Pýtal som sa v realitnej kancelárii na použiteľnosť technológií virtuálnej reality v praxi a sám som vyskúšal, aké je ľahké navrhovať interiér bytu a následne si ho prezerať cez headset virtuálnej reality.
Technológie virtuálnej reality sa stávajú stále dostupnejšími a je prirodzené, že sa ju snažia využívať aj spoločnosti ako jeden z marketingových nástrojov. Zatiaľ jedinou realitnou kanceláriou u nás, ktorá tieto možnosti aktívne využíva, je Riešime bývanie. Iné realitné kancelárie využívajú podobné riešenia, predovšetkým sférické a panoramatické fotografie. Spracovať reálnu nehnuteľnosť do virtuálnej reality však nie je ani jednoduché, ani lacné. Naopak, dizajnové a architektonické štúdiá to majú jednoduchšie, pretože im stačí previesť už existujúci 3D model do špeciálneho softvéru.
Virtuálna realita (VR) sa stále vyvíja a zdá sa, že prím bude hrať práve tá virtuálna realita, na ktorej zobrazenie sa využívajú mobilné telefóny. Tie sa stávajú stále výkonnejšími a majú čoraz kvalitnejšie štandardy v zobrazovaní, vďaka čomu sa k VR môže dostať oveľa väčšia skupina ľudí. Už za 150 eur si dnes môžete zabezpečiť Full HD smartfóny, ktoré sú veľmi dobrým základom pre VR.
Ako odborník vyslovujem predpoklad, že virtuálna realita sa bude uberať rovnakým smerom, ako hry. Existujú herné konzoly a počítače, ktoré umožňujú dobrú hrateľnosť a skvelú obrazovú kvalitu, mobilné telefóny sa však postarajú o celkovú popularizáciu a masové využitie technológie – hoci v nižšom štandarde.
Vyskúšal som to sám a nie je to žiadna veda
Problematika virtuálnej reality ma mimoriadne oslovila ešte pred rokmi a aktívne sa ňou nekomerčne zaoberám od roku 2013. Väčšmi som však do technologického pozadia virtuálnej reality vstúpil až v roku 2014, keď som v CAD programoch začal navrhovať interiér svojho budúceho domu. V priebehu dvoch rokov som získal pokročilú znalosť práce v softvéri SketchUp, čo je veľmi solídny základ pre každého profesionálneho interiérového dizajnéra a snáď aj začínajúceho architekta.
Osvojiť si princípy tvorby 3D objektov nie je nič komplikované a v priebehu niekoľkých týždňov som bol schopný pripraviť veľmi precízne návrhy interiérov, ktoré presne korešpondovali s pôdorysmi reálnej nehnuteľnosti. Význam výroby týchto vizualizácií nie je zanedbateľný, pretože umožňuje získať relevantný a presný plán budúceho interiéru a umožňuje vyvarovať sa chybám pri jeho budúcej realizácii.
Prehliadať diela v 3D podobe je praktické a príťažlivé, neschopnosť odhadu veľkostí a vzdialeností ma však nútila hľadať ešte vyspelejšie riešenia – a virtuálna realita bola v tomto smere perfektným nástrojom. Už iba prísť na to, ako previesť už existujúce 3D modely do VR.
Keď hovorím o softvéri SketchUp (jedno, či platenej alebo bezplatnej verzii), existuje jedno veľmi praktické rozšírenie, dnes sa volá Kubity. Ešte pred niekoľkými mesiacmi som ho používal pod názvom qrVR a neskôr qrScope, ktorý bol zadarmo a fungoval perfektne. Stačilo súbor s príponou .skp (formát programu SketchUp) uploadnuť na cloud qrVR, ten 3D objekty prekonvertoval do jemu potrebného formátu a po tejto konverzii sa na obrazovke počítača objavil QR kód. Ten stačilo potom naskenovať aplikáciou qrVR v smartfóne, model sa stiahol a bol pripravený pre použitie aj v binokulárnom režime pre VR. Pohyb v prostredí bol možný buď bluetooth ovládačom alebo klikaním na displej, prípadne stláčaním akčného tlačidla na headsete virtuálnej reality.
Dnes funguje aplikácia Kubity veľmi podobne, avšak je už platená. V minulosti bola bezplatná iba vtedy, keď ste 3D model uploadli s funkčnosťou do konca aktuálnej hodiny. Každá ďalšia hodina dostupnosti 3D modelu bola spoplatnená, dnes je však platené všetko. Počítajú sa však predovšetkým dni. Pre interiérových dizajnérov to znamená, že ak chcú klientom odprezentovať plán interiéru, musia si za to zaplatiť. Nie je to neférové a ani pridrahé, ale už to mierne komplikuje situáciu.
Interiérový dizajn a architektúra vo virtuálnej realite
Existuje však aj celkom iný prístup k výrobe 3D prostredí pre virtuálnu realitu. Dá sa to spraviť tak, aby bol model dostupný kedykoľvek a kdekoľvek. Základom je opäť CAD softvér, napríklad aj vyššie spomínaný SketchUp, v ktorom sa navrhne 3D priestor – avšak bez textúr, povrchov a interakcií. Následne sa spraví prevod 3D modelu do vývojového prostredia Unity 3D, Unreal Engine alebo CryEngine a v ňom sa nastavia textúry, povrchy, osvetlenie, interakcie a tiež spôsob prehliadania. V tomto kroku sa dá nastaviť, aby sa interakcia používateľa s 3D modelom diala vo forme virtuálnej reality.
Tento spôsob je pre interiérových dizajnérov a architektov praktickejší, vyžaduje si však vyššie vstupné investície do nákupu softvéru. Navyše nastavovanie technických parametrov je o niečo komplikovanejšie a vyžaduje si viac skúseností. Ja osobne som tento spôsob ani neskúšal využiť.
Predaj reálnych bytov s pomocou virtuálnej reality
Pred dvomi týždňami som navštívil realitnú kanceláriu Riešime bývanie, ktorú vedie známy realitný poradca a maklér Martin Čapo. V snahe poskytnúť klientom ešte kvalitnejší servis sa kancelária rozhodla pre využitie virtuálnej reality, prostredníctvom ktorej si klient môže prezrieť reálne nehnuteľnosti z jediného miesta. Stačí na to jeho mobilný telefón a akýkoľvek prehliadať virtuálnej reality, napríklad aj populárny papierový Cardboard.
Realitka RB využila softvér a hardvér značky Matterport. Je to robustná cloudová platforma, ktorej produkty sú mimoriadnej kvality. Stačí si do smartfónu stiahnuť aplikáciu Matterport a vybrať si z galérie vzorových bytov a domov (príklady tu).
Ako mi povedal Martin Čapo, prvotné investície do tejto technológie nie sú nízke. Vraj niečo medzi 5 až 10-tisíc eurami, čo znamená, že pre bežnú malú realitku je využitie tejto platformy celkom nereálne. Najväčší podiel na týchto prvotných investíciách nemá ani tak softvér, ako skôr nákup hardvéru. Potrebná je špeciálna automatická kamera, tablet Apple iPad a, samozrejme, zaplatiť človeka, ktorý bude fotiť nehnuteľnosti.
Funguje to tak, že maklér do každej z miestností postaví kameru na statíve a cez tablet spustí nové snímanie. Kamera sa otáča automaticky a sníma okolie, pričom fotografie potom spojí do jedného veľkého celku. Výsledkom je fotorealistická grafika a presný odhad veľkostí a vzdialeností. Na kvalitnom smartfóne s aspoň Full HD displejom je výsledok mimoriadne pôsobivý, pretože používateľ skutočne môže získať reálnu predstavu o charaktere a rozmeroch bytu.
Dá sa to aj zadarmo, ale…
Bolo by však naivné myslieť si, že finančne náročné riešenie od Matterportu je jediné, ktoré možno v realitnom biznise uplatniť. V praxi sa dá veľmi prakticky využiť aj obyčajná Carboard Camera, ktorá dokáže vytvoriť panoramatické fotografie priestoru, ktoré sa dajú následne prezerať ako virtuálna realita. Toto riešenie síce nie je tak kvalitné, ako to od Matterportu, je však bezplatné a ak máte smartfón s dobrou kamerou, výsledky môžu byť veľmi dobré.
Napríklad realitná kancelária DIRECTREAL ponúka už dlhší čas vo svojich inzerátoch aj 360° fotoprehliadky nehnuteľností, i keď bez použitia virtuálnej reality. Sú to sférické fotografie vysokej kvality, pričom na prehliadanie nehnuteľnosti nepotrebujete headset virtuálnej reality. Stačí vám displej mobilu alebo myš k počítaču (príklad tu).
Google v rámci doplnkových platených služieb ponúka aj Business View, čo je v podstate Street View pre interiéry. Takto nafotené interiéry sa potom zobrazujú naprieč všetkými zariadeniami (počítač, tablet, mobil), v Mapách Google, vo vyhľadávači a tiež vo vyhľadávači hotelov. Je to ideálne riešenie pre kaviarne, nákupné centrá a iné podniky, ktoré by takýmto spôsobom mohli prilákať viac zákazníkov. Tieto virtuálne prehliadky vyrábajú certifikovaní odborníci, ktorých zoznam je pomerne pestrý aj na Slovensku (viac tu).
VR je doplnok, nie revolúcia
Martin Čapo z RB – Riešime bývanie mi povedal, že neočakáva, že sa pre túto novinku zvýšia predaje nehnuteľností. Virtuálnu realitu považuje za doplnok a usudzuje, že je správne uchopiť tento začínajúci trend už dnes a zaslúžiť sa tak o prvenstvo medzi slovenskými realitnými kanceláriami.
K tomuto názoru sa prikláňam aj ja; nemyslím si, že by technologické inovácie výraznejším spôsobom podnietili vznik dopytu po nehnuteľnostiach, je to predovšetkým ďalšia praktická služba, navyše používateľsky veľmi atraktívna. Význam realitného makléra bude nielen v sprostredkovaní bytu či domu, ale aj v poskytnutí komplexného poradenstva a právneho servisu, pričom vyspelá fotodokumentácia bude hrať vždy dôležitú úlohu v rozhodovaní klientov.