Čo som zistil po skúsenostiach s Google Carboard VR

Virtuálna realita je priemysel, ktorý napriek svojej veľkej popularite ešte stále iba čaká na najlepšie časy. Google so svojím projektom Cardboard síce nekonkuruje Oculusu a či Galaxy Gear VR, avšak poskytuje základnú skúsenosť s tým, čo očakávame od fenoménu virtuálnej reality.

 

Po tom, čo som od Google dostal kartónový headset Cardboard a po následnom svojpomocnom skonštruovaní vlastnej kópie tohto jednoduchého zariadenia som prišiel na niekoľko vecí, a síce:

 

1. Telefóny stále nemajú dosť vysoké rozlíšenie

Áno, aj HD nie je dosť dobré. Keď máte telefón v headsete orientovaný naležato a displej rozdelíte na polovicu, pre každé oko pripadá rozlíšenie iba 640×720 pixelov. To je veľmi málo, raster je pri pohľade z takto malej vzdialenosti neprehliadnuteľný. Rozlíšenie Full HD je už o niečo lepšie, ale skutočne hodnotný zážitok z VR headsetu ponúka až displej v nových Samsungoch (Galaxy S6 či najnovší Note) s jemnosťou obrazu nad 570 ppi. Napríklad môj Lenovo S850 s displejom 720×1280 px × 294 ppi veľmi pixelizuje obraz.

 

2. Telefóny stále nie sú dosť výkonné

Ani 4-jadrový procesor a 2 GB RAM nie sú dostatočné na to, aby bol 3D obraz skutočne kvalitný. Opäť, lepšie Samsungy sú v tomto ohľade v poriadku, ale ak si kupujete mobil s cenou okolo 300 eur, nebude vám poskytovať tak dobrý zážitok. Navyše, moja skúsenosť so spúšťaním VR obsahu na lacnejších telefónoch ukázala, že aj keď vedia tento obsah prehrať, začnú sa skoro prehrievať a rapídne sa im vybíja batéria.

 

3. Gyroskop sa nenápadne vytratil s priemerných mobilov, ale na VR je nevyhnutný

Ešte pred niekoľkými rokmi sa aj v lacných telefónoch objavovala súčiastka menom gyroskop. Spolu s akcelerometrom zabezpečovali korektné správanie sa telefónu pri nakláňaní a otáčaní. Dnes má väčšina telefónov vo výbave iba akcelerometer, ktorý otáča obsah na displeji podľa toho, že sleduje zrýchlenie. Nesleduje pohyb a polohu, ale iba zrýchlenie a jeho smer. Aby ste však mohli telefónom vytvárať panorámy alebo rozhliadať sa dookola, potrebujete práve gyroskop. LG G4c, Lenovo S850, Samsung Galaxy Xcover 3, tieto a mnohé smartfóny s nie práve najnižšou cenou gyroskop nemajú.

 

4. Nedostatok kvalitného obsahu

Keď vás zaujme koncept virtuálnej reality a budete mať aj výborný telefón, vaše potešenie nebude trvať veľmi dlho. Hry na Google Play sú skôr iba experimentálne, majú za úlohu demonštrovať možnosti virtuálnej reality. Kompaktné a robustné platformy pre publikovanie obsahu alebo vyspelé hry však ešte nie sú dostupné.

Zatiaľ majú VR headsety význam v prehliadaní 360-stupňových videí, panoramatických fotografií a hraní jednoduchých hier. Oveľa väčší význam by podľa mňa malo, keby sa hocijaký lacný Android telefón s dostatočne kvalitným displejom dal prepojiť s počítačom a využívať na hranie PC hier. Aktuálne softvérové riešenia umožňujúce takéto spojenie však stále nie sú dostatočne spoľahlivé a prenosné.

 

5. Cardboard má displej až priveľmi blízko k očiam – ďalej je lepšie

Konštrukcia VR headsetu Cardboard je veľmi jednoduchá, preto som sa rozhodol skúsiť si jednu kópiu spraviť doma aj svojpomocne. Z kartóna som vyzeral potrebný pôdorys, vystrihol a použil som šošovky vybraté z obyčajného slabého detského ďalekohľadu, ktorý kúpite aj v obchode s jednoeurovým tovarom.

Výsledok je veľmi pôsobivý – tým, že šošovky sú slabšie, musím sa na displej pozerať z väčšej vzdialenosti. Na 5-palcovom HD displeji však obraz vyzerá oveľa lepšie ako na pôvodnom Cardboarde. Je tomu tak aj preto, že vďaka asi o 3 cm väčšej vzdialenosti je využitá celá plocha displeja a raster s jemnosťou okolo 300 ppi nie je tak vypixelizovaný.

 

6.  VR je budúcnosť aj pre zdravotne hendikepovaných

Headsety virtuálnej reality sú úžasným nástrojom aj pre ľudí, ktorým zdravotný hendikep neumožňuje pohyb. Napríklad ľudia odkázaní na invalidný vozík alebo paralyzovaní od krku dolu majú takto možnosť nielen virtuálne navštíviť vzdialené miesta, ale aj ovládať počítač.

S vhodným UI by sa dalo takto hendikepovaným pomôcť v komunikácii, zábave a možno raz aj v práci. O presných formách takejto budúcnosti virtuálnej reality síce ešte nemám predstavu, ale nepochybujem o tom, že práve toto je jedna z najzásadnejších oblastí, v ktorých bude mať VR skutočný význam.

Hrať sa hry je predsa len primitívna a dočasná zábava…

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *