Nové BMW radu 7 informuje o tom, kedy sa efektívne využívajú batérie. Tu začína aj končí ekologický mód, ktorý premení grafiku prístrojovej dosky na modro. Avšak, aj sama o sebe je limuzína dostatočne šetrná, ak ide o prevádzkové náklady.
Nové BMW radu 7 je najlepšie v histórii. Iba veľmi nerád by som ho porovnával s triedou S od Benzu, pretože sa od seba pomerne dosť vzdialili. Päťmetrové 730d ponúka nevídaný komfort počas jazdy, vodiča informuje o ekonomike aktuálnej jazdy a obsahuje množstvo technických doplnkov, ktoré sa nestihnete naučiť ovládať ani v priebehu celého týždňa.
Motorizácia 730d znamená:
Objem: 2993 cm3
Výkon: 195 kW (265 CP) la 1/min
Spotreba mesto: 6,1 l/100km
Spotreba mimo mesto: 4,6 l/100km
Spotreba priemerne: 5,2 l/100km
Emisie CO2: 137 g/km
Keď mi prišla do e-mailu správa, že si mám v pondelok ráno vyzdvihnúť kľúč od nového BMW radu 7, bol predo mnou ešte celý víkend netrpezlivosti. Snáď aj preto som si naštudoval všetky dostupné technické detaily novej limuzíny, ktorá v týchto dňoch dostáva do rúk iba úzkemu okruhu ľudí. Ako predstaviteľa titulu, ktorý sa venuje ekologickým a ekonomickým vozidlám, ma veľmi tešilo, že BMW ponúkne rôzne inovatívne riešenia pre aktívne znižovanie paliva, emisii a šetrenia elektrickej energie.
Až v priebehu roku 2016 budú v predaji aj verzie s doplnkovým elektrickým motorom, pričom takto vybavený rad 7 bude označený ako plug-in hybrid a jeho spotreba paliva by sa mala pohybovať na úrovni do troch litrov na sto kilometrov jazdy.
Ekologický mód v prvom rade informuje vodiča
Mne sa dostala do rúk verzia 730d, ktorá mala sama o sebe veľmi dobrú spotrebu – priemerne iba do päť litrov. To nie je vôbec zlé, najmä ak berieme do úvahy veľkosť, hmotnosť a celkový charakter vozidla. Osobne ma však najviac zaujímal ekologický mód, pre ktorý je na stredovej konzole (naľavo od voliča prevodovky) vyhradené samostatné tlačidlo. Po jeho stlačení sa zmení grafika na prístrojovej doske pred volantom na modro a pravý virtuálny ciferník obsiahne iba dve polohy – nabíjanie a vybíjanie. Vľavo od neho je tachometer.
Virtuálna ručička informuje vodiča o tom, či práve jazdí s dôrazom na ekologickú prevádzku. Za takú by sa dal považovať taký stav, v ktorom sa nabíjajú batérie. Priznám sa, že sa mi veľmi nedarilo držať sa v polkruhu pre rekuperáciu, ale nepochybne je to otázka skúseností a praxe.
Jazda na BMW 730d (2015) je prvotriedna. V bežnej prevádzke (teda v jazdnom móde Comfort) motor reaguje kultivovane, citlivo a plynule. Občas dokonca možno trocha pomalšie. Dôraznejšie dotlačenie akceleračného pedála dlhú limuzínu dostane do pohybu prakticky okamžite a pocit z rapídneho zrýchľovania neutícha ani po dosiahnutí rýchlosti 100 km/h.
Obzvlášť pôsobivý je jazdný mód Sport, ktorý dokáže z inak komfortnej a kultivovanej limuzíny spraviť takmer športové auto. Reakcie motora sú vtedy veľmi svižné, zdanlivo je lepší aj krútiaci moment, podvozok menej tlmí nedokonalosti vozovky a občas vám dáva pocítiť jej nerovnosti. V tomto jazdnom režime rozhodne nebudete voziť generálneho riaditeľa na pracovné stretnutie, pretože by mal pocit, že ho chcete uniesť.
Interiér pokračuje v tradícii nadštandardného komfortu
Prekonať minulú generáciu limuzín radu 7 nebola vôbec ľahká úloha a snáď aj preto nenašiel zásadnejšie zmeny. Avšak už dlhé roky je BMW radu 7 vysokým nadštandardom, preto aj prípadná stagnácia v oblasti komfortu nemusí znamenať nič zlé. Práve naopak, výrobca ponechal vozidlu všetko dobré a detaily ako masážne kreslá a skvele nastaviteľný volant sú niečím navyše.
BMW 730d (2015), interiér prednej a zadnej časti kokpitu.
Vzhľad interiéru je typický pre značku BMW, ale od modelov radu 3 ho rozpoznáte celkom spoľahlivo. Veľkorysý priestor a hodnotné materiály sú základom, pre ktorý si zákazníci vyberajú práve limuzíny.
Keby som mal písať o všetkom dobrom, čo nachádzame v tomto interiéri, bolo by to na celý samostatný mediálny titul. Preto uvediem niekoľko hlavných postrehov o interiéri, ktorý sa mi zdal priam famózny:
- ergonomicky tvarovaný volant s optimálnou hrúbkou venca;
- účinný elektronický posilňovač riadenia;
- rozumne rozmiestnenie ovládacích prvkov na stredovej konzole;
- veľa praktických odkladacích priestorov v prednej časti kokpitu;
- kožené čalúnenie palubnej dosky;
- skvelý head-up displej s navigačnými pokynmi a aktuálnou rýchlosťou (pri navigovaní som vôbec nepotreboval rozmerný centrálny displej);
- široká stredová konzola;
- chýbal mi podávač pásov, ktorý má Mercedes vo svojom S-ku;
- prehľadná grafika palubného počítača pred volantom;
- kožené sedadlá s funkciou masáže a nevídane dobrým bočným vedením;
- automatické doťahovanie bezpečnostných pásov pri rýchlosti cca 15 km/h;
- veľmi dobrá zvuková kulisa;
- osobne sa mi občas zdalo, že počujem aerodynamický hluk až priveľmi, čakal by som lepšie odhlučnenie (prihliadam na fakt, že som jazdil priebehu veľmi veterného dňa).
Displeje kam sa pozriete
Interiér je plný displejov, celkovo ich je päť. Testovacie vozidlo bolo v plnej výbave, takže pri nižšom rozpočte pôjdu tieto displeje bokom. Zaujímavosťou je, že pred volantom je displej namiesto analógových ukazovateľov (rovnako to má aj Audi a Benz), je ale veľmi dobre čitateľný aj keď naň svieti priame slnko. Medzi dvomi zadnými sedadlami je ďalší displej v lakťovej opierke, dá sa dokonca vybrať – v skutočnosti je to tablet značky Samsung s dotykovým displejom a špeciálnym prostredím. Prostredníctvom tohto tabletu sa dá ovládať prakticky všetko súvisiace s vozidlom, najviac ma však zaujala funkcia nastavenia farebnosti vnútorného osvetlenia. Je to fascinujúce, že si viete atmosféru v interiéri nastaviť celkom podľa svojej vôle.
Inteligentný kľúč od BMW 730d (2015)
Kľúč ako staršia Nokia 6600
Ak si spomínate na niekdajší slávny smartfón Nokia 6600, potom vám kľúč od novej sedmičky priveje závan nostalgie. Podobajú sa, ale hlavné je, že kľúč od limuzíny je až nápadne veľký. V slim nohaviciach nevyzerá práve najlepšie, vkusnejšie bude nosiť ho v taške alebo vo vrecku saka.
Snáď sú tieto rozmery daň za množstvo funkcií, ktoré ponúka. Na dotykovom displeji s pomalšími reakciami, ale dobrou čitateľnosťou na slnku, môžete okrem iného vozidlo aj ovládať v smere dopredu a dozadu. Je to pomôcka pre prípad, že potrebujete z automobilu vystúpiť a zaparkovať ho na mieste, kde nie je veľa voľného priestoru. Reakcie vozidla na takéto ovládanie sú pomalšie, akoby sa senzory nainštalované na aute vždy snažili spočiatku odhadnúť svoje okolie. Navyše, keď sa snažíte vozidlo smerovať dopredu aj vtedy, keď už pred ním nie je žiadny voľný priestor, sedmička sa zastaví celkom sama. Nehrozí teda, že by ste vinou vlastnej nepozornosti svoje vozidlo za 125-tisíc eur poškodili.
Teším sa na hybrid
BMW 730d som mal príležitosť si len tak trocha ochutnať v priebehu jedného dňa. Najazdil som na ňom dostatok kilometrov na to, aby som vedel pozorovať základné rozdiely oproti predchádzajúcej generácii, ale na získanie celkového dojmu a odhadnutie charakteru vozidla je potrebný aspoň týždeň.
Osobne sa veľmi teším na variant plug-in hybrid, ktorý už netrpezlivo očakávam. Predávať sa začne v priebehu prvej polovice budúceho roka a mohol by sa zaslúžiť o posun celého automobilového priemyslu. Variant 730d je síce vyspelý, úsporný a kultivovaný, avšak jeho ekologický jazdný režim až tak zásadný vplyv na prevádzkové náklady nemá.
Všetky fotografie BMW 730d (2015) z redakčného testu vo vysokom rozlíšení nájdete na Google Drive.