Archív kategorií: Vodík

Elektrifikáciu vozidiel Mercedes-Benz urýchli vyše 11-miliárd eur

Do roku 2022 má byť elektrifikované celé portfólio značky Mercedes-Benz . V každom segmente od smart až po SUV pribudnú rozličné elektrifikované alternatívy, celkovo výrazne viac ako 130 variantov od 48-voltovej napäťovej sústavy s EQ Boost cez hybridy dobíjateľné zo siete až po čisto elektrické vozidlá s akumulátorom alebo palivovým článkom. Do roka 2025 má odbyt akumulátorových elektrických vozidiel vzrásť na 15-25 percent celkového odbytu ‒ v závislosti od individuálnych preferencií zákazníkov a výstavby verejnej infraštruktúry.

 
Hybridné vozidlá 3. generácie, dobíjateľné zo siete, dokážu prispieť k lepšej kvalite vzduchu v mestách:
Približne 50 km čisto elektrický dojazd pre Triedy C, E a S a výkon elektromotora 90 kW prenesú sedany a kombi značky Mercedes-Benz lokálne bez emisií cez každé mestské centrum.
Hybridná hnacia hlava v prevodovke s meničom: vyšší výkon, menšia potreba priestoru, veľa variantov
9-stupňová hybridná prevodovka 9G-TRONIC umožňuje stupňovite rozšíriteľnú hybridnú koncepciu spoločnú pre viaceré konštrukčné rady so systémovým krútiacim momentom až 700 Nm a s rozličnými spaľovacími motormi vo všetkých vozidlách Mercedes-Benz s náhonom na zadné kolesá: ako dieselový model, benzínový model, sedan a kombi.
Úžasná ťažná schopnosť:
Hybridné vozidlá značky Mercedes-Benz dobíjateľné zo siete kombinujú možnosť akumulátorového elektrického jazdenia s hmotnosťou prívesu maximálne 2 100 kg (Trieda E; Trieda C 1 800 kg).
 

Dobíjanie zo zásuvky ponúka nové komfortné funkcie:
Príprava interiéru pred začiatkom jazdy vďaka elektrifikácii kúrenia a klimatizovania, riadená časovačom alebo aplikáciou na chytrom telefóne, na všetkých vozidlách dobíjateľných zo siete s vysoko voltovým akumulátorom.
GLC F-CELL ide do sériovej výroby:
Čisto elektrické vozidlo na veľké vzdialenosti, ktoré dokáže tankovať vodík a elektrickú energiu – hybrid úplne bez emisií CO2.
Prispôsobený systém palivových článkov
Systém palivových článkov GLC F-CELL bol vyvinutý úplne nanovo. Je približne o 30 percent kompaktnejší ako doposiaľ, prvý raz sa zmestí celý do motorového priestoru a montuje sa ako bežný motor na známe montážne body. Celý pohonný systém dodáva teraz približne o 40 percent viac výkonu, ako predchodca.
Asistent ECO umožňuje inteligentnú stratégiu prevádzky vo všetkých vozidlách s elektromotorom:
Vyhodnocovanie všetkých jazdných asistenčných údajov prináša predvídavé jazdenie s najlepším možným využitím zásob energie na palube a najlepším možným použitím elektrického pohonu, prispôsobené priebehu trasy a dopravnej situácii, vďaka cielenému kĺzaniu, rekuperácii, teplotnému manažmentu a podpore spaľovacieho motora.
Nové nabíjacie skrinky s výkonom až 22 kW:
Pre súkromnú garáž a parkovisko pre zamestnancov alebo zákazníkov, pre jedno alebo dve vozidlá, s rozdelením nákladov na energiu alebo bez neho: Mercedes Benz a smart majú pre každý účel nabíjania niečo lepšie, ako zásuvku.
EQC príde v roku 2019:
Prvý čisto akumulátorový elektrický model značky EQ z dielne Mercedes Benz je predjazdcom celého radu modelov EQ.
 

Smart zacielený na čisto elektrický pohon:
Potom ako značka smart už od roku 2017 ponúka v USA, Kanade a Nórsku už iba vozidlá s elektrickým pohonom, do roku 2020 bude smart jazdiť čisto elektricky aj v Európe ‒ zvyšok sveta bude nasledovať krátko potom.
Ucelený prístup k riešeniu elektrickej mobility:
Od výroby akumulátorov vo vlastných závodoch až po vybudovanie infraštruktúry s nabíjacími stanicami a internetovými službami pre používateľov, spoločnosť Daimler sa púšťa do všetkých oblastí, ktoré sú dotknuté elektrifikáciou pohonu.
Udržateľnosť je tromf:
Napriek vyššej potrebe energie počas výroby hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete a elektrické vozidlá značky Mercedes-Benz v ekologickej bilancii v otázke emisií CO2 už dnes ponúkajú výraznú výhodu v porovnaní s konvenčnými pohonmi. V budúcnosti toho však bude ešte viac, a aj použitie zdrojov vo výrobe sa bude ďalej znižovať.
Ešte väčší náklad:
Aj v oblasti úžitkových vozidiel robí Daimler strategické rozhodnutia smerom k elektrifikácii.

Mercedes, Toyota, Honda, Hyundai a 9 ďalších firiem založilo Hydrogen Council, budú apelovať na rozvoj vodíkového pohonu

Vodíkový pohon je pravdepodobne najlepšou alternatívou k spaľovacím pohonom dneška, ktoré dosahujú hranice svojej maximálnej efektivity. Mercedes-Benz a ďalších 12 medzinárodných spoločností stoja za vznikom Hydrogen Council (Výbor pre vodík), ktorého cieľom bude podporovať vodík ako pohonnú hmotu.

Tlačová správa spoločnosti Daimler

13 popredných spoločností z oblastí energie, dopravy a priemyslu uviedli do života novú globálnu iniciatívu. Má sledovať spoločnú víziu a dlhodobý cieľ, pomocou vodíka podporiť energetický obrat.
Ako prvú globálnu iniciatívu svojho druhu si Výbor pre vodík (Hydrogen Council ) predsavzal, že etabluje vodík ako jedno z centrálnych riešení energetického obratu. Vodík je mnohostranný nosič energie s mnohými výhodami. Pri svojom používaní neuvoľňuje oxid uhličitý (CO2) a môže tak hrať dôležitú úlohu pri prechode na budúcnosť čistej energie bez tvorby CO2. Technológie a výrobky na báze vodíka sa v posledných rokoch rýchlo zdokonaľovali a teraz nachádzajú svoju cestu na trh. Na dosiahnutie stanovených cieľov bude výbor spolupracovať so všetkými dôležitými skupinami aktérov – medzi nimi vysokí politickí funkcionári, spoločnosti, odvetvie vodíka, medzinárodné úrady a verejnosť – a bude im radiť.
Členovia Výboru pre vodík v rámci úvodného podujatia potvrdili svoj úmysel rozšíriť značné investície do vývoja a komercializácie vodíka a palivových článkov, ktoré aktuálne dosahujú celkovo približne 1,4 miliardy eur ročne (pozn. 1) . Chcú zvýšiť svoje úsilie tým, že hlavní aktéri budú v zvýšenej miere podporovať vodík ako súčasť budúcej skladby energií vhodnými rámcovými podmienkami a podpornými opatreniami.
Výbor pre vodík, ktorý sa po prvý raz stretol v polovici januára v Davose, pozostáva v súčasnosti z 13 výkonných riaditeľov a predsedov rozličných priemyselných a energetických spoločností. Skupina chce prispieť k dosiahnutiu ambiciózneho cieľa z Parížskej dohody z roku 2015, znížiť otepľovanie planéty pod 2 stupne Celzia. Súčasťou Výboru sú v súčasnosti nasledujúce medzinárodné spoločnosti: Air Liquide, Alstom, Anglo American, BMW GROUP, Daimler, ENGIE, Honda, Hyundai, Kawasaki, Royal Dutch Shell, The Linde Group, Total a Toyota. Výbor vedú dvaja predsedovia z odlišných regiónov a odvetví, v súčasnosti z Air Liquide a Toyoty.
„Parížska dohoda z roku 2015 na boj proti zmene klímy je dôležitý krok správnym smerom. Na dosiahnutie vytýčených cieľov sú však potrebné skutky plné odhodlania v rámci hospodárstva. Výbor pre vodík predstavuje spojené úsilie svetových vedúcich spoločností z oblastí priemyslu, energie a výroby automobilov, ktoré sú súčasťou jednoznačnej misie: ukázať, prečo vodík patrí k centrálnym riešeniam energetického obratu – najmä v priemysle, v oblasti mobility a energetickom sektore, ako aj v bytovej výstavbe. Na to je potrebný vývoj nových, komplexných stratégií. Sami to však nedokážeme. Potrebujeme jednoznačný postoj politiky k vodíku – napríklad v podobe komplexných koncepcií pre investície do infraštruktúry. Dnes vyzývame hlavy štátov na celom svete, aby svoju pozornosť zamerali na vodík, aby sme spoločne mohli dosiahnuť naše klimatické ciele a vytvoriť nové impulzy pre zatiaľ mladé vodíkové hospodárstvo,“ vyhlásil Benoît Potier, výkonný riaditeľ Air Liquide.
„Výbor pre vodík sa cíti byť viazaný ideálom zodpovedného vedenia. Vidíme to preto ako našu úlohu rozšíriť vedomie o vodíkovej technológii a jej výhodách na celom svete a získať na svoju stranu politiku, priemysel a – čo je veľmi dôležité –verejnosť (intenzívna spolupráca a podpora). Toyota si vždy kládla za cieľ byť ekologicky a technologicky vedúcou spoločnosťou automobilového priemyslu. Jedným z príkladov je skoré zavedenie vozidiel s pohonom na palivové články. Vieme, že vodík má nielen potenciál zrevolucionizovať mobilitu – dokáže v rozhodujúcej miere pohnať prechod k spoločnosti s nízkymi emisiami CO2 cez rozličné odvetvia priemyslu a celý reťazec tvorby hodnôt. Výbor pre vodík chce aktívne podporovať práve tento prechod,“ povedal Takeshi Uchiyamada, predseda Toyoty.
 

Toyota Mirai na vodík


„Technológie bez emisií sú neoddeliteľnou súčasťou stratégie pohonov koncernu Daimler. Okrem hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete a vozidiel so 48 voltovou sústavou bude naše portfólio do roku 2025 obsahovať už viac ako desať plne elektrických vozidiel v segmente osobných automobilov. Technológia palivového článku má ohromný potenciál pre sektor energií a mobility. Výhody sú jasné: vysoké hodnoty dojazdu a krátke doby tankovania, ako aj široké spektrum použitia od osobných automobilov až po mestské autobusy. Naďalej sledujeme náš cieľ uviesť na trh ďalšiu generáciu elektromobilov s palivovým článkom. Model Mercedes-Benz GLC F-CELL predstavíme ešte tento rok.“ Jochen Hermann, viceprezident pre vývoj elektriky/elektroniky a E-Drive v Daimler AG.
Správa How Hydrogen empowers the energy transition (Ako vodík poháňa energetický obrat, pozn. 2), ktorú objednal Výbor pre vodík, objasňuje víziu nového výboru, ako aj politické opatrenia, ktoré považuje za primerané na rozvinutie potenciálu vodíka v prospech energetického obratu.
Súčasťou podnikateľskej zodpovednosti globálnych priemyselných spoločností a energetických koncernov je vývoj účinných riešení na úspešné zvládnutie energetického obratu a krok smerom k udržateľnému hospodárstvu s nízkou emisiou CO2. Na zvládnutie tejto veľkej výzvy musia všetci aktéri spoločne ťahať za jeden povraz. Preto vyzývame politikov a ďalších spoločenských aktérov, aby spoločne s nami dali vodíku možnosť prispieť k energetickému obratu.
Členovia Hydrogen Council spolu vytvorili obrat v celkovej výške 1,07 biliónov eur a zamestnávajú 1,72 miliónov zamestnancov na celom svete (pozn. 3).
Poznámky:
1/ How Hydrogen empowers the energy transition (Ako vodík poháňa energetický obrat), správa, 2017, Hydrogen Council.
2/ www.hydrogencouncil.com
3/ Čísla pochádzajú z obchodných rokov 2015 a 2016.

Riversimple Rasa, vodíkové auto z Walesu

Rasa je prototyp automobilu poháňaného vodíkovým pohonným ústrojenstvom, ktoré ešte v januári predstavila spoločnosť Riversimple sídliaca v anglickom Walese. Firma pomenovala svoj prototyp Rasa, čo v latinčine znamená okrem iného aj „čistý tanier“.

Riversimple názvom Rasa poukazuje na skutočnosť, že v porovnaní s takými Toyota Mirai či Honda Clarity je ich produkt vyvíjaný ako vodíkové auto už od začiatku. Ostatným značkám tak nepriamo vytýka, že vodíkový pohon stavajú na tom štandardnom, keď iba zmenia niektoré technické vlastnosti vozidiel. Avšak už pri modeli Mirai od Toyoty to nie je celkom pravda…

Nezvyčajný dizajn vodíkového auta Riversimple Rasa (2016) dopĺňajú krídlové dvere


Hugo Spowers, zakladateľ a aktuálny šéf spoločnosti Riversimple, dlhodobo upozorňuje na nedostatky vodíkového pohonu, ako je dnes aplikovaný automobilkami. Podľa neho sú riešenia veľkých spoločností priveľmi komplexné a drahé. Tvrdí, že vodíkový pohon nemusí lacný iba na prevádzku, ale aj nadobudnutie a vývoj. Pri vozidle Rasa sa preto všetko drahšie odsunulo bokom, aby vzniklo vozidlo za pomerne nízku cenu a s prijateľným výkonom motora.
Vo výsledku má Rasa hmotnosť iba 580 kilogramov (v porovnaní Lotus Elise je ľahší o takmer 200 kg), čo sa dosiahlo s pomocou použitia uhlíkových vlákien a hliníka. Rasa je dvojmiestna, má volant na pravej strane a atypické krídlové dvere. Interiér prototypu vyzerá doslova zle, je však iba provizórnym riešením.

Zdroj: The Rasa – the new hydrogen powered car by Riversimple
 
Lokalita pôvodu spoločnosti Riversimple nie je vôbec náhodná. Práve z Walesu pochádza Sir William Groves, ktorý ako vôbec prvý človek na svete použil a aj sám vynašiel vodíkový pohon. V roku 1839 o ňom písal v magazíne Philosohical Magazine, kde sa opieral o podporu nemeckého chemika Christiana Schönbeina a v roku 1842 sa stal jeho koncept funkčným vynálezom.

Riversimple Rasa (2016). Zakryté zadné koleso vyzerá priam hrozne, ale v produkčnej verzii snáď bude normálne.


Riversimple Rasa (2016) s veľmi atypickými zadnými partiami


 

Honda Clarity bude stáť 60-tisíc USD, predajca dodá vodík zadarmo

Na autosalóne vo Washingtone viceprezident spoločnosti Honda John Mendel prezradil, že pripravovaná vodíková Honda Clarity bude stáť 60-tisíc dolárov a na lízing bude k dispozícii od 500 dolárov mesačne. V porovnaní s Toyota Mirai a Hyundai Tucson FCEV sa bude dať vodíkové vozidlo od Hondy aj kúpiť.

 
Honda Clarity bude konkurenciou pre vozidlá Toyota Mirai a Hyundai Tucson FCEV. V porovnaní s nimi sa však bude dať získať nielen na prenájom, ale aj na kúpu. Mesačná taxa pritom bude rovnaká, na úrovni 500 dolárov. Je to celkom zásadný krok od Hondy, pretože tým môže Toyotu aj Hyundai na poli vodíkových vozidiel výrazne ohroziť.

Honda Clarity Fuel Cell – auto na vodík | Foto: Honda


Aj napriek tomu, že sa bude dať kúpiť, bude predajca novým zákazníkom dodávať palivo zadarmo. Rovnakú výhodu ponúkajú aj automobilky Toyota a Hyundai a je tomu tak kvôli problémom s meraním množstva vodíka. Súčasné čerpacie stanice majú totiž stále problém s presným meraním vodíka, ktorý doručujú, preto je komplikované dodávku správne naceniť.
Je verejným tajomstvom, že tieto tri spoločnosti na predaji vodíkových automobilov v podstate strácajú peniaze. Honda preto plánuje, že z peňazí early adopterov síce nevykryje náklady na vývoj, vodíkové vozidlá sa však môžu stať základom pre budúcu stavbu elektromobilov a plug-in hybridov.

Honda Clarity Fuel Cell – auto na vodík | Foto: Honda


Hyundai má ešte stále šancu uspieť so svojím modelom Tucson. Je to napokon športovo-úžitkové vozidlo, ktoré oslovuje inú cieľovú skupinu, ako sedany typu Clarity a Mirai. S Miraiom je ale situácia horšia – keďže sa nedá kúpiť, iba prenajímať, má v porovnaní s Clarity veľkú nevýhodu. Ale občas sa stane niečo, čo celkom prekvapí aj skúsených analytikov, možno to bude aj prípad súboja Hondy a Toyoty.
 

Honda Clarity a jej 5-miestny interiér | Foto: Honda