Volkwagen a jeho škandál s emisiami je hlavne o peniazoch (Editoriál)

Nemeckej automobilke Volkswagen hrozí pokuta až 18 miliárd USD, pretože do svojich naftových automobilov inštalovala softvér zámerne znižujúci údaje o emisiách CO2. Straty na burze sú však vyššie ako pokuta, koncern navyše ťahá nadol aj akcie konkurentov Daimler a BMW.

Predstavitelia VW sa priznali a verejne ospravedlnili. Prakticky okamžite.

Je to škandál, za ktorý musí niesť Volkswagen zodpovednosť. Posledné správy z médií však znejú až priveľmi tvrdo, pokuta vo výške 18 miliárd amerických dolárov je bezprecedentná. Automobilka totiž platí svoj trest aj v inej forme – výraznom prepade hodnoty vlastných akcií na burze, pretože investori sa ich hromadne začali zbavovať. Straty podľa niektorých zdrojov dosahujú až 22 miliárd eur, ktoré ďaleko presahujú hodnotu prípadnej pokuty od federálneho Úradu pre ochranu životného prostredia (EPA) v USA.
Okrem toho Volkswagen so sebou ťahá aj celý automobilový priemysel v Nemecku – klesajú aj hodnoty koncernov Daimler (Mercedes-Benz, Smart, Jeep) a BMW (BMW, Rolls-Royce, Mini). Momentálne sa z Volkswagenu stala dvojka, čo sa týka hodnoty akcií, jednotkou je Daimler, trojkou BMW.
Otvorene sa hovorí, že problém so softvérom sa týka nielen amerických naftových modelov, ale aj tých európskych. Špekuluje sa, či sa podobný softvér neinštaloval aj do benzínových motorizácií, avšak bez akéhokoľvek dôkazu. Isté však je, že sa netýka iba vozidiel značky Volkswagen, ale aj Audi a hovorí sa tiež o Škodovke.
Podvodný softvér nemecký koncern nainštaloval do 11 miliónov áut po celom svete. Problém majú autá, ktoré majú namontovaný dieselový motor EA 189. Ide o modely Jetta, Beetle, Golf a Audi A3, ktoré vyrobila po roku 2008 a Passat z rokov 2014 a 2015.uvádza vo svojom článku sme.sk.
 

Emisie a peniaze

Situácia okolo Volkswagenu a EPA nie je len o emisiách CO2, ktoré produkujú vznetové motory. Dokonca by sme mohli cynicky tvrdiť, že celý problém je len o peniazoch. V Spojených štátoch sa dnes vyrábajú a predávajú také vozidlá, predovšetkým sú to trucky a veľké SUV, ktorých emisie oxidu uhličitého ďaleko presahujú aj to, čo Volkswagen nepriznal úradom. Neexistujú žiadne pochybnosti o tom, že naftové motory od VW sú úsporné a v rámci svojich možností ekologické. Škandál je skôr vhodnou témou pre médiá, úrady a žalobcov, ktorí potrebujú nájsť verejného vinníka za to, v akom stave sa dnes nachádza životné prostredie kvôli znečisteniu osobnou dopravou.
Správy o pripravovanej hromadnej žalobe na Volkswagen zo strany amerických zákazníkov, ktorí tvrdia, že ich koncern podviedol, sú skôr snahou o finančný zisk bez praktického odôvodnenia. Tvrdenia, že ich Volkswagen oklamal a že by si inak ich vozidlá nezakúpili, sú nepochybne klamstvo. O tom ani nepotrebujeme diskutovať.
Je však pravdou, že Volkswagen predával automobily, ktorým pripisoval nepravdivé vlastnosti. S rovnakým prístupom by sme ale mohli nazerať aj na údaje o spotrebe, ktorá je tiež priveľmi optimistická, zvyčajne na papieroch lepšia ako v skutočnosti.
 
Téme VW vs. EPA USA sa novinári venovali aj v nasledovných článkoch:
Čo spôsobí škandál Volkswagenu? (štyri otázky a odpovede) (sme.sk)
Šéf Volkswagenu odstúpil, padnú aj ďalšie hlavy (trend.sk)
Volkswagen sťahuje so sebou dole BMW aj Daimler, dokopy stratili 40 miliárd eur (sme.sk)
Zvládne Volkswagen pokutu 18 miliárd dolárov? (pravda.sk)
 
 
 
 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *