Hodnota všetkých fotiek v mobile? Ľudia si ich cennia iba na 11 eur, uvádza Kaspersky

Smartfón s kamerou je novodobý fotoalbum. Hodnota fotografie ako takej klesla, pretože sa stala dostupnou a štandardne kvalitnou. Možno aj preto ľudia vo výskume pre Kaspersky Lab uviedli, že by za obnovu stratených fotografií z mobilu zaplatili iba 11 eur.

 

Prieskum Kaspersky Lab: Fotky v smartfóne si ceníme len na necelých 11 eur

Obava zo straty digitálnych spomienok (fotografií či videí) patrí k našim najdesivejším nočným morám – hneď popri strachu z choroby blízkeho, rozchodu s partnerom alebo autonehode. Ak však ide o cenu, ktorú sme ochotní zaplatiť za ich obnovu, zdá sa, že nemáme vysoké očakávania. Prieskum spoločnosti Kaspersky Lab realizovaný 17 krajinách sveta, ktorého súčasťou bol aj experiment nemeckej Univerzity vo Würzburgu, poukázal na zaujímavý paradox. Za obnovu stratených dát v našich smartfónoch sme ochotní zaplatiť len necelých 75 eur v priemere (vo všeobecnosti). Pričom, ak ide o samotné fotografie ako vzácne záznamy našich spomienok, väčšina respondentov v prieskume by ich dokázala oželieť už za necelých 11 eur. Aký je teda náš skutočný vzťah k týmto dátam a prečo sme za ne ochotní zaplatiť len tak málo?

Digitálnym spomienkam patrí zvláštne miesto v našich srdciach. Mnohí z respondentov prieskumu ich považujú za nenahraditeľné. Vyše dve pätiny (45 %) z nich by za nič na svete nevymenili svoje fotky a videá z dovoleniek, a nepochybne ani spomienky pripomínajúce pokroky ich detí (44 %) alebo seba v mnohých, pre nich jedinečných, situáciách (40 %). Predstava, že by mali prísť o niektoré z týchto spomienok, mnohých skutočne desí. Niektorých dokonca viac ako rozchod s partnerom, hádka s blízkymi alebo choroba ich zvieracieho miláčika.

V rámci prieskumu sa výskumníci snažili zistiť, ktoré situácie patria k tým najstresovejším v živote ľudí. Respondenti z celého sveta sa jednoznačne zhodli v tom, že zdravotné problémy rodinných príslušníkov patria k tým najhorším scenárom. Strata alebo krádež digitálneho zariadenia (tabletu alebo smartfónu) sa umiestnila hneď na druhom mieste, ako tretia nasleduje obava zo strany digitálnych spomienok (fotiek). Nepríjemnosti spôsobené autonehodou, rozchod s partnerom, hádka s blízkymi a smútok z choroby zvieracieho miláčika zarezonovali v prieskume až na nižších pozíciách.

Experiment mediálnych psychológov z Univerzity vo Würzburgu priniesol protichodné výsledky. Napriek toľko proklamovanému vzťahu ľudí k ich osobným dátam, ak by mali možnosť predať ich
– vypýtali by si za ne prekvapivo nízku cenu.

Ilustračná fotografia (zdroj: Kaspersky Lab)


V experimente boli respondenti vyzvaní priradiť finančnú hodnotu k dátam uloženým v ich smartfónoch – vrátane fotografií rodiny a priateľov, kontaktných údajov a osobných dokumentov. Hodnoty, na ktoré ocenili respondenti svoje dáta, boli nakoniec oveľa nižšie ako sa očakávalo. Obzvlášť v spojitosti s rebríčkom najstresovejších situácií. Najvyššou sumou ocenili finančné a platobné detaily (v priemere 13,33 eur). Za kontaktné údaje by si vypýtali 11,80 eur v priemere, pričom za fotografie zo svojho digitálneho zariadenia by im stačilo v priemere len 10,37 eur.

Ďalším prekvapivým zistením bolo, že keď boli respondentom ponúknuté uvedené sumy za úplné vymazanie dát, ako prvé padli „za obeť“ práve najcennejšie spomienky. K najčastejšie označeným patrili fotografie rodiny a priateľov, osobná dokumentácia, ako aj vlastné fotografie samotných účastníkov výskumu.  

„Tento experiment poukázal na zaujímavú skutočnosť: zatiaľ čo sa väčšina ľudí domnieva, že chápe, akú hodnotu majú ich dáta, v ich každodenných aktivitách sa to však vôbec neprejavuje.  Na jednej strane sa ľudia tvária, že ich dáta majú pre nich mimoriadnu hodnotu a mnohí sa desia predstavy, že by o ne prišli. Na druhej strane, ak ide o ich skutočnú hodnotu, vôbec si neuvedomujú aká je ich cena. Tento fakt je pravdepodobne spôsobený nízkym povedomím a je naozaj potrebné pripomínať ľuďom, aby si uvedomili, aké dôležité sú pre nich ich dáta ešte predtým, než ich budú ďalej zdieľať alebo dovolia ich vymazanie,“ komentoval prieskum Andrei Mochola, šéf sekcie Consumer Business v spoločnosti Kaspersky Lab.

 

Viac informácií a detailov z prieskumu, ako aj samotného experimentu, nájdete v správe: Risking data heartache: it hurts to lose the data you love.

 

O spoločnosti Kaspersky Lab  

Kaspersky Lab patrí medzi popredné svetové spoločnosti zaoberajúce sa kybernetickou bezpečnosťou. Bola založená v roku 1997. Dlhodobú analýzu hrozieb, ako aj dlhoročné skúsenosti voblasti internetovej bezpečnosti využíva spoločnosť Kaspersky Lab pri vývoji bezpečnostných riešení a služieb zameraných na ochranu podnikov, kritických infraštruktúr, štátnych či vládnych inštitúcií, ale aj bežných spotrebiteľov po celom svete. Portfólio spoločnosti Kaspersky Lab zahŕňa komplexné riešenia voblasti ochrany koncových bodov, ako aj množstvo špecializovaných bezpečnostných riešení aslužieb poskytujúcich účinnú ochranu proti sofistikovaným aneustále sa vyvíjajúcim digitálnym hrozbám. Viac ako 400 miliónov používateľov a 270 tisíc korporátnych klientov po celom svete využíva na svoju ochranu technológie ariešenia vyvinuté spoločnosťou Kaspersky Lab. 

Viac informácií nájdete na www.kaspersky.sk alebo www.kaspersky.com 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *