Ikonický obalový dizajn Coca-Cola má už 100 rokov

Spoločnosť Coca-Cola tento rok oslavuje 100. narodeniny svojej kontúrovanej fľaše, ktorej charakteristický dizajn zostáva jedinečný a naďalej zaujíma významné miesto medzi najslávnejšími nápojovými fľašami všetkých čias.

Nezameniteľná fľaša Coca-Cola má svoje pevné miesto v Múzeu moderného umenia v New Yorku, zahrala si v niekoľkých filmoch a dodnes ponúka inšpiráciu významným umelcom a dizajnérom. Svoju tvorbu s ňou doteraz spojili napríklad Salvador Dalí, Andy Warhol alebo Karl Lagerfeld. Coca-Cola pri príležitosti výročia štartuje globálnu reklamnú kampaň, ktorá bude predstavená v 130 krajinách sveta.

 

Inovácia, ktorá pretrvá

Kontúrovaná fľaša bola vytvorená na ochranu značky Coca-Cola pred napodobiteľmi. Cieľom bolo navrhnúť „dizajn tak výrazný, aby mohol byť rozpoznaný jediným dotykom a tak výnimočný, aby mohol byť identifikovaný aj podľa črepov rozsypaných po zemi.“ S týmto zadaním spoločnosť Coca-Cola v roku 1915 oslovila všetkých výrobcov skla v Spojených štátoch amerických.

Na základe víťazného návrhu bola ešte v roku 1915 patentovaná osobitá fľaša Coca-Cola s charakteristicky zaoblenými kontúrami, ktorá sa stala globálnou ikonou a už jedno storočie je zdrojom inšpirácie vo filme, dizajne či výtvarnom umení.

Preslávený dizajnér Raymond Loewy, ktorého mnohé návrhy sa stali súčasťou dizajnovej klasiky dvadsiateho storočia, povedal: „Fľaša Coca-Cola je dielo vedeckého a funkčného plánovania. Jednoducho povedané, je dobre, logicky vymyslená, šetrí materiál a je radosť na ňu pozerať. Je tým najdokonalejším nápojovým obalom svojej doby rovnako ako pojmom v dejinách obalového priemyslu.“

 

Fľaša, ktorú je „radosť pobozkať“

Súčasťou globálnych osláv stých narodenín bude tiež reklamná kampaň „Radosť pobozkať“ (Kissed By), v ktorej sa predstavia legendy strieborného plátna a hudobného neba, ale aj moderné ikony súčasnosti, ktoré spája láska k nápoju Coca-Cola. Hviezdy ako Marilyn Monroe, Elvis Presley, Rita Ora a Avicii budú v kampani figurovať spoločne s ľadovo vychladenou fľašou Coca-Cola, ku ktorej majú veľmi osobný vzťah potvrdený „bozkom“. Hlavným zámerom kampane je totiž vyvolať pocit, že každý z nás môže byť „pobozkaný“ fľašou Coca-Cola, stačí ju len vziať z chladiaceho pultu, otvoriť a priložiť k perám.

Marilyn Monroe a Elvis Presley v rámci kampane pripomenú, koľko inšpirácie priniesla fľaša Coca-Cola do filmu, hudby a spoločenského života. Rita Ora a Avicii budú naproti tomu predstavení ako osobité ikony modernej doby, ktoré majú milióny fanúšikov po celom svete a mladí ľudia k nim vzhliadajú pre inšpiráciu. Ich exkluzívne fotografie vznikli vďaka spolupráci so svetoznámym umelcom Davidom LaChapelleom, ktorý je v súčasnej dobe jedným z najžiadanejších fotografov hviezd svetovej pop-music a filmového priemyslu.

 

Coca-Cola a Marilyn Monroe (foto: Coca-Cola)

Coca-Cola a Marilyn Monroe (foto: Coca-Cola)

Coca-Cola a Elvis Presley (foto: Coca-Cola)

Coca-Cola a Avici (foto: Coca-Cola)

Coca-Cola a Rita (foto: Coca-Cola)

 

 

O predaji nápoja Coca-Cola v sklenených fľašiach rozhodla spoločnosť Coca-Cola už v roku 1899. Sklenené fľaše mali byť alternatívou k čapovanej limonáde a mali zvýšiť dostupnosť nápoja a jeho popularitu. Aby sa spoločnosť Coca-Cola zásadne odlíšila od konkurencie, vyzvala výrobcov skla z celých Spojených štátov amerických, aby navrhli úplne osobitú, na prvý pohľad nezameniteľnú fľašu Coca-Cola.

 

Spoločnosť Root Glass z Terre Haute v štáte Indiana navrhla 16. novembra 1916 sklenenú fľašu inšpirovanú tvarom a líniami kakaového bôbu. Komisia zložená zo zástupcov plničiek a vedenia spoločnosti Coca-Cola tento dizajn vybrala, a tak sa v roku 1916 zrodila dnes už ikonická fľaša Coca-Cola s charakteristicky kontúrovanými krivkami.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *