešte máme v pláne zostať na Slovensku, doladiť a zvalidovať produkt tu a neskôr popri tom rozbehnúť aj zahraničie. Plány sú najskôr až tak budúcim rokom, ale to sa ešte všetko môže zmeniť.

A tie technické nároky? Bolo by treba osloviť nejakého logopéda, ten by musel povedať, či tie výslovnosti sú zhodné s tým naším slovenským jazykom a či je to použiteľné. Keď nie, bolo by potrebné získať od neho vzorky hlások a na základe toho by sa vylepšoval náš algoritmus. Čo sa týka tých ďalších hier, ktoré máme, tak sú do značnej miery jazykovo nezávislé, takže tam v podstate netreba robiť nič iné okrem výmeny databázy slovíčok, ktoré sa v nich používajú. Jej vytvorenie však vie byť celkom fuška.

 

Ešte k tým investorom. Máte teraz veľký záujem na tom, aby do projektu prišiel veľký investor alebo si zatiaľ viete vystačiť s tými prostriedkami, čo máte?
Určite budeme chcieť nájsť nejakého investora, určite budeme zháňať ďalšie financie, pretože si nevystačíme navždy s tým, čo máme. Jednoducho, veľa vrážame do marketingu. Ešte sme nerátali, dokedy nám vydržia vlastné prostriedky a kedy bude ten bod, v ktorom budeme potrebovať investíciu, ale chystáme sa na to. Samozrejme, viem, že keď chceme riešiť investície, treba to riešiť oveľa skôr, pretože to samotné zháňanie a to, keď sa človek konečne dopracuje k nejakej zmluve, to môže trvať niekedy štyri až šesť mesiacov a to je naozaj dlhá doba.

 

Uvažovali ste nad crowdfundingom?
Priznám sa, viem, že viacero kolegov z rôznych startupov do toho išlo cestou crowdfundingu, ale my sme ešte nad tým neuvažovali. My sa chceme vydať skôr cestou investície alebo nejakého úveru.

 

Možno, že v tu by bol pri crowdfundingu problém ponúknuť mikroinvestorom vhodnú kompenzáciu za ten ich príspevok, pretože nie každý potrebuje takýto program.
V crowdfundingu dostane mikroinvestor za tú sumu vždy nejaký balíček. My takýmto spôsobom vôbec nefungujeme, my by sme mohli dať balíček 10, 20 licencií pre rodinu a podobne, ale tam by bol problém, či by to bolo pre neho dostatočne motivujúce. Ešte sme sa nad tým vôbec nezamýšľali.

 

Viete potvrdiť, aj prípadným investorom, že ste ste jedineční svetovo alebo aspoň v rámci Európy?
Priesum sme si robili ešte keď sme začínali v súťaži Imagine Cup. Potrebovali sme do prezentácie zahrnúť, že aké sú podobné riešenia a konkurencia. Vtedy sme zistili, že nič také neexistuje. Sú možno nejaké hry, ktoré som našla v zahraničí, ale tieto hry nie sú prepojené s terapiou, to “logopedické” v nich často nedáva dieťaťu zmysel, nechápe prečo by malo v hre zrazu robiť to či ono. V neposlednom rade tieto hry nedávajú dieťaťu zrozumiteľnú okamžitú spätnú väzbu.

My sme sa hlavne pri vývoji našich hier snažili, aby boli špeciálne nadizajnované tak, aby pre dieťa mali aktivity v hre význam. Napríklad máme už urobené rozpoznávanie sykaviek z-ž, ale do hry Goldy sme to nepridali, pretože dieťa by nevidelo význam v tom, že by malo syčať a uspávať hada a pritom robiť z-ž. Keď tak môže radšej ovládať nejakú včelu, ktorá lieta. Keď urobia s-š, tak im to evokuje “buď ticho”. Zároveň v hre okamžite vidia výsledok svojho syčania.

Bola si v projekte Hospodárskych novín, kde ťa hodnotili riaditeľ slovenského Google Rasťo Kulich, Peter Krištofovič a iní. A práve Krištofovič mal odporúčanie, aby ste svoj projekt podporili odporúčaniami rôznych asociácii a že nech je jasné, že ten program pomohol deťom. Máte informácie o tom, že by sa nejaké deti skutočne zlepšili?
Vzhľadom na to, že pôsobíme na trhu veľmi krátko, tak tieto údaje sa nedajú namerať. Že by sme vydali nejakú hru a do mesiaca sa to zrazu všetko zázračne napravilo, to nie. Samozrejme, že údaje plánujeme pridať hneď ako ich budeme mať. Všetko sa dá pekne odsledovať asi až po trištvrte roku, roku, čo trvá štandardná terapia.

 

Takže ani prípadová štúdia, nič?
Áno, nedá sa to. Keď je človek nový na trhu, začína, nemá z čoho vychádzať, nemá žiadne dáta. Ale vychádzame hlavne z toho, čo sme videli, keď sme boli s tými detičkami – že náš program je hlavne motivačný. My sa nesnažíme nahradiť logopéda, my mu dávame do ruky nástroj, ktorým môže motivovať dieťa. A potom terapia môže napredovať rýchlejšie, pretože dieťa zrazu chce cvičiť, chce trénovať. Na tomto sme videli, že deti ten softvér chceli. Bolo to pre nich zaujímavé, že sa mohli hrať a tak trénovať rečové cvičenia.

A či sme videli zlepšenie v reči tých detí – napríklad, keď sme testovali u našej logopedičky, jedno dieťa š-kalo, uspávalo draka a spočiatku sa mu veľmi nedarilo, lebo to š robilo zle. Ale na základe interakcie v hre chcelo, aby sa mu viac darilo, aby nazbieralo viac pokladov a aby nestrácal toľko ten trpaslík život, tak sa naučilo dávať ten jazyk do správnej polohy a vtedy si upravilo výslovnosť a to š začalo vyslovovať správne. Program začal reagovať dobre a začalo sa mu dariť. Logopedička nám potvrdila, že sa začal zlepšovať, lebo chcel vyhrať.

 

Tak to sa už dá považovať za takú malú prípadovú štúdiu, nie?
Dá, ale naozaj chceme počkať na tie dáta, ktoré budú vychádzať z dlhodobej praxe, počas ktorej logopédi pracujú s naším produktom. A určite tie odporúčania na stránku pridáme. Takisto teraz pracujeme na novom videu, v ktorom budeme prezentovať viac o programe. Pripravujeme tých vecí veľmi veľa.

 

Za poskytnutie rozhovoru veľmi ďakujeme a všetko okolo projektu Speekle budeme na webe 3Digital.sk aj naďalej sledovať.

 

Rozhovor bol editovaný a autorizovaný.

Slovenská firma predala tisíc ton zdravých snackov. O Maxsporte sa pritom veľa nepíše.

NEZVEREJNENÉ

Je to slovenská firma so slovenskými zakladateľmi a domácim kapitálom, napriek tomu sa o nej veľa nehovorí. Maxsport má tendenciu rásť a už dnes ju môžeme považovať za príklad pre moderné slovenské start-upy.

 

Značka Maxsport vznikla v roku 2005 a podľa jej vlastných slov bolo jej zámerom nielen vyrábať, ale aj vyvíjať doplnky výživy práve na Slovensku. Pri vývoji produktov firma spolupracovala so Slovenskou technickou univerzitou a diagnoticko-športovým centrom DIAG a pri ich výrobe využíva aj domáce suroviny.

Zakladateľ firmy, Ivan Kovačič, v roku 2010 predal značku novým vlastníkom a Martin Poledna a Peter Kulich firmu expandovali. Dnes značka predáva v dovedna 40 krajinách. Zámerom zakladateľa bolo vytvoriť domácu konkurenciu pre veľké spoločnosti predávajúce proteínové tyčinky. Po roku 2010 firma sledovala priam raketový nárast tržieb, pričom za rok 2011 dosiahla 183-tisíc, za 2016 už 8,1 milióna eur. Kľúčom k úspechu malo byť okrem redizajnu obalov uvedeniu nových produktov tiež modernizovanie predajných kanálov: snacky sa začali objavovať na pultoch obchodných reťazcov a čerpacích staníc.

 

Martin Poledna a Peter Kulich zo slovenskej firmy MAXSPORT

Dnes tvoria veľkú časť predaja značky proteínové tyčinky či zdravá proteínová káva. V priebehu minulého roka sa na celom svete podarilo rozpredať až tisíc ton zdravých snackov a až 30-tisíc litrov kávy Royal Protein Ice Coffee. To znamená, že zákazníci nakúpili stotisíc kusov tejto kávy s objemom 249 ml. Zaujímavosťou je výroba a predaj proteínových tyčiniek pre deti.

Pritom iba na Slovensku sa predalo až 300 000 kg zdravých produktov. 40 percent z celkového predaja značky tvorí známa proteínová tyčinka PROTEIN BAR, za minulý rok sa jej predalo až 400 ton. „Keď si predstavíte, že je to ako postaviť vedľa seba 80 slonov, je to neuveriteľné,“ hodnotí výsledky Peter Kulich, jeden z majiteľov firmy MAXSPORT.

Sú to mimoriadne čísla, najmä ak vezmeme do úvahy, že ide čisto slovenský projekt.

Teraz sa Maxsport orientuje aj na spotrebiteľov, ktorí trpia potravinovými alergiami alebo majú záujem o vegetariánsku či dokonca vegánsku stravu. Kulich tvrdí, že dnes nie je problém pochutnávať si na ich tyčinke bez lepku, mlieka, pridaného cukru či čokolády.

 

Zaujímavosťou je, že aj v tejto oblasti podnikania sa dá ešte stále prichádzať s inováciami a novými produktmi. Slovenská firma najnovšie vstúpila do „kategórie pochutín“, do slaných snackov. Takzvané proteínové čipsy vyzerajú rovnako lákavo ako ich „nezdraví“ konkurenti, pritom obsahujú až 20 percent bielkovín. Výrobca uvádza, že ich výhodou je aj to, že neobsahujú lepok, spĺňajú kritériá pre označenie za vegánske a nie sú smažené, ale pečené.

Maxsport teda píše úspešný príbeh a zaraďuje sa k slovenským firmám, ktoré môžu byť kladené za vzor pre ďalších podnikateľných entuziastov – a to aj napriek tomu, že počas prvých rokov zmenili vlastníkov a prakticky celý marketing.