Archív kategorií: Sociálne siete

iPhony za 1€ a zaručené spôsoby zarobenia z domu. Všetko sú to podvody, viete ako fungujú?

„Slováci sú v šoku, našli spôsob ako kupovať najnovšie iPhony za 1€!“

„Spravila iba jednu vec a teraz zarába 12 000 € denne bez práce. Ako to spravila?“

„Bankári ho nenávidia: prišiel na to, ako ľahko zarobiť bez práce tisíce eur!“

„Vyhrali ste nový telefón iPhone X! Kliknite pre zobrazenie výhry!“

„Našiel spôsob ako prekabátiť hrací automat, kasína sú bezradné!“

„Slobodné matky vo vašom okolí sa chcú s vami stretnúť. Revolučná slovenská stránka.“

 

Podobných senzačných nadpisov nájdete na internete stovky. Sú dokonca preložené do slovenčiny, i keď často veľmi nešťastne, s gramatickými chybami a nesprávnym slovosledom. S týmito reklamami sme sa stretli už všetci a je skoro šokujúce, že ľudia na ne skutočne klikajú so zámerom zistiť viac informácií. Nemusíte navštevovať pornostránky a konšpiračné weby, tieto reklamy sú doslova všade. Ako je to vôbec možné?

 

Zadávatelia podvodnej reklamy sú dnes mimoriadne vynaliezaví a sú schopní aktualizovať vizuál a text reklamy v priebehu veľmi krátkej doby po tom, čo ich pôvodnú reklamu spoločnosť prevádzkujúca inzertné priestory zakázala.

 


Čo vás čaká, keď na reklamu kliknete?

Eventuálnych problémov spojených s návštevou podvodnej webstránky je hneď niekoľko. Niektoré sľubujú skvelú prácu z domu za tisíce, iné vás chcú zlákať na kúpu medicíny, ďalšie z vás chcú ťahať peniaze za rôznorodý tovar, napríklad tie slávne iPhony za jedno euro.

 

Na prvý pohľad si možno poviete, že keď na reklamný banner kliknete a žiadnu z ponúk nevyužijete, nič sa vám nestane. Veď nikde nezadáte údaje zo svojej debetnej a kreditnej karty a nikde sa nezaregistrujete. Napriek tomu ste vstúpili do obrovského rizika už len tým, že ste na reklamu klikli.

 

Podvodné webstránky avizované pútavými reklamami fungujú napríklad aj nasledovnými spôsobmi:

  • po kliknutí na banner vám otvorí webstránka so škodlivým kódom, ktorý nevedomky stiahnete do počítača alebo mobilu. Zvyčajne sa jedná o takzvaný malvér, ktorý vám vie spôsobiť obrovské problémy, finančné i súkromné. Napríklad tento softvér z vášho e-mailového konta rozpošle na všetky kontakty správy z nevhodným obsahom, prípadne bude žiadať o zaslanie peňazí na niektorí podvodný účet v banke.
  • budete obeťou zberačov údajov z kreditných a debetných kariet. Ak sa rozhodnete niektorý z produktov zakúpiť, budete musieť zadať údaje zo svojej karty pre zrealizovanie obchodu. Je celkom nepodstatné, či budete platiť jedno euro alebo sto. Podvodník získa všetky údaje z vašej karty k tomu, aby ju mohol využiť na vlastné obohatenie. Ak máte denný limit v banke nastavený na dvetisíc eur, potom vám strhne všetky.
  • zneužitie digitálnej identity je pomerne nový fenomén, ale pritom veľmi nebezpečný. Vaša identita môže byť odhalená a prístupnená komukoľvek na druhej strane iba vďaka tomu, že navštívite nesprávnu webstránku.
  • podvodná stránka je určená pre rozširovanie ransomvéru, teda programu, ktorý vám zablokuje počítač a potom žiada výkupné v hodnote desiatok až stoviek eur. Ak aj tieto peniaze zaplatíte, nebudete mať garanciu, že o dva dni sa to isté nestane opäť.
  • podvodná stránka určená k šíreniu kódov na ťaženie bitcoinov. Jedná sa o relatívne bezpečnú formu zneužitia návštevníka, ale stále nelegálnu. Do počítača sa vám po navštívení webstránky nainštaluje utajený program, pomocou ktorého hacker ťaží bitcoiny, prípadne iné digitálne meny. Vám síce nespraví nič, ale bude zneužívať váš počítač na počítanie náročných výpočtov vedúcich k získavaniu bitcoinov.

 


Ako sa chrániť?

Spôsobov, ako sa chrániť pred prípadnými útokmi hackerov, je hneď niekoľko. V prvom rade by ste mali mať v mobile, tablete a počítači nainštalovaný jeden antivírusový a antimalvérový program (napríklad ESET, Kaspersky Lab, Avast, AVG a podobné). V druhom rade by ste sa mali naučiť vyhýbať reklamám, ktoré vás vyzývajú k akcii s cieľom získať produkt za podozrivo nízku cenu alebo dokonca zarobiť. Nikto vám nedá peniaze iba za to, že niekde kliknete.

 

Základným predpokladom pre ochranu pred podobnými stránkami je zbaviť sa zbytočnej naivity a naučiť sa aspoň zdravej miere ostražitosti.

 

 

 

Ako neprísť o peniaze počas Vianoc? Kaspersky Lab zverejnil nepriaznivé zistenia a pridáva odporúčania

Väčšina ľudí si je vedomá finančných kybernetických hrozieb, až tretina ľudí má skúsenosť s tým, že ich citlivé finančné údaje skončili v nesprávnych rukách.

 

Kaspersky Lab – Nočná mora Vianoc: finančné údaje tretiny nakupujúcich skončili v nesprávnych rukách

 

Čas nákupného ošiaľu odštartoval novembrový čierny piatok, následne sa k slovu prihlásili vianočné nákupy a onedlho nás pohltia januárové výpredaje. Oplatí sa však pamätať na to, že pre kyberzločincov, ktorí poľujú na bankové informácie spotrebiteľov alebo na údaje k ich online nákupným účtom, predstavuje táto sviatočná sezóna hotový jackpot. Podľa aktuálnej správy Kaspersky Lab„Od vianočnej pohody k online panike: ako neprísť o peniaze počas Vianoc“ je online nakupovanie jednou z najobľúbenejších aktivít na internete. Populárnejší je už len e-mail. A zatiaľ čo väčšina ľudí (93 %) si je vedomá finančných kybernetických hrozieb, až 32 % ľudí má skúsenosť s tým, že ich citlivé finančné údaje skončili v nesprávnych rukách.

Pohodlie online nakupovania môže byť veľmi lákavé, no niektorí ľudia majú obavy, do akej miery sú ich online platby chránené. Žiaľ, ich obavy sú odôvodnené. Prieskum ukázal, že až jedna štvrtina (26 %) z ľudí, ktorých finančné údaje boli zneužité, nikdy nedostala svoje peniaze späť. Medzi faktory, ktoré môžu potenciálne ohrozovať financie ľudí, patrí napríklad náročnosť kontroly platobných poverení po tom, čo boli použité v rôznych e-shopoch a tiež rôznorodosť dostupných platobných metód.

Online nakupovanie je ako návšteva obrovského nákupného centra, kde si ľudia môžu kúpiť tovar v desiatkach rôznych e-shopov. Pre nakupujúcich môže byť náročné udržať si všetky informácie o online platbách pod kontrolou. Viac ako polovica ľudí (54 %) sa obáva, že ich finančné údaje skončia v rukách kyberzločincov. Na druhej strane, tretina (36 %) respondentov zabudla alebo si ani nepokúšala zapamätať webové stránky a aplikácie, kde zdieľali svoje finančné informácie.

Keďže spotrebitelia chcú mať svoje platobné údaje po ruke a zároveň si ich chcú aj jednoducho pamätať, každý piaty (20 %) si ich preto radšej uloží na svojom zariadení. Online nákupy sú tak pohodlnejšie a používateľ sa nemusí obávať, že prihlasovacie údaje zabudne. Ak však zariadenie stratí alebo mu ho ukradnú, je vystavený riziku, že príde nielen o svoje osobné údaje, ale aj o peniaze, pretože niekto mohol získať prístup k bankovému účtu používateľa.

Rôznorodosť metód digitálnych platieb dáva zákazníkom možnosť slobodne si vybrať svoj obľúbený spôsob nákupu tovaru alebo služieb. Najpreferovanejšou metódou sú stále debetné a kreditné karty, priame prevody z bankových účtov ako aj elektronické peňaženky, napr. PayPal. Avšak existujú aj ďalšie spôsoby platieb, ktoré postupne získavajú na popularite. Časté nakupovanie umožňuje ľuďom zhromažďovať body prostredníctvom vernostných programov a používať ich pri opakovanom nákupe. Vďaka inteligentným telefónom a hodinkám spotrebitelia ani nepotrebujú nosiť so sebou peňaženku, fyzické peniaze alebo dokonca plastové karty. To pomohlo zvýšiť popularitu zariadení pre bezkontaktné platby, napríklad PayPass a Apple Pay a dnes ich pravidelne používa už tretina zákazníkov (31 %).

 

Záver roka a vianočné sviatky sú prekrásnym obdobím, kedy ľudia kupujú darčeky pre svojich blízkych a priateľov. Nikto si nechce toto najkrajšie obdobie v roku pokaziť nepríjemnosťami spojenými so stratou peňazí kvôli nebezpečným transakciám alebo online podvodom,“ komentuje Marina Titova, vedúca marketingu spotrebiteľských produktov spoločnosti Kaspersky Lab. „Všetci by sme mali byť ešte obozretnejší, najmä ak ide o naše finančné údaje a online platby, pričom by sme mali dbať na to, aby sme nezadávali údaje platobnej karty na nedôveryhodných webových stránkach alebo uskutočňovali platby cez nezabezpečené zariadenia.

Aby bolo online nakupovanie bezpečné, spoločnosť Kaspersky Lab odporúča používať bezpečnostné riešenie, ktoré vie chrániť online transakcie a postará sa o to, aby vaše online nákupné účty boli v bezpečí.

  • Riešenie Kaspersky Security Cloud je príkladom toho, ako môže softvér pomôcť pri prekonávaní výziev, ktorým ľudia čelia pri udržiavaní svojich financií v bezpečí. Toto riešenie chráni informácie o vašej kreditnej karte otvorením bezpečného prehliadača vždy, keď nakupujete online a automaticky vyplní vaše platobné údaje.

  • Riešenie Kaspersky Password Manager je určený na to, aby pomáhal udržiavať súkromný život v bezpečí, vrátane finančných detailov. Nakupujúcim poskytuje bezpečný prístup k ich heslám, PIN kódom a kľúčovým povereniam, kdekoľvek a na akomkoľvek zariadení – pričom zabezpečí, že platba prebehne rýchlo a bezpečne.

Ďalšie zistenia zo správy „Od vianočnej pohody k online panike: ako neprísť o peniaze počas Vianoc“ sú k dispozícii na tejto stránke.

YouTube Ads Leaderboard 2017: Rebríček najsledovanejších reklám po prvýkrát aj na Slovensku

Google vôbec po prvýkrát zverejňuje výročný rebríček najsledovanejších reklám na slovenskom YouTube. Rok 2017 sa niesol v znamení tradičných aj netradičných konceptov – od potravinových reťazcov, cez banku a automobilku, až po telekomunikačných operátorov.

YouTube Ads Leaderboard je dobrým obrazom toho, ktoré témy či formáty majú virálny potenciál a dokážu vzbudiť najväčší záujem u slovenského publika. Minulý rok to boli jednoznačne hrdinovia detského sveta, vtipné zápletky zo života či spoty komentované influencermi a obľúbenými osobnosťami zo sveta šoubiznisu.

„Aktuálny rebríček len potvrdzuje naše skúsenosti s tým, aké kreatívne prvky fungujú v reklame na YouTube najviac. Hlavnými prísadami najsledovanejších reklám za rok 2017 boli najmä vtip, známe tváre, hudba a animácia. Napríklad pri Lidli alebo Coop Jednota pozorujeme fenomén animovaných postavičiek doplnených o ich fyzické zbieranie. Spojenie známej tváre a vtipu zas vidieť v reklamách od Telekomu, O2, Škody či Fio Banky. Celkovo je tu najviac zastúpený humor. Pozorujeme, že klienti a agentúry už začínajú stavať na svojom know-how, ako tvoriť a plánovať kampane, ktoré si používatelia radi pustia znovu,“ hovorí Petr Houzar, Branding and Agency Manager v spoločnosti Google.

Prvé tri reklamné priečky obsadili potravinové reťazce. Lidl, celkový víťaz rebríčka YouTube Ads Leaderboard 2017, zaujal svojou kampaňou zameranou na figúrky Stikeez, ktorú nasleduje kampaň Neobyčajne obyčajné Vianoce. Za víťaznou reklamnou kampaňou stojí kreatívna nemecká agentúra Cobra Youth Communications, vianočnú kampaň mala v rukách nemecká agentúra Überground. Prvú trojku uzatvára veľkonočná reklama Coop Jednota, ktorá už tradične prináša príbehy zo života baču a honeľníka. Za týmto konceptom a kreatívou stojí reklamná agentúra Jandl. Tomuto reťazcu patrí v rebríčku ešte piate a desiate miesto – so známou dvojicou zo salaša prináša do pozornosti desiatové boxy s motívom Máša a Medveď a tiež vianočnú súťaž reťazca.

Telekomunikačný operátor O2 sa do rebríčka prebojoval so svojím projektom „Dobré dáta“. Jedným z ambasádorov projektu je aj slovenský raper Strapo, ktorý sa v spote venuje aktuálnej téme – aby ľudia neverili všetkému, čo čítajú na nete a aby nešírili neoverené fakty. Kreatívu vytvorila agentúra Elite Solutions. Telekomu sa v rebríčku podarilo uchmatnúť siedmu a ôsmu priečku s kampaňami, za ktorých kreatívou stojí agentúra MUW Saatchi & Saatchi. Hlavnou tvárou prvej z nich nie je nik iný ako Peter Sagan, druhá zase prináša pre tohto operátora skôr netradičný koncept, ktorý využíva prvky susedskej rivality na predstavenie inteligentnej domácnosti pre každého.

Známe tváre sa objavujú aj v spotoch Fio Banky a automobilky Škoda. Fio Banka vsadila na česko-slovenskú dvojicu Dano Dangl a Jakub Kohák, ktorí sa predstavili v úlohe kozmonautov, garde im robí aj „kozonautka“ Vlasta. Autorom kampane je kreatívec Pavel Sobek, producentom agentúra Savage. Škoda zas predstavila výhody nového modelu Karoq vtipnou formou v podaní herečky a stand-up komičky Lujzy Garajovej Schramekovej.

Poradie Názov videa Značka Kreatívna agentúra Mediálna agentúra URL videa

1

STIKEEZ Ovocie vs Zelenina – LIDL – od 15. 5. 2017 LIDL Cobra Youth Communications inhouse LINK

2

Neobyčajne obyčajné Vianoce – Lidl – 27. 11. 2017 LIDL Überground inhouse Zdroj: Lidl

https://goo.gl/o5RrTM

3

Veľkonočná suťaž | COOP Jednota | 2017 COOP Jednota Jandl Jandl LINK

4

Kozmonauti Fio banka inhouse inhouse LINK

5

Boxy Máša a Medveď | COOP Jednota | 2017 COOP Jednota Jandl Jandl LINK

6

Zmeňte Slovensko so Strapom a získajte dobré dáta O2 Elite Solutions Zenith LINK

7

Magenta 1 – Spolu máte na viac! Telekom MUW Saatchi & Saatchi MEC LINK

8

Magenta SmartHome – Inteligentný domov pre každého Telekom MUW Saatchi & Saatchi MEC LINK

9

Lujza | #KAROQINAQ ŠKODA AUTO PHD PHD LINK

10

Vianočná súťaž | COOP Jednota | 2017 COOP Jednota Jandl Jandl LINK

Vyhodnotenie najúspešnejších reklamných kampaní na slovenskom YouTube prebieha v súlade s globálnymi kritériami YouTube Ads Leaderboard. Finálne poradie je zostavené na základe algoritmu, ktorý zohľadňuje mieru organického zhliadnutia videa voči všetkým vzhliadnutiam, mieru interakcie (palce či zdieľanie), čas strávený sledovaním videa a pod.

 

Globálne štatistiky YouTube:

  • Celosvetovo má YouTube vyše jednej miliardy používateľov – čo predstavuje takmer jednu tretinu všetkých ľudí na internete
  • Každý deň sledujú používatelia miliardy hodín videa a generujú miliardy vzhliadnutí
  • Používatelia YouTube strávia vyše jednu hodinu denne pozeraním videí na mobile

 

O spoločnosti Google Inc.

Spoločnosť Google sa ako globálny technologický líder snaží neustále vylepšovať spôsob prepájania ľudí s informáciami. Inovácie Googlu v oblasti vyhľadávania a reklamy umožnili spoločnosti získať vedúcu pozíciu na internete a vytvoriť jednu z najznámejších svetových značiek.

Finančné hrozby v roku 2016: Pishing utočí každú sekundu, tvrdí Kaspersky Lab

Počet finančných phishingových útokov narastal aj počas celého minulého roku. Oproti roku 2015 využívali kyberzločinci phishingové formy na finančné krádeže až v 47,48 % prípadov, čo je nárast o 13,14 percentuálnych bodov.

 

Vyplýva to z výsledkov správy o Finančných kybernetických hrozbách v roku 2016, ktorú práve zverejnila spoločnosť Kaspersky Lab. Vďaka heuristickým technológiám Kaspersky Lab sa podarilo zistiť, že takmer polovica všetkých phishingových útokov (či už vo forme podvodných e-mailových správ alebo falošných webstránok) bola uskutočnená s úmyslom zmocniť sa finančných prostriedkov obete.

V roku 2016 zaznamenali anti-phishingové technológie Kaspersky Lab takmer 155 miliónov pokusov používateľov o otvorenie niektorej z množstva falošných webových stránok využívaných na phishingové kampane. Ich cieľom bol zväčša záujem o získanie prístupu k cenných osobným údajom, informáciám o bankových účtoch, prihlasovacím údajom, heslám a pod. Kyberzločinci následne zneužili tieto informácie, aby sa mohli zmocniť finančných prostriedkov obetí. Podľa správy bol podiel phishingu v rámci finančných hrozieb doteraz najväčším.

Schémy phishingových útokov zameraných na bankingové služby patria k tým najsofistikovanejším spomedzi všetkých typov finančného phishingu. Každý piaty útok (25,76 %) využíva na oklamanie obete falošné online bankingové informácie alebo obsah, ktorý sa javí ako oficiálna verzia bankových webov. Rovnako rástol aj podiel phishingových útokov zameraných na platobné systémy (11,55 %), ako aj e-shopy (10,14 %).

Pishingové útoky podľa Kaspersky Lab najviac nezaujímali banky, ako by sa mohlo čakať. Tie sú až na druhom mieste za „obyčajnou“ verejnosťou. 

Kyberzločinci zaoberajúci sa phishingopvými útokmi s obľubou využívajú dáta fingujúce komunikáciu najväčších medzinárodných bánk, populárnych platobných systémov, internetových obchodov a aukcií pochádzajúcich prevažne z USA, Číny či Brazílie. Zoznam najviac postihnutých značiek sa veľmi nezmenil oproti predchádzajúcim obdobiam, vzhľadom na to, že popularita mnohých z týchto finančných systémov rastie, čo z nich robí lukratívnejšie ciele pre kyberkriminalitu.

Phishing stále predstavuje jednu z najjednoduchších ciest, ako sa kyberzločinci vedia dostať k peniazom. Nemusíte byť špecialista v programovaní a nevyžaduje si to ani veľké investície do infraštruktúry. Mnohé z používaných phishingových schém sú jednoduché na rozpoznanie a dá sa im celkom ľahko vyhnúť. Napriek tomu, nás štatistiky rok čo rok presviedčajú o tom, že ľudia stále nevenujú dostatočnú pozornosť ochrane svojich dát pri finančných transakciách v online. To sa nakoniec potvrdilo aj v štatistikách za rok 2016,” povedala Nadezhda Demidova, senior analytička spoločnosti Kaspersky Lab.

Aby ste sa nestali aj vy jednou z obetí phishingových útokov, odporúčajú bezpečnostní experti Kaspersky Lab dodržiavať tieto základné bezpečnostné pravidlá:

  • Vždy si najskôr skontrolujte pravosť webovej stránky, než na nej uskutočnite online platbu. Mala by používať zabezpečený hypertextový prenosový protokol – https a mali by ste si overiť aj príslušnosť domény.

  • Vždy skontrolujte pravosť e-mailov, ktoré dostávate od známych a populárnych značiek. Obzvlášť podozrivé sú správy, ktoré od vás vyžadujú okamžitú zmenu údajov (ako napr. zmenu hesla). Presvedčte sa, či kontakt, ktorý je adresátom správy patrí skutočne zástupcovi inštitúcie alebo spoločnosti, v mene ktorej vás oslovuje. Ak si nie ste istí, kontaktujte danú spoločnosť a overte si to priamo u nej.

  • Neotvárajte odkazy zaslané v e-mailových správach alebo na webstránkach, o ktorých máte pochybnosti.

  • Používajte len osvedčené a spoľahlivé bezpečnostné riešenia s technológiou proti phishingu. Tá vám uľahčí identifikáciu aj tých najnovších verzií phishingových scamov, ktoré ešte neboli zahrnuté do anti-phishingových databáz.

Podrobnejšie informácie o vývoji phishingu, ako aj ďalších finančných hrozbách zaznamenaných v uplynulom roku nájdete v blogu na Securelist.com

 

 

O spoločnosti Kaspersky Lab  

Kaspersky Lab patrí medzi popredné svetové spoločnosti zaoberajúce sa kybernetickou bezpečnosťou. Bola založená v roku 1997. Dlhodobú analýzu hrozieb, ako aj dlhoročné skúsenosti voblasti internetovej bezpečnosti využíva spoločnosť Kaspersky Lab pri vývoji bezpečnostných riešení a služieb zameraných na ochranu podnikov, kritických infraštruktúr, štátnych či vládnych inštitúcií, ale aj bežných spotrebiteľov po celom svete. Portfólio spoločnosti Kaspersky Lab zahŕňa komplexné riešenia voblasti ochrany koncových bodov, ako aj množstvo špecializovaných bezpečnostných riešení aslužieb poskytujúcich účinnú ochranu proti sofistikovaným aneustále sa vyvíjajúcim digitálnym hrozbám. Viac ako 400 miliónov používateľov a 270 tisíc korporátnych klientov po celom svete využíva na svoju ochranu technológie ariešenia vyvinuté spoločnosťou Kaspersky Lab. 

Zhoršuje internet rodinné vzťahy? Polovica ľudí tvrdí, že nie a dokonca ich zlepšuje

Najnovšia štúdia od Kaspersky Lab sa venovala sociálnym sieťam a ich ovplyvňovaniu medziľudských vzťahov. Výsledky štúdie nie sú veľmi prekvapivé, pretože v prijateľnej miere poukazujú na klady aj nedostatky života na internete. Na jednej strane je tu polovica ľudí, ktorí tvrdia, že ich vzťahy k blízkym sa nezmenili, prípadne sa upravili k lepšiemu; druhá polovica odpovedala kladne a priznala, že kompromitujúce príspevky od/o ich známych prijímajú ako dôvod na ochladnutie vzťahov.

 

  • 21% rodičov videlo svoje deti v kompromitujúcich situáciách a zhoršilo to ich vzájomný vzťah;
  • z výsledkov vyplýva, že aj deti nie sú spokojné so správaním svojich rodičov na internete;
  • tretina ľudí v priznala, že oveľa menej komunikuje priamo so svojimi rodičmi, deťmi a priateľmi;
  • 16% respondentov potvrdilo, že dôvodom rozpadu ich vzťahu s partnerom boli práve kompromitujúce situácie na sociálnych sieťach;

 

 

Plné znenie tlačovej správy k štúdii od Kaspersky Lab:

Sociálne médiá nám dávajú slobodu byť v spojení so svojimi blízkymi kedykoľvek a kdekoľvek chceme. Táto sloboda si ale vyberá svoju daň. Zaslepení svojimi zdanlivo šťastnými digitálnymi životmi si často neuvedomíme, aké škody môžu napáchať práve sociálne siete na našich vzťahoch v skutočnom živote. Z prieskumu spoločnosti Kaspersky Lab vyplýva, že až tretina ľudí komunikuje čoraz menej tvárou v tvár so svojimi blízkymi. Rovnako, až 21 % rodičov priznalo, že ich vzťah s deťmi sa zhoršil po tom, čo ich videli v kompromitujúcich situáciách na sociálnych sieťach.

 

Sociálne siete sú plné fotografií ľudí v rôznych kompromitujúcich situáciách (ako napr. zábavné „alkoholové“ spomienky či rôzne „šteklivé“ snímky). Tendencia zdieľať šokujúce zábery je vo väčšine prípadov poháňaná túžbou získať čo najviac „lajkov“. Môže však spôsobiť aj mnohé nepríjemné situácie v reálnom živote, ba dokonca negatívne ovplyvniť vzťahy s blízkymi. Zatiaľ čo sa od rodičov očakáva, že budú dozerať na online správanie sa ich detí v úmysle ochrániť ich pred hrozbami, na povrch však vyplával úplne iný problém. Poukázal na to aj prieskum bezpečnostnej spoločnosti Kaspersky Lab, v ktorom viac ako pätina rodičov priznala, že ich vzťah k deťom sa zhoršil po tom, čo ich videli v kompromitujúcich situáciách na sociálnych sieťach. Na druhej strane, len 14 % rodičov uviedlo, že ich trápi online správanie sa ich detí na internete. Navyše, každý piaty (16 %) respondent potvrdil, že dôvodom rozpadu ich vzťahu s partnerom boli práve kompromitujúce situácie, v ktorých sa prezentovali na sociálnych sieťach.

Vzťahy v rodine, k priateľom či kolegom sa zmenili aj pod vplyvom sociálnych médií. Dnes ľudia čoraz menej komunikujú tvárou v tvár. Tretina ľudí v prieskume sa priznala, že oveľa menej komunikuje priamo so svojimi rodičmi (31 %), deťmi (33 %), partnermi (23 %) a priateľmi (35 %). Dôvod je prostý – vraj sú s nimi v kontakte na sociálnych sieťach.

Psychologička zaoberajúca sa výskumom médií, doktorka Astrid Carolusová z Univerzity vo Würzburgu, tieto výsledky komentuje: „Digitálna komunikácia je v súčasnosti veľmi úzko prepojená s komunikáciou v reálnom svete. Žijeme v globalizovanom a vysoko mobilnom svete, čoho dôsledkom sú aj obrovské vzdialenosti medzi partnermi či rodinnými príslušníkmi. Digitálna komunikácia je príležitosťou na preklenutie priepastí v našich životoch spôsobených najmä tým, že dnes máme otvorené možnosti žiť a pracovať kdekoľvek na svete. Napriek tomu si treba uvedomiť, že digitálna komunikácia nikdy nenahradí tú skutočnú. Digitálna komunikácia je totiž ochudobnená o zmyslové vnímanie, čo sa samozrejme prejavuje v spôsobe jej prijímania a jej kvalite.”

Napriek tomu, že stále menej ľudí komunikuje tvárou v tvár, je tu stále polovica takých, ktorí sú presvedčení, že sa ich vzťahy vplyvom sociálnych médií nezmenili, ba dokonca sú podľa nich vďaka možnostiam online komunikácie ešte lepšie. Doktorka Astrid Carolusová však varuje, že aj keď sa zdá, že kvalita ich vzťahu sa vďaka online komunikácii zlepšila, nie je možné to takto objektívne vyhodnotiť. „Za určitých okolností vnímajú ich online komunikáciu ako „hyper-personálnu komunikáciu“, čo môže viesť k nesprávnemu pochopeniu či interpretácii odkazov na sociálnych sieťach. Máme pocit špeciálnej blízkosti, často prehliadame to, čo na nás pôsobí negatívne, snažíme sa hľadať skôr všetky možné pozitívne významy zdieľaného odkazu, ktorý nakoniec chybne zinterpretujeme,” dodáva doktorka Carolusová.

 

Je nepochybné, že sociálne médiá nám poskytujú jedinečnú možnosť, ako byť v kontakte so svojimi blízkymi. Rúcajú časové i vzdialenostné bariéry. Napriek tomu sa čoraz častejšie stretávame aj s ich odvrátenou tvárou. Nie vždy musia ľudia odchádzať s pocitom šťastia zo svojej návštevy na sociálnych sieťach. Často môžu byť znechutení, sklamaní či nahnevaní nad tým, čo práve videli. V snahe získať čo najviac „lajkov“ ľudia zdieľajú čoraz viac súkromných či citlivých informácií, čím vystavujú nebezpečenstvu nielen seba, ale aj priateľov, rodinu alebo kolegov. Ľudia zvažujú „odstrihnutie“ sa od sociálnych médií, no väčšina tento krok odkladá z obavy, že stratia časť života, ktorý majú uložený v digitálnych spomienkach (fotografiách a interakciách) na sociálnych sieťach.

Ľudia by mali byť obozretnejší a dodržiavať základné bezpečnostné pravidlá aj pri používaní sociálnych médií, ak chcú ochrániť seba a svoje vzťahy. To im pomôže nielen znížiť riziká online sveta, ale zároveň aj ochrániť pred problémami svoje vzťahy v skutočnom svete. Spoločnosť Kaspersky Lab vyvíja nástroj, ktorý pomôže bezpečne uchovať digitálne spomienky bez ohľadu na to, koľko času strávili používatelia na sociálnych sieťach. Aplikácia FFForget im umožní zálohovať spomienky zo sociálnych sietí a odloží ich do bezpečného a zašifrovaného úložiska.

 
Viac k téme nájdete v blogu Kaspersky Lab, ktorý obsahuje aj tipy, ako si nenechať zruinovať rodinný život vrátane krátkeho kvízu v závere: Are you a likeaholic?

 

Influenceri. Internetové celebrity a ich vplyv na marketing značiek.

Nová generácia celebrít je iná, ako tá prechádzajúca. Je dynamická, priznáva svoje nedostatky a stavia na nich dôveru svojich fanúšikov. Influenceri sú ľudia, ktorí majú vplyv na verejnosť a darí sa im práve vďaka internetu. A agentúry tento ich vplyv vedia využiť, čím sa mení celý trh s reklamou.

Internet zmenil všetko. Slávnym človekom sa môže stať doslova ktokoľvek, nie iba ten vyvolený kamarát kamaráta, ktorý má kamaráta vo vedení niektorej z televízií. Populárnym sa môže stať aj ten, kto ani nemá čo povedať, tí však zvyčajne odžijú svojich 15 minút slávy a rýchlo sa na nich zabudne. Tí, ktorí sa o svoju fanúšikovskú komunitu starajú, pracujú na svojich projektoch intenzívne a budujú si meno, majú šancu stať sa nielen slávnymi a obľúbenými, ale aj akceptovanými ako reklamný nosič. To je kľúčové, pretože práve tak môžu svoj spoločenský status premeniť na peniaze.

Čítajte celý článok na webe
UnitedLife.sk: Influenceri. Internetové celebrity a ich vplyv na marketing značiek.

Facebook spraví streamovanie VR videí efektívnejším

Streamovanie videí s 360° záberom nie je dnes vôbec uspokojivé. Vyžaduje si rýchly internet a výkonné zariadenia s nadštandardnou operačnou pamäťou, inak je obraz viditeľne nekvalitný. So zmenou teraz prichádza Facebook, ktorý pripravil nový koncept pre kódovanie a dekódovanie takto veľkých videí. Rozumieť tomu možno nebudete, ale určite zaregistrujete vyššiu kvalitu.

 

Pyramídová geometria pre 360-stupňové VR videá

Rozloženie videa pre použitie vo VR headsetoch a na mobilných zariadeniach je dnes o premietaní celého 360- alebo 180-stupňového záberu do jedného širokouhlého záberu. Celý záber je pritom dekódovaný rovnakým spôsobom, bez ohľadu na to, či sa predpokladá jeho sledovanie vo vodorovnej alebo mierne naklonenej polohe.

Inžinieri z Facebooku prišli s inováciou, ktorá sa týka práve spôsobu rozloženia scény na jednej ploche a spôsobu, akým sa obraz dekóduje v prehrávači. Rozdelenie obrazu na päť častí má potenciál znížiť celkovú veľkosť videa až o 25 percent a navyše redukuje všetky tie nedokonalosti, ktoré v 360-stupňových videách vznikajú.

Nová metóda kódovania a dekódovania videa od Facebooku umožní streamovanie aj 8K videí s 60 snímkami za sekundu (fps). Práve kombinácia rozlíšenia 8K a snímkovania 60 fps je potrebná k tomu, aby sme mali z virtuálnej reality optimálny zážitok.

 

Veľmi dôležitou vecou pre štandardizovanie tohto typu kódovania 360-stupňových videí je jeho využívanie aj mimo Facebooku. Preto vývojári zdrojový kód sprístupnili celkom bezplatne ako open-source.

Viac sa dočítate v nasledovnom príspevku od vývojárov Facebooku:
  Next-generation video encoding techniques for 360 video and VR

 

Pyramídová geometria pre 360-stupňové VR videá od Facebooku

Facebook na poli virtuálnej reality

Možno sa pýtate, prečo s inováciou prichádza práve Facebook. Aktivity tejto sociálnej siete na poli zariadení s virtuálnou realitou však nie sú vôbec nové, práve naopak – sám zakladateľ siete, Mark Zuckerberg, označuje virtuálnu realitu za Next Big Thing, teda významný technologický míľnik.

Okrem toho Facebook v minulosti odkúpil vlastnícke práva na jeden z najvyspelejších VR headsetov na svete, Oculus Rift. Verí, že spojenie sociálnych sietí Facebook, Instagram a virtuálnej reality prinesú pestrú budúcnosť s ešte väčšou interaktivitou.

Netreba tiež zabúdať na to, že Facebook v poslednej dobe investuje veľa energie do rozvoja svojho video-potenciálu, ak to tak môžeme nazvať. Snaží sa presvedčiť používateľov, že by mali svoje videá zverejňovať radšej priamo na Facebooku a nie na YouTube. Integrácia 360-stupňových videí a podpora VR zobrazenia by bola priamym pokračovaní tohto úsilia.

 

ILUSTRAČNÉ FOTO: Carl Zeiss VR One

 

 

Instagram začal zobrazovať reklamu priamo vo feede

Instagram spustil funkciu zobrazovania cielenej reklamy. Rovnako ako Facebook bude zobrazovať sponzorované príspevky od inzerentov priamo vo vašom feede.

 

Používateľ bude mať možnosť konkrétnu reklamu zakázať a Instagram si to bude pamätať.

Screenshot z feedu v slovenskej verzie Instagramu. Nadpis Sponzorované je po slovensky, text príspevku môže byť aj v inom jazyku.

 

Google upravilo logo zmenou fontu

Google prechádza zmenami. Po tom, čo sa internetový gigant zaradil medzi ostatné projekty spoločnosti Aplhabet, upravuje aj svoje logo. Logo je aj naďalej tvorené samotným názvom, Google zmenil len font. V gif animácii sa objavuje aj náznak toho, že textové logo by mohlo byť používané v netextovej verzii vo forme rôznofarebných bodiek.

Zmena loga vyhľadávača Google je súčasťou viacerých zmien, ktoré internetová spoločnosť zavádza pod hlavičkou svojej novej materskej firmy Alphabet. Vizuálne zmeny sa premietnu aj do jej ostatných služieb, napríklad Gmailu.

 


Darkhotel využíva nástroje Hacking Teamu, ktoré unikli na verejnosť

Špionážne programy firmy Hacking Team, ktorá je známa poskytovaním „legálneho spyvéru“ vládam a vládnym organizáciám, sú po ich úniku na verejnosť zneužívané aj v rámci špionážnych aktivít operácie známej ako Darkhotel, ako aj ďalšími skupinami, ktoré útočia na zraniteľnosti v Adobe Flash Playeri a OS Windows.

 

Analytici spoločnosti Kaspersky Lab objavili špionážnu operáciu Darkhotel, ktorá infiltrovala Wi-Fi siete v luxusných hoteloch s cieľom sledovať vysoko postavených manažérov, ešte v roku 2014. Je pravdepodobné, že Darkhotel získal súbory Hacking Teamu až po ich úniku na verejnosť 5. júla 2014 a tak od začiatku júla využíval na účel sledovania aj zero-day zraniteľnosť zo zbierky Hacking Teamu.

Nejedná sa však o jedinú zero-day zraniteľnosť, ktorú Darkhotel využíva. Spoločnosť Kaspersky Lab odhaduje, že v posledných rokoch prevzali viacero zraniteľností zameraných na Adobe Flash Player, pričom do svojho arzenálu zrejme investovali značný objem peňazí. V roku 2015 skupina Darkhotel rozšírila svoje pôsobenie na celý svet a pokračovala v spearphishingových útokoch na ciele v Severnej a Južnej Kórei, Rusku, Japonsku, Bangladéši, Thajsku, Indii, Mozambiku a v Nemecku.

Pri útokoch v roku 2014 ako aj pri skorších útokoch zneužil Darkhotel podpisové certifikáty a nasadil tiež nezvyčajné metódy, ako napríklad nabúranie sa do hotelových Wi-Fi sietí. Vo využívaní týchto techník pokračovali aj v roku 2015, avšak spoločnosť Kaspersky Lab odhalila aj ďalšie varianty škodlivých spustiteľných súborov, využívanie techník sociálneho inžinierstva a tiež nasadenie zero-day zraniteľnosti uniknutej Hacking Teamu.

Od minulého roku Darkhotel pracoval na vylepšení obranných techník, napríklad na rozšírení zoznamu technológií, ktoré ho nedokážu odhaliť. Tohtoročná verzia Darkhotel downloaderu je navrhnutá tak, že vie identifikovať antivírusové riešenia od 27 rôznych výrobcov a jej cieľom je vyhnúť sa im.

 

 

Evolúcia šikany od školského dvora po smartfón podľa Kaspersky

Spoločnosť Kaspersky pripravila veľmi zaujímajú správu k problematike kybernetickej šikany. Zvyčajne je šikana ako taká ignorovaná, prehliadaná a dokonca nečinnosťou kompetentných priamo podporovaná. Preto nesmierne oceňujeme, keď sa veľké spoločnosti správajú spoločensky zodpovedne a otvorene sa vyjadrujú aj k tejto problematike. Viac čítajte v tlačovej správe nižšie.

 

 

Kyberšikana 24 hodín denne: Evolúcia šikany od školského dvora po smartfón

Problém šikany je dobre známy a mnohí sa s ním stretli najmä v školskom prostredí. Zatiaľ čo pojmom „klasická“ šikana možno označiť napríklad fyzické alebo verbálne násilie na ihrisku či v škole, kvôli dnešnému prepojeniu reálneho a virtuálneho sveta, sa deti šikane nevyhnú ani mimo školy. Takúto šikanu v online priestore internetu preto označujeme aj ako kybernetickú šikanu.

 

S narastajúcou popularitou sociálnych médií ako Facebook, Instagram alebo Twitter, je skutočný svet stále viac a viac prepojený s tým virtuálnym. Priamym dôsledkom tohto trendu je, že nebezpečenstvo šikany na dieťa nestriehne len na detskom ihrisku. Šikanovanie sa často začína v skutočnom svete, napríklad v škole, ale následne pokračuje prostredníctvom sociálnych médií. Prieskum spoločností Kaspersky Lab a B2B International odhalil, že takmer štvrtina rodičov (22%) nedokáže dohliadať na online aktivity svojho dieťaťa, pričom takmer polovica rodičov (48%) sa obáva, že by sa ich dieťa mohlo stať obeťou kybernetickej šikany.

Deti by preto mali ovládať užitočné bezpečnostné techniky, ale aj rodičia by im mali vysvetliť zodpovedný prístup k technológiám. David Emm, expert na bezpečnosť spoločnosti Kaspersky Lab vysvetľuje: „Deti si pri virtuálnej interakcii s inými ľuďmi musia osvojiť zmysel pre morálku a zodpovednosť za svoje činy rovnako, ako to platí aj pri komunikácii tvárou v tvár. Naučia sa tak byť empatickejšie a nebudú mať tendenciu sa do kybernetickej šikany zapájať. Dôležité je tiež, aby sa už v útlom veku naučili rozoznať potenciálne nebezpečenstvá niektorých online aktivít.“

 

Evolúcia šikany podľa Kaspersky Lab

 

 

I keď pri kybernetickej šikane nedochádza k fyzickému násiliu, z nasledujúcich dôvodov je online šikana ešte intenzívnejšia:

  • Je anonymná. Anonymita prostredia, v ktorom sa kybernetická šikana odohráva, zťažuje identifikáciu šikanujúcich a tých, ktorí šikanu iniciovali. Znamená to tiež, že vinníci si neuvedomujú dosah toho čo spôsobujú, a môžu šikanu ešte vystupňovať.
  • Uniknúť jej je takmer nemožné. Internet je v dnešnej dobe súčasťou života takmer každého človeka, a akékoľvek zverejnené ponižujúce informácie na internete zostanú k dispozícii v podstate navždy a komukoľvek.
  • Neustála online prítomnosť. Obete sa kybernetickej šikane nemôžu vyhnúť, keďže sú na internete zastihnuteľné nielen pri používaní počítača, ale aj prostredníctvom smartfónov a to kedykoľvek a kdekoľvek.
    Je invazívnejšia ako interakcia tvárou v tvár. Šikanujúci a ich obete si navzájom nevidia do tváre a nevnímajú navzájom svoju mimiku, gestá a priestorový pohyb. Iniciátori šikany vďaka tomu nevedia bezprostredne/adekvátne posúdiť dôsledok svojho správania, čo ich robí viac a viac ľahostajnými voči pocitom a názorom iných ľudí.

 

K problému kyberšikany významne prispieva aj fakt, že rodičia len v zriedkavých prípadoch zistia, že ich dieťa je obeťou kybernetickej šikany, keďže deti sa s takýmto problémom rodičom často neradi zdôverujú.

 

Viac informácií o kybernetickej šikane a možnostiach ako sa jej brániť, získate na edukačnom portáli spoločnosti Kaspersky Lab: kids.kaspersky.com/cyberbullying.

 

Hodinárska značka Daniel Wellington a jej Instagram

Aj etablované a konzervatívne hodinárske spoločnosti sa propagujú prostredníctvom sociálnych sietí. Profil spoločnosti Daniel Wellington na Instagrame je výstavou krásnych fotografií s hodinkami ako ústredným motívom. Úroveň starostlivosti o profil a vizuálnu kvalitu pritom tejto značke môže závidieť nejeden švajčiarsky výrobca.

Zdroj fotografií: instagram.com/danielwellingtonwatches

 

 

 

Instagram môže pomôcť pri liečbe anorexie, vďaka zdieľaniu pokroku

Profily na sieti Instagram nemusia byť iba črepinami informujúcimi o životnom štýle, ale aj pomôckou pre efektívnejšiu rehabilitáciu. Podľa zahraničných webov môžu napríklad pri poruchách príjmu potravy pomáhať čoraz populárnejšie inšpiratívne profily, na ktorých sa zdieľajú fotky zdravých jedál a pokroku v budovaní postavy.

Všetky správy o tom, že internet pomáha v otázke zdravia, by sme mali prijímať s určitou rezervou. Niekoľko príkladov totiž neznamená trend a môže to byť aj tento prípad. Zahraničné odborné tituly The Atlantic, BuzzFeed a Notimpossioblenow uvádzajú, že Instagram môže mať skutočne význam v rehabilitačnom procese.

 

Motiváciou je spätná väzba a snaha o napodobnenie

Dôvody tohto tvrdenia môžu byť dva. V prvom rade rôzne blogy venujúce sa zdieľaniu fotografií jedál vyzerajú veľmi dobre. Skutočne, veľmi dobre. Jedlá sú pekné, farebné, vyzerajú zdravo a hodnotne. To všetko môže niektorých ľudí motivovať k tomu, aby si k tomu jedlu našli cestu a nepovažovali ho za niečo zlé.

 

Druhým faktorom je motivácia, ak má človek s poruchami príjmu potravy sám takýto blog. Ten môže totiž monitorovať jeho pokrok v nadobúdaní hmotnosti alebo v príprave vhodných pokrmov. Následné zdieľanie a pozitívna spätná väzba sú motivujúcim faktorom.

Nech sme akýkoľvek, vždy nás zaujíma názor okolia.

 

Foto: instagram.com/Tumblinbumblincrumblincookie

 

Pozitívny príklad dievčaťa zo Singapuru

Podľa portálu BuzzFeed, na ktorom nájdete nepochybne aj množstvo nezmyslov, sa nachádza aj výpoveď istej Lin zo Singapuru. Tá si založila účet na Instagrame preto, aby prostredníctvom neho sledovala svoj pokrok v liečbe. Názov tohto účtu je Tumblinbumblincrumblincookie a odporúčam, aby ste si ho pozreli. Toľko krásnych sladkostí som ešte v živote nevidel.

 

16-ročná Lin mala poruchy príjmu potravy, mala s jedlom veľmi veľké problémy. V rámci liečby si založila profil a dnes má na ňom vyše 120-tisíc odberateľov a vyše 320 príspevkov. Všetky upevňujú jej pozitívny vzťah k jedlu a pozitívne reakcie internetovej komunity je ďalším motivátorom.

 

Podľa Claire Mysko, programovou riaditeľkou National Eating Disorder Association, sociálne siete nespôsobujú poruchy príjmu potravy. Môžu však doviesť niektorých ľudí k iným ľuďom s nevhodnými názormi a myšlienkami, píše The Atlantic.

 

Ťažko identifikovateľná zodpovednosť

Osobne nepochybujem o tom, že niektoré účty môžu mať aj negatívny dopad na svojich odberateľov. Nie je to však problém samotných blogov, pretože ich tvorcovia majú slobodu v tvorbe obsahu a je práve na odberateľoch, ako intenzívne ho budú akceptovať.

 

Ani módny priemysel preferujúci vychudnuté modelky v skutočnosti nie je celkom zodpovedný za ľudí, ktorí chcú chudnúť až v nezdravej miere, je to vždy o konkrétnych ľuďoch. Na druhej strane platí aj to, že množstvo informácií a trendov vnímame skôr podvedome a nie vždy sa im vieme brániť.

Ako využiť Google na odhalenie podvodu s nehnuteľnosťami

V týchto týždňoch prehľadávam internetové ponuky na prenájom bytu v Bratislave a stretávam sa s rôznymi inzerciami. Väčšina z nich je, samozrejme, prehnané nadcenená a zdá sa, že druhá časť sú rôzne snahy o podvod. Ten môže mať niekoľko úrovní, kde jeho najnižšia forma je zavádzajúca cena, v horšom prípade prídete o stovky eur za nájomné a depozit.

Keďže som sa sťahoval už veľakrát a absolvoval som množstvo telefonátov a obhliadok bytov s majiteľmi a realitkami, mám niekoľko tipov, ako si dať pozor a nezapliesť sa do podvodu.

 

Podvod s cenami prenájmov, kde nie sú uvedené „energie“

Najčastejším podvodom je zavádzanie o cene. V inzeráte nájdete ponuku typu „Byt 3+kk za 500 €“. Na Bratislavu je to veľmi dobrá cena za prenájom 3-izbového bytu a preto sa začnete o ponuku zaujímať. Na konci textu inzerátu sa však dozvedáte, že konečná cena nie je 500 €, ale s energiami za jednu osobu o 100 eur viac. V prípade dvoch osôb aj o 150 eur viac.

Tento podvod je pomerne bežný a zdá sa, že vlastne ani o podvod nejde, keďže je to na konci inzerátu upresnené. Avšak treba si uvedomiť, že keď predajca láka ľudí na klamlivé ceny, nie je to správne a je veľmi pravdepodobné, že bude mať pre vás neskôr pripravené aj ďalšie prekvapenia.

 

Pozor na spolubývajúcich – hlavne, keď vám o nich majiteľ nepovie

Ešte pred dvomi rokmi som sa stretol s veľmi kreatívnym podvodníkom na bratislavskej Trnávke. Veľmi sympatický chlap ponúkal na prenájom spodné podlažie svojho rodinného domu s tým, že bol ústretový obhliadke a aj cena za prenájom bola veľmi príjemná. V dome boli ešte osobné veci aktuálneho nájomníka, s tým, že podľa majiteľa majú byť tieto veci odpratané.

Na druhý deň, keď som už sedel u majiteľa v obývačke a mal v peňaženke hotovosť za depozit a zmluvu na stole, som sa od majiteľa len tak mimochodom dozvedel, že si mám priestory prenajať aj s jedným podnájomníkom. Tento fakt nebol počas komunikácií ani raz vyslovený a navyše nebol uvedený ani v zmluve.

Pýtajte sa vždy na to, či tam práve niekto býva, kedy presne odchádza a majte uvedené v zmluve, že ste výhradným a jediným nájomníkom priestorov!

 

Ako využiť Google na klamlivé inzeráty, teda skutočné podvody

V poslednom týždni som reagoval aj na tieto dva inzeráty, obidva sú podvod:

http://www.bezrealitky.sk/nehnutelnosti-byty-domy/18643-ponuka-prenajom-zahradnicka-bratislava/

http://www.bezrealitky.sk/nehnutelnosti-byty-domy/20311-ponuka-prenajom-jurigovo-namestie-karlova-ves/

 

Po zareagovaní na prvú z uvedených ponúk mi prišla zdĺhavá, ale sympatická a zdanlivo úprimná odpoveď od istého Nicholasa Martina z Londýna, ktorý je vlastníkom bytu. Na druhý byt mi zasa reagoval istý Rovas Nikolaos z Atén s rovnakým prístupom. Nicholas mi anglicky upresnil ako prebieha uzatvorenie zmluvy aj to, že okrem prvého nájmu 335 eur (iná suma ako v inzeráte) vyžaduje aj vratný depozit vo výške 500 eur. Cenové podmienky sú výborné a mnohých ľudí zlomí aj to, že na fotkách je byt veľmi pekný. Navyše často komunikujeme s ľuďmi zo zahraničia a tak nemusíme vždy hneď podozrievať len preto, že to nie je Slovák. Je však treba si uvedomiť, že to podozrivé je, lebo seriózny zahraničný majiteľ si na toto najme agentúru alebo aspoň známeho.

 

Odpoveď na prvý e-mail o záujme o prenájom bytu

 

Stačilo však veľmi málo na to, aby sa mi podvod podarilo odhaliť aj s dôkazmi. Tento postup odporúčam všetkým, pretože je rýchly, bezplatný a hneď zistíte, či vám majiteľ nehnuteľnosti klame:

  • fotku bytu si nechajte vyhľadať v prehľadávači Google Images (images.google.com)
  • dobre si prezrite zástrčky na fotkách bytu – možno nebudú naše slovenské
  • prezrite si, čo je za oknami (ak je byt na sídlisku, zrejme výhľad nebude na les či more)

Takto som hneď zistil, že fotografie bytu v Bratislave sú v skutočnosti fotkami bytu niekde v Barcelone v ponuke akejsi miestnej realitnej kancelárie. Navyše, keď sa lepšie pozriem na dodané fotografie, vidím, že zástrčky v byte nie sú slovenské a navyše výhľad z okna je vyretušovaný  – ostatné okná sú pre istotu zastreté.

 

Keď vyhľadávate fotky v Google Images, môžete to spraviť aj nasledovne:

  1. použite internetový prehliadač Google Chrome
  2. na fotku kliknite pravým tlačidlom a vyberte možnosť „Hľadať tento obrázok v službe Google“
  3. výsledky sa vám zobrazia na novej záložke v prehliadači

Takto zistíte, či sa fotka bytu nachádza aj v iných ponukách (navštívte images.google.com)

 

Ľudia reagujú, pretože potrebujú bývať hneď

Je potrebné si uvedomiť, že niekoľko ľudí na takéto inzeráty skutočne reaguje a niektorí aj vopred vyplatia všetky náležité poplatky (1. nájom a depozit). Je tomu tak preto, lebo nežijú v Bratislave, ale chystajú sa v nej bývať a nemajú možnosť chodiť na obhliadky bytu napríklad z východného Slovenska. Tak sa spoľahnú na fotky a ústretovosť od majiteľa bytu.

Samozrejme, že po vyplatení peňazí sa už zahraničný majiteľ neozve a do bytu sa nedostanú, pretože ten ani neexistuje. Trh s nehnuteľnosťami je plný podvodníkov a treba si dávať pozor.

 

Máte s podobnými podvodmi skúsenosti? Napíšte o vašich skúsenostiach do komentárov, prípadne uveďte odkazy na podvodné inzeráty.

 

7 mýtov o sociálnych médiách a vzťahoch

Sociálne siete zmenili spôsob našej komunikácie azda najvýznamnejšie od doby, kedy sa svetom začali šíriť klasické e-mailové správy. Je to možno nevyspelosť, neschopnosť pracovať s vlastnou slobodou a nezodpovednosť, čo robí Facebook a Twitter priestorom plným arogancie, hlúposti a pretvárky. 

 

Keď takéto niečo občas vidíme, môže nás to priviesť k rôznym domnienkam a predsudkom, ktoré však nie sú opodstatnené. Nižšie nájdete 7 najčastejších mýtov o sociálnych sieťach, ktoré sa nezakladajú na pravde, no napriek tomu aú veľmi rozšírené.

 

1. mýtus: Sociálne médiá ničia naše sociálne zručnosti a nahrádzajú offline vzťahy.

  • Výskum ukazuje, že sociálne média poháňajú vzťahy.
  • Sociálne média poskytujú spojivo medzi priateľmi.
  • Väčšina sociálnych médií je používaných na posilnenie existujúcich offline vzťahov.
  • Sociálne médiá nás môžu spojiť s ľuďmi a príležitosťami, ktoré by bez nich neboli možné.

 

2. mýtus: Musíte byť na všetkých sociálnych sieťach.

  • Mali by ste byť na sociálnych sieťach, ktoré slúžia na to, čo sa snažíte robiť.
  • Všetky komunikačné stratégie (osobné alebo pracovné) musia byť založené na cieľoch.
  • Chcete vidieť fotky svojich známych? Buďte na Facebooku.
  • Chcete držať krok so všetkými novinkami? Sledujte Twitter.

 

3. mýtus: Vôbec nemusíte byť na sociálnych médiách, aby ste mali naplnený a šťastný život.

  • Možno sa vám sociálne médiá veľmi nepozdávajú, ale vašim blízkym áno. Nemôžete očakávať, že ak sa nepáčia vám, rovnaký postoj budú mať aj ostatní.
  • Ak ste profesionál, ľudia očakávajú, že budete na webe. Je to metóda validácie. Ak tam nie ste, vyzerá váš biznis neúplno. Ľudia vás chcú spoznať predtým, než s vami pracujú.

 

4. mýtus: Ľudia nehovoria na sociálnych médiách pravdu.

  • Výskumy ukazujú, že ľudia sú vo všeobecnosti pravdiví. Nikto nemá rád, keď je zavádzaný.
  • Prezentujete sa rôzne v závislosti od toho, kde ste a s kým, rovnako ako to platí aj v offline svete. Nejde teda o podvod, ale o vhodné správanie sa podľa kontextu situácie.

 

5. mýtus: Nemôžete kontrolovať vašu prítomnosť na sociálnych médiách.

  • Nemôžete, ale je veľký rozdiel, keď sa naučíte, ako fungujú nástroje, ktoré používate. Sú veci, ktoré môžete a mali by ste urobiť. Sociálne médiá sú mocné nástroje, tak by ste sa mali naučiť ich používať predtým, než pohoríte.
  • Naučte sa používať nastavenia súkromia pre každú platformu.
  • Opatrne aktualizujte svoj profil – neposkytujte osobné informácie, ktoré sa môžu zbierať naprieč všetkými stránkami.
  • Rozmýšľajte predtým, než hovoríte. Internet je trvácny a vyhľadateľný. Používajte pravidlo babičky – nezverejňujte niečo, čo by ste nechceli, aby vaša stará mama videla a nikdy nehovorte o niekom vo výťahu, lebo nikdy neviete, kto vás môže počuť.

 

6. mýtus: Online vzťahy nie sú „skutočné“.

  • Pri online vzťahoch môže trvať dlhšie, kým dosiahnu dôvernosť, ale majú iné výhody. Ľudia sa cítia bezpečnejšie a tak sú viac otvorení a online vzťahy sú založené skôr na podstate ako na výzore.
  • Fyzické nápovedy sú veľmi dôležité pre pochopenie významu. V online prostredí na vyjadrenie emócií, humoru, či sarkazmu slúžia väčšinou emotikony alebo rôzne skratky.
  • Online spojenia môžu poskytnúť veľmi významné prepojenia, keď nie je nič iné dostupné. Aj ľudia, ktorí sú od seba vzdialení, si môžu byť v istých chvíľach blízki a zdieľať spoločné emócie. Ďalej je tu príležitosť spojiť sa s ľuďmi v podobnej životnej situácii, aj keď sme dovtedy o nich nevedeli.

 

7. mýtus: Sociálne médiá nerobia nič dobré.

  • Umožňujú ľuďom prístup k pohotovostným zdrojom a darovanie peňazí v krízach.
  • Dávajú nám vhľad do sveta iných, čo zvyšuje empatiu.
  • Inšpirujú iných k činom, pretože vidia, že v niečom nie sú sami a iní ľudia sa cítia rovnako.
  • Nútia spoločnosti byť viac zodpovedné a čestné k zákazníkom.
  • Odhaľujú veľa zlého správania, ktoré by trvalo dlho, kým by sa zistilo, lokálne aj globálne.

 

 

Stále si myslíte, že sociálne siete sú zlé a že ich používatelia ich používajú iba na zdieľanie nezmyselných statusov? Prehodnoďte svoj postoj a majte na sociálne siete dospelý názor.

 

Zdroj: Psychology Today

Prečo komunikujeme radšej cez sociálne siete ako tvárou v tvár?

Po dlhom dni strávenom pred obrazovkou počítača prídeme domov unavení a jediné, čo v tej chvíli chceme, je oddych a pokoj. Niektorí si sadnú pre zmenu pred obrazovku televízora, iní uprednostnia dobré jedlo alebo kino a je tu aj veľmi početná skupina ľudí, ktorá si opäť sadá pred monitor svojho počítača, notebooku, či tabletu, aby trávila svoj voľný čas komunikáciou s priateľmi na sociálnych sieťach. Sme naozaj generáciou, ktorá uprednostňuje elektronický kontakt pred tým skutočným?

 

Počítač nevyžaduje účasť emócií a kognície, čím zjednodušuje našu interakciu.

Jedným zo známych psychologických experimentov je ultimátna hra. Úlohou účastníka tejto hry je prerozdeliť určité množstvo peňazí medzi seba a spoluhráča. Ak spoluhráč súhlasí s podielom, ktorý mu účastník chce dať, dostanú peniaze obaja. Ak však podiel navrhovaný druhým hráčom neprijme, pretože ho považuje za nespravodlivý, nedostane peniaze ani jeden z hráčov.

 

Výskumy porovnávajúce mozgovú činnosť pri tejto hre medzi dvomi osobami a medzi osobou a počítačom poukázal na zaujímavé zistenia. Nespravodlivé ponuky vykonané človekom boli odmietnuté vo významne väčšej miere ako rovnaké ponuky robené počítačom. Z toho môžeme usúdiť, že ľudia majú silnejšie emočné reakcie na nespravodlivé ponuky od ľudí ako na rovnaké ponuky od počítačov.

 

Pre človeka je tiež pirodzenou tendenciou, že pri kontakte s iným človekom automaticky vyhodnocuje jeho výraz tváre a analyzuje, čo si ten druhý myslí. Priama interakcia s ľuďmi si teda vyžaduje omnoho viac kognitívneho úsilia a účasti emócií ako interakcia s počítačom.

 

 

Nahradenie neverbálnej komunikáce emotikonmi zjednodušuje námahu pri interakcii.

Každá interakcia, ktorá prebieha tvárou v tvár, prebieha aj na neverbálnej úrovni. Sledujeme tón hlasu, gestá, pohyby, očný kontakt a mnoho iných faktorov, ktoré nám pomáhajú pri pochopení významu povedaného, skúmaní zámeru, postoja druhého účastníka komunikácie.

 

Pri komunikácii na sociálnych sieťach používame iba minimálne sociálne nápovedy, ktoré môžu aj nemusia objasniť naše skutočné emócie a úmysly. Je omnoho jednoduchšie skryť naše skutočné emócie za jeden emotikon alebo stručnú odpoveď. Pri elektronickej komunikácii nedokážeme odhadnúť, prečo nám náš priateľ neodpovedá na správu alebo či niekto za smajlíky neskrýva svoje trápenie.

 

Online komunikácia je skutočne jednoduchšia ako komunikácia tvárou v tvár. Nevyžaduje si toľko pozornosti, okamžité odpovede, analýzu neverbálnych signálov. Umožňuje nám robiť súčasne viac vecí, napríklad pozerať si iné webstránky alebo komunikovať s viacerými ľuďmi naraz. Oberá nás však o možnosť pochopiť pocity a emócie človeka, s ktorým komunikujeme. Schopnosť pochopiť sociálnu interakciu vychádza zo zdieľania emočných stavov s druhými ľuďmi, ktoré je možné iba pri priamej interakcii s človekom.

 

Zdroj: www.psychologytoday.com

Ako sa správame na Facebooku?

Používanie Facebooku sa stalo bežnou súčasťou života moderného človeka. Častokrát si ani neuvedomujeme, koľko informácií sa dá z nášho správania na sociálnych sieťach vyčítať a koľko spoločných znakov v ich používaní máme napríklad s príslušníkmi rovnakého pohlavia, rovesníkmi alebo na základe nášho vzťahového statusu. V roku 2012 uskutočnili psychológovia zo Spojených štátov medzinárodný výskum o tom, ako sa ľudia správajú na Facebooku. Tu je niekoľko zaujímavých výsledkov:

 

1. Najaktívnejšie sú na Facebooku ženy, mladí ľudia a slobodní užívatelia.

Skúmané boli faktory ako sociálne porovnávanie, prezeranie si fotiek, hľadanie osobných informácii o druhých ľuďoch, skupinová interakcia, vytváranie dojmu prostredníctvom profilovej fotky, sociálna interakcia, zdieľanie linkov na videá a články a rodinná aktivita.

 

2. Ženy trávia na Facebooku viac času, majú viac priateľov a častejšie používajú profilovú fotku na vytvorenie dobrého dojmu.

V porovnaní s mužmi sa ženy tiež viac zaujímajú o vzťahový status iných a dávajú viac komentárov k príspevkom iných žien. Ženy si dávajú viac záležať na výbere profilovej fotky a viac sa zaujímajú o fotky svojich priateľov. Mužov viac zaujímal počet priateľov ich priateľov na Facebooku, avšak, nie celkom podľa očakávaní, ich nezaujímali akademické a kariérne úspechy iných.

 

 

3. Ženy a starší ľudia sa zapájajú viac do online rodinnej aktivity.

Ako by sa dalo očakávať, starší ľudia trávia na Facebooku najmenej času, majú menej priateľov a vo všeobecnosti sa menej zapájajú do väčšiny aktivít v porovnaní s mladšími ročníkmi. Čas strávený na Facebooku najčastejšie venujú priamej komunikácii s jednotlivcami, častejšie si pozerajú vlastný profil a rodinné fotografie. Starší ľudia si tiež zriedkavejšie pozerajú profily svojich rovesníkov, čo však môže súvisieť skôr s tým, že je stále iba málo zástupcov staršej generácie, ktorí sú aktívni na sociálnych sieťach.

 

4. Vzťahový status má vplyv na Facebookovú aktivitu mužov, ale iba malý vplyv na aktivitu žien.

Muži, ktorí boli vo vzťahu, trávili menej času pozeraním si profilov žien, venovali menej času písaniu príspevkov, komentovaniu a pozeraniu si fotiek. U žien toto pravidlo neplatilo a teda ženy, ktoré boli vo vzťahu, trávili rovnako veľa času na Facebooku ako ženy, ktoré neboli aktuálne vo vzťahu. Pre obidve pohlavia však platilo, že ako bol daný užívateľ nezadaný, dal si viac záležať na sebaprezentácii prostredníctvom profilovej fotky.